Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ik ben aan het opruimen. door MOVisser
Vandaag om 22:02:03
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Gert Arkema
Vandaag om 21:52:14
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
Houten 23 Augustus 2025 door Prutsert
Vandaag om 21:41:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 21:07:38
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23

Auteur Topic: Multimaus enzo  (gelezen 2029 keer)

GertB

• Offline Offline
Multimaus enzo
« Gepost op: 14 April 2008, 16:20:42 »
Ik heb al heel wat gelezen over boosters op dit forum maar een antwoord op een baar simpele vragen kon ik niet vinden:

1. Ik wil graag werken met de Roco multimaus. Naar ik heb begrepen levert deze zo'n 3 ampere. Wat is het effect van de baanlengte op het aantal treinen dat ik kan laten rijden? Ik zit nu op ruim 26 meter spoor.

2. Als ik per ongeluk meer treinen laat rijden dan dat het systeem kan trekken, gaan de treinen dan gewoon langzamer rijden of beschadig ik het geheel?

3. Als ik dan toch meer stroom nodig heb, dan moet ik boosters gebruiken. Naar ik heb begrepen moet ik de baan opdelen in baanvakken en de delen van elkaar isoleren door de metalen spoorverbindingen te vervangen plastic versies. Máár, het digitale signaal voor het besturen van de treinen wordt toch juist via het spoor doorgegeven? Hoe wordt de trein op een geisoleerd gedeelte dan nog bestuurd?

4. Ik wilde misschien wachten op de Profiboss van Fleischmann (levering augustus, aldus hobbytime). In een ander draadje las ik dat deze maar 1.8 ampere zou leveren. Is dit niet echt heel erg laag? En zit je dan niet alsnog meteen vast aan een booster? De profi Boss is al niet goedkoop...

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Multimaus enzo
« Reactie #1 Gepost op: 14 April 2008, 16:22:53 »
1 het aantal lengte spoor maakt opzich niet zo heel veel uit.

2  als je teveel treinen op je spoor doet en allemaal terglijk laat rijden beschadig je niks maar de multimaus valt dan uit en gaat weer aan.

de multimaus kan meer dan de profiboss als je de prijs erbij mee rekent.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 April 2008, 16:26:01 »
1. Baanlengte heeft niet direct effect. Het gaat om het aantal treinen dat tegelijkertijd rijdt. Op een grotere baan zullen in de regel meer treinen staan, maar zelfs op een flinke baan zullen niet snel een stuk of 5 treinen ook echt tegelijk rijden.

2. Als een versterker tegen het maximum wordt belast gaan inderdaad eerst de treinen wat moeizamer rijden. Wordt het te gek, dan slaat de booster af. Het is overigens niet verstandig een versterker/booster langdurig tegen het maximum te belasten.

3. Een booster wordt apart op de baan aangesloten.
Los daarvan, het is niet verstandig een versterker op maar één punt op de baan aan te sluiten. Het is beter een ringleiding onder de baan te leggen en de baan iedere 2 meter aan te sluiten. Via de rails is er al gauw sprake van spanningsverlies, met name bij de metalen railverbinders.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #3 Gepost op: 14 April 2008, 16:59:04 »
.... en t.a.v. je digitale communicatie die via de railstaven loopt: ja, maar de boosters hangen ook met een datacom aan elkaar, zodat de commando's vanaf de centrale ook naar de diverse boosters gaan zodat de commando's ook weer door die boosters op hun baandelen verschijnen.

En bij mijn oude 10761 alsmede de nieuwe 10764 is het of rijden of uitvallen. Slecht gaan lopen heb ik nog niet gezien. De muis zegt ofwel geen overbelasting of wel overbelasting en schakelt dan uit. Misschien dat je met decoders zonder cruisecontrol verschillen kunt zien?
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

GertB

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 April 2008, 17:25:04 »
Los daarvan, het is niet verstandig een versterker op maar één punt op de baan aan te sluiten. Het is beter een ringleiding onder de baan te leggen en de baan iedere 2 meter aan te sluiten. Via de rails is er al gauw sprake van spanningsverlies, met name bij de metalen railverbinders.

Dankjewel voor jullie reacties. Ik leer er veel van. :-)  Dit roept meteen een nieuwe vraag op. Ik wil de Multimaus namelijk graag aansluiten op mijn Fleischmann profi rails. Boren jullie dan van de onderkant een gaatje door de bedding en solderen jullie de draadjes dan aan de rails? En idem voor het plaatsen van de ringleiding?

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #5 Gepost op: 14 April 2008, 17:54:19 »
Solderen doe je aan de buitenkant van je railstaaf, i.d.d. met evt. een gaatje door de bedding naar beneden, of aan de raillas. Het kan zijn dat de raillas met S39 Inox bewerkt moet worden, ik ken het materiaal van Flm niet. Bij Rocoline moet je raillassen met S39 Inox solderen. Je ringleiding leg je globaal in de rondte waar doorgaans sporen liggen. Vandaar kunnnen sporen met korte leidingen aan de ring worden aangesloten. Die ringleiding maak je van 1.5 mm2 installatiekabel, je kunt ook 2.5 mm2 nemen maar nodig is dat niet. Isolatie wegsnijden waar je een aansluiting wilt solderen.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

GertB

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 April 2008, 19:08:40 »
De buitenkant van de railstaaf wordt zeker gebruikt omdat de wielen aan de binnenkant lopen? Dat klinkt logisch. Weet iemand waar je Fleischmann profi rail mee soldeert?
En wat is een railas? Zijn dat de uiteinden?

Werkt iemand misschien ook met deze klemmen:

Van de Fleischmann site.

Het lijkt alsof dit zonder solderen kan.
« Laatst bewerkt op: 14 April 2008, 19:47:30 door GertB. Reden: Toevoeging plaatje en tekst. »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 April 2008, 19:56:08 »
Fl* rails laat zich prima solderen met een klein drupje S39 RVS/Inox. Even vertinnen, draadje vertinnen, draadje tegen rails en verhitten, binnen no time zit het goed vast. Even schoonmaken en voila een goede verbinding.
En inderdaad aan de buitenkant omdat je treinen anders kedeng kedeng doen over de solderingen en eruit kunnen wippen,.

Raillassen zijn de verbindingsklemmetjes waar je de rails mee aan elkaar verbindt. Het klemmetje wat standaard op de linker rail zit.

Die klemmen die je laat zien zijn aansluitklemmen. Lekker vergeten. Ervaring is dat die slecht contact maken op termijn en probeer dan maar de slechte eruit te vissen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

GertB

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 25 April 2008, 18:25:16 »
Ik ben vanmiddag langs een doe het zelf zaak geweest en heb wat spulletjes gehaald. Waaronder voor het solderen van de bedrading de S-39 RVS- Inox van Griffon. Nu verbaasde het me dat er achterop staat dat het niet geschikt is voor "elektro- en electronica toepassingen". Zijn er meerdere soorten en heb ik de verkeerde, of kan het gezien onze lage afname wel gewoon gebruikt worden?

Verder zit ik nog beetje in dubio mbt de "ringleiding". Ik kan er niet zo goed bij de onderkant en toen dacht ik aan de optie om aparte draden te trekken (zie onder, methode 2) in plaats van een echte "ringleiding (zie onder, methode 1). Kleven er nog meer voor en nadelen aan één van beide methoden? Zie foto:

Of groter: link

En hoe verbinden jullie de draden op punt A, B, C en D. Ik wil 1.5mm^2 draad gebruiken. Haal je gewoon de isolatie weg en soldeer je de draden op elkaar. Of kan ik ook "lasdoppen" gebruiken? En wat is het nadeel of gevaar van het ongeisoleerde draad dat achterblijft?

Ik hoop dat jullie me een stukje op weg kunnen en willen helpen. groeten, Gert
« Laatst bewerkt op: 25 April 2008, 18:27:16 door GertB »

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #9 Gepost op: 25 April 2008, 18:42:41 »
AAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

S39: Nooit, never gebruiken!! Dat is een agressief middel om metalen oppervlakken te reinigen voor het solderen.

Je moet een goede soldeerbout hebben met vooral een goede tip.
Je kunt in principe al solderen met standaard tin, daarin zit al flux.
Dan zorg je dat je oppervlak goed schoon en vet-vrij is.
Mocht het toch moeilijk gaan, dan is bij-fluxen een goede optie, maar fluxpennen zijn minder gangbaar voor de doehetzelvert...

solderen op grotere oppervlakken is altijd lastig ivm de hitte die te snel weer afvloeit. Je kunt in dat geval ook soldeervet gebruiken. Gewoon bij de dhz te krijgen. Wel weer even schoonmaken when job done.

Zo heb ik al eens piccolo rail gesoldeerd. werkt mooi.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 25 April 2008, 19:16:38 »
De spoorstaven van Fleischmann Profi zijn toch van nieuwzilver? Dan heb je geen S-39 nodig. Een beetje schoonkrabben en dan solderen met harskernsoldeer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GertB

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 25 April 2008, 19:21:43 »
Ik haalde de info via deze link: http://www.nproject.nl/modelspoor/solderen-van-rails.html...

Gert