Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 14:00:54
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:00:17
yd6016ln blijft in demo modus door Chiel
Vandaag om 13:58:03
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Eric B
Vandaag om 13:54:08
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:46:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 13:28:34
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:40:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:19:01
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
Aandrijving metro gezocht door Pauldg
Vandaag om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
  

Auteur Topic: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058  (gelezen 2615 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5442
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
« Gepost op: 26 January 2022, 22:02:44 »
Een bespreking van 2 modellen van de Baureihe 151 in Oceaanblauw Beige.

Voorbeeld:
Eerst wat info uit de losse pols van het voorbeeld, voor meer detail verwijs ik graag naar de diverse bronnen, waaronder Wikipedia
Deze locomotief serie is tussen 1972 en 1978 uitgeleverd aan de Deutsche Bundesbahn. De BR151 werd gezien als een vervanging van de eerdere serie BR 150. De inzet was voorzien voor het goederenvervoer, maar in de Bundesbahn tijd werd de locomotief serie ook ingezet in het personenverkeer. Ik heb zelfs foto’s gezien van een BR 151 ingezet in een trek/duw combi met buurtverkeersrijtuigen (de Silberlingen). Tegenwoordig is de BR 151 nog steeds actief, deels nog bij de huidige DB AG, deels bij private ondernemingen. Personenverkeer komt niet meer voor, de baureihe beschikt niet over de huidige verplichte centrale deurvergrendeling (TB0).

Model:
Toen ik als kleine jongen mijn eerste echte “eigen” locomotief mocht uitzoeken van mijn ouders, wilde ik natuurlijk de meest stoere loc uit de Marklin catalogus. Een BR 103 was te duur, dus werd het een BR 151 van Marklin, artikel nummer 3058. Dit model welke nu richting de 40 jaar zal zijn heb ik naast een Piko model kunnen zetten, artikel nummer 51311.
We beginnen met een typisch TP IV plaatje; een treinstel BR 627 en een BR 151 met Silberling Wendezug. De Piko heeft schakelbare sluitlichten, iets wat de Marklin niet heeft.



De twee locs naast elkaar met neuzen; links Marklin, rechts Piko


Gezicht van opzij; links Marklin, rechts Piko


De zijkant van de Marklin volledig in beeld, de indruk is nog steeds geslaagd van dit model, ondanks zijn leeftijd en het feit dat er veel mee is “gespeeld”


De zijkant van de Piko laat zien dat het allemaal net wat fijner kan. De machinekamer kan verlicht worden.


Zicht van boven; de Marklin


En de Piko; ook allemaal wat meer fijntjes uitgevoerd, vooral de pantograven komen wat mooier over bij mij.


De Machine kamers nog eens in detail:
Marklin:


Piko:


Gaan we naar de cabine
Ondanks de leeftijd zijn de grijpstangen naast de deur nog goed weergegeven bij Marklin. Onder de deur moet je maar raden dat het een grijpstang is.


Bij de Piko zien de stangen er goed uit, de bedrukking kon echter beter, nu loopt het beige door in het onderstel.


De bedrukking vond ik bij de Marklin niet slecht:


Maar kan nog wat scherper zoals bij de Piko te zien:


Het draaistel van de Marklin lijkt meer een vormeloze massa op de foto


Terwijl de Piko ook nog de opstaptreden heeft geintegreerd.


Samenvattend heeft de Marklin nog steeds niet afgedaan bij mij, kan mooi dienst nog doen als goederenloc. Ook qua trekkracht doet deze het nog prima, de Piko heeft voor zover ik dat kon beoordelen ook voldoende trekkracht. De Piko brengt wel meer functies (sluitlichten!) en is net wat meer “fijntjes” uitgevoerd.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2022, 22:12:17 »
Leuk verslag Jelmer. En je 40 jaar oude lok kan nog prima mee!
Met vriendelijke groet
Hans

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3283
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2022, 22:48:23 »
40 jaar verschil. Ik zou het niet geschat hebben als je me zou vragen.
 (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5442
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
« Reactie #3 Gepost op: 27 January 2022, 09:48:39 »
Dank voor de reacties Hans en Dirk Jan.

Ik vond het wel grappig ze zo naast elkaar te zetten.
En nog steeds trots op "mijn eerste lok".  ;)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3283
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
« Reactie #4 Gepost op: 27 January 2022, 16:13:54 »
Dat heb ik ook. Mijn eerste diesel is nog steeds mijn lieveling. ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".