Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door Rob Ellerman
Vandaag om 14:34:37
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 14:29:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 14:18:25
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door bask185
Vandaag om 14:11:19
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
Klein baantje 1200x1200mm door g-j
Vandaag om 12:38:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:31:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 11:59:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45

Auteur Topic: Hoe spoort de HSL in Breda?  (gelezen 1627 keer)

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
Hoe spoort de HSL in Breda?
« Gepost op: 17 May 2025, 22:35:52 »
In verleden heb ik paar maal melding gemaakt van de continue vertragingen en uitval op het Benelux traject. Ik volsta hier met mijn ervaring dat het met de huidige dienstregeling zeker niet beter is geworden.
Maar ik ben nieuwsgierig naar het volgende, wellicht kan een van de deskundigen mij antwoorden?
Vorige maand stond ik op een avond in Breda te wachten op de laatste trein richting Mechelen die binnen zou moeten komen op spoor 5.
Die was eerst +10, daarna +15 en uiteindelijk +19.
Maar, in plaats daarvan kwam de laatste trein uit Belgie binnen op spoor 5 (+15) en werd mijn trein aangekondigd op spoor 6.
Vervolgens moest de trein uit Belgie overduidelijk wachten tot die trein uit Rotterdam binnengekomen was, waardoor de vertraging van dat treinstel opliep tot bijna 30 minuten.
Ik ben gewoon benieuwd hoe dit zit, kwam dit door een foute spoorwisseling? Of is er maar een spoor beschikbaar om van/naar Breda op de HSL richting het Noorden te komen?
Ik hoor het graag!

met vriendelijke groet,

Gerard

VictorPM

• Offline Offline
Re: Hoe spoort de HSL in Breda?
« Reactie #1 Gepost op: 18 May 2025, 02:32:11 »
De rijwegen van de trein Rotterdam - Breda - Antwerpen en de trein Antwerpen - Breda - Rotterdam kruisen elkaar hoe dan ook. Dat is inherent aan het kopmaken. De kruising kan ofwel vóór het kopmaken ofwel erna plaatsvinden.
Zit er genoeg tijdsverschil tussen de treinen, dan is het geen probleem om ze allebei van spoor 5 gebruik te laten maken.
Komen ze qua tijd dichter bij elkaar, dan zal één van beide moeten uitwijken naar spoor 6, en zal de ene trein op de andere moeten wachten als de kruising nog niet heeft plaatsgevonden.
Bij vertraging van één of beide treinen zal bekeken worden welke trein voorgaat vanaf welk spoor.
In jouw geval kwam de trein uit België het eerst binnen op spoor 5, die moet dan nog kruisen om naar Rotterdam te kunnen rijden. En dat spoor werd vrijgehouden voor de trein uit Rotterdam.
Vanaf spoor 6 loopt het spoor bij alle wissels rechtdoor naar Rotterdam, omgekeerd vanaf Rotterdam loopt het spoor bij alle wissels rechtdoor naar spoor 5.

Twee links: Google Maps
en een video van Cabview Holland Dutch Railways, toevallig gisteren gepost, met een trein Roosendaal - Nijmegen. Cabview video
Het stuk 15:55 - 19:25 min. is hierbij relevant. Eerst zie je de aansluiting van de sporen van/naar België, die komen samen tot één spoor wat aantakt op de lijn uit Roosendaal.
Bij nadering van het station zijn ook hier twee Belgische treinen te zien, de een komt tegemoet rijden vanaf spoor 6 en de ander staat op spoor 5.
Zeer waarschijnlijk gaat de tegemoetkomende trein naar Rotterdam, ook al zit ie kort op de Sprinter die ook in die richting rijdt. Het lijkt mij te laat om het meest westelijke kruiswissel nog om te zetten voor de richting België. Dat kruiswissel staat nog rechtdoor als de cabview trein er langs rijdt (18:04 min), 10 seconden later zie je de Belgische trein al in beeld komen.
Ook het kruiswissel wat die trein het eerst tegenkomt wordt rechtdoor genomen, zie 18:32 min.

Kortom: in de video heeft de kruising, in tegenstelling tot jouw situatie, al vóór het kopmaken van de beide treinen plaatsgevonden. De trein uit België is naar spoor 6 gereden.

Groet, Victor
« Laatst bewerkt op: 18 May 2025, 14:53:22 door VictorPM »

BrightonBelle

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 May 2025, 17:19:49 »
Thx, ik geloof  ??? dat ik het snap, wat dan zal blijken uit het antwoord op de vervolg vraag;
Als de trein uit Belgie op spoor 6 was aangekomen, had hij dan wel voor het kop maken gekruist, of is dit een foute conclusie?
Ik zie in de NS app dat tot aankomst 19:18 de trein uit Belgie aankomt op spoor 5, daarna wordt het tot einde dienst spoor 6.
Hetzelfde gebeurt met de Eurocity richting Belgie, tot aankomst Breda 19:35 spoor 6, daarna spoor 5
Wat is daar de logica van (if any?)

Grtz Gerard

VictorPM

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 May 2025, 17:41:46 »
Als de trein uit Belgie op spoor 6 was aangekomen, had hij dan wel voor het kop maken gekruist, of is dit een foute conclusie?
Dat is een goede conclusie, was wel handig geweest idd. Maar dat zullen ze alleen doen als ruim op tijd bekend is hoeveel vertraging beide treinen hebben.
Citaat
Ik zie in de NS app dat tot aankomst 19:18 de trein uit Belgie aankomt op spoor 5, daarna wordt het tot einde dienst spoor 6.
Hetzelfde gebeurt met de Eurocity richting Belgie, tot aankomst Breda 19:35 spoor 6, daarna spoor 5
Wat is daar de logica van (if any?)
Dat zou ik ook niet weten  ???

Groet, Victor

P.S. overigens hoeft mijn conclusie uit mijn vorige bericht niet de juiste te zijn... de tegemoetkomende trein zou ook de trein naar België kunnen zijn, want er is nog tijd tussen dat moment 18:04 min. in de video en dat de tegemoetkomende trein dat punt bereikt, om het kruiswissel om te zetten. Lijkt me ook logischer dan dat ie achter de Sprinter richting Lage Zwaluwe gaat hangen.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2025, 17:50:23 door VictorPM »

VictorPM

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 May 2025, 18:19:49 »
OK, ik heb ook maar even de app erbij gepakt om te kijken welke treinen het zijn in de cabview video. De video is van 14 april, dat was een maandag. Ik vergelijk met de dienstregeling van morgen, maandag 19 mei.
De cabview trein komt 19:45 aan in Breda. Te zien op spoor 5 en 6 is Belgisch materieel, dus het zijn de Eurocity's.
Volgens dienstregeling morgen komt eerst de trein uit België naar Rotterdam aan, Eurocity 9259 vertrek 19:26 spoor 5.
Daarna de trein uit Rotterdam naar België, Eurocity 9260 vertrek 19:42 ook van spoor 5 - met de vermelding: gewijzigd vertrekspoor. Spoor 6 dus.

Vergelijkbare situatie, dus in de video zal het inderdaad de trein naar België zijn die tegemoetkomt vanaf spoor 6.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2025, 18:28:27 door VictorPM »

BrightonBelle

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 May 2025, 00:28:45 »
In mijn ervaring komen vertragingen van +15 zeer regelmatig voor. Dat zou dus inhouden dat indien zo'n vertraging aanvankelijk in het traject Belgie ->NL  zit, Breda een potentieel knelpunt is voor nog verder oplopende vertraging. Die dan ook weer verder doorwerkt
De dienstregeling van de EC is natuurlijk van veel factoren afhankelijk, dus deze opzet zal roostertechnisch niet te voorkomen zijn.

Grtz Gerard

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #6 Gepost op: 31 May 2025, 15:20:57 »
Ik zeg met het volgende niet dat het er mee te maken heeft,maar het zou kunnen  ???
De aangepaste snelheden op de HSL tussen (grof gezegd) Amsterdam en Rotterdam ivm constructie problemen aan de HSL,zouden die eraanbij kunnen dragen dat er wellicht te weinig tijd meer over is om die kruising te maken met genoeg buffertijd ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0