BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: JDG modelspoorfreak op 13 November 2015, 17:05:51

Titel: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: JDG modelspoorfreak op 13 November 2015, 17:05:51
Ok ik weet dat er voor en nadelen zitten aan wissel en gelijkstroom.
Maar waar mij het mij nu om gaat is:

Ik ben nogal a-technisch, niet zo'n techneut zeg maar.
Is Marklin eenvoudiger in gebruik en dan vooral het technische gedeelte,
draden aansluiten, solderen en het digitale gebeuren.
Ik heb wel is gehoord dat Marklin eenvoudiger is. Maar is dat ook zo?
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Floris op 13 November 2015, 17:10:37
In het analoge tijdperk was 3-rail makelijker dan 2 rail. In het digitale tijdperk is er in mijn ogen geen verschil. voordeel van 2-rail is mooiere spoorconstructie met mooiere spoorgeometrie, daarnaast is mjin ervaring dat digitaal 2-rail mooier rijdt dan 3-rail.

Voordeel van 3-rail: als je niet perse marklin wilt rijden is het relatief goedkoop, omdat de meeste merken ook een 3-rail uitvoering leveren en die altijd van decoder zijn voorzien en ook vaak in de ramsj gaan (vooral NS-modellen, gewoon omdat er teveel geproduceerd worden)
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: henk op 13 November 2015, 17:18:09
Er is technisch één ding gemakkelijker bij drierail en dat zijn keerlussen. Dat is bij drierail in het geheel geen probleem en bij tweerail moet je iets extra's aansluiten. Voor de rest is/was er niks eenvoudigers aan tweerail of drierail. Analoog vind ik van richting veranderen bij tweerail-gelijkstroom nog altijd handiger geregld.

De keuze kan je beter om andere dan technische redenen maken. De rails bijvoorbeeld, zoals Floris al aangeeft.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Boran op 13 November 2015, 22:43:49
Citaat
Citaat:
Als je kiest voor 3L, zit je in principe vast gebakken aan het rollende materieel van Märklin als je tenminste probleemloos wilt rijden. ;)

Op mijn topic (RobVille 2.0) kun je ook lezen waarom :'(

Groetjes,
Rob

Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Ronaldk op 13 November 2015, 23:20:39
Hoi,

Is Marklin eenvoudiger in gebruik en dan vooral het technische gedeelte, draden aansluiten, solderen en het digitale gebeuren.

Uhm... Wat al eerder is aangegeven: Analoog misschien. Digitaal is dat niet meer zo. Denk zelfs dat ondanks het "keerlusprobleem" 2-rail digitaal wat eenvoudiger kan zijn dan märklin-digitaal. Märklin heeft al een lange geschiedenis met digitaal en ontwikkelingen die daar mee samen hangen. Daardoor is er nogal een mix van protocollen (een taal tussen centrale en locomotief), centrales en decoders ontstaan. Niet alles werkt daardoor vlekkeloos met elkaar samen. :) Bij 2-rail digitaal is één protocol de facto de standaard, het DCC-protocol, geworden. Daardoor ondersteunen alle fabrikanten dat protocol.

Draden aansluiten? Tja... Ik soldeer aan mijn spoorstaven. Op fora is nog al wel eens te lezen dat Märklin K-rails wat meer moet opletten. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

De keuze kan je beter om andere dan technische redenen maken. De rails bijvoorbeeld, zoals Floris al aangeeft.

Inderdaad, dat is een goede. Bij Märklin heb je in basis de keuze uit 3 soorten rails, te weten: M-rails, K-rails en C-rails. Waarbij aangegeven moet worden dat M-rails alleen maar nog tweedehands te krijgen is.  Wil je andere rails dan zal je standaard 2-rail moeten ombouwen naar 3-rail. Bij 2-rail heb je dus de keuze uit diverse fabrikanten die rails leveren. Van zeer goedkoop tot extreem duur.

Technisch voor materieel geldt eigenlijk hetzelfde: Bij 2-rail kan al het materieel van iedere fabrikant, behalve van Märklin, zo op de baan rijden. Heb je 3-rail dan zal je altijd de 3-rail-versie moeten kopen of de 2-rail versie zelf ombouwen naar 3-rail. Een voordeel van 3-rail / Märklin is dat tegenwoordig alle nieuwe loks van Märklin en modellen van andere fabrikanten voor 3-rail voorzien zijn van een decoder. Dus meteen digitaal. Bij 2-rail heb je meestal de keuze om een analoge lok te kopen en die te voorzien van een losse decoder of een compleet digitale versie van de lok te kopen.

Succes met je keuze!

Groeten Ronald.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Boran op 14 November 2015, 09:20:15
Hallo,

Citaat
Daardoor is er nogal een mix van protocollen (een taal tussen centrale en locomotief), centrales en decoders ontstaan.

Inderdaad, als digitale centrale maak ik gebruik van de ECos van ESU. Zelf beschik ik niet over de centrale van Marklin. Het probleem waar ik tegen aanloop is het veranderen van de cv-waarden. De meest basale functies als het veranderen van de maximale snelheid van de loc, het afremmen, het versnellen kan ik met de ECoS bijna niet instellen. Bij sommige van de nieuwe locs van Marklin wordt de decoder niet meer herkend ??? Ik weet het nog niet zeker maar ik verwacht dat de nieuwste decoders die nu op de markt komen alleen uitgelezen kunnen worden door de Central Station.

Trouwens, als je gaat rijden met de computer is de terugmelding van de treinen een eitje, schakelen door massa.

Groetjes,
Rob
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: 1200blauw op 14 November 2015, 10:27:21
Het is de eeuwige discussie. Managementsamenvatting van mijn "visie":

* Märklin 3-rail is bedrijfszekerder omdat de stroomafname beter is;
* Märklin 3-rail is eenvoudiger aan te leggen doordat je niet hoeft na te denken bij keerlussen en driehoeken;
* 2-rail "gelijkstroom" ziet er veel mooier uit waardoor je een realistischer ogend geheel kunt maken.

Het digitale systeem stelt hogere eisen aan hoe schoon je baan is, analoog minder. Daardoor zal het 3-railsysteem analoog langer doorrijden dan digitaal naarmate de baan vervuilt. Bij 2-rail heb je dat probleem zowel analoog als digitaal eerder (want minder contactpunten). Maatregelen als ATF op de rails verbeteren de stroomafname, maar overeind blijft dat je met 3-rail nog steeds een rail extra hebt die contact maakt.
Beide systemen hebben eenvoudige rails met bedding die eenvoudig aan elkaar geklikt kan worden, dus dat maakt geen verschil.

Ergo: ga je voor realistisch dan kies je voor 2-rail; ga je voor bedrijfszeker dan kies je voor 3-rail.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Dirk J op 14 November 2015, 11:36:21
... maar overeind blijft dat je met 3-rail nog steeds een rail extra hebt die contact maakt.

Zij het dat de tweede rail bij automatisch rijden onderbroken wordt t.b.v. de treindetectie en dus niet meer meespeelt voor de stroomvoorziening. Bovendien heb ik het nodige gedoe gezien met de stroomafname van de sleper op de enkelvoudig uitgevoerde middenrail.

Märklin 3-rail is bedrijfszekerder omdat de stroomafname beter is
is wat mij betreft daarmee een twijfelachtig, zo niet achterhaald argument.
Titel: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Tomasso op 14 November 2015, 11:47:43
Alsof 2 rail altijd stilstaat. Het gros van de modelbanen is tweerail, daar rijden toch echt gewoon treinen op. Die ski is zooooooooooooo mega-ouderwets en de stroomafname is bij 2 rail loc's zoooooooo goed geregeld dat je je over dat argument totaal geen zorgen hoeft te maken...

Maar goed, kies je voor lelijke rails en een onrealistische totaal achterhaalde ski onder je trein, be my guest ;D

Overigens, wat Dirk J zegt, marklin digitaal is ook 2 rail, de 3e rail telt niet meer mee voor stroomafname.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Boran op 14 November 2015, 13:23:36
Citaat
de stroomafname is bij 2 rail loc's zoooooooo goed geregeld dat je je over dat argument totaal geen zorgen hoeft te maken...

Dus mooi niet :o Ik ben een vaste bezoeker van diverse spoorwegevenementen (Eurospoor, Rail, On traXS ....). Vaak hebben treinen een "duwtje"nodig om verder te rijden. Zowel 2L als 3L zijn gebaat bij het goed onderhouden van de rails, dus poetsen, poetsen en nog eens poetsen ;D

Groetjes,
Rob
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: 1200blauw op 14 November 2015, 18:20:33
Zij het dat de tweede rail bij automatisch rijden onderbroken wordt t.b.v. de treindetectie en dus niet meer meespeelt voor de stroomvoorziening. Bovendien heb ik het nodige gedoe gezien met de stroomafname van de sleper op de enkelvoudig uitgevoerde middenrail.
 is wat mij betreft daarmee een twijfelachtig, zo niet achterhaald argument.

Als je 3-rail degradeert tot tweerail door die massadetectie heb je uiteraard gelijk: appels zijn gelijk aan appels. Daarmee ben je het dus gewoon met me eens: laat 3-rail intact en je hebt beter contact.

Alsof 2 rail altijd stilstaat. Het gros van de modelbanen is tweerail, daar rijden toch echt gewoon treinen op. Die ski is zooooooooooooo mega-ouderwets en de stroomafname is bij 2 rail loc's zoooooooo goed geregeld dat je je over dat argument totaal geen zorgen hoeft te maken...

Maar goed, kies je voor lelijke rails en een onrealistische totaal achterhaalde ski onder je trein, be my guest ;D

Overigens, wat Dirk J zegt, marklin digitaal is ook 2 rail, de 3e rail telt niet meer mee voor stroomafname.
Poetsen, poetsen moet je maar...
In de autowereld heb je gummers en poetsers. Dat is eigenlijk precies zo bij onze hobby. Ik ben dan de gummer die lekker met de treinen rijdt en af en toe eens de baan reinigt en jij bent dagelijks aan het poetsen.
Ik heb bij Terug naar Toen van de VSM vol bewondering naar jullie baan zitten kijken. Dat zag er bijzonder fraai uit. Daar zat zonder twijfel heel veel werk in en vele uren ploeteren. Wat me opviel was dat er niet veel reed en er gedurende tijd dat ik keek (beslist meer dan vijf minuten, want het zag er fraai uit) constant iemand bezig was de trein die wel reed te volgen. Misschien heb ik net op het verkeerde moment gekeken?
Ik heb niet veel tijd om dagelijks te bouwen (ik kan mezelf vrij aardig redden hoor), maar vind rijden met lange treinen wel leuk. Dat mijn baan er ooit uit zal zien als die van jullie is een illusie denk ik, maar bij mijn laatste baan (ik ben vanwege alweer een verhuizing weer eens opnieuw moeten beginnen) kon ik wel een uur op een stoel gaan zitten treinen kijken zonder dat ik hoefde in te grijpen. Dat de compromis dan is dat er (voor mij) bijna onzichtbare pukkeltjes in het midden zitten neem ik op de koop toe.

Zo beleeft iedereen onze hobby op een andere manier. Ik respecteer de jouwe, jij de mijne ook?
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Dirk J op 14 November 2015, 18:50:12
Ik ben dan de gummer die lekker met de treinen rijdt en af en toe eens de baan reinigt en jij bent dagelijks aan het poetsen.

Ik ken genoeg tweerail banen waar zelden gepoetst wordt. Ik heb op beurzen drierail banen gezien waar hard gepoetst werd op slepers. Ergo: poetsen of niet poetsen komt bij tweerail en bij drierail voor.

Zo beleeft iedereen onze hobby op een andere manier. Ik respecteer de jouwe, jij de mijne ook?

Absoluut. En hoewel ik zelf graag mijn keuzes bewust en goed geïnformeerd maak, heeft ook een ieder de vrijheid daar totaal anders mee om te gaan. Per slot van rekening bestaat een deel van alle verkoop aan consumenten uit impulsaankopen. En dan hoop ik dat ieder met zijn of haar keuze tevreden is, wat die keuze ook zijn moge.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: henk op 14 November 2015, 18:54:13
Op mijn tweerailbaan rijdt het eigenlijk ook uren probleemloos en dat zonder atf. Het rijden op een beursbaan is sowieso een vak apart. Is ook op een drierailbaan voortdurend opletten en reinigen.
Overigens vroeg de topicopener naar puur technische zaken.
Titel: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Tomasso op 14 November 2015, 20:48:52
Ik ben dan de gummer die lekker met de treinen rijdt en af en toe eens de baan reinigt en jij bent dagelijks aan het poetsen.
Ik heb bij Terug naar Toen van de VSM vol bewondering naar jullie baan zitten kijken. Dat zag er bijzonder fraai uit. Daar zat zonder twijfel heel veel werk in en vele uren ploeteren. Wat me opviel was dat er niet veel reed en er gedurende tijd dat ik keek (beslist meer dan vijf minuten, want het zag er fraai uit) constant iemand bezig was de trein die wel reed te volgen. Misschien heb ik net op het verkeerde moment gekeken?

Nee hoor, ben het totaal niet met je eens, pukkels en ski's het blijft totaal onrealistisch, of noem mij even een grootbedrijf waar het wordt toegepast.

Verder heb ik het niet over gummen of poetsen gehad. Ik gum of poets echt werkelijk nooit, heb zelfs geen schoonmaakwagentje en ook geen atf.

Wat jou opviel bij de VSM kan, maar we liepen daar niet om te poetsen, elke trein werd met de hand bediend via multimause pro. Dit vanwege het afwezig zijn van bloksystemen, maar ook om onze investeringen in de gaten te houden. De gemiddelde trein die op die baan rond rijdt kost € 1000,- als het niet meer is (loc, rijtuigen) en er verdwijnt helaas genoeg, of anders zitten er wel andere grijpgrage vingers aan (je moest eens weten welke schade er na een beurs aan de baan is, omdat ouders hun kinderen maar laten gaan en ze zelfs boos worden als jij er iets van zegt). Dus ja, we lopen elk met onze eigen trein mee. Storingen? Praktisch niet.

Mais enfin. Je voelt je persoonlijk aangesproken wat jammer en gek is, want ik heb het totaal niet over jou, maar over die belachelijke rails met pukkels en die rare ski onder een supergedetailleerde trein. Ik zal nooit enthousiast worden van marklin en het ook nooit promoten. Het systeem is hopeloos ouderwets en achterhaald, er is geen enkel ander bedrijf die het systeem heeft overgenomen, blijkbaar werkt het andere goed genoeg. Daarnaast is het superonrealistisch, in het grootbedrijf wordt het niet gebruikt. Als jij er blij van wordt, good for you, maar een beginner raad ik marklin af. Lelijk, ouderwets, achterhaald, niet compatibel en geen enkel zichzelf respecterende club staat met marklin op een beurs. Tuurlijk zijn er mooie banen, maar vaak is dat omdat men vroeger al met marklin was begonnen. Maar kijk even naar de hoeveelheid marklin banen op een beurs en dan kan je ze op 1 hand (wat, 2 vingers) tellen. Dus marklin? Ja leuk. De rest is net zo goed en veel mooier, compatibel, realistisch, etc... Mijn advies aan een beginner, kies al het andere, maar geen marklin! Als jij je daar aangesproken door voelt, da's dan jammer, maar ik heb het niet over jou, ik heb het over een hopeloos verouderd en kortzichtig incompatibel systeem, waar geen enkele andere fabrikant zijn vingers aan gebrand heeft. En dat systeem raad ik geen enkele beginner aan.

Dikke kus ;D
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: 1200blauw op 14 November 2015, 21:41:27
OK. Een goede discussie ga ik niet uit de weg. Dit is dat niet, dus ik haak af. Succes verder.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 November 2015, 21:52:36
Mijn mening: ik denk dat het puntcontactensysteem voor Märklin zelf ook een blok aan het been is. Indertijd hadden ze waarschijnlijk goede technische redenen om hiervoor te kiezen, maar nu kunnen ze er om commerciële redenen niet meer vanaf.
Als het werkelijk zo superieur zou zijn, waarom hebben ze dan de schaal 1 modellen en schaal Z niet met middengeleider uitgevoerd?
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Bahn-AG op 14 November 2015, 21:57:44
Hoi

Wat een belachelijke non-discussie hier weer :(

Bart
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Caterpillar op 14 November 2015, 22:37:31
Laat ik ook maar een duit in het "initiële" zakje doen, Märklin 3-rail is eenvoudiger in het gebruik omdat:

er nooit keerlusproblemen zijn.

er nooit draden aan verkeerde railstaven gemonteerd kunnen worden.

er nooit wisselpolariteitsproblemen zijn (2-rail is of een spanningsloos puntstuk of een gepolariseerd puntstuk, beide met hun specifieke eigenschappen).

bij gebruik van C-rails zijn voedings en massadraden eenvoudig aan te sluiten aan strippen in het railbed.

MVG, Caterpillar
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Bert van Gelder op 14 November 2015, 22:38:32
Hoi

Wat een belachelijke non-discussie hier weer :(

Bart

En dat vind ik persoonlijk nou weer een onhandige opmerking: je hoeft niet aan de discussie mee te doen....

Zolang er meer speelt dan alleen het technische aspect, zal Märklin blijven bestaan. En daarmee doel ik op die honderden modellen, echt oude modellen, met behoorlijke verzamelwaarde.

Maar we zien dat deze discussie ook weer verzandt in een verhitte variant. Enige kans dat we terug gaan naar de oorspronkelijke vraag van de Topic Starter, en proberen de emoties een beetje uit het verhaal te halen?

Met dank, gr,

Bert
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Trein-ice3 op 14 November 2015, 23:01:54
Terug naar de vraag van Jonathan: ik denk dat je helemaal niet een techneut hoeft te zijn om een modelbaan te kunnen besturen. Beide stromingen Märklin en de puntcontactlozen maken modellen voor kinderen. Die solderen niet! Die zetten de lokomotief en wagens op de rails en rijden. Beide stromingen hebben decoders die verscheidende digitaalstuursignalen kunnen ontvangen. Allerlei fabrikanten maken loks voor beide systemen. Net als bij elk ander product je zult eerst het gebruik ervan moeten leren. Voordat we je vertellen wat eenvoudiger is:

Wat bedoel je en wil je met het technische gedeelte? Het aansluiten van de rails en bedrading, zelf je loks programmeren voor andere rijsnelheden, tig geluiden in je lok, rokende schoorstenen, terugmelding, automatische besturing van seinen via rijweginstellingen, 9 verschillende seinbeelden als frontverlichting? Wil je dat allemaal wel? Zul je echt alle mogelijkheden willen gebruiken of alleen genieten van je al dan niet natuurgetrouwe modelbaan en rijden maar! Er zijn genoeg modelbaanbouwers die het om de baan gaat en niet om de techniek. Het woord model in modelbaan dus en natuurgetrouw een eigen wereld scheppen.

Vergeet de discussie wissel- en gelijkstroom. Alleen de traditionele analoge bestuurde baan van Märklin gebruikt nog wisselstroom. Ook de nieuwe transformatoren van Märklin geven gelijkstroom af. Alle treinstartsets zijn digitaal. Zowel moderne 2L(linker en rechterrail zijn van elkaar elektrisch gescheiden als toevoerder en afvoerder van de stroom) als 3L (ook 2leiders: beide railstaven zijn immers elektrisch als een leider gekoppeld en puntcontacten voor toevoer en afvoer van de stroom) gebruiken een pulserende zeg maar digitale blokstroom. Ik weet dat deze zin niet volledig de lading dekt. Maakt ook niet uit, je moet ons eerst vertellen wat je wilt. Dan zitten hier op dit forum nog genoeg mensen die je objectief zonder de helaas nog immer voortdurende strijd tussen 2 en 3 rail willen vertellen wat de mogelijkheden van een bepaald systeem zijn en wat past bij jouw wensen. En... ten slotte moet je uiteindelijk zelf de keus maken. Kwestie van smaak en die verschilt voor iedereen.
Dirk

Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Bahn-AG op 14 November 2015, 23:02:15
En dat vind ik persoonlijk nou weer een onhandige opmerking: je hoeft niet aan de discussie mee te doen....

Zolang er meer speelt dan alleen het technische aspect, zal Märklin blijven bestaan. En daarmee doel ik op die honderden modellen, echt oude modellen, met behoorlijke verzamelwaarde.


Hallo

En dit heeft dus helemaal niks met de oorspronkelijke vraag te maken.

De vraag was : is 3-rail technisch eenvoudiger.

Antwoord is een heel eenvoudig ja.

Railsysteem is symmetrisch van opbouw, dus kun je moeilijke railfiguren zonder probleem aanleggen.

De loks zijn symmetrisch van opbouw en technisch eenvoudiger..
Ze hebben dus geen geisoleerde wielen of wielsleepcontakten nodig.

De vraag of het kontaktgevoeliger is of niet, of het er beter uitziet of compatibel is met andere merken werd uitdrukkelijk niet gesteld, terwijl het grootste deel van het draadje daarover geneuzeld wordt.
Dus verzande dit draadje in een (in mijn ogen) belachelijke non-discussie.

bart

Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 November 2015, 23:15:53
De vraag of het kontaktgevoeliger is of niet, ......
De vraag over contactgevoeligheid valt toch ook onder de technische aspecten. Het Märklin systeem heeft altijd het aura gehad dat het minder gevoelig is voor contactstoringen. Toch zie ik de Märklinisten op onze club regelmatig stoeien met contactproblemen. Zo erg zelfs dat ze nu een wagen hebben met een sleper waar een polijstpapiertje onder is geplakt om de puntcontacten te schrobben.

Hoewel sommige aspecten in de discussie voor sommigen minder relevant lijken, hoop ik dat de topicstarter er iets aan heeft om zijn keuze te bepalen.
Mijn inschatting is dat beide systemen qua technische betrouwbaarheid gelijkwaardig zijn. Als er een duidelijk verschil zou zijn, was één van beide al een zachte dood gestorven.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Bahn-AG op 14 November 2015, 23:20:34
Mijn mening: ik denk dat het puntcontactensysteem voor Märklin zelf ook een blok aan het been is. Indertijd hadden ze waarschijnlijk goede technische redenen om hiervoor te kiezen, maar nu kunnen ze er om commerciële redenen niet meer vanaf.

Hallo

Hoe rijm je dit nou met de laatste zin in je bijdrage hierboven??

Bart
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 November 2015, 23:25:53
Dat hoeft niet met elkaar te rijmen. Met het blok aan het been doelde ik meer op het visueel aspect. Staat los van technische betrouwbaarheid.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Rob van Kooy op 14 November 2015, 23:48:30
Hallo,

Vooropgesteld zij dat het mij al jarenlang opvalt dat als iemand naar de eigenschappen en gebruiksvriendelijkheid van Märklin vraagt de goede raad bijna nooit afkomstig is van iemand die een Märklin-baan heeft. Ik heb eigenlijk ook nog nooit een Märklinist het door hem gekozen systeem zien ophemelen in vergelijking tot het 2-railsysteem. Isegrimmen zeggen dat dat komt omdat märklinrijders een achterhaald soort types zijn die de technische vooruitgang in de modelbouwwereld volledig hebben gemist. Daarentegen is bijna iedere 2-railrijder gaarne bereid om zijn systeem als veel beter te kwalificeren.

Over dit verschijnsel is overigens wel onderzoek gepleegd.

a) een twee-rail spoorbaan ziet er zonder die puntcontacten natuurlijker uit. Ja, dat is zondermeer waar;
b) vallen die puntcontacten na een tijdje nog steeds op als een hinderlijke aantasting van het uiterlijk van een spoorbaan? Dat blijkt niet het geval te zijn. Het oog went blijkbaar aan alles.
c) is een analoge 3-rail baan bedrijfszekerder dan een 2- rail baan? Dat is vanwege de grotere contactmogelijkheden tussen loc en baan zondermeer waar.
d) is de aanleg van een 3-rail baan een eenvoudiger opgave dan bij een 2-rail baan? Dat ligt eraan: als in een baan geen keerlussen voorkomen maakt het geen verschil of voor 2-rail dan wel 3-rail wordt gekozen. Zodra er wél keerlussen in het baanpatroon voorkomen dan is aanleg van een 2-railbaan hoe dan ook technisch gecompliceerder en daardoor duurder;
e) is digitalisering van een spoorbaan aanbevelenswaard? Bij 2-railsysteem zeker, bij Märklinsysteem is die noodzaak minder. Dit is de reden dat Märklin bijna al zijn locomotieven al van een decoder voorziet, zodat de klant als hij de voorkeur zou hebben om op analoge wijze zijn locomotieven aan te sturen hij niettemin gedwongen wordt meer voor een locomotief neer te tellen dan eigenlijk noodzakelijk is. De praktijk is dat de minder deskundige klant aanvaardt dat zijn Märklin-loc duurder is dan wellicht noodzakelijk. Dit heeft meestal te maken met het feit dat märklinrijders veelal uit een hogere inkomensklasse komen. In Duitsland speelt extra mee dat Märklin - terecht of onterecht - nog steeds een speciale status heeft als icoon van het begrip "Made in Germany". De produkten van speelgoeddieren Steiff hebben dezelfde status en zijn navenant kostbaar. En wat opvallend is: ook Grohe kranen (voor in de badkamer) hebben die status.
e) Heeft een tweede hands märklin-locomotief bij latere verkoop een hogere transactiewaarde dan een gelijkstroomlocomotief? Dat is nauwelijks meer het geval, zeker niet met de nieuwere modellen die net zoals de 2-rail locomotieven deels zijn uitgerust met snel verouderende en ook aan slijtage onderhavige digitale apparatuur. Oudere analoge Märklinlocs behouden een relatief iets hogere marktwaarde vanwege de degelijkheid van de constructie. Bovendien kunnen die oudere modellen - zo gewild - alsnog gedigitaliseerd worden. Ook speelt uiteraard een ongeschonden uiterlijk een wezenlijke rol bij de prijs
f) Kan een relatieve leek een wat ouder model Märklin-locomotief zelf goed onderhouden? Veelal wel omdat de constructie zo eenvoudig is en hoofdzakelijk geschroefd is. Dit voordeel valt volledig weg bij gedigitaliseerde Märklin-locs waar wat aan moet worden hersteld.
e) Zijn Märklin-locs inderdaad degelijker gebouwd dan 2- rail locs? De oudere modellen zeker, maar ook hier is een teruggang te constateren. Wel gaan goed onderhouden Märklin-locs zondermeer langer mee dan 2-railmodellen. Wordt dit door de klanten als een voordeel ervaren? De laatste tijd steeds minder, zelfs in Duitsland.
f) Heeft de achteruitgang in kwaliteit zijn gevolgen voor de afzet van Märklin-produkten? In Duitsland nauwelijks, maar ook in de Benelux en Zwitserland blijft het relatieve marktaandeel van Märklin tamelijk constant, zij het dat het afnemend besteedbaar vermogen vanwege de economische neergang (en zelfs stilstand op een laag niveau) de winkelprijs van een Märklin-produkt in het algemeen als (te) hoog wordt ervaren. De actuele prijsstijgingen die de concurrentie heeft doorgevoerd maakt dit verschijnsel minder problematisch.  Produkten van 2-railfabrikanten zijn/lijken - zeker als ze zonder decoder worden aangeboden - relatief iets goedkoper, maar worden technisch minder hoog ingeschat. De kwalificatie  "wegwerpartikel" bij de waardering van 2-railmodellen (zeker bij de eenvoudige produkten) moet evenwel niet worden onderschat. Dit versterkt vreemd genoeg de marktpositie van 2-railprodukten. Eigenlijk behouden alleen Roco-produkten - of dat nu terecht is of niet - naast Märklin een zekere  mate van erkenning van hun kwaliteit met name in Frankrijk. Märklinrijders kopen bijna nooit wisselstroomodellen van een ander merk, wat als merkentrouw wordt ingeschat. Eigenaren van een drie-railbaan die de band met het rijdend materieel van Märklin minder of niet hebben kopen wél wisselstroomprodukten van andere producenten. Deze categorie koopt meestal ook veel getrokken materieel van andere producenten. Roco scoort daarbij relatief beter dan andere merken zoals ACME, Lima, Liliput etc.

Enfin er zijn nog wel meer aspecten die de positie van Märklin tegenover 2-railsystemen kenmerken, maar voorlopig hou ik hier maar bij.

De huidige marktpositie van Märklin binnen het Simba Dickie conglomeraat is een sterke en geeft vertrouwen dat Märklinprodukten in de komende tijden verkrijgbaar zullen blijven. Zeker als de thans voorgenomen en deels al aangekondigde  uitbreiding van het C-Gleissyteem  ondermeer  met slankere wisselvormen tot tastbare resultaten leidt zal dat drie-railsysteem ongetwijfeld een ondersteuning zijn bij de keuze van een 2- dan wel een 3-railsysteem.

Dat er niettemin nog steeds een soort van geloofsstrijd op het gebied van keuze van railsysteem bestaat is opvallend. Dat hier deels wijziging in zal komen is onvermijdelijk nu vanwege de problematischer wordende afzetmogelijkheden voor modelspoorartikelen  de neiging is ontstaan locomotieven op de markt te brengen die met heel kleine ingrepen zowel op 2-railbanen als 3-rail banen kunnen worden ingezet, hetgeen aanzienlijke besparingen kan opleveren bij het aanhouden van een aantrekkelijk winkelassortiment. Voorbeelden zijn daarbij uiteraard ESU maar ook Lima Expert . Wellicht is het interessant daarbij te constateren dat de binnenmaat tussen de wielen op een as langzaam maar gestadig neigt naar 14mm (lees: de binnenmaat die Märklin actueel aanhoudt) Bij ESU is dat al het geval.   

Gegroet,

Rob van Kooy 
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: dh3201 op 15 November 2015, 00:19:10
Nee hoor, ben het totaal niet met je eens, pukkels en ski's het blijft totaal onrealistisch, of noem mij even een grootbedrijf waar het wordt toegepast.
Met dezelfde redenering kun je elke stoomloc met een elektromotor in de ketel of tender ook onrealistisch noemen of noem mij even een grootbedrijf waar het wordt toegepast...
Titel: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Tomasso op 15 November 2015, 00:28:34
Ach ja, appels met peren. Een loc helemaal detailleren aan de buitenkant en er dan een ski onder hangen. Maar best knap dat jij aan de buitenkant een motor kan zien zitten. Maar goed, als het dan niet uitmaakt, koop dan lekker duplo treinen...

Mais enfin, sommigen hier kunnen miet tegen ongezouten meningen over 'hun' treintjes, terwijl ik het niet over de persoon, maar over de treintjes heb. Voel je vooral niet aangesproken, koop alsjeblieft enorm veel pukkels en ski's, live your dream. Maar nogmaals, bakken vol met geld uitgeven voor een supergedetailleerde loc, waar je dan een lompe ski onder plakt en die je over rails laat rijden met pukkels, tsja, sorry, daar kan ik met mijn pet niet bij. Ik pretendeer geen röntgen ogen te hebben, en inderdaad, van de binnenkant klopt er niks van. Maar daar kijkt geen enkele modelspoorder naar, alles draait om realisme aan de buitenkant. Dus ga me niet verwijten dat de binnenkant er in het grootbedrijf anders uit ziet terwijl diezelfde mensen met pukkels en ski's lopen te zeuren over leidinkjes en logo's en opdrukken etc. die niet op de goeie plek zitten. Blijkbaar draait het dan om het uiterlijk. Maar laat me niet lachen met die marklin speelgoed rommel, € 500,- voor een loc of trein en daar dan duidelijk zichtbaar een ski onder hangen, de boel over een railsysteem jagen met pukkels en wissels die net niet haaks de bocht om gaan. Het moet niet gekker worden. Wat ik zeg, lees dit niet als je niet tegen mijn ongezouten mening kan, maar nogmaals, ik raad elke beginner af voor marklin rotzooi met een hoog speelgoed niveau te gaan. Tenzij je dat niks uitmaakt, maar goed, ik geef alleen advies. En het blijft toch gewoon een lachertje, alles moet goed zijn aan de buitenkant, er grof voor betalen en dan de boel duidelijk zichtbaar mishandelen met zo'n rare sleper. Nogmaals, er zijn heus mooie banen en marklin ziet er best aardig uit. Maar meer is het niet aan de buitenkant. Em sommige dingen zijn inderdaad een feit. Als je iets zo realistisch mogelijk wil, dan kies je iets wat er uit ziet als het origineel en niet iets wat lijkt op het origineel en daar nog eens een dikke vette ski onder geplakt. Feit blijft dat voor de looks marklin er bekaaid af komt met die pukkels en ski's. Kan je dat niet handelen, ga je daarvan in de jankmodus als iemand daar iets over zegt, tsja, blijf dan lekker incompatibel op je zoldertje met pukkels en ski's spelen. Wil je iets wat de realiteit zo dicht mogelijk benaderd, wil je keuze in aanbieders, schuw je er niet voor iets meer moeite te doen mocht je eventueel den keerlus willen aanleggen (iedereen doet alsof het ruimtevaarttechniek is gloeiende gloeiende en alleen voor marklin weggelegd. Pure. Klinklare. Onzin), wil je mooie rails, kies dan gelijkstroom. Wil je speelgoed, heb je rontgen ogen en erger je je aan motoren in stoomloc's, kies dan duplo.

Mijn mening is niet leidend, maar wel gefundeerd. Wat jij er mee doet, het zal me worst wezen, maar vertel me niet iets wat niet waar is en schuif me al helemaal geen onzin in de schoenen over poetsen of weet ik veel wat waar ik het niet eens over gehad heb. En als je er niet tegen kan als iemand een advies geeft over pukkels en ski's en het zint je niet, ga dan niet lopen janken, bewijs maar eens het tegendeel, ik lees en ik luister. Staat mijn stijl je niet aan, vette pech voor jou, huiliehuilie.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: St00mboy op 15 November 2015, 00:56:04
Citaat
Wellicht is het interessant daarbij te constateren dat de binnenmaat tussen de wielen op een as langzaam maar gestadig neigt naar 20mm (lees: de binnenmaat die Märklin actueel aanhoudt) Bij ESU is dat al het geval.   

Rob, hoe bedoel je dit?

Leen.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Jeroen Water op 15 November 2015, 08:16:07
Nou, nou Tomasso, je lijkt met je relaas wel net zo 'gefrustreerd' als anderen in dit draadje door 3x hetzelfde in andere woorden te schrijven.  ;D

Maar mensen, laten we allemaal toch eens een beetje relativeren. Elk draadje over AC versus DC ontaard in een veldslag op dit forum. Waarom is dat toch steeds nodig?

Het is   H O B B Y   mensen,   H O B B Y   ! ! !

Persoonlijk vind ik de discussie over de sleepcontacten onder AC modellen echt nergens op slaan. Als een model op de baan rijdt, zie je die dingen echt niet. Ik ben dik tevreden met de Marklin K rail. Met de flexrail kun je zo ruime bogen leggen als je wilt en de slanke wissels die ik op de baandelen die in het zicht liggen uitsluitend toepas, voldoen voor mij uitstekend. Wil je nog wat rijmogelijkheden hebben, dan beperk je je enorm met nog slankere wissels. Tenminste als je een normale kamer tot je beschikking hebt voor je modelbaan.

Jeroen
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 November 2015, 08:29:28
Wellicht is het interessant daarbij te constateren dat de binnenmaat tussen de wielen op een as langzaam maar gestadig neigt naar 20mm (lees: de binnenmaat die Märklin actueel aanhoudt) Bij ESU is dat al het geval.
Als dat zo is, dan gaan de wielen dus naast de rails lopen. De binnenmaat bij Märklin is 14 mm. Bij 2-rail moet die maat volgens de NEM tussen 14,4 en 14,6 mm zijn. Die twee standaards zijn onverenigbaar, dus wat ESU doet kan gewoon niet.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: henk op 15 November 2015, 08:30:56
Dat kan je bij de rest van het verhaal van Rob ook wel vragen Leen.  ???
Topicstarter stelt een technische vraag over tweerail en drierail en krijgt inmiddels meningen over Märklin versus, ja wat eigenlijk? Er zijn tientallen merken actief, ieder met een eigen aanpak, en dat was 40 jaar geleden precies zo. Alle oudere modellen waren eenvoudig van constructie, makkelijk in onderhoud, en bij normaal gebruik tamelijk onverwoestbaar. Ik heb een aardige verzameling modellen van voor 1970 en de Lima's zijn eigenlijk het minst problematisch. Maar topicstarter vroeg helemaal niet naar oude meuk. De hedendaagse technische mogelijkheden hebben het verschil tussen tweerail en drierail nog onbelangrijker gemaakt.

De resterende technische verschillen zijn wel benoemd. Ik vind ze zo weinig relevant voor een moderne modelbaan, dat ik ze niet meer als criterium zou gebruiken. Ik ga voor de natuurgetrouwe railsystemen die sommige merken voor tweerail maken en het verschil gaat dan veel verder dan de puko's. Ik snap dan ook niet welke 'slanke wissels' Jeroen bedoelt.  ;D
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Floris op 15 November 2015, 09:00:36
Het is de toon die de muziek maakt.......

Zelf ben ik zowel 2 als 3 rail rijder dus heb met beide systemen ruime ervaring. daar was mijn antwoord op de eerste pagina op gebaseerd. volgens mij stonden op de eerste pagina ook normale antwoorden. Als mensen daarna de woorden "de eeuwenoude discussie" gaan gebruiken is er altijd wel een die vervolgens flink gaat schreeuwen en daarmee de discussie trachten te overheersen. Net als in de echte wereld denken sommigen door hard te schreeuwen en te herhalen hun MENING als de waarheid te kunnen opdringen en dat is jammer.

Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Ben op 15 November 2015, 09:04:58
Als ik me probeer te verplaatsen in de vraagsteller en tracht te begrijpen waar zijn kennis en kunde zit zou ik zeggen: ga voor 3Rail. Je hoeft inderdaad niet te solderen, er zijn geen technische problemen als keerlussen, polariseren etc. en het MFX systeem is Plug & Play: treintje op de baan en rijden maar. Vanuit die optiek bezien is het eenvoudiger.

Mocht de vraagsteller een stap willen zetten in kennis, kunde en vaardigheden (dat heet ontwikkelen ;D) dan komt het 2Rail systeem in beeld. Los van de optische voordelen waar je eindeloos over kunt discussiëren ben je niet meer afhankelijk van een bepaald merk.

Wat verder op valt aan deze altijd terugkerende discussie is dat 3Railers altijd in de stress schieten en 2Railers zelden. Dat heeft mogelijk te maken met het "je altijd moeten verdedigen" voor in het verleden gemaakte gedane keuze. Wellicht zegt dat ook iets? ;D

Gr, Ben.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Tomasso op 15 November 2015, 09:21:05

Nou, nou Tomasso, je lijkt met je relaas wel net zo 'gefrustreerd' als anderen in dit draadje door 3x hetzelfde in andere woorden te schrijven.

Jeroen

Je hebt gelijk Jeroen, ik was inderdaad behoorlijk gefrustreerd en dan met name omdat mij dingen werden verweten die ik niet geschreven had, er appels met peren werd vergeleken en omdat ik diverse hate mails had gekregen van mensen die het blijkbaar persoonlijk opvatten als ik me negatief uitlaat over marklin. Ja, daar wordt ik gefrustreerd van en dan word ik vinnig. Hoe dan ook, ik liet me uit de tent lokken en zal nu proberen afstand te houden, wat ik ook van marklin vind. De topicstarter is er niet mee geholpen.

Dan nog even wat bangmakerij weghalen. Een keerlus is in 2 rail net zo makkelijk als 3 rail, geen hogere wiskunde, keerlusmodule aansluiten en klaar. Dus mocht de topicstarter nog meelezen en niet afgeschrikt zijn, zo moeilijk is het niet.

Fijne zondag allemaal!

Ps Waar ik me ook druk over kan maken inderdaad, zeker in het licht van Parijs. Dit is inderdaad een non issue. Carpe diem!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Martijn193 op 15 November 2015, 09:30:26
Verstandig.....
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Ernest op 15 November 2015, 09:32:39
Dat plug-and-play is naar mijn mening maar betrekkelijk.
Mijn kleinzoon heeft van een oom een hoeveelheid Marklin materiaal gehad en daar hebben we een baan van gebouwd.
Alles heette digitaal te zijn en via het MS kon ik inderdaad een aantal locs laten rijden. Overigens na de rails, wielen en ski's even goed te hebben gepoetst.
Sommige locs stonden op het zelfde adres en ik krijg het maar niet voor elkaar om nieuwe adressen toe te wijzen.
De knul heeft intussen zijn interesse voor de treinen op een héél laag pitje gezet dus ik besteed er ook geen tijd meer aan. maar over dat-plug-and play heb ik zo mijn bedenkingen.
Mijn eigen tweerail baan is net zo (veel of weinig) plug-and-play.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Dirk J op 15 November 2015, 10:13:03
Als ik zie hoeveel en wat voor technische vragen er voorbij komen op het drierail forum, geloof ik niet dat 3-rail heden ten dage eenvoudiger of betrouwbaarder is dan 2-rail.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Rob van Kooy op 15 November 2015, 10:45:24
Rob, hoe bedoel je dit?

Sorry Leen,

het betreft een type fout. Het moet uiteraard zijn een binnenmaat tussen de wielen op een as van 14 mm.

Dank voor de oplettendheid,

Gegroet,

Rob van Kooy
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: jan k op 15 November 2015, 11:09:12
Ik deel de mening van Dirk , ik lees het 3railforum ook mee .
Je ziet er ook genoeg problemen voorbij komen .
Verder zie je altijd de zelfde argumenten en mensen  reageren op dit soort draadjes die al tig keer zijn behandeld hier  ::)
Ga gewoon lekker met je 2 en 3 rail treinen rijden  ;)

Mvg Jan 
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Rob van Kooy op 15 November 2015, 11:17:35
@ Klaas Zondervan,

Inmiddels heb ik de typefout in mijn bijdrage gerectificeerd. Er moet sprake zijn van een binnenmaat  tussen wielen op een wielas van 14mm.

Ik ken uit eerdere berichtenwisselingen jouw opvatting, dat een binnenmaat tussen de wielen van 14mm problemen zou geven bij inzet op een gelijkstroombaan. Niettemin hebben de ESU-locomotieven bedoeld voor universele  inzet op 2- of 3-railbanen  af leverancier al die binnenmaat. Tot mijn spijt heb ik nog niet kunnen nagaan welke binnenmaat Lima Expert voor zijn universeel inzetbare modellen gekozen heeft. Maar wellicht dat een mede-forumist ons daarover kan inlichten.

Wat me wél intrigeert is dat ik op fora ook in het buitenland meermaals de vraag heb gesteld of ESU-locomotieven op gelijkstroombanen problemen opleveren (met name op wissels)  vanwege de gekozen binnenmaat van de wielstellen. Daar heb ik nog NOOIT een zinnig antwoord op gekregen. Ook de "vakpers" heeft deze kwestie naar mijn weten nimmer ter sprake gebracht. Moet ik eruit concluderen dat het geen probleem is? Eerlijk gezegd hoop ik dat.

Gegroet,

Rob van Kooy

P.S. Wellicht beschouwt de moderator deze reactie op jouw vraag als off topic.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: WimC op 15 November 2015, 11:28:23

Dan nog even wat bangmakerij weghalen. Een keerlus is in 2 rail net zo makkelijk als 3 rail, geen hogere wiskunde, keerlusmodule aansluiten en klaar. Dus mocht de topicstarter nog meelezen en niet afgeschrikt zijn, zo moeilijk is het niet.


Da's dus niet "net zo makkelijk", je hebt namelijk een extra module nodig én je moet bij de planning van je baan er op letten of er een of meerdere keerlussen in zitten. Vooral bij een grote baan kan er wel een bij het ontwerp 'stiekem' een keerlus insluiten. Märklin is wat dat betreft eenvoudiger,: je hoeft er niet op te letten.

Het keerlusprobleem is gemakkelijk op te lossen, dat wel. Als je een vaste baan hebt tenminste.
Je moet er overigens wel rekening mee houden dat je langste trein volledig in de keerlussectie past. Ook iets wat bij Märklin niet hoeft.

Grt,
Wim
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Mark D. op 15 November 2015, 11:43:01
Ik ben met marklin gestopt doordat ik mij ging irriteren aan de pizza snijders. Niet eens om geometrie, bochtstralen of rail uiterlijk. 
 
Die puntcontacten en de sleper vind ik ook niet top. Bij wissels is het een of twee puntjes die contact maken en bij recht uit, een stuk of 6???  Volgens mij ook nooit meer dan twee, kan niet anders.  De eerste de beste lok met meer dan 4 wielen doet het dus al beter, kwa stroom afname. (ja ik rij zonder anti slip banden)
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Sicco Jan op 15 November 2015, 11:55:39
Ja, Märklin is eenvoudiger. Punt.

O nee, nog even toelichten. Als ik met mijn kinderen van 6, 5 en 3 een baantje M rails uit de doos trek kunnen ze niks fout doen, anders dan de draadjes aansluiten. Als je ze een aansluitrail meegeeft maakt zelfs de kleur op de trafo niet uit, je mag gerust wisselen als je de continu stroom voor de verlichting maar niet gebruikt. Kinderen kunnen natuurlijk wel alles kapot maken, maar dat is een heel ander verhaal.

Van de andere kant, als je al bereid bent om er tijd, geld en moeite in te steken moet je je niet door het bezwaar van de keerlus te laten weerhouden. Zowel 3 als 2 rail kun je vervolgens zo moeilijk maken als je wilt.

Groet, Sicco Jan
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Ben op 15 November 2015, 12:31:58

Ik ben met marklin gestopt doordat ik mij ging irriteren aan de pizza snijders. Niet eens om geometrie, bochtstralen of rail uiterlijk.


Ja ik ook. Maar daar gaat het hier niet over......
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: martijn v m op 15 November 2015, 12:37:44
Prijstechnisch kan ook een reden zijn voor een keuze.

voor een MÄRKLIN K flexrail betaal je ruim €12.- nieuw
Voor een PECO code 100 Holzschwellen betaal je gemiddeld €5.-

flink verschil.

bij mij op de vereniging poetsen we ons ook suf bij de MÄRKLIN digtaal baan.

en bij de 2rail dcc 1 keer als de baan uit opslag komt effe het stof en dergelijke eraf en rijden. (tillig elite rail)

Groeten Martijn
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Martijnstein op 15 November 2015, 12:41:51
Alle fabrikanten maken startsets die makkelijk aan te sluiten zijn voor kinderen (technisch idiot proof dus). Vervolgens kan je je baan uitbreiden met rail-sets, losse rails en los rollend materieel. Zeker met een digitale baan is dit een fluitje van een cent voor alle merken. Als je vervolgens meer ingewikkeldere dingen wilt zoals werkende seinen, op afstand bestuurbare wissels, automatisch rijden, of zelf klussen aan je locomotieven, dan worden alle merken technisch moeilijker. Het enige wat Marklin makkelijker is inderdaad de keerlus. Misschien wil de topic starter aangeven wat voor een modelbaan hij wilt gaan bouwen?

Zelf ben ik als kind met een Marklin baan begonnen, omdat ik van sinterklaas een startset kreeg. Waarschijnlijk heeft sint daarvoor gekozen omdat ooms en de vader van een vriendje ook een Marklin baan hadden. Maar later ben ik over gestapt op 2-rail voor verschillende redenen: Grotere keuze aan rails, grotere keuze aan Nederlandse treinen, goedkoper (want geen Marklin monopolie) en het ziet er mooier uit zonder puco's en ski's. Als ik zo rondkijk op fora vermoed ik dat er meer mensen overstappen van Marklin naar 2-rail dan andersom.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Mark D. op 15 November 2015, 12:43:39
Marklin is eenvoudiger in gebruik.

maar dat is de brio trein ook.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Dirk J op 15 November 2015, 13:16:07
Märklin is eenvoudiger. Punt.
Als ik met mijn kinderen van 6, 5 en 3 een baantje M rails uit de doos trek kunnen ze niks fout doen, anders dan de draadjes aansluiten. Als je ze een aansluitrail meegeeft maakt zelfs de kleur op de trafo niet uit, je mag gerust wisselen als je de continu stroom voor de verlichting maar niet gebruikt.

Laat dat met tweerail precies hetzelfde zijn.

Dan roep je natuurlijk "keerlus" (inmiddels heb ik begrepen dat dat het stokpaardje is van drierailers). Maar wat ik ook heb meegemaakt, nooit dat kinderen spontaan een keerlus legden. Zou het ooit toch gebeuren, dan zou het enige gevolg zijn dat ze gaan roepen "hij doet het niet". En dan nog is er niets kapot.

Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 November 2015, 13:53:36
@Rob: wat betreft de binnenmaat van de wielstellen, als je in NEM110 (http://www.morop.eu/de/normes/nem110_d.pdf) kijkt naar de span (maat S) dan zie je dat die (bij 2-rail) minimaal 14,0 en maximaal 14,2 mag zijn. Ga je daar op rijden met een wielstel met een B-maat van 14,0, dan gaat dat klemmen. De Morop heeft niet voor niets de minimale B-maat vergroot van 14,3 naar 14,4. Er was met die 0,1 mm toch te weinig speling.

Waar ESU waarschijnlijk op speculeert is dat de fabrikanten sjoemelen met de S-maat. Ik heb hier een paar Roco wissels liggen, en daarvan is de S-maat 13,5 mm. Dus een halve mm kleiner dan de norm. Roco is niet de enige die deze maat met een korreltje zout neemt. Daarop zou dat ESU-compromis dus probleemloos moeten rijden. Daarom hoor je waarschijnlijk nooit iets over problemen. Maar ik vind dat je je niet moet laten leiden door sjoemelaars, niet door Roco, niet door ESU of welke andere fabrikant dan ook.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Te 2/2 op 15 November 2015, 14:12:30
Ik heb wel is gehoord dat Marklin eenvoudiger is. Maar is dat ook zo?

Is het al tijd voor de samenvatting? Of zal ik ook nog ff?

De vragensteller, Jonathan, rijdt h0 gelijkstroom. Hij kent de voor- en nadelen van wissel- en gelijkstroom.  En hij wil weten of digitaal Marklin technisch (draden aansluiten, solderen en het digitale gebeuren) eenvoudiger is?

Eenvoudiger dan wat?

Eenvoudiger dan analoog Marklin? Ja, en nee.
Eenvoudiger dan digitaal 2-rail? Nee

Het is anders, beperktere keus is soms makkelijker.
Als je analoog materieel hebt, dan moet je loks eerst ombouwen naar digitaal. Is dat eenvoudiger? Nee.
Als je ermee begint, met nieuw materiaal? Misschien ja, omdat alles bij elkaar past.

Is het ene digitale systeem technisch makkelijker dan het andere? Nee.

En maakt het digitaal iets uit of je h0 2-rail of 3-rail rijdt? Ja, en nee.
Ja, want sommige mensen roemen de bezetmeldingsmethode van de "ongebruikte 2e spoorstaaf"
Nee, want het kan ook anders. Het kon al jaren anders (al in het analoge tijdperk, maar dat is wel technischer want niet te koop, dus zelfbouw).

Dus wat is dan technische eenvoud? Dat je alles modulair, en op elkaar afgestemd, kunt kopen.
Bij mijn weten is dat hele gebeuren niet van M* zelf, maar ontstaan door synergy met een bedrijf dat al een werkend systeem voor 2-rail gelijkstroom had. En dat systeem is aangepast voor de M*-stal. Dus al het digitale dat M* verkoopt, komt uit de 2-rail wereld, is mijn suggestie.
Het is wel prijzig, want M* gaat niet voor het kleine geld: degelijkheid heeft een prijsje.

Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: prutser op 15 November 2015, 14:27:04
Het antwoord is dus nee.
De topicstarter kan dus andere criteria nemen op zijn keuze te bepalen en er staan er inmiddels genoeg van in dit draadje.

Stephan.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Boran op 15 November 2015, 15:13:43
Hallo,

Volgens mijn mening kun je die vraag zo niet stellen. Het is net zo'n discussie als de adepten die kiezen voor Apple dan wel Windows dan wel Linux.... Emoties krijgen dan vaak de overhand. Zelf zou ik de keuze tussen 2L en 3L terug kunnen brengen tot de kernvraag: kun je leven met puko's in de baan ;) Beide systemen hebben zo hun voor- en nadelen. Als het allemaal zo eenvoudig zou zijn, dan zouden de forums waar alle technische vragen worden gesteld, overbodig zijn. Het is en blijft een hobby en de een gaat in de beoefening daarvan verder dan de ander ;)

Groetjes,
Rob


Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Jeronimos op 15 November 2015, 15:21:09
Best wel een off topic vraag

Hoe zouden de Märklinisten denken over Lionel? Bedenk ook dat dit schaal 0 is.

http://www.lionel.com/products/fastrack-10-straight-track-4-pack-6-12032
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Boran op 15 November 2015, 15:38:30
Bingo  ;D

Groetjes,
Rob
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Te 2/2 op 15 November 2015, 16:01:45
Lionel? Gaaf, kun je 2 smalspoor  treinen achter elkaar  in een baanvak op laten 2-railen.
Doet denken aan het eerste begin (M* en T*).
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: ReneH0 op 15 November 2015, 17:57:30
Laat dat met tweerail precies hetzelfde zijn.

Dan roep je natuurlijk "keerlus" (inmiddels heb ik begrepen dat dat het stokpaardje is van drierailers). Maar wat ik ook heb meegemaakt, nooit dat kinderen spontaan een keerlus legden. Zou het ooit toch gebeuren, dan zou het enige gevolg zijn dat ze gaan roepen "hij doet het niet". En dan nog is er niets kapot.

Bijzonder, maar hier toch al geregeld gezien.
Jongetje van 9 nu inmiddels 10 met zijn vriendjes.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: JDG modelspoorfreak op 16 November 2015, 17:01:57
Zo dan dat zijn heel wat reactie's!

Vind het alleen beetje jammer dat er nogal kinderachtige reacties tussen zitten,
van neem ik aan volwassen (in theorie) personen.
Die ook een discussie aangaan die in mijn ogen ook niet relevant zijn.
Je kan je storen aan de puko's of een sleper maar daardoor is het systeem niet perse slechter in mijn optiek.
Zeker is er wat voor te zeggen dat gelijkstroom realistischer en misschien mooier is.
Maar ik stoor me er bijvoorbeeld niet zo aan dat je de puko's ziet. Vooral bij C-rail valt het niet heel erg op vind ik.


Er zijn wel een aantal reactie's die aansluiten op mijn vraag, maar onderstaande reactie sluit er wel het meeste op aan.

Laat ik ook maar een duit in het "initiële" zakje doen, Märklin 3-rail is eenvoudiger in het gebruik omdat:

er nooit keerlusproblemen zijn.

er nooit draden aan verkeerde railstaven gemonteerd kunnen worden.

er nooit wisselpolariteitsproblemen zijn (2-rail is of een spanningsloos puntstuk of een gepolariseerd puntstuk, beide met hun specifieke eigenschappen).

bij gebruik van C-rails zijn voedings en massadraden eenvoudig aan te sluiten aan strippen in het railbed.

MVG, Caterpillar

Deze punten liggen wel in mijn voordeel, vooral de voeding en massadraden aansluiten op de strips in het ballastbed.
Geen verkeerde draden aansluiten etc.. En zo ook de wisselpolariteit.
Heb ook van iemand gehoord dat je de spoorwegovergang ook makkelijker kan beveiligen. Bedoel daarmee van het punt wanneer het knipperlicht aan en uit gaat. Onderbreking in de spoorstaaf en klaar.

Ik ben niet zo technisch onderlegd waardoor dit eventueel voor mij een serieuze optie is.

Wat betreft wat ik uiteindelijk wil? Ik wil een mooie middelgrote nederlandse baan maken dat zich afspeelt in tijdperk 3.
Ik wil digitaal rijden, maar ik wil niet volautomatisch rijden.
Ik wil bijvoorbeeld met een schakelpaneel wissels/seinen bedienen.
Ik twijfel daarom of ik computergestuurd wil rijden.

Hopelijk weten jullie zo voldoende wat ik zou willen.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Dirk J op 16 November 2015, 17:07:53
De keuze voor Nederlands rijden is in mijn opinie een belangrijke. Er is gewoon veel meer Nederlands materieel in tweerail dan in drierail.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: JDG modelspoorfreak op 16 November 2015, 17:26:37

Ken maar weinig modellen die niet in de wisselstroom uitvoering worden uitgebracht.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: henk op 16 November 2015, 17:31:51
Deze punten liggen wel in mijn voordeel, vooral de voeding en massadraden aansluiten op de strips in het ballastbed.
Geen verkeerde draden aansluiten etc.. En zo ook de wisselpolariteit.
Heb ook van iemand gehoord dat je de spoorwegovergang ook makkelijker kan beveiligen. Bedoel daarmee van het punt wanneer het knipperlicht aan en uit gaat. Onderbreking in de spoorstaaf en klaar.

Ik ben niet zo technisch onderlegd waardoor dit eventueel voor mij een serieuze optie is.


Dat gemakkelijk aansluiten kan bij alle rails met een holle bedding. Is ook bij Roco Geoline of Trix zo geregeld. Heeft niet met tweerail of drierail te maken. Hetzelfde geldt voor die overgang, isolaties en een draadje, is precies hetzelfde. Wissels polariseren is bij Geoline ook al dummyproof geregeld, als je al wilt polariseren.

Het lijkt me dat je geen enkele behoefte hebt aan computersturing. Gewoon twee draadjes op je baan aansluiten en rijden maar. Wordt de baan wat groter dan meerdere aansluitpunten. Wissels apart aansturen met drukknoppen.

Drierail of tweerail maakt technisch dan allemaal weinig uit. Maar ja, als dat idee eenmaal in je hoofd zit. Volgens mij heb je je keuze al gemaakt. Prima, maar dan heeft dit misschien allemaal weinig zin.  :)
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Sander op 16 November 2015, 17:34:50
Alleen scheelt het nogal of je 2rail of 3rail materieel moet afrekenen.

Gewoon een keertje doen  ;) ;D

Mvg,
 Sander
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Ben op 16 November 2015, 17:36:17
Daarnaast is Caterpillar een bekende 3railer op het gelijknamige forum die zelf al eens heeft aangegeven: als ik opnieuw zou starten zou het 2rail zijn...... ;D

Gr, Ben.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: JDG modelspoorfreak op 16 November 2015, 20:32:09
Dat gemakkelijk aansluiten kan bij alle rails met een holle bedding. Is ook bij Roco Geoline of Trix zo geregeld. Heeft niet met tweerail of drierail te maken. Hetzelfde geldt voor die overgang, isolaties en een draadje, is precies hetzelfde. Wissels polariseren is bij Geoline ook al dummyproof geregeld, als je al wilt polariseren.

Het lijkt me dat je geen enkele behoefte hebt aan computersturing. Gewoon twee draadjes op je baan aansluiten en rijden maar. Wordt de baan wat groter dan meerdere aansluitpunten. Wissels apart aansturen met drukknoppen.

Drierail of tweerail maakt technisch dan allemaal weinig uit. Maar ja, als dat idee eenmaal in je hoofd zit. Volgens mij heb je je keuze al gemaakt. Prima, maar dan heeft dit misschien allemaal weinig zin.  :)

Ik heb nog helemaal geen keuze gemaakt, dat dat met die aansluitingen ook met gelijkstroom kan wist ik niet.
Ik was er met Marklin van op de hoogte, en met gelijkstroom niet.
Dan is de beste optie toch ook voor mij gelijkstroom.

Dan was mijn vermoeden toch ook goed wat betreft computer gestuurd rijden.
Dan hoef ik ook niet met terugmelders te werken toch? Als ik niet computergestuurd ga rijden.

Wat betreft de prijs heb je wel een punt Sander..

Thx voor alle reactie's. Ik ben er denk ik wel uit en dat het gelijkstroom word! :D
Iedereen blij?!  ;D



Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Floris op 16 November 2015, 20:53:15
Alleen scheelt het nogal of je 2rail of 3rail materieel moet afrekenen.

Gewoon een keertje doen  ;) ;D

Mvg,
 Sander

Klopt, zeker voor 3-rail modellen van andere fabrikanten dan Marklin! De Koffie plan-V van Roco bv is bij een bekende winkelier uit de regio 010 bijvoorbeeld GOEDKOPER dan de gelijkstroomversie  :o
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Dirk J op 16 November 2015, 21:10:06
En daar was (is?) de Roco digitale sound plan T groen in tweerail goedkoper dan de analoge versie... soms gebeurt dat. Dat is net zoiets als dat mannen langer zijn dan vrouwen, maar op een feestje of zo kan de langste onder de aanwezigen toch een vrouw zijn.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Caterpillar op 16 November 2015, 22:25:51
Jonathan,

Voor modelspoorders met grote ervaring maakt het toepassen van 2-rail of 3-rail "voor de eenvoud" niet uit....., die hebben een andere reden voor het éne of het andere systeem

MVG, Caterpillar
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: SimonH op 19 November 2015, 07:08:47
Als er één merk of systeem het beste zou zijn, zouden de anderen niet meer bestaan.

Groeten Simon
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: dh3201 op 19 November 2015, 09:08:43
Nee hoor, anders had VHS het al veel eerder tegen Betamax afgelegd....
Dus kunnen meerdere merken en systemen, ondanks dat de ene beter of slechter (minder goed) dan de andere zou zijn, best naast elkaar bestaan.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: SimonH op 19 November 2015, 11:32:26
hallo Niels,

Het beste systeem wordt niet alleen bepaald door de kwaliteit, maar ook door de prijs en nog wat dingen.

Dat verklaart waarom Betamax het nog wel even het uitgehouden, ondanks dat VHS een kwalitatief beter systeem had.

En waarom het cassettebandje het nog zo lang heeft uitgehouden, naast de CD.

Ondanks dat de CD kwalitatief beter is, kiezen steeds meer mensen voor het streamen van muziek via bijvoorbeeld Spotify. Kennelijk is de kwaliteit minder van belang dan gemak en prijs.

groeten Simon
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Jeronimos op 19 November 2015, 12:42:55
Dat verklaart waarom Betamax het nog wel even het uitgehouden, ondanks dat VHS een kwalitatief beter systeem had.

Zeer off-topic, maar voor wat ik weet is dat VHS het slechtste systeem was/is. De reden dat het vol heeft weten te houden kwam doordat men wel prontapes toestond. Andere systemen hadden daar meer moeite mee.
Betamax was zelfs het beste systeem.

Maar dit is een discussie op een ander forum.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: henk op 19 November 2015, 12:56:26
Het werkte allemaal goed genoeg voor de consument. Het meest relevante verschil was dat VHS een open systeem werd, zodat tig fabrikanten het gingen produceren en verder ontwikkelen, zodat de kwaliteit met sprongen omhoog ging en de prijs met sprongen omlaag ging. Dus ja, al vrij snel was VHS ook echt het superieure systeem.

Even nadenken ... nee, treintjes is toch wel andere handel.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Bert van Gelder op 19 November 2015, 15:49:59
Mag het weer terug naar modeltreinen a.u.b.

Met dank, gr

Bert
Team moderatoren
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: laurent op 20 November 2015, 10:26:13
Is Märklin eenvoudiger... Tsja, wat is eenvoudig? Mijn mobile station was in ieder geval plug en play. Het C rail systeem is aardig goed uitgedacht, als je de geometrieregels volgt, hoef je nooit te zagen. Maar dat geldt voor een doorsnee 2rail baantje net zo, gok ik. MFX is echt een voordeel, maar dan moet je wel (high end) locs hebben die dat hebben. Op de baan knallen en scheuren maar. Ook die hebben hun nukken trouwens, wis hem uit je mobile station/central station en hij is van mening dat hij zich niet meer hoeft aan te melden. Moet je hem eerst op een ander systeem laten aanmelden, even het zooitje voor de gek houden dus.

Zoals je al hebt gemerkt, het zijn eigenlijk 2 verschillende werelden. Natuurlijk heb je wat mensen die liever wereld 1 aan zouden hangen in wereld 2, maar de uitzonderingen bevestigen de regel. Mooi voorbeeld daarvan zijn de diverse reclamewagentjes. Echt een cult item bij Märklin rijders, leverbaar in vele vormen en smaken (het gesloten koelwagentje en de ketelwagon zijn veruit de populairste). Het is dan ook compleet aanvaardbaar om zelf een wagonnetje te laten bedrukken, zoals enige tijd geleden op het 3rail forum is gedaan. Een ketelwagonnetje met 3rail logo, zijn er uiteindelijk 750 van besteld. Men heeft geprobeerd om op Beneluxspoor ook zo'n actie op te zetten, die verzande al redelijk snel in een discussie over welk tijdperk en wat voor type wagon zou moeten worden gemaakt. Een fantasiewagon was volgens velen absoluut uit den bozen. Tsja, zoveel mensen, zoveel wensen.

Wat ik ook als een voordeel beschouw, is dat ik op de volledig handbestuurde banen gewoon 2rail materiaal kan laten rijden zonder problemen met wat dan ook. 2Railers die eens komen rijden, maar ook gewoon roco wagons waarvoor ik geen andere asjes gekocht heb, het rijdt. Volgens sommige zou dit niet mogen, aangezien de wielen wat verder uit elkaar staan bij 2rail, maar het lukt meestal wel. Soms eens een koppig ding dat niet wil zonder andere assen, maar dat is een uitzondering.

En de keerlussen natuurlijk. Gebeurt niet, zegt men. Well... Ik had een dubbel L vormig ovaal liggen als vloerbaan met in het midden een emplacement, maar wel een keerlus erin. Was wel handig met stoomlocs e.d. op de baan. En ik weet dat ik dat als kleine jongen ook regelmatig aanlegde, omdat ik locs wilde kunnen keren. Ook op latere leeftijd, als ik ergens wat aanlegde, was dat iets wat regelmatig, bewust of onbewust, terug kwam. Een brug die dwars over het spoor ging en vanaf beide rijrichtingen van de onderliggende ovaal toegankelijk was. Geen keerlus in de klassieke zin, eerder een driehoek, maar wel dezelfde problemen als met een keerlus.

Of ik zelf nog met 3rail zou starten? Ik weet niet. Ik ben als klein jochie (5e verjaardag) gestart met 3rail, het (zeker voor Märklinisten) bekende 3000tje met een ovaaltje rails en een paar karretjes. En toen er wat meer rails was, kwam pa met een paar grote oude stoomlocs, sommige zijn inmiddels meer dan 40 jaar oud, uit zijn eigen jeugd, even meerijden. Dat zijn wel condities die ik mee zou nemen. Net als met systeem en spiegelreflexcamera's, ik adviseer mensen die online om tips vragen altijd om even hun vrienden en familiekringen te gaan kijken wie welk merk spiegelreflex heeft. Als iedereen een Canon heeft, koop dan geen Sony. Heeft iedereen een Sony, koop dan geen Nikon. Etc. Waarom? Simpel, je kan nog eens iets uitwisselen, intuïtief voelt het toch hetzelfde aan bij eenzelfde merk, indeling van een menu, een knop, alles zit vaak op redelijk dezelfde plek.

Ik weet trouwens überhaupt niet of ik wel H0 zou blijven rijden. Ik ben stiekem ook gecharmeerd van N spoor. Als een beetje gek op lange goederentreinen is ruimte toch al snel een punt. En met N spoor ben je direct veroordeeld tot 2rail. Is natuurlijk niet erg, hoort er gewoon bij, maar wel iets om rekening mee te houden bij een herstart. Ik heb nu teveel materieel om eigenlijk nog die overstap financieel te kunnen verantwoorden. Daarbij vind ik het formaat van H0 ook wel mooi, net handzaam genoeg, niet te klein, niet te groot.

Ik heb met vrienden in mijn middelbare schooltijd net zo hard kunnen genieten van hun 2rail systeem als van mijn 3rail systeem. Die roco mouse was voor mij net zo makkelijk in gebruik als mijn mobile station. Ja, sommige knopjes zaten wat anders, maar lekker boeiend. En natuurlijk, onderling wel eens een beetje stoken, maar de lol van de gezamenlijke hobby was veel belangrijker dan of het nou 2rail of 3rail was. En ik heb op mijn vloerbaantjes wat kilometers weggereden met mijn treinspul. Met sommige vrienden hele dagen rijden, rangeren en dergelijke. :D

Met iets googlen kwam ik deze nog tegen. Vind hem wel mooi, puur feiten zonder mening: http://www.nproject.org/nl/diversen/2-rail-versus-3-rail.-de-voor-en-nadelen.html
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Jeroen Water op 20 November 2015, 10:40:41
Zoals je al hebt gemerkt, het zijn eigenlijk 2 verschillende werelden.

In mijn optiek zijn het eigenlijk drie werelden:

- 2-railers
- Marklinisten
- 3-railers

Marklinisten blijven het merk marklin trouw bij alles wat ze kopen.

Zelf ben ik een 3-railer. Ik rij op de Marklin K-rail en heb 4 Marklin locs rijden. Mijn andere 17 treinen zijn wisselstroomvarianten van andere merken dan Marklin. Ook mijn besturing is niet van Marklin, ik gebruik namelijk de Intellibox van Uhlenbrock en de bezetmelders komen bijvoorbeeld bij Rosoft vandaan. De wissels worden bediend met servo's, dus wat dat betreft op de rails na, weinig puur Marklin op mijn baan.

Ook voor mij is het puur een financiële kwestie (te grote verzameling opgebouwd om nog op rendabele manier over te stappen naar DC) waarom ik geen DC baan heb.

Jeroen   
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Dirk J op 20 November 2015, 12:33:53
Vind hem wel mooi, puur feiten zonder mening: http://www.nproject.org/nl/diversen/2-rail-versus-3-rail.-de-voor-en-nadelen.html

Ook daar tref ik onder de genoemde punten, als feiten gepresenteerde meningen aan. Op de stelling "puur feiten zonder mening" valt er nog het nodige af te dingen.
Dat iemand iets op een bepaalde manier beleeft, maakt het nog niet tot een feit.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: SimonH op 20 November 2015, 13:22:43
bovenaan staat dan ook

Citaat
Beginnen met modelspoor in H0, en een keuze moeten maken tussen 2 of 3-rail, wissel of gelijkspanning, Marklin of Fleischmann is een lastige keuze. Onze eigen ervaringen.

en verderop

Citaat
Om die reden deze pagina met de verschillen tussen twee en drierail die we zelf hebben ervaren.

Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Te 2/2 op 20 November 2015, 17:46:50
In mijn optiek zijn het eigenlijk drie werelden:
- 2-railers
- Marklinisten
- 3-railers

Ehhh, er zijn mensen die mixen. Staan die dan in 2 of 3 werelden, of is dat de 4e dimensie?
Er zijn M* rijders die 2-rail en 3-rail rijden, b.v. met DC, of met AC+DC, en dat komt zowel analoog als digitaal voor. Ik ken zelfs iemand die analoog 2-rail met digitaal 3-rail mixt.

In de encyclopedie van dit forum heet dat "hybride", en kan dat alleen digitaal.
In mijn optiek mix je 2+3 rail, en stuur je alles met gelijkstroom aan: zowel de loks als de logica.
Met de oude M* loks kan dat ook gewoon. Die vreten alles "alstrohm".

Volgens een van de deelnemers aan dit draadje is hybride de mix van alle slechte eigenschappen van beide systemen. Ikzelf ervaar de verfrissende werking van het loslaten van alle "goede" dingen.  Het out-of-the-box denken en proberen.

Maar eenvoudiger is dat niet. Wat me terug brengt bij de vraag: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?

Is wisselstroom eenvoudiger dan gelijkstroom?
Dat is niet dezelfde vraag, want spoor I en Z (ook Marklin) zijn gelijkstroom.

Is wisselstroom eenvoudiger voor het besturen van de (schakel-)logica? Nee.

Misschien kunnen we dit draadje doortrekken naar het gebruik van Marklin bovenleiding versus  bovenleiding-systemen van 2-rail merken? Wat is eenvoudiger?
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 November 2015, 19:14:17
In mijn optiek mix je 2+3 rail, en stuur je alles met gelijkstroom aan: zowel de loks als de logica.
Met de oude M* loks kan dat ook gewoon. Die vreten alles "alstrohm".
Als je digitaal rijdt, dan stuur je met digitale spanning. Dat heeft niks met gelijkstroom te maken. De decoder levert aan de motor altijd gelijkstroom.

Citaat
Dat is niet dezelfde vraag, want spoor I en Z (ook Marklin) zijn gelijkstroom.
Spoor 1 bij Märklin was wisselstroom in het analoge tijdperk. Nu is het ook digitaal. Je verwart volgens mij 2-rail met gelijkstroom, maar dat hoeft niet perse samen te gaan.
Spoor Z van Märklin is nog steeds analoog, en wel met gelijkstroom.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Mark D. op 20 November 2015, 19:21:27
spoor z doen ze ook al dcc.   (y)
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: henk op 20 November 2015, 19:25:17

Misschien kunnen we dit draadje doortrekken naar het gebruik van Marklin bovenleiding versus  bovenleiding-systemen van 2-rail merken? Wat is eenvoudiger?

Märklin betrekt al jaren bovenleiding van Viessmann en stopt die in Märklin doosjes. Tweerailmerken met een echt eigen bovenleidingsysteem zijn er al sinds mensenheugenis niet meer. Dus nee, qua bovenleiding maakt het al helemaal niks uit.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 November 2015, 19:27:03
spoor z doen ze ook al dcc.   (y)
Ik weet dat er mensen zijn die een decoder in een Z-locje stoppen. Maar af fabriek zijn ze nog steeds analoog. Of ik moet iets heel erg gemist hebben.
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: dh3201 op 24 November 2015, 18:54:33
Märklin treinen zijn ook nog razend populair op Marktplaats (op de derde plaats, na Lego op 1 en Playmobil op 2):
http://www.nu.nl/lifestyle/4170907/lego-meest-gewilde-speelgoed-marktplaats.html
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Dirk J op 24 November 2015, 20:49:39
Moet ik daaruit afleiden dat Märklin eigenaren erg graag van hun spul af willen?  ;D
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Martijn193 op 25 November 2015, 07:31:03
 ;D

Nee, dat de rest al gedesintegreerd is voordat het tweedehands aangeboden kan worden....

 ;D
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Bello op 25 November 2015, 07:41:16
Het gaat over het meest gezocht, niet het meest aangeboden
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Rondje_HO op 25 November 2015, 09:12:45
Märklin betrekt al jaren bovenleiding van Viessmann en stopt die in Märklin doosjes.

Overigens heb ik nog steeds een zwak voor de oude bovenleiding van Märklin  :) Mooie kleur paaltjes, stevig en de rijdraad uit gestanst blik. Sommige mensen vinden het lelijk maar bij mij is het een uitkomst aangezien ik het mee kan buigen met mijn krappe bogen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150530_153902_kittel1_s.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150530_153902_kittel1_s.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LS_rijtuigen_05_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LS_rijtuigen_05_1.jpg)
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Bahn-AG op 25 November 2015, 11:14:57
MFX is echt een voordeel, maar dan moet je wel (high end) locs hebben die dat hebben. Op de baan knallen en scheuren maar. Ook die hebben hun nukken trouwens, wis hem uit je mobile station/central station en hij is van mening dat hij zich niet meer hoeft aan te melden. Moet je hem eerst op een ander systeem laten aanmelden, even het zooitje voor de gek houden dus.


Hallo

Dit is totale onzin.
Alleen de MFX decoders van de eerste generatie (ESU) hadden hier wel eens last van.

Bart
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: barry1972 op 25 November 2015, 18:59:18
hierbij mijn antwoord doe er mee wat je wilt  ;D

 Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?

voor den beginneling ja
voor de gevorderde maakt niks uit

wat is het leukste? dat er keuze is....

en boven alles het maakt niet uit wat je/er rijd als je/het maar rijd  (y) ;)

groetjes barry
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: Te 2/2 op 26 November 2015, 01:06:13
Overigens heb ik nog steeds een zwak voor de oude bovenleiding van Märklin
(y)
Titel: Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
Bericht door: laurent op 26 November 2015, 11:15:41
Hallo

Dit is totale onzin.
Alleen de MFX decoders van de eerste generatie (ESU) hadden hier wel eens last van.

Bart
Laatste jaren heb ik er niet zoveel op gelet (deels door inactiviteit/andere activiteiten), maar ik weet dat ik er redelijk vaak mee te maken heb gehad. Goed, ik moet de precieze datum van aankoop opzoeken, maar uit mijn hoofd heb ik systems sinds 2005, dus eerste generatie MFX zal ik best wel gehad hebben. Mijn oplossing was net zo simpel als doeltreffend: Zo nu en dan wisselde ik van land/locs en dan ging er gewoon een ander MS als master aan het systeem.