Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Samenstelling treinstellen  (gelezen 7309 keer)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #15 Gepost op: 20 March 2008, 19:42:52 »
Ik vind dat de modellen van piko zeker wel minder van kwaliteit zijn. Vergelijk je de 189 van piko met die van roco dan wint de roco natuurlijk. Alleen is die veel duurder. Ik vind dat piko voor de prijzen die ze maken uitstekende modellen leveren. De 189 is zeker een goed model voor de prijs. Maar als je echt mooie rijtuigen wil dan zou ik de rijtuigen van fleischmann kopen.
Voor grootspoorfoto's zie site

WillemNS

  • Gast
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #16 Gepost op: 20 March 2008, 19:50:46 »
Maar als je dan weer op schaal wil rijden zou ik Roco adviseren, is meestal nog mooier en meestal op schaal.

De shimmns van Piko bijvoorbeeld zijn mooier dan die van Roco.
Mijn mening is gewoon dat Piko erg mooie modellen maakt, en dat als de hondekop 180-200 had gekost ik hem ook had gekocht. Net als andere wagens. Gewoon goede kwaliteit. Iets minder dan Roco maar toch erg goede kwaliteit.

Willem

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #17 Gepost op: 20 March 2008, 19:52:53 »
NAl moet je van hobby modellen natuurlijk geen topkwaliteit detaillering verwachten. Maar de rij-eigenschappen zijn heel goed, en de detaillering van de Hondekop ook.


Ik zag op de piko.de website ook de term "hobby modellen". Is dit een eenvoudigere uitvoering? Als ik het goed begrijp is de "Piko A-rails" de H0 uitvoering van Piko. Ik zie echter niet echt locomototiven e.d. in H0 op de piko.de website.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #18 Gepost op: 20 March 2008, 19:55:41 »
Gert even klikken op modelspoor en dan locomotieven. Je kunt dan kiezen tussen stoom, diesel en elektrisch.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #19 Gepost op: 20 March 2008, 20:02:52 »
Het hangt per trein af in de hobbygroep. De 189 is redelijk fraai zeker voor de prijs die je ervoor betaald. (producten buiten de hobby groep van piko zijn meestal sowieso wel mooi zoals de al eerder genoemde shimmns) ER zijn ook ns sets van piko die dan weer volledig fantisie zijn. Dus je moet gewoon per model kijken of je het mooi vind.
Voor grootspoorfoto's zie site

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #20 Gepost op: 20 March 2008, 20:17:46 »
Maar de rij-eigenschappen zijn heel goed, en de detaillering van de Hondekop ook.
Willem

Ik denk dat je deze bedoeld? Fleischmann voert dit model ook geloof ik.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #21 Gepost op: 20 March 2008, 20:20:38 »
Nee. Fleischmann heeft een plan V (Mat 64) in het programma. De bekende "stoptrein".

Piko heeft de hondekop. De voormalige IC treinstellen.

Eric
Gr.
Eric

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2008, 20:23:28 »
ah, ik zag op het eerste oogopslag niet eens veel verschil...

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #23 Gepost op: 20 March 2008, 22:51:52 »
De hondekop(mat 54) tweetjes reden toch ook gewoon stoptrein diensten,dus om te zeggen dat de een IC diensten reden en de anderen Stoptrein diensten reden zou ik zo niet zeggen.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #24 Gepost op: 21 March 2008, 02:12:01 »
Wat Richard zegt klopt. De hondekoppen hebben jarenlang de IC-diensten Groningen-Zwolle gereden maar ook de stoptreinsdiensten. 

Hoewel de Plan V en T treinstellen voornamelijk stop- en sneltreindiensten reden kwam ik er af en toe één tegen als IC Rotterdam-CS - Groningen.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Samenstelling treinstellen
« Reactie #25 Gepost op: 21 March 2008, 11:37:04 »
Om even op die stratset met die dubbeldeksrijtuigen terug te komen:

1; In het Ruhrgebied is 4 a 5 rijtuigen het maximum, er zijn inderdaad andere delen van Duitsland waar treinen wel langer zijn. Rond berlin viel me op dat daar bijna alles 4 rijtuigen heeft en er zijn ook hele gebieden waar 2 rijtuigen al het maximum is.

2; Een 2e loc voor een dubbeldekstrein kan ook te maken hebben met steile hellingen of het treingewicht ivm de aanzet versnelling. Die locs ZWS* Br218 kunnen niet in dubbeltractie rijdend vanuit een stuurstand bedient worden. Je zult in dat geval altijd de rijtuigen tussen de locs moeten op sluiten. Uiteraard kan ook de stuurstand defect zijn maar dat lossen de duitsers meestal op door gewoon ouderwets om te lopen en de loc dus voor de stuurstand te zetten.

*; Zeitmultiplexe Wendezugsteuerung, het huidige stuurstroom systeem wat bijna alle trek/duw treinen in Duitsland tegenwoordig gebruiken. Alleen de silberlinge met Karlsruhe kopf werken nog met het oude systeem.

3; De samenstelling zijn meestal DB...f(stuurstand)+een aantal 2e klas rijtuigen DB(..)z+1 of 2 rijtuigen DAB(..)z met 1e en 2e klas. de 2e klas rijtuigen en rijtuigen met 1e en 2e klas zitten door elkaar in de trein en de verhouding tussen 1e en 2e klas wisselt per verbindding. Dubbeldeksrijtuigen met uitsluitend 1e klas zijn zeldzaam, DB Regio heeft er daar maar 9 van en deze rijden uitsluitend 1 RegionalExpress dienst in NRW en verder nergers die trein heeft normaal als samenstelling DBpbzfa76?+2xDBpza753+DABp(k)za758.6( rijtuig met een kleine eerste klas afdeling, 7 zitplaatsen 1e klas)+DApza759+Br146.

Er rijden in middel 8 a 9 verschillende type dubbeldeks stuurstandrijtuigen rond waarvan 4 a 5 types met zowel zitplaatsen 1e als 2e klas. Verder heeft DB Regio 8 type 2e klas rijtuigen, 6 type rijtuigen met 1e en 2e klas en dan 1 type 1e klas rijtuigen.

De trein uit de startset heeft een aantal verschillende type dubbeldeks rijtuigen, de stuurstand is zonder twijfel een DBbzf(a)761( alleen dat type en de DABpzf(a)762 hebben die kopvorm). Het rijtuig met 1e en 2e klas moet een DABpza758 zijn( herkenbaar aan de hele boven verdieping 1e klas en onderverdieping 2e klas. Het 2e klas rijtuig kan een DBz750, een DB(p)z(a)751 of een DBpza753 zijn.
Zover mij bekend worden de DBbzf(a)761 en de DABpza758(die wat jonger is) normaal niet door elkaar heen gezet, maargoed ik weet ook nie alles ;) Edit; volgens deze foto dus wel, weer wat geleerd

Stuurstand rijtuigen met eerste klas vind je vooral in korte treinen van 2 a 3 rijtuigen, de DABbuzfa760 vind je ook in langere treinen( in voormalig Oost Duitsland en in het zuid/westen van Duitsland). Ook dit was jaren lang planmatig, DBbzf(a)761+Br143.

Uhm volgensmij ben ik ff uitgetypt zo, groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 21 March 2008, 12:05:09 door neudalhausenstadbahn. Reden: foto links en info toegevoegd »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.