Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 07:14:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 07:11:35
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
15 August 2025, 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
15 August 2025, 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
15 August 2025, 20:30:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
15 August 2025, 13:25:09
  

Auteur Topic: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte  (gelezen 829 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17949
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Gepost op: 18 June 2024, 13:03:32 »
Dat is de vraag: vooral de hoogte van de flens bij een NEM wiel en een RP25 wiel.

Schiet! :)

jerdenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2024, 13:57:20 »
De standaarden laten nogal woeste verschillen toe: NEM geeft 0,6 tot 1,2mm en RP25 geeft b.v. voor code 110 rails 0,64 tot 0,71mm, dus het hangt helemaal af van de interpretatie van de fabrikant. Bij mijn Trix Big Boy 4011 met NEM wielen zit de hoogte ongeveer halfweg tussen die van het Märklinmateriaal en het Trixmateriaal met RP25 profiel.

Jeroen
Union Pacific Figomima Division [a figment of my imagination]

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17949
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2024, 14:02:11 »
Ja, ik ben daar inmiddels achter.... tussen RP25 en NEM bij de US Trix BB. Mijn Trix BB heeft compleet RP25, kon er een kopen die NEM heeft. Plaatjes via Ebay leren dat vooral de tenderwielen en voor- en achterloop wielen erg over gedimensioneerd zijn. Locwielen lijken hetzelfde. Problemen treden ook op bij de tenderwielen en de loopstellen.

jerdenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2024, 14:10:27 »
Mijn Trix BB komt uit de Trix Magnum set, en was gemakkelijk te converteren naar 3-rail, dus voor mij geen problemen met wielflenzen :-). Idiote set trouwens: BB met 3 reefers, 3 stock cars, een caboose en een railovaal, waarbij de BB een Märklin kortkoppeling had maar de wagons knuckle couplers; de set werd op een gegeven moment ook voor belachelijke prijzen gedumpt op Ebay (toen heb ik hem opgepikt).

Jeroen
Union Pacific Figomima Division [a figment of my imagination]

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17949
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2024, 14:12:33 »
Kijk, dan heb je hem gunstig waarschijnlijk! Als ik een 3-railer was geweest was het ook geen probleem, voor een DCC 2-railer wel en zeker met code 83 en 70 rails en wissels  ;)

Dank voor je hulp! (y)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2024, 14:17:14 »
Wat zou het probleem dan moeten zijn Ronald? NEM310 met max 1,2 mm flenshoogte moet geschikt zijn voor code 83. De Trix c-rail is zelf ook 2,1 mm ofwel code 83.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17949
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #6 Gepost op: 18 June 2024, 14:36:28 »
Er is een serie Big Boys van Trix die NEM wielen heeft die bv niet over Atlas of Peco83 gaan... door bewezen feiten (lees testrijden). Maar inmiddels is het probleem opgelost, ik heb de Big Boy niet gekocht :) te groot risico dat het niet lopen wil op mijn aangepaste Peco 83.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #7 Gepost op: 18 June 2024, 16:23:45 »
Er zit tussen NEM en NMRA verschil in afstand tussen het "ijzerwerk" en bovenkant spoorstaaf.

Bij NEM moet dit meer dan 1.3mm zijn. Bij NMRA afhankelijk van de norm. "Standaard" = 0.71mm ; "deep flange" =1.19 mm.

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #8 Gepost op: 18 June 2024, 16:32:53 »
...... RP25 geeft b.v. voor code 110 rails 0,64 tot 0,71mm,
Dat codegetal heeft niks met de railhoogte te maken. Het slaat op de wieldikte (maat N in RP-25). Voor rails volgens Europerse standaard is dat code 110, de bijbehorende flenshoogte is code 25, oftewel 0,635 mm.
Voor H0 wordt ook wel wieldikte code 88 gebruikt, maar die wielen zijn te smal voor Europese sporen, ze zakken in de puntstukruimte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.