Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seuthe gaat stoppen door Sven
Vandaag om 15:21:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 15:05:49
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:54:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 13:43:49
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
  

Auteur Topic: Rangeerseinen van de DE1  (gelezen 1747 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Rangeerseinen van de DE1
« Gepost op: 02 February 2010, 17:28:29 »
Hoi,

Ben met de rangeerverlichting bezig van de DE1.
Nu is mijn vraag: hoe was dit met het grote voorbeeld geregeld.
Zaten de rangeerseinen bijvoorbeeld links-voor en links-achter, of werden ze diagonaal ingeschakeld?
Ook is het mogelijk dat er geen vaste instelling(of voorschrift) was, en dat de Wagenmeester dit zelf kon bepalen.

Gaarne informatie hierover, dan kan ik de rangeerseinen "natuurgetrouw" aanbrengen.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #1 Gepost op: 02 February 2010, 17:52:26 »
Fred,

Het voorschrift luidt: een wit (geel) licht aan elke kant.
In principe -volgens het boekje- is het de bedoeling het licht rechtsvoor te gebruiken. Maar in de praktijk wordt ook regelmatig het licht linksvoor gebruikt. 't Hangt gewoon af van de desbetreffende machinist.
Bijgevoegd een scan uit het boek"Dieseltreinen in Nederland".
Op bladzijde 64 staat een foto van Luud Albers van enkele DE5'en in de dieselloods in Utrecht.
Weliswaar een ander type dieseltrein, maar ook voor de DE1 geldt dezelfde rangeerlichtregel.

Gerard

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #2 Gepost op: 02 February 2010, 18:47:59 »
Hoi Gerard,

Bedankt voor je snelle reactie, en voor de gescande foto.

Eén licht aan elke (kopse)kant was me reeds duidelijk. :)

Als het officieel rechts-voor was, dan zat het volgens mij aan de andere zijde ook rechts-voor. Dus de rangeerseinen zaten diagonaal.

Kan ze dus op twee manieren aansluiten: rechts-voor(cabine 1) en rechts-voor(cabine 2), of links-voor(cabine 1) en links-voor(cabine 2).
Ik ga even bekijken wat schakeltechnisch de gemakkelijkste oplossing is.

mvg,
Fred.

Reden wijziging: last van te dikke vingers. Er stond een letter te veel.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 18:49:36 door Fred Eikelboom »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #3 Gepost op: 02 February 2010, 19:05:47 »
Klopt Fred.

Het is de bedoeling dat de lichten in ieder geval diagonaal branden.

Gerard

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #4 Gepost op: 02 February 2010, 19:38:15 »
Hoi Gerard,

Dan is het nu helemaal duid en luidelijk.
Bedankt. (y)

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #5 Gepost op: 02 February 2010, 20:13:01 »
Het is de bedoeling dat de lichten in ieder geval diagonaal branden.

Helaas, maar diagonaal maakt totaal niet uit. Hoe wil je overigens bij huidig mat een diagionaal geschakeld rangeersein krijgen als je beide middenpitten aan hebt??  ;)

Daarbij hangt het natuurlijk af of het de zelfde machinist is welke het rangeersein heeft ingeschakeld. Het is daarbij ook mogelijk om een enkel frontsein voor te hebben branden, en achter twee rode sluitseinen, aangezien de meeste niet eerst achter (betekend veel lopen  ;) ) ook een rangeersein inschakelen alvorens weg te rijden. Ook maakt het niet uit of je links of rechts (of midden bij huidig mat) aan hebt staan als rangeersein, zolang je maar een brandend frontsein hebt, en officiëel gezien dus ook achter.

Overigens is het ook nog eens zo dat bij de DE-I de electrische cabinekachel alleen werkt indien het linker fronsein (van binnenuit gezien) aan staat. Als de machinist dus op de trein zit bij een rangeerbeweging zal altijd het linker fronsein in staan, aangezien hij het toch wel warm in de cabine wil hebben, en dat vooral in de wintermaanden.

mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 20:15:11 door robin binsbergen »

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #6 Gepost op: 02 February 2010, 21:48:31 »
Hoi Robin,

Het is alweer een stukje duid en luidelijker geworden.
Meest voor de hand liggend bij de DE1 is dus links-voor aan beide zijden.

Bedankt.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.