Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 12:20:26
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:56:35
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronald69
Vandaag om 11:46:35
Starter met spoor G door rjr
Vandaag om 11:40:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Show je realistische treinsamenstelling door Benelux795
Vandaag om 11:12:08
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 10:46:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:28:12
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
  

Auteur Topic: ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190), bespreking rij-eigenschappen  (gelezen 8260 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Even een kort topic betreffende de TEE Mediolanum rijtuigen van de sets ACME 55188 (5-delig) en ACME 55190 (8-delig). Het zijn prachtige rijtuigen waarvan zeker de kleuren en de getinte ramen zeer goed gelukt zijn. Echter zitten er een paar haken en ogen aan o.a. de rij-eigenschappen. Hieronder probeer ik een oplossing hiervoor te geven.

P.S. Wanneer iemand met een account op DSO of een ander forum dit verhaaltje kan delen, graag! Ik heb wel vaker gehoord dat er klachten waren over deze rijtuigen dus als we andere modelspoorders kunnen helpen is dat uiteraard mooi meegenomen!  (y)


Probleem #1: in scherpe bochten voel je dat de rijtuigen stroef lopen. Op de rechte stukken rijden ze soepel door maar zodra de draaistellen maximaal uitslaan voel je dat er ergens iets aanloopt.




01. Als het draaistel zover uitslaat, loopt het ergens aan.




02. Aan deze kant lijkt alles vrij te lopen.




03. Aan deze kant echter niet, hier zit de oorzaak van het aanlopen (bij de groene pijl).




04. De leidingen die met de bodemplaat zijn meegegoten steken zo ver uit dat de wielen er tegenaan lopen.




05. Door met een scherp mesje een deel van de leidingen weg te snijden, maak je ruimte voor het wiel.




06. Haal ongeveer zoveel weg. Pas op dat je de zijkant van het rijtuig niet beschadigd.




07. Nu kan het wiel vrij blijven draaien, ook bij een maximale uitslag van het draaistel.



Probleem #2: wanneer de koppelingen in scherpe bogen maximaal uitslaan, blijven ze soms hangen. Wanneer de rijtuigen dan weer op de rechte gedeelte van de baan komen, drukken de koppelingen het rijtuig uit de rails. Dit komt door scherpe randen aan de koppelboom of koppelingshouder.




08. Hier worden bij de overgang van een bocht naar een recht stuk, de rijtuigen uit de rails gedrukt.




09. Dit komt doordat de koppelbomen/koppelingshouders niet meer terugveren naar de rechte positie.




10. Om dit op te lossen moeten we de rijtuigkap van het onderstel halen. Steek houten tandenstokers o.i.d. tussen de wanden en het onderstel. Als het goed is kun je de kap nu omhoog trekken. Let op: dit is geen makkelijke klus, de kap zit vrij stevig op het onderstel geklemd!




11. Nu heb je het losse onderstel met hierop nog wel het interieur-deel.




12. Nu moet je nog het interieur van het onderstel loshalen. Dit zit met een aantal nokjes vastgeklemd, zie de groene pijl.




13. Nu het interieur ook los is kun je de koppelboom of koppelingshouder zien zitten op de bodemplaat.




14. Je kunt nu zien dat bij maximale uitslag, de koppelboom blijft haken achter de nokken waarin hij is ingeklemd.




15. En wel precies op deze plek! De randen bij de oranje pijl zijn vrij scherp. Zodra de koppelingshouder ook maar iets naar boven wordt geduwd (bv. door het gewicht van de koppeling) haakt hij direct achter de rand van de bodemplaat en kan hij niet meer in de rechte stand terugveren.




16. Om dit te fixen moeten we de koppelingshouder uit de bodemplaat halen. Maak hiervoor eerst het veertje los (let op dat deze niet gelijk wegschiet!!!)




17. Haal dan de koppelboom uit de onderplaat.




18. Verwijder met een scherp mesje de scherpe randen van de houder. Let op: voorzichtig, breekbaar!




19. Nu zijn de randen iets afgerond en zullen veel minder snel achter de nokjes van de bodemplaat blijven hangen.




20. Nu kun je de koppelingshouder weer in de bodem plaatsen en het veertje vasthaken. Optie: je kunt ook de randen van de nokjes nog iets afronden met een mesje en deze voorzien van een heel klein beetje vet. Dit zal het mechaniek nog soepeler laten werken.




21. Nu kun je het interieur en de kap weer terug plaatsen. Let op dat je de interieurplaat weer goed aandrukt aangezien deze ook de koppelingsbomen op hun plek houdt.

Mocht je deze aanpassing bij een van de personenrijtuigen uitvoeren, dan kun je deze wellicht gelijk voorzien van passagiers en/of binnenverlichting.


Met vr. groet, Martijn.


P.S. Onderstaand gelijk nog even een herhaling van wat links met de 1:1 rijtuigen, gewoon omdat het kan  ;)


https://flic.kr/p/bEK7Wk

https://flic.kr/p/d4DnxA

https://flic.kr/p/jJF6xK

https://flic.kr/p/pWm3xd

https://flic.kr/p/s4iNnG

http://www.marklinfan.com/f/post.asp?method=ReplyQuote&REPLY_ID=37698&TOPIC_ID=3741&FORUM_ID=76

http://www.marklinfan.com/f/pop_printer_friendly.asp?TOPIC_ID=349

https://scalaenne.files.wordpress.com/2016/07/9verona1979-05-01_tee_mediolanum_e646_verona_pn.jpg

https://www.flickr.com/photos/httpwwwflickrcomphotosiorioluigi/30325256896/in/pool-1478374@N21/

https://youtu.be/d6XtnoVz2wQ?t=281

http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/tee-mediolanum.html

https://www.tapatalk.com/groups/germanrailfr/some-more-from-munich-hbf-in-77-tee-s-t5861.html


« Laatst bewerkt op: 23 March 2019, 19:25:43 door Bert van Gelder »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #1 Gepost op: 23 March 2019, 07:33:00 »
dat met die braampjes op de koppelinghouder hebben meerdere ACME rijtuigen en goederenwagens helaas..... stukje eindcontrole denk ik. Jammer wan thet zijn zeker geen goedkope wagens...

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4319
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #2 Gepost op: 23 March 2019, 07:45:11 »
Stomme vraag misschien , maar kan je ook dat nokje waar de zwaluwstaart net uitschiet ook een beetje verlengen? Er zitten al een paar richels waar je makkelijk we dun stripje styreen op zet. Of blokkeer je dan iets/ krijg je de zwaluwstaart er niet meer uit?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #3 Gepost op: 23 March 2019, 07:48:20 »
@Floris: Ik denk meer een ontwerpfout. Er zitten niet eens braampjes op, het is meer dat het randje iets afgerond had moeten zijn. Als ze de nokjes/dingesjes waar de koppelingshouder onder valt, iets langer hadden gemaakt (foto 15), hadden ze er niet onder vandaan gekomen en waren ze er ook niet achter blijven steken. (Sorry voor de rare zin  ;D )


@Martijn: zie mijn antwoord aan Floris. Volgens mij zit er verder niets in de weg onder het interieur. Hooguit dat ze in de fabriek iets meer moeite hebben met het plaatsen van de koppelingshouder.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2019, 07:51:34 door Rondje_HO »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #4 Gepost op: 23 March 2019, 07:56:20 »
@Martijn: overigens heeft bv. Roco dit opgelost door een los onderdeeltje te maken om de gehele zwaluwstaart van de koppelingshouder af te dekken. Uiteraard heeft dit weer zijn eigen nadelen:

....

In ander nieuws: bij het monteren van profi-koppelingen aan mijn Roco Habbiillns SBB Cargo Schiebeplanenwagen (Roco 66309, voor de zoek-functie) duwde ik spontaan het gehele koppelingmechaniek naar binnen. Aangezien het lastig is om te zien hoe deze wagen open moet maar even een foto gemaakt, voor anderen die met hetzelfde probleem geconfronteerd worden  :P  De kap zit in het midden op twee punten vastgeklikt en op de kopwanden. Niet op de onderste rand maar midden op de kap, tandenstokers ertussen werkt dus niet hier.



Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4319
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #5 Gepost op: 23 March 2019, 16:31:19 »
Kijk, met die Roco oplossing kan je wat.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #6 Gepost op: 23 March 2019, 16:53:23 »
In Heris rijtuigen voor de Benelux-trek-duw trein trad eenzelfde probleem op: ook daar was de afdekking van de kort-koppel-zwaluwstaart niet groot genoeg en heb ik er een strip op moeten lijmen om een en ander niet uit de hand te laten lopen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67928.msg3221665359#msg3221665359
François

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Bespreking rij-eigenschappen ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190)
« Reactie #7 Gepost op: 23 March 2019, 17:03:24 »
Oh, dus daar kan ik ze ook nog verwachten? Lekker dan!  ;D

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
... Mod: 500 km aan onnodig citaat weggehaald

Mooi verslag

Bij welke boogstraal treden deze problemen op, alleen R1? En of ook ruimere boogstralen?
« Laatst bewerkt op: 14 May 2023, 20:47:49 door Reinout van Rees. Reden: citaat weg »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Niet eens bij R1 maar ook al bij R3 van Fleischmann Profirail of in de wissels.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
Re: ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190), bespreking rij-eigenschappen
« Reactie #10 Gepost op: 14 May 2023, 19:54:14 »
Dank, maar jammer. Had een set op het oog….

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5517
  • Modelspoor is emotie...
Re: ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190), bespreking rij-eigenschappen
« Reactie #11 Gepost op: 14 May 2023, 22:49:19 »
Misschien kijken of je ergens een Roco-set op de kop kunt tikken….

Rob
Tbinnebarretije…

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: ACME 55188 TEE Mediolanum (ook ACME 55190), bespreking rij-eigenschappen
« Reactie #12 Gepost op: 15 May 2023, 00:16:37 »
Ik heb er geen spijt van hoor. Het is niet iedere keer dat hij vast loopt en de set is echt prachtig. Ik fix het liever dan dat ik heb zou moeten missen   :)