BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Jan-Peter op 12 October 2017, 02:18:47
-
Hallo,
Zoals al aangegeven in het Eurospoor 2017 draadje, ben ik begonnen om mijn testbak van vorige beurzen 'ouderwets' te maken. Of in ieder geval beperkt. ;D
Even ter herrinering zoals het was:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blns.jpg)
En vanuit het Eurospoor draadje:
Hallo,
Mijn ombouw/test bak krijgt/heeft wat steroïde toegediend gekregen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/T-Bak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/T-Bak.jpg)
En bestaat dit keer uit 5 deeltjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/T-Bak_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/T-Bak_02.jpg)
nb; rail nummers zijn nog niet definitief.
Hier gaan we het wel en wee van de bouw laten zien. En hopelijk hoofdzakelijk het eerste item: "wel".
Wat en waarom?
- In de afgelopen jaren de nodige ervaring opgedaan met het onderhouden en problemen oplossen tijdens de verschillende beurzen.
- Een veel voorkomend probleem was dat de onderhoudsbak eigenlijk te klein was om een lok even heen en weer te laten rijden. Tuurlijk, de functies en rijrichting en dergelijk waren te checken, maar hoe de lok rijdt? EMU's/DMU's, zeker die van Marklin/Trix waren door hun lengte heel erg slecht te testen.
- Een andere uitdaging was het assisteren van de testbaan. Zeker als er Marklin loks werden aangeboden, was de vraag of ik even kon helpen.
- Het inregelen van de decoders was tijdens beurzen helemaal onmogelijk, en bleven dan voor de testbaan thuis (3.5 m) staan.
- Rail Club Utrecht klaagde altijd dat de lokomotieven te langzaam reden en voor seinen plots omdraaide.
Oplossing; Bouw iets nieuws.
- Train Support Domburg had een aardige werkplaats op de poten gezet, echter in spoor n. Dat moest dus Ho, plus al het (praktisch) andere (N, Hoe, O)
- De werkzaamheden die ik voorheen met de onderhoudsbak deed moesten ook nog gewoon kunnen.
- Zoveel mogelijk protocollen ondersteunen, geen onderscheid tussen 2-rail en 3-rail (zoals voorheen).
- Geen draadjes meer boven op de bak om de verschillende systemen aan het spoor te koppelen.
- Mogelijkheid om wissels/seinen en vaste decoders te testen.
- Onderzoeken of ik ook digitale centrales makkelijk kan checken.
- Systemen: DC, AC, DCC, MM, MM2, MFX, Sx
- Programmeren van Esu en Marklin/Trix decoders met resp. programmers.
- Uhlenbrock Intellibox IR, Analoge trafo's (AC/DC), MS2 om te rijden
- Computer geïntegreerd
- Meet instrumenten geïntegreerd
- Soldeerbout geïntegreerd
etc.
En zie hierboven een initiële schets.
De bouw
De laser 'mannen' hebben de tekening gekregen, en zullen daar aanstonds mee beginnen. Dus heb ik even tijd om een aantal voorbereidende werkzaamheden te doen.
Na afgelopen beurs in Houten, thuis gekomen met een goed gevulde zak rails;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-00.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-00.jpg)
Ik had een boodschappenlijst, dus checken wat we hebben en voorbereiding voor de eerste werkzaamheden;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-01.jpg)
Omdat zowel 3-rail als 2-rail moet worden gereden, moet de Marklin C-rails iets aangepast worden. Kniptang, schroevendraaier en multi-meter zijn in eerste instantie genoeg.
Van alle rails moeten de linker en rechter spoorstaaf worden geïsoleerd. Bij Marklin C-rails is dat te doen door onderstaande aangegeven verbinding te verwijderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-02.jpg)
even checken;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-03.jpg)
Ja er is nog verbinding tussen links en rechts
Snip-snip-frot-frot
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-04.jpg)
even checken; (vertrouwen is goed, checken is beter)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-05.jpg)
Na een avondje aan klooien, heb ik alle 'standaard' rails onderhanden gehad, en is het de beurt aan de wissels;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-06.jpg)
Maar dat gaan we laten zien in de volgende bijdrage.
Prettige avond,
Jan-Peter
-
Goed bezig Jan-Peter. (y)
Groet Jaap
-
Leuk om te volgen!
-
Grappige multimeter. De mijne geeft nooit van die tekst ballonnen. Is dit een speciale voor dove en slechthorenden?
;D
-
Mooi initiatief! Ga je hem nog een beetje opleuken, of wordt het een zakelijke uitstraling met rails op smetteloos hout?
-
Opleuken? Ik mag blij zijn dat ik het mee mag nemen en op de stand plaatsen. Met al dat 3-rail en 36cm radius rail, hoor ik bij de paria van dit forum ;)
Maar zonder gekheid, eerste doel is iets presenteerbaars te maken dat functioneel is. Als er dan tijd is wil ik nog wel kijken naar lichte aankleding. Hou er rekening mee dat het een transportabel werkplek moet blijven, niet een tentoonstellingsbaan.
Aan de andere kant, het zijn aan een gesloten twee keerlussen, met een symmetrische overgang, dus de een of andere module zou er zomaar tussen geplaatst kunnen worden.
Jan-Peter
-
Hans:
Grappige multimeter.
Ach, ik bof dat het een Duitse multimeter is en geen Chinese : "哔声" ????
Jan-Peter
-
Hallo,
Eerst nog een 'algemene' intro. Voor degene die nog niet in de gaten hadden hoe de test-bak is opgedeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-07.jpg)
Zo en weer verder *
Vol goed moed begonnen met het aanpassen van de geplande wissels. Hiervan gebruik ik twee soorten, de standaard gebogen en 24° wissel. De ombouw is op verschillende manieren te doen. Ik heb gekozen voor de één na simpelste, maar de volgorde wat gewijzigd.
1. Verwijderen van de electronica indien aanwezig: Als er daar metaalslijpsel geraakt, gaat de betrouwbaarheid verder omlaag.
2. Mechanische isolatie: Tijdens de ombouw wil ik kunnen na meten of een isolatie al goed is, of nog even verder gezaagd moet worden.
3. Het elektrische gedeelte: Is een stuk simpeler dan het mechanische (voor mij dan).
Wat hebben we allemaal nodig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-08.jpg)
Met links boven het belangrijkst: koffie.
*En toen was er (naast de eerder genoemde koffie) de realisatie dat ik het echt belangrijkste vergeten was, een veiligheidsbril.
Voorlopig eerst maar verder met algemene zaken.
Hoe zit de standaard 24° wissel van Marklin in elkaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-09b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-09b.jpg)
- Op de rode lijn zitten de bekende punt contacten (puko's), spanning.
- De spoorstaven (blauw) zijn de massa.
En wat moet het worden;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-09c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-09c.jpg)
- Nog steeds op de rode lijn de punt contacten.
- Groen de linker spoorstaaf.
- blauw de rechter spoorstaaf.
- Geel een stroomloos hart ter voorkoming van een kortsluiting.
Een van de opvallende zaken is, is dat de spoorstaven van af het hartstuk naar rechts geïsoleerd zijn. De loks en wagons krijgen de massa aangeboden via de een verenstalen A naar spoorkrans van de wielen. De verenstalen A zit via de draaipunten van de wisseltongen vast aan de linker en rechter spoorstaaf. De spoorstaven worden gebruikt om de sleper bij 3-rail over de staaf te wippen. Iets om in de gaten te houden.
Oke. Aan de slag. Net als bij de gewone rails, moeten ook hier bij de uiteinden de bruggetjes open, en weggehaald worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-12.jpg)
Dan, (24hr later) met veiligheidsbril;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-13.jpg)
Waar moet de rail, verenstalen A doorgeslepen of weggehaald worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-15.jpg)
De binnen 'spoorstaven' (eigenlijk dus het verenstaal) krijgen dus de massa verbinding met de kontakten in de gele cirkels.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-16.jpg)
De verenstalen lippen worden met wat secondelijm weer terug op hun plek geplaatst. Bij het doorslijpen verliezen ze het montage punt bij het hartstuk.
Na de slijpwerkzaamheden goed kontroleren;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-17.jpg)
Okay, door en door.
Nu het voordeel dat de electrische verbindingen nog niet gemaakt zijn: (en 'back by popular demand')
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-18-24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-18-24.jpg)
De hele simpele bekabeling aan de onderkant is dan een fluitje van een cent:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-26.jpg)
En zo is de eerste wissel omgebouwd, nog drie te gaan.
nb; bij de bestudering van de foto's gezien dat de binnenste verenstalen lip nog te veel materiaal in de rechtdoor gaande route had. De spleet tussen de verenstalen lipjes dus iets groter gemaakt.
-
Hoi Jan-Peter
Ziet er wel oke uit. Zelf ooit al eens gekeken of dit kon, maar nu is het zeker. (y)
Ik neem aan dta je het puntstuk nog gaan polarizeren en dan met een relais aansturen?
Servo met Arduino en relais zal zeker lukken. MARDEC kan dit zeker aan.
Ben benieuwd!!
Greetz, Hans (y)
-
Rare koffie :P
-
Jan-Peter, ik vind je bouwbeschrijving met gekleurde lijnen en de "pliep" tekstballonnetjes superduidelijk. Dat zouden meer mensen zo moeten doen.
Reinout
-
Heb je nog overwogen om de "A" er compleet uit te halen?
-
En weer verder.
Eerst nog een keer de wissels.
Bij het nalezen zag ik dat er mogelijkerwijs nog vragen over de genoemde verenblikken A in het midden van de wissel zouden kunnen zijn.
Na het splitsen van het blik blijf je zitten met twee verenstalen tongen waar nog wat mee moet gebeuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-28.jpg)
Deze worden met wat secondelijm (cyanoacrylaat) vast gezet op de plastic supports die zich onder het verenstaal bevindt. Ik heb de gehele lengte gelijmd, zodat (hopelijk) geen kontakt problemen ontstaan tijdens de beurs (te weinig: geen elektriciteit; te veel: kortsluiting).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-29.jpg)
Op dit ogenblik zit ik nog te dubben over het hartstuk polarisatie. Er is een mogelijkheid, maar dan zal ik ook nog vier sets aan relais moeten inbouwen. Leuk, maar heb ik daar nog tijd voor...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-27.jpg)
Okay, vanavond weer lekker bezig geweest. Tafel en stoelen aan de kant, en dan de voetjes van de vloer. Mmm, de danslessen uit het najaar van 1991 op kosten van de belastingbetaler zijn vergeefs geweest. :-[ :police:
Maar dan heb je wel de ruimte voor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-32.jpg)
Het hout voor de Onderhouds- en Test-bak is binnen (6mm berken multiplex). Keurig netjes gelazerd. Eerste stap is daarna de onderdelen bij elkaar zoeken voor elk van de vijf delen. Met een identificatie hulpje heb je dan snel vijf stapeltjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-33.jpg)
huup huup barba-truuk (https://www.youtube.com/watch?v=0seI1JYBmEI)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-35.jpg)
Hierna zijn alle onderdelen uit de platen genomen. Hier had ik dus een dejavu (https://www.youtube.com/watch?v=9mq8ILulfBU).
Eén van de zaken waar ik benieuwd naar was, is de stevigheid van het materiaal. Moesten er nog extra steunen in om de boel steviger te maken. Een ander check was dus of ik alles wel juist had uitgedacht.
Eerst bak A in elkaar gezet, en eens gekeken in welke volgorde dat handig is. 10 Minuten aanklooien later:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-36.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-37.jpg)
Alles past, en startend met de binnen liggende supports blijft alles al uitzichzelf in elkaar zitten, en lijkt lijm niet eens nodig. De vraag of er nog verstevigingen nodig zijn was ook direct beantwoord; nee, zit als een huis. En dat is een meevaller, want dat scheelt weer gewicht.
Als tweede bak B in elkaar gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-38.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-38.jpg)
Okay, lijkt aardig, maar toch zijn er twee fouten in de tekening geslopen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-39.jpg)
en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-41.jpg)
Tja. Het tweede euvel is niet zo'n ramp. Hier mist een 'dobbelsteentje' hout. Dat is met een restant hout en lijm netjes weg te werken.
Het eerste schoonheidsfoutje is lastiger. Hier zal ik één set tanden weg moeten halen en die vervangen door een support achter het latje/plankje. Jammer. Maar ook hier valt de stevigheid van het materiaal op. Het kost wat extra tijd maar ook dan zal het goed komen. Ik betwijfel of je het tijdens de beurs nog gaat zien als er twee/drie lagen verf op zitten.
En dan bak C.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-42.jpg)
Hier gelukkig weer geen probleem.
Morgen (later vandaag ;)) een zet extra lijmklemmen regellen, en de spanbanden uit de auto meenemen, dan kunnen we de eerste twee bakken in elkaar lijmen.
Okay dat was het voor vanavond.
Jan-Peter
-
Heb je nog overwogen om de "A" er compleet uit te halen?
Nee, na doorlezen van de verschillende Duitse en anders talige beschrijvingen, heb ik deze bewust laten zitten.
Lokomotieven (en wagons) rijden met de flenzen over dit blik. De railstaven zelf zijn geïsoleerd. Die A in het midden van de rail heeft dus een 'belangrijk' elektrisch doel. In een oude Miba (Feb 2003) hebben ze dat opgelost met het aansluiten van deze railstaven aan de andere. Maar doordat de lokomotieven dan lager op het spoor staan, krijg je bij het berijden van de wissel een kortsluiting. De ski glijdt over de railstaaf heen. Misschien leuk voor de toeschouwer, maar ik hou graag mijn oude vertrouwde centrale (Intellibox IR) graag heel.
En het is ook wel leuk dat de locomotieven/treinen gewoon door rijden.
Jan-Peter
-
Je krijgt naar mijn idee geen kortsluiting door de A weg te halen. De ski wordt immers nog altijd opgetild door de puko's. ;)
-
Lekker bezig, vakman!
-
Vakmanschap! (y)
Groet Jaap
-
Mooie bouwpakketten zijn de bakken geworden!
-
Nee, na doorlezen van de verschillende Duitse en anders talige beschrijvingen, heb ik deze bewust laten zitten.
Lokomotieven (en wagons) rijden met de flenzen over dit blik. De railstaven zelf zijn geïsoleerd. Die A in het midden van de rail heeft dus een 'belangrijk' elektrisch doel. In een oude Miba (Feb 2003) hebben ze dat opgelost met het aansluiten van deze railstaven aan de andere. Maar doordat de lokomotieven dan lager op het spoor staan, krijg je bij het berijden van de wissel een kortsluiting. De ski glijdt over de railstaaf heen. Misschien leuk voor de toeschouwer, maar ik hou graag mijn oude vertrouwde centrale (Intellibox IR) graag heel.
En het is ook wel leuk dat de locomotieven/treinen gewoon door rijden.
Jan-Peter
Speel dan op zeker en polariseer die railstaven.
Ik had in mijn schaduw station nog wel eens sluiting op deze wissels (vooral met niet marklin mat.) Nu die A eruit is en kruisende railstaaf bij de puko's zit gaat het probleemloos.
Die twee draadjes zitten zo aan de rail vast.(aansluiten kan ook na eurospoor nog)
Mvg, Robin
-
Nou dat was me wel een weekje.
Maandag een klagende buurvrouw aan de deur. Of ik dat geklop ook had gehoord in de nacht... Eerlijk opgebiecht dat ik de oorzaak was, en dat dus niet meer zou gebeuren ... :angel:
Met het resultaat dat er iets minder dan gepland uit de vingers is gekomen.
De twee problemen die ik in bericht twaalf aangaf bleken respectievelijk groter en kleiner. De verkeerde vertanding van een gedeelte van de bak was met een figuurzaag snel opgelost zonder teveel nadelige gevolgen.
Het probleem de hoekpunt was niet het probleem zelf maar een symptoom. Ik heb in een vrij laat stadium de breedte van de complete bak moeten reduceren van 60 cm naar 59 cm (productie reden). Dat is bij de A en C bakken goed gelukt, maar bij de grondplaat van B niet. De onderste vertanding steekt dus uit, waardoor de frontplaat schuin tegen de bak aan staat en dus te kort.
Nou heeft het een voordeel dat iets te lang of te groot is; je kan het kleiner maken.... En met de figuurzaag was het dan ook redelijk snel voor elkaar. We konden eindelijk verder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-44.jpg)
Ik heb de nodige kennis van het lijmen weer bij gewerkt. Zaken als klemtijd, openingstijd, droogtijd, uitharden, druk, etc allemaal weer opgerakeld.
Hierbij werd ik netjes geholpen door mijn huisgenoot;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-45.jpg)
Die vind de losse stukjes hout ook erg interessant...
Met een de nodige klemmen en kunstgrepen de 5 losse bakken inelkaar gezet;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-46.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-47.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-47.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-48.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-49.jpg)
En zo is langzaam deze week het eind van het reine houtwerk inzicht gekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-51.jpg)
woooeeewiiiiee.
Waldorf: Isn't it lovely?
Statler: Yeah. Too bad they're gonna spoil it with a pig.
Overigens beginnen de onderdelen van de volgende fase ook binnen te komen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-52.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-52.jpg)
Met een beetje geluk heb ik alle bits-n-pieces morgen binnen.
Jan-Peter
-
Wel kijken waar je lijmt!
Groet Jaap
-
;D [Waldorf modus aan]
Grumph; did het really do this?
Yes, it was predictable.
[Waldorf modus uit]
(y) Goed bezig man!
-
Ga je het nog redden voor Eurospoor.
-
Of ik het ga redden voor Eurospoor?
Natuurlijk ga ik het redden voor Eurospoor. En zo niet, dan treed mijn marine/maritieme achtergrond inwerking; dan toch. (Flexibiliteit kenmerkt de zeeman, vraag maar aan Sobat...)
Volgende week heb ik vrij dus dan heb iets meer tijd. Nou dan moet het wel een heel eind klaar zijn.
Jan-Peter
-
Zo, een aantal dagen vrij, tijd om wat meters te maken... :angel:
Waar waren we gebleven? Het lijmen. Ondanks dat het berken triplex op zichzelf zeer sfeervol is. Zou het tijdens de beurs misschien kunnen lijken op het geen wat het kan zijn; on-af.
Eerst eens kijken of de bakken naast elkaar eigenlijk wel toelaten wat ik wil. En dan is het even passen hier in huis ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-53_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-53_1.jpg)
Zo alle bakken naast elkaar. Het geeft al een beetje aan hoeveel ruimte ik dit keer 'hoop' te krijgen. We zijn benieuwd, ik heb gehoord dat Steef en Edsko niet zo heel erg streng zijn met de vulling ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-54.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-54.jpg)
En dan eigenlijk altijd het leukst van welke baan bouw dan ook. De eerste keer dat het gene dat op het scherm, in een doos met railsjes of in je hoofd zit, daadwerkelijk tastbaar voor je ziet. Moest bedwingen om niet gelijk een trafo aan te sluiten en een rondje te gaan rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-55.jpg)
En uit een andere artistieke hoek ... Voorlopig slechts drie spoorbreedtes: Ho, O en N. Dan heb je dus de systemen: Ho: DC, AC & Dig; O: DC, AC & Dig; N: DC & Dig; en een paar afgeleiden; Hoe, Oe. Voorlopig zou dat dan wel weer genoeg moeten zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-56.jpg)
Eindelijk wat kleur; de grond verf. Zondag was het even mooi weer en kon er zowaar in de buitenlucht worden gewerkt. Zeker fijn met de verfdampen. Maar ik was nog niet klaar of de eerste regendruppels vielen, alles toen naar binnen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-58.jpg)
Vanochtend was de verf droog, en kon de volgende stap gezet worden. De bedding van de rails. De befaamde ondervloer uitleggen op de bakken, passen, meten en af tekenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-59.jpg)
En dan heb je een uurtje of wat later vijf bakken met de bedding vastgeplakt in de woonkamer staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-60.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-60.jpg)
Misschien herinnerd iemand nog mijn pendelbaan van de Modelspoordagen in Rijswijk van een aantal jaren geleden. Daar heb ik dezelfde methode toegepast. Niet zo zeer voor de demping van het geluid maar meer ligging van het spoor verbeteren. Een bijkomend voordeel is dat de blauwe plaat een stuk beter beschermd is tijdens transport, en in gebruik.
Dit keer eens een stemmig blauw gekozen. Wie daar de reden van kan bedenken verdient een geheel onverzorgd arrangement op het Pieterpad!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-61.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-61.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-62.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-62.jpg)
En dan heb je later op de dag vijf blauwe bakken op het balkon liggen. Door een temporal verschijnsel is het nu wel weer rap donker, wat dan wel weer een beetje als een domper kan worden ervaren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-63.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-63.jpg)
Toen de temperatuur buiten toch dan de laagste voor het uitharden van de verf ging benaderen, de bende maar binnen gezet. Nu kon ik het voordeel zien de bakken langer buiten te laten staan. De oplossingsmiddelen zijn er nu wel grotendeels uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-64.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-64.jpg)
Om dan niet gelijk allerlei blauwe strepen op het laminaat te krijgen, met de vijf bakken het spelletje 'de vloer is lava' (https://www.youtube.com/watch?v=AGlphm6iWtE) gaan spelen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-65.jpg)
Nu moeten de bakken een tijdje uitharden .... Morgen dus even tijd om wat zaken te regelen.
Later morgen kunnen we dan met de elektrische installatie en de verlegging van de rail beginnen.
Tot morgen. Jan-Peter
PS; Bij het proefpassen zat t niet echt lekker. Nu bleek bij de tweedehands rails een verkeerde bocht (24224 ipv 24130) te zitten, en dan krijg je een hele andere baan ...
-
Nog aan het solderen... t gaat niet lukken.
Moet een gedeelte van de rail opnieuw leggen, om te voorkomen dat ik weer dode stukken krijg. Een bakovergang en het einde van een rail is niet handig.
Dat vraagt dus om een rigoureuze herbouw. :-[ :'( :'(
Ik ben wel aanwezig voor het standaard werk, met een mini-werkplek. (De oude was al gedeeltelijk gebruikt in de bovenstaande bakken).
Maar we gaan verder. Eurospoor 2018? :angel:
Jan-Peter
-
Zonde ! Maar wel hard gewerkt (y)
-
Hierbij werd ik netjes geholpen door mijn huisgenoot;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-45.jpg)
Heeft die kat warmwitte ledjes? (en een tikje teveel spanning misschien??)
oudebiels
-
Het beroerde aan deadlines is dat ze soms niet gehaald worden ;) Sterkte!
-
Blaas blaas. Daar is ie weer.
Niet helemaal stil gezeten de afgelopen tijd.
Reden dat het niet meer zo snel ging; ik zag het niet meer. Dus eind vorig jaar een leesbril aan laten meten en aangeschaft. A; joh, wat zie ik nu weer veel. B; Ik moet er wel aan wennen.
De bakken staan dus weer terug op de werktafel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-66.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-66.jpg)
Voor Eurospoor 2017 was ik al met de electra begonnen, maar er zat te veel fout. Dus, nu opnieuw. Meer licht en een bril, maakt een verschil.
Om de bakken te verbinden gebruik ik oa de bekende telefoon stekkers en opbouw doosjes. Deze gebruik alleen voor de rails, er liggen nog twee kabels in de bakken, de 230V en de output van de Ecos die de wissels aanstuurd. Documentatie is belangrijk dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-67.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-67.jpg)
Groen/geel is de centrale railstaaf (puko's), bruin is rechts, en blauw is links. Hierop kan dus DC, AC, Digitaal enzovoort op staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-68.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-68.jpg)
Het wissel en de twee relais (voor de hartstuk polarisatie en keerlus) van de 1 en 5 bak worden aangesloten met behulp van de D9 connectors.
(1,2&6) Voor het wissel, (3,4&5) voor het hartstuk relais en (7,8&9) voor de keerlus. De laatste zal nog niet werkend zijn. Hoe ik de keerlus wil oplossen moet ik nog eens bedenken.
En dan ziet het er zo uit in de bak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-69.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-70.jpg)
Hier is links het hartstuk polerisatie relais (dubbel kontakt gebruikt) en rechts de wisseldecoder.
Om de hele zooi nog een beetje overzichtelijk te houden en bedienbaar, een Arduino de timing van het schakellen overgedragen. De Arduino zorgt er voor dat ten alle tijden maar een centrale of trafo aan de baan is gekoppeld. En dan krijg je een setje relais:
<<Plaatje vervangen zie volgend bericht>>
De transistors moet overigens nog naar de ander zijde van de relais (en NPN). Oeps.
En dat was het weer.
Jan-Peter
-
En het gecorigeerde plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SwitchBoard_schem_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SwitchBoard_schem_1.png)
Jan-Peter
-
Hallo,
En weer een avondje ouderwets solderen.
En ik denk dat ik de batterij van de rookmelder na de komende beurs moet vervangen... Hij zou toch echt wel een keer afgegaan moeten zijn ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-71.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-71.jpg)
Zo als te zien, met genoeg licht. (sorry voor de schittering ...)
Ook de electronica vorderd langzaam.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-72.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-72.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-73.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-73.jpg)
Door gebruik te maken van de Arduino, is schakeling overzichtelijk en releatief simpel. De eerste paar even uit doktoren, en dan versneld 2 tot 6 relais paren.
Jan-Peter
-
Een rollenbankje was een stuk simpeler geweest ;D
Je bent gewoon een modelbaan aan het bouwen (y)
-
Ja, ideale dingen die rollenbankjes. Alleen lastig om het bochten werk te testen. :D
Zonder gekheid, rollenbankjes zijn goed voor het geen ze moeten doen. Kijken of een lok uit de bocht loopt andere problemen van meer dynamische aard (hij maakt een vreemd geluid als hij links door bocht gaat) gaat gewoon iets handiger op een testbaan. En nu met linker en rechter bochten, zodat ook dat te testen is.
En verder:
Er staat een groot gedrocht in de kamer ... en er rijd al iets (dat moet jullie maar even aannemen, t was te donker voor een filmpje).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-74.jpg)
Ik heb voor de gevoeliger magen onder ons, maar even de zooi onder een grijs doekje geshopt.
Nu verder met de aansturing.
Spoiler alert: De aansturing zal erg basis zijn. Ik wil eerst eens wat werken met de testbak om te zien waar de besturing het handigst geplaatst kan worden.
-
Kiekeboe!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180114_093104.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180114_093104.jpg)
Proefdraaien voor Eurospoor. ;)
-
Oh serieus? Ziet er mooi uit. Kan een leek als ik het nog wel bedienen?
-
Dit is geen vervanging van de BNLS testbaan. ;) Die ligt momenteel bij Bas van Kesteren ter reparatie.
-
Ah, issie nou alweer stuk? Waar is dit mooie kunststukkie van Jan Peter dan voor?
-
Boompje, huisjes en een zooi tunnels er op en het loopt storm.
-
Ah, issie nou alweer stuk? Waar is dit mooie kunststukkie van Jan Peter dan voor?
Zie hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75716.msg3221776784.html#msg3221776784).
-
Zo, weer bij getrokken van twee dagen freubelen voor beginners.
Twee dagen werken met de onderhouds- en test-bak is me in het algemeen goed bevallen. Puntjes die nog enige verbetering vereisen:
- Een van de wissels bleef hangen tijden het in bedrijf stellen van de bak op zaterdag. Dat heeft de wissel aandrijving niet overleefd. Moet worden vervangen.
- Omschakellen was nog omslachtig (draadjes en kroonsteen), de electronica was te groot om op het bedienbord te plaatsen. Moet in de bak komen.
- Muis meenemen (incl dongle *)
- Het N-spoor/Hoe realiseren.
- Uitlijning van het spoor op de segmentovergang. Op één toch problematisch. Wordt samen met het eerste punt aangepakt.
Nee, geen boompjes en tunnels gepland **.
Met de electronica is de onderhouds- en test-bak even simpel in de bediening als de huidige testbaan.
Gedurende de beurs de nodige gast locomotieven op de baan gehad voor het testen. Daarbij zaten ook een aantal terleurstellingen (zie NMD draadje).
Ik denk dat er 'ruimte' is voor beide bakken op de BNLS stand. De huidige (na reparatie) testbaan dient als snelle test baan. Lok erop, rijden okay? Ja? Kun je verder rond neuzen. Nee? ga je naar de grote blauwe bak waar ze de lok beter kunnen bekijken. Wat doet ie wel, wat doet ie niet etc. En waarom. Is het simpel? Doen we dat direct. Zo niet, dan moet de klant een beslissing nemen: Terug, of laten repareren bij de modelwinkel.
Alweer de uitnodiging mogen ontvangen om naar Eurospoor 2018 te komen. Dus is er weer een stok achter de deur.
Jan-Peter
*. Zondag mijn muis niet vergeten, maar wel de dongle. Dongle bij de afbraak op zondag terug gevonden in de computer ... Ik had dus gewoon de muis kunnen gebruiken....
** Stylistische boompjes (pingpongbal op spijker) of huisje (KLM- met Kibri mensjes) in één kleur hard blauw, zou natuurlijk wel grappig zijn.... (Niet orgineel, kijk maar naar de spoorzone in Delft voor afbraak.)
-
Cool
Ik heb er namelijk wel zin in, als we dan weer naast elkaar zitten en misschien wat meer in de loop. Heb ook nog wel wat eigen projectjes, maar ik mag toch hopen dat ik je wel van dienst kan zijn als het om Marklin loks gaat
-
** Stylistische boompjes (pingpongbal op spijker) of huisje (KLM- met Kibri mensjes) in één kleur hard blauw, zou natuurlijk wel grappig zijn.... (Niet orgineel, kijk maar naar de spoorzone in Delft voor afbraak.)
Hou dat idee ff warm!
Lijkt me briljant om zoiets een keer uit te voeren, maar het moet niet opslag en vervoer hinderen.
Zullen we hier per pb eens over stoeien?
groeten
Hendrik Jan
-
Ach die dertig dagen notificatie ... :P
Onder het mom 'Mooi weer om buiten te spelen', (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=78913.0) hier vandaag als eerste de transport schade gerepareerd van afgelopen beurs in Rijswijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-75.jpg)
Een van de c-rails die aan de module-overgang zat, is uit de serie die broos zijn geworden, en jawel, als je dan de auto inpakt ...
Morgen is de wissel (links-midden bak) aan de beurt die aan het begin van de beurs in Rijswijk de geest gaf (kapotte microswitch).
De 4694 staat op de wissel om te kijken of de overgang van de wissel/bak naar de volgende bak vloeiend genoeg is.
Ik ga dit keer niet naar perfect (in eerste instantie geprobeerd met als resultaat stroomloze stukken) maar praktisch. Maar voorlopig, het gaat, en morgen een copy van de ecos maken om het panel-mounted te kunnen maken. O ja, en bij deaction of solow nog een zooi pingpong ballen halen.
Iemand nog een setje Kibri 38110 in de aanbieding??
Jan-Peter.
-
Ik bof maar dat er geen vrouw hier in het huis rond loopt...
De laatste loodjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-76.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-76.jpg)
De inspecteur houdt het nog steeds in de gaten, maar is voorlopig tevreden (heeft net wat lekkers gekregen, ik heb geen enkel probleem met steekpenningen...)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-77.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-77.jpg)
Voor Martijn een simpel keuze bordje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-79.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-79.jpg)
En omdat er nog wat tijd was, en lekker weer om even buiten te spelen: mezelf op deze getrakteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-78.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-78.jpg)
Nog ruim twee dagen te gaan ...
Jan-Peter
-
WoW man!
Mag ik aannemen dat het voor een leek als ik te begrijpen is? Maar heb er wel heel veel zin in
Martijn
-
Hallo Martijn,
Ja, dat was het idee. (Ook omdat een 7805 het niet eens was met hoe ik hem had aangesloten....) Uiteindelijk gewoon kiss.
Overigens nog steeds ideeen om het een en ander wat anders te doen/aan te kleden. Maar dat is voor een volgende beurs.
Jan-Peter
-
Mooi
Hoe laat ben je er ? Kannik oefenen...
Martijn
-
Maar 1 mokhouder??
Teleurgesteld... :-[
Tot vrijdag. (Draadloze Arduino DCC aansturing lenen? :-))
Greetz, Hans
-
Maar 1 mokhouder??
Je mag er niet meer bij ;D ;)
-
Hallo Martijn,
Je zult de super deluxe full service assisted uitleg krijgen van de ontwerper, bouwer en indienststeller.
Alles (dat geinstalleerd is) werkt nu, maar de status van de hartstuk polarisatie moet nog even gecheckt worden. Met een beetje geluk heb ik daar morgen nog tijd voor. Afgelopen halfjaar een van de wisseldeciders vervangen, en mogelijkerwijs zijn daar de twee massa draden omgewisseld van het relais en wissel.
'Eén mokhouder is meer dan genoeg, er wordt toch al te veel koffiekransjes gehouden....'. (Koffie wordt toch wel koud ...)
Nog een verzoek aan de opbouwers; tafel niet boven de kabelgoten plaatsen. Afgelopen week al meerdere keren bewezen dat de zwaartekracht nog steeds zijn werk doet ... :(
Jan-Peter
-
En uiteraard de aanpassingen aan de bak: ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koffie_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koffie_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Multi.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Multi.jpg)
Ook indien de koffie op is is er een duidelijke vorm van nut te zien, zoals op de foto onder te zien is. :-)
Bedankt voor de gezellige beurs!!!
-
Wauw de luxe uitvoering met bekerhouder, doe maar duur. ;D
-
En plotseloos heb ik vanavond weer een zee van ruimte in de woonkamer.
Een tijdelijke betere plek gevonden voor dit gedrocht;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-80_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak_2017-80_1.jpg)
Tot ziens op de Nederlandse Modelspoordagen 2019 in Rijswijk,
Jan-Peter
-
Volgens mij had Het Blauwe Gedocht afgelopen weekend niet over aandacht te klagen, toch?
Reinout
-
U heeft wel hart voor onze hobby! (y) (y)
Groet Jaap
-
De beast is terug in zijn kooi.
De transport platen hebben hun werk gedaan, en de segmenten hebben redelijk de beurs en transport weerstaan. De gok gedaan om geen bestelauto te huren, en de boel in de eigen auto te stoppen. Het risco om even een keer extra tussen huis en Rijswijk te rijden was niet zo groot. Maar alles paste (zelfs ruim) in de achterbak. Dus dat kan weer.
Door het uitblijven van Eurospoor 2019, denk ik er aan om de geometrie nog een keer om te gooien en de segment overgangen met halve rechte/kromme rail te over bruggen. Hart op hart zorgt toch voor te veel ontsporing tijdens het testen. Probleem blijft echter bij de rechte wissels, die eindigen op de segmentscheiding. Daar is minder aan te doen.
Dit keer ook wireless met de treinen op de bak gespeeld, dat was leuk. En met de TL-led zag ik ook nog bijna alles.
Jan-Peter
-
ten minste 30 dagen geen nieuw bericht
;D
Bij nader inzien: de baan is 'hetzelfde' gebleven. Afgelopen weken alle sporen van de bak gehaald, en opnieuw gemonteerd. Dit zo gedaan dat module overgang met een geheel stuk rail gebeurt, en geen hart-op-hart overgangen meer nodig heb. De twee binnen liggende wissels liggen nu wel op een bak uiteinde, maar de daarop volgende rail ligt dan ook los. De tandenstokers zijn dan ook grotendeels verdwenen. Alleen het N-spoor....
Morgen de koffersloten nalopen en vervangen waar nodig. Dit keer zijn de veranderingen meer onder de kap dan zichtbaar. De gehele 220V distributie is gewijzigd, extra uitvoer van het netwerk.
Lekker aan het klootviolen geweest..
Tot zaterdag/zondag.
Jan-Peter
-
De oude testbak komt iig mee, dus geen zorgen over het Nspoor
-
Tot zaterdag/zondag.
Met het blauwe gedrocht toch wel ??
-
Hallo Richard,
Natuurlijk. Die komt vrijdag al 5 km naar het noord-oosten.
De beperkte (geen?) problemen met het N-spoor tussen de segmenten afgelopen NMD 2019, hebben geleid dat die methode dus ook voor de HO gedeelte is toegepast.
En het lijkt te werken (thuis dan), Murphies expositie law even niet meegenomen.
Jan-Peter
-
Blaas, zo het stof weer weg. Alhoewel?
Hoe de buren op de zenuwen werken in één simpele les:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/T-Bak2021-01-61354f314d4ff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/T-Bak2021-01-61354f314d4ff.jpg)
12 Gaten vrezen voor de nieuwe sloten op de bakken...
Overigens dit keer zonder de inspecteur, (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75716.msg3221969248#msg3221969248) die heeft t moede hoofd na 21 jaar in februari neergelegd.
Jan-Peter
-
Lekker bezig Jan-Peter. (y) (y)
-
21 jaar is wel rijkelijk bejaard. Zal wel stil zijn in
huis. Sterkte JP, ik moet er nog ff niet aan denken.
-
't Meest mis ik de vrolijke begroeting als ik wakker wordt en thuis kom van mijn nieuwe baan.
En omdat het op t ogenblik nog niet 'rustig' is, cq toekomst bestendig, moet ik het katloze bestaan nog iets rekken. Misschien neem ik voorlopig genoegen met een miertje. ;D
Maar voorlopig weer lekker bezig met de baan (pun intended).
Jan-Peter.
-
Nieuwe baan??
Mvg,
Matthijs
-
Nou. De bakken hebben weer een fris nieuw kleurtje. Jaren geleden al eens geroepen dat er nog een laagje overheen zou moeten, jawel. Zie daar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OTBak-2017-6140f0980bfce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OTBak-2017-6140f0980bfce.jpg)
Mijn huidige 'buurman'.
En laat Gamma nou juist helder blauw uit het assortiment hebben gehaald, dus een volledig andere kleur. Wel met de Franse slag, dus nu is het Blue.
Ik bof dat ik geen vriendin heb. ;D :angel:
Donderdag de sloten erin en een week proefrijden. We zijn maar weer druk...
Jan-Peter
-
En natuurlijk gaat het altijd weer net iets trager/net niet/kwalitatief uitermate teleurstellend., maar het resultaat telt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak-2021-02-61479b0830895.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TestBak-2021-02-61479b0830895.jpg)
Maar sinds vanmiddag draaien de treinen weer hun rondjes en kan ik me nu nog zorgen maken over:
- Transport,
- Updates,
- Nog wat laatste aanpassingen,
- En de amaryllissen in de schuur zetten, anders heb ik pas met mijn verjaardag bloeiende planten (ipv kerst).
Overigens is het goed om na twee jaar weer eens de hele zooi op te zetten. Ondanks dat t logisch in elkaar zit, is t toch wel even weer puzzelen in welke volgorde de zaken aangesloten moeten worden.
De nieuwe sloten werken een stuk beter en nauwkeuriger dan de oude koffersloten, met als resultaat dat alle rail op een segment na, allemaal los moest, om bolling van t spoor tegen te gaan.
De linker zijde is een halve centimeter meer naar links gegaan.
Maar t rijdt!
Jan-Peter
-
Uch, uch, leeft hier nog iemand????
Nou ja. Na bijna anderhalf jaar de baan weer van 'zolder' en opgezet. Kwaliteit verloochend zich niet... t draaide in één keer.
Formule voor komend weekend: eerst beide buitenste bakken, daarna alles aansluiten en de middelste bak aan beide andere delen vast maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/BeneluxBaanJPB-63bdeded97437.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/BeneluxBaanJPB-63bdeded97437.jpg)
Echter het venijn zat dit keer in de staart; de lokprogrammer weigerde... Ah!, vergeten de USB-Seriele kabel terug te plaatsen. Deze is in de afgelopen tijd misbruikt bij de verbouw van een schip voor config updates.
Nu nog een werkende driver voor de SProg3 vinden. Windows (10H22) is soms zo lastig. En om nu in veilige modus elke keer de driver te toe te staan... zucht.
Komend weekend nog wat plaatjes maken als bv Martijn (Martijn193) even waarneemt. En dat is wel eens fijn.
Jan-Peter
-
Het belangrijkste is dat de bekerhouder zo te zien goed werkt! :P
-
En weer een heel gesleep om een ander tot dienst te zijn.
-
...tot dienst te zijn. ...
Sorry, ergens in een recent verleden (~30 jaar) is er een kwartje gevallen dat iemand helpen best bevredigend kan werken. ;) Als minimaal de helft van de wereld bevolking dat zou doen, was het meeste leed zo de wereld uit.
Nu weer verder met freubellen.
Jan-Peter
-
- En de amaryllissen in de schuur zetten, anders heb ik pas met mijn verjaardag bloeiende planten (ipv kerst).
Dat is goed gekomen zo te zien ;D ;D
-
Inderdaad, maar ze hebben keurig gebloeid terwijl ik afgelopen maart in Dubai was. Geen ruk van gezien >:(
Wie weet dit jaar, zal overigens wel juni worden...
Jan-Peter.