Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 13:36:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 13:29:05
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Alexander
Vandaag om 12:45:51
NS-1000 in spoor-1 door Michiel2
Vandaag om 12:32:11
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Bollenwagen, diverse vragen door Jeroen Water
Vandaag om 12:08:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:45:32
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
  

Auteur Topic: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?  (gelezen 9727 keer)

Eendenreetx

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #30 Gepost op: 10 January 2025, 12:40:04 »
De bovenstaande DSM wagons hebben toch niet zn ronde opening aan de bovenkant?
OF zit dat onder die half ronde plaat bovenop?

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4061
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #31 Gepost op: 10 January 2025, 12:47:42 »
niet meteen op het eerste plaatje reageren. Bekijk de pdf's

Eendenreetx

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #32 Gepost op: 10 January 2025, 13:02:35 »
Excuses, die had ik niet gezien! Dit is precies wat ik zocht, bedankt!
« Laatst bewerkt op: 10 January 2025, 13:04:21 door Eendenreetx »

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2025
  • A-C
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #33 Gepost op: 10 January 2025, 16:37:59 »
Bedankt voor het antwoord.
Er hebben dus aardig wat van deze wagens met dit opschrift gereden.

Toch bijzonder dat dit type wagens zo lang (>40 jaar) mee gaat, zo'n grote ketel staat toch continu bloot aan verschillende drukken.
Inmiddels zie je in gasketelwagen treinen wel meer Zags dan Zagkks.
NH3 en druk roesten de binnenkant niet 🫢😊

Buiten kant is goed behandeld, waarschijnlijk met verf die je niet in de winkel koopt?

In de toekomst waterstof treinen?
Of toch voor het “veilig” ammoniak transport kiezen, afkloppen, maar dat gaat toch wel goed al 100 jaar.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #34 Gepost op: 10 January 2025, 18:14:46 »
Het roesten zal inderdaad meevallen.

Ik vraag mij meer af of er metaalmoeheid kan optreden door de jarenlange en continue wisselingen van druk in/op de ketel.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #35 Gepost op: 10 January 2025, 20:31:07 »
Mijn werkgebied betreft tankcontainers voor het transport van gassen waaronder ook LPG en gasvormige ammoniak.
Principes zijn hierbij het zelfde.
De tanks dienen op gezette tijden hydraulisch of pneumatisch gekeurd te worden.
Op dat moment worden alle appendages ook getest, van nieuwe pakkingen voorzien of vervangen. Bij twijfel in geval van corrosie gebeurd er een diktemeting van het drukvat. Indien dit niet binnen de tolerantie valt kan er, afhankelijk van de goedkeuring bij fabricage, een reparatie uitgevoerd worden. In sommige gevallen (ASME gekeurd) kan dit maar op een beperkt aantal plaatsen en zijn de kosten vaak hoger dan de restwaarde.
Er worden zowel koolstofstalen (al dan niet voorzien van een coating aan de binnenzijde tegen corrosie )als rvs vaten gebruikt. Afhankelijk van de materiaalsoort, dikte en evt coating word er een productlijst aan het vat toegekend met daarop vermeld de producten ( vloeibaar gemaakte gassen) die in dit vat (of het nou een wagon of container of gastankwagen betreft) vervoerd mogen worden. Dit is gebaseerd op de eigenschappen en vooral de dampspanning van het te vervoeren product. In sommige gevallen is er een corrosie tolerantie. Er word bijvoorbeeld heel veel vloeibaars ammoniak vervoerd in koolstofstalen tanks, welke bij keuring gestraald worden en weer inzetbaar zijn. ( zolang de wanddikte maar niet beneden de aangegeven minimum dikte komt)
De buitenkant is voorzien van RvS panelen of een 3 laags 2k lak, die heeft enkel de weersinvloeden te weerstaan.
Weetje: het roestige “zonnedak” wat je op de ketel ziet, zorgt er voor dat je een lagere druk tank in mag zetten. Omdat je directe warmte inbreng van de zon verminderd. Dit resulteert in een dunnere tankwand=goedkopere productie= hoger laadvermogen=hogere opbrengst per km.

En nu eerst een biertje.

Ps: gelost word er dmv een gaspomp, gascompressor  of dmv het leegdrukken met bijvoorbeeld stikstof.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Eendenreetx

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #36 Gepost op: 15 January 2025, 11:00:10 »
Mooi verhaal Pascal!
Welke Nederlandse diesellocs hangen tegenwoordig of vanaf jaren 90 voor de wit oranje dsm ketelwagons?

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
  • de hondsrug baan
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #37 Gepost op: 15 January 2025, 12:00:49 »

Ps: gelost word er dmv een gaspomp, gascompressor  of dmv het leegdrukken met bijvoorbeeld stikstof.
[/quote]

Hoi, heb ruim 40 jaar voor de DSM gewerkt en zijn rechtsvoorgangers , heb daar wel eens tankwagen gelost / gemonsterd maar bij vloeistoffen moet je boven op de tank ontluchten anders trek je de tank vacuüm hoe werkt dat bij gas.


mvgr Evert en Bas 

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #38 Gepost op: 15 January 2025, 13:52:15 »
 @Eendenreetx: Welke locs er voor hangen daar heb ik geen verstand van.
 
@ Evert & Bas, je bedoeld beluchten ipv ontluchten anders heeft het nog niet zo veel zin  ;D
Bij het lossen van gastanks word er ook meestal een dampretour leiding aangesloten. als er dmv een gascompressor word gelost dan verhoogd die via deze aansluiting de druk in de tank. Bij lossing DMV stikstof gaat dit ook via dezelfde aansluiting.
in geval van lossing met pomp kan het zonder dampretour (de tank kwn ahet qua odnerdruk wel hebben) alleen heeft dit niet de voorkeur omdat het het lossen vertraagt.(de pomp moet harder werken, en de voordruk voor de pomp word steeds lager)
het komt wel voor maar dan vaak omdat men de restgassen uit de ontvangende tank (incl. evt vervuiling) niet in de leverende tank (wagon) wil hebben.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
  • de hondsrug baan
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #39 Gepost op: 15 January 2025, 14:51:42 »
Hoi Pascal ,


dank je voor je antwoord ik bedoelde ook beluchten  ;D .



mvgr Evert en Bas


 
« Laatst bewerkt op: 15 January 2025, 15:13:20 door mass am see »