Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 21:42:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 20:58:05
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
Vandaag om 20:24:27
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:20:35
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:00:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 19:52:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
Vandaag om 19:18:35
Welke kleur is Roco oud bruin? door grossraumwagen
Vandaag om 19:05:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:04:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 19:00:46
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:55:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
Vandaag om 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
Vandaag om 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
Vandaag om 16:41:30
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door tijgernootje
Vandaag om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
  

Auteur Topic: Overal flexrails of niet ?  (gelezen 4430 keer)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Overal flexrails of niet ?
« Reactie #15 Gepost op: 13 May 2008, 00:27:44 »
Dat is zeker ook een goed idee, wel heel nauwkeurig zagen hoor, dat is iets wat decoupeerzagen niet echt kunnen helaas..
Ik zie graag hoe je mallen later geworden zijn !
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Overal flexrails of niet ?
« Reactie #16 Gepost op: 13 May 2008, 00:48:16 »
De ervaring heeft me geleerd dat 4 mm MDF op een electrische figuurzaagtafel heel goed aan de maat gezaagd kan worden.  Op die manier heb ik voor andere activiteiten al vaker zo-iets gemaakt.  Ik zal, als de bouw begonnen is, foto's plaatsen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Overal flexrails of niet ?
« Reactie #17 Gepost op: 13 May 2008, 09:57:28 »
Sander, over de korte passtukjes:

gebruik in ieder geval rails met hetzelfde profiel, dat scheelt een heleboel geklungel om het goed in lijn te krijgen.
Verder vind ik het niet handig om van die hele korte stukjes te gebruiken. Misschien kun je van een aangrenzend railstuk een paar cm afzagen, zodat je met langere passtukken kunt werken.
In het grootbedrijf doen ze dat ook. Ik geloof dat bij termietlassen de regel is dat ze niet minder dan 3 meter van elkaar mogen zitten. Dus als er twee lassen dichter bij elkaar dreigen te komen, dan zagen ze er een paar meter tussenuit om er een langer passtuk in te zetten.
Maar in het model hangt het natuurlijk helemaal van de situatie af wat de handigste oplossing is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Overal flexrails of niet ?
« Reactie #18 Gepost op: 13 May 2008, 16:27:13 »
Een ander voordeel van het gebruiken van flexrail is de mogelijkheid voor een optimale spanningdoorvoer naar de sporen.
Nou weet ik niet hoe jouw baan opgebouwd gaat worden, maar als je onder je baan een ringleiding aanlegt kan je elk stuk flexrail vanaf die ringleiding voeden, met stukken standaardrail ( die veel korter zijn, dus heb je veel meer raillassen ) is het lastiger, dan zou je elk stukje rail met de ringleiding moeten verbinden, maar één aansluiting per ( gemiddeld ) ongeveer 90 cm (ik ga van de gemiddelde lengte van een flexrail uit...) is goed te doen..

Ron

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Overal flexrails of niet ?
« Reactie #19 Gepost op: 13 May 2008, 16:49:55 »
Klaas, het is zeker m'n bedoeling de raillassen niet te dicht bij elkaar te zetten. En daarbij hoort ook dat een standaard rails soms afgezaagd moet worden om een langer passtuk te kunnen maken. Een hele nuttige tip.
Overal kan ik dat doen, behalve op één plaats - een wissel inkorten is mij net te lastig.

Ron, lange stukken flexrails geeft inderdaad minder aansluitingen op de ringleiding. Het is mijn bedoeling relatief veel draadjes naar de ring te leggen. Toevallig heb ik juist vorige week m'n document over draadkleuren en -diktes afgerond.