Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Eelco Storm
Vandaag
om 17:24:20
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:22:12
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
maartenvdb
Vandaag
om 17:19:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 17:17:52
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Jelmer
Vandaag
om 17:11:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:10:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 16:58:48
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
Vandaag
om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Mijn plan HO K rails
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Mijn plan HO K rails (gelezen 1707 keer)
Graddy
Offline
Berichten: 22
Mijn plan HO K rails
«
Gepost op:
01 September 2022, 13:19:33 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Graddy-baan-631093ad81a22.pdf
Ik hoop dat het zo te zien is. Is gemaakt met Scarm. Hij is 1.20 bij 2.80 en in het midden wil ik hem graag wat smaller. Moet overal wel bij kunnen. Maar die grote ring wil ik er graag in houden ivm langere trein. Niet heel lang hoor maar vind ik gewoon mooi. Wat vinden jullie er van. Ik draai nog niet heel lang mee en dit word mijn eerste baan thuis.
Groeten
Graddy
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5378
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Mijn plan HO K rails
«
Reactie #1 Gepost op:
01 September 2022, 16:14:34 »
Beste Graddy,
Het aller, allerbelangrijkste is: wat vind je er zelf van? Het is jouw hobby, jij moet er lol aan beleven.
Als je mijn mening zou willen hebben: Persoonlijk vind ik het veel te veel rails. Bijna je hele plaat ligt er vol mee. Ik snap je overweging om in het midden je baan smaller te willen hebben, maar probeer je te bedenken of deze route voor de trein realistisch is. Wellicht kun je in twee lagen gaan werken, zodat je een opstelterrein onder je daadwerkelijke baan kunt maken?
Rij je met alles wat je mooi vind, of hanteer je een thema? Land? Periode? Spoorwegmaatschappij? Stoom, diesel en / of elektrisch? Dergelijke elementen kunnen bepalend zijn voor je baan of juist mogelijkheden bieden.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
C-rails
Gast
Re: Mijn plan HO K rails
«
Reactie #2 Gepost op:
01 September 2022, 16:53:05 »
Voor een beginbaan kan dit prima. Lekker ervaring opdoen met bewegingen.
Waarschijnlijk kom je er dan ook achter, dat de twee wissels bij natuur een flessenhals vormen.
Door beide 2232's te vervangen door een 2265 en 2266 en deze twee met 2207 te verbinden kun je dit oplossen. Er ontstaan dan drie ovalen, waarbij je ook kunt wisselen naar alle drie.
En mogelijk kom je er ook achter, dat s-bochten voor langere treinen niet even handig zijn.
Gewoon proberen en ervaren.
Gelogd
Te 2/2
Offline
Berichten: 1004
Metrop-Märklin
Re: Mijn plan HO K rails
«
Reactie #3 Gepost op:
06 September 2022, 10:05:27 »
Je kent ongetwijfeld:
NEM 103
.
Dat is de bron van deze 2 plaatjes:
Tabel 1:
Tabel 2:
Je gebruikt:
2241
Grote bocht I
R =553,9 mm
2231
Standaard bocht II
R =424,6 mm
2221
Standaard bocht I
R =360,0 mm
Tabel 1 leert je iets over de minimale hart-op-hart afstand van parallelle bogen, die onder andere afhankelijk is van je wagenpark.
Tabel 2 zegt iets over de maximale lengte van voertuigen op jouw baan met 2221 en 2231 bogen.
Omdat jouw thema iets te maken lijkt te hebben met een houtzagerij en een vliegveld, heb je vermoedelijk vrij korte wagons, geen 31,3 cm lange personenrijtuigen, geen transformator wagen, geen kraanwagen en geen Schnabelträger. Dat scheelt alvast weer.
Volgens het normblad is een 2221 bocht stomweg te krap; pas vanaf R=400 is een bocht aanvaardbaar. Het normblad gaat uit van zeer veilige marges voor de hart-op-hart afstand.
Rails in bogen kan dichter op elkaar liggen (kleinere hart-op-hart afstand) dan de norm bij standaard K-rails (64.4 mm), hoeveel kleiner kom je achter door wat uit te proberen, of door het te berekenen.
Dus stel jouw tafel staat 2241 toe als maximale boog, dan hoef je niet akkoord te gaan met 2231 als middelste boog, mits je flexrails gebruikt of een klein stukje (veel) tussen elke 2231 plaats.
daardoor kan de binnenste boog ook verder naar buiten (dus groter worden).
Hoe ruimer de bogen, hoe realistischer het oogt.
Als je je wat meer verdiept in de K-rails geometrie van bogen, dan kom je erachter dat er ruimte is gelaten voor portaalmasten buitenkant 2231 en binnenkant 2241 bogen. die ruimte kun je ook benutten voor een tussenliggende boogstraal, en dat is waar veel K-rails rijders op uit komen.
Bij tabel 1 kun je aflezen dat als je alleen voertuigtype A hebt, 50 mm hart-op-hart afstand volstaat voor een boog binnen 2241, oftewel een straal van R =503 mm, en de boog daarbinnen heeft een h.o.h. van circa 52 mm en een boogstraal van zeg R=440 mm. (in plaats van 360 mm=R2221)
Bij maximaal type B voertuigen is binnen 2241 de h.o.h. 55 mm, en is de straal R=500mm, en de boog daarbinnen ligt op een h.o.h. van bijna 59 mm, dus met een straal van circa 440 mm (in plaats van 360 mm=R2221).
Voor type A en B voertuigen zijn de verschillen zo klein dat je ze min of meer gelijk kunt stellen.
Bij type C voertuigen zijn de verschillen in h.o.h. veel groter,
maar wordt de binnenste boog toch nog altijd 403 mm in plaats van 360 mm.
De winst: een kleinere h.o.h afstand betekent wel dat je wissels niet direct aansluiten, maar daar valt nog wat mee te stoeien.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Bruntendijk
Offline
Berichten: 1595
Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Mijn plan HO K rails
«
Reactie #4 Gepost op:
06 September 2022, 20:41:26 »
Hey Graddy. Ik heb jou tekening bekeken maar snap niet hoe er ooit een trein bij het station kan komen. Of is het bedoeld als pendellijntje tussen station en houtzagerij?
Vriendelijke groet, Kees.
Gelogd
Zie hier
Klein Bruntendijk
En hier
Groot Bruntendijk
Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees
Te 2/2
Offline
Berichten: 1004
Metrop-Märklin
Re: Mijn plan HO K rails
«
Reactie #5 Gepost op:
07 September 2022, 13:46:14 »
Citaat van: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 06 September 2022, 20:41:26
bedoeld als pendellijntje tussen station en houtzagerij?
In een plat vlak kun je het zelfde doen als in een meerlaagse baan:
Door sporen gescheiden te houden van andere, creëer je b.v. 2 banen in plaats van 1.
Dat is veel makkelijker te beveiligen.
Treinen hoeven niet overal te kunnen komen.
Je zit ook niet vast aan verplichte hellingen, want die zijn er niet.
Zo kun je een pendel tussen zagerij en station hebben, en een rondrijdende trein.
De scenery is dan de enige relatie tussen beide banen.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Mijn plan HO K rails