Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronald Halma
Vandaag om 19:04:19
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:56:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
  

Auteur Topic: NAM ketelwagen types  (gelezen 6358 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #30 Gepost op: 09 February 2024, 08:51:35 »
Hi,

Naar aanleiding van dit topic toch maar wat zaken aangeschaft. Toch mooi die "amerikaanse wagens".





Het begint ergens op te lijken:


Naar aanleiding van dit topic ook wat onderzoek naar de belgische wagens:

bronnen:Amersfoort, eind jaren veertig, Foto J. Schekkerman, collectie Eelco Storm
https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C6600464642E0534701000A17FD

De openbare tekening in het HUA lijkt totaal niet te matchen met foto's van de bestaande wagens. Het onderstel lijkt ongewijzigd maar de ladder en vuldoppen bovenop lijken totaal op een andere plaats. Hoe zit dit? Is dit een andere deelserie?

Als ik het weet dan kan ik lekker verder modeleren :)



MVG,

Adriaan

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2592
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #31 Gepost op: 09 February 2024, 09:02:12 »
@Adriaan,

Ja, het is een andere serie. Onderaan de tekening in HUA staat dat het de serie 500879-500908 betreft;  op de foto staat wagen nummer 500868.

Grtz, Ton

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #32 Gepost op: 09 February 2024, 10:59:59 »
Ton,

Dank voor het antwoord, maar weet niet of het mysterie helemaal is opgelost:


Links 500879-500908 ? rechts 500854-500878?
806676 / collectie Het Utrechts Archief.


Links 500879-500908 ? rechts 500854-500878?
170965 / collectie Het Utrechts Archief.

Trappen en bordessen lijken ook niet helemaal te matchen met de tekening.

MVG,

Adriaan

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2592
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #33 Gepost op: 09 February 2024, 11:22:03 »
Adriaan,

Trappen en bordessen zijn vrij eenvoudig te vervangen bij een tussentijdse revisie. Het gaat natuurlijk om de positie van de mangaten bovenop de ketel.
Om het zeker te weten zou je de tekeningen van de eerdere deelserie moeten bekijken (500854 - 500878), maar die staan niet op de website. Daarvoor zou je dan naar de studiezaal moeten.

Grtz, Ton

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #34 Gepost op: 09 February 2024, 11:32:43 »
Na de helaas onduidelijke plaatjes... een foto uit het HUA van een der Belgische typen en uit het materieelboek der NS anno 1954 met wijzigingen.










 
« Laatst bewerkt op: 09 February 2024, 11:39:27 door odaoda »

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #35 Gepost op: 09 February 2024, 13:40:53 »
Hierbij nog een foto van de 500904, dus 2e deelserie, uit RM 263. Ik had altijd aangenomen dat die 2 deelseries (500854-878 en 500879-908) identiek waren, maar niet dus!



orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #36 Gepost op: 07 September 2024, 13:57:47 »
Hi,

Vraagje is dit piko 54688 model:

 
Nou in basis hetzelfde als dit?



Ik weet dat er een exact model ooit uit moet komen maar misschien is dit ook wel een goedkoop leuk ombouw klusje.

Met vriendelijke groet,

Adriaan

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2592
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #37 Gepost op: 07 September 2024, 14:03:17 »
Als je een (veel) kleinere ketel op het onderstel zet, ander hekwerk voorop en de borden aanpast, kom je volgens mij aardig in de buurt.

Grtz, Ton

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #38 Gepost op: 07 September 2024, 14:47:44 »
Goede namiddag,

Lichtbouw ketelwagens (Leichtbau), een verhaal apart.

De zw/w-foto lijkt een Einheits Leichtbau met de kleine ketel, 24m/240hL. Met klinknagels boven assen en veren. En oudere DWV-vetlageraspotten
(in ieder geval geen  Leichtbau Uerdingen, noch Deutz)            (de Einheits 24m3 werd uitgebracht door Exact~train)

De oudere en de heruitgebrachte Piko's zijn nog uit de periode dat h0-materieel niet exact 1/87ste was, maar soms iets  'dikker'.
Stefan Carstens (Miba) klasseert deze Piko's daarom als een na-oorlogse Leichtbau 39.3m3.(bouwjaar 1960) . Met 'modernere' kleine, ronde kogellageraspotjes.  (deze zo bekende h0-wagentjes werden ondertussen trouwens aangepast met een fraaier onderstel, inclusief KKK, kortkoppelingskinematiekje.  Tevens kwam er een fijnere loopbordesreling bovenop de ketel. De remblokjes zitten nu in lijn met de.wieltjes)

 >  toegevoegd
Het 'onderstel' van de h0-Piko is wel eerder verwant aan de oorspronkelijke Einheits lichtbouw wagens. De diverse na-oorlogse evoluties van de lichtbouw-wagens kregen nl. stevigere veerophangingen (-bokken) en andere aanpassingen.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2024, 11:52:38 door hervé. Reden: toevoeging »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #39 Gepost op: 08 September 2024, 12:18:19 »
Ton & Herve,

Dank voor jullie antwoorden. Het verschil in ketelgroote en andere details is mij nu meer duidelijk.

Hoeveel van deze 2 assers waren er eigenlijk van de Bataafsche Petroleum Maatschappij ? Op de foto's van het utrechts archief herken ik:
DR Münster 949704
DR Münster 949710

Met vriendelijke groet,

Adriaan


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #40 Gepost op: 08 September 2024, 13:33:45 »
    Goede namiddag,

    'k Zou dit interessante verhaal & foto's eerder zoeken in een minder  "Algemene"  rubriek.   Misschien in  "Materieel"  of zo ?

     toegevoegd  >
 Is er voorheen reeds gekeken naar die  'Belgische' draaistelketelwagens in oude catalogi van de Ateliers Metallurgique?
 ( sommige zijn ooit gescand, dacht 'k )
« Laatst bewerkt op: 08 September 2024, 13:42:04 door hervé. Reden: toevoeging »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: NAM ketelwagen types
« Reactie #41 Gepost op: 08 September 2024, 14:22:36 »
Beste Herve,

Ik heb wel eens deze website bekeken met documentatie van Ateliers Metallurgique maar het daar niet gevonden.
ttps://www.tassignon.be/trains/documentation/documentation.php#gsc.tab=0

Wat betreft verplaasting ik weet niet wat de correcte rubriek ik voor grootspoor historische vraagstukken. Mocht er een beter geschikte rubriek daarvoor zijn dan heb ik daar geen bezwaar tegen.

Met vriendelijke groet,

Adriaan