Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:55:11
PB models: koplopers (voorbespreking) door cor_b
Vandaag om 15:46:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
pantograaf vastzetten door Wim Romijn
Vandaag om 14:12:43
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 13:56:11
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:10:04
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56

Auteur Topic: De nieuwe standaard die geen standaard is (S88-N) verbinding via RJ45  (gelezen 7001 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: De nieuwe standaard die geen standaard is (S88-N) verbinding via RJ45
« Reactie #15 Gepost op: 20 March 2008, 21:27:36 »
Dave, ik wil het best de tijd geven, alleen zijn er al zoveel varianten op deze zogenaamde standaard, dat je de gevolgen voor de toekomst alleen maar kunt raden, en dat er op een dag iemand iets aan elkaar knoopt met alle gevolgen vandien. En dat is waar het mij in deze omgaat. Er is niets mis met een standaard, maar kijk eerst om je heen, en vind het wiel niet iedere keer opnieuw uit, dat is nu zo jammer aan het geheel.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 20 March 2008, 21:44:43 »
Klopt Wim, dat er al zoveel varianten zijn. Echter is er zover mij bekend nooit het initiatief geweest om dit te standaardiseren, nu is het gelukkig zover gekomen dat er een aantal koppen bij elkaar gestoken zijn en er i.i.g. gewerkt wordt aan en ook met een standaard i.p.v. het 'íeder voor zich' idee.

Een goed initiatief, en jammer maar helaas dat er onlangs pas aan gedacht is en er al een tijdje meerdere varianten zijn. Maarja, zoiets gebeurd nagenoeg altijd anders hoeft het ook niet gestandaardiseerd te worden (dat zou 't dan al zijn).

Het is voor velen momenteel misschien niet makkelijk die verschillende varianten momenteel, maar als het eenmaal ingeburgerd en een standaard is komt 't toch goed. En helaas zijn er zo nog wel meer dingen die niet of niet helemaal gestandaardiseerd zijn. Zoiets kost altijd tijd en is het gevolg van iets wat al veel langer speelt (de verschillende varianten).

Misschien jammer dat ze een andere pin-bezetting gebruiken dan die er al zijn, echter de redenen daarvoor zijn ook niet ongegrond en slaan toch wel ergens op. En wat betreft het onwetend en/of verkeerd aansluiten, tja... Dat kan met zoveel andere dingen ook gebeuren. Beetje research en de handleidingen lezen kan dan ook nooit kwaad.  ;)

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 20 March 2008, 21:47:51 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Bob Walberg

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 21 March 2008, 16:24:26 »
@klaas:

Ftp  foiled  (=shielded).
Utp  Unshielded  (dus geen afscherming, alleen de twist. 

De standaart gebruikte netwerkkabel is de UTP  (unshielded twisted pairs) en die zijn dus niet afgeschermd.  De FTP versies vereisen ook wat duurdere stans tangen en wat meer vaardigheid van de gebruiker.

Overigens de originele s88 was gewoon een bandkabel dus zelfs geen eens een twist.
Overigens voor onze doeleinden zal UTP voldoende zijn. Met welke bandbreedte werken die (nieuwe) s88 ?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 21 March 2008, 16:36:42 »
Ftp  foiled  (=shielded).

Jammer dat je hier met een halve waarheid komt. Foiled = foiled. STP = shielded.
Op de vorige pagina heeft iemand al uitgelegd wat het verschil is.
Voor de rest vertel je niks nieuws.

De bandbreedte van s88 is volgens mij niet zo van belang. Het probleem bij s88 is dat de signaalverbindingen tamelijk hoogohmig zijn, waardoor makkelijk stoorsignalen kunnen binnendringen die de signaaloverdracht verminken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bob Walberg

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 March 2008, 19:26:21 »
@klaas

Foiled en shielded zijn dezelfde, daar zit geen verschil in dat heeft met het merk te maken, er zijn maar 2 varianten namelijk afgeschermde en alleen getwiste kabels.  Voor de afgeschemde variant zijn verschillende benamingen  Foiled, Shielded en inderdaad in Nederland kom je van de afgeschermde variant meestal de naam STP tegen.

Shielded wordt heel veel in de meet en regeltechniek gebruikt (daar kom ik uiteindelijk vandaan) Met name Zeer hoogomige schakelingen (iedereen kent wel de ph electrodes van 150 Mohm en hoger). Zo extreem zijn de S88 volgens mij nu ook weer niet maar zou het echt over grote afstanden verplaatst moeten worden van tegen de 50 a 60 meter dan zou je dus elk signaal aan een inverter moeten koppelen om van hoog naar lage impedantie te vertalen  (Bijvoorbeeld de 4 inverters uit een LM324)  Maar dat lijkt mij hier heel erg extreem.

Shielded (Foiled) is net als UTP 4 adergroepen waar folie omheen is gelegd, net zoals bij Coax kabel.
Ik had inderdaad wat te snel gereageerd, ik had maar een korte pauze ter beschikking dus had alleen maar de eerste 3 mailtjes gelezen, ik had de reacties nog niet gezien.

Bob Walberg

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 21 March 2008, 19:31:04 »
@ henk,

Nee, natuurlijk kan je dat zelf wel gaan doen, maar normaliter is de buitenmantel met geen van de 8 aders verbonden, de buitenmantel zit aan de hoofdmassa van de schakeling (dezelfde als de behuizing van een afgeschermde print en anders de middentak van een symetrische voeding.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 21 March 2008, 23:45:44 »
@Bob,

Er zit wel degelijk een verschil tussen foiled en shielded, en dat is de constructie van het scherm. Foiled is een strook metaalfolie die om de kabel is gewikkeld, shielded is een gevlochten kous om de kabel. Beide dienen ze als afscherming, maar om het verschil aan te geven hebben ze ook verschillende benamingen , nl. FTP en STP.

Bij de s88 toepassing is het volgens mij ook niet nodig om een afgeschermde kabel te gebruiken. In de s88-N standaard (de echte) hebben ze een soort van "afscherming" nagestreefd door elke signaallijn in een aderpaar samen te voegen met een voedingslijn. Naar mijn mening is dat voldoende, een echte afschermmantel lijkt mij een beetje overkill.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.