Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:13:20
Eindstation Daarhuizen door HenkN
Vandaag om 20:10:31
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:21:59
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
Piko Eas-z gebracht als Eaos door ES44C4
Vandaag om 18:40:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld  (gelezen 4002 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #30 Gepost op: 01 May 2024, 21:40:10 »
Zeker,
https://nmld.nl/nl/object/2423

Maar zo'n wagen had je veelal niet bij de hand als de techniek ermee ophield en je ergens op de hoofdbaan gestrand was.

Deze wagens werden dan veelal gebruikt bij wasstraten om het materieel daar doorheen te kunnen slepen en waren veelal niet eens hoofdbaan toegelaten.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #31 Gepost op: 01 May 2024, 21:54:49 »
En de koppelwagens die bij slooptransporten werden gebruikt?

840427 153-07a Gilze-Rijen by Gerard van Vliet, on Flickr

840427 153-09a Gilze-Rijen by Gerard van Vliet, on Flickr
Slooptransport van mat'46 geel 299,
Gilze-Rijen,
27 april 1984.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #32 Gepost op: 01 May 2024, 22:01:42 »
In de EN 16019, onder https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung#Scharfenbergkupplungsvarianten 1025 mm boven de railstaaf is de precieze maat.
Kijk, dat is een concreet antwoord. Maar die norm blijkt vrij nieuw te zijn.  Bestond in ieder geval nog niet bij de ontwikkeling van plan T/V.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #33 Gepost op: 01 May 2024, 22:10:16 »
In de Regeling indienststelling spoorvoertuigen staat in bijlage 3, paragraaf 2.6 een hele lijst met UIC fiches die samenhangen met het stoot en trekwerk. Volgens mij is UIC 520 van toepassing op standaard koppelingen en UIC 522 op automatische koppelingen.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #34 Gepost op: 02 May 2024, 11:38:01 »
En de koppelwagens die bij slooptransporten werden gebruikt?

Ja, ik was niet helemaal duidelijk, ik bedoelde in mijn verhaal koppelwagens waarvan de AK in hoogte te verstellen was :)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #35 Gepost op: 04 May 2024, 01:34:44 »
Voor dat doel was de kap van de elektrische verbindingen toch al anders gekleurd?

In grote lijnen wel, echter was vanaf dat moment de standaard kleur rood voor al het materieel. Anderzijds was dat onderscheid tussen de oudere elektrische stellen er niet. Al het groene materieel (elektrisch) kon aan elkaar en zoals we heden ten dage nog vak merken is het verschil tussen mat54 en mat64 voor sommige nog steeds lastig :-)

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 288
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #36 Gepost op: 04 May 2024, 21:29:42 »
Volgens het Voorschriften voor de Grondienst Tractie en Materieel ( VGTM  Deel 2 ) storingsmonteur uit 1988 .
Art 17 Samenvoegen en slepen van materieel .
1 Treinen kunnen worden samengevoegd om :
een hulpbehoevende trein van de vrije baan naar een geschikt station te vervoeren ;
bij een sterk ontregelde treindienst het aantal treinen te verminderen ;
defect materieel op te zenden .
Het materieel is onder te verdelen in onderstaande groepen
GROEP 1 ; mat 1964 ; SGM ; ICM en DH
Groep 2 ; mat '54 ; DE 2 ;DE 3 ;
Groep 3 ; getrokken materieel .
Groep 1 - met hooggeplaatste automatische koppeling en uitgerust met een koppelplaat en koppelboom .
Groep 2 - met laaggeplaatste automatische koppeling en uitgerust met een koppelboom .
Groep 3 - met schroefkoppeling
 Snelheden bij slepen of duwen ; koppelmethode , AK ; getrokken , mat '64 --110 km/h Geduwd ,30km/h : De 3 =getr. 110 km/h , geduwd 30 km/h ; DE 2 ,getr. 110 km/h en ged. 30 km/h : Overig materieel geen beperking .
Koppelplaat en/of koppelboom , getrok. 30 km/h , geduwd 20 km/h
Sleepkoppeling ; getrokken ,mat '64 110 km/h , overig materieel geen beperkingen  ; Geduwd 30 km/h
 Voor hulpverlening en afvoer : Groep 1 , gesleept mat , groep 1 met automatische koppeling ,elektr. koppeldoos ontgrendeld ;; groep ,d.m.v koppelplaat + koppelboom . ;: groep 3 .d.m.v koppelplaat +koppelboom .
 Groep 2 ; mag groep 1 slepen d.m.v. koppelplaat +koppelboom ; groep 2 sleept groep 2 ,Ak ,vergrendelde koppeldoos , en bij DE 1 en 2 Stuurleiding afgesloten : groep 2 sleept groep 3  m.b.v koppelboom
Groep 3 locomotieven sleept groep 1 d.m.v koppelplaat _ koppelboom of sleepkoppeling . groep 3 sleept gr 2 met koppelboom ; Groep 3 sleept groep 3 d.m.v koppeling .
 De MP sleept met koppelboom + koppelplaat .
Een grote uitzondering was toen de DE4 ,( TEE-stellen ) die ALLEEN door hetzelfde materieel gesleept kon worden .

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #37 Gepost op: 04 May 2024, 21:38:16 »
Een grote uitzondering was toen de DE4 ,( TEE-stellen ) die ALLEEN door hetzelfde materieel gesleept kon worden .
Ook niet met een loc? Dat lijkt me een grote beperking. Er waren maar 5 van die stellen, dus de kans dat er een broertje in de buurt was was niet zo groot.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 288
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #38 Gepost op: 04 May 2024, 22:32:41 »
Klaas , Het stel had een zwitsers model sleepkoppeling aan boord , om eventueel door een lok opgehaald te kunnen worden . 

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 288
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #39 Gepost op: 05 May 2024, 10:57:28 »
Koppelwagens .
A koppelwagens met luchtaansluiting :
Koppelwagens met twee laaggelegen automatische koppelingen en twee trekhaken zijn gestationeerd te : Amersfoort , Amsterdam CS , Groningen , Haarlem , Hengelo , Hoek van Holland (2x) , Leeuwarden , Maastricht , Roosendaal , Utrecht , Zwolle .
B Koppelwagens zonder luchtaansluiting .
 Koppelwagens met één verstelbare automatische koppeling en één trekhaak zijn gestationeerd te : Arnhem , Amsterdam wpl , Den Haag Binckhorst , Leidschendam = Voorburg en Zwolle .
C Sleepkoppeling E-mat '64
Gebruik . Om in bepaalde gevallen het slepen met hoge snelheid mogelijk te maken zijn opeen beperkt aantal standplaatsen sleepkoppelingen gedeponeerd .
Standplaatsen ; Alkmaar ;Amersfoort ; Amsterdam CS ; Amsterdam Wgm ; Arnhem ;Eindhoven ; Groningen ; Den Haag HS ; Den Haag Binckhorst ; Haarlem ; Heerlen ; Hoek van Holland ; Hoofddorp ; Leeuwarden ; Leiden ; Maastricht ; Roosendaal ( voor mat '54 ) ; Utrecht CS ; Venlo ; Zutphen ; Zwolle . en in de ongevallenwagens te Amsterdam en Utrecht .
Dit volgens de BTD deel 5 : Hulpmaterieel en exploitatie inrichtingen ; van 1988 .