BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: johan george op 08 December 2015, 21:34:43

Titel: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 08 December 2015, 21:34:43
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151208_210621.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151208_210621.jpg)

Goede avond,

Ik heb een probleem en die luid als volgt.
Rij digitaal met koploper in het model van een honden bot.
Met als gevolg wanneer ik automatisch rijd ,en kom aanrijden op dit kruis en de melding krijg dat ik moeten stoppen omdat een ander trein voorrang krijgt.
Vervolgens weer mag rijden maar mijn snelheid dusdanig laag is zodat mijn trein stopt op het hartpunt die stroomloos is.
Nu had ik het idee om op dit hartstuk een plus te zetten die dan vervolgens sluiting geef door trein uit te tegenoverliggende spoor.
Hoe dit op te lossen?
Heb een keerlus module van Rosoft versie 1.0, kan dit en zo ja hoe deze dan aan te sluiten.

Mvg Johan.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Ronaldk op 08 December 2015, 21:39:24
Met een relais aansluiten en mee schakelen met het wissel dat er voor zorgt dat je de kruising kan berijden. Zelfde principe als een puntstuk polarisatie.

Groeten Ronald
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Ronald Halma op 08 December 2015, 21:47:56
Johan, deze vraag heb je een tijdje geleden toch ook al eens gesteld?
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 08 December 2015, 21:55:50
Klopt maar kom er niet uit.
 Relais oke maar wat moet ik hebben ?
En hoe doe/maak  ik dit,  heb van deze materie de balle verstand van.
Had misschien het idee dat het makkelijker zou zijn met een een keerlus module en deze vervolgens aan te sluiten volgens een handleiding.

Vandaar
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Te 2/2 op 08 December 2015, 22:53:11
Als je de balle verstand hebt, kun je beter 3-rail gaan rijden.
Doet het hele probleem zich niet voor.

In het analoge tijdperk was het makkelijk: je draaide gewoon de polariteit om.
In het digitale tijdperk zweert iedereen bij een keerlus, maar met een bistabiel relais en een printplaatje kan het wel (b.v. met een hongfa HFD2). De keerlus-module is ietsjes duurdere aanpak (in dit geval een kanon op een mug afvuren).

Traditioneel los je het keerlusprobleem op in de keerlus zelf. Maar bij een hondebot-baan heb je een uitgestelde keerlus, uitgesteld tot op het moment dat de parallel lopende sporen onderling verbonden worden (met overloop-wissels), elkaar kruisen zoals hier, of eindigen in een kopstation.

Als je er op googlet vind je van alles, ook op Rosoft + keerlus.
Dus ja, als je ook de balle begrijpt van die Rosoft handleiding, dan wordt het tijd om een punt te zetten achter deze 2-rail hobby. Tweerail is mooier dan 3-rail, maar vergt wel beter werkende grijze cellen.

Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Wim Ros op 08 December 2015, 23:41:05
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ServometKruis.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ServometKruis.png)

Mvg
Wim.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Timo op 08 December 2015, 23:43:42
Voor het puntstuk moet ik je gelijk geven, dat heb je bij 3-rail niet. Maar verder is het technisch niet anders ofzo. En tja, sommige hebben nu eenmaal meer met de minder (elektro) technische kant van de hobby. Iedereen zijn ding. Voor de rest ging er volgens mij al een draadje over 2-rail vs 3-rail   :-X :-X :-X :-X

En volgens mij is het hele probleem niet het feit dat er een keerlus is, dat is volgens mij al lang opgelost (corrigeer me maar als ik het fout heb Johan). Het probleem wat hier bedoelt wordt is het stil vallen op het puntstuk als langzaam gereden wordt. En dit komt omdat deze spanningsloos is. Deze kan je inderdaad voeden maar dan moet je hem wel meeschakelen met de wissel. Hoe schakel je de wissel Johan? Gewoon met wisselspoelen? Dan kan je inderdaad een simpel relais (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=16660) gebruiken, of als je echt niet wilt solderen, een Viessmann relais (http://www.viessmann-modell.com/index.php?show=shop&cPath=32&lang=de&cat=c60_Elektronik%20Mechanik.html). Deze laat je dan tussen de twee railstaven schakelen. Hoe precies moet je maar aangeven of je wil solderen of niet. Wim heeft in ieder geval al aangeven hoe het moet. Of misschien is er iemand bij jou in de buurt die je er mee kunt helpen. Maar aangezien je ook Koploper aan de praat hebt gekregen is denk ik het solderen van wat draadjes aan een relais ook goed te doen  (y)

Om nu een keerlusmodule te gebruiken voor een puntstuk heb ik nog nooit iemand zien doen... Overigens wel mogelijk  ;D Maar wel een kanon op een mug..


Timo
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: henk op 09 December 2015, 07:51:58
Het probleem is hier niet een keerlus. Je moet de puntstukken van de kruising zien te polariseren en die moeten altijd tegengesteld gepolariseerd zijn. In het schema van Wim wordt daarvoor de polarisatieschakelaar van W1 gebruikt. Dat werkt, maar je moet de twee mogelijke rijwegen over de kruising in Koploper dan zo instellen dat W1 altijd meeschakelt. Moet de kruising diagonaal (op de tekening) worden bereden, dan moet W1 krom staan. Moet de kruising recht worden bereden (via W2), dan moet W1 recht staan, hoewel de stand van W1 voor de feitelijke treinenloop dan niet relevant is. Een apart relais voor de kruising is in deze situatie ook een oplossing. Je sluit het relais aan op een decoder en in Koploper moet je het schakelen van dat relais dan onderdeel van de rijweginstellingen maken.

Nu ik eraan denk, zou een keerlusmodule op basis van kortsluitdetectie misschien wel kunnen werken. Je laat de puntstukken door het relais in de module polariseren. Staat dat verkeerd, dan detecteert de module bij het bereiken van een puntstuk een sluiting en schakelt om. Maar gewoon meeschakelen met de wisselpolarisatie is wel zo praktisch.  ;D
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 December 2015, 09:54:41
Moet de kruising recht worden bereden (via W2), dan moet W1 recht staan, hoewel de stand van W1 voor de feitelijke treinenloop dan niet relevant is.
Voor de treinenloop niet, maar voor de veiligheid wel. In het grootbedrijf dan. Om te voorkomen dat er twee conflicterende rijwegen over de kruising worden ingesteld zouden W1 en W2 altijd gelijk moeten schakelen. In dit geval allebei rechtuit, of allebei afbuigend.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: henk op 09 December 2015, 09:57:52
Ik kan me vergissen Klaas, maar ik heb vaak genoeg bij de kruiswissels op Utrecht CS staan kijken en daar ging volgens mij een wissel alleen om als dat voor de treinenloop noodzakelijk was. Maar goed, of het nu volgens het grote voorbeeld is of niet, in deze schakeling moet W1 altijd meeschakelen.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: maartenvanderburgt op 09 December 2015, 10:02:49
Om nu een keerlusmodule te gebruiken voor een puntstuk heb ik nog nooit iemand zien doen...
Dan wordt het wel een heel exclusieve, heel dure baan  :o  Slaat nergens op.

Dus nergens voor nodig in dit geval, gewoon met een extra relais bedienen zoals aangegeven.
Maarten.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 December 2015, 11:20:09
@Henk, dan is jouw waarneming anders dan de mijne. Het overkomt me zelden dat een wissel omloopt terwijl ik er naar sta te kijken. Maar ik kijk wel vaak naar de stand van de wissels. En bij kruiswissels zie ik dan dat er altijd maar 1 route over de kruising staat ingesteld. Het andere wisselpaar staat dan rechtuit.

Dit doortrekkend naar de situatie van Johan George zou ik dan W1 en W2 altijd gelijk schakelen. Zelf zou ik in de modelsituatie zover gaan om de wissels mechanisch te koppelen op 1 aandrijfmotor. Met een meeschakelende contactset om alle puntstukken te polariseren. Ik heb alleen geen idee of een besturingsprogramma daarmee kan omgaan.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: henk op 09 December 2015, 12:40:27
Op Utrecht CS werden de toen aanwezige kruiswissels halverwege de perrons intensief gebruikt Klaas. Je kon erop wachten als de stoptrein zus en zo binnenkwam die naar het a-deel van een spoor moest, terwijl het b-deel was bezet. In mijn herinnering ging er dan gerust een enkel wissel om. Ik zie ook niet hoe de situatie wezenlijk veiliger wordt als bij een kruisend ingestelde rijweg de andere twee wissels recht staan. Alleen als alle wissels recht staan is de kans op een conflict afwezig. Dat is nu permanent zo omdat die kruiswissels allemaal zijn verdwenen of in ieder geval vastgezet.  ;D
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Wim Ros op 09 December 2015, 12:55:11
Heren wat maakt het nu uit hoe het op Utrecht CS werkt, toch helemaal geen bal.

Het relais van het kruis wordt door een wisseldecoder bediend welke op adres 1 reageert in dit geval.
Als deze rechtdoor staat te samen met W1 servo heb je de polarisatie zoals getekend.
Zet je w1 afbuigend dan gaat het relais om te samen met in dit geval de servo, puntstuk polariteit verandert en de trein kan vanaf het bovenste spoor over de kruising.
Als je in koploper het kruis als 2 wissels tekent en benoemd als een overloop wissels kun je de stand ervan in de rijweg meenemen en bepalen. En bij rechtdoor kun je aangeven welk wissel er actief is en dus gereserveerd is. Simpel en doeltreffend.

Overigens is nu de railspanning verkeerd aangesloten, het is nu van boven naar onder ROOD, ZWART,ZWART,ROOD, dan is de analoge manier gedachte voor het aansluiten. Het moet zijn ROOD,ZWART, ROOD, ZWART.

Dan kun je het relais aansluiten en gebruiken zoals in het plaatje.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: maartenvanderburgt op 09 December 2015, 15:51:17
Overigens is nu de railspanning verkeerd aangesloten, het is nu van boven naar onder ROOD, ZWART,ZWART,ROOD, dan is de analoge manier gedachte voor het aansluiten. Het moet zijn ROOD,ZWART, ROOD, ZWART.
Niet met je eens Wim.  In de vraagstelling staat dat het een ontwerp is als Hondebot.    Dus: ROOD  ZWART  ZWART  ROOD.
Maarten
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 09 December 2015, 16:19:30
Sorry jan willem
a. vraag ik om hulp  en beveel dit niet.
Dus als je geen zin hebt om een fatsoenlijk antwoord te geven heb ik liever dat u uw mening voor houd
afzeiken kan ik denk veel beter .

b . rij nu al twee jaar rond met mijn baan helemaal zelf  en een beetje hulp van buiten af geprogrammeerd met koploper
digitaal met alle toeters en bellen ,zoals wissel  decoders van uhlenbrock
seinen magneet decoders bezetmelders enz,enz en met vallen op staan rijd het super .
oke kleinig heitjes hou je altijd ,maar dacht dat daar het forum voor was om elkander te helpen waar nodig is of kan
maargoed dat is mijn mening
In ieder heren toch bedankt voor u reactie ,
aan sommige heb ik wat en ben perslot nooit te oud om te leren.

mvg johan
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Wim Ros op 09 December 2015, 16:24:49
Nee, Maarten er is sprake van een oversteek, en dus geen hondbot meer. Maar maakt mij verder niet uit, het probleem is al vaker met George Johan besproken en het is al vaker uitgelegd aan hem.
Ga er maar van uit dat het geen hondebot meer is, maar daar kan alleen een antwoord opgegeven worden als je de rest van het sporenplan ook kent.
Als je de oplossing hebt mag je die aan hem uitleggen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 09 December 2015, 16:37:57
Wel degelijk een honden bod en volgens mij heeft u mijn backup van koploper al eens ingezien waar het completen sporenplan opstaat. ??? ???
dusssss

Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 December 2015, 16:44:19
Johan, vergeet even al het gedoe er omheen.
Waar ik benieuwd naar ben, begrijp je nu wat je moet doen om het probleem op te lossen?
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 09 December 2015, 16:48:14
Ja hoor klaas  bedankt voor je reactie,
Toch leuk als er mensen met waardering .
Toppy

mvg johan
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: guest7823 op 09 December 2015, 16:56:50
Klopt mijn vermoeden dat het feitelijk om deze situatie gaat ........

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_12_09_HW_01_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_12_09_HW_01_PB.jpg)

??

(En voor de wijsneuzen: ik weet dat het dan dus fout gaat met de kleurtjes)
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 09 December 2015, 16:59:36
Juist paul
voor de rest loopt alles gesmeerd

gr johan
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Wim Ros op 09 December 2015, 17:00:16
Johan George, mensen hebben heel erg veel waardering en respect voor je. Helemaal als je dat zelf ook hebt en uitstraalt.

Maar als ik het goed heb is dit jouw sporenplan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/johangeorge.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/johangeorge.jpg)

En dan mogen de andere mede reageerders hier een antwoord en conclusie uit trekken.

Mvg
Wim.


Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: guest7823 op 09 December 2015, 17:04:42
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151208_210621.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151208_210621.jpg)

dubbelsporige aftakking

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/johangeorge.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/johangeorge.jpg)

enkelsporige aftakking,

Maar ..... ik heb er nu al weer spijt van dat ik me in deze discussie gemengd heb  :'(. Dus ga maar gewoon weer verder zonder mij
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 09 December 2015, 17:06:40
klopt maar dat is niet het punt waar het omgaat
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 09 December 2015, 17:08:50
punt zit bij wissel 15 en 16  voor hij het spiraal inrijd
gr johan
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: henk op 09 December 2015, 17:18:48
Daar zit wel de keerlus, maar het polariseren van de hartstukken is toch echt een ander vraagstuk.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 09 December 2015, 17:26:38
Oke en hoe verklaar je dan dat ik er gewoon overheen kan rijden met gemiddelde snelheid?
 
johan
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 09 December 2015, 17:28:21
Heb het in dit geval over de situatie bij wissel 15 en 16 ,niet bij het haven spoor waar wim de cirkel heeft getrokken.

johan
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: jerrytrein op 09 December 2015, 17:28:28
vertel eens met welke locs dit gebeurd,en of het met alle locs is
Titel: Re: Probleem met hartstuk kruising.
Bericht door: johan george op 09 December 2015, 17:34:36


In principe met al mijn stomers, zijn er maar 35. Maar goed, rij nu eenmaal stoom en diesel tijdperk 3.
Heb 1Roco elok E44, die kruipt er net zo makkelijk overheen.
Nogmaals, zodra ik gewoon door kan rijden, gaat het goed. Op een kleine hapering na. Maar zodra hij het teken heeft gehad voor het kruis te stoppen en vervolgens uit stilstand mag wegrijden, ontstaat het probleem, waardoor Koploper aangeeft: er staat een trein ten onrechte stil

Johan
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: henk op 09 December 2015, 17:36:21
Oke en hoe verklaar je dan dat ik er gewoon overheen kan rijden met gemiddelde snelheid?
 
johan

De daadwerkelijke sluiting als gevolg van de keerlus zit eerder bij 17/18 als ik het allemaal goed met mijn vingertje volg.
Bij die kruising gaat het om de hartstukken en het polariseren daarvan. Dat is een ander vraagstuk dat op de eerste pagina voor je werd opgelost.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 09 December 2015, 17:40:03
inderdaad
 ik heb het ook echt over de hartstukken gehad  bij het VASTE kruis door middel van een foto bij wissel 15/16 hoe dit aan te pakken
johan
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: henk op 09 December 2015, 17:41:17
Nou, opgelost dus.  :)
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: maartenvanderburgt op 10 December 2015, 08:41:29
Als ik het goed zie, en de klimspiraal gaat van de ene betreffende wissel 15 naar de andere wissel 16, dan is er dus sprake van een hondebot. Uitvouwen en het probleemgebied even wegdenken.
Dan is de geboden oplossing (relais) dus correct.
Nou, opgelost dus. (herhaling van Henk)
Maarten.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Wim Ros op 10 December 2015, 15:00:45
Zo en nu het mooie van het geheel, als de sporen aangesloten zijn in de volgorde rood zwart zwart rood, dan hoeft er helemaal geen relais gebruikt te worden en kunnen de puntstukken gewoon vast aangesloten worden op de juiste polariteit.  ::)

Mvg
Wim.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 December 2015, 15:31:13
De vraag is dan maar hoe de kleurenvolgorde nu is. Als die inderdaad rood zwart zwart rood is, dan verplaats je het probleem naar de wissels 17 en 18 (in het rode ovaaltje, zie baanplan vorige pagina)
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Bert_Apd op 10 December 2015, 15:40:34
De kleuren van de aansluiting zijn toch terug te vinden in de foto onder #1?

De kleuren van de speldeknopjes (polariteit) op de gele blaadjes zijn rood - zwart(blauw) - zwart(blauw) - rood...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151208_210621.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151208_210621.jpg)


Groetjes,
Bert
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 December 2015, 15:46:31
Okee, ik had even gemist dat de spelden de aansluitkleuren aangeven. Dan is er op dit punt dus geen probleem. De puntstukken gewoon vast aansluiten.
Maar dan blijft nog het punt bij de wissels 17 en 18. Zit daar dan geen probleem, of is dat nog nooit gesignaleerd?
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: maartenvanderburgt op 10 December 2015, 18:35:19
en kunnen de puntstukken gewoon vast aangesloten worden op de juiste polariteit.  ::)
Je hebt volkomen gelijk, totaal misleid door de probleemstelling.
Ik denk dus dat er een ander probleem is.  (Is er wel een probleem  ???)
Maarten
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 December 2015, 19:21:16
Ja, het probleem staat in de startpost. De puntstukken zijn nu dood en moeten levend worden.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 10 December 2015, 19:34:50
Hallo klaas dit laatste heb je helemaal goed.
En ook wat het andere punt betreft wat wim rood heeft omcirkelt.
 Daar heb ik inderdaad al eens om een oplossing gevraagd ,want dit is inderdaad een keerlus.
 Heb  op dIt moment tijdelijk opgelost door de kruiswissel dubbel te isoleren .
De bedoeling hiervan is dat ik van de hoofdbaan afrij het haven spoor in, en vervolgens vertrekt weer uit het haven spoor in de aan gegeven rijrichting
dus niet tegen de rijrichting in.
Maar zover ben ik nog niet.
 De module bak ben ik nog mee bezig[deze bak is modul ivm de ruimte]
Het probleem zit hm op dit moment echt in de hartpunten

mvg johan
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: maartenvanderburgt op 10 December 2015, 21:25:20
Ja, het probleem staat in de startpost. De puntstukken zijn nu dood en moeten levend worden.
Het ene puntstuk krijgt van 2 kanten zwart:  geen probleem dus, gewoon aansluiten op zwart.
Het andere puntstuk krijgt van 2 kanten rood: geen probleem dus, gewoon op rood aansluiten.
Zoals Wim opmerkte, waarbij ik me aansluit.

Wat is dan het probleem  ???
Maarten
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 10 December 2015, 21:29:55
het probleem ontstaat als je er afbuigend overheen rijd
dan kruist  rood met zwart

johan
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 December 2015, 21:35:20
Achteraf blijkt er op die plek geen probleem meer te zijn. Gewoon de puntstukken met een paar draadjes aansluiten, en het is gefixt.
Maar er doet zich een ander probleem voor, op de plek die ik al noemde, op het sporenplan rood omcirkeld.

Johan, je zegt dat rood met zwart kruist, maar waar dan? Bij het ene puntstuk kruisen twee zwarte railstaven elkaar, dat puntstuk kun je dus op zwart aansluiten. Op dezelfde manier moet het andere puntstuk aan rood.
Ik heb het nu dus wel over het originele probleem, bij de wissels 15 en 16.
Voor de situatie bij wissels 17 en 18 moeten we nog een oplossing verzinnen.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: maartenvanderburgt op 10 December 2015, 21:40:28
Dan bedoel je de andere punten, waar de rails elkaar raken, dus bij de hoeken van 165 graden.  Als daar de rails (rood en zwart) elkaar raken, tja....   
Heb je ons wel mooi op een verkeerd been gezet!

Als daar de kortsluiting ontstaat is het ook heel simpel op te lossen:  van elkaar isoleren. Denk aan de mogelijke doorverbindingen onder de kruising.  Doorknippen. Denk ook aan de flensbreedte van de wielen, dus het beste is om er een klein stukje uit te zagen en te vervangen door een stukje kunststof-rail.
Maarten.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 10 December 2015, 21:50:07
dus als ik het goed begrijp zou ik onder de kruising de doorverbind stukjes door moeten slijpen om vervolgens de  punt stukken te voor zien van spanning

johan
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: maartenvanderburgt op 10 December 2015, 22:00:33
Waar zwart bij zwart komt, en rood bij rood, dat zijn de puntstukken, die geen probleem hebben.  Gewoon aansluiten.

Waar rood bij zwart komt, en aan de andere kant zwart bij rood, dus bij de hoeken van 180 min 15 graden (dit zijn geen puntstukken, vandaar de verwarring), daar die rail van elkaar isoleren. Of er onder de kruising doorverbindingen zitten weet ik niet, ik ken de constructie niet. En als je wielen te brede flenzen hebben, dan ervoor zorgen, dat de flens de andere rail (met de andere polariteit) niet kan raken.
Maarten.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Wim Ros op 10 December 2015, 22:03:11
Ga nu aub geen dingen slopen, het standaard materiaal is gewoon zonder aanpassingen te gebruiken, maar dan moet je wel weten wat je aan het doen bent, en niet als een kip zonder kop en blind alles proberen uit te voeren wat er allemaal gezegd wordt. Zolang jij het niet begrijpt zal je het ook niet op kunnen lossen en op de juiste manier kunnen aansluiten. Persoonlijk heb ik al veel tijd besteed om je het een en ander uit te leggen, maar zoals nu ook weer blijkt is dat niet begrepen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 10 December 2015, 22:06:08
Mijn dank wim
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Ronald Halma op 10 December 2015, 22:57:09
Jongens, maak een tekening met daarop wat en hoe...... dan kan de beste man verder, ongeacht hoeveel tijd jullie er aan besteed hebben.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Wim Ros op 10 December 2015, 23:06:00
Ronald, wat denk je dat er al allemaal gedaan is?  ::) ::) :-X

Mvg
Wim.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 December 2015, 00:14:20
Johan, ik begin te denken dat er een spraakverwarring gaande is. Je hebt het vanaf het begin over de hartstukken, maar dat is in het Nederlands een verkeerde benaming. In een kruising heb je twee plekken waar spoorstaven elkaar kruisen, de puntstukken en de kruisstukken. Voor de duidelijkheid heb ik een plaatje van de Roco site geleend en daar de benamingen in gezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rocokruising.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rocokruising.jpg)

Als het over de puntstukken gaat, dan is het probleem er niet. Bij de kruisstukken ligt het wat lastiger. Die kun je bij de meeste fabriekskruisingen niet apart schakelen. Ik kan op de foto's niet zien of dat bij jouw kruising wel zo is, ik zie wel dat je een ouder type railmateriaal gebruikt. Waarschijnlijk zijn de kruisstukken daar wel geïsoleerd, anders zou je nu al een keiharde kortsluiting hebben.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 11 December 2015, 07:13:47
Goedemorgen Klaas
Je heb helemaal gelijk en inderdaad zijn deze kruisstukken geisoleerd vandaar stoomloos.
mvg Johan
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: maartenvanderburgt op 11 December 2015, 08:09:14
spraakverwarring
Juist, probleem opgelost.  Nu de uitvoering nog. Heb ik doorgegeven aan Johan.
Maarten.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Ronald Halma op 11 December 2015, 09:00:05
Ronald, wat denk je dat er al allemaal gedaan is?  ::) ::) :-X

Blijkbaar niet op een manier die voor Johan duidelijk was.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: henk op 11 December 2015, 10:05:27
Complete kruising isoleren en via een relais aansluiten afhankelijk van de ingestelde rijweg?
Volgens mij is het trouwens Roco 2,5 mm rails.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Wim Ros op 11 December 2015, 11:00:57
Als Johan George, nu eens laat weten welk merk en type kruis hij gebruikt en misschien een duidelijke foto maakt van onder en bovenkant  en aangeeft om welk deel van het kruis het nu werkelijk gaat, dan kan er een juist advies gegeven worden.
Nu zijn we alleen maar bezig met het slaan van gaten in de lucht.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 December 2015, 11:04:14
De hele kruising omschakelen is niet nodig. Maakt het alleen maar nodeloos ingewikkeld.  We waren al tot de conclusie gekomen dat de puntstukken vast aangesloten kunnen worden.
Nu moeten alleen de kruisstukken nog omschakelen, als dat tenminste kan. Het is lang geleden dat ik zo'n oud type Roco kruising in handen heb gehad en ik kan er ook geen duidelijke foto van vinden. Dus geen idee wat de mogelijkheden zijn. Maar blijkbaar heeft Maarten wel een duidelijk beeld, want hij heeft Johan al een oplossing gestuurd.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: henk op 11 December 2015, 11:25:40
Na een hoop heen en weer gedoe is de problematiek nu wel duidelijk.

1. Er zit een keerlus in het plan en de feitelijke sluiting treedt op bij 17/18. Daar moet een oplossing met een keerlusautomaat komen.

2. Bij 15/16 speelt het probleem van de polarisatie van de kruising. Op te lossen door een relais of door de polarisatie mee laten lopen met de polarisatie van W16. Vanwege het hondebot gaat de polarisatie niet om de puntstukken, maar om de kruisstukken. Die vraag is nu of de kruisstukken wel van metaal zijn en of ze apart zijn aan te sluiten. Zijn ze apart aan te sluiten, dan is de oplossing eenvoudig. Zijn ze niet apart aan te sluiten, dan kan volledige isolatie van de kruising een oplossing zijn. Zijn ze van kunststof, dan houdt het op.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 December 2015, 11:30:43
1. Er zit een keerlus in het plan en de feitelijke sluiting treedt op bij 17/18. Daar moet een oplossing met een keerlusautomaat komen.
Hoeft niet perse met een keerlusautomaat. Het kan ook met een relaisschakeling die afhankelijk is van de wisselstanden. Hangt er ook vanaf welke rijwegen daar mogelijk (moeten) zijn.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Wim Ros op 11 December 2015, 12:24:47
dus als ik het goed begrijp zou ik onder de kruising de doorverbind stukjes door moeten slijpen om vervolgens de  punt stukken te voor zien van spanning

johan

Die doorverbinding stukjes moet je niet door slijpen, die zorgen er nu juist voor dat de spoorstaven in het middendeel aan de juist spoorstaaf verbonden zijn en dus van de juiste polariteit worden voorzien en nog belangrijker van spanning. De fabrikant heeft dat al voor je gedaan en voor de rest van de modelspoorders, je hoeft helemaal niets aan te passen alleen maar aansluiten is voldoende.
Niet opnieuw het wiel uitvinden, dat is nergens voor nodig, wat ik al eerder zei, zo uit de verpakking werkt het en wij als modelspoorders moeten en hoeven daar helemaal niets aan te veranderen.
Maar zoals altijd is meten weten, op voorwaarde natuurlijk dat je weet wat je meet.
Volgens mij is er hier helemaal geen probleem met de kruising, alleen is er een ander probleem, en dat mag men zelf invullen..

Mvg
Wim.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: nighttrain1 op 11 December 2015, 12:37:02
 ;D (y)
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Te 2/2 op 11 December 2015, 13:57:22
Ik vind het top hoe iedereen zich buigt over dit vraagstuk.
(http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/dc/johangeorge1.jpg)

En ik vind het fantastisch dat er een werkbare oplossing omhoog is komen borrelen.

Ik vroeg me af waarom het probleem van de keerlus
zich voordoet bij W17 en W18 (rode ovaal)
en niet bij W15 en W16 (gele ovaal).
Maar misschien is dat helemaal niet zo.

Het zou ook kunnen liggen aan de toevallige keuze van wisseltype en kruisingstype.
Ik heb bijvoorbeeld een roco-oude-stijl kruising die keurig voorzien is voor dit soort situaties.


Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: maartenvanderburgt op 11 December 2015, 14:05:34
Volgens mij is er hier helemaal geen probleem met de kruising, alleen is er een ander probleem, en dat mag men zelf invullen..
Klopt, er is een probleem met stilstand door niet gepolariseerde kruisstukken.  Op te lossen door te polariseren naar de ingestelde rijweg.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: henk op 11 December 2015, 14:07:36
Ik vroeg me af waarom het probleem van de keerlus
zich voordoet bij W17 en W18 (rode ovaal)
en niet bij W15 en W16 (gele ovaal).
Maar misschien is dat helemaal niet zo.

Er is sprake van een keerlus als een loc omgekeerd op hetzelfde spoor terecht kan komen. Dat kan alleen via het wisselpaar 17/18. Probeer maar de sporen te volgen vanaf linksonder. Zonder gebruik te maken van 17/18 komt de loc altijd op een ander spoor linksonder uit.

Kan het nog misgaan in het schaduwstation, maar dat zien we niet.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: maartenvanderburgt op 11 December 2015, 14:09:12
Ik vroeg me af waarom het probleem van de keerlus
zich voordoet bij W17 en W18 (rode ovaal) en niet bij W15 en W16 (gele ovaal).
Bij W15 en W16 betreft het een kruising, bij W17 en W18 betreft het een Engelse wissel, die als geheel gepolariseerd moet worden, omdat die van de verschillende kanten verschillende polariteit aangeboden krijgt.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 December 2015, 14:14:36
Bij W17 en W18 betreft het een kruising, bij W15 en W16 betreft het een Engelse wissel,
Vergissing, het is net andersom.

@Jan-Willem, als je het hele draadje had gelezen had je het kunnen weten.  ;)
In het kort: linksonder komen twee sporen binnen. Die zijn als volgt gepoold: rood-zwart-zwart-rood. Die polariteit is doorgezet in de vier sporen na de splitsing.
Dus bij het rode ovaal zijn er twee parallelle sporen die tegengesteld gepoold zijn. Als je daar met een trein gaat oversteken krijg je kortsluiting.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: maartenvanderburgt op 11 December 2015, 14:20:38
Sorry, gecorrigeerd.
Maarten.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: Te 2/2 op 11 December 2015, 18:33:32
Fijn dat alles een stuk eenvoudiger is dan in dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64942.30.html).
Als je iets digitaal simpeler kunt oplossen, moet je dat doen, natuurlijk.
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 30 December 2015, 19:22:54
Goede avond .


 Voor alle meedenkers.
 De oplossing is gevonden en uitgevoerd.
Relai met digirails 4018  aangsloten en in gevoerd in koploper ,
in speciale acties.
 En warempel het werkt.
 Geen sluiting en wisseling van midden punten voorzien van stroom.
 Mijn dank gaat uit naar alle mensen die mij hebben geprobeerd het uit te leggen ,al viel dit niet mee af en toe

 Voor de rest allemaal een goed en spoorrijk 2016

GRT JOHAN
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: johan george op 31 December 2015, 07:32:43
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151230_185413_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151230_185413_2.jpg)
Titel: Re: Probleem met hartstuk vastekruis.
Bericht door: phdirk op 31 December 2015, 13:54:03
Hoi Johan,

Mooi dat het werkt.

Ik wens je een mooie oudejaarsavond toe en een goed 2016. We spreken elkaar vast nog wel eens.