Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 19:06:52
US diorama in H0 door Frank103
Vandaag om 18:54:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 18:26:22
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 18:26:21
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 18:15:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:15:02
Au bord de la Cèze door 741230
Vandaag om 18:07:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:32:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:41:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 16:30:24
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 14:27:50
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
  

Auteur Topic: Rangeerseinen van de DE1  (gelezen 1826 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Rangeerseinen van de DE1
« Gepost op: 02 February 2010, 17:28:29 »
Hoi,

Ben met de rangeerverlichting bezig van de DE1.
Nu is mijn vraag: hoe was dit met het grote voorbeeld geregeld.
Zaten de rangeerseinen bijvoorbeeld links-voor en links-achter, of werden ze diagonaal ingeschakeld?
Ook is het mogelijk dat er geen vaste instelling(of voorschrift) was, en dat de Wagenmeester dit zelf kon bepalen.

Gaarne informatie hierover, dan kan ik de rangeerseinen "natuurgetrouw" aanbrengen.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #1 Gepost op: 02 February 2010, 17:52:26 »
Fred,

Het voorschrift luidt: een wit (geel) licht aan elke kant.
In principe -volgens het boekje- is het de bedoeling het licht rechtsvoor te gebruiken. Maar in de praktijk wordt ook regelmatig het licht linksvoor gebruikt. 't Hangt gewoon af van de desbetreffende machinist.
Bijgevoegd een scan uit het boek"Dieseltreinen in Nederland".
Op bladzijde 64 staat een foto van Luud Albers van enkele DE5'en in de dieselloods in Utrecht.
Weliswaar een ander type dieseltrein, maar ook voor de DE1 geldt dezelfde rangeerlichtregel.

Gerard

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #2 Gepost op: 02 February 2010, 18:47:59 »
Hoi Gerard,

Bedankt voor je snelle reactie, en voor de gescande foto.

Eén licht aan elke (kopse)kant was me reeds duidelijk. :)

Als het officieel rechts-voor was, dan zat het volgens mij aan de andere zijde ook rechts-voor. Dus de rangeerseinen zaten diagonaal.

Kan ze dus op twee manieren aansluiten: rechts-voor(cabine 1) en rechts-voor(cabine 2), of links-voor(cabine 1) en links-voor(cabine 2).
Ik ga even bekijken wat schakeltechnisch de gemakkelijkste oplossing is.

mvg,
Fred.

Reden wijziging: last van te dikke vingers. Er stond een letter te veel.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 18:49:36 door Fred Eikelboom »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #3 Gepost op: 02 February 2010, 19:05:47 »
Klopt Fred.

Het is de bedoeling dat de lichten in ieder geval diagonaal branden.

Gerard

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #4 Gepost op: 02 February 2010, 19:38:15 »
Hoi Gerard,

Dan is het nu helemaal duid en luidelijk.
Bedankt. (y)

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #5 Gepost op: 02 February 2010, 20:13:01 »
Het is de bedoeling dat de lichten in ieder geval diagonaal branden.

Helaas, maar diagonaal maakt totaal niet uit. Hoe wil je overigens bij huidig mat een diagionaal geschakeld rangeersein krijgen als je beide middenpitten aan hebt??  ;)

Daarbij hangt het natuurlijk af of het de zelfde machinist is welke het rangeersein heeft ingeschakeld. Het is daarbij ook mogelijk om een enkel frontsein voor te hebben branden, en achter twee rode sluitseinen, aangezien de meeste niet eerst achter (betekend veel lopen  ;) ) ook een rangeersein inschakelen alvorens weg te rijden. Ook maakt het niet uit of je links of rechts (of midden bij huidig mat) aan hebt staan als rangeersein, zolang je maar een brandend frontsein hebt, en officiëel gezien dus ook achter.

Overigens is het ook nog eens zo dat bij de DE-I de electrische cabinekachel alleen werkt indien het linker fronsein (van binnenuit gezien) aan staat. Als de machinist dus op de trein zit bij een rangeerbeweging zal altijd het linker fronsein in staan, aangezien hij het toch wel warm in de cabine wil hebben, en dat vooral in de wintermaanden.

mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 20:15:11 door robin binsbergen »

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Rangeerseinen van de DE1
« Reactie #6 Gepost op: 02 February 2010, 21:48:31 »
Hoi Robin,

Het is alweer een stukje duid en luidelijker geworden.
Meest voor de hand liggend bij de DE1 is dus links-voor aan beide zijden.

Bedankt.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.