Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 19:40:17
Kranenberg, een exercitie in code 70 door jan47
Vandaag om 19:29:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Lima Plan E ral kleuren vraag door FritsT
Vandaag om 18:22:28
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 18:17:58
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 18:07:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06

Auteur Topic: Beste manier om luidspreker te plaatsen  (gelezen 910 keer)

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Beste manier om luidspreker te plaatsen
« Gepost op: 23 March 2025, 22:05:12 »
Hi,

Ik overweeg om mijn Re482/Br185 van Roco te voorzien van (een) sounddecoder(s). De luidsprekers heb ik voorzien op de plek onder de loc die eigenlijk ooit bedoeld was voor de decoder. In dit mooie bakje dus:

Er komt een Zimo sounddecoder in.

De binnenmaat is zo'n 26x17mm. Hoogte max 9mm. Daarom lijkt mij de Zimo 25x15x5.3mm (klik) het meest ideaal. Deze heeft geen klankkast meegeleverd!

Nu is de vraag: Hoe kan ik dit fysiek het beste monteren voor het beste geluid? Luidspreker neem ik aan naar beneden? Of kan ik beter naar boven laten stralen? Moet ik gaatjes boren in de onderkant van dit decoderbakje? Of juist dicht houden? Moet ik de luidspreker helemaal vastlijmen zodanig dat het luchtdicht afsluit? Of maakt dat niet veel uit?

Een hoop vragen, dank voor alle tips!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
Re: Beste manier om luidspreker te plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 23 March 2025, 22:25:15 »
Ik neem maar even aan dat dit bakje onder de lok wordt vastgeklikt. Dat maakt het bevestigen en verwijderen een stuk eenvoudiger.
De meeste luidsprekers geven een beter geluid wanneer deze in een klankkast gemonteerd worden. Die klankkast zou je zelf kunnen maken van een paar plaatjes styreen (bv Evergreen). Je hebt nog een beetje ruimte over in dat bakje die je daarvoor zou kunnen benutten. De openzijde dien je dan naar beneden te richten en in de bodem van het bakje enkele (meerdere) gaatjes te boren.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 March 2025, 22:55:06 »
Verkoopt roco deze loc niet als sound versie? Dan kun je in de handleiding van deze loc kijken waar ze de luidspreker zelf plaatsen (en deze luidspreker eventueel toepassen)

Sikko

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 23 March 2025, 23:12:15 »
Ik heb een ombouw gedaan op vergelijkbare wijze, maar dan met een ESU sugarcube speaker. De klankkast zit dan aan de bovenkant, en de speaker naar onder.
Vond het een beetje gemoffeld klinken. Toen netjes wat gaatjes geboord, dat verbeterde de klank wel.

Bij de volgende lok die ik heb uitgerust met een sound decoder heb ik er toch weer voor gekozen om de decoder in het bakje te doen, en heb ik de speaker over een van de aandrijfassen gemonteerd. Daarvoor heb ik een soort 'bruggetje' gebouwd van Evergreen-profieltjes zodat de aandrijfas er mooi onderdoor loopt. De speaker zit daarop gelijmd. Voordeel hiervan was dat er genoeg ruimte overbleef om de klankkast van de sugarcube speaker hoger op te bouwen, dat zorgt voor aanzienlijk beter geluid.

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
« Reactie #4 Gepost op: 23 March 2025, 23:26:45 »
Dank voor jullie reacties zover.

@Lokomotion69 dank voor de tips. Inderdaad zit het bakje vastgeklikt. Maar over klankkast gesproken... als ik de boel helemaal 'luchtdicht' afsluit, dan héb ik de facto toch al een klankkast? Dat bakje heeft nu namelijk geen gaatjes. Dan richt ik de klankkast dus naar beneden (dus aansluitdraden aan de bovenzijde).

@Frank 123 Roco brengt sinds medio vorig jaar nieuwe 185'ers uit, maar die zijn "uberarbeitet" en voorzien van compleet nieuwe electronica. Nu maak ik mijn eigen printplaat hiervoor, maar in de nieuwe locs is fysiek gewoon veel meer ruimte. In deze past amper iets.

@Sikko gelet op wat je schrijft zijn het vast niet deze 185'ers. De ruimte is hier minimaal namelijk. Een sounddecoder past sowieso niet in dat bakje dus dat is geen optie (maar ik ben dus aan het proberen die bovenin te kunnen plaatsen, wat nog niet 100% zeker is dat het gaat lukken). Je idee klinkt heel goed maar bij deze locs is het frame heel krap om de cardan heen gemaakt. Dus om jouw idee te laten slagen zou ik moeten frezen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
« Reactie #5 Gepost op: 23 March 2025, 23:28:47 »
Plaatje van de beperkte ruimte bovenin:

Sikko

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 23 March 2025, 23:42:29 »
Nee dat klopt inderdaad, andere types. In mijn geval ging het om Roco 62772 en Roco 68733. Nu met de foto erbij is het duidelijk dat dit type frame dat inderdaad niet toelaat, helaas pindakaas.

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 March 2025, 08:56:10 »
Ik heb het bij mijn Rivarossi opgelost met de ESU sugarcube speaker boven op de tandwielkast van de bogie te kleven.
Misschien lukt dat bij u ook wel.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #8 Gepost op: 24 March 2025, 12:54:50 »
Dank voor jullie reacties zover.

@Lokomotion69 dank voor de tips. Inderdaad zit het bakje vastgeklikt. Maar over klankkast gesproken... als ik de boel helemaal 'luchtdicht' afsluit, dan héb ik de facto toch al een klankkast? Dat bakje heeft nu namelijk geen gaatjes. Dan richt ik de klankkast dus naar beneden (dus aansluitdraden aan de bovenzijde).

Met vriendelijke groet,
Dennis

Dat bakje wordt vastgeklikt en dat sluit echt niet luchtdicht af. Daarvoor moet je een doosje maken waar de speaker precies inpast. Dat doosje moet dan weer exact in het bakje passen met de speaker op de bodem. En in die bodem boor je een gaatjesraster waar het geluid zo te zeggen uit kan komen. Alleen op die manier krijg je een fatsoenlijk geluid. Bij de Piko V200 is het op deze zelfde manier toegepast en die klinkt voortreffelijk.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.