Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Riest AG
Vandaag om 13:19:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 13:19:35
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:12:42
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:35:52
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 12:28:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 11:55:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
  

Auteur Topic: Overal flexrails of niet ?  (gelezen 4576 keer)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Overal flexrails of niet ?
« Reactie #15 Gepost op: 13 May 2008, 00:27:44 »
Dat is zeker ook een goed idee, wel heel nauwkeurig zagen hoor, dat is iets wat decoupeerzagen niet echt kunnen helaas..
Ik zie graag hoe je mallen later geworden zijn !
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Overal flexrails of niet ?
« Reactie #16 Gepost op: 13 May 2008, 00:48:16 »
De ervaring heeft me geleerd dat 4 mm MDF op een electrische figuurzaagtafel heel goed aan de maat gezaagd kan worden.  Op die manier heb ik voor andere activiteiten al vaker zo-iets gemaakt.  Ik zal, als de bouw begonnen is, foto's plaatsen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Overal flexrails of niet ?
« Reactie #17 Gepost op: 13 May 2008, 09:57:28 »
Sander, over de korte passtukjes:

gebruik in ieder geval rails met hetzelfde profiel, dat scheelt een heleboel geklungel om het goed in lijn te krijgen.
Verder vind ik het niet handig om van die hele korte stukjes te gebruiken. Misschien kun je van een aangrenzend railstuk een paar cm afzagen, zodat je met langere passtukken kunt werken.
In het grootbedrijf doen ze dat ook. Ik geloof dat bij termietlassen de regel is dat ze niet minder dan 3 meter van elkaar mogen zitten. Dus als er twee lassen dichter bij elkaar dreigen te komen, dan zagen ze er een paar meter tussenuit om er een langer passtuk in te zetten.
Maar in het model hangt het natuurlijk helemaal van de situatie af wat de handigste oplossing is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Overal flexrails of niet ?
« Reactie #18 Gepost op: 13 May 2008, 16:27:13 »
Een ander voordeel van het gebruiken van flexrail is de mogelijkheid voor een optimale spanningdoorvoer naar de sporen.
Nou weet ik niet hoe jouw baan opgebouwd gaat worden, maar als je onder je baan een ringleiding aanlegt kan je elk stuk flexrail vanaf die ringleiding voeden, met stukken standaardrail ( die veel korter zijn, dus heb je veel meer raillassen ) is het lastiger, dan zou je elk stukje rail met de ringleiding moeten verbinden, maar één aansluiting per ( gemiddeld ) ongeveer 90 cm (ik ga van de gemiddelde lengte van een flexrail uit...) is goed te doen..

Ron

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Overal flexrails of niet ?
« Reactie #19 Gepost op: 13 May 2008, 16:49:55 »
Klaas, het is zeker m'n bedoeling de raillassen niet te dicht bij elkaar te zetten. En daarbij hoort ook dat een standaard rails soms afgezaagd moet worden om een langer passtuk te kunnen maken. Een hele nuttige tip.
Overal kan ik dat doen, behalve op één plaats - een wissel inkorten is mij net te lastig.

Ron, lange stukken flexrails geeft inderdaad minder aansluitingen op de ringleiding. Het is mijn bedoeling relatief veel draadjes naar de ring te leggen. Toevallig heb ik juist vorige week m'n document over draadkleuren en -diktes afgerond.