Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Jan Breman
Vandaag om 22:54:05
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:52:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:49:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 21:29:56
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:07:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
  

Auteur Topic: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?  (gelezen 1644 keer)

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2896
    • Richie's homepage
Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Gepost op: 06 January 2024, 22:13:06 »
Op een duits forum las ik dat er in 1951 een Baldwin Demonstrator locomotief in Nederland is geweest voor testen.
Weet iemand daar meer van?

In hetzelfde bericht staat een ombouw van een 1200 naar diesellok.
Link naar Stummiforum

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2024, 22:28:53 »
Natuurlijk... ;D
Heb je toevallig de genoemde datums wat beter bekeken?

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2896
    • Richie's homepage
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2024, 22:57:56 »
Hmmm, nu je het zegt.
Maar het past wel in mijn straatje 'wat als'.
Ik heb al een diesel 103 en 2400 met dubbele cabine.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2024, 23:02:26 »
Fantaseren is altijd leuk (y)
Kun je wat laten zien?

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2896
    • Richie's homepage
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2024, 09:33:05 »
De diesel 103 heeft als basis de fantasie blauw-beige 103 van Roco. Alleen dak en nummer zijn veranderd. Het is de 222 001-0 geworden met delen van een V200 dak en 218 uitlaten.


De 2400 met dubbele cabine was een echt bouwproject waarbij de zaag aan te pas kwam. Maar weinig spuitwerk (alleen het frame).


Zie voor de bouwbeschrijvingen mijn draadje over dieselstad (zie handtekening voor de link). Daarin ben ik ook al met twee andere fantasieloks begonnen.

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2024, 10:01:46 »
Al heel lang vind ik dat de kop van de SGM-sprinter het goed zou kunnen doen op een locomotief.
Daar heb ik verder niets mee gedaan, zou niet weten hoe. Dromen is ook leuk.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1362
  • Klaar voor vertrek
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2024, 13:41:39 »
Misschien iets voor Richard om te bouwen: een SGM-dieseltreinstel met één bak, dus een kop aan beide uiteinden?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #7 Gepost op: 07 January 2024, 14:43:05 »
Ik vind het er heel geloofwaardig uitzien, vooral die "Br.222"! (y)

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2896
    • Richie's homepage
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #8 Gepost op: 07 January 2024, 18:18:00 »
Een sprinter motorwagen is ook wel een leuk idee. Eerst maar eens naar de tekentafel.
En eerst maar eens de electrische variant.
 


Dan met dieselcompartiment a la DE3 (maar iets kleinere diesel).


En vervolgens zonder remweerstanden op het dak.


Een versie met motoren onder de bak kan natuurlijk ook nog.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1362
  • Klaar voor vertrek
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #9 Gepost op: 07 January 2024, 19:05:09 »
Leuk! Ik vroeg me al af of een eenbaks-diesel een groot motorcompartiment nodig heeft. Omdat het niet per se gaat om een realistisch model, vind ik het wel een leuk idee van je om de DE-3 te “citeren”. In die zin zou ik ook de remweerstanden behouden, omdat ze zo kenmerkend zijn voor de Sprinter.

De kleurvarianten vlaflip en Strandsprinter zou ik ook graag willen. Omdat ik op het idee kwam door de Wadloper zou je, analoog aan de Wadfietser, een Fietssprinter (Strandfietser?) kunnen maken. Leuk voor PB Models: een Strandloper of Strandfietser.

Maar nu sla ik door - en het heeft allemaal nog maar weinig te maken met de 1 aprilgrap uit 1951.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2896
    • Richie's homepage
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2024, 20:10:22 »
Het kost best wel wat tijd om zoiets te maken, al is het wat knip en plakwerk (en daarna fatsoeneren). Dus ik laat het hier even bij.
Misschien kunnen we een apart draadje openen voor nederlandse fantasiemodellen. Het vergelijkbare draadje op het duitse forum heeft inmiddels al 528 pagina's met in totaal 13185 bijdragen. Zou dat hier ook zo'n vaart lopen?

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1362
  • Klaar voor vertrek
Re: Baldwin Demonstrator 1951 in Nederland?
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2024, 22:35:52 »
Geen probleem hoor. Met “zou ik ook graag willen” spreek ik alleen maar wat gedachten uit, ik verwacht helemaal niet dat je dat speciaal voor mij gaat doen - zelfs niet virtueel. Die drie hierboven vind ik al geweldig!

Zo’n draadje is er al!. Het gaat voor het grootste deel over een blauwe 2200, maar er komen meer - ook buitenlandse - fantasiemodellen voorbij. Jouw creaties passen daar goed bij.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 07:24:34 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf