Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 11:03:41
'Permaloog' met electronenbuizen door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:58:27
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 10:51:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Jelmer
Vandaag om 10:41:39
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 10:40:11
The Micro Model Railway Dispatch door spoorijzer
Vandaag om 10:39:19
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 10:38:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:16:23
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Jan-Peter
Vandaag om 10:12:25
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 10:11:37
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 10:06:33
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:02:15
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 09:47:32
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
Mijn geweatherde modellen door Keska
Vandaag om 08:55:55
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:07:19
Minibaan Visserskaai H0 door Peter J K
Vandaag om 00:51:21
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
21 December 2025, 23:30:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Schachbrett
21 December 2025, 23:28:59
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
21 December 2025, 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
21 December 2025, 23:25:31
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
21 December 2025, 23:19:32
Rondom Charlois door Schachbrett
21 December 2025, 23:16:02
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
21 December 2025, 22:57:38
herrmann door grossraumwagen
21 December 2025, 22:25:46
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
21 December 2025, 22:15:27
Zwederbaan door nighttrain1
21 December 2025, 21:34:20
  

Auteur Topic: Militairentreinen rond 1960  (gelezen 1855 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
  • Niks kan tippen aan een E1700
Militairentreinen rond 1960
« Gepost op: 08 February 2022, 10:25:17 »
Ik heb eens een vraagje over militairentreinen zoals deze:

Bron: http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/Treinsamjaren30 vrijwel onderaan

In deze treinen reed een WR mee. Iemand een idee wat voor een rijtuig dit was?
En hoe frequent reden deze treinen?
Vriendelijke groet, Servé.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5521
  • Modelspoor is emotie...
Re: Militairentreinen rond 1960
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2022, 11:33:46 »
Deze treinen reden in de regel op vrijdag, zaterdag, zondag of maandag en hadden tot taak om de enorme hoeveelheid militairen van ons leger (want er bestond toen nog dienstplicht) van de kazerne naar huis (vr/zat) en omgekeerd (zo/ma) te brengen. Die militairen hoefden natuurlijk niet in het luxe materieel te reizen, dus zette NS daar oud reizigersmaterieel voor in (tot 1956 houten coupérijtuigen en stalen C12c, daarna mat 24: eerst nog als treinstellen, na het terugtrekken uit de actieve gemotoriseerde dienst van dit materieel werd dit als getrokken rijtuigen ingezet voor speciaal groepsvervoer, waaronder militairen.

Voor de inzet van een bepaald type WR was voor zover ik weet geen vaste regel, dus je zou daar in principe ieder voorhanden zijnd NS rijtuig voor kunnen gebruiken (Plan D RD, plan E RD)

De trein uit jouw voorbeeld werd ingezet naar Duitsland, dus daar moesten in ieder geval rijtuigen in gesteld zijn die een RIC toelating hadden, in dit geval oude NS Ovaalramers. De AB rijtuigen aan weerszijden van de WR zijn rijtuigen uit de 7500 serie uit 1932 voor de officieren (die mochten dan wat beter zitten dan de manschappen en zaten dan ook dichter bij de restauratie). Als WR zal in dit geval waarschijnlijk een WR van de WL gesteld zijn.

Rob
« Laatst bewerkt op: 15 February 2022, 11:36:34 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Militairentreinen rond 1960
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2022, 11:48:04 »
Wat ik vreemd vind is dat de ovaalramers in 1963 ingezet worden in internationale militaire treinen terwijl deze rijtuigen rond 1959-1960 aangewezen werden tot binnenlandse rijtuigen waarbij het RIC teken verviel. Werd het voor deze diensten oogluikend toegestaan dat er rijtuigen zonder RIC toelating werden gebruikt?
Groeten,
Richard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5521
  • Modelspoor is emotie...
Re: Militairentreinen rond 1960
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2022, 11:52:42 »
Het zou zomaar kunnen dat ze een toen nog beperkt RIC teken hadden voor toelating tot alleen Duitsland en België….

Rob
Tbinnebarretije…

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Militairentreinen rond 1960
« Reactie #4 Gepost op: 15 February 2022, 12:00:23 »
Dat zou mogelijk zijn. Maar zelfs een beperkt RIC teken is niet te vinden op de blauwe Artitec ovaalramers die een B 6100 nummer dragen (vernummering nadat ze teruggetrokken waren uit de int. dienst). Wellicht een interne overeenkomst?
Groeten,
Richard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5521
  • Modelspoor is emotie...
Re: Militairentreinen rond 1960
« Reactie #5 Gepost op: 15 February 2022, 12:16:42 »
Zou zo kunnen, misschien op basis van ‘besloten vervoer’? Misschien is er hier iemand op het forum die daar meer over weet?

Rob
Tbinnebarretije…

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3884
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Militairentreinen rond 1960
« Reactie #6 Gepost op: 15 February 2022, 12:54:35 »
Zelfs in 1965 werden de ovaalramers nog internationaal in militaire treinen naar en van oefengebieden in West-Duitsland ingezet.
De WR in de Nederlandse treinen was over het algemeen eentje van de Wagon Lits. In de NVBS Beeldbank kun je een foto van Ankersmit vinden van tr81038 uit Godenstedt (Seedorf) bestaande uit 5 ovaalramers, een A  Plan D en WR van WL. Twee jaren later bestond de gehele trein uit Plan D (zie foto tr.81991)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2022, 13:00:03 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Militairentreinen rond 1960
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2022, 13:07:07 »
Waarschijnlijk heeft dat inderdaad te maken met het besloten karakter van het vervoer. In de Britse verlofgangerstreinen naar Hoek van Holland reden bijvoorbeeld Behelfsgepäckwagen MDyge 986 mee. Ook zonder raster.
Groet, Frank