Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 22:55:57
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door 1200blauw
Vandaag om 22:50:45
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
Vandaag om 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
Vandaag om 22:28:23
Interieur ideeën voor gebouwen door Ronald69
Vandaag om 22:08:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
  

Auteur Topic: Bemo Glacier express.  (gelezen 15968 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:Bemo Glacier express.
« Reactie #30 Gepost op: 19 June 2011, 19:14:15 »
Frans, Wesley, e.a.

Een mogelijke verklaring geeft http://de.wikipedia.org/wiki/Glacier-Express  onder kopje Heutiger betrieb


Jeroen
Jeroen

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Bemo Glacier express.
« Reactie #31 Gepost op: 19 June 2011, 19:36:15 »
Hallo Jeroen,
jij denkt dus dat het met de capaciteit van het net te maken heeft? Zou kunnen, maar dan blijft toch de opmerking van Wesley staan: een 10-minutenstop op een doorgaande lijn...

(Eigenlijk zijn wij heel gelukkige mensen: wij kunnen ons veroorloven ons hierover 'druk te maken'...)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:Bemo Glacier express.
« Reactie #32 Gepost op: 19 June 2011, 20:09:56 »
hmm, ik weet het niet. Capaciteit op de MGB lijn is altijd krap geweest. Ze proberen dan ook stukje voor stukje het traject 2 sporig ervan te maken zodat er nog meer gepasseerd kan worden.

Eigenlijk heeft het wel wat die lok wissel in Disentis. Je weet dan dat het steile bergtraject eraan zit te komen. :P

Gr Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

theokersten

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:Bemo Glacier express.
« Reactie #33 Gepost op: 19 June 2011, 20:13:07 »
Hallo Jeroen,
jij denkt dus dat het met de capaciteit van het net te maken heeft? Zou kunnen, maar dan blijft toch de opmerking van Wesley staan: een 10-minutenstop op een doorgaande lijn...

(Eigenlijk zijn wij heel gelukkige mensen: wij kunnen ons veroorloven ons hierover 'druk te maken'...)

Frans
dat we ons hier druk over kunnen maken is inderdaad toch prachtig.
gr.theo
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:Bemo Glacier express.
« Reactie #34 Gepost op: 19 June 2011, 20:42:51 »
N.a.v. jouw antwoord/vraag ben ik toch maar even verder blijven zoeken, Frans:

Misschien is het toch simpel waarom lokwissel in Disentis. Puur door dat je moet overschakelen van adhesie naar tandrad en omgekeerd. 
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/display/14303962

Maar ook omdat Disentis,  euh,  een eindpunt was voor de RhB en de FO (historisch gevolg) Maar hier speculeer ik.

Trouwens voor de belagstellenden: http://www.glacierexpress.ch/DE/fahrplan_ticket/zugsuebersicht/zugskomposition/Pages/default.aspx

Jeroen

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:Bemo Glacier express.
« Reactie #35 Gepost op: 19 June 2011, 20:46:15 »
Kan het misschien met het gewicht van de loc te maken hebben? Iig is het wel leuk die loc wissel, konden we onze benen even buiten de trein strekken, en het is leuk om te zien hoe het allemaal gebeurt. (Misschien is t wel puur voor de toeristen? :P)

Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Bemo Glacier express.
« Reactie #36 Gepost op: 19 June 2011, 21:50:30 »

Locwissel Disentis, 20-02-2011:









Ik denk ook dat het vooral met het aantal beschikbare tandradlocs te maken heeft. Toeristische waarde is nihil, zoveel tijd had ik ook weer niet en toen ik terugkwam stond mijn warme eten al te wachten, gerserveerd op mijn eigen zitplaats  :D
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Anoniem

  • Gast
Re:Bemo Glacier express.
« Reactie #37 Gepost op: 20 June 2011, 07:10:11 »
Ik denk ook dat het vooral met het aantal beschikbare tandradlocs te maken heeft.

En ik dus nog steeds niet. Want als de tandradsectie het enige verschil was geweest, waren er vanzelf grotere series locs besteld en was het aantal beschikbare tandradlocs dus groter geweest. Ergo: er moet een tweede reden zijn (geweest), waardoor het geen zin had om meer tandradlocs te kopen omdat je tóch van loc moet wisselen in Disentis 8). Remember: we hebben het hier over Zwitserland, efficiëntie enzo...

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Bemo Glacier express.
« Reactie #38 Gepost op: 20 June 2011, 09:17:27 »
Ik vermoed dat tandradloc's realtief duur zijn, hetzij in aanschaf, hetzij in onderhoud.
De tunnellocs voor de Furka-autotreinen zijn tenslotte ook puur adhesie, waarmee ze tot een zeer beperkte inzet zijn veroordeeld. Blijkbaar heeft de mogelijkheid tot efficiëntere locinzet niet opgewogen tegen de nadelen van een tandradloc.
Hier wordt ook nog wat genoemd. Stroomafnemers zouden verschillen en omdat je de tijd in Disentis vaak toch nodig hebt cq. had om te rangeren met de rijtuigen, kun je net zo goed gelijk van lok wisselen.

Huub

Anoniem

  • Gast
Re:Bemo Glacier express.
« Reactie #39 Gepost op: 20 June 2011, 12:34:27 »
Kijk, dat is het tweede aspect van mijn standpunt: ik meen mij te herinneren ooit eens gelezen te hebben dat er meer aan de hand was dan alleen de tandradaandrijving ;D. Ook het verhaal van het splitsen/combineren klinkt wel aannemelijk eigenlijk.

Mijn conclusie: de tandradaandrijving is een belangrijk obstakel, maar zeker niet het enige 8).

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re:Bemo Glacier express.
« Reactie #40 Gepost op: 03 April 2012, 12:10:14 »
...
Tja, op 14 april 2005 zijn de Ge 651 samen met de HGe 106 ter gelegenheid van 75 jaar Glacier express naar het hoogste punt afgereist van de lijn St. Moritz / Davos - Zermatt. Bij het station Bugnei wat ook tevens het eindpunt was ( dacht ik ), is er een foto stop gehouden. Volgens mij heeft de lok daar ook gereden zover het kon.
Hier zijn wat foto's maar kon even niet zo snel meer vinden...
http://members.multimania.nl/treinengek/specials/ge44_4.jpg
...

Ik zie dat er hier gelinkt wordt naar mijn site die bij multimania draaide. Dit was voorheen Lycos, maar sinds de overname is het een grote puinhoop en krijg je daar zelfs virusmeldingen van binnen...

Hier is de link naar dezelfde pagina op mijn nieuwe site: http://zermattbahn.weebly.com/75-jaar-gex.html.

Paul
« Laatst bewerkt op: 03 April 2012, 12:13:01 door BVZfan »

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:Bemo Glacier express.
« Reactie #41 Gepost op: 03 April 2012, 21:20:32 »
Bedankt voor de nieuwe link Paul. Je site ziet er goed uit.

Succes ermee (y)

Gr Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1589
Re: Bemo Glacier express.
« Reactie #42 Gepost op: 20 March 2025, 16:09:51 »
Weet iemand wat het verschil is tussen de 3289 serie en de 3689 serie van Bemo?

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: Bemo Glacier express.
« Reactie #43 Gepost op: 20 March 2025, 16:51:39 »
Waarschijnlijk dat 3289 serie wel bestaat en 3689 niet terug te vinden is, dus mogelijk niet bestaat.
Waar haal je die 3689 vandaan ?

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: Bemo Glacier express.
« Reactie #44 Gepost op: 20 March 2025, 16:55:03 »
Toch gevonden.  En dat maakt meteen het verschil duidelijk.  Want als je op H0m zoekt vind je die nummers niet.

Zijn de wagens uitgevoerd in H0, dus voor 16,5 mm.