Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:57:50
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
Vandaag
om 22:44:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 22:40:18
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
Vandaag
om 22:19:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 21:42:38
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 20:58:05
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Sylvester
Vandaag
om 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
guus43
Vandaag
om 19:18:35
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:05:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 19:04:24
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI
door
rail4marcel
Vandaag
om 17:42:27
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 17:40:40
Seuthe gaat stoppen
door
Eric B
Vandaag
om 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 17:02:03
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 16:45:15
Aachenau West
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag
door
bellejt
Vandaag
om 14:12:27
Mijn geweatherde modellen
door
hervé
Vandaag
om 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 13:29:17
schok bij vertrek
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:13:30
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Jip
Vandaag
om 11:40:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Het ideale voorbeeld?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Het ideale voorbeeld? (gelezen 1825 keer)
Han Steenwijk
Offline
Berichten: 78
Het ideale voorbeeld?
«
Gepost op:
19 May 2008, 17:24:59 »
Tijdens een kort oponthoud in Split (Kroatië) trof ik het ideale voorbeeld voor een modelbaan waarop met de ruimte moet worden gewoekerd (en welke modelbaan heeft dat probleem eigenlijk niet?).
Het is zo eenvoudig, dat het zonder tekening uit te leggen is.
Het station, waar uitsluitend reizigerstreinen stoppen, is een kopstation dat einigt met een enkel kopspoor, vlak tegen de zee aan.
Gezien vanaf de brug die over dit kopspoor loopt, waaiert het richting station uit in vijf sporen, waarvan de meest linkse al gauw doodloopt tegen een verlaadperron voor auto's. Van de vier overige lopen de beide middelste sporen parallel door, terwijl de beide buitenste sporen ieder een eilandperron insluiten. Zijn de perrons ten einde, dan komen de twee sporen rechts samen met de twee linkersporen, die met een flauwe bocht in een tunnel onder de stad door verdwijnen. In die tunnel moet nog een wissel zijn, want geheel links komt nog een spoor de tunnel uit, dat bijna over de hele lengte van de perrons verloopt om eveneens als kopspoor voor het verladen van auto's te dienen.
De entourage wordt gevormd door de hoge gebouwen rechts van het beschreven sporenplan, de tunnel en het daar heuvelachtige terrein aan het einde en de brug aan het begin. Links staat het lage, langgerekte stationsgebouw. Het is zo onopvallend, dat ik door een aanstaande treinkaartjeskoper werd gevraagd waar het station nu eigenlijk is. Langs het stationsgebouw verloopt een straat en parallel daaraan de kades voor de veerponten. Vandaar die verlaadperrons voor auto's. Je komt als tourist aan met de trein, haalt je auto op en rijdt ermee de veerpont op.
Er is in dit sporenplan geen plaats voor het opstellen van materieel. Daarom hoort er een heus schaduwstation bij, dat twee à drie kilometer verderop aan de andere kant van de tunnel ligt. Daar brengen en halen de lijndieselloks, die tevens het rangeerwerk moeten opknappen, het materieel voor de sneltrein van/naar Zagreb naartoe/vandaan. Dat station dient tevens als goederenstation van Split.
Ergo: de uitsnede uit de werkelijkheid is een langwerpige rechthoek die niet meer bevat dan het station, dat aan drie zijden door een natuurlijke achtergrond wordt afgesloten. En: schaduwstations bestaan!
Is dit nu saai? Nee, want behalve motorrijtuigen is er veel dieseltraktie, maar geen trek/duwtrein. De loks moeten dus altijd omlopen. Voorts plukken die loks de wagens voor de auto's van de touristen uit de sneltrein en zetten ze weg.
Han
Gelogd
Bas Valkema
Offline
Berichten: 41
Re: Het ideale voorbeeld?
«
Reactie #1 Gepost op:
19 May 2008, 17:59:47 »
Klik
Hier? Ziet er leuk uit...
«
Laatst bewerkt op: 19 May 2008, 19:56:55 door Sander Lageveen. Reden: Link ingekort
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Het ideale voorbeeld?