Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Gerrit H
Vandaag om 06:17:07
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 05:11:33
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 04:23:51
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
01 November 2025, 17:26:23
  

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 60117 keer)

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 577
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #555 Gepost op: 10 April 2025, 12:25:09 »
ik heb een vraagje;
Wat was het tijdsverschil tussen aanrijding 1 en aanrijding 2  ?
Als dat maar enkele minuten was ( 2 a 3  ),
 dan de volgende conclusie: machinist van goederentrein even in chock na botsing, begrijpelijk en normaal.
Moet dan reageren met telefonische melding, en daarna nog het juiste sein instellen ?
Dan is het toch normaal dat hij die foute sein-instelling gemaakt kan hebben.
Bedenk eens wat voor aantal handelingen op zo'n korte tijd, terwijl de arme man nog in chock is.
Voor mij kan deze machinist niets verweten worden.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2025, 12:32:07 door saskia »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4773
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #556 Gepost op: 10 April 2025, 13:22:18 »
Mail anders de commissie even...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #557 Gepost op: 10 April 2025, 13:34:45 »
Op basis van conclusies in rapport verwijt ik die machinist niets.. Volgens mij niemand hier.

Mijn reactie gaat overigens meer over de omstadigheden en in hoeverre het aan te raden is daar iets aan te veranderen;  bijvoorbeeld, moet de knop wellicht zo vormgegeven worden dat de kans kleiner is dat het verkeerde seinbeeld (per abuis) wordt ingesteld? Moet het gevarensein een los sein worden, of op een minder kwetsbare plek worden geplaatst? Etc

PS chronologie kan je lezen in rapport; zat uit mijn hoofd kort tussen, minder dan minuut.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7784
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #558 Gepost op: 10 April 2025, 13:46:05 »
De belangrijkste aanbeveling van de raad opvolgen, dan is de kans op herhaling nihil.

Niet meer 'op een eiland' tussen in bedrijf zijnde sporen werken.
Of alle sporen buiten dienst, of géén werkzaamheden ...

En ondanks alle certificaten, procedures, vergunningen, afspraken, communicatie etc. etc. etc. kan het dus gewoon nog steeds gruwelijk en tragisch mis gaan!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #559 Gepost op: 10 April 2025, 23:44:21 »
Op basis van conclusies in rapport verwijt ik die machinist niets.. Volgens mij niemand hier.

Mijn reactie gaat overigens meer over de omstadigheden en in hoeverre het aan te raden is daar iets aan te veranderen;  bijvoorbeeld, moet de knop wellicht zo vormgegeven worden dat de kans kleiner is dat het verkeerde seinbeeld (per abuis) wordt ingesteld? Moet het gevarensein een los sein worden, of op een minder kwetsbare plek worden geplaatst? Etc

PS chronologie kan je lezen in rapport; zat uit mijn hoofd kort tussen, minder dan minuut.
Dat eerste zeker niet :)

Het een losse knop maken is ook wat onhandig aangezien het gevarensein in meerdere landen verschilt van elkaar (of niet bestaat zelfs), je zou dan alsnog ene knop gaan krijgen met meerdere keuzes.

Of het dan erg handig is om twee knoppen te hebben met verschillende standen, ik denk het niet want het maakt de kans op vergissen alleen nog groter.

Daarnaast is een alarm oproep via de GSM-R sowieso de grootste waarschuwing voor ander treinverkeer, want dat gevarensein kun je op pas onderscheiden als je de trein die het toont begint te naderen.

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
  • 🇳🇴
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #560 Gepost op: 11 April 2025, 08:22:45 »
Sommigen zullen jeuk krijgen van deze opmerking maar waarom niet op europees niveau afdwingen dat het gevarensein in alle landen gelijk getrokken wordt?
Med venligst hilsen,

Lennert

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #561 Gepost op: 11 April 2025, 08:45:54 »
Al eerder genoemd: je auto :) duidelijk knop voor de waarschuwingslichten en in heel Europa (deze wereld zelfs?) Gelijk...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #562 Gepost op: 11 April 2025, 08:57:03 »
Mja, daar heb je een punt. Het probleem bij oa een 186, een 189, een 193 en vast nog meer van dit soort loks is dat de lampenconstellatie of achter de rug vd machinist hangt of verborgen zit onder een aantal menu's die ook niet al te snel openen (zeker niet in een panieksituatie).
Een 186 heeft dan gelukkig nog een fysieke knop voor de neus en in het gezichtsveld van de machinist om in ieder geval in België de knipperende koplampen te activeren en dat is gewoon veel sneller dan je eerst omdraaien en gaan zoeken welke lampen we eens gaan opzetten. Of bladeren door een menu dat ook niet al te snel reageert.
Dus ja, dit is een keuze die de EU zou kunnen opleggen, maar dat is tot nu toe niet gebeurd en iedere fabrikant is daar in zekere mate vrij in.
Zo ook het etcs-verhaal, daar zijn minimumvereisten en ieder land geeft daar nog eens zijn eigen invulling aan. Maakt het er allemaal nodeloos gecompliceerd en vooral onnodig duur en onveilig van.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #563 Gepost op: 11 April 2025, 10:03:56 »
En jij denkt dat de cloud of standaard ammunitie niet gecompliceerd is ;D blijkbaar is het geen prioriteit, en dat blijkt ook uit rapport: geen aanbeveling voor....
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #564 Gepost op: 11 April 2025, 11:19:50 »
Computer says "no" ;D