Ik heb een goede tip voor u. Vergeet zo,n boek. Neem uw soldeer spullen en ga proberen op verschillende soorten draad.
Kunt u de temperatuur regelen , ga hier mee spelen. Zo leert u solderen.
Zorg altijjd voor een schone tip van de soldeerbout (ik doe dat zelf met een dot staalwol in een blikje waar ik dan de punt over haal
Soldeer op de juiste temperatuur. [...]Staat vermeld op het kaartje van je tin.
Wat ik zelf altijd wel handig vind om te doen, zeker bij het solderen van smd leds, is om de (vertinde) draad en smd led tijdelijk vast te plakken op een stukje schilderstape. Hierdoor voorkom je dat draad en led gaan verschuiven tijdens het solderen. Daardoor soldeer je nauwkeuriger en zal de verbinding perfect zijn. Zo kan je zelfs kleine 0402 smd leds solderen (mits je beschikt over een loep ).
doordat ik gisteren uit nood, draad in een stekkerdoos moest solderen en eigenlijk zomaar wat deed, kwa temperatuur en dergelijke is het wel gelukt. Het verdiend niet de schoonheid prijs.
Stekkerdoos? Op de 230 Volt en dan niet zeker zijn van je soldeerverbinding? Heel snel 'leren' solderen en die verbinding opnieuw maken? Er is niets zo gevaarlijk als een onzekere/slechte soldeerverbinding op een hoge spanning. Mocht de verbinding niet sterk genoeg zijn door te koud solderen heb je kans dat de verbinding over tijd slechter wordt en hij breekt of dat er een hogere weerstand ontstaat waardoor er warmte ontstaat met kans op brand.