Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door gdh
Vandaag om 18:58:18
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
  

Auteur Topic: Hoeveel meter rails voor één transfo?  (gelezen 5526 keer)

padeloco

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Hoeveel meter rails voor één transfo?
« Gepost op: 05 May 2008, 23:38:03 »
Hoeveel meter rails kan één bepaalde transfo eigenlijk aan?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Hoeveel meter rails voor één transfo?
« Reactie #1 Gepost op: 05 May 2008, 23:39:41 »
Onbeperkt.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Hoeveel meter rails voor één transfo?
« Reactie #2 Gepost op: 05 May 2008, 23:51:10 »
Rails onbeperkt. Treinen ook onbeperkt, zolang ze stilstaan.

Globale stelregel : Een rijdende loc trekt 0,5 Ampere. In de specificatie van de trafo staat hoeveel Ampere die trafo aankan. En dan is het een simpel rekensommetje.

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Hoeveel meter rails voor één transfo?
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2008, 00:03:55 »
Hallo,

Hoogstwaarschijnlijk werd bedoeld hoe vaak (In de zin van afstand) je een extra aansluitpunt dient te maken.
(Ik weet hier overigens niet het antwoord op).

Met vriendelijke groet,

Tom

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26667
    • Pagina van klaas
Re: Hoeveel meter rails voor één transfo?
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2008, 00:19:16 »
Hoogstwaarschijnlijk werd bedoeld hoe vaak (In de zin van afstand) je een extra aansluitpunt dient te maken.
Dat is wel een erg creatieve interpretatie van de vraag. Dat lees ik er echt niet in.

Los daarvan vraag ik me wel af wat de achtergrond van de vraag is. Daaraan mag padeloco nog wel wat meer woorden vuil maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

padeloco

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Hoeveel meter rails voor één transfo?
« Reactie #5 Gepost op: 07 May 2008, 10:54:06 »
Er is geen achtergrond.
Ik wou gewoon informeren hoeveel meter rails(met hoeveel loco's) een trafo aankan.Ik merk op dat er bij maquette's vele mensen gebruik maken van meedere transfo's,er zijn er dus bij die beweren dat je voor elk spoor met loco een apparte trafo moet hebben!Als je nu een groot sporencomplex met bvb 8 loco's aanlegt en je wil dat gelijk welke loco op gelijk welk spoor kan rijden,dan heb je toch geen meerdere trafo's nodig?En als ze dan toch gebruik maken van meedere tafo's..dan moeten de secundaire voedingen toch van elkander geïsoleerd worden,ander heb je een rechtstreekse kortsluiting.

Dan heb je ook nog boosters..wanneer gebruik je die dan?

 

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Hoeveel meter rails voor één transfo?
« Reactie #6 Gepost op: 07 May 2008, 11:13:16 »
Hoi padeloco.

Ben je nu niet twee dingen door elkaar aan het halen? analoog en digitaal?
groetjes Richard

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Hoeveel meter rails voor één transfo?
« Reactie #7 Gepost op: 07 May 2008, 11:22:01 »
Padeloco, heel voorzichtig bekruipt me het gevoel dat je een aantal zaken door elkaar haalt en de achtergronden niet ziet.

Lees eerst eens wat meer over de basisibegrippen van  digitaal

padeloco

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Hoeveel meter rails voor één transfo?
« Reactie #8 Gepost op: 07 May 2008, 11:26:55 »
Digitaal en de wissels met schakelaars bedienen.

Bedankt voor de link!
« Laatst bewerkt op: 07 May 2008, 11:31:42 door padeloco »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26667
    • Pagina van klaas
Re: Hoeveel meter rails voor één transfo?
« Reactie #9 Gepost op: 07 May 2008, 12:11:11 »
Je moet beginnen met vast te stellen hoeveel boosters je nodig hebt. En dat heeft niks te maken met het aantal meters rails, maar met het aantal treinen dat tegelijk in het gebied van een booster kan rijden.

Een booster levert over het algemeen 3 ampere, maar het is moeilijk te zeggen hoeveel treinen je daarmee kunt voorzien. Een loc met een Faulhabermotor trekt b.v. weinig stroom, daarvan kun je er wel 10 hebben op een booster. Maar een trein met binnenverlichting kan al gauw 1A of meer trekken, dan ben je met 2 of 3 treinen al aan de limiet.

En als je weet hoeveel boosters je moet hebben, dan weet je ook hoeveel trafo's je moet hebben. Want het is het meest overzichtelijk om elke booster een eigen trafo te geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re: Hoeveel meter rails voor één transfo?
« Reactie #10 Gepost op: 07 May 2008, 14:23:52 »

Als je geen ervaring hebt zal je dat eerst moeten zien te krijgen door dingen te doen cq te lezen etc. En als je aan deze hobby begint heb je zeer zeker geen boosters nodig. Die komen pas op termijn nadat je ervaring hebt opgedaan en je uiteindelijk een idee gevormd heb wat je wilt en wat mogelijk is.

Succes Rob ;)
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re: Hoeveel meter rails voor één transfo?
« Reactie #11 Gepost op: 07 May 2008, 15:09:45 »
Het is eigenlijk niet zo ingewikkeld:

Als je analoog rijdt, dan deel je de baan in stukken, en geeft elk stuk een eigen trafo met een regelknop. Als een trein dan in dat baanstuk staat, kun je deze met de regelknop van de bijbehorende trafo bedienen. Als er twee treinen in hetzelfde baanstuk staan, reageren ze samen op de trafo. Hoeveel trafo's je nodig hebt hangt dus af van het aantal baanstukken. Uiteraard kun je baanstukken combineren, maar dat maakt het lastiger treinen onafhankelijk van elkaar te besturen. Bij het combineren van baanstukken kun je er ook voor kiezen sommige baanstukken spanningsloos te kunnen schakelen met een normale aan/uit schakelaar. Deze zet je dus tussen de trafo en de rails. De trein die dan op dat baanstuk staat reageert niet meer.

Als je digitaal rijdt, gaat het er meer om hoeveel treinen er tegelijk in beweging zijn. Bij digitaal rijden staat er altijd spanning op de hele baan. Met de digitale centrale stuur je commando's naar de treinen om te versnellen. Hiervoor geef je op de centrale eerst aan welke lok je wilt besturen, en vervolgens draai je aan de knop van de centrale. Met de centrale kun je dus elke lok individueel besturen. Als het aantal loks groot is, is de centrale niet krachtig genoeg, en kun je een booster inschakelen. Opnieuw verdeel je de baan in stukken. Je geeft een stuk aan de centrale, en de overige elk aan een booster. Elke booster krijgt z'n commando's van de centrale, en geeft ze door naar zijn stuk van de baan. Voor de centrale, en voor elke booster is een trafo nodig. Dit zijn trafo's zonder regelknop.

Uiteraard zijn er een hoop details, maar die komen later wel.

Hopelijk helpt dit iets.

David.