Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 20:30:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 20:27:44
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31

Auteur Topic: Laten we nog eens over ringleidingen praten...  (gelezen 1888 keer)

WalterdeB

• Offline Offline
  • Si non confectus, non reficiat!
Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Gepost op: 21 October 2024, 14:42:41 »
Ik wil dus gaan bouwen. N-spoor, analoog. Ik heb twee secties (twee tafels aan elkaar). Het handigste lijkt me om elke sectie een eigen trafo te geven en dus onder elke tafel een ringleiding te leggen. IK weet vrij weinig van electronica (behalve computers en zo), dus ik ga even stomme vragen stellen. Ik heb de andere topics helemaal doorgelezen.

- Kan een complete ringleiding op een normale trafo (Fleischmann) aangesloten?
- Ik brand mijn vingers niet aan de vraag of de ringleiding open of dicht kan / moet.  :angel:
- Wissels en lampjes hebben ook stroom nodig. Ik wil dus en tweede ringleiding leggen en daar de wissels hun stroom af laten halen (de draden naar de schakelaars zullen gewoon individueel per wissel naar de schakelaar gelegd worden, dus enige spaghetti onder de tafel is onvermijdelijk.) Het lijkt me dan ook handig een tweede stroomdraad te leggen voor de lampjes, zodat ik die kan uitzetten als het licht genoeg is, zonder dat ook gelijk de wissels zonder stroom zitten.
- Is het handiger voor de randzaken (wissels etc) een aparte trafo te nemen? Dus een die alleen maar de leidingen voedt en geen rijregelaar erbij heeft. Wij hadden vroeger thuis zoiets, een blauwe bak van Märklin meen ik.
Ik wil dus eigenlijk gewoon advies hoe ik de stroomvoorziening het handigst kan regelen. Nogmaals ik heb geen digitale componenten, dus dat kan allemaal buitn beschouwing blijven.
Kleine treintjes zijn ook treinen!

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2024, 14:49:31 »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2024, 15:42:05 »
Als je verlichting en wissels op 1 trafo zet, dan zie je de schakelpuls van een wissel terug in een inkakkende verlichting.

Ik zou voor wissels:
- of een CDU gaan toepassen
- of een extra trafo gebruiken speciaal voor wissels en andere spoelen.   Beide opties vereist alsnog een extra ringleiding. Dus 6 draden trekken, 2 voor rijspanning, 2 voor wissels en 2 voor verlichting.
- Of Je kan een trafo in de kliko mieteren en een schakelende voeding nemen. Dat moet dit probleem ook significant reduceren. Dat scheelt dan een ringleiding

Wat betreft spaghetti, het hoeft niet. Ik heb om te beginnen een redelijk makkelijk en goedekope verdeelprint beschikbaar als DIY projectje. Je moet alleen print aansluitklemmen er bij kopen en er zelf op solderen. Je kan deze dingen ook kant en klaar kopen bij meerdere shops.

Misschien dat je dit draadje interssant vindt? feitelijk dezelfde dingen, maar dan met plugbare aansluitklemmen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2024, 16:21:44 »
- Ik brand mijn vingers niet aan de vraag of de ringleiding open of dicht kan / moet.  :angel:
Vingers branden hoeft niet. Je werkt met een lage frequentie, 50 Hz. Het hele landelijke hoogspanningsnet bestaat uit ringen, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Of je ringen maakt of niet, dat hangt van de vorm van je baan af. Als je ban langwerpig is, ligt het voor de hand om een stamleiding over het midden van de baan te maken. Of voor betere bereikbaarheid langs de voorkant van de baan. En daarvan tak je af naar de plekken waar je de spanning nodig hebt. Dat voorkomt spaghettivorming.

Als baan een meer rondgaande vorm heeft, dan ligt het voor de hand om die stamleiding ringvormig aan te leggen. En of je die ring sluit of open laat, dat maakt elektrisch niks uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2024, 16:33:06 »

Wat betreft spaghetti, het hoeft niet. Ik heb om te beginnen een redelijk makkelijk en goedekope verdeelprint beschikbaar als DIY projectje. Je moet alleen print aansluitklemmen er bij kopen en er zelf op solderen. Je kan deze dingen ook kant en klaar kopen bij meerdere shops.

Misschien dat je dit draadje interssant vindt? feitelijk dezelfde dingen, maar dan met plugbare aansluitklemmen.

Denk dat Walter bedoelt dat analoog er toch echt twee draden per wissel naar een centraal schakeltableau of zoiets moeten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WalterdeB

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2024, 17:11:04 »
Denk dat Walter bedoelt dat analoog er toch echt twee draden per wissel naar een centraal schakeltableau of zoiets moeten.

Precies. Een wissel heeft 3 draden. 1 stroom en 2 schakel. De stroom kan natuurlijk vanaf een ringleiding komen, maar elke wissel heeft verder zijn eigen schakelaar nodig. Dus vanaf elke wissel gaan er 2 draden terug naar het commandocenter.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2024, 21:07:30 »
Ja jullie hebben gelijk, ik lette niet helemaal op  ::). Feit blijft dat een aparte trafo voor wissels nog steeds raadzaam is.

Citaat
Dus vanaf elke wissel gaan er 2 draden terug naar het commandocenter.
Fancy woord voor schakelpaneel.. commandocenter   ;D (y)

Ik was gisteren per toeval een post aan het maken voor mn ideeen draadje, en ik ben vergeten op verzenden te drukken... kom ik nu achter.  :-X.
Maar ik heb de video nodig nog altijd veilig op YT

Ik was bezig met een DCC centrale wat ook je schakelpaneel regelt. De centrale kan dan relais, spoel, servo en sein decoders aansturen met maar vier draden.  Het is een oplossing voor het spaghetti probleem. En je hebt toegang tot inleerbare rijwegen waarbij je ook relais kan aansturen voor de analoge treinen. Ik vind dat zelf een fijne manier van werken, dat je gelijktijdig op een start en stop knop kan drukken en dat naast alle wissels ook alle relais goed worden gezet zodat alleen de sporen van de rijweg spanning hebben. Maar needless to say, het kost natuurlijk meer dan draden trekken en op je good 'ol schakelkastjes aansluiten.

Een met zo'n goede oude diode matrix voor wisselstraten, is ook niks mis mee  (y)

https://www.youtube.com/watch?v=lO5R3Obc818

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2024, 21:13:38 »
Je kunt wissels ook aansturen met 1 draad, volgens het halve golfsysteem. Maar dat gaat voor Walter misschien iets te ver.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

WalterdeB

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 October 2024, 22:23:17 »
Nu we het toch over wissels hebben...

De helft van mijn baan bestaat uit Arnold Rapido rails. Weet iemand wat welke draad van een Arnold wissel doet? Er zitten er 3 aan: Grijs, Blauw en Paars. Vanmiddag even experimenteel de grijze op de stroom aangesloten en de twee andere op een Trix wisselpaneeltje (met gele en groene knopjes) (aangesloten op de witte plug van de trafo), maar dat werkte niet.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 27 October 2024, 22:32:36 »
Gewoon alle combinaties proberen.
Je hebt grijs al als gemeenschappelijke geprobeerd. Doe dat nu ook met blauw en paars als gemeenschappelijke.
Eén van die combinaties moet werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 October 2024, 03:59:15 »
Toch is de grijze draad de gemeenschappelijke aansluiting van de spoelen volgens alle plaatjes die ik vind.
http://www.aca-modellbahn.de/Artikel/Art_Weichensch/Weichensteuerung.html

Probeer eens direct op de trafo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2024, 10:00:54 »
volgens dat plaatje heeft die aandrijving een eindafschakelcontact. Kan zijn dat dat geen goed contact meer maakt. Of misschien zijn de spoelen al uit gefikt.
Testen direct aan de trafo is inderdaad de beste methode. Dan sluit je alle andere fouten uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel