Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 14:43:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 14:42:10
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 14:41:31
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:27:14
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 14:19:35
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0 door cor_b
Vandaag om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 12:13:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
  

Auteur Topic: 12V motor eind en omkeerschakeling  (gelezen 1436 keer)

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
12V motor eind en omkeerschakeling
« Gepost op: 08 March 2022, 21:54:16 »
Ik ben opzoek naar een eenvoudig analoog schema waarmee ik een 12V dc motor van draairichting kan veranderen en beide richtingen kan beveiligen met een eind afschakeling.

Normaal gesproken gebruik ik een dubbelpolige wissel schakelaar waarmee ik een omkeerschakeling maak. Heel eenvoudig en 100% failproof

Echter in dit geval wil ik graag een eindafschakeling ( met microswitches) toevoegen om mijn bouwsel te beschermen tegen beschadiging.
Daarnaast zou ik de motor zelf graag met twee losse aan/uit schakelaars bedienen inplaats van een dubbelpolige schakelaar. (Ivm beschikbaarheid van schakeldraden)
Ik heb al op internet gespeurd maar kan helaas niet vinden wat ik zoek
« Laatst bewerkt op: 08 March 2022, 22:03:45 door EricZmS »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
    • Windhoven
Re: 12V motor eind en omkeerschakeling
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2022, 22:02:47 »
Om het heel simpel te maken de eindafschakeling doen met schakelaars die het contact verbreken als ze zijn ingedrukt en dan opnemen in de motordraden van de dubbelpolige wisselschakelaar?
Doordat de eindafschakelaar dan verbreekt kan de motor niet meer die kant op draaien ook al hou je de dubbelpolige schakelaar vast in die stand, alleen de stand de andere kant op zal dan wel werken.
Johan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
Re: 12V motor eind en omkeerschakeling
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2022, 22:11:46 »
De Zondervan had hiervoor iets bedacht, wat hij de halve golf aansturing noemde:



Je zou hiervoor wel een AC bron nodig moeten hebben.

Uitleg over hoe het werkt staat hier, misschien dat je hiervan iets kan gebruiken. Ik ga nu even iets krabbelen op papier om iets makkelijkers te bedenken.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66995.msg3221637184#msg3221637184

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: 12V motor eind en omkeerschakeling
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2022, 22:32:39 »
Dan heb je 2x een dubbelpolige omschakelaar nodig. Het geheel is dan in een H-brug-schakeling opgenomen.
a) De draaipunten van schakelaar A zijn links en rechts van de motoraansluitingen.
b) De draaipunten van schakelaar B zijn bij + 12 V en bij 0 V opgenomen.
c) De eindschakelaars (ES A en ES B) zitten in de onderste pootdelen van de H-schakeling.


« Laatst bewerkt op: 08 March 2022, 22:34:31 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
Re: 12V motor eind en omkeerschakeling
« Reactie #4 Gepost op: 08 March 2022, 22:33:29 »
Iets later...

Er zit welliswaar een dubbelpolige schakelaar in, maar dit schema doet wat je wilt. Als je echt perse van die schakelaar af wilt, kan je de schakelaar vervangen door een dubbelpolig mono-stabiel relais. Dat relais kan je dan bekrachtigen met een enkelpolige schakelaar en kost je twee draden waarvan een draad eventueel kan worden gedeeld met de massadraad, dan hoef je dus maar 1 draad extra te trekken van paneel naar modelbaan :police:

De werking
Als de motor in het midden is, beweegt hij of naar links of naar rechts. Als links positief is en rechts negatief, beweegt de motor naar rechts. Op het einde bedient de motor SW 2 waardoor de stroom niet meer kan lopen omdat D10 in sperrichting staat.

Als je nu de dubbelpolige schakelaar/relais omklapt, kan de stroom door D10, door de motor en door SW1 lopen. De motor beweegt dan naar links totdat SW1 omgezet wordt, dan blokkeert D9 de stroom.



EDIT:
Nu met relais
« Laatst bewerkt op: 08 March 2022, 22:39:10 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: 12V motor eind en omkeerschakeling
« Reactie #5 Gepost op: 08 March 2022, 22:39:29 »
Een paar opmerkingen bij mijn schema:

De rode lijn is een pulserende plus, gevoed door D1. De groene lijn is een pulserende min, gevoed door D2.
Doordat alle motoren gevoed worden uit deze twee lijnen, blijken ze elkaar te beïnvloeden. In de uiteindelijk uitvoering heb ik het idee van gezamenlijke voedingslijnen verlaten, en elke motor eigen diodes D1 en D2 gegeven.

Als eindschakelaar (ES) heb ik een tuimelschakelaar gebruikt, zoals ook in het betreffende topic is te zien. Die wordt aan het eind van de slag omgegooid waardoor de motor stopt en voorbereid wordt voor de terugweg. Dat werkt op zich goed, maar er zit een voorwaarde aan. Je moet de slag afmaken om terug te kunnen. Je kunt dus niet halverwege besluiten om terug te gaan. Als je dat wel wilt, moet je voor ES twee afzonderlijke microswitches gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: 12V motor eind en omkeerschakeling
« Reactie #6 Gepost op: 08 March 2022, 22:59:13 »
Dank allemaal voor de snelle reactie.
Ik denk dat Bas zijn optie voor mij het meest eenvoudig en toepasbaar is. Ik ga op jacht naar diodes (y)
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: 12V motor eind en omkeerschakeling
« Reactie #7 Gepost op: 09 March 2022, 02:39:51 »
Hier halverwege de pagina nog iets met eindafschakeling: https://www.circuitsonline.net/forum/view/138724