Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 13:05:04
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Martijn193
Vandaag om 13:03:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Alewijn
Vandaag om 13:01:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 12:20:26
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronald69
Vandaag om 11:46:35
Starter met spoor G door rjr
Vandaag om 11:40:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Show je realistische treinsamenstelling door Benelux795
Vandaag om 11:12:08
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 10:46:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
  

Auteur Topic: Laten we nog eens over ringleidingen praten...  (gelezen 1974 keer)

WalterdeB

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
  • Si non confectus, non reficiat!
Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Gepost op: 21 October 2024, 14:42:41 »
Ik wil dus gaan bouwen. N-spoor, analoog. Ik heb twee secties (twee tafels aan elkaar). Het handigste lijkt me om elke sectie een eigen trafo te geven en dus onder elke tafel een ringleiding te leggen. IK weet vrij weinig van electronica (behalve computers en zo), dus ik ga even stomme vragen stellen. Ik heb de andere topics helemaal doorgelezen.

- Kan een complete ringleiding op een normale trafo (Fleischmann) aangesloten?
- Ik brand mijn vingers niet aan de vraag of de ringleiding open of dicht kan / moet.  :angel:
- Wissels en lampjes hebben ook stroom nodig. Ik wil dus en tweede ringleiding leggen en daar de wissels hun stroom af laten halen (de draden naar de schakelaars zullen gewoon individueel per wissel naar de schakelaar gelegd worden, dus enige spaghetti onder de tafel is onvermijdelijk.) Het lijkt me dan ook handig een tweede stroomdraad te leggen voor de lampjes, zodat ik die kan uitzetten als het licht genoeg is, zonder dat ook gelijk de wissels zonder stroom zitten.
- Is het handiger voor de randzaken (wissels etc) een aparte trafo te nemen? Dus een die alleen maar de leidingen voedt en geen rijregelaar erbij heeft. Wij hadden vroeger thuis zoiets, een blauwe bak van Märklin meen ik.
Ik wil dus eigenlijk gewoon advies hoe ik de stroomvoorziening het handigst kan regelen. Nogmaals ik heb geen digitale componenten, dus dat kan allemaal buitn beschouwing blijven.
Kleine treintjes zijn ook treinen!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8826
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2024, 14:49:31 »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5185
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2024, 15:42:05 »
Als je verlichting en wissels op 1 trafo zet, dan zie je de schakelpuls van een wissel terug in een inkakkende verlichting.

Ik zou voor wissels:
- of een CDU gaan toepassen
- of een extra trafo gebruiken speciaal voor wissels en andere spoelen.   Beide opties vereist alsnog een extra ringleiding. Dus 6 draden trekken, 2 voor rijspanning, 2 voor wissels en 2 voor verlichting.
- Of Je kan een trafo in de kliko mieteren en een schakelende voeding nemen. Dat moet dit probleem ook significant reduceren. Dat scheelt dan een ringleiding

Wat betreft spaghetti, het hoeft niet. Ik heb om te beginnen een redelijk makkelijk en goedekope verdeelprint beschikbaar als DIY projectje. Je moet alleen print aansluitklemmen er bij kopen en er zelf op solderen. Je kan deze dingen ook kant en klaar kopen bij meerdere shops.

Misschien dat je dit draadje interssant vindt? feitelijk dezelfde dingen, maar dan met plugbare aansluitklemmen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27039
    • Pagina van klaas
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2024, 16:21:44 »
- Ik brand mijn vingers niet aan de vraag of de ringleiding open of dicht kan / moet.  :angel:
Vingers branden hoeft niet. Je werkt met een lage frequentie, 50 Hz. Het hele landelijke hoogspanningsnet bestaat uit ringen, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Of je ringen maakt of niet, dat hangt van de vorm van je baan af. Als je ban langwerpig is, ligt het voor de hand om een stamleiding over het midden van de baan te maken. Of voor betere bereikbaarheid langs de voorkant van de baan. En daarvan tak je af naar de plekken waar je de spanning nodig hebt. Dat voorkomt spaghettivorming.

Als baan een meer rondgaande vorm heeft, dan ligt het voor de hand om die stamleiding ringvormig aan te leggen. En of je die ring sluit of open laat, dat maakt elektrisch niks uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2024, 16:33:06 »

Wat betreft spaghetti, het hoeft niet. Ik heb om te beginnen een redelijk makkelijk en goedekope verdeelprint beschikbaar als DIY projectje. Je moet alleen print aansluitklemmen er bij kopen en er zelf op solderen. Je kan deze dingen ook kant en klaar kopen bij meerdere shops.

Misschien dat je dit draadje interssant vindt? feitelijk dezelfde dingen, maar dan met plugbare aansluitklemmen.


Denk dat Walter bedoelt dat analoog er toch echt twee draden per wissel naar een centraal schakeltableau of zoiets moeten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WalterdeB

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
  • Si non confectus, non reficiat!
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2024, 17:11:04 »
Denk dat Walter bedoelt dat analoog er toch echt twee draden per wissel naar een centraal schakeltableau of zoiets moeten.

Precies. Een wissel heeft 3 draden. 1 stroom en 2 schakel. De stroom kan natuurlijk vanaf een ringleiding komen, maar elke wissel heeft verder zijn eigen schakelaar nodig. Dus vanaf elke wissel gaan er 2 draden terug naar het commandocenter.
Kleine treintjes zijn ook treinen!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5185
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2024, 21:07:30 »
Ja jullie hebben gelijk, ik lette niet helemaal op  ::). Feit blijft dat een aparte trafo voor wissels nog steeds raadzaam is.

Citaat
Dus vanaf elke wissel gaan er 2 draden terug naar het commandocenter.
Fancy woord voor schakelpaneel.. commandocenter   ;D (y)


Ik was gisteren per toeval een post aan het maken voor mn ideeen draadje, en ik ben vergeten op verzenden te drukken... kom ik nu achter.  :-X.
Maar ik heb de video nodig nog altijd veilig op YT

Ik was bezig met een DCC centrale wat ook je schakelpaneel regelt. De centrale kan dan relais, spoel, servo en sein decoders aansturen met maar vier draden.  Het is een oplossing voor het spaghetti probleem. En je hebt toegang tot inleerbare rijwegen waarbij je ook relais kan aansturen voor de analoge treinen. Ik vind dat zelf een fijne manier van werken, dat je gelijktijdig op een start en stop knop kan drukken en dat naast alle wissels ook alle relais goed worden gezet zodat alleen de sporen van de rijweg spanning hebben. Maar needless to say, het kost natuurlijk meer dan draden trekken en op je good 'ol schakelkastjes aansluiten.

Een met zo'n goede oude diode matrix voor wisselstraten, is ook niks mis mee  (y)

https://www.youtube.com/watch?v=lO5R3Obc818

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27039
    • Pagina van klaas
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2024, 21:13:38 »
Je kunt wissels ook aansturen met 1 draad, volgens het halve golfsysteem. Maar dat gaat voor Walter misschien iets te ver.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WalterdeB

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
  • Si non confectus, non reficiat!
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #8 Gepost op: 27 October 2024, 22:23:17 »
Nu we het toch over wissels hebben...

De helft van mijn baan bestaat uit Arnold Rapido rails. Weet iemand wat welke draad van een Arnold wissel doet? Er zitten er 3 aan: Grijs, Blauw en Paars. Vanmiddag even experimenteel de grijze op de stroom aangesloten en de twee andere op een Trix wisselpaneeltje (met gele en groene knopjes) (aangesloten op de witte plug van de trafo), maar dat werkte niet.
Kleine treintjes zijn ook treinen!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27039
    • Pagina van klaas
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #9 Gepost op: 27 October 2024, 22:32:36 »
Gewoon alle combinaties proberen.
Je hebt grijs al als gemeenschappelijke geprobeerd. Doe dat nu ook met blauw en paars als gemeenschappelijke.
Eén van die combinaties moet werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #10 Gepost op: 28 October 2024, 03:59:15 »
Toch is de grijze draad de gemeenschappelijke aansluiting van de spoelen volgens alle plaatjes die ik vind.
http://www.aca-modellbahn.de/Artikel/Art_Weichensch/Weichensteuerung.html

Probeer eens direct op de trafo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27039
    • Pagina van klaas
Re: Laten we nog eens over ringleidingen praten...
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2024, 10:00:54 »
volgens dat plaatje heeft die aandrijving een eindafschakelcontact. Kan zijn dat dat geen goed contact meer maakt. Of misschien zijn de spoelen al uit gefikt.
Testen direct aan de trafo is inderdaad de beste methode. Dan sluit je alle andere fouten uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.