Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: Rails / baanplan  (gelezen 4509 keer)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2033
Re: Rails / baanplan
« Reactie #15 Gepost op: 03 November 2022, 18:24:52 »
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden om even een cliche te gebruiken. Je moet maar doen wat het beste bij jou past. De een gebruikt winrail en anytrack om tot een plan te komen en de ander gebruikt een passer en een potlood en een lineaal. De een gebruikt standaard stukken rails met bedding en de ander gebruikt flexrail en gaat zelf ballast strooien op een kurkbed. Uiteindelijk kan je met vrijwel elke methode een mooie baan bouwen.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Bart77

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Rails / baanplan
« Reactie #16 Gepost op: 26 December 2022, 14:18:22 »
De eerste stappen zijn gezet... Twee treinen krijgen we succesvol aan het rijden op een test baantje. We lopen tegen twee dingen aan.

Met de Piko A-rails (met bedding) die wij hebben, lukt het qua maatvoering niet om twee ovaaltjes op een tafel van 1 meter diep te krijgen. Ik zie bij andere railsystemen dat dit wel mogelijk is. Heb ik meer mogelijkheden voor een baanplan als ik bijv switch naar Fleischmann profi rails? Daar lijkt veel keuze in en kan ik wel een baan maken van 3x1 meter (met twee lussen als basis uitgangspunt). Ik kan wel eens een plaatje toevoegen van een baan die ik nu in gedachten heb, even uitvogelen hoe dat moet.

Ik heb ook nog een derde lok. Deze valt in 50% van de gevallen stil op een wissel, de Z21 geeft dan een kortsluiting ofzo. Ook loopt deze vaak van de rails op een wissel. Ligt dit dan aan de Piko wissels? Of aan de lok? Het is een Kato Santa Fe lok met 2 draaistellen van elk 6 wielen. Of misschien lost dit zich ook op als ik naar andere rails ga?

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Rails / baanplan
« Reactie #17 Gepost op: 26 December 2022, 14:40:23 »
Misschien wat ver doorgedreven, maar als je ooit wat verder wilt bouwen in een wat "mooier" segment dan zou je misschien beter kunnen starten met de aanschaf van "Code 83" rails.
Hier kunnen vrijwel alle treinen prima op rijden en ziet er wat realistischer uit dan de standaard NEM (code100) rails.
Tillig Elite H0 is hier een voorbeeld van en zal in de zelfde prijsklasse vallen als overige merken.
Lagere rails met code 75 of lager kan problemen geven met de flenzen van de wielen die over de bielzen gaan ratelen, waardoor je weer genoodzaakt bent je wielen te vervangen.
Voor een wagon is dit doorgaans nog financieel te overzien maar je locs ben je dan zomaar 100 euro per loc kwijt.

Om bij Tillig te blijven; Dit merk heeft ook lange wissels die veel realistischer ogen dan de korte wissels. Hiermee zal je ook minder last kunnen hebben van de kortsluiting bij die ene lok zoals je vertelde. De sluiting zal waarschijnlijk ontstaan omdat de lok lang is en daardoor niet geheel over het "puntstuk" komt. Dit is mogelijk te ondervangen met langere wissels.

Wat ik wil zeggen is dat het me zonde lijkt als je investeert in rails en wissels welke je misschien in een later stadium ontdekt dat je toch liever voor bijvoorbeeld Code 83 zou willen kiezen.
De rails die je nu al hebt zijn altijd nog bruikbaar als rondje om de kerstboom  ;)
Carpe Diem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Rails / baanplan
« Reactie #18 Gepost op: 26 December 2022, 15:22:14 »
Hier kunnen vrijwel alle treinen prima op rijden en ziet er wat realistischer uit dan de standaard NEM (code100) rails.
Waar zie jij dat de NEM code 100 als standaard noemt? Voor H0 noemen ze ook code 70 en code 83.
 
Citaat
Lagere rails met code 75 of lager kan problemen geven met de flenzen van de wielen die over de bielzen gaan ratelen, waardoor je weer genoodzaakt bent je wielen te vervangen.
Flenzen die voldoen aan de NEM rijden zonder ratelen over code 75. Even goed kijken wat voor flenzen je hebt. Bij sommige oudere modellen zijn de flenzen hoger dan 1,2 mm, en dat is net te veel voor code 75.
Code 70 is net iets te laag, daar gaat alleen RP-25 over.

Overigens hoef je wielen met te hoge flenzen niet compleet te vervangen. Je kunt ze ook (laten) afdraaien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Rails / baanplan
« Reactie #19 Gepost op: 26 December 2022, 16:12:57 »
 
   Peco H0-Streamline code 75 (1,9mm railhoogte) is niet  'slechter' dan Roco H0-RocoLine code 83 (2.1 mm railhoogte) ten aanzien van hogere
   wielflenzen.  Heeft te maken met de hoogte van de toegepaste H0-railbevestigingetjes (kleinijzer)    ::)

Heb ik meer mogelijkheden voor een baanplan als ik bijv switch naar Fleischmann profi rails?
>   Produktie van Fleischmann H0-Profi-Rails zou ondertussen deels of volledig gestopt zijn.
     Nu of binnenkort alleen nog 2de hands te verkrijgen  (of voorraadrestanten).
     Nog overschakelen naar H0-Profi's zou niet erg toekomstgericht zijn.

 
 
« Laatst bewerkt op: 26 December 2022, 19:04:17 door hervé. Reden: toevoeging »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5093
Re: Rails / baanplan
« Reactie #20 Gepost op: 26 December 2022, 23:56:27 »
Nog overschakelen naar H0-Profi's zou niet erg toekomstgericht zijn.
Misschien waar idd, maar als ik kijk hoeveel "nieuwe" M-rails je nog steeds aantreft op beurzen zou ik me de komende 10 jaar daar nog niet druk over maken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Apae

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Rails / baanplan
« Reactie #21 Gepost op: 19 January 2023, 21:08:24 »
Misschien wat ver doorgedreven, maar als je ooit wat verder wilt bouwen in een wat "mooier" segment dan zou je misschien beter kunnen starten met de aanschaf van "Code 83" rails.
Hier kunnen vrijwel alle treinen prima op rijden en ziet er wat realistischer uit dan de standaard NEM (code100) rails.
TS wil in eerste instantie een baan die ook voor zijn zoontje geschikt is. Die zoon is nu drie en zal vooral toekijken, maar blijft dat niet zo. Er komt een periode van wat ruwer omgaan met het materieel: dan lijkt een code83 rail me minder robuust...

Bart77

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Rails / baanplan
« Reactie #22 Gepost op: 20 January 2023, 18:16:42 »
Ik ben nu twee dingen tegelijk aan het doen:
- Fleischmann profi rails verzamelen
- Een tafel bouwen. Eerst 3x0,9 meter maar later uitbreidbaar als het bevalt.

Daarna eerst beetje oefenen met rijden en bediening, maar ook een baanplan tekenen. Ga dan toch waarschijnlijk voor een betaald pakket, al zie ik een beetje op tegen het er mee bekend raken. Is meestal niet mijn sterkste punt...