BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: Hugo Baart op 19 November 2016, 15:10:53
-
Warley op 26 en 27 november 2016
Met 90 modelbanen, tal van commerciële deelnemers veel demonstratie activiteiten beloofd Warley weer een waar walhalla te worden voor de ware modeltreinliefhebber.
Van de 90 modelbanen komen er 17 van buiten Engeland.
De Nederlandse en Belgische inzendingen die dit jaar zijn vertegenwoordigd zijn;
Ronald Halma met zijn Amerikaanse baan Cushman OR
Ivo Schrapen staat er met zijn indrukwekkende station Hasselt
Paul de Groot met Mahachai waarvan het een raadsel blijft dat de de luifels bij elke treinpassage omhoog gaan.
Martin Welberg met de zeer tot de verbeelding sprekende schaal ON30 modulebaan Mara Harbor
Hugo Baart met zijn H0e modulebaan met tal van kneuterigheden die bij een dergelijke schaal horen.
Wist je dat je al een vliegticket retour Birmingham voor ca. 100 euro kan kopen en het vliegveld ligt naast het National Exhibition Centre (NEC).
Hugo
-
Ik heb er zin in. (y)
-
Ben al eens geweest en heb er ook aan meegedaan.
-
Ik sta er 2 dagen op de stand van DCCTrainAutomation :)
-
O nee! Hugo is er ook! Daar gaat dan mijn halve zondag op aan kletsen met de beste man. ;D
Lijkt er op dat het bijna goedkoper is om vanuit NL te vliegen. Ik neem normaal de trein (vanuit Slough via Londen Euston), maar dit jaar met de auto. Dat is 3x goedkoper, het verschil is echt te gek voor woorden. Zeker als je met z'n tweeën gaat.
-
Ik ben er zondag om eens wat extra inspiratie op te doen voor mijn G.W.R. project.
Groeten,
John
-
Mijn ticket en hotel zijn ook al lang geleden geboekt.. Lekker 2 dagen rondneuzen in de grote snoepwinkel...
Michael
-
Ik ga daar lekker Franse baantjes kijken. Die zijn daar toch wel? Toch? Of? Nou ja, ik ga toch.
-
Ik zie jullie :)
-
Ik ga daar lekker Franse baantjes kijken. Die zijn daar toch wel? Toch? Of? Nou ja, ik ga toch.
In de deelnemerslijst (http://thewarleyshow.co.uk/pdf/Hall%20Plan%202016.pdf) zie ik niks wat Frans klinkt.
-
Die zijn daar toch wel? Toch? Of? Nou ja, ik ga toch.
Je weet wat je te doen staat.... ;D
-
Toch wat gevonden Klaas! Saintes Amis sur Mer B66
Erg leuk baantje! Lastig om leuk te fotograferen door het ontbreken van een achtergrond.
(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/IMG_3703.JPG)
Hier m'n andere foto's van Warley. http://belderok.net/coppermine/thumbnails.php?album=17
Ik weet niet of dit de geschikte plek is om te vertellen, maar ik doe het toch.
Voor mij de eerste keer Warley als deelnemer (hulpje van Martin - Mara Harbor) en bezoeker. Wat kan ik er over zeggen. Ik vond het geweldig! Ten aller eerste, wat zijn die Engelsen fijn volk zeg, beschaafd, vriendelijk (al stralen die gezichten op de foto hier boven dat niet direct uit) en behulpzaam. Ze willen allemaal een praatje maken en dat je helemaal de moeite doet om het kanaal over te steken vinden ze geweldig. Hele leuke gesprekken gehad.
Verder was de organisatiegraad enorm. De hoeveelheid vrijwilligers die ze opgetrommeld krijgen is geweldig en iedereen is even behulpzaam.
De show zelf, ik vond het ruim van opzet, maar al snel bleek dat in Engeland er nog wel veel mensen naar een treinenshow komen en al gauw was het overal dringen. De zondag was het wel iets rustiger. De banen, ik had het idee dat de kwaliteit van Engelse banen tanende was, althans, dat deden sommige mensen mij geloven, maar niets was minder waar. Ok, een iemand zal het niet met mij eens zijn, kwa grasjes, maar de detailleringsgraad, de wijze waarop de treinen volgens dienstregelingen en wissels en seinen werkelijkheids getrouw bediend werden, deden mij versteld staan. Echt een genot om naar te kijken Ook treinen en gebouwen waar veel aandacht aan besteed was. Heel fijn allemaal.
Er was ook een groot demonstratieplein waar zeer diverse aspecten van de hobby getoond werden. Niet alleen maar 5 man die messing aan het bakken waren. Nee echt van alles, de werking van seinen, iemand die specifiek voor personen materieel uitleg kon geven, landschap vormgeven (het grove werk, compleet met schort voor) witmetaal solderen, scratchbuilden met styreen, bomen maken, wissels scratchbuilden in schaal N. En iedereen had een bord met hun naam en wat hun specialiteit was.
Ander puntje, de vele kleinserie producenten die hun waren tentoonstelden. Ik denk toch dat onze modeltrein cultuur teveel verschilt van de Engelse of Franse (daar zag ik het al eerder) waardoor dat in NL nooit van de grond gaat komen. (waarmee ik de paar kleinserie producenten die Nederland rijk is niet tekort wil doen)
Het enige nadeel, het ontbijt is helemaal ruk in Engeland en je zit altijd met die overtocht. Maar ik denk dat m'n vakantie in juni weer eens in het VK gaat plaatsvinden. (y)
-
Ah, dan had ik bijna jouw ontbijt opgegeten ;D Martin kwam vragen bij ons of er nog iemand ontbijt wilde, aangezien er iemand bij hem geen ontbijt hoefde :P
-
Er was ook een groot demonstratieplein waar zeer diverse aspecten van de hobby getoond werden. Niet alleen maar 5 man die messing aan het bakken waren. Nee echt van alles, de werking van seinen, iemand die specifiek voor personen materieel uitleg kon geven, landschap vormgeven (het grove werk, compleet met schort voor) witmetaal solderen, scratchbuilden met styreen, bomen maken, wissels scratchbuilden in schaal N.
Dat zijn ook leuke demo's idd.... Nooit aan gedacht.
landschap vormgeven (het grove werk, compleet met schort voor)
Iets voor jou Ewout komende Eurospoor? Mag je ook een schort voor. :D
En iedereen had een bord met hun naam en wat hun specialiteit was.
Dat wil ik ook op Eurospoor 2017!
STEEF!!! ;D
-
Wie had die demo's in Birmingham georganiseerd?
Kijk, ik denk dat er in Nederland genoeg mensen zijn die interessante demo's kunnen en willen geven. Maak een lijstje met interessante onderwerpen en je hebt de mensen er zo bij bedacht. Het probleem lijkt me eerder dat die mensen op zeer Nederlandse wijze over meerdere clubjes zijn verdeeld met ieder hun eigen stand bij een tentoonstelling. Of dat er maar één clubje aanwezig is op een tentoonstelling. En dat er kennelijk niks wordt afgesproken, zodat bij een clubje vier man ongeveer dezelfde demo zitten te geven. Nederlandse anarchie is vaak leuk, maar bij zoiets schiet het niet op.
Mij staat me bij dat er vroeger bij Rail en Eurospoor wel degelijk een centrale demoplek was. Daarbij hoorde dan ook presentaties. Waarom is dat er niet meer? Moeten de clubjes gaan samenwerken? Moet de organisatie van de tentoonstellingen erop aandringen dat bijvoorbeeld Mitropa, Beneluxspoor en Modelspoorwijzer gezamenlijk het demowerk verdelen en niet alleen maar in de eigen stand gaan zitten hokken?
-
Wie had die demo's in Birmingham georganiseerd?
Gewoon, de organisatie. Dat is zelf een club die weet waar behoefte aan is. De demo's zijn echt Engels georiënteerd.
Kijk, ik denk dat er in Nederland genoeg mensen zijn die interessante demo's kunnen en willen geven. Maak een lijstje met interessante onderwerpen en je hebt de mensen er zo bij bedacht. Het probleem lijkt me eerder dat die mensen op zeer Nederlandse wijze over meerdere clubjes zijn verdeeld met ieder hun eigen stand bij een tentoonstelling. Of dat er maar één clubje aanwezig is op een tentoonstelling. En dat er kennelijk niks wordt afgesproken, zodat bij een clubje vier man ongeveer dezelfde demo zitten te geven. Nederlandse anarchie is vaak leuk, maar bij zoiets schiet het niet op.
Waarom niet? Het gaat toch om het laten zien?
Moeten de clubjes gaan samenwerken? Moet de organisatie van de tentoonstellingen erop aandringen dat bijvoorbeeld Mitropa, Beneluxspoor en Modelspoorwijzer gezamenlijk het demowerk verdelen en niet alleen maar in de eigen stand gaan zitten hokken?
Er moet niks. Het kan een idee zijn om op een gelijke manier de demo's te verzorgen. Maar dat is iets wat een organisator van een tentoonstelling voor zichzelf moet beslissen of dat wat voor hem of haar is.
Bedenk wel dat over de hele Warley tentoonstelling op meerdere plekken demo's gegeven worden door bv clubs of society's en dat deze centrale plek niet de enige plek is. Dus wat dat betreft verschilt het niet zo heel erg veel met ons landje.
-
Nou, het verschil is dus dat er hier nooit meer een centrale plek is waar een keur aan demo's wordt gegeven. En dat komt niet omdat er in Nederland geen mensen zijn die uiteenlopende bouwkunsten beheersen.
Mijn beeld van het demogebeuren op een doorsnee Nederlandse tentoonstelling? Een stand waar een paar man zo nu en dan messing zit te bakken, verderop een stand waar een paar man zo nu en dan lokdecoders zit in te bouwen en weer verderop een stand waar een paar man zo nu en dan in styreen zit te snijden. Zwaar overdreven, bij voorbaat excuses, maar er is veel minder herkenbaarheid en variatie dan zou kunnen.
Er moet niks, stel je voor. Maar ik denk dat het demogebeuren voor de bezoeker interessanter zou worden als iemand een lijst met onderwerpen maakt en daar dan mensen bij zoekt om een demo te geven. Ik denk dat het demogebeuren dan herkenbaarder en gevarieerder zou worden. Ik vroeg me vervolgens hardop af hoe dat te organiseren. Vroeger kon het in Nederland wel. In Birmingham kan dat kennelijk nog steeds.
-
Och, normaal is het Mitropa kasteel wel een aardige centrale demoplek waar meer dan messing bakken gebeurt. Maar ja, de gemiddelde NL organisator zit zo op zijn onkosten penningen dat er gewoon niet gevraagd wordt of we willen komen..Demo geven is leuk maar het moet voor mij /ons wel kosten dekkend zijn, de stand en zijn bemanning heeft zo zijn transportkosten..
-
Beste Henk,
Nou, het verschil is dus dat er hier nooit meer een centrale plek is waar een keur aan demo's wordt gegeven. En dat komt niet omdat er in Nederland geen mensen zijn die uiteenlopende bouwkunsten beheersen.
Dat is ter keuze van de organisatie. Dat is ter keuze van de organisatie. Precies wat Martin al aangeeft: Heeft meestal te maken met de kosten van demo's. Het zijn geen publiektrekkers. Banen en fabrikanten spreken meer mensen aan. Workshops en lezingen werken ook niet op nederlandse beurzen. Wel op Duitse beurzen. Daar zitten mensen gewoon een halfuur te luisteren naar een verhaal van een fabrikant of een bepaald onderwerp.
Mijn beeld van het demogebeuren op een doorsnee Nederlandse tentoonstelling? Een stand waar een paar man zo nu en dan messing zit te bakken, verderop een stand waar een paar man zo nu en dan lokdecoders zit in te bouwen en weer verderop een stand waar een paar man zo nu en dan in styreen zit te snijden. Zwaar overdreven, bij voorbaat excuses, maar er is veel minder herkenbaarheid en variatie dan zou kunnen.
In de BNLS-stand zijn (onder andere op eurospoor) al heel wat variaties van demo's langs gekomen. Van messing, verweren (poeders en spuiten), lokdecoders inbouwen, sytreen klussers, scenery, huisjes bouwen, boompjes maken, 3D-printing.... Zomaar even uit het rijtje van demo's uit de laatste jaren. Dan heb ik het nog niet over de andere demo's die gegeven worden bij andere stands. Je wil als organisator ook niet ieder jaar hetzelfde laten zien. Dan lopen de vaste bezoekers ook je stand voorbij met het idee "Ken ik al.... Heb ik al gezien.... Zitten ze weer.... ". Want dat komt 100% terug op de diverse fora omdat de zeikers dan roepen "ieder jaar hetzelfde aan banen en demo's! Daarom ga ik niet meer!"
Er moet niks, stel je voor. Maar ik denk dat het demogebeuren voor de bezoeker interessanter zou worden als iemand een lijst met onderwerpen maakt en daar dan mensen bij zoekt om een demo te geven. Ik denk dat het demogebeuren dan herkenbaarder en gevarieerder zou worden. Ik vroeg me vervolgens hardop af hoe dat te organiseren. Vroeger kon het in Nederland wel. In Birmingham kan dat kennelijk nog steeds.
Denk je dat die lijst niet gemaakt wordt? Je bent als standorganisator (zoals de BNLS-stand) afhankelijk van personen die minimaal 1 of meerdere dagen dat willen doen. Die niet alleen kunnen demo'en maar ook wat meer brengen dan alleen zitten werken. Dat lukt het ene jaar beter dan het andere jaar om genoeg mensen te vinden en demo's te vinden. Dit jaar hebben de heren achter de bnls-stand behoorlijk wat verschillende demo's kunnen regelen.
Over het bemannen nog kort: Uit eigen ervaring veel mensen hebben koudwatervrees en roepen van "ik kan dat niet. Ik ben niet goed genoeg.". Bij veel mensen valt dat 100% mee. Ze kunnen wel wat en ook nog op een leuke manier. Na een eerste beurs willen ze graag nog wel een keer staan.
Maar wat zou jij nu zeggen als je gevraagd wordt wat kan jij voor een demo geven en kan je op de volgende beurzen Rijswijk 2017, Rail 2017 en/of Eurospoor 2017 aanwezig zijn? Wat is daar jouw gedachten bij?
Groeten Ronald.
-
Ik wil in de toekomst mij gaan richten op het demo verhaal.
Het leuke is dat het feit dat je wat laat zien de mensen een gesprek aangaan.
Sinds 2013 doe ik naast mijn tentoonstellingsbaan wat freubelen, de ene keer bomen, dan weer huisjes of muurtjes.
Altijd goed waar je ook staat van Leipzig tot Birmingham en van Roermond tot Groningen.
Gerard
-
Dat is mooi Gerard.
Maar wat zou jij nu zeggen als je gevraagd wordt wat kan jij voor een demo geven en kan je op de volgende beurzen Rijswijk 2017, Rail 2017 en/of Eurospoor 2017 aanwezig zijn? Wat is daar jouw gedachten bij?
Groeten Ronald.
Vaak genoeg gedaan Ronald. Het is alweer een jaar of acht geleden. Ik zit in een levensfase waarin ik met moeite tijd vrijmaak voor een ochtendje naar een beurs of tentoonstelling. Hele dagen of weekenden zit er momenteel niet in. Maar de laatste keer had ik een oproep gedaan aan mensen om met een model te komen waarop volgens hen echt geen kortkoppelmechaniek kon worden gemonteerd. En dat ging ik dan ter plekke toch doen. Erg leuk, maar met een hoge mate van vrijheid blijheid dus. Ook toen al zat er weinig lijn in het demogebeuren.
Nogmaals, ik denk dat het demogebeuren op de tentoonstellingen gevarieerder kan.
En ik denk dat het te maken heeft met versnippering en iets te veel vrijheid blijheid.
Mitropa doet het heel aardig op Ontraxs Martin. Maar ik denk dat het ook daar gevarieerder kan, gezien de vaardigheden van de heren en het enorme netwerk waarover men beschikt.
Maar wie ben ik. Het helpt natuurlijk niet als de organisatie sowieso weinig waarde aan de demo's hecht.
-
En dat laatste is nu het probleem, op Rijswijk na vinden de meeste organisatoren het kasteel met demogevers te duur. En er voor nop gaan staan zodat hun de centen in de zak kunnen steken dat zie ik en het team ook niet zitten. Maar we staan er open voor om deel te nemen aan een Rail of Eurospoor of welke beurs dan ook..
-
Nogmaals, ik denk dat het demogebeuren op de tentoonstellingen gevarieerder kan.
En ik denk dat het te maken heeft met versnippering en iets te veel vrijheid blijheid.
Eens, en je eerdere opmerking over naambordjes e.d. ook. Het kan allemaal iets beter.
Denk dat daar wel een taak ,ligt voor beursorganisatoren, zowel door aan te geven war ze willen zien aan demo's als daar ook voor te betalen. Als ik nu een demo doe, maak ik wat ik op dat moment voor mijn projectjes nodig heb. Ik wil met alle liefde een weekdn bomen gaan zitten knopen die ik niet nodig heb, maar dan zie ik die materiaalkosten graag vergoed.
-
STEEF!!! ;D
Is goed hoor, krijg jij er één met 'de kop van Jut' erop. Neem ik ook de hamer mee...
Komende Eurospoor zitten er 5 Mitropianen in de demostand van BNLS.
Die zitten dan messing te braaien, kliederen met gips, en kliederen met verf en
pigment. Er word door BNLSers daar met styreen gewerkt, groenmeuk,
soldeerbout, baanbouw, 3d printen en andere electrarommel waar vraag naar is.
In totaal hebben we 15 demogevers en 4 extra baantjes naast de BNLS en BMB
baan. Genoeg dus dunkt me.
Het mooie van dit soort discussies is, dat een aantal die reageren zelf geen vinger
uit steken aan vrije tijd om drie dagen op Eurospoor te zitten. Dus wil iemand wat
anders? Prima, stuur mij maar een pb met het idee en het aantal dagen dat diegene
beschikbaar is. Dan zal ik het met alle plezier inpassen in de tekening van de stand.
Kom maar op dus.
-
Maarre, dat met die bordjes is leuk, het kan tenslotte altijd beter. En ik heb er bij Mitropa ook aan gedacht om eens wat meer te vertellen aan het publiek, dan alleen maar zitten en bezig zijn. Zelfde geldt voor de baan Rhenen en oosterbeek, fantastische banen, maar er kan nog meer uit gehaald worden door iemand te laten vertellen over historie, tot stand komen, maar ook over materieel wat er rijdt. Nu rijdt er alleen maar wat en de goegemeente zegt het niets. Ik ben voor en stel me hierbij ook kandidaat als opperspreekstalmeester. ;D
Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
-
Het mooie van dit soort discussies is, dat een aantal die reageren zelf geen vinger
uit steken aan vrije tijd om drie dagen op Eurospoor te zitten. Dus wil iemand wat
anders? Prima, stuur mij maar een pb met het idee en het aantal dagen dat diegene
beschikbaar is. Dan zal ik het met alle plezier inpassen in de tekening van de stand.
Kom maar op dus.
(y)
-
Da's grappig dat je dat zegt Tom. Toen we Mara-Harbor aan het opbouwen waren, probeerden de vrijwilligers de baan te voorzien van "barriers". Dat wilden we dus niet. Wij staan aan de voorkant van de baan de boel te bedienen (net als met Oosterbeek-Hoog en Rhenen) en velen wilden toch expliciet aan ons mededelen dat ze deze open manier van de baan bedienen en de mogelijkheid tot contact met de bezoeker, enorm waarderen. Overigens hebben we geen enkel moment iemand terug hoeven roepen omdat ze met hun tengels huizen aan het verplaatsen waren of de rotsen aan het indrukken waren. Maar wat ik wil zeggen is dat we het al redelijk open doen zeg maar. Contact is modelijk. Als jij pro-actief mensen met allerhande informatie wil verve, euh, vermaken, vind ik dat natuurlijk prima.
De hoge kijkhoogte en theatrale opzet (frieslijst en achtergrond alsmede de goede verlichting) werden ook gewaardeerd.
-
Het mooie van dit soort discussies is, dat een aantal die reageren zelf geen vinger
uit steken aan vrije tijd om drie dagen op Eurospoor te zitten. Dus wil iemand wat
anders? Prima, stuur mij maar een pb met het idee en het aantal dagen dat diegene
beschikbaar is. Dan zal ik het met alle plezier inpassen in de tekening van de stand.
Kom maar op dus.
(y)
Hey, volgens mij meldt Ronald zich aan! (y)
-
Da's grappig dat je dat zegt Tom. Toen we Mara-Harbor aan het opbouwen waren, probeerden de vrijwilligers de baan te voorzien van "barriers". Dat wilden we dus niet. Wij staan aan de voorkant van de baan de boel te bedienen (net als met Oosterbeek-Hoog en Rhenen) en velen wilden toch expliciet aan ons mededelen dat ze deze open manier van de baan bedienen en de mogelijkheid tot contact met de bezoeker, enorm waarderen. Overigens hebben we geen enkel moment iemand terug hoeven roepen omdat ze met hun tengels huizen aan het verplaatsen waren of de rotsen aan het indrukken waren. Maar wat ik wil zeggen is dat we het al redelijk open doen zeg maar. Contact is modelijk. Als jij pro-actief mensen met allerhande informatie wil verve, euh, vermaken, vind ik dat natuurlijk prima.
De hoge kijkhoogte en theatrale opzet (frieslijst en achtergrond alsmede de goede verlichting) werden ook gewaardeerd.
Precies wat we ook bij de BNLS forum baan doen. Ervoor staan en praten. Wij merken bijvoorbeeld dat mensen ook geinteresseerd zijn in de techniek erachter. Dus dat gaan we voor aankomende beurzen ook faciliteren. DAg-nacht schakelaar aan de voorkant monteren, DR5000 aan de voorkant, keerlus modules zichtbaar neerleggen etc... Wordt erg gewaardeerd.
-
(y)
Hey, volgens mij meldt Ronald zich aan! (y)
Als de data een beetje rekening houden met mijn werkrooster wil ik best 1 of meer dagen in de stand. EDIT ik zie dat zondag 5 november geen probleem is :)
Over de bediening; doen we al jaren vanaf voorkant. Normaal gebruik ik daarvoor geen afzetting maar op heel grote beurzen soms wel. Bij de nieuwe baan heb ik ervoor gekozen vanwege de draaibrug die buiten de bak draait. Was op Eurospoor achteraf niet nodig maar al wel besteld :)
-
Voor mij de eerste keer Warley als deelnemer (hulpje van Martin - Mara Harbor) en bezoeker.
Haaaaaaaaaaaaaa! Dus dát ben jij. Had ik me niet beseft.
Ten aller eerste, wat zijn die Engelsen fijn volk zeg, beschaafd, vriendelijk (al stralen die gezichten op de foto hier boven dat niet direct uit) en behulpzaam. Ze willen allemaal een praatje maken en dat je helemaal de moeite doet om het kanaal over te steken vinden ze geweldig. Hele leuke gesprekken gehad.
Heb je dat weer. "Die Engelsen" zijn Engelsen die je op een modelspoorbeurs tegenkomt. Die zijn inderdaad erg aardig. Maar datzelfde soort mens kom ik net zo goed tegen op de Nederlandse evenementen. Het is meer de modelspoorder eigen dat men doorgaans aardig is en graag een praatje wil maken, heeft niks met nationaliteit te maken. Ook in Engeland beklagen "De Engelsen" er zich over dat er ook altijd norse mensen zijn die niks zeggend langs de baan lopen. Of exposanten die geen zin hebben om een praatje aan te knopen, daar wordt ook over gemopperd. En als buitenlander ben jij nog interessanter voor de Engelsen. Gevleid dat ze zijn dat je speciaal voor "hun" evenement naar Engeland reist. Nederlanders zijn erg populair onder de Britse modelspoorders. Omdat ze altijd zo aardig zijn en graag een praatje willen maken. ;)
Zondag op de valreep hebben mijn vriend Chris en ik het laatste uurtje nog Mara Harbour mogen bedienen. Gelukkig waren er nog maar enkele bezoekers langsgekomen, want Chris haalde zijn verloren jeugd in door met Martin's prachtige stoomlocomotieven over de baan te gaan racen. We waren allemaal erg onder de indruk toen hij met een noodvaart op een colonne rijtuigen afreed, plots stopte en strak aankoppelde, zonder de rijtuigen een millimeter te bewegen. Martin, bedankt dat je ons het rijden toevertrouwde, we vonden het erg leuk. Wel even een keer die knopjes van de wissels fixen. ;)
-
Precies wat we ook bij de BNLS forum baan doen. Ervoor staan en praten.
En wat ik ook merk dat zelf mensen aanspreken die staan te kijken goed werkt. Veel kijkers willen dan toch een praatje maken. Het percentage introvertelingen onder de Modelspoorders is vrij hoog... 8)
-
Zondag op de valreep hebben mijn vriend Chris en ik het laatste uurtje nog Mara Harbour mogen bedienen. Gelukkig waren er nog maar enkele bezoekers langsgekomen, want Chris haalde zijn verloren jeugd in door met Martin's prachtige stoomlocomotieven over de baan te gaan racen. We waren allemaal erg onder de indruk toen hij met een noodvaart op een colonne rijtuigen afreed, plots stopte en strak aankoppelde, zonder de rijtuigen een millimeter te bewegen. Martin, bedankt dat je ons het rijden toevertrouwde, we vonden het erg leuk. Wel even een keer die knopjes van de wissels fixen. ;)
Graag gedaan, en de volgende keer heb ik hopelijk knopjes ;) ;D
-
Om maar even het gelijk van Team Mara Harbour weer te geven, wat betreft dranghekken, even dit plaatje. Verrekijkers werden niet uitgedeeld en ik heb deze baan gewoon overgeslagen. Lange treinen op rijen sporen trekt mij sowieso niet, dus niks gemist.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8597.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8597.jpg)
-
O nee! Hugo is er ook! Daar gaat dan mijn halve zondag op aan kletsen met de beste man.
Ik heb je gemist. Heb nog wat spraakwater over.
Hugo
-
Ha ha, dat dacht ik ook toen we onderweg terug reden! Je was niet bij je stand en Harry stond te rijden, die ik al eerder elders gesproken had. Dus ik dacht later terug te komen, waarna ik het helemaal vergeten ben. Heb zelfs je baan niet eens bekeken! :'(
-
Vreselijk die dranghekken, en dan staan ze ook nog achter de baan te bedienen.. ::)
-
Héél eng inderdaad; bezoekers. Voor je het weet willen ze met je praten.
Of ze slopen je hele baan. Uiteraard.
En voor je het weet gaan ze zelf een baan bouwen en wordt jij niet meer uitgenodigd met je baan. Doodeng allemaal.
-
Om maar even het gelijk van Team Mara Harbour weer te geven, wat betreft dranghekken, even dit plaatje. Verrekijkers werden niet uitgedeeld en ik heb deze baan gewoon overgeslagen. Lange treinen op rijen sporen trekt mij sowieso niet, dus niks gemist.
Sven, dat was zeker geen gemeengoed in Warley....... de meeste banen waren goed toegankelijk.
-
Kweenie, stonden overal van die rare hekkies voor :P
-
En toch kon je bij de meeste banen goed bij. Een groter probleem was de mensenmassa :o
-
Wat IMO voor een deel komt door die maffe hekkies..
-
@Ronald. "ik heb deze baan gewoon overgeslagen". Ik sprak niet over de hele expo, alleen over deze baan. Dit was een extreem voorbeeld. Op een enkele na, vond ik de rest ok, wat betreft drankhekken. Functioneren ook prima als "hanghekken". Jammer dat kinderen het vaak als "rekrekken" gebruiken, superirritant. ;)
-
Sven, dat snap ik. Meer was mijn punt dat het over het geheel best wel meeviel.
De hekjes waren overigens vrij gammel, die als "rekrekken" gebruiken is vrij heroïsch ;D
-
Bij sommige baantjes waren die hekkies wel makkelijk.....
Kon je mooi je arm met camera op laten rusten voor een niet bewogen foto.. :police:
Michael
-
Als er dus geen kinderen aan zitten te trekken, ja.
-
Overigens die foto Sven, ik vond dat best amusant. Dat knulletje op de kruk aan de voorzijde had het er enorm druk mee de locomotieven uit het depot klaar te zetten voor de bedienaars aan de achterzijde en het ontvangen van vermoeide locomotieven. Hij hield een depot lijst bij met welke loc waar stond. Echt bloedserieus voor een puber. (y) Op 2 klappers kon je de dienstregeling goed volgen. Deze baan leek mij ook meer bedoeld om dienstregeling rijden te laten zien en de afstand deed er daardoor wat minder toe. Ik meen dat ik er later wel dichter bij kon. Misschien hadden ze de hekken verschoven.
Edit: En over aardige Britten, ook buiten de modelbaanwereld zijn ze aardig hoor. Door omstandigheden konden we niet met de nachtboot van HvH-Harwich en moesten we noodgedwongen via Calais de nacht doorhalen. We kwamen om 10 uur smorgens in het hotel aan en omdat we behoorlijk stuk waren, hebben ze zo snel mogelijk een kamer voor ons klaar gemaakt zodat we nog ff konden pitten voordat we om 14u alweer naar de Expo reden. Echt top. 8)
-
Heb zelfs je baan niet eens bekeken
Jammer Sven maar ik wil ook wel wat van de beurs zien en ben niet altijd bij de stand.
Maar in het november nummer van Continental Modeller staat een uitgebreide reportage van "De Niggende Saligheyd".
Volgende keer beter.
Hugo
-
Zondag op de valreep hebben mijn vriend Chris en ik het laatste uurtje nog Mara Harbour mogen bedienen. Gelukkig waren er nog maar enkele bezoekers langsgekomen, want Chris haalde zijn verloren jeugd in door met Martin's prachtige stoomlocomotieven over de baan te gaan racen. We waren allemaal erg onder de indruk toen hij met een noodvaart op een colonne rijtuigen afreed, plots stopte en strak aankoppelde, zonder de rijtuigen een millimeter te bewegen. Martin, bedankt dat je ons het rijden toevertrouwde, we vonden het erg leuk. Wel even een keer die knopjes van de wissels fixen. ;)
Ja dat koppelen was wel heel strak.
En heel leuk dat jullie even kwamen spelen (y)
Gr Jan
-
Jammer Sven maar ik wil ook wel wat van de beurs zien en ben niet altijd bij de stand.
Het was geen verwijt aan jou, maar aan mezelf. Ik had er juist zo naar uitgekeken.
-
Ja dat koppelen was wel heel strak.
En heel leuk dat jullie even kwamen spelen (y)
Gr Jan
Had ie geluk dat ie net diegene had die niet op een uitloop staat...