Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ontraxs 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 14:10:13
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:07:55
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:44:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Yamorc 7001 dood door maartenvdb
Vandaag om 13:18:59
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Hasenwald
Vandaag om 12:53:30
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:04:34
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
  

Auteur Topic: Rangeerseinen van de DE1  (gelezen 1885 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Rangeerseinen van de DE1
« Gepost op: 02 February 2010, 17:28:29 »
Hoi,

Ben met de rangeerverlichting bezig van de DE1.
Nu is mijn vraag: hoe was dit met het grote voorbeeld geregeld.
Zaten de rangeerseinen bijvoorbeeld links-voor en links-achter, of werden ze diagonaal ingeschakeld?
Ook is het mogelijk dat er geen vaste instelling(of voorschrift) was, en dat de Wagenmeester dit zelf kon bepalen.

Gaarne informatie hierover, dan kan ik de rangeerseinen "natuurgetrouw" aanbrengen.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #1 Gepost op: 02 February 2010, 17:52:26 »
Fred,

Het voorschrift luidt: een wit (geel) licht aan elke kant.
In principe -volgens het boekje- is het de bedoeling het licht rechtsvoor te gebruiken. Maar in de praktijk wordt ook regelmatig het licht linksvoor gebruikt. 't Hangt gewoon af van de desbetreffende machinist.
Bijgevoegd een scan uit het boek"Dieseltreinen in Nederland".
Op bladzijde 64 staat een foto van Luud Albers van enkele DE5'en in de dieselloods in Utrecht.
Weliswaar een ander type dieseltrein, maar ook voor de DE1 geldt dezelfde rangeerlichtregel.

Gerard

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #2 Gepost op: 02 February 2010, 18:47:59 »
Hoi Gerard,

Bedankt voor je snelle reactie, en voor de gescande foto.

Eén licht aan elke (kopse)kant was me reeds duidelijk. :)

Als het officieel rechts-voor was, dan zat het volgens mij aan de andere zijde ook rechts-voor. Dus de rangeerseinen zaten diagonaal.

Kan ze dus op twee manieren aansluiten: rechts-voor(cabine 1) en rechts-voor(cabine 2), of links-voor(cabine 1) en links-voor(cabine 2).
Ik ga even bekijken wat schakeltechnisch de gemakkelijkste oplossing is.

mvg,
Fred.

Reden wijziging: last van te dikke vingers. Er stond een letter te veel.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 18:49:36 door Fred Eikelboom »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #3 Gepost op: 02 February 2010, 19:05:47 »
Klopt Fred.

Het is de bedoeling dat de lichten in ieder geval diagonaal branden.

Gerard

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #4 Gepost op: 02 February 2010, 19:38:15 »
Hoi Gerard,

Dan is het nu helemaal duid en luidelijk.
Bedankt. (y)

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #5 Gepost op: 02 February 2010, 20:13:01 »
Het is de bedoeling dat de lichten in ieder geval diagonaal branden.

Helaas, maar diagonaal maakt totaal niet uit. Hoe wil je overigens bij huidig mat een diagionaal geschakeld rangeersein krijgen als je beide middenpitten aan hebt??  ;)

Daarbij hangt het natuurlijk af of het de zelfde machinist is welke het rangeersein heeft ingeschakeld. Het is daarbij ook mogelijk om een enkel frontsein voor te hebben branden, en achter twee rode sluitseinen, aangezien de meeste niet eerst achter (betekend veel lopen  ;) ) ook een rangeersein inschakelen alvorens weg te rijden. Ook maakt het niet uit of je links of rechts (of midden bij huidig mat) aan hebt staan als rangeersein, zolang je maar een brandend frontsein hebt, en officiëel gezien dus ook achter.

Overigens is het ook nog eens zo dat bij de DE-I de electrische cabinekachel alleen werkt indien het linker fronsein (van binnenuit gezien) aan staat. Als de machinist dus op de trein zit bij een rangeerbeweging zal altijd het linker fronsein in staan, aangezien hij het toch wel warm in de cabine wil hebben, en dat vooral in de wintermaanden.

mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 20:15:11 door robin binsbergen »

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #6 Gepost op: 02 February 2010, 21:48:31 »
Hoi Robin,

Het is alweer een stukje duid en luidelijker geworden.
Meest voor de hand liggend bij de DE1 is dus links-voor aan beide zijden.

Bedankt.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.