BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Riber op 23 January 2008, 13:56:23
-
Heb de volgende vraag, tussen Nieuwerkerk en Gouda op de vrije baan reden alle treinen bij groen sein op een spoorwegovergang stapvoets.
Langs de baan was niemand met vlaggen of zo.
Hoe kan dit en hoe weet de machinist dit, ik neem aan dat de ATB dit voor zijn rekening neemt, maar moeten de seinen dan ook niet overeenkomstig de snelheid zijn??
Kan iemand daar wat meer over zeggen?
alvast bedankt.
-
De machinist kan ook door de treindienstleider op de hoogte zijn gebracht van een bijzondere waarneming. Heb weleens tussen Utrecht en Amersfoort 40 km/h gereden omdat er iemand naast het spoor liep. Normaal rijdt je hier 130 ofzo.
-
Waarschijnlijk heeft de machinist een aanwijzing (lastgeving) AKI/AHOB gehad van de treindienstleider via de GSMR (was vroeger TeleRail). Kan ook een andere aanwijzing geweest zijn, maar n.a.v. jouw verhaal lijkt dit het meest logisch.
Grtz, Marcel (Mcn NSR)
-
aanwijzing aki/ahob is geen 40 ;)
-
Waarom wordt dan stapvoets gereden op schipholboog bij station Sloterdijk? groet Bram
-
Dit klinkt mij bekend in de oren, maar dan iets anders
De trams Alphen - Gouda, hebben een tijdje bij vertrek uit Gouda ook langzaam (lees 40 kmh) gereden. De eerste paar 100 meter is dat logisch, daar ze over gebogen wissels rijden (vertrek met groen knipper), maar eenmaal voorbij het baanvaksnelheidsbord mogen ze accellereren naar 80 kmh. Er was een tijdje lang een storing in de ATB NG daar, waardoor ze 40 moesten blijven sukkelen tot het eerstvolgende sein bij de draaibrug. Dit kwam, omdat de ATB op 'Rijden Op Zicht' sprong in plaats van 'groen 40'. Vooral in het begin werd dat niet opgemerkt en bleven ze bij het versnellen steken, omdat de ATB ingreep.
Waarom wordt dan stapvoets gereden op schipholboog bij station Sloterdijk?
Ik denk dat dat met de snelheidslimiet te maken heeft.
Over het hoofdonderwerp, misschien was er een storing bij de overweg, waardoor de ATB daar Rijden Op Zicht gaf (i.p.v. Groen).
-
langzaam rijden kan ook te maken hebben met tijdelijke snelheidsbeperking ivm de toestand spoor oid, dit word dan weer door (tijdelijke)borden aangegeven, maar het kan ook een baanvaksnelheid zijn die lager ligt, dan kan het sein wel groen zijn, maar is de snelheid laag/lager.
Er zijn vele dingen voor te verzinnen waarom er langzaam gereden moet worden
-
Lars en Marcel,
Ik begrijp dat met de huidige mobieltjes veel te regelen is, maar als alle treinen achter elkaar aan rijden met 40 km, van blok naar blok kruipen, dan zou ik de seinen op dit baanvak handmatig op geel zetten.
-
De seinen langs de vrije baan zijn vaak niet te bedienen omdat dit
P-seinen zijn. De treindienstleider kan deze niet bedienen en dus ook niet allemaal op geel zetten.
Gr Dennis
-
...maar als alle treinen achter elkaar aan rijden met 40 km, van blok naar blok kruipen, dan zou ik de seinen op dit baanvak handmatig op geel zetten.
Dat kan niet. Geel betekent dat het volgende sein rood staat.
-
Dat kan niet. Geel betekent dat het volgende sein rood staat.
Of geelknipper als het een bediend sein is ;)
Maar zoals de topic starter het verteld dan is het lijkt het op een gestoorde overweg waarvoor een aanwijzing Aki/Ahob is afgegeven. Dit zal waarschijnlijk zijn doorgegeven via GSMR aan de mcn'en.
-
Dat kan niet. Geel betekent dat het volgende sein rood staat.
Geel betekent: Afremmen tot 40 km/h en rekenen op stop
-
Maar zoals de topic starter het verteld dan is het lijkt het op een gestoorde overweg waarvoor een aanwijzing Aki/Ahob is afgegeven. Dit zal waarschijnlijk zijn doorgegeven via GSMR aan de mcn'en.
Ik ben het helemaal eens met mijn naamgenoot en collega ;D
Grtz, Marcel (Mcn NSR)
-
Of geelknipper als het een bediend sein is ;)
Inderdaad, maar geel knipper is feitelijk rood, maar dan met toestemming om op zicht door te rijden.
Geel betekent: Afremmen tot 40 km/h en rekenen op stop
Dat zeg ik, (vast) geel kan alleen getoond worden als het volgende sein een stopopdracht geeft.
Dat was feitelijk de strekking van mijn eerste bericht, je kunt een sein niet "zomaar" op geel zetten.
-
Maar rekenen op stop wil niet per definitie zeggen dat het volgende rood is, het zou wederom oranje kúnnen zijn...
-
Klaas, werk jij toevallig bij ProFail?
Grtz, Marcel
-
Maar rekenen op stop wil niet per definitie zeggen dat het volgende rood is, het zou wederom oranje kúnnen zijn...
Lars als je 2x geel( oranje doen we niet aan ;)) achter elkaar krijgt betekend het dat de trein voor ook een blok op is geschoven. Als bijvoorbeeld de afstand tussen het gele en rode sein kleiner is dan de remwegafstand dan zal het sein daarvoor ook geel zijn maar dan voorzien van een cijfer dat de max. snelheid aangeeft. Dit cijfer varieerd van 6=60km/u tot 13=130km/u( o.a. tussen S'Hertogenbosch Oost en Rosmalen word standaard getoont aan de stoptrein naar Nijmegen en bij Utrecht Overvecht heb ik dat seinbeeld ook wel eens gezien).
Als een sein groen knipperd( voorbijrijden toegestaan met 40km/u) dan is het sein ervoor geel. Als er naast het groen knipper een cijfer word getoont( ook weer 6 tot 13 of misschien zelf wel hoger) dan zal het sein ervoor geel met een knipperend cijfer tonen dat over eenkomt met het vaste cijfer dat bij het groen knipper getoont word.
Een groen dwergsein kan ook vooraf gegaan worden door Geel 4 omdat je een dwergsein niet harder als 40km/u mag paseren.
Groetjes Michiel
-
Als een sein groen knipperd.......................dat bij het groen knipper getoont word.
In dit stukje maak je een paar fouten. Aangezien ik nu naar voetbal ga (Forza Groningen) heb ik geen tijd om hier op te reageren. Wie weet later.
Of misschien dat forumlid Drent (naamgenoot Marcel) en tevens mcn op de gele bananen ;) dit kan beantwoorden. ;D
Groeten Marcel
-
groen knipper word vooraf gegaan door geel 4. Groen knipper met cijfer word vooraf gegaan door geel met destbetreffende cijfer.
Geel met een knipperend cijfer betekend dat tussentijds de remming niet onderbroken mag worden, dit heeft vaak te maken dat de afstand tot het volgende sein krap is, of op een afgaande helling staat.
aanwijzing aki.ahob is voor zover ik weet met 10 km/h ipv 40
-
Klaas, werk jij toevallig bij ProFail?
Die firma ken ik niet. ;D
En ik werk ook niet bij een firma met een daarop gelijkende naam.
Maar wel veel boekjes gelezen, en ook langs de baan gestaan om te kijken of het wel waar is wat er in die boekjes staat.
-
Dat zeg ik, (vast) geel kan alleen getoond worden als het volgende sein een stopopdracht geeft.
Nee hoor, ook meerdere keer geel achter elkaar is mogelijk zonder dat dat wordt veroorzaakt door het opschuiven van spoorbezetting. Niet dat ik het langs de vrije baan al eens heb meegemaakt, op emplacementen is het echter wel vaker voorkomend.
-
groen knipper word vooraf gegaan door geel 4. Groen knipper met cijfer word vooraf gegaan door geel met destbetreffende cijfer.
Geel met een knipperend cijfer betekend dat tussentijds de remming niet onderbroken mag worden, dit heeft vaak te maken dat de afstand tot het volgende sein krap is, of op een afgaande helling staat.
aanwijzing aki.ahob is voor zover ik weet met 10 km/h ipv 40
Bedankt voor de correctie, tja al een tijdje geen cabine ritten met uitleg meer gehad en het seinenregelement al een tijdje niet doorgenomen ;).
Groetjes Michiel
-
Graag gedaan.
Ik heb genoeg cabineritten ;D
-
Tsja, toch nog maar wat cabineritten maken.
Alhoewel het al een tijdje geleden is meen ik me vaagjes te herinneren dat bij geel met knipperend cijfer alleen de remming niet onderbroken mag worden als het volgend sein een verdere snelheidsvermindering oplegd.
Groet, Dolf.
-
Laten we er maar van uit gaan dat ik genoeg cabineritten maak ;)
Ik heb slechts globaal weergegeven wat de betekenis is ;)
-
Gelukkig, laten we daar dan maar van uitgaan. :D
Echter tussen globaal en de werkelijkheid zit een werelô van veòóchil.
-
Over het hoofdonderwerp, misschien was er een storing bij de overweg, waardoor de ATB daar Rijden Op Zicht gaf (i.p.v. Groen).
Ook onjuist, ATB doet niks aan baanstoringen.
-
Onjuist. Men kan keurig een groen sein hebben, maar toch geen ATB in het spoor. Hierdoor krijgt men een snelremming omdat de ATB ontbreekt.
De machinist verwacht dit niet.
Dus men vertelt hem dat hij langzaam moet rijden i.v.m. de ATB storing.
Alles kan gewoon werken, maar hij rijdt dus wel langzaam.
-
Nee hoor, ook meerdere keer geel achter elkaar is mogelijk zonder dat dat wordt veroorzaakt door het opschuiven van spoorbezetting. Niet dat ik het langs de vrije baan al eens heb meegemaakt, op emplacementen is het echter wel vaker voorkomend.
Meerdere keren geel is ook mogelijk indien een stuk traject alleen voorseinen heeft, iets wat je nog wel eens tegenkomt op enkelsporige trajecten tussen 2 s41tions.De spoorlijn tusse>0Gouda 5~ Alphen a/d Rijn is zo'n spoorlijn.
Ik heb e20zelf j!2en naast gewoond, vandqar dat 9; dit weet.
}%t vrie~telijke groet,
Peter.
-
Om nog even teru' te kom5> op stapvoets rijden tu2wijl eu> sein groen toont.
Dit kan een aantal oorzaken hebben, een plaatselijke lastgeving tot het rijden van maximaal 40km/u of R.O.Z. (rijden op zicht), of er is een bijzondere situatie zoals bijvoorbeeld het 'inrijden' van versgelegde spoorsecties.
Vaak heb je dan bij versgelegde spoorsecties snelheidsbeperkende borden langs de baan staan die een 'L' , 'A' en een 'E' aangeven, ook wel 'Langzaam-Aan-Ellende' genoemd door sommige machinisten.
Deze borden kunnen bepaalde getallen aangeven voor de maximaal toegestane rijsnelheid voor zowel personentreinen als goederentreinen.
Deze 2 genoemde situaties hebben een hogere prioriteit dan de ATB indien de ATB een hogere maximale toegestane snelheid aan zou geven.
Wat ook nog aan de o2te zou {unnen zijn is het niet werken van de ATB.
Ik weet >9et of $5 situatie met de ATB nu nog du34anig is dat indien er storing is dat de ATB de blauwe signalery~g in de cabine aangeeft met de letters 'BD' (buiten dienst).
Tot 2001 was dit wel het geval, misschien dat iemand weet wat het nu is?
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Meerdere keren geel is ook mogelijk indien een stuk traject alleen voorseinen heeft, iets wat je nog wel eens tegenkomt op enkelsporige trajecten tussen 2 stations.
Je bedoelt meerdere voorseinen achter elkaar zonder dat daar een hoofdsein tussen staat? Wat heeft dat dan voor zin?
-
Het nut ervan zou een kostenbesparing?! kunnen zijn, alhoewel ik de besparing er niet echt van in kan zien.
Maar goed, op de lijn Gouda - Alphen a/d Rijn komt de situatie 2 voorseinen achter elkaar voor, zeker op het stuk traject Waddinxveen - Boskoop wat ook deel van deze lijn uitmaakt.
Echter de seinen in de stations op deze spoorlijn kunnen wel rood tonen, veelal een laag hoofdsein (dwergsein).
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Onjuist. Men kan keurig een groen sein hebben, maar toch geen ATB in het spoor. Hierdoor krijgt men een snelremming omdat de ATB ontbreekt.
De machinist verwacht dit niet.
Dus men vertelt hem dat hij langzaam moet rijden i.v.m. de ATB storing.
Alles kan gewoon werken, maar hij rijdt dus wel langzaam.
Niks onjuist, ik had het over baanstoringen, niet over ATB-storingen ;)
-
Wat versta je dan onder baanstoringen?
Kapotte spoorstaaf of zo?
Voor ons is een baanstoring in de baan. (Van verzakking tot ATB storing.)
Is maar hoe je er naar kijkt. (Prorail/PCA/vervoerder.) ???
-
Peter (MRP),
ik vind het nog steeds een vreemd verhaal. Een geel voorsein betekent: snelheid minderen en rekenen op stop. Maar als het volgende sein ook een voorsein is, dan kan dat geen stop tonen, dus is het eerste voorsein een beetje overbodig.
Kortom, ik twijfel er aan of je het wel goed hebt gezien.
Is er een seinendeskundige die hier iets zinnigs over kan zeggen?
-
Volgens mij word een voorsein, altijd gevolgd door een hoofdsein. Volgens mij zijn ze zelfs aan elkaar gekoppeld, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.
-
Is er een seinendeskundige die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Een deskundige ben ik ook weer niet, maar heb er wel dagelijks mee te maken. Meerdere voorseinen achterelkaar hebben we niet want een voorsein gaat zoals Rail4Rem al zegt altijd vooraf aan een hoofdsein.
De officieele tekst luidt:
"Een voorsein is een lichtsein dat vooraf gaat aan een hoofdsein en niet stop kan tonen."
Op enkelsporige trajecten zie je vaak alleen seinen bij stations. Vaak krijgt de Mcn eerst een voorsein dan een bediend hoofdsein (de inrijder) waarna je een station binnen komt. Eind van het perron staat dan vaak weer een bediend hoofdsein (noemen we een uitrijder).
m.vr.gr
Marcel
-
Beste Klaas,
De eerder door mij genoemde spoorlijn heeft zeker tot en met 1998 de situatie 2 voorseinen achter elkaar gekend tussen Waddinxveen en Boskoop.
Ik heb 30 jaar langs deze spoorlijn gewoond en had goed zicht op de seinen.
Wat nu wel kan zijn is dat de seinbeelden zijn veranderd naar wat het nu is, dat sluit ik niet uit.
Verkeerd naar seinen kijken is geen sprake van denk ik, gezien de 30 jaar dat ik naast de spoorlijn gewoond heb.
Bij het station Zoetermeer (hoofdbaan richting Den Haag ) stond of staat misschien nog steeds zelfs een voorsein welke alleen geel kon/kan tonen met een eventueel cijfer daarbij, weliswaar voor het linkerspoor maar hij stond er in de tijd dat ik nog in Nederland woonde.
Overigens, wat de lijn Gouda - Alphen a/d Rijn betreft heb ik genoeg cabine ritten gemaakt om de seinbeelden goed te kunnen bekijken, tussen Waddinxveen en Boskoop stonden toen 2 seinen met 2 lampen achter elkaar, gemonteerd in een rechthoekige frontplaat, met naar het profiel van vrije ruimte toe maar een (1) afronding linksonder,wat voor een voorsein staat.
Of ik moet abuis zijn hier......
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Als starter van dit topic kom ik volledig aan m'n trekken, heb div. antwoorden gezien waar ik wat mee verder kan voor verwerking op de modelbaan, heb namelijk een TER analoog bloksysteem waarin ik de situatie van het langzaam rijden naar het groene sein kan nabootsen.
De beide mcn's Marcels zitten er het dichts bij naar mijn mening, daar er ook geen enkele aanwijzing was in het blok voor de AHOB, waarvan de slagbomen gewoon werkte, of de bel en knipperlichten werkte kon ik niet zien van die afstand, kon wel het gehele blok daarvoor overzien.
met vriendelijke groet
Riber
-
De beide mcn's Marcels zitten er het dichts bij naar mijn mening
Kon ik er ook iets mee winnen?? ;D
Marcel
-
Hoi Riber,
het was een wezel bij de overweg, kon je niet weten, je stond er zoals jezelf zegt, er een aardig stuk vandaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wezel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wezel.jpg)
Groetjes,
Ries
-
Volgens mij word een voorsein, altijd gevolgd door een hoofdsein. Volgens mij zijn ze zelfs aan elkaar gekoppeld, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Klopt een Voorsein is compleet gekoppeld met het daarop volgende hoofdsein. (Dat bediendbaar is door de Trdl. Of een brug.)
-
Als we het hier toch over seinen hebben, heb ik ok nog een vraagje:
Als je uit alkmaar komt, richting Castricum, rechterspoor, dan kom je bij de sportvelden (Cas inrijden) een sein tegen, dat volgens mij altijd op Geel + cijfer 6 staat. Als ik over het viaduct rij. Dit sein is geen P sein.
Het eerstvolgende wissel ligt pas in Utg. Waarom hier dan een cijferbak?
Een soortgelijke situatie, maar dan met een sein erna dat geen P is, is als je vanaf Asd via Zd naar Utg gaat, dan kom je 1 sein voor het bediende sein (bijde sporen) een cijferbak tegen. Deze kunnen voor zover ik weet 4, 6, 8 tonen, zowel de inrijders voor Utg. als de 2 P seinen + cijferbak die aan de andere kant van de A9 liggen.
Dat van die inrijder en de cijferbak snap ik nog wel, want je mag maar met 40 utg binnenrijden als goederentrein, omdat je aan de kant moet, dus dan geven die andere seinen aan dat je al eerder kan remmen, maar de situatie bij Cas snap ik ff niet.
-
Zal van de week eens kijken in de boeken.
-
Bedankt Ries, voor wie meer weten wil over de natuur beschermende maatregelen van o.a Prorail, zie de link;
http://www.rijkswaterstaat.nl/rws/dww/natuurland/data/docs/lib/1-1087546459.pdf
groet
Riber
-
Wat versta je dan onder baanstoringen?
Kapotte spoorstaaf of zo?
Voor ons is een baanstoring in de baan. (Van verzakking tot ATB storing.)
Is maar hoe je er naar kijkt. (Prorail/PCA/vervoerder.) ???
Ik snap wat je bedoeld, maar ik bedoelde hier dus idd een storing aan de infra, anders dan de ATB die op hol gegaan is :)
-
@ Laurent
Dit heeft te maken met het feit dat het uitrijsein aan het einde van het perron op castricum stop toont. De situatie is
- Geel 6 - Geel - Rood.
Zou het sein geel 6 gewoon groen tonen en je zou bij het volgende (het gele sein) nog de baanvaksnelheid rijden lukt het nooit om voor het volgende stoptonende sein tot stilstand te komen. Vandaar eerst de begrenzing naar 60 km/u zodat je bij het gele sein nog maar 60 rijd en voldoende remweg hebt om voor het rode sein het kunnen stoppen.
Gr Dennis