Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rijgeluid stoomloc wijkt te veel af door borotof
Vandaag om 20:19:00
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:12:06
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Mispoes
Vandaag om 20:09:17
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Huup
Vandaag om 20:06:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 20:01:39
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:56:43
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 19:40:50
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 19:03:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 19:00:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door 1200blauw
Vandaag om 18:56:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:20:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:04:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:58:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:45:18
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 17:28:47
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:44:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door bask185
Vandaag om 15:42:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:07
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 14:18:40
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
Vandaag om 13:33:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 13:28:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:10:02
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:08:13
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:01:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 12:22:42
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 12:03:51
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 11:51:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 11:37:04
Roco Z21 detector programmeren door kar
Vandaag om 10:24:35
  

Auteur Topic: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.  (gelezen 5455 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #15 Gepost op: 23 April 2008, 16:11:04 »
Nederbelg, in je beginpost schreef je dat je had opgemerkt dat slechts één stroomafnemer gebruikt wordt. Maar is het ook een probleem ?

In diverse draadjes op dit forum is geschreven over een spanningsbuffer. In feite een condensator. Heb je al eens naar die oplossing gekeken ?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #16 Gepost op: 23 April 2008, 16:24:23 »
Beste,

Het heeft te maken met het programma koploper wat mijn baan stuurt. Daar moet ik op mijn voorste loc/treinstel stroomafname hebben om te kunnen stoppen voor iets, niet dat 7 bakken er door rijden en de 8 ste stopt voor het sein of wissel.
Hier heb ik trouwens een antwoord van Keuterman: die heeft er ook de ballen verstand van

  Geachte heer Hovestad,
Ik heb geen oplossing voor het omschakelen van de sleper omdat dat in dit model is geïntegreerd en volgens mij gewoon moet werken als u op de juiste wijze decoder heeft ingebouwd. Wat het gevolg is van het tussen plaatsen van de "niet systeem gelijke" Märklin wagens kan ik helaas niet beoordelen.
Erop vertrouwend uw vragen hiermee te hebben beantwoord,

Super service, snel ook en onderlegd duurde precies één minuut voor antwoord. Helaas het verkeerde!

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26797
    • Pagina van klaas
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #17 Gepost op: 23 April 2008, 16:30:15 »
De eerste vraag is inderdaad: is het een probleem dat hij maar van 1 koprijtuig stroom afneemt, en zo ja, waarom?

Verder is er een reden waarom er in analoog bedrijf omgeschakeld wordt. Als je met een bloksysteem werkt heb je voor een rood sein meestal een stroomloze sectie. Het is de bedoeling dat het voorste rijtuig in de stroomloze sectie stopt, dus moet het voorste rijtuig de stroom afnemen.
Bij digitaal is er geen noodzaak om van beide einden stroom af te nemen voor de motor. Zeker niet bij computergestuurd rijden. Dan wordt geconstateerd dat de sectie voor een sein bezet is, en zal het programma een digitale opdracht geven om te remmen. En daarvoor maakt het niet uit of de stroom voor of achter wordt afgenomen.

Aan de andere kant is het ook geen probleem om de stroomafname hard door te verbinden. Als je meerdere boosters hebt, en je rijdt van het ene boosterdistrict naar het andere, dan worden beide boosters een poosje parallel geschakeld. Maar daar is het systeem tegen bestand, en het is zeker geen kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #18 Gepost op: 23 April 2008, 16:32:19 »
Nu is je probleem duidelijk : Je wilt de voorste bak kunnen 'zien' in een bezetmelder. Het gaat dus niet om spanning op te nemen voor de motor.

De oplossing voor je probleem is heel eenvoudig. De assen van de bak, die geen werkende stroomafnemer heeft, kun je voorzien van een druppeltje weerstandslak. Daardoor wordt die as 'zichtbaar' voor de bezetmelder en zal Koploper precies werken zoals je wilt.

Weerstandslak kun je in vele modelspoorwinkels kopen.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #19 Gepost op: 23 April 2008, 16:32:56 »

Klaas

Oke duidelijk antwoord dus doorverbinden in het motor stel. En een keerlus is ook geen probleem neem ik aan (funky keerlus) als de trein in het midden stuk past?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #20 Gepost op: 23 April 2008, 16:36:19 »

Bij digitaal is er geen noodzaak om van beide einden stroom af te nemen voor de motor. Zeker niet bij computergestuurd rijden. Dan wordt geconstateerd dat de sectie voor een sein bezet is, en zal het programma een digitale opdracht geven om te remmen. En daarvoor maakt het niet uit of de stroom voor of achter wordt afgenomen.


Euhh Klaas

Er wordt dan ook geen melding doorgeven omdat de draden van de stroomafname voor niet aangesloten zijn alleen de frontverlichting, maar die wordt dus vanuit het motorstel gevoed.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #21 Gepost op: 23 April 2008, 16:49:33 »
(.....)

Aan de andere kant is het ook geen probleem om de stroomafname hard door te verbinden. Als je meerdere boosters hebt, (.....) het is zeker geen kortsluiting.
Hoe zit het bij (relatief korte) keerlussen, waarbij de achterste bak nog buiten het inmiddels omgeschakelde gebied staat ?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26797
    • Pagina van klaas
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #22 Gepost op: 23 April 2008, 16:51:03 »
okee, ik snap het. Het voorste rijtuig neemt wel stroom af, maar daar wordt niks mee gedaan. Dan zou je daar een weerstand tussen kunnen solderen, alleen maar om te detecteren. Lijkt me makkelijker dan de assen met weerstanslak behandelen.
Of je kunt de stroomafname hard doorverbinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26797
    • Pagina van klaas
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #23 Gepost op: 23 April 2008, 16:52:26 »
Hoe zit het bij (relatief korte) keerlussen, waarbij de achterste bak nog buiten het inmiddels omgeschakelde gebied staat ?
Ik zie het probleem niet. De hele trein moet altijd in het omschakelbare gedeelte passen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #24 Gepost op: 23 April 2008, 16:57:27 »
Moet dat ook als alleen op één loc (of rijtuig) stroom wordt afgenomen ? (Electrisch gezien bestaat de rest dan toch niet)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26797
    • Pagina van klaas
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #25 Gepost op: 23 April 2008, 18:47:26 »
Ja, dat geldt voor elke trein. De rest van de trein bestaat elektrisch wel degelijk, want elk wiel kan op de scheiding kortsluiting veroorzaken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #26 Gepost op: 23 April 2008, 19:14:20 »
De Trix ICE 3 schakelt inderdaad om om ervoor te zorgen dat het vooruitrijdende koprijtuig voor de stroomafname zorgt, net als bij de Roco TEE Ram D4.
Alleen, en dat staat nergens echt duidelijk in de handleiding, werkt dat nietmeer als je er een decoder inzet en daarbij ook het 2e plugje omdraait (wat volgens de handleiding moet gebeuren) er wordt dan wat lokale elektronica buitenwerking gesteld.

Ik heb dat bij toeval ontdekt doordat alrijdend de koppeling, van het achteraan rijdende koprijtuig, losschoot en daardoor de trein tot stilstand kwam.

Toen aan het meten en lezen geslagen. In de manual bleek toen alleen bij puur analoogrijden over omschakelen gesproken te worden.

Wat je bij De Roco TEE met een plugje kunt doen heb ik toen bij de ICE zelf gedaan, gewoon zorgen dat ze allebij gebruikt worden. Dit geeft geen enkelprobleem, mits je voldoende lange secties toepast. Dit laatste geldt natuurlijk ook bij stroomafname alleen via het achterste koprijtuig.

Zal zometeen mijn foto's ook hier plaatsen.

Groet Gerrit





Het gaat alleen om de rode en bruine draden, de weerstandjes en andere draden hebben met LED-binnenverlichting te maken.
Ik heb ze nu via Photbucket geplaatst want via de site lukte niet.

« Laatst bewerkt op: 23 April 2008, 19:29:12 door GerritM »
H0, 2-rail DCC, Lenz