BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Bob R. op 08 February 2008, 16:57:33
-
Om dat het plan U in Haarlem verhaal erg verdwaalde hier een nieuwe topic
Nieuws over de lijn van Santpoort naar IJmuiden:
Een niet nader genoemd COMMERCIEEL bedrijf wil de lijn opknappen om met goederentreinen naar ijmuiden te gaan rijden en tevens ook met personenvervoer. Ook willen zij een aftakking maken naar de rest van het havengebied.
Ze zijn al in overleg met de gemeente (en met Groen Links).
Oh ja ....BRON: Haarlems Dagblad 7 Februari
Op de website van Groenlinks Velsen (http://www.groenlinks.nl/lokaal/velsen/nieuwsfolder.2008-02-04.0516772768/nieuwsbericht.2008-02-04.0834507540) staat meer info op deze (nog prille) plannen
Een stukje van hun website:
GroenLinks is er van op de hoogte dat een ondernemer plannen ontwikkelt voor het weer in gebruik nemen van het liggende railtraject en het traject eventueel uit te breiden voor gecombineerd vracht- en personenvervoer. Hij heeft dat gemeld bij Prorail op 19 december j.l. en bij GS van Noord-Holland twee dagen later. GroenLinks adviseert het College van B&W met deze ondernemer contact op te nemen.
-
Volgens Richard zou het om conexxion gaan.
De boot kan dan mooi aansluiten op de trein! :D
-
Hey
Als ik dan kijk naar het nieuwe industie wat er ligt nu dan komt er geen spoor meer. oude rail is weggehaald en er ligt nu nieuw asfalt
kan ook niet bedenken waar het dan nu moet gaan liggen is geen plek meer voor
zal wel goed zijn voor het toerisme naar het strand toe, ze zijn 2 jaar geleden al bezig geweest van de stoom vereniging maar is niets geworden
gr rene
-
Rene,
Je kan aftakken langs de dokweg en dan de haringhaven aandoen of door de rails doortrekken naar de 3e haven en daar een goederenstation maken. ;)
Daan
-
Een stukje uit de krant:
Het gaat om een transportonderneming die thuis is in wegvervoer, scheepvaart en vervoer per spoor, maar niet uit de regio komt.
Het plan is om eerst het bestaande spoor op te knappen met een bijdrage van de EU en de lijn door te trekken van de Dokweg naar de aanmeerplaats van de DFDS-cruiseschepen aan de IJmuidense Halkade.
Dan wordt personenvervoer verzorgd vanaf de ferries, maar ook andere vormen van personenvervoer.
De 2de fase van het plan is een aftakking van de spoorlijn realiseren naar de ijmond-haven. Dit met het oog op containervervoer van en naar die haven.
Ik denk het eerste aan ERS rail omdat dat een volledige dochter is van Maersk (o.a. containerschepen) en die dan samenwerkt met Connexxion.
Het gaat dus niet om voornamelijk vistransport
-
Het plan is om eerst het bestaande spoor op te knappen met een bijdrage van de EU en de lijn door te trekken van de Dokweg naar de aanmeerplaats van de DFDS-cruiseschepen aan de IJmuidense Halkade.
Dat kan niet meer want de overgang dokweg is weg en waar het spoor lag op het braakliggend terrein waar de treinen vroeger stopte ligt nu een weg. Het spoor zou van de Geul/Julianabrug alleen naar beneden kunnen afwijken richting Strand=toerisme/3de haven=ijmondhaven wat goederen opleverd.
Daan
-
Klinkt allemaal heel erg leuk!
Alleen denk ik dat container vervoer niet echt haalbaar is in Ijmuiden.
Er moeten zoveel aanpassingen gedaan worden en dan spreek ik nog even helemaal niet over de infrastructuur voor het transport per weg.
Kanaaldijk staat zo vast met de stoplichten op het pont plein.
En de A9 is helemaal een verschrikking(en ik kan het weten :'()
Het argument dat het spoor niet meer richting DFDS kan vindt ik niet echt reeel.
Waar nu de , ik meen zelfs tijdelijke weg licht kan je zo weer spoor leggen.
Gr,
Dennis
-
ik wist niet dat het een tijdelijke weg is, maar hij ziet er niet echt tijdelijk uit hoor. Ik denk dat doortrekken naar strand nog steed beter is omdat:
-meer toerisme
-boten is maar een beperkt aantal reizigers.
-lightrail door centrum doet ook centrum aan en levert meer reizigers op.
Even wat er moet gebeuren willen er treinen gaan rijden:
-wissel Santpoort
-Er zitten gaten in sommigen spoorstaven
-overwegen
-stations
-pontplein: rails terug
-hekwerk kanaaldijk
-nieuwe aftakking
-bielzen
ben benieuwd wat het gaat kosten
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase4.jpg)
de mogelijkheden.
op het oude station nu de IJmuiderdelta met daaronder de rode lijn als spoor.
-
De tijdelijke weg dacht ik, ik kan het uiteraard ook mis hebben.
Lightrail door het centrum lijkt me sterk.
Het huidige centrum is daar totaal niet geschikt voor.
Nu heeft de gemeente wel een nieuw centrum plan, maar dat heeft een looptijd van 25 jaar!!!.
tevens is gemeente naar ik gehoord heb, nog steeds bankroet.
Ik denk alles bij elkaar een leuk idee, alleen zal het niet gaan gebeuren.
Gr,
Dennis
-
Vergeet niet dat het om een miljoenenbedrijf gaat die een ferrylijn wil openen naar Great Yarmouth waar ze op het ogenblik de haven aan het opknappen zijn.
Ook willen ze minder afhankelijk zijn van de Sluizen, een nieuwe sluis kost tussen de € 650 en € 800 mln.
-
Daar heb je wel een punt!
Ik ben benieuwd:-)
Gr,
Dennis
-
@Dennis
De lijn ligt nu buiten het centrum. Lovers is het ook niet gelukt om mensen in de trein te krijgen, omdat de lijn in een industriegebied stopte :-|.
Hoewel ik denk als je maar met 2/3 rijtuigen had gereden dat er toch wel relatief meer mensen kwamen. Als ik op foto's keek zat de kennemerstrand express toch niet helemaal leeg, maarja.
we zullen zien :P
Wannneer moet het hele project klaar zijn? de Ijmuiderdelta duurt zeker nog een jaar! :-|
-
Dat kan nog even duren, half februari heeft de ondernemer een gesprek met de verkeersgedeputeerde van de provincie Noord Holland.
Dat ze hopen op een EU subsidie heeft er vooral mee te maken dat zowel Great Yarmouth als de IJmond grote economische voordelen hebben bij dit plan.
Het wordt dan voor Engelsen aantrekkelijker met de ferry naar Nederland te varen.
Nu sta je nog totaal ontheemd als je aankomt met de huidige ferry verbinding van Newcastle.
-
Wat zal stichting WIJS hiervan vinden.
wel een trein ;D, maar geen museumtrein van hun.
of bestaat wijs niet meer? ::)
-
bestaat nog steeds Stichting Wijs (http://www.wijsonline.net/)
Ik denk dat ze het zullen toejuichen maar dat geld natuurlijk niet voor de bewoners van de Minister van houtenlaan :-|
-
@bob
Het laatste nieuws is uit 2006 en als je ze mailt krijg je geen reactie, dus daarom vroeg ik het me af.
-
Ze krijgen sindsdien niets meer voor elkaar :'( maar opo de website wensen ze ons fijne feestdagen en een WIJS 2008! Dus de website wordt nog steeds bijgehouden.
-
Misschien wordt het tijd dat wij daar gaan schoffelen, om het spoor weer begaanbaar te maken..? ;)
-
goed idee, maar dan hebben we wel zekerheid nodig en ik ben pas 14 en kom 150 euries tekort voor een mijn nieuwe 6504 die wordt vastgehouden ;) ;D
-
En om over de bewoners van de leeuweriklaan maar te zwijgen ;D ;D
Ach we zullen zien,
Gr,
Dennis
-
In de krant stond dat de gemeente het niet zag zitten.
Waarom niet, vraag ik me dan af. ??? ::)
Een museumtrein gecombineerd met connexxion zou voor de WIJS ook wel leuk zijn, maar ik denk het niet.
-
goed idee, maar dan hebben we wel zekerheid nodig en ik ben pas 14 en kom 150 euries tekort voor een mijn nieuwe 6504 die wordt vastgehouden ;) ;D
Misschien kunnen we een sponsor vinden, die ons wil betalen per kg verwijderd onkruid. Dat is vast ook beter voor het milieu dan de sproeitrein. Als je dan flink doorwerkt moet die 150 euro wel in het verschiet liggen.
In de krant stond dat de gemeente het niet zag zitten.
Waarom niet, vraag ik me dan af. ??? ::)
Nouja, het heeft natuurlijk een hoop voeten in de aarde. Bovendien moet er aan druk bereden wegen gewerkt worden en dat zal de gemeente ook niet echt prijzen. Tel daar nog de klagende omwonenden bij op en de grote onzekerheid m.b.t. de rendaalbaarheid van de lijn...
Groeten,
Frank
-
als het gebeurt gaat daar een onderzoek aan vooraf.
Stel dat blijkt uit hetonderzoek dat de lijn niet rendabel is dan zal het feestje niet doorgaan. als dat wel zo is valt het geld terug te verdienen=rendabel
vanwaar gaat het rijden, Amsterdam, Haarlem?
-
Natuurlijk ziet de gemeente het niet zitten maar de provincie heeft meer macht (vraag maar eens aan de bewoners van Leiden :-|)
Als blijkt dat de gemeente er financieel ook op vooruit gaat, dan zijn die zo overstag 8)
-
8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
maar jij weet ook niet waarvandaan ze hierheen willen komen?
-
De vrachttreinen zullen naar de Amsterdamse haven rijden (via Haarlem) maar ik denk dat de personen vervoerder op zijn minst zal proberen toestemming te krijgen om ook door te mogen rijden naar Amsterdam.
-
heeft prorail al iets van zich laten horen. Het is toch hun spoor!
-
Om de lijn weer berijdbaar te krijgen is er wel iets meer nodig dan onkruid wieden.
Het spoor zal geheel vervangen moeten worden schat ik zo in en het spoor is bij een aantal overwwegen veerwijderd. Perrrons moeten opgeknapt / herbouwd en het wissel bij Santpoort teruggelegd.
Al met al een behoorlijk kostbare grap.
Jeroen
-
In de Geul is het volgens mij als ik uit mijn raam kijk nog in behoorlijk goede staat. Het gaat vooral om Santpoort-VelsenIJmuiden Oost qua spoor!
-
Prorail heeft al die jaren steeds aangegeven dat de spoorlijn naar IJmuiden moet blijven bestaan. Officieel behoort de lijn nog steeds tot het hoofdspoorwegnet, dit zou op last zijn van defensie dat een vervoersmogelijkheid achter de hand wil hebben voor het geval er iets met de sluizen zou gebeuren.
Er zijn wel meer kostbare railprojecten of openbaar vervoer projecten uitgevoerd, neem nou de Zuidtangent (gruwel ;D) die is er ook gekomen en een groot succes (alhoewel die in IJmuiden niet welkom is...)
-
Maar met uit het raam kijken alleen kom je er niet.
Let maar eeens op hoe verrot de dwarsliggers op veeel plaaatsen zijn. Daar durf je hoogop nog een H0 trein overheen te sturen ;D
Jeroen
-
@jeroen,
Je hebt gelijk, maar je moet toegeven dat het 2de gedeelte in een veel betere staat verkeert dan het 1ste suk. ;)
-
We hebben het hier niet over een museumlijn of een ambitieuze rondvaartboot ondernemer, maar een bedrijf wat onze Wijsmuller/Goedkoop/Nedlloyd heeft overgenomen en dus behoorlijk kapitaalkrachtig is.
Natuurlijk zullen ze proberen geld te vangen van de EU vooral omdat ze niet de volledige verantwoordlijkheid op zich willen nemen.
-
Je hebt er zo te horen een hoop vertrouwen in Bob! ;) :D ;D ;D 8) 8)
-
Als het echt om Maersk/ERS/Connexxion gaat dan wel.
Zo'n zakelijk bedrijf zal hier toch wel goed over nagedacht hebben...
-
Weet iemand al of die weg tijdelijk is?
-
Of een weg nou tijdelijk is of niet, hij is er, met wat machines, zo uit hoor ;)
Wesley
-
Ik denk niet dat ze dat zomaar doen, dan moet het hele plan gewijzigd worden en dat kost geld. Gaat connexxion dat dan betalen?
-
waarschijnlijk niet, Connexxion is niet echt een groot bedrijf en heeft ook geen enorme omzet. Die weg, is die niet een stuk opzij neer te leggen, ik weet niet hoeveel ruimte er rondom is? Dan zouden de kosten misschien nog mee kunnen vallen.
Wesley
-
Sinds wanneer ligt die weg er ?
-
een paar maanden waar het spoor lag
-
Dan is het de weg waar zoveel discussie over was. Ik denk dat de rekening bij de eigenaar van de weg wordt gelegd.
Prorail gedoogd die weg nu nog...heb ik destijds begrepen uit de pers.
-
Dit lijkt verdacht veel op de situatie in Roermond, waar men dacht, "oh, over die oude spoorlijn rijdt toch geen trein meer, dus kunnen we gemakkelijk woningen tegen die lijn aan bouwen". Dat is dus de IJzeren Rijn.
Die fout wordt wel vaker gemaakt door gemeentes, aannemers en dergelijke.
- Peter
-
De grond waar het spoor lag en waar vroeger de reizigerssporen lagen waren die allemaal van prorail? Dat terrein , dus de hele spoorwegdriehoek wat braak lag. De gemeente zou het verkocht hebben aan een projectontwikkelaar die er bedrijven gaat neerzetten. Groenlinks was toen boos en heeft vragen gesteld maar er is verder niets gebeurt.
Overigens rijden er nog geen auto's over die weg en staan de seinen voor de overweg er nog gewoon terwijl er geen rails meer ligt. Prorail had volgens de Ijmuider Courant gemeld dat de overgang die in de dokweg lag naar 1 van de andere 3 moest worden verplaatst, maar die zijn nu al vervangen. de rails is weg en er ligt asfalt in. Zouden ze kunnen zeggen dat die weg weer weg moet als hij niet tijdelijk is?
Daan
-
Als de lijn niet officieel gesloten is, kan Prorail eisen dat ze de boel weer opruimen. Maar dan zou je officiële documenten moeten inzien.
- Peter
-
Ik weet niet of hij gesloten is. Het maakt wel uit van het hoofdspoornet en ik weet dat hij wel afgesloten van het hoofdnet is, maar of dat er wat mee te maken heeft? ???
ook hadden mensen bij driehuis grond ingenomen van prorail aan het baanvak om zo hun tuin te verlengen. Prorail was het er niet mee eens en de mensen konden hun boeltje weer afbreken. Eigenlijk heeft de gemeente dan hetzelfde gedaan en grond van prorail verkocht aan zo'n ontwikkelaar. Als de grond van prorail was. Ik denk het wel want WIJS had aan prorail gevraagd om het lovers-rail station af te breken, omdat het was vernield.
-
In dit geval heeft prorail zelf een stuk spoor weggehaald. Citaat uit IJmuider Courant d.d. 16-08-2007:
Er is een stootblok geplaatst op het nieuwe eind van het spoor, bij De Geul. Spoorbeheerder Prorail heeft eind juli, tijdens de asfaltering van De Geul, de rails en betonnen vloer verwijderd uit de spoorwegovergang in De Geul.
Hoewel dat de spoorovergang nooit meer terugkeert, blijven de roodwitte palen met knipperlichten staan, meldt woordvoerder Lidwien de Pater van Prorail.
Groet, Wim
-
Ik weet niet of hij gesloten is. Het maakt wel uit van het hoofdspoornet en ik weet dat hij wel afgesloten van het hoofdnet is, maar of dat er wat mee te maken heeft? ???
Nee, het weghalen van het wissel is alleen maar omdat dat een stuk duurder is om te onderhouden dan een recht stuk spoor. Als er toch geen treinen rijden, is het niet zinvol om dat wissel er te laten liggen.
- Peter
-
foto's van de
spoorwegdriehoek Ijmuiderdelta
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1086.jpg)
Henk Schoorl
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1087.jpg)
de weg die er (tijdelijk) al lag. Let op de rand. Deze weg blijft.
links: het oude stationsplein met scheve klinkertjes is verleden tijd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1088_1.jpg)
volgens mij heeft hier het visstation gestaan. Tot hier zou/kon connexxion de lijn doortrekken.'
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1091_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1094.jpg)
hier moet het visstation hebben gestaan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1089.jpg)
dan weten we dat ook weer
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1097.jpg)
als je het spoor naar rechts legt, naast dee autoweg en dan smane met de weg links af laat buigen, kan je de lijn doortrekken naar het strand/ijmondhaven
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1095.jpg)
het spoor in de Geul
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1096.jpg)
het spoor onder de brug. zie de staat van het spoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1107.jpg)
waar het station stond komen de panden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1115.jpg)
De seinen laten ze staan ??? :-| ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1100.jpg)
Waar vroeger het spoor lag ligt nu een weg, die denk ik niet tijdelijk is gezien de randen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1103.jpg)
De overweg ligt nog op het spoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1108.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1102.jpg)
De putten liggen ook al in de weg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1104.jpg)
aan de noordkant
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1111.jpg)
een overzichtje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1110.jpg)
alleen de stationstrap herinnert aan het spoortijdperk
-
Ziet er (voor ons) triest uit.
In ieder geval heeft IJmuiden er weer een vinex locatie bij ;D
Als ze pech hebben wordt dat een langdurige bouwput, een soort Rotterdam Centraal ;)
-
Nou doortrekken kan dus niet!
-
Kan altijd, maar dan wordt het een stevig robbertje vechten met de belanghebbende.
Leuk voorbeeld:
Zaandam kreeg een aantal jaren geleden een nieuwe hoofdstraat, helemaal opnieuw ingedeeld. Komen ze een week naar oplevering erachter dat het riool vernieuwd moet worden :o alles dus weer open.
-
Ik vind toch dat ze beter langs de dokweg kunnen aftakken, dit plan wordt echt niet meer gewijzigd, omdat een bedrijf op een spoorlijn wil rijden wat al 2x is mislukt. De gemeente kan in hun ogen veel meer verdienen aan de Ijmuiderdelta.
Of dat zo is weet ik niet.
-
Natuurlijk verdienen ze veel meer aan huizenbouw, zeker op de korte termijn.
Maar de gemeente heeft hier niet zoveel over te zeggen.
Voorbeeld:
De gemeente Leiden wil de Rijn Gouwe lijn niet dwars door het centrum laten rijden. Vervolgens besluit de provincie het plan toch door te drukken omdat er grotere belangen zijn.
De grotere belangen hier zijn Great Yarmouths nieuwe haven die een ferrylijn wil naar Nederland. Als ze een EU subsidie krijgen dan gaat het gewoon door.
Loversrail was veel te vroeg.
Maar dit alles is natuurlijk voor mij ook veel gissen, het zou ook kunnen dat we er nooit meer wat van zullen horen :-|
-
Het probleem van Lovers was idd mischien wel te vroeg, maar waarom ga je voor een onrendabele bestempelde lijn 4 rijtuigen inzetten. Ik denk dat als je de boel doortrekt naar het strand en Ijmuiden-Oost opschuift naar de bocht dat het station meer opvalt en ook in de drukkere gebieden ligt. De mensen op het pont plein en draagvleugelboot valt dat dan ook op. Verder moet. Zet op het strand een goed station neer en je trekt reizigers, want de wegen naar het strand zijn zomers overvol.
-
Nog wat links over de staat van de lijn nu.
stations aan de Ijmuiderlijn (http://www.stationsweb.com/lijnlijst.asp?lijn=153)
railtrasch (http://www.railtrash.fotopic.net/c333542.html)
railtrasch (http://www.railtrash.fotopic.net/c1122867.html)
klik (http://members.lycos.nl/treinpage/ijmuiden/ijmuiden2.htm)
groeten
-
SPOORLIJN BLIJFT ACTUEEL :D
dit staat op de voorpagina van nieuwsblad Ijmuiden
een kleine samenvatting: Mileuraad Velsen is er van overtuigd dat er weer treinen gaan rijden op het baanvak. Piet Dekker zegt dat iedere haven een spoorlijn heeft behalve Ijmuiden, maar daar komt verandering in. Ze zien toekomst in de komst van goederen uit Engeland en Denemarken. Er bijkomend dat de EU een vergoeding biedt voor het vervoer per trein.
personenvervoer: Er kan gebruikt worden gemaakt van reizgers met de ferry (in de 3de haven?) en strandbezoekers. De nieuwbouw ziet hij niet als een probleem. De spoorlijn kan achter het tankstation Hammerstein langs naar de tennishal en dan naar de 3de haven. Bijna 2 jaar terug vaarde hier de ferry IJmuiden-Harwich en er is inmiddels een genadigde voor de ferry. De lijn heeft nog wel het nodige onderhoud nodig.
reacties kun je mailen naar redactie@nieuwsbladijmuiden.nl
Daan
-
lang niets meer gehoord van de WIJS, maar er is nieuws
zie hier http://www.wijsonline.net/nieuws.php (http://www.wijsonline.net/nieuws.php)
Daan!
-
Er is nieuws. Herik rail wil de l;ijn onder beeckestijn leggen en dan rechtstreeks naar amsterdam. het spoor zou aftakken vanaf het pontplein. Wel moet het spoor doorgetrokken worden naar de derde haven om goederentreinen te laten rijden. het lijkt mij een raar idee. je hebt vele meters nodig om het spoor te laten zakken en het kost ook een berg. gebruik lekker het hele spoor zou ik zeggen of vernieuw het in zijn geheel en laat het aansluiten op de lijn Haarlem-UItgeest. de wijs is blij maar of ze zelf nou nog treien gaan laten rijden. ik hoop van wel. herik wil maar 2 treinen per dag laten rijden. een bij aankomst en een bij afvaart van de ferry.
-
Geen hosannah bij bus op oude spoor
Gepubliceerd op 06 juni 2008, 18:27
Laatst bijgewerkt op 06 juni 2008, 18:33
Driehuis - Het besluit van burgemeester en wethouders van Velsen om de bus vanaf 2012 over de ongebruikte spoorlijn om Driehuis te laten rijden, stuit bij menigeen in Driehuis op verzet en onbegrip. De angst is dat bushaltes uit het centrum van het dorp verdwijnen, dat de busbaan in de toekomst een gewone randweg wordt en dat de kans op een lightrail of treinverbinding over het oude spoor voorgoed verkeken is. Bovendien blijft het op de doorgaande route door het dorp druk met auto's.
Bron: IJmuider Courant
Hier het bericht van de plannen van de gemeente Velsen:
http://www.velsen.nl/contentpage.asp?objectid=36958
Als de gemeenteraad van Velsen hiermee akkoord gaat is het volgens mij definitief over en uit met de IJmuider spoorlijn...
-
een bus is toch achterhaald. herik rail wil via een tunnel onder de statonsweg naar amsterdam. maar een bus in de achtertuin van de driehuizers :-| en het levert een tijdwinst op van 2min ::). daarvoor zouden hele rontondes moeten worden gesloopt. kosten: miljoenen
-
Stel je voor, een bus in je achtertuin waar ooit een trein reed. ;)
Ik zie trouwens niet in waarom het slopen van rotondes miljoenen zou kosten (het zijn er trouwens hooguit twee).
-
het gehele project dan, maar het blijft een achtelijk verhaal
-
http://www.meuwissen-advies.nl/publicaties/visienota.pdf (http://www.meuwissen-advies.nl/publicaties/visienota.pdf)
-
Rolandrail had wel een passende visie vond ik zelf:
- De liefhebber van fata morgana's kijkt hier > "visienota voor de spooraansluiting van IJmuiden".
Bron www.rolandrail.net (http://www.rolandrail.net)
-
ik snap niet hoe je nou verder moet ::)
-
Hoef je ook niet, er staat een link naar de al gelinkte PDF. ;)
-
dies van mij ;)
-
Ja maar als je nu eens nadenkt. Rolandrail die linkt naar dat zelfde pdf ding.
-
wat doet rolandrail precies. ik kende het helamaal niet
-
rolandrail is de meest bekende grootspoor site van nederland zo'n beetje. Daar staat heel veel informatie over goederenvervoer. Ook een forum.
-
klik (http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article3612558.ece/Fietspad_langs_spoor_Driehuis)
Er zijn nu weer mensen die er ook een fietspad bij willen hebben. Als ze de baan ernaast laten liggen vind ik het een goed idee :D
Daan
-
het spoor Driehuis _Velsen - Ijmuiden oost wordt opgebroken om plaats te maken voor een busbaan ;D *****; geemente velsen
Daan
-
http://www.echo.nl/nb-ij/buurt/foto/785809/ (http://www.echo.nl/nb-ij/buurt/foto/785809/)
hier het nieuwsberichtje >:(
-
We hebben niet voor niets een filter om dit soort woorden tegen te gaan.
Dat betekend automatisch dat we daar niet van gedient zijn, dus willen we dit soort trukjes niet meer zien.
Ook diverse instanties uitmaken voor idioot, doen we niet.
Hou je aan de regels van het forum.
-
ok. Ik ben het niet eens met de naar mijn mening absurde manier van zaken, die gaande zijn in Ijmuiden wat betreft de Ijmuiderlijn.
Zo goed Chris ;)
-
@Daan mee je het :P
-
ok. Ik ben het niet eens met de naar mijn mening absurde manier van zaken, die gaande zijn in Ijmuiden wat betreft de Ijmuiderlijn.
Zo goed Chris ;)
Uitstekend !
-
Jammer om dit te lezen. Dan moet ik binnenkort maar afreizen naar IJmuiden om het trace af te lopen ;).
Groeten,
Frank
-
Ongeveer 2 jaar geleden sprongen de tranen me al in de ogen bij het zien van het voormalige stationsplein van IJmuiden, Het noodperron stond er nog, weliswaar half ingezakt, maar het stond er. Vrijwel overal lag de rails nog op z'n plek, uitgezonderd de bekende plek bij Santpoort-Noord, waar het wissel ontbreekt. Nu, die 2 jaar later is het nog veel erger: het gehele stationsplein is van zijn rails ontdaan, en op steeds meer plekken zijn er stukken uit het spoor gesneden, om voor mij onduidelijke redenen.
Dat, en het feit dat het grootste gedeelte van de lijn er zo bijligt:
(http://www.m-voorloop.nl/benelux/ijmuiderlijn.jpg)
geven mij weinig hoop dat er ooit nog een trein gaat rijden.
-
beeetje bijknippen, maar als je in het 2de deel ziet zie je dat het er veel beter bijligt. ga nog wel een fotoverslagje maken
-
wat me opvalt is dat het dus geen defensielijn is en dat de seinen bij de dokweg blijven staan. overifgens zuden de plannen van Herik rail al zover zijn dat ze het 2e deel in gebruik gaan nemen, wat er veel beter aan toe is?
-
Ik denk dat de mensen in Ijmuiden blij mogen zijn dat er plannen zijn voor een busverbinding. Het is voor de vervoerder goedkoper, en dus aantrekkelijker, om op de lijn te gaan rijden. En mocht het nodig zijn, kan er met een bus makkelijker in een hogere frequentie worden gereden. Misschien dat het iets kan worden als de Zuidtangent.
Wesley
-
Dat klinkt alsof hier (in IJmuiden) geen bus rijdt.
-
zijn er gegevens over de kosten?
-
@ Rick,
Dát zeg ik tog niet? Ik bedoel alleen dat een bus meer mogelijkheden en/of voordelen heeft daar, op die lijn.
Wesley
-
als het al een bus word laat het dan wel een railbus zijn
-
volgens mij niet :'(
-
Dát zeg ik tog niet? Ik bedoel alleen dat een bus meer mogelijkheden en/of voordelen heeft daar, op die lijn.
Ik zeg toch ook niet dat je dat zegt?
-
Rick, Wesley: dit is nou echt iets dat je via persoonlijke berichten kunt afhandelen. :)
- Peter
-
Ik heb vandaag een klein tochtje gemaakt. Spoorhuis 8 wordt grondig aangepakt(westerveld). de wissel van santpoord-noord ligt gewoon op santpoort-noord.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1629.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1629.jpg)
daar is ie dan :o
-
Ik zie het al, dat is gewoon zo'n Peco setje wat je zelf nog moet monteren ;D 8)
Gr.
Eric
-
ik zal hem even meenemen ;D
-
B en W tegen bedrijfsmatige trein op oude spoor
Gepubliceerd op 29 juni 2008, 19:33
Laatst bijgewerkt op 29 juni 2008, 19:46
Velsen - Het bedrijf Herik Rail Cargo krijgt geen enkele medewerking van burgemeester en wethouders van Velsen om een passagiers- en goederen trein te laten rijden op het niet meer gebruikte spoor.
Burgemeester en wethouders houden vast aan de aanleg van een busbaan op het spoor tussen Santpoort-Noord en het politiebureau in IJmuiden.
Dat schrijven ze aan de gemeenteraad. Tot nu toe sprak het dagelijks bestuur zich nooit in het openbaar uit over het plan van Herik Rail Cargo uit Amersfoort.
Directeur Gert Jan van den Herik wil een spoorlijn exploiteren van de IJmondhaven in IJmuiden naar Amsterdam. De trein moet rijden over het niet meer gebruikte spoor in IJmuiden, daarna met rails op poten vanaf het Pontplein in Velsen-Zuid naar Oud-Velsen of landgoed Beeckestijn, daar passeren met waarschijnlijk een tunnel en vervolgens langs het Noordzeekanaal of de A9 eindigen bij de hoofdstad.
,,Niet wenselijk en niet haalbaar'', melden burgemeester en wethouders
Bron: IJmuider Courant
-
,,Niet wenselijk en niet haalbaar'', melden burgemeester en wethouders
dat is ook het enige argument.
Kunnen ze niet de busbaan op het oude 2e spoor leggen? ruimte zat toch?
Daan
-
Daan waarom wil je zo graag een trein in Ijmuiden? Ik denk overigens dat B&W wel meer argumenten hebben...
-
das toch leuk Lars.
vroeger (toen ik een kleutertjewas :-[ :-X) reed lovers rails voor onze deur in de geul. Toen die stopte vond ik het erg jammer. Dus ik zou het leuk vinden als er weer een trein komt. Maar ik snap de problemen niet helemaal van de gemeente. ???
daan
-
Stomme ambtenaren! Weten vaak niet waarover ze het hebben. Hier in de Zaanstreek al evenmin.
-
Om te beginnen zullen ze zich wel afvragen wie eigenlijk de kosten voor het verhoogde spoor en die tunnel moet dragen. Prorail zal zo gek wel niet zijn en Herik Rail kan dat nooit terugverdienen.
-
Daan,
uiteraard is het leuk als er weer treinen gaan rijden.
Maar voor de gemeente gelden heel andere belangens.
Het is een kwestie van veel geld en de bereikbaarheid van je gemeente.
Wat de beweeg redenen van een gemeente zijn weten wij niet en zullen wij ook nooit weten.
Uit ervaring weet ik, dat moet je ook niet willen weten ;D
Wat ik wel weet, persoons vervoer over spoor naar Ijmuiden haalt niets uit!
De lijn is niet voor niets twee maal gesloten.
Uiteraard is het leuk om te dromen.
Maar als je het aan mij vraagt??, ik geloof niet meer dat er treinen in Ijmuiden gaan rijden.
Gr,
Dennis (die van de generatie is dat ie de vistreinen nog heeft mee gemaakt ;D)
Wonen aan de geul, ik kan me slechtere plekken voorstellen in Ijmuiden ;D
-
Zoals Dennis hierboven al aangeeft is het zeker leuk als er weer treinen gaan rijden. Maar we gaan dat natuurlijk niet doen als slechts een paar mensen ervan gebruik maken. Het moet natuurlijk wel wat toevoegen, dus veel reizigers vervoeren die het wegennet ontlasten. Dennis geeft al aan dat de lijn al twee keer is gesloten, het is toen dus niet rendabel gebleken en dat zal nu waarschijnlijk ook niet zijn.
De precieze redenen waarom ze het niet doen weet ik natuurlijk niet, maar ook geld speelt natuurlijk een rol ;)
-
O.v. deskundigen hebben geadviseerd om in de toekomst de Zuid Tangent niet te vertrammen maar.....om te gaan rijden (en hier komt de modekreet weer) met lightrail!!
Nu zijn er vershillende opties bekend gemaakt over uitbreidingen van de Zuid Tangent (nu rijd deze bus nog tussen Haarlem-Amsterdam Zuid en Amsterdam zuid-Nieuw-Vennep) en 1 van die opties is (als er trams/lightrail op gaat rijden) om een aftakking te maken naar IJmuiden met gebruik van het oude railtraject!
Dit (zeker in Nederland :-X) zal nog jaren gaan duren als ze dit zouden gaan uitvoeren.
Bron: Haarlemsdagblad (http://www.haarlemsdagblad.nl)
-
Maar voor een beetje tram/lightrail/lightrain heb je toch dubbelspoor nodig? Is daar wel plaats voor?
- Peter
-
Bij alle opties volgen zware bouwwerkzaamheden (tunnels en dergelijke).
Ze zullen dit allemaal moeten gaan onderzoeken.
Maar het tram/lightrail traject wat door Leiden heen wordt aangelegd is ook enkelspoor, dus het is wel mogenlijk
-
Maar voor een beetje tram/lightrail/lightrain heb je toch dubbelspoor nodig? Is daar wel plaats voor?
- Peter
De spoorlijn was vroeger dubbelsporig, dus dat zou moeten passen.
-
dat zou leuk zijn. misschien is een evt verlenging naar de ahven via het 2e deel naar de haven ook mogelijk. Dan kan Herik rail ook gaan rijden :D
maar das misschien wel heel optimistisch
-
Zal niets worden denk ik. Ze hebben dit voorjaar de laatste 300 m' spoor wegehaald waar destijds Lovers hun "station" hadden. Het spoor eindigt nu in "de Geul" vlak voor de overweg van de doorgaande weg naar het strand. Die overweg is weggehaald en er ligt nu een keurig asfalttapijt. Wel staan de resten van de AHOB er nog. Wel een raar gezicht ;D
-
De huidige Zuid tangent heeft alleen maar een betonbaan of rijd gewoon over de weg, dus zowiezo wordt er dan nieuw spoor gelegd.
Het is nog maar 1 van de vele studies.
-
De Zuid Tangent loopt dan vanaf Haarlem station als tram/lightrail via Driehuis naar IJmuiden.
Ook de lijn naar Zandvoort (dit weekend een goeie reden om eens te verkennen!) zal misschien verzuidtangent worden met een tram/lightrail en dat is weer minder leuk.
-
Ook de lijn naar Zandvoort (dit weekend een goeie reden om eens te verkennen!) (...)
Vanwege de open dag van het 100-jarige station Haarlem morgen?
Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12020.msg183418#msg183418
-
Klopt! ;D
-
klik (http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article3814611.ece/Gemeenteraad_neigt_naar_autos_op_spoor_Driehuis)
tja.... :'(
-
1 van de talloze plannen. Je krijgt wel het gevoel dat die gemeenteraad zich wil afsluiten voor de buitenwereld....het moet je natuurlijk niet te gemakkelijk worden gemaakt om ijmuiden te bezoeken.
Dat hebben wel meer gemeentes, zo wordt de Amsterdamse metro niet doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp (in Haarlemmermeer) uit angst voor minder geliefd volk uit Amsterdam (de trein heeft blijkbaar toch een hogere drempel)
-
Dit is toch vooral geloven in je eigen gelijk .
-
Het gaat er niet om wie er gelijk heeft maar wat het beste voor IJmuiden en omgeving is.
Economisch , milieu ?
Ik ben geen specialist maar als spoorliefhebber hoop ik altijd op meer spoor (wat dan ook in gebruik is).
Ik ben ook niet meer dan een toeschouwer (gelukkig)
-
Dit is toch vooral geloven in je eigen gelijk .
Wat ik bedoelde is kijk eens wat het auto rijden duurder is geworden ?(hier in Oostenrijk heeft de ÖBB tussen de 12% en 20% meer reizigers in de trein sinds begin dit jaar).
Met deze prijsstijgingen los je het file probleem op den duur vanzelf wel op .
-
;D de files los je niet op door de prijzen omhoog te gooien ;D
maar dat terzijde. Het is jammer dat er niets wordt gezien in lightrail want zo'n weg is niet perse nodig.
-
Nou je zou dan toch eens moeten praten met die mensen die zich geen Auto meer kunnen veroorloven of met de forens die met het openbaarvervoer veel goedkoper op zijn werk komt dan met de eigen auto.
Mischien is het openbaarvervoer hier dan wel beter afgestemd op de Forens en kan men daar van leren .
En als de Rola goedkoper word als de Autobahn zie je toch een verplaatsing van het goederenverkeer van de straat op de Bahn.
-
Het vrachtwagen transport op de lange afstand neemt dan ook steeds verder af.
In de toekomst zullen liefhebbers van vrachtwagens gaan spotten in plaatsen als IJmuiden ;D
-
Ik reed vandaag langs over de overweg bij de groeneweg en zag dat daar een oranje kast stond met daaraan een witte overweg boom. Ik HAD GEEN TIJD OM EEN FOTO TE MAKEN OF NAUWKEURIG TE KIJKEN maar de foto's maak ik morgen
-
ditbleek dus een opname te zijn van goosche vrouwen. ;D Een dag later was alles weer verdwenen :-| :'(
-
velsen -
Er komt een snelbus dwars door Velsen, van Haarlem-Noord naar IJmuiden aan Zee. Dit hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) rijdt niet door Driehuis, maar om het dorp heen over de oude spoorweg. .
Met deze historische beslissing heeft de gemeenteraad van Velsen donderdagavond een einde gemaakt aan een vaak felle discussie die zo'n tien jaar heeft gewoed.
De gemeenteraad heeft nu gekozen voor openbaar vervoer om Driehuis heen, maar stelt als voorwaarden dat meer auto's naar het Pontplein in Velsen-Zuid kunnen rijden en minder door Santpoort-Noord en Driehuis.
Bovendien moet er bij de aanleg van het snelbustracé rekening mee worden gehouden dat er ooit een lightrail of tram kan rijden.
bron:Ijmuider courant 12 september 2008
Vandaag in de ijmuider courant vertelt de wethouder dat een aansluiting op het hoofdspoornet er niet in zit, omdat de lijn Haarlem-Uitgeest al te druk is en onderhandelingen met NS lang zouden gaan duren en dat de NS de lijn naar Zaandam wil opvoeren wat betkent dat de lijn Haarlem-Uitgeest meer goederenvervoer krijgt. bij de voormalige aansluiting wordt een tunnel gebouwd.
-
Hoezo einde discussie? Een HOV busbaan waarop later alsnog een tram kan gaan sjeesen? Zet je de discussie gewoon voort, hoor. 't Lijkt Utrecht wel....
Gr/H
-
Op RTV Noord-Holland had men het er gister nog over dat het misschien een tram of lightrail moet gaan worden over het spoortrace.
-
ben benieuwd hoeveel mensen er van de snelbus gebruik gaan maken, zijn enige tijdwinst is de baan over het spoortrace. verder rijdt hij over gewone weg. :-|
-
Busbaan?
-
nou de bus moet door het centrum, maar dat zal erg lastig worden gezien de ruimte en dat geldt op meerdere plaatsen
-
Centrum IJmuiden, neem ik aan? Bouw je toch de Lange Nieuwstraat weer terug? Waar nu het fietspad is, reden vroeger ook auto's. Ruimte zat, lijkt me. Planetenweg mag ook geen probleem zijn. Zelfs de middenberm kan gerust blijven.
Gaat dat ding naar Marina of naar de ferry?
Overigens is snelheid ook voor HOV een vreemd begrip: Reizigers, daar draait het om. Als het goed is. Die moeten snel zo dicht mogelijk bij hun bestemming aankomen.
Wat is de reizigersdoelgroep van die HOV?
-
Het probleem is dat driehuis te druk was en daardoor zou lijn 75 (Haarlem) oponthoud hebben. Via het spoor zou het sneller gaan. Fietspad moest volgens het nieuwe centrumplan vlijven net als de weg vanwerge laden en lossen. De zogenaamde HOV(relatief begripnaar mijn mening) moet naar het strand gaan rijden. De doelgroep weet ik niet. Ik denk namelijk niet dat veel autogebruikers over zullen stappen in de bus :-|. Zonde investering lijkt mij aangezien het uiteindelijk de burger is die betaalt
-
Toch is dit het beste dat bereikt zou kunnen worden, niet? Het zou kunnen dat er ooit een tram of lightrail of lighttrain of zoiets gaat rijden, wat beter is dan een scenario met aansluiting op het hoofdspoornet dat van te voren al tot mislukken gedoemd was. Die verbinding is niet voor niets opgeheven.
Hoe realistisch is trouwens een aansluiting op de Zuidtangent?
- Peter
-
De beste oplossing is de weg door Driehuis sluiten voor autoverkeer, daar de busbaan leggen (paar borden en klaar) en de oude spoorweg gebruiken als invalsweg voor Driehuis.
Zo rijdt de bus dwars door de kern en bedient de meeste reizigers goed.
OV moet je niet aan de rand van de kern hebben, maar er doorheen.
Laden en lossen kan op parkeerhavens. Vrachtwagens kunnen dan met ontheffing de busbaan op.
Aansluiting op de Zuidtangent? Bedoel je een doorgaande bus van Amsterdam Bijlmer via Schiphol en Haarlem NS naar IJmuiden? Hangt af van het aantal overstappers nu lijkt me. En van de exploitatiemogelijkheden. Wel een leuk end rijden voor een sjoof :)
Gr/H
-
de bus moet eigenlijk een toevoeging zijn aan lijn 75 naar Haarlem en waarschijnlijk gaat de snelbus er 2 min. sneller over doen. En Zoals DE_II al zegt: de gemeente begaat dezelfde fout door de busbaan buiten de kern aan te leggen, dus hebben we hetzelfde probleem als met een trein.
En de lijn Haarlem-Uitgeest gaat eens per half uur een trein dus die lijn is niet zo druk bezet.
De beste oplossing is de weg door Driehuis sluiten voor autoverkeer, daar de busbaan leggen (paar borden en klaar) en de oude spoorweg gebruiken als invalsweg voor Driehuis.
Zo rijdt de bus dwars door de kern en bedient de meeste reizigers goed.
Die weg kan niet gesloten worden voor autoverkeer er zullen toch mensen bij hun woningen moeten komen, moeten die dan over de busbaan waar misschien eens per half uur een busje rijdt??
Ik denk dat een snelbus niets toevoegd, je kan beter lijn 75 de bstaande route laten nemen maar dan op mindere haltes stoppen.
-
er zullen toch mensen bij hun woningen moeten komen, moeten die dan over de busbaan waar misschien eens per half uur een busje rijdt??
Als het een gewone bus wordt, zijn het er 2 per uur in beide richtingen. Als ze een HOV verbinding à la Zuidtangent willen, rijdt er om de 7 minuten een bus in beide richtingen. Dan is een busbaan wel aan te bevelen.
Overigens is HOV niet echt relatief, zolang je maar goed begrijpt wat daarmee bedoeld wordt. :-*
Wesley
-
Vertel mij dan maar eens wat er met HOV bedoeld wordt: is het een snelle bus? Een snelle verbinding? Snel voor wie?
Ik merkte eerder al op dat een bus niet per definitie eerst snel moet zijn, maar passagiers moet vervoeren. Hoe zit dat met dat IJmuidense HOV? Waar ligt de behoefte van de passagier? (die van de politiek weten we nou wel.)
Gr/H
-
Misschien wil de gemeenteraad interessant doen met een nieuw buzzword? Het zal toch niet? :)
- Peter
-
Als het een gewone bus wordt, zijn het er 2 per uur in beide richtingen. Als ze een HOV verbinding à la Zuidtangent willen, rijdt er om de 7 minuten een bus in beide richtingen. Dan is een busbaan wel aan te bevelen.
In de spits rijdt de bus hier (IJmuiden) om de 7,5 minuut, daarbuiten om het kwartier, niet twee per uur dus. ;)
@Daan: de 575 rijdt dezelfde route als de 75 en stopt op minder haltes, alleen rijdt deze alleen in de spits.
-
Hoogwaardig openbaar vervoer, afgekort HOV, is een term voor stads- en streekvervoer dat voldoet aan hoge eisen op het gebied van de doorstroming (hoge gemiddelde rijsnelheid). Comfortvoorziening en reisinformatie bij zowel de haltes als in het voertuig vormen zijn ook belangrijk. Bij HOV is de uitstraling extra belangrijk om het vervoersconcept als een 'product' aan de reiziger te kunnen 'verkopen' aldus wikipedia(ik had het zelf niet netter kunnen uitleggen)
vormen van HOV zijn dus de Zuidtangent en de Valleilijn.
Wesley
-
...Comfortvoorziening en reisinformatie bij zowel de haltes als in het voertuig vormen zijn ook belangrijk...vormen van HOV zijn dus de Zuidtangent...
Zuid-tangent comfortabel? :-|
Ik ken spijkers die nog meer comfort bieden als je erop gaat zitten, Nog los van dat die dingen zo duur als de neten zijn kwa strippen en echt snel vind ik zou nou ook niet echt...
Gino
-
Weet iemand wat er gaat gebeuren met het 2e stuk spoorlijn. Ik las ook in een pdf van de gemeente dat de spoorbrug gesloopt zou worden.
Daan!
-
@ Gino, ik kan die mening niet delen.
De snelheid van de lijn is écht optimaal, op de lijn wordt aan 1 stuk doorgescheurd.
Sinds de Citaro G's in dienst zijn is de veiligheid drastisch verbeterd en ook zijn de stoelen in de bussen niet onaangenaam, de NS is erger met de gerenoveerde Sprinters, laat ik het zo zeggen.
Verder heeft comfort niet altijd met een zachte leuning te maken. Denk ook aan het gelijkvloers instappen door op maat gemaakte haltes. Of de informatie displays in de bussen en ook op haltes.
Oké doordat INFOXX veel storing heeft, werken de displays vaker niet dan wel, maar de apparatuur is in ieder geval aan boord.
En de prijs van de zuidtangent vind ik nou ook niet erg hoog eerlijk gezegd.
In ieder geval, hoeveel mensen ook blijven schelden op de bus(niet alleen zuidtangent, maar blijkbaar is een bus nooit goed omdat er amper wat positiefs wordt gezegd) er zijn toch 28.000 reizigers per dag die van de lijnen 300 en 310 gebruik maken!
Wesley
-
Wel, een niet te onderschatten nadeel van een bus is dat ze niet op rails rijdt. Lijkt me toch vrij duidelijk. :)
- Peter
-
Het prijsverhaal is absolute nonsens. De Tangent kost evenveel strippen als wanneer er geen Tangent zou rijden maar een 'normale' bus.
Overigens is de prijs van een on-board strippenkaart in geen acht jaar verhoogd. Mag ook wel eens gezegd worden.
Voor wat betreft het in Wikipedia genoemde mis ik de halteintensiteit en het mogelijke vervoersaanbod per halte.
Ik blijf moeite houden met een HOV->snelsnelsnel - verhaal.
Neem 's mee: hoe groot zou het succes van de Zuidtangent zijn geweest wanneer bv de Interliner Haarlem Schiphol vv niet was opgeheven? Die deed er nog geen half uur over om dezelfde reis te maken als de Ztg. De laatste 41 minuten. En dat is zowaar niet de enige opgeheven lijn in die contreien. De Ztg moést een succes worden.
Kijk daar in t IJmuidense maar uit dat de verlenging van dat ding niet ten koste gaat van de huidige (spits)lijnen. Voor je het weet moet je eerst naar de Heerenduinweg voor je met de bus kunt reizen. Die weg garandeert immers een snelle verbinding....
Gr/H
-
Weet iemand wat er gaat gebeuren met het 2e stuk spoorlijn. Ik las ook in een pdf van de gemeente dat de spoorbrug gesloopt zou worden.
Daan!
Ja ho is even, dat kan niet!!!!
Waar moet ik dan mijn spandoek ophangen ;D ;D
-
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/video/article5232885.ece/Wandelen+langs+spoorverbinding+uit+vervlogen+tijden
Wandelen langs spoorverbinding uit vervlogen tijden
Gepubliceerd op 10 oktober 2009, 07:05
Wandelen langs een spoorverbinding uit vervlogen tijden. De nieuwste route op www.wandeleninnoordholland.nl belooft een avontuurlijke 2,5 uur te worden. Lees er alles over op onze speciale website.
De route volgt de spoorlijn tussen IJmuiden en Santpoort-Noord. Een tocht tussen bielzen, brandnetels en bramenstruiken.
-
Beetje offtopic, maar wel leuk als tip, idd, en aangezien ik binnenkort toch vakantie heb... :)
-
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/video/article5232885.ece/Wandelen+langs+spoorverbinding+uit+vervlogen+tijden
Laten we dat eens niet gaan doen. De wandelroute loopt via station Santpoort Noord, waarbij in de tekst het advies wordt gegeven om 'rechts te gaan lopen want anders schrikken de machinisten'.
Het is verboden om langs het spoor te lopen.
-
Zover heb ik de route niet eens bekeken, ik vond vooral de video wel mooi gemaakt.
-
Dat stond gisteren letterlijk in de krant hier.
-
Iets voor het einde/begin eigenlijk kan je rechtsaf en kom je weer op de openbare weg. Als je daar gewoon heen loopt is er niets aan de hand.
-
Maar dat staat niet in de krant, daar willen ze dat je langs het spoor loopt om op het perron te komen.
-
Ja dat lees ik. Heb het hele artikel trouwens gemist, maar dat terzijde.
Ik bied alleen een alternatieve route.
Schiet overigens totaal niet op met die hele spoorlijn. :'(
-
Er stond overigens in de afgelopen railhobby een artikel over de IJmuiderlijn. '25 jaar een doodstrijd'.
We zullen zien hoe lang die strijd duurt. Ook al heb ik het idee dat WIJS er niets meer aan doet.
-
Leuke route hoor.
heb hem zelf al eens gelopen op een brakke zondag.
Toen meteen maar een kaart volgeschoten met foto`s.
Ik zou wel oudecq wandelschoenen aan doen.
Het kan her en der een behoorlijke woesternij zijn ;D
Grts
-
Gisteren in de Volkskrant een boeiend artikel over het zgn Vislijntje naar IJmuiden. Dit gaat nu definitief verdwijnen. Er wordt een busbaan van gemaakt. Het artikel beschrijft de geschiedenis van het lijntje en de pogingen het nieuw leven in te blazen. Dat is allemaal voorbij. Wie er nog foto's van wil maken, moet zich dus haasten.
Groet,
Ruud
-
De bewoners langs de lijn waren zo blij dat er geen trein meer gaat rijden, nu krijgen ze elk kwartier een ronkende bus (y)
-
Ach aan alles raak je gewend. Op den duur hoor je de bussen niet eens meer. Het maakt denk ik ook wel een verschil of er een trein voorbij komt of een bus...
Jeffrey
-
IJmuider 'vislijn' verdwijnt definitief
ProRail heeft toestemming gekregen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat om de grond van de spoorlijn tussen Santpoort-Noord en IJmuiden te verkopen aan de gemeente Velsen. Die wil in samenwerking met de provincie Noord-Holland bussen over het traject laten rijden. Door het weghalen van het spoor is revitalisering van de voormalige 'vislijn' definitief van de baan.
Sinds eind vorige eeuw worden er al geen goederen meer vervoerd over de spoorlijn. Daarvoor was het voornamelijk vis uit de haven van IJmuiden dat over het spoor werd afgevoerd. Sinds het opheffen van de dienst van Lovers Rail in 1999 is de lijn ook niet meer in gebruik voor passagiers.
Onderzoeksbureau Ecorys heeft in 2005 nog studie gemaakt van de potentie van de spoorlijn voor het goederenvervoer. Conclusie was dat die minimaal is. Destijds gaven havenbedrijven in IJmuiden en spoorvervoerders aan het tracé alleen om strategische redenen te willen behouden, om de optie voor het spoor op langere termijn open te houden.
Volgens de Werkgroep IJmuider Spoorlijn (WIJS), die ijvert voor behoud van de lijn, heeft de studie het potentieel niet goed in kaart gebracht en is er wel degelijk interesse uit het goederenvervoer. 'Na de studie hebben zich diverse geïnteresseerden gemeld die een reactivering van de spoorlijn economisch aantrekkelijk zouden maken, maar steeds weer werden deze afgewimpeld met verwijzing naar de studie', aldus WIJS.
-
Wat maakt meer lawaai?
Een Bus op een natte straat of een Trein op Rails in de regen?
Bewoners gefeliciteerd (y)
-
De Volkskrant doet nu net of dit ineens nieuws, maar dit is al een tijd lang bekend.
Bovendien ging het de bewoners niet om het lawaai, maar het achterliggende idee om zo'n baan neer te leggen. De grond waar de busbaan komt, loopt namelijk helemaal buiten de bebouwde kom. Dan kost het nog eens mega veel geld en de tijdwinst is minimaal. Bewoners zien lever een verbetering van de bestaande lijnen.
-
De lijn loopt inderdaad niet bepaald langs de huizen maar buiten de bebouwde kom is ook weer wat overdreven. Ik denk dat dat ook een oorzaak van het gestaakte reizigersvervoer is, de stations lagen langs IJmuiden en niet centraal (alleen IJmuiden centraal en Velsen-IJmuiden oost lagen echt omringd door woningen). Als ik zie wat er elders in het land voor stations zijn denk ik dat een dienst met een SLT/GTW nog best had gekund.
Maar ja, nu komt er een bus, misschien is dat wel beter.
-
Het wordt dus hoogste tijd om foto safari naar Velsen te gaan plannen...
-
De bewoners langs de lijn waren zo blij dat er geen trein meer gaat rijden, nu krijgen ze elk kwartier een ronkende bus (y)
Ik was er zeker niet blij mee :'(
-
Het wordt dus hoogste tijd om foto safari naar Velsen te gaan plannen...
Is zeker aan te raden.
Ik heb het een aantal jaar geleden gedaan, erg leuk (y)
Grts
-
Ik zie weer een gebrek aan historisch besef
1. De lijn is gesloten wegens de bovenleiding die aan vervanging toe was. In geheel Noord-Holland zijn de oude bovenleidingportalen vervangen. De keuze was, of investeren of verdieselen of sluiten. Er is voor sluiting gekozen. Ook de bovenbouw was aan vervanging toe. Op het moment van sluiting lagen er nog oude rails op houten bielsen.
2. De lijn is kapot gemaakt door de bezopen dienstregeling. De oorspronkelijke exploitatie was Amsterdam CS - Haarlem - Santpoort - IJmuiden met iedere 30 min een trein. De inkorting tot Haarlem heeft de lijn niet overleefd. De lijn Haarlem-Alkmaar werd oorspronkelijk vanuit Haarlem gereden, later is dat omgewisseld met de IJmuidense lijn zodat het Amsterdam-Haarlem-Alkmaar naast Amsterdam-Zaandam-Alkmaar werd.
3. Eerder heeft de splitsing bij Santpoort i.p.v. direct voor de brug bij Velsen in het kader van de Velsertunnel de lijn langer gemaakt en de overstap naar noord Noord-Holland moeilijker gemaakt.
4. De lijn was een goudmijn voor passagiersvervoer. Waarom denken jullie dat de lijn als één van de eerste is geelektrificeerd. Vooral had de lijn veel forensen. In die tijd werd visvervoer met stoom afgehandeld. Noord-Holland telde in die tijd vele nevenlijnen met stoomexploitatie, bijvoorbeeld de lijn naar Den Helder.
5. De lijn was dubbelsporig uitgevoerd. In Noord-Holland was dat voorbehouden aan de allerdrukste lijnen. Buiten Amsterdam-Haarlem/Zaandam-Alkmaar was alles enkel spoor.
Dit is een mooi voorbeeld van een lijn die langzaam is afgezakt van één van de drukste lijnen van nederland naar een boemellijntje om vervolgens opgeheven te worden. Ik verwacht dat de zusterlijn Rotterdam-Hoek van Holland een vergelijkbaar lot zal treffen op het traject na Vlaardingen.
-
Dit is een mooi voorbeeld van een lijn die langzaam is afgezakt van één van de drukste lijnen van nederland naar een boemellijntje om vervolgens opgeheven te worden. Ik verwacht dat de zusterlijn Rotterdam-Hoek van Holland een vergelijkbaar lot zal treffen op het traject na Vlaardingen.
Je hebt op alle punten gelijk volgens mij, behalve je punt over de Hoekse lijn. Die is druk zat, met een kwartierdienst tot Maassluis West. Op stranddagen zeer goed bezet zelfs. Met een aansluiting op de metro en doortrekking naar het strand ben ik niet bang voor die lijn. Wel voor het goederenvervoer naar Vlaardingen en Maassluis. ProRail is niet zo gediend van goederenvervoer en de lijn 'combi' maken zoals in Kassel bijvoorbeeld, daar zullen ze niet aan willen. Overigens is ook ten aanzien van de IJmuidense lijn een doortrekking nog aan de orde geweest, maar meende men toch op de bus te moeten gokken. Een 'niet' dus........
-
Beste Spoorzeven,
Ik bedoel natuurlijk het traject Maassluis - Hoek van Holland. Tot aan Maassluis is het een halve metro geworden. Exploitanten hebben een hekel aan seizoens gebonden mooi weer verkeer. De NS heeft alle strandlijnen systematisch de nek om gedraaid. Begrijpelijk, een paar weken een goudmijn en de rest van het jaar onrendabel. Je moet veel materieel en personeel achter de hand houden voor de zomerse dagen.
- Alkmaar - Bergen aan Zee
- Alkmaar - Egmond aan Zee
- Santpoort - IJmuiden
- Haarlem - Zandvoort aan Zee (proces is nog gaande, geen doorgaande treinen naar Amsterdam)
- Amsterdam - Zandvoort (NZH tram, ook NS dochter)
- Leiden - Katwijk (NZH tram, ook NS dochter)
- Leiden - Noordwijk (NZH tram, ook NS dochter)
- Hofpleinlijn/Den Haag HS - Scheveningen Bad
- Den Haag - Scheveningen (NZH tram, ook NS dochter)
- Rotterdam - Hoek van Holland (de lijn wordt in ieder geval afgestoten en overgedragen aan Randstad Rail)
-
HOV Velsen
Dit voorjaar begint de aanleg van een snelle busverbinding tussen Haarlem en IJmuiden. Deze hoogwaardige openbaar vervoer verbinding (HOV) verbetert de bereikbaarheid van Velsen. De aanleg is een gezamenlijk project van de provincie Noord-Holland en de gemeente Velsen. Het project is opgedeeld in tien deelprojecten. In 2015 moet het laatste deel klaar zijn.
De hoogwaardige busverbinding biedt veel voordelen: de bussen rijden vaak, de reistijd is kort en betrouwbaar, de haltes zijn gebruiksvriendelijk en hebben extra voorzieningen (zoals informatiezuilen en fietsenstallingen).
De snelbus tussen Haarlem en IJmuiden is één van de nieuwe schakels in het regionale HOV-netwerk. Met de nieuwe verbinding worden IJmuiden, Velsen, Haarlem en Amsterdam snel en betrouwbaar met het openbaar vervoer bereikbaar. Dit biedt ook kansen voor economische groei van de regio IJmond.
Gaat de HOV-buslijn alleen maar over een vrije busbaan?
FAQ HOV Velsen
De snelbus gaat voor het grootste deel rijden over al bestaande wegen. Om de bus voorrang te geven, worden de wegen aangepast. Op nieuwe wegen mag alleen de snelbus rijden. Dit is bijvoorbeeld het geval op de weg die wordt aangelegd op de oude spoorlijn in Driehuis en IJmuiden.
Bron: http://www.noord-holland.nl/web/Projecten/HOVVelsen.htm
-
Beste Spoorzeven,
- Haarlem - Zandvoort aan Zee (proces is nog gaande, geen doorgaande treinen naar Amsterdam)
Er rijdt gewoon nog een intercity in een halfuursdienst van Amsterdam Centraal naar Zandvoort aan Zee.
Zie www.ns.nl
Yuri
-
Afgelopen week kwam ik deze foto (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=ijmuiden&num=25) tegen, nooit geweten dat er ook Koplopers naar IJmuiden zijn geweest.
-
Dat was de 4001 op 5 juni 1983; Volgens mij tijdens een NVBS-excursie, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Groet, Edwin
-
Bedankt voor de extra info. :)
-
Op 05 juni 1983 is inderdaad een NVBS-excursie met een ICIII gehouden. De route voerde van Amsterdam CS via de net geopende Hemtunnel naar Uitgeest (kopmaken), Velsertunnel, Santpoort, IJmuiden, Haarlem, Amsterdam met aansluitend een rit met historische trams door de stad en over de museumtramlijn.
-
http://fokkeblog.blogspot.nl/2012/06/nieuwe-kruising-westerveld.html
-
Volgens het plaatje verandert er dus eigenlijk niets. En zo zag de overweg er jaren geleden uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia_L_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia_L_31.jpg)
-
Volgens het plaatje verandert er dus eigenlijk niets.
Niets? De "overweg" wordt naar 30 meter zuidelijk verplaatst...
Dat betekent natuurlijk ook dat het perron dat daar nu nog ligt zal verdwijnen.
Maar dat zal ook voor de rest van de perrons e.d. langs de lijn gelden :(
-
Ah, dat staat nog een klik verder. Ja, dan zal het perron verdwijnen.
-
Afgelopen week kwam ik deze foto tegen, nooit geweten dat er ook Koplopers naar IJmuiden zijn geweest.
Waar is de koploper op de foto? ???
-
Die is na een week echt wel vertrokken hoor 8)
-
Waar is de koploper op de foto? ???
Weggegaan. ;D
Stationsweb heeft kennelijk de foto's veranderd, de foto met de Koploper is helaas verwijderd.
-
"Velsenaren vrezen voor busbaan in de achtertuin"
26 jun 2013
http://www.rtvnh.nl/nieuws/110031/Velsenaren%20vrezen%20voor%20busbaan%20in%20de%20achtertuin
-
Een nieuwe poging (http://www.top-europe.eu/frontend/files/userfiles/files/Spoor%20naar%20IJmuiden%20V0_5(1).pdf) voor een spoorlijn naar IJmuiden.
(bron: top-europe.eu (http://www.top-europe.eu/))
-
Onvoorstelbaar, die ontelbare pogingen die maar blijven komen ;)
Grappig ook de fout in dat PDF'je: 'IJmuiden was tot in de jaren '90 per spoor bereikbaar voor goederen en personenvervoer'
Kans van slagen? 0,0. Het punt waar vroeger IJmuiden-station stond is volledig volgebouwd, de rails is er dus ook weg, op veel plaatsen is de rails ook al verwijderd of ernstig verouderd. Het hele baanlichaam zou waarschijnlijk eerst verplicht gesaneerd moeten worden voordat er iets nieuws mee gedaan mag worden. Het busplan bevindt zich in een vrij ver gevorderd stadium...
-
Maar de busbaan voorziet niet in goederenvervoer..
En personenvervoer richting het strand? Dan zal er een goede aansluitende busverbinding moeten zijn, of doortrekken van het spoor richting het strand.
Met die lus om IJmuiden heen, wordt de reisduur wel lang, i.p.v. dwars door het dorp (stadje?)
Gr, Bert
-
Dat men in dat documentje zelfs nog spreekt over:
In en naar IJmuiden kan op een relatief goedkope wijze gebruik gemaakt worden van aanwezige railinfrastructuur en -fundering.
Welke aanwezige railinfrastructuur ??
Praktisch alles is met de grond gelijk gemaakt en/of gewoon weg gehaald ;D
Het zou leuk zijn als het zou lukken,maar ook ik zie eerder pasen en pinksteren op 1 dag vallen,dan dat het gaat gebeuren dat die lijn terug keert ;)
-
In IJmuiden is het niet moeilijk om alles weer om te gooien (gewoon slopen wat er in de weg staat) en nieuwe infrastructuur zal er toch moeten komen (inclusief geluidsschermen).
-
Men (rijk, provincie en gemeente) is het er over eens dat er een vrije R-Net busbaan gaat komen.
Gedeeltelijk op het tracé van de vislijn.
http://maps.noord-holland.nl/Extern/Gisviewers/hov_velsen/desk.htm
grt Piet.
-
Grappig ook de fout in dat PDF'je: 'IJmuiden was tot in de jaren '90 per spoor bereikbaar voor goederen en personenvervoer'
Wat is hier fout aan eigenlijk? NS is in 1995 gestopt met het goederenvervoer en Lovers heeft eind jaren '90 nog personenvervoer gereden naar IJmuiden, dus feitelijk is de tekst juist.
Groeten,
Edwin
-
Bewoners Velsen woedend over snelle buslijn [video]
dinsdag 30 september 2014 | 08:08
VELSEN Bewoners uit de gemeente Velsen blokkeren dinsdag de bouw van een snelle buslijn. Terwijl een bezwaarprocedure bij de Raad van State loopt, begint de gemeente vandaag met de bouw van het HOV Tracé tussen IJmuiden en Haarlem Noord.
Rest van het artikel: http://www.rtvnh.nl/nieuws/151714/Bewoners+Velsen+woedend+over+snelle+buslijn+%255Bvideo%255D
-
@SimonSt,
Ik geef die bewoners groot gelijk. De Raad van State moet eerst een uitspraak doen voordat de gemeente of de aannemer mag beginnen met de werkzaamheden.
Echter de link met de SGB begrijp ik niet helemaal, de SGB-lijn is in een prima staat. Bovendien hebben de rails van de stamlijn van Den Bosch ook mogen ontvangen.
MVG, Hielke1501
-
Ligt er helemaal aan waar ze bezwaar tegen maken en wat de gemeente doet. Waarschijnlijk moet het oude spoor sowieso weg dus kan dat legaal gebeuren.
-
De SGB heeft de oude bovenbouw van de spoorlijn opgekocht om hun eigen traject te kunnen onderhouden.
Dan kun je wel zeggen dat de SGB lijn er prachtig bij ligt, maar ook daar wordt regelmatig spoor vernieuwd en je moet het wel bij houden....
-
Grappig ook de fout in dat PDF'je: 'IJmuiden was tot in de jaren '90 per spoor bereikbaar voor goederen en personenvervoer'
Nooit van Lovers Rail (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lovers_Rail) gehoord?
-
@Thom,
Echter zit er voor mijn gevoel een verschil tussen bijhouden en vernieuwen/verbeteren. Met bijhouden heb je geen nieuwe rails nodig, bovendien vraag ik me dan wel af wat ze hebben gedaan met de oude rails van de stamlijn van Den Bosch, dat waren ook aardig wat kilometers.
@Marc tramt,
Natuurlijk ligt het eraan waar je bezwaar tegen maakt. Echter kan ik ook inkomen wat de bewoners denken en verwachten, rails weg=vrij baan voor busbaan=busbaan aanleggen. Bovendien dat kleine weekje wachten tot uitspraak van Raad van State mag geen zoden aan de dijk zeten om maar gewoon alvast te beginnen.
Stichting Spoorlijn Boxtel-Wesel (om maar even naar te mogen wijzen) wacht al 2 jaar tot de provincie Noord-Brabant eens een besluit heeft genomen of het goederenvervoer op het Duits Lijntje er wel of niet komt. Zij beginnen toch ook niet met het snoeiwerk enz, om het genoemde trace te kunnen gaan gebruiken voor hun doeleinden, zonder dat de provincie een besluit heeft genomen voor het goederenvervoer.
MVG, Hielke1501
PS, Lovers Rail de 1e officiele concurrent van de NS. Die ken ik wel ja.
-
Hielke,
Hoe e.e.a. zit rondom de situatie in IJmuiden kan ik niet zeggen, heb ik binnen de club niets mee van doen. De staat van de spoorlijn kan ik je wel iets over vertellen.
Het is inderdaad niet zo dat onze spoorlijn te slecht is om over te rijden, maar om nu te zeggen dat deze prima is.... We weten dat we binnen een bepaald tijdsbestek meerdere kilometers spoor moeten gaan vervangen, dat is geen geheim en ook geen schande. De spoorlijn wordt door ons al meer dan 40 jaar bereden en daarvoor was er ook weinig meer aan gedaan. Lang kan je dan met enkel lopend onderhoud maar er komt een tijd dat er vernieuwd moet gaan worden.
Die tijd is nu aangebroken en daarvoor verwerven wij bovenbouwmateriaal. Zodra onze treindienst aan het einde van het seizoen stopt is de spoorlijn het domein van Weg en Werken en die gaan een flink stuk aanpakken. Dit deel ligt zeker niet prima maar is door externe factoren (komt er wel of niet een nieuwe afslag van de A58 en moet daarvoor de spoorlijn omgelegd worden, dat soort zaken) nog niet aangepakt. De nieuwe afslag gaat er komen, de spoorlijn hoeft niet om maar er moeten wel een aantal zaken aangepakt worden in voorbereiding op de nieuwe afslag. Dat is de reden dat er van tijdsplanningen moeilijk afgeweken kan worden.
Dan als laatste, men moet niet denken dat een opgekochte stamlijn 1:1 over genomen kan worden in onze infrastructuur. Er zal een kwaliteitsschifting gemaakt moeten worden. Ondanks dat vaak gedacht wordt dat alles er nog wel best uitziet kan je hierin soms bedrogen uitkomen.
Al die factoren zijn redenen waarom de SGB bovenbouwmateriaal verwerft. Wij zijn hierbij aangewezen op tweedehands materialen omdat ons budget nieuw materiaal nu eenmaal niet mogelijk maakt.
Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt,
Groeten,
Martin
P.S. Uiteraard is een ieder van harte welkom ons te steunen in het behoud van ons erfgoed, dit kan zowel door donateur te worden (zie onze website voor meer info) of voor de doeners onder ons door ons vrijwilligersbestand uit te komen breiden. Zeker Weg en Werken staat te springen om nieuwe vrijwilligers :)
-
Martin,
Ontzettend bedankt voor je uitleg. Dat verduidelijkt het verhaal enorm. Met ''prima staat'' bedoel ik niet dat de spoorlijn er perfect bij ligt (alsof je op de hoofdlijnen rijd), maar gewoon goed berijdbaar.
Ik volg de activiteiten van de andere museumspoorlijnen zo goed als ik kan, dit kunnen ze weer gebruiken bij het Duits Lijntje. Hierdoor vind ik je aanvullig zeer prettig.
Jou stuk over ''Dan als laatste, men moet niet denken......'', klopt helemaal en kan ik me ook goed indenken. Hierdoor ben ik ook blij met jou invulling.
Ook het laatste stuk kan ik goed begrijpen en af en toe zou het wel handig zijn als bijvoorbeeld ProRail de museumlijnorganisatie's helpt. Dat geeft ProRail ook weer een andere indruk en ook over ProRail.
MVG, Hielke1501
PS, misschien is het een idee voor museumlijnorganisatie's om ieder een eigen topic te starten waarin hun activitieten over dit soort zaken kunnen worden besproken. Welke zaken dit zijn worden dan wel door de betreffende museumlijnorganisatie aangegeven. De vrijwilligers in de organisatie zullen zelf wel weten wat ze wel en niet mogen vertellen/verklappen.
Maar dat even terzijde.
-
De nieuwe staat van de lijn, vandaag gefotografeerd rond de voormalige halte IJmuiden Casembrootstraat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07166_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07166_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07167.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07167.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07168_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07168_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07170_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07170_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07172_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07172_2.jpg)
Het doet me een beetje denken aan de HighLine in New York. Vind het zelf wel een mooie oplossing zo. Het is op deze wijze als wandelpad ingericht tussen beide viaducten, met nieuwe mooie trappen daarbij.
Als vergelijk dezelfde situatie in 2011:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01951.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01951.jpg)
-
Kwestie van smaak. Doe mij 2011 maar...... ;)
-
2015 scheelt jou anders wel veel ballasten 8)
-
En Fremo-bijeenkomsten.....
-
Schande. De rails had gewoon moeten blijven liggen en gebruikt moeten worden. ;D Een maal weg komt die er nooooooooit meer. :'(
Groen en wandelpaden zijn er al zat :P
-
Nutteloze spoorlijnen ook...
- Peter (die de smileys gezien heeft)
-
Ligt die grijze gesteente precies tegen of tussen de rails in?
groet denie
-
Het bed tussen de rails is er mee opgevuld. En voor de liefhebbers: Dit is gedaan door een KROL. ;) Er heeft dus nog "spoorvervoer" plaats gevonden. ;D ;D