Ik had zo gehoopt dat dit zo makkelijk was, maar dat gaat helaas niet, de decoder zit in de print verwerkt. Normaal niet zo'n probleem om dan de hele print te vervangen, maar roco rekent €200+ voor een nieuwe print met decoder. Als ik er echt niet uitkomt kan ik de print bestellen van de analoge versie, die is flink goedkoper, maar eerst wil ik er zeker van zijn dat deze print niet te redden valt.
, doorgemeten, en kom uit op een waarde van 280 (0,28mA?).
Ik meet een waarde van 300. Gok dat het gaat om 0,3mA.
Dat is in de diode stand de doorlaatspanning van een schottky diode. (Dus het is het spanningsverlies over de diode).Als ze alle 3 hetzelfde meten, dan is dat niet je probleem.Je kunt het regelIC nog proberen te reinigen met een wattenstokje en wat alcohol. De tekst staat erin gegraveerd, en waarschijnlijk zit er wat soldeerflux overheen.
Wat meet je op de stroomafnemers als je de meetpennen omdraait?
Eigenlijk hetzelfde. 300, dus 0,3mA gok ik?
Het regelIC is een LM5085MME Buck converter (SSTB)https://www.jameco.com/z/LM5085MME-NOPB-TI-Step-Down-DC-DC-Controller-IC-Buck-Regulator-Positive-Output-VSSOP-8_2305103.htmlDit IC krijgt z'n spanning tussen pin 4 en pin 8. Dus daar moet je een redelijke weerstand meten.
Als je "elektronica" ruikt, gaat er tenminste echt iets mis, dat maakt het zoeken makkelijker, volg je neus of voel het probleem
De 300mV op de 2 stroomafnemers is niet goed, zeker als het beide kanten op is. Dan meet je een diode, met daarachter een complete sluiting. Probeer eens uit te zoeken naar welke diode de stroomafname gaat, en meet dan eens vanaf de andere kant van die diode.
Meet ik met plus op pin 4 en min op pin 8, op stand 200k, krijg ik 13,5k Ohm. Meet ik andersom, dus min op pin 4 en plus op pin 8, begint de meting op ongeveer 75k Ohm en eindigt (blijft tijdens de meting stijgen) op net onder de 200k Ohm.
Het probleem qua geur komt hier ongeveer vandaan, aan de andere kant van de printplaat, vermoedelijk de decoder kant?
Dat onderdeel met KYAA 323 is zonder meer defect: die horen géén gat in de behuizing te hebben. Meerdere rand-onderdelen er omheen hebben het zonder meer ook te zwaar gehad, dat is zelfs op de relatief onscherpe foto wel te zien.Ik heb ooit een QFN24 behuizing gehad met eenzelfde gat. Hou er rekening mee dat er mogelijk printbanen onderbroken zijn geraakt door de kortsluiting. Dat herstellen is niet makkelijk.