Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Eric B
Vandaag
om 13:49:15
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
Vandaag
om 13:22:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 13:14:57
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 13:13:55
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Luit
Vandaag
om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Martijnstein
Vandaag
om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:47:27
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten
door
maartenvdb
Vandaag
om 09:50:27
Rail away
door
henk
Vandaag
om 09:49:23
Surava in modules
door
Boertje
Vandaag
om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit
door
FreekH
Vandaag
om 00:51:31
NS 8100 in 0
door
roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein
door
008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla
door
Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
12 December 2025, 15:06:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 > (gelezen 2277 keer)
San-Markos
Offline
Berichten: 442
Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
«
Gepost op:
15 January 2022, 18:17:18 »
Beste allen,
Momenteel zijn wij eindelijk begonnen aan een Nederlands baanplan. De tijdperk van de baan wordt waarschijnlijk vanaf tijdperk 4 voor vooral personenvervoer. De langste trein is ongeveer 113 centimeter. Ik ben mij er wel bewust van dat deze niet overal zou kunnen stoppen, hier heb ik vrede mee. Het is de bedoeling dat de treinen ook automatisch aangestuurd worden met behulp van iTrain. Hierbij ga ik gebruikmaken van een Digikeijs DR5000 (en bezetmelders/servo’s).
Omdat de baan op de zolder moet komen heb ik helaas te maken met schuine wanden. Hierdoor komt de baan op een relatief lage hoogte (80 cm voor het zichtbare spoor en 50 cm voor het schaduwstation). Echter is het de bedoeling dat de baan komt op modulebakken waardoor ze makkelijk uitneembaar zijn om aan de baan te kunnen werken. Daarnaast vind ik het geen probleem om zittend naar mijn baan te kijken.
Zelf zijn wij in bezit van het boek Praktijkboek Modelspoorwegen van Gerard Tombroek. Wij hebben ons best gedaan om zoveel mogelijk zijn basisregels toe te passen in het baanplan (bijvoorbeeld door rechte stukken tussen de wissels te plaatsen en het voorkomen van S bochten).
Het huidige baanplan is gemaakt in het programma Anyrail. Mocht iemand interesse hebben in het Anyrail bestand dan is het mogelijk om deze toe te sturen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen en eventuele tips/verbeterpunten.
Gelogd
Groet,
Mark
Frank 123
Offline
Berichten: 6546
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
«
Reactie #1 Gepost op:
15 January 2022, 18:26:00 »
Leuk plan alleen..... als je het station weer uitrijdt dan moet de trein links gaan rijden..... los van hoe realistisch dit is geeft het een aanzienlijke beperking in het aantal treinen dat gelijktijdig kan rijden.
Zou daar toch een overloop wissel leggen.....
En wellicht de opstelsporen rechtstreeks op het station aansluiten... dan kun je hier een beetje rangeren zonder op de doorgaande hoofdbaan te komen...
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
kar
Offline
Berichten: 488
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
«
Reactie #2 Gepost op:
15 January 2022, 19:22:48 »
Met betrekking tot je schaduwstation: je komt nu uit de spiraal en dan maakt het spoor eerst een bocht naar links en direct daarna naar rechts, waarna de wisselstraat volgt. Als je de bocht van het spiraal gelijk als start gebruikt van de wisselstraat dan scheelt dat een onnodige slinger en kunnen je schaduwstationsporen in theorie nog wat langer worden.
Gelogd
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac
San-Markos
Offline
Berichten: 442
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
«
Reactie #3 Gepost op:
15 January 2022, 21:02:22 »
Bedankt voor jullie feedback. We zijn in Anyrail bezig geweest en hebben ons best gedaan om jullie adviezen toe te passen. Bedoelen jullie het op deze manier? We horen het graag!
Gelogd
Groet,
Mark
wouter-
Offline
Berichten: 203
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
«
Reactie #4 Gepost op:
16 January 2022, 11:52:25 »
Wat een leuk baanplan. Ik volg even!
Ik ben ook benieuwd naar de tips die nog komen.
Gelogd
Benelux795
Offline
Berichten: 5183
Vinnie the who?
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
«
Reactie #5 Gepost op:
16 January 2022, 12:01:29 »
Sporenplannen; altijd leuk!
Maar waar kijk ik naar..? Of andersom: wat wil je laten zien?
Volgens mij vormen alleen de 3 kopsporen rechts het station, niet de doorgaande sporen? Waar liggen de perrons?
Wat is er zichtbaar of niet zichtbaar? Moeten de 2 sporen bovenin een dubbelsporig traject voorstellen?
Misschien nog wat meer details invullen, dat helpt de meedenkers!
Verder de opvallende contour, met de 'uitbouw' voor de opstelsporen; is dat de beschikbare ruimte..? Ligt dit tegen een wand, of vrij?
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
San-Markos
Offline
Berichten: 442
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
«
Reactie #6 Gepost op:
16 January 2022, 14:08:42 »
Beste Benelux795,
Leuk dat je zo enthousiast meedenkt.
Ik zal even uitleggen wat mijn idee is. De doorlopende (achterste) twee sporen horen inderdaad niet bij het station.
Bij de onderste drie sporen wil ik graag een overkapping waarbij het onderste spoor buiten de verkapping valt. Boven het bovenste spoor van deze drie en tussen het tweede en derde spoor (van boven, van de drie sporen) komt een perron.
Verder heb ik al een Faller Windmuhle 130383 in huis en wordt de rest van de scenery vrij landelijk (en Nederlands). Bij het opstelspoor komt of een laad/losplek(je), of plek waar de natuur de vrije loop wordt gelaten. Hier ben ik nog niet helemaal over uit. Verder wat bosgebied en vooral veel groen.
In principe is alles zichtbaar op de bovenste etage behalve de helix. Ik ga proberen om met groen (bomen etc) het achterste gedeelte van de keerlus (links) te maskeren.
De sporen bovenin vormen inderdaad een doorlopend dubbelsporig traject waarbij ene zijde van de helix komt en de ander naar de helix gaat.
De opvallende contour links (van de opstelsporen) wordt inderdaad veroorzaakt door een trapgat waarbij het spoor nu binnen het aanwezige traphek valt.
Verder is de achterzijde over de gehele lengte van de zolder een schuine wand. De keuzes welke qua spoorplan zijn gemaakt worden dus deels veroorzaakt door de beschikbare ruimte (ook in hoogte).
Ik hoop dat ik het op deze manier wat heb kunnen verduidelijken.
Gelogd
Groet,
Mark
Benelux795
Offline
Berichten: 5183
Vinnie the who?
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
«
Reactie #7 Gepost op:
16 January 2022, 14:31:38 »
Veel duidelijker
Suggestie: waarom niet dubbelspoor meenemen in station? Geeft iets meer mogelijkheden en rechtvaardigt een verbindingswissel; kan je de lus links ook als keerlus gebruiken om je materieel te keren. En ik zou de lus wel echt goed camoufleren.. Wellicht ook achter een viaduct?
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
San-Markos
Offline
Berichten: 442
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
«
Reactie #8 Gepost op:
16 January 2022, 15:31:04 »
Beste Benelux795,
Bedankt voor het meedenken. Het niet meenemen van de bovenste sporen in het station is dat je door kunt rijden achter het station langs, zonder te hoeven stoppen. hierdoor heb je geen treinen welke stilstaan en de helix blokkeren.
Het toevoegen van een Engels wissel om van het station naar de juiste richting van de hoofdbaan te kunnen rijden is een erg goed idee. Wij hebben dit dan ook direct toegevoegd aan het Anyrail bestand.
Het toevoegen van een viaduct behoort tot de eventuele mogelijkheden. Hier kan ik op een later moment nog definitief een beslissing over nemen.
Het is een goed idee om er nogmaals over na te denken om de keerlus te verstoppen.
Ook wil ik aangeven dat ik erg blij ben met de goede adviezen en feedback welke ik tot op heden heb gekregen. Hierdoor is mijn baanplan zeker beter geworden.
Gelogd
Groet,
Mark
Benelux795
Offline
Berichten: 5183
Vinnie the who?
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
«
Reactie #9 Gepost op:
16 January 2022, 16:59:53 »
Dat blokkeren is toch niet zo erg? Alle treinen die daar eventueel stoppen rijden daarna weer door. Eventueel zou je de helix ook middels 'verkeerd spoor' kunnen bereiden, en eventueel ook onder een paar verbindingswissels te leggen.
En dan nog een kleine tip: naar de onderste 2 sporen van het station, buig je eerst af en dan neem je een wissel.. In feite een S-bocht; zou ik rechttrekken, worden je sporen ook weer wat langer.
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
San-Markos
Offline
Berichten: 442
Re: Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >
«
Reactie #10 Gepost op:
16 January 2022, 18:57:26 »
Voor de doorstroom vanaf de Helix lijkt het mij prettig om daar niet te stoppen, maar pas op het station gedeelte (met overkapping) of op een van de opstelsporen. Ook met oog op het feit dat er eventueel meerdere treinen in de Helix kunnen staan.
Je tip(s) neem ik graag aan. Ik heb het direct toegepast in het baanplan. Het ziet er inderdaad op deze manier veel strakker uit wat de rijzekerheid vast ten goede zal komen.
Gelogd
Groet,
Mark
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nieuw Nederlands Baanplan Tijdperk 4 >