Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 12:08:52
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
Vandaag om 12:07:38
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 12:04:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 12:02:23
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:58:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 11:47:02
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:38:01
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:32:55
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
Vandaag om 11:24:26
Vollmer ringloods deuren door NL-modelspoor
Vandaag om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 09:40:23
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 09:32:40
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
  

Auteur Topic: M rail - kortsluiting  (gelezen 9392 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7388
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #60 Gepost op: 25 June 2024, 08:58:44 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1128
    • Windhoven
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #61 Gepost op: 25 June 2024, 09:10:52 »
Als je een multimeter hebt zou je daarmee de baan rond kunnen gaan en kijken in de weerstandmeter stand wat de weerstand is tussen de rode en de bruine aansluitdraad. Hoe lager de weerstand hoe dichter je bij de kortsluiting bent. En dit natuurlijk zonder een trein op de baan. Zijn de wissels elektrisch? Misschien dat er ergens kortsluiting is bij eventuele verlichting die in de wissel zit en dan naar het railbedding toe.
Johan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18288
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #62 Gepost op: 25 June 2024, 11:00:30 »

Verder dank ik diegene die écht wilden meedenken in plaats van een nieuweling af te willen kraken op de zogenaamde onprofessionaliteit. Op die antwoorden kom ik later terug. Zodra ik weer ter been ben én energie heb ga ik hier gewoon weer naar kijken.

Als het o.a. aan mij is gericht; nergens was ik vals. Alleen; je brengt een probleem en laat niet alles zien. Dan is het lastig om je te helpen. En ja, keelontsteking is vervelend maar dan even een antwoord geven was voor een ieder duidelijk geweest :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #63 Gepost op: 29 June 2024, 09:41:19 »
Goed, en hoe denk je het een en ander op te lossen? Ik kan je maar één advies geven:

Als je de Mobile Station versie 1 wil behouden: Koop op een beurs een tweede (juiste) aansluitbox (met de rails). Laat deze heel zoals deze is geleverd. Dan heb je twee keuzes:

1) Met twee verloopstukken M-rails naar C-rails kan je hem gebruiken.
2) Soldeer 1 draadje aan de middengeleider en een rails van de C-rails van het aansluitrails.
3) Soldeer de draadjes aan de M-rails.

Een aanvullend advies: Koop een Mobile Station 2 (grijs of zwart). Deze heeft een aansluitbox met draden die je direct ergens op aan kan sluiten. Goed, de oude Mobile Station 1 kan je dan niet gebruiken. Het voordeel is dan dat je ook het DCC-protocol kan gebruiken in plaats van alleen Motorola / MFX.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #64 Gepost op: 29 June 2024, 09:50:09 »
Inmiddels ook in Schiebroek hier bij een treinwinkel geweest en deze meneer gaf aan; wellicht zit er ergens een schroefje te dicht in de rail waardoor de rail zelf tegen de middenrail aan is gaan lopen na alle rondjes. Dus ja, je zult alles los moeten halen.

Goed, even ingaan op alle tips en opmerkingen:

Heb het draadje even doorgelezen, maar begrijp ik je goed, dat je twee aansluitrails op de baan hebt? Dus twee keer zo'n 'kastje' wat je normaal onder de c-rail klikt?

Nee, ik heb 10 aansluitrails op de baan welke allemaal via 3 verdeelblokken uiteindelijk op 1 kastje aangesloten.

Zou het probleem niet in die aansluitbox kunnen zitten, dat er hier een beschadiging/slecht contact in zit??


Ik snap hoe je denkt, maar in principe is dit hetzelfde, toch? Een C rail of M rail werkt via hetzelfde systeem. Bruin en rood. Alleen de rail zelf is anders. Verder heb ik nog zo'n kastje, die geeft hetzelfde resultaat.

Neuh... Het is een probleem wat bij de aansluitbox en rails zit. Niet met het kennis van het forum. TS heeft de aansluitbox aanpast om ook M-rails te kunnen gebruiken. Standaard was de MS1-aansluitbox voor C-rails. Sommige deden het op de manier van: 2 draadjes aan de rails (1) en de puko's (1) om zo aan te sluiten op de M-rails. Als je de aansluitbox gaat openen om de boel door te verbinden dan kan daar ook iets misgaan.

De aansluitbox is niet geopend. De tape zat er om een andere reden omheen maar ik weet niet meer waarom. Zonder tape is de aansluitbox ook gewoon dicht.

Als je een multimeter hebt zou je daarmee de baan rond kunnen gaan en kijken in de weerstandmeter stand wat de weerstand is tussen de rode en de bruine aansluitdraad. Hoe lager de weerstand hoe dichter je bij de kortsluiting bent. En dit natuurlijk zonder een trein op de baan. Zijn de wissels elektrisch? Misschien dat er ergens kortsluiting is bij eventuele verlichting die in de wissel zit en dan naar het railbedding toe.

Heb ik niet, maar mijn schoonvader wel. Dit is wel iets waar ik iets mee kan. De wissels zijn verder voornamelijk elektrisch maar de verlichting is gecontroleerd voor ik alles vastzette. Maar dit zou misschien betekenen dat ik niet alles los hoef te halen?

Goed, en hoe denk je het een en ander op te lossen? Ik kan je maar één advies geven:

Als je de Mobile Station versie 1 wil behouden: Koop op een beurs een tweede (juiste) aansluitbox (met de rails). Laat deze heel zoals deze is geleverd. Dan heb je twee keuzes:

1) Met twee verloopstukken M-rails naar C-rails kan je hem gebruiken.
2) Soldeer 1 draadje aan de middengeleider en een rails van de C-rails van het aansluitrails.
3) Soldeer de draadjes aan de M-rails.

Een aanvullend advies: Koop een Mobile Station 2 (grijs of zwart). Deze heeft een aansluitbox met draden die je direct ergens op aan kan sluiten. Goed, de oude Mobile Station 1 kan je dan niet gebruiken. Het voordeel is dan dat je ook het DCC-protocol kan gebruiken in plaats van alleen Motorola / MFX.

Een ander kastje heb ik al, geeft precies hetzelfde resultaat. Ik snap verder het verschil niet tussen de draden die ik direct ergens op aan kan sluiten met het kastje met 2 draden die ik nu ergens op aansluit. En van het DCC-protocol vs. Motorola / MFX weet ik helemaal niks.  :)


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18288
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #65 Gepost op: 29 June 2024, 10:18:38 »
Vage op-de-man reactie van TS door mod weggemoffeld

Vreemde reactie, meneer. Jammer idd van mijn tijd.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2024, 22:18:25 door Reinout van Rees. Reden: citaat van inmiddels verwijderd bericht weggehaald »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #66 Gepost op: 29 June 2024, 10:54:06 »
En zo komen we weer bij het begin van dit verhaal. Ga systematisch zoeken.
Maak alle aansluitingen los en deel de baan in twee stukken. Meet in welk stuk de kortsluiting zit.
Als je dat weet deel je dat stuk weer in tweeën, enz... tot je bij de kortsluiting zit.

Daarbij is een multimeter onmisbaar, en dan bij voorkeur een met piepfunctie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #67 Gepost op: 29 June 2024, 11:12:10 »
Vreemde reactie, meneer. Jammer idd van mijn tijd.
Volgens een oud Hollands gezegde: stank voor dank. Soms vraag je je af of de vraagsteller wel geholpen willen worden. ???
Gr.
Eric

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #68 Gepost op: 29 June 2024, 11:16:20 »
Inderdaad Klaas, precies wat ik in reactie 2 ook al aangaf. Maar ik heb steeds meer het gevoel dat topicstarter er tegenop ziet om delen van zijn baan uit elkaar te halen en naar makkelijkere oplossingen zoekt. Maar er zal echt weinig anders opzitten dan de boel los te halen.

Enige tip die nog kan helpen als er een metalen onderdeel van een trein of zo op de rails terecht is gekomen en kortsluiting maakt tussen middenrail en bedding, om de baan over de gaan met een goede magneet. Zo heb ik ooit eens een metalen staafje gevonden die op een spoorstaaf en precies tegen een middenrailpuntje aan lag….

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 30 June 2024, 14:24:47 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

stormbreaker

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #69 Gepost op: 04 July 2024, 16:02:37 »
Citaat
Inmiddels ook in Schiebroek hier bij een treinwinkel geweest en deze meneer gaf aan; wellicht zit er ergens een schroefje te dicht in de rail waardoor de rail zelf tegen de middenrail aan is gaan lopen na alle rondjes. Dus ja, je zult alles los moeten halen.
Uiteraard heeft de meneer uit Schiebroek die ik persoonlijk goed ken het hier weer bij het rechte eind.