Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 16:27:39
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 16:16:29
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door henk
Vandaag om 15:58:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 15:44:30
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 15:33:49
info gezocht over ETS aandrijfunits door sncf231e
Vandaag om 15:33:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 14:25:09
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
  

Auteur Topic: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?  (gelezen 5963 keer)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Gepost op: 24 March 2008, 09:44:08 »
  ???
Kan iemand me uitleggen hoe het komt dat de Trix 6400 en de Marklin uitvoering dezelfde motor hebben.
Volgens de onderdelen lijsten hebben ze hetzelfde bestelnummer
nl: 209 219
Maar als je op de site van Escap of Maxon zoekt zijn het toch echt "brushless DC" motoren. Hoe doen ze dat dan in een Marklin, of betekent dat, dat de Marklin altijd digitaal met decoder geleverd wordt.

Dat zou betekenen dat de Marklin dus ook gewoon DC is, hou tie alleen nog het midden spoortje over als uitzondering. Marklin is dus van zijn wisselstroom aan het afstappen.

Groet, Albert.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26825
    • Pagina van klaas
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #1 Gepost op: 24 March 2008, 09:53:30 »
Bij digitaal bedrijf wordt de motor altijd met DC gevoed. Dus zitten er tegenwoordig in Märklin modellen ook gewoon DC motoren.

Ik snap alleen de benaming "brushless" niet. Volgens mij zijn het klokankermotoren met borstels. Wat is het typenummer volgens Maxon?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #2 Gepost op: 24 March 2008, 10:05:33 »
Hallo Klaas,

In de 6504 Railpro zit een Maxon A-max no: 286133  712716 <>.
In de 6494 een Escap 16N 38 209e 239 HG 09-01

Groet, Albert.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #3 Gepost op: 24 March 2008, 10:12:30 »
http://www.portescap.com/Catalog.cfm?Category_ID=177

Je hebt gelijk Klaas; brushed ironless.
 :-[
Groet, Albert.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26825
    • Pagina van klaas
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #4 Gepost op: 24 March 2008, 10:29:05 »
Ik had ze intussen ook net gevonden. Maxon vind je op www.maxonmotor.nl

Om even door te gaan op je vraag of Märklin van zijn wisslestroom aan het afstappen is: het antwoord is ja en nee.
Toen alles nog analoog was werkte Märklin met wisselstroom. In het digitale tijdperk zijn de termen wisselstroom en gelijkstroom achterhaald als systeemaanduiding. Digitale spanning is altijd wisselspanning, maar dan van een bijzondere soort. Het is een blokvormige spanning met variërende pulslengte. En in die variatie zit de digitale boodschap verborgen.
De decoder maakt er gelijkspanning van, maar decodeert tegelijk de digitale informatie. En de motor krijgt gewoon gelijkstroom te verwerken.

Maar de meeste decoders hebben iets extra: ze werken ook nog op analoge spanning. De decoders in Märklin modellen doen het ook op de ouderwetse analoge wisselspanning van 50Hz. De decoder werkt dan op de bekende manier als omschakelrelais met overspanning. Maar ook dan werkt de motor op gelijkspanning.

Zoals ik zei, de termen wisselstroom en gelijkstroom (AC en DC) zijn achterhaald.
Als een fabrikant of handelaar praat over wisselstroom, dan bedoelen ze dat het model geschikt is voor het Märklin 3-rail systeem. Zeggen ze gelijkstroom, dan bedoelen ze dat het model geschikt is voor het 2-rail systeem. De vlag dekt de lading dus niet meer, en ik vind ook dat ze de woorden wisselstroom en gelijkstroom niet meer moeten gebruiken om het systeem aan te duiden. Want het wezenlijke verschil tussen de systemen is 3-rail vs. 2-rail. De stroomsoort is van ondergeschikt belang.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #5 Gepost op: 24 March 2008, 10:41:25 »
Zijn in feite de ingeburgerde termen wisselstroom en gelijkstroom om het systeem aan te duiden ook niet fout ? Zou dat niet wisselspanning of gelijkspanning moeten zijn.

De spanning is de oorzaaak en de stroom is het gevolg.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #6 Gepost op: 24 March 2008, 11:05:38 »
Dat is waar Santerdam,

Maar de trein rijd op stroom en niet op spanning.
(lekker filosofies) ;D

groet, Albert.

modelspotter

  • Gast
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #7 Gepost op: 24 March 2008, 11:22:07 »
Klaas,

Perfect je betoog.

Je kan het niet genoeg herhalen en toch gaat het steeds fout. Als ik geïsoleerde assen met wielen wens aan te schaffen, zeggen de verkopers van alle winkels: oh gelijkstroomwielen...
Als je het nog hebt over gelijkstroom zeggen ze stevast... dat levert problemen op bij keerlussen...

Ik heb ooit geëxperimenteerd met ~ en twee-rail, ~ zou namelijk, zo werd destijds gezegd, voor minder contactproblemen zorgen. Ik heb er niets van gemerkt en ja, natuurlijk ook het probleem van de keerlus was door het toepassen van ~ uiteraard niet opgelost. Want die "problemen" heb je juist door het toepassen van tweerail.
Op een discussie in een winkel heb ik aangegeven dat een drierail gelijkstroomsysteem met, qua stroomafname omgebouwde locs (van welk merk dan ook maar geen Trix Express), net zo betrouwbaar is als M* omdat het feitelijke railvoedingsysteem geen snars van doen heeft met de toegepaste spanning. Men keek me aan alsof ik van een andere wereld kwam...

Kortom, erectificeren: krom gel*l blijven rechtzetten.

Modelspotter


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26825
    • Pagina van klaas
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #8 Gepost op: 24 March 2008, 11:27:39 »
In dit verband nog een aardige wetenswaardigheid, zelfs bij veel doorgewinterde Märklinisten niet bekend: Märklin spoor 1 (Maxi) in de analoge uitvoering, rijdt op 2-rail, maar wel met wisselstroom/spanning. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
  • Eschburg
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #9 Gepost op: 24 March 2008, 13:24:08 »

Maar de trein rijd op stroom en niet op spanning.

groet, Albert.


Mijn trein rijdt op rails  ;D

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #10 Gepost op: 24 March 2008, 15:53:59 »
Dit alles bewijst maar weer eens, je bent nooit te oud om te leren  ;D

Dick (anno 1947)

Lokpaint

  • Gast
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #11 Gepost op: 24 March 2008, 17:46:54 »
In dit verband nog een aardige wetenswaardigheid, zelfs bij veel doorgewinterde Märklinisten niet bekend: Märklin spoor 1 (Maxi) in de analoge uitvoering, rijdt op 2-rail, maar wel met wisselstroom/spanning. 8)


Alle analoog märklin spoor I rijdt met wisselstpanningroom (geen discussie ;D)

Bart

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: Verschil tussen Trix en Marklin motor in een 6400 ?
« Reactie #12 Gepost op: 24 March 2008, 23:33:24 »
Misschien nog even een kleine, nuttige toevoeging:
de eerste Märklin 6400's waren er in twee varianten: analoog/delta (eenvoudige Delta decoder) en digitaal (uitgebreide decoder). Alle 6400's bevatten dus een decoder.
De nieuwere versies zijn er alleen in de digitale varianten (die dus ook nog gewoon met analoog en delta overweg kunnen).

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u