Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:57:50
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 22:44:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 22:40:18
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 22:19:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 21:42:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 20:58:05
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
Vandaag om 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
Vandaag om 19:18:35
Welke kleur is Roco oud bruin? door grossraumwagen
Vandaag om 19:05:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
Vandaag om 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
Vandaag om 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
Vandaag om 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
  

Auteur Topic: Het ideale voorbeeld?  (gelezen 1825 keer)

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Het ideale voorbeeld?
« Gepost op: 19 May 2008, 17:24:59 »
Tijdens een kort oponthoud in Split (Kroatië) trof ik het ideale voorbeeld voor een modelbaan waarop met de ruimte moet worden gewoekerd (en welke modelbaan heeft dat probleem eigenlijk niet?).

Het is zo eenvoudig, dat het zonder tekening uit te leggen is.

Het station, waar uitsluitend reizigerstreinen stoppen, is een kopstation dat einigt met een enkel kopspoor, vlak tegen de zee aan.
Gezien vanaf de brug die over dit kopspoor loopt, waaiert het richting station uit in vijf sporen, waarvan de meest linkse al gauw doodloopt tegen een verlaadperron voor auto's. Van de vier overige lopen de beide middelste sporen parallel door, terwijl de beide buitenste sporen ieder een eilandperron insluiten. Zijn de perrons ten einde, dan komen de twee sporen rechts samen met de twee linkersporen, die met een flauwe bocht in een tunnel onder de stad door verdwijnen. In die tunnel moet nog een wissel zijn, want geheel links komt nog een spoor de tunnel uit, dat bijna over de hele lengte van de perrons verloopt om eveneens als kopspoor voor het verladen van auto's te dienen.

De entourage wordt gevormd door de hoge gebouwen rechts van het beschreven sporenplan, de tunnel en het daar heuvelachtige terrein aan het einde en de brug aan het begin. Links staat het lage, langgerekte stationsgebouw. Het is zo onopvallend, dat ik door een aanstaande treinkaartjeskoper werd gevraagd waar het station nu eigenlijk is. Langs het stationsgebouw verloopt een straat en parallel daaraan de kades voor de veerponten. Vandaar die verlaadperrons voor auto's. Je komt als tourist aan met de trein, haalt je auto op en rijdt ermee de veerpont op.

Er is in dit sporenplan geen plaats voor het opstellen van materieel. Daarom hoort er een heus schaduwstation bij, dat twee à drie kilometer verderop aan de andere kant van de tunnel ligt. Daar brengen en halen de lijndieselloks, die tevens het rangeerwerk moeten opknappen, het materieel voor de sneltrein van/naar Zagreb naartoe/vandaan. Dat station dient tevens als goederenstation van Split.

Ergo: de uitsnede uit de werkelijkheid is een langwerpige rechthoek die niet meer bevat dan het station, dat aan drie zijden door een natuurlijke achtergrond wordt afgesloten. En: schaduwstations bestaan!

Is dit nu saai? Nee, want behalve motorrijtuigen is er veel dieseltraktie, maar geen trek/duwtrein. De loks moeten dus altijd omlopen. Voorts plukken die loks de wagens voor de auto's van de touristen uit de sneltrein en zetten ze weg.

Han

Bas Valkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Het ideale voorbeeld?
« Reactie #1 Gepost op: 19 May 2008, 17:59:47 »
Klik

Hier? Ziet er leuk uit...
« Laatst bewerkt op: 19 May 2008, 19:56:55 door Sander Lageveen. Reden: Link ingekort »