Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:51:31
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Sven
Vandaag om 00:17:50
Roco 2025 door System-M
10 July 2025, 23:07:44
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
10 July 2025, 22:50:15
Piko hondekop 4 ? door Sven
10 July 2025, 22:48:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
10 July 2025, 22:46:50
Klein baantje 1200x1200mm door NS264
10 July 2025, 22:37:48
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
10 July 2025, 22:34:40
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
10 July 2025, 22:17:34
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door maartenvdb
10 July 2025, 22:07:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
10 July 2025, 21:36:13
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wimbo
10 July 2025, 21:27:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
10 July 2025, 21:27:23
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
10 July 2025, 19:59:54
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 July 2025, 19:54:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 July 2025, 19:38:03
Sfeer op je modelbaan door grove den
10 July 2025, 19:27:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
10 July 2025, 19:11:42
US diorama in H0 door gdh
10 July 2025, 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
10 July 2025, 18:28:24
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
10 July 2025, 18:23:39
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
10 July 2025, 17:41:25
Telefoonnummer Conrad......... door Arjan6511
10 July 2025, 17:26:49
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
10 July 2025, 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 July 2025, 16:12:08
Roco 290 digtaliseren door Herb73
10 July 2025, 16:05:16
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
10 July 2025, 15:44:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
10 July 2025, 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
10 July 2025, 11:47:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
10 July 2025, 10:26:32

Auteur Topic: Workshop Starten met Airbrush bij Bentink  (gelezen 2201 keer)

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
Workshop Starten met Airbrush bij Bentink
« Gepost op: 25 February 2025, 11:11:09 »
Hi allen

Ik doe het niet snel, en je mag het opvatten als reclame, maar ik wilde toch wel even mijn ervaringen delen omdat het sommigen misschien helpt om een drempel over te gaan.

Afgelopen zaterdag de workshop 'Starten met Airbrush' bij Bentink in Apeldoorn gevolgd. In deze workshop krijg je

- (Een deel van) de basics te horen als het gaat over airbrushen,
- Advies over materialen
- Onderhoud van deze materialen
- De gelegenheid om materialen uit te proberen
- De gelegenheid om je kunsten te vertonen op een door Bentink verschafte goederenwagen
- Aanvullende informatie over het gebruik van washes.

Daarnaast is de workshop rijkelijk voorzien van koffie, fris, koekjes en chocola en een genereuze lunch. Fijne plussen: de groep was maar 8 man groot, dus veel aandacht (maar dus ook het nadeel dat workshops snel vol zitten) en de zeer kundige, duidelijke en toegewijde uitleg van Robert Muller. Sterk punt: hij weet precies de juiste toon te raken: je ziet zijn expertise, maar je raakt er niet door afgeschrikt. Echt super.

Als er interesse is wil ik best laten zien wat ik heb gecreëerd op die dag ( ik heb naast de door Bentink verschafte wagen ook een eigen item behandeld).

Ik ga zeker meer workshops doen op dit vlak (als ik er tussenkom), maar veel belangrijker: ik ben echt enthousiast geworden. Veel vrezen zijn onterecht en als je je aan een aantal basics houdt heb je echt al snel resultaat. Niet het niveau van Robert uiteraard, maar toch: Ik ben gepast trots!

Zijn geld meer dan waard dus.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Workshop Starten met Airbrush bij Bentink
« Reactie #1 Gepost op: 25 February 2025, 11:37:35 »
...
Als er interesse is wil ik best laten zien wat ik heb gecreëerd op die dag
...

natuurlijk willen we zien wat je geknutseld hebt  ;D (y)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #2 Gepost op: 25 February 2025, 11:44:43 »
Potentiële demogever op Rijswijk? ;D
Is weer eens wat anders dan de testbaan bedienen... ;)

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 February 2025, 12:37:24 »
Bij deze dan

Het eerste slachtoffer is hier op links te zien. Aangezien ik natuurlijk geen voor foto's heb gemaakt, ter vergelijk der rechter wagen ernaast gezet. De linker had dezelfde kleur bruin, zelfde zilveren dak, zelfde zwarte onderstel en zelfde plastic look. Hier alleen airbrush, verschillende kleuren licht gebruikt. Meer dan dat is het niet. Geen idee wat en in welke volgorde, maar denk aan Earth, Red Earth, Dust etc

De tweede kwam uit mijn eigen rommeldoos. Eerste foto van hoe die was, inclusief grijze binnenkant. Deze is naast airbrush van binnen ook met een wash behandeld.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #4 Gepost op: 25 February 2025, 13:26:01 »
Al jaren het adres voor airbrush.
https://www.airbrush-services-almere.nl/catalog/category/view/s/opstapdagen-cursussen-workshops/id/149/

Ze hebben daar ook werkelijk alles maar vooral goed advies, ook in de winkel. Neem je model mee.
« Laatst bewerkt op: 25 February 2025, 13:28:22 door FritsT »

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 25 February 2025, 13:43:51 »
De bedoeling is dus juist om ervaringen te delen, niet om 'droog' reclame te maken. Mijn opmerking was er vooral op gericht dat er vast mensen hier zijn die dat als reclame zouden opvatten.

Dus laten we wat voorwaarden stellen: je moet de workshop gevolgd hebben en resultaten kunnen laten zien?
« Laatst bewerkt op: 25 February 2025, 15:34:18 door Martijn193 »

MaraNCS

• niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 February 2025, 14:53:54 »
Martijn dank je voor het begin van dit draadje.
Kun je ook nog vermelden wat je ervaringen zijn?
Denk daarvoor aan: je idee over airbrushen vooraf en hoe dat meeviel.
Uiteraard kun je niet de cursus hier in woord beschrijven, je moet het DOEN.
Maar zeg eens iets over valkuilen, voor of nadelen ten opzichte van door jou gebruikte eerdere technieken.
Ik ben nml wel benieuwd.
Station Baarn HIJSM

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 February 2025, 15:47:34 »
Ik kan niet zeggen dat ik daarvoor al veel ervaring heb opgedaan, maar wat viel me mee:

- Ik was bang dat ik heel slecht zou kunnen doseren. Dus dat de je of niks zou zien of juist meteen je hele model onder zou plempen. Dat viel dus heel erg mee. Ja, je moet er wel een beetje gevoel voor gaan krijgen door je verf en materiaal te leren kennen, maar door eerst te oefenen op een stuk karton kom je al een heel eind. Wat gebeurt er als ik dichterbij of verder af spuit? Wat gebeurt er als ik de trekker verder overhaal?
- Ik dacht dat verf en combinaties van verf met primers en oplossers/thinners heel ingewikkeld zou zijn. Je leest zoveel verschillende opvattingen. Ook dat viel alleszins mee.
- Onderhoud van het materiaal was ook nog wel iets waar ik tegenop keek. Vooral vanwege de horrorverhalen die je af en toe wel leest als je het niet goed doet. Maar ook dat viel dus heel erg mee. Stap voor stap kom je erachter dat het ding best simpel is, relatief makkelijk te reinigen is.
- Wees niet te kritisch op jezelf. Ik kan me best voorstellen dat je eea heel graag goed wil doen, maar wat is goed? Nee, ik heb nog nooit een model echt gespoten, alleen hier iets met weathering gedaan. En in dat geval: dan zit er een vlekje waar je hem niet had bedacht? Who cares?
- Wat ik wel van tevoren heb meegekregen en heb toegepast (en dus ook werkt): less is more. Begin gewoon klein, met voorzichtige waasjes en bijvoorbeeld 2 kleuren.

Uiteindelijk is dat ook wel de kracht van zo een workshop => het moet barrieres wegnemen en enthousiast maken. En ik ben zeker enthousiast geworden. Ik heb nog geen materiaal aangeschaft, maar ik ga dat wel doen op termijn. Leuke is dat je op een beurs een bak 5 euro wagens kan inkopen en met hele minimale middelen iets leuks neerzet en dus de initiele investering snel terugverdient. De lage bakwagen die ik heb gemaakt was makkelijk een lelijk eendje. Ik zeg nu niet dat het de meest professionele wagen is geworden, maar de simpele toevoeging van kleuren heeft dat ding echt tot leven gebracht.

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #8 Gepost op: 28 February 2025, 02:24:16 »
Mijn ervaring,

Ik heb onlangs bij bentink “de kameleon” workshop gedaan, mijn 1e kennismaking daar,
En heb daar ook even gebruik mogen maken van de airbrush.

Alles is voorbereid, dus het/kan gaat op een rustig tempo, en er is alle ruimte en tijd voor vragen.
Je gaat aan het eind van de dag naar huis met een leuke creatie.
Mij beviel het zo goed dat ik ondertussen weer een volgende (andere) workshop heb geboekt.

Voor mijzelf niet vanzelfsprekend, omdat het vanuit Zeeuws Vlaanderen een eind rijden is doe ik er een overnachting bij.
Maar ik vind het zeer zeker de moeite waard.
Ze hebben het gewoon goed voor elkaar, je krijgt alle kans om met verschillende materialen te werken, er is een meer dan goede lunch enz. voorzien.

Complimenten hiervoor.
Alles in een ongedwongen sfeer zonder verdere verplichtingen, gewoon top.

Ik heb trouwens geen aandelen of verdere belangen, hierbij 😊

Heb eerder meerdere workshops gedaan met het werken met materialen van noch, maar het werken met high end materieel van bijvoorbeeld Artitec, Martin en Lars is een fantastische aanvulling.
De kennis,kunde,vaardigheden en passie van de mensen in de winkel en die de workshop geven zijn geweldig.
Ook staan ze open voor nieuwe ideeën, dus ik verwacht voor mijzelf dat er nog wel een 3e workshop gaat volgen.

Ik snap dat er voor “hun,zullie,zij” een commerciële overweging achter zit uiteraard, maar àlles gaat in een ongedwongen sfeer, zonder verdere verplichtingen.
In een mooi ingerichte ruimte die je inspiratie geeft om thuis weer lekker verder te knutselen 👍🏻

Lang verhaal kort, de ooit door mijn vader gekochte zakjes met strooisels waar nog gulden prijzen opstaan van 25 cent zijn nog steeds bruikbaar, en de hobby is nog springlevend met betaalbare mooie nieuwe innovatieve materialen.