BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob van Kooy op 17 October 2015, 19:02:29
-
Hallo,
Ik wrijf nogmaals maar eens fiks zout in de wond overigens in de wetenschap wat dat voor afkeurende reacties zal opleveren ::)
Het is in mijn ogen gewoonweg potsierlijk wat voor apparatuur je allemaal moet inschakelen, in bezit hebben en ook nog weten te bedienen om zoiets eenvoudigs te doen als een wisseltje omzetten. Hebben jullie allemaal te veel geld op zak?
Kijk, er zijn ongetwijfeld lieden die uit interesse of nieuwsgierigheid nieuwe systemen willen ontwikkelen of ontdekken. De beelden op het filmpje van de Fransman spreken boekdelen: Een wirwar van draad, allerlei "doosjes" met maar één gevolg dat je dan hopelijk uiteindelijk een wissel kunt omzetten. Maar de gemiddelde liefhebber van modelspoorwegen wil toch zeker treinen laten rijden? OK, daar hoort schakeltechniek bij waarbij je kunt kiezen tussen analoog of digitaal. Maar het moet toch wel serieus blijven! Digitale techniek omdat die nu eenmaal onze samenleving steeds sterker gaat bepalen (tot het misloopt met name in industriële processen waaronder spoorwegen) is toch geen doel op zich? Er is een spreekwoord dat zegt: "eenvoud is kenmerk van het ware". Nou daar houd ik mij aan. Ik doe niks aan mijn modelbaan dat bedienen ervan bemoeilijkt of onnodig technisch ingewikkelder maakt. De draai aan een knop van een transformator heeft tot resultaat dat bij mij een loc heel soepel gaat rijden. That's all! Niks geen lijstje van de digitale adressen van mijn 200 locomotieven. Ik moet er niet aan denken, en wat te doen als het lijstje kwijtraakt? of crasht?. Kennen we de eigenaren van digitale loc met de hulpschreeuw: "hoe kom ik achter het digitale adres?".
En hoe komt het dat er tegelijkertijd meerdere locs op mijn grote baan kunnen rijden? Nou door het onder rijstroom zetten van aparte secties met afzonderlijke trafo's. Op mijn bedieningsborden zie ik precies wat ik in moet schakelen en wat het gevolg daarvan is. Wie krijgt het digitaal voorelkaar om een spoorwegtraject zo in te richten dat getrokken treinen en duwtreinen of ze nu kort of lang zijn door elkaar(!) erop kunnen worden ingezet waarbij steeds de kop van de trein tijdig voor een rood sein stopt? En als ik die treinen de andere kant op wil laten rijden dan hoef ik niets te schakelen maar dan reageert het systeem volledig automatisch ook de andere rijrichting op.
Ik kreeg laatst een compliment: "Je kunt wel zien dat jouw spoorbaan gedigitaliseerd is; alles loopt zo soepel" . Ik heb maar niets gezegd, maar wel in mijn vuistje gelachen.
Nou, ik wacht op de "verontruste" reacties op dit niettemin welgemeend verhaal!
Hartelijk gegroet allemaal,
Rob van Kooy
-
Wat op jouw baan kan is digitaal gemakkelijker te verwezelijken Rob.
En daarna kan er verder nog veel meer.
-
Wie krijgt het digitaal voorelkaar om een spoorwegtraject zo in te richten dat getrokken treinen en duwtreinen of ze nu kort of lang zijn door elkaar(!) erop kunnen worden ingezet waarbij steeds de kop van de trein tijdig voor een rood sein stopt?
Antwoord: Ik, doch duwtreinen niet langer dan één bloklengte.
-
Dit is de discussie voortzetting van het draadje: wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders.
Citaat Rob van Kooy:
Wie krijgt het digitaal voorelkaar om een spoorwegtraject zo in te richten dat getrokken treinen en duwtreinen of ze nu kort of lang zijn door elkaar(!) erop kunnen worden ingezet waarbij steeds de kop van de trein tijdig voor een rood sein stopt? (einde citaat)
Ik, en zo te lezen een stuk simpeler dan met een hoop klapperende relais. Met gewone digitale techniek, geen computer..
Overigens vind ik analoog rijden prima, maar beveiligen een stuk lastiger dan digitaal.
Maar niemand valt jou toch aan of af, dat je analoog rijdt? Waarom dan zo zelfverheerlijkend melden wat jij allemaal kunt, maar een ander misschien niet ? En waarom dan zo denigrerend en volstrekt niet op de hoogte zijnd praten over digitaal ? Die lui doen jou echt geen pijn, hoor. Die denken er alleen wat anders over.
Laat ze (en mij) toch lekker spelen, zoals ze jou toch ook laten spelen.
Maarten.
-
Discussie voortgezet in nieuw draadje: Treinen sturen analoog of digitaal.
Maarten.
-
Hallo,
Ik wrijf nogmaals maar eens fiks zout in de wond overigens in de wetenschap wat dat voor afkeurende reacties zal opleveren ::)
Het is in mijn ogen gewoonweg potsierlijk wat voor apparatuur je allemaal moet inschakelen, in bezit hebben en ook nog weten te bedienen om zoiets eenvoudigs te doen als een wisseltje omzetten. Hebben jullie allemaal te veel geld op zak?
Kijk, er zijn ongetwijfeld lieden die uit interesse of nieuwsgierigheid nieuwe systemen willen ontwikkelen of ontdekken. De beelden op het filmpje van de Fransman spreken boekdelen: Een wirwar van draad, allerlei "doosjes" met maar één gevolg dat je dan hopelijk uiteindelijk een wissel kunt omzetten. Maar de gemiddelde liefhebber van modelspoorwegen wil toch zeker treinen laten rijden? OK, daar hoort schakeltechniek bij waarbij je kunt kiezen tussen analoog of digitaal. Maar het moet toch wel serieus blijven! Digitale techniek omdat die nu eenmaal onze samenleving steeds sterker gaat bepalen (tot het misloopt met name in industriële processen waaronder spoorwegen) is toch geen doel op zich? Er is een spreekwoord dat zegt: "eenvoud is kenmerk van het ware". Nou daar houd ik mij aan. Ik doe niks aan mijn modelbaan dat bedienen ervan bemoeilijkt of onnodig technisch ingewikkelder maakt. De draai aan een knop van een transformator heeft tot resultaat dat bij mij een loc heel soepel gaat rijden. That's all! Niks geen lijstje van de digitale adressen van mijn 200 locomotieven. Ik moet er niet aan denken, en wat te doen als het lijstje kwijtraakt? of crasht?. Kennen we de eigenaren van digitale loc met de hulpschreeuw: "hoe kom ik achter het digitale adres?".
Blijft jammer dat bij die draai aan de knop van de transformator om de trein stil te zetten ook de front- en sluitverlichting uitgaat.
-
Rob, uit je berichten blijkt dat je maar beperkte kennis over digitaal en digitaal automatiseren hebt. Dat is geen punt. Waarom je erin verdiepen als je het niet gaat gebruiken? Alleen wordt het wat potsierlijk als je vervolgens toch stevige meningen over digitaal ventileert.
Ik heb in mijn modelspoorcarrière geautomatiseerd met relais, met discrete schakelingen en tegenwoordig digitaal met een computer. Op basis van die ervaringen concludeer ik twee dingen. 1 dezelfde mogelijkheden zijn digitaal altijd eenvoudiger te realiseren dan analoog. 2 digitaal opent mogelijkheden die analoog niet uitvoerbaar zijn. Wat jij beschrijft over verschillende treinen die keurig stoppen bij een sein is digitaal niet alleen gemakkelijk uitvoerbaar, het is nog maar de basis.
Ik lees in je berichten oprecht plezier in je relaisgestuurde baan. Dat is mooi. Ik beleef plezier aan de extra mogelijkheden die digitaal biedt.
-
Uiterst vermakelijk, de eeuwige discussie over analoog versus digitaal.
Het doet mij denken aan de verjaardagsavonden bij mijn oma thuis in de jaren 60. Een kamer vol familie, ooms, tantes, neven en nichten, en gezellig!
En als het onderwerp auto's werd aangesneden gingen de heren volledig los.
De heren wisten van alle details, experts leken het.
Toen mijn vader een nieuwe auto had gekocht mocht ie daar niets over zeggen van mijn moeder. Maar mijn broer en ik wilden natuurlijk graag weer een ouderwetse discussie meemaken dus vroegen wij om de beurt aan onze pa hoe hard onze auto kon. Nou binnen de kortste keren onstond een felle discussie over de prestaties van de auto's. En de ooms en neven met de grootste ego's natuurlijk het hoogste woord, met schuim op de lippen.
De dames zaten er enige tijd beteuterd bij, totdat oma zo slim was om maar weer eens wat hapjes te serveren, wat de heren enigzinds tot bedaren bracht.
Dus heren, ga door met de discussie, geen hapjes tussendoor. Onze hobby beleeft ieder op zijn eigen manier, en dat moet vooral zo blijven.
-
Helemaal aan het begin van de bouw van mijn baan, sta ik nog voor de keuze van analoog of digitaal. Als ik digitaal zou willen gaan besturen, heb ik al bestudeerd dat dat nogal lastig zou worden, het wordt namelijk een dubbele pendelbaan op een dubbel kopstation. Zo weinig verstand van digitaal heb ik, dat ik niet weet waarom het nou zo moeilijk is, en daarom ook geen oordeel. Wel een rekensom dat het besturen hiervan analoog een peulenschil is. Om het niet in geld uit te drukken maar in gewicht: voor mijn baan beter een ons analoog dan een kilo digitaal.
-
@Hans: Het leuke met de vergelijking met de discussie met auto's is dat nieuwe auto's tegenwoordig ook niet meer zonder digitaal kunnen rijden ;D Zonder aansturing van de (boord)computer komen veel nieuwe auto's niet meer van hun plek ;D ;D
@Huub: Inderdaad het is een afweging tussen mogelijkheden en doel (het uiteindelijke resultaat van je wensen). Als een oplossing je beter bij dat doel moet je dat zeker doen.
@Rob: Het lijkt er inderdaad op wat Henk aangeeft dat je niet echt verdiept in het digitale.... En dat je vooral kijkt naar je eigen oplossing rijden met analoog.
Het is in mijn ogen gewoonweg potsierlijk wat voor apparatuur je allemaal moet inschakelen, in bezit hebben en ook nog weten te bedienen om zoiets eenvoudigs te doen als een wisseltje omzetten. Hebben jullie allemaal te veel geld op zak?
Tja... Jij investeert in draad, releais, schakelaars en Märklin-spoelaandrijvingen. Dat is ook niet allemaal even goedkoop. ;) Dus of dat dan niet teveel geld op zak is?
De beelden op het filmpje van de Fransman spreken boekdelen: Een wirwar van draad, allerlei "doosjes" met maar één gevolg dat je dan hopelijk uiteindelijk een wissel kunt omzetten.
Dat is iemand die zijn op hobby op een heel andere manier beleeft dan jij. Hij vind het leuk om te experimenteren en uit te vogelen. En ja, dat doet hij met digitale onderdelen en de computer.
Maar de gemiddelde liefhebber van modelspoorwegen wil toch zeker treinen laten rijden? OK, daar hoort schakeltechniek bij waarbij je kunt kiezen tussen analoog of digitaal. Maar het moet toch wel serieus blijven!
En dan is jouw manier de enige serieuze? Er zijn vele opties en mogelijkheden. De een wat simpeler dan de andere. Iedereen zijn meug.
Digitale techniek omdat die nu eenmaal onze samenleving steeds sterker gaat bepalen (tot het misloopt met name in industriële processen waaronder spoorwegen) is toch geen doel op zich?
Digitaal hoeft geen doel op zich te zijn. Maar in sommige dingen heeft het de modelspoorhobby zeker verrijkt. Je weet dat je "eigen" merk Märklin alleen maar startsets uitbrengt die digitaal zijn? Dus allemaal met een "infrarood" bediening of een soort van controller maar geen ouderwetse trafo waarbij er simpel een draaiknop op zit. Op de my-world-sets na dan, die werken op batterijen maar ook met een infrarood afstandbediening. Jouw geliefde merk Märklin is als geen ander merk compleet digitaal gegaan. Er zijn geen, van de fabriek af, nieuwe loks zonder decoder te krijgen. Bij andere merken kan je nog kiezen of je analoog of digitaal wilt hebben, inclusief startsets. Daarnaast zet Märklin vol in op loks met extra's, zoals loks die niet meer rijden als er geen brandstof meer in virtuele brandstoftank zit of een kolenvoorraad die slinkt als de lok rijdt. Tussen je 200 loks zal vast wel een lok zitten met een elektronisch schakelunit of decoder zitten, dus deels rijdt jij al digitaal ;) Als je ze allemaal ombouwt.... Dan ben je pas geld aan het weggooien ;) ;D
Er is een spreekwoord dat zegt: "eenvoud is kenmerk van het ware". Nou daar houd ik mij aan. Ik doe niks aan mijn modelbaan dat bedienen ervan bemoeilijkt of onnodig technisch ingewikkelder maakt.
Tja, als je al begint te klooien met relais, blokken en andere zaken krijg je misschien nog wel grotere spaghetti onder de baan dan met digitaal. Probeer dan maar eens een probleem op te lossen zonder goede documentatie ;)
Kennen we de eigenaren van digitale loc met de hulpschreeuw: "hoe kom ik achter het digitale adres?".
Dat is omdat veel mensen eerst gaan schreeuwen en dan pas gaan nadenken. Zoals bij vele vragen en discussies. Een beetje logisch nadenken helpt meestal veel.
En hoe komt het dat er tegelijkertijd meerdere locs op mijn grote baan kunnen rijden? Nou door het onder rijstroom zetten van aparte secties met afzonderlijke trafo's. Op mijn bedieningsborden zie ik precies wat ik in moet schakelen en wat het gevolg daarvan is.
En daar krijg je misschien wel een grotere spaghetti aan draden onder de baan dan bij digitaal. Op mijn neefjes en nichtjes baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60382.msg3221486757.html#msg3221486757) rijden meedere loks tegelijk alle richtingen zonder blokken en relais. Dankzij digitaal ;) Al laten de neefjes meestal maar 1 trein rijden, dat vinden ze meer dan genoeg.
Wie krijgt het digitaal voorelkaar om een spoorwegtraject zo in te richten dat getrokken treinen en duwtreinen of ze nu kort of lang zijn door elkaar(!) erop kunnen worden ingezet waarbij steeds de kop van de trein tijdig voor een rood sein stopt? En als ik die treinen de andere kant op wil laten rijden dan hoef ik niets te schakelen maar dan reageert het systeem volledig automatisch ook de andere rijrichting op.
Denk meer mensen met digitaal dan analoog.... Je kan zelfs met de juiste lokdecoder (Die ABC-techniek in zich heeft) een pendelspoor maken met een paar diodes op de juiste plekken in de baan. Geen draadjes of andere zaken :) Dan pendelt de trein heen en weer zonder dat je ook maar iets doet... Gewoon heen en weer laten rijden. Ik heb het drie dagen lang zien rijden op OnTraXS! 2015. Een bergbaantje. Iedere keer mooi omhoog en weer omlaag. Daarnaast zou ik eens een kijkje nemen in het draadje van de digitale demo pendelbaan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.0.html). Echt zeer leerzaam. In dat draadje staat veel uitgelegd en ook voorbeelden hoe het kan. En bijvoorbeeld het automatisch omlopen en keren van een lok bij een trein zonder ingrijpen van een mens.
Ik kreeg laatst een compliment: "Je kunt wel zien dat jouw spoorbaan gedigitaliseerd is; alles loopt zo soepel" . Ik heb maar niets gezegd, maar wel in mijn vuistje gelachen.
tja... Blijkbaar ben je niet zo trots op het feit dat je analoog rijdt. Anders had je het wel aangegeven aan die persoon dat hij het fout had. :)
Nou, ik wacht op de "verontruste" reacties op dit niettemin welgemeend verhaal!
Mogelijk wordt het eens tijd serieus te gaan verdiepen in het "digitale deel" van de modelspoorhobby. En dan een goede rustige onderbouwde reactie geeft.
Groet Ronald.
-
Helemaal aan het begin van de bouw van mijn baan, sta ik nog voor de keuze van analoog of digitaal. Als ik digitaal zou willen gaan besturen, heb ik al bestudeerd dat dat nogal lastig zou worden, het wordt namelijk een dubbele pendelbaan op een dubbel kopstation. Zo weinig verstand van digitaal heb ik, dat ik niet weet waarom het nou zo moeilijk is, en daarom ook geen oordeel. Wel een rekensom dat het besturen hiervan analoog een peulenschil is. Om het niet in geld uit te drukken maar in gewicht: voor mijn baan beter een ons analoog dan een kilo digitaal.
Even een vraag Huub, omdat het veel kan verduidelijken. Hoeveel rijwegen wil je mogelijk maken?
-
@Henk, hoeveel rijwegen ik wil maken? Heel simpel gezegd en verduidelijkt met een eveneens versimpelde schets komt het neer op het volgende. Ik heb alleen de sporen getekend die ik automatisch wil gaan laten pendelen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/splan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/splan.jpg)
Ik kan bij Mecktronics twee modulen kopen om in beide richtingen te pendelen met twee treinen. Met optrek- en afrem regeling.
Het station is in het midden, de beide uiteinden komen uit het zicht en dienen als schaduwstations (treinen mogen daar dus ook abrupt stoppen).
Er komen nog meer sporen op het station, deze heb ik niet getekend, gemakshalve. Deze wil ik met de hand (wel met pulsbreedte oid) gaan bedienen, rangeren, andere treinen opstellen, rijden naar de werkplaats e.d. Dat gedeelte wil ik dan om kunnen schakelen van automatiche- naar handbediening.
-
Maarten
er zijn drie soorten besturing analoog -digitaal- computer besturing.
voor mij is analoog de besturing van de trein met een knop op trafo of muis.
digitaal is 0 of een 1 aan en uit schakelaar of relais of digitale schakelingen div. mogelijkheden.
Er zijn voor de aansturing digitaal aansturing van de trein bij gekomen maar dan kun je nog steeds met de hand(analoog) rijden .
beveiliging zijn er om de mens te behoeden op fouten machinist rijdt door rood.
we zijn nu eenmaal als mens snel afgeleid daar door automaten in industrie en beveiliging die zo goed zijn als de mens die dit geprogrammeerd of nu met computer of relais of schakelaars.
Je moet gewoon doen wat jij leuk vind.
groetjes Jan
-
Helder Huub. Je hebt het aantal geautomatiseerde rijwegen beperkt. Je weet hoe je dat analoog gaat aanpakken en dat het resultaat voor jouw afdoende zal zijn, dus de keuze is snel gemaakt. Het wordt hooguit wat gedoe met extra schakelingen en draden trekken als je later toch nog een extra rijweg wilt automatiseren. Zelf zou ik hier voor het deel waar je met de hand rijdt de voorkeur geven aan digitaal. Vind ik comfortabeler dan meerdere trafo's en al die schakelaars waarmee je stukken aan en uit zet. Ieder zijn lol.
Zelf automatiseer ik digitaal altijd met de computer en alle spullen heb ik natuurlijk al. Dan is er niks ingewikkelds aan. Ik zou dan ook de hele baan in de computer zetten en van bezetmelders voorzien. Geen reden om het aantal geautomatiseerde rijwegen al bij voorbaat te beperken. Vervolgens kies ik welke rijwegen ik echt automatisch wil gebruiken en waar ik handregelaars per lok gebruik. Wl ik daarin wat veranderen, dan is het een kwestie van een paar muisklikken. Dat vind ik nou leuk en als je het een paar keer hebt gedaan, is er niks moeilijk aan, net als bij analoog. Hoe complexer de baan, hoe gemakkelijker automatiseren op deze manier wordt. Ik heb niet eens een heel grote baan, maar ik weet nog precies hoeveel Van Meekeren schakelingen ik nodig zou hebben (heel veel) en hoe beperkt de mogelijkheden dan zouden zijn in vergelijking met mijn computerbesturing.
Maar ieder zijn meug. Het verschil is natuurlijk dat jij niet de behoefte voelt je op basis van beperkte kennis uit te laten over anderen.
-
Ter info,
Ik heb de reactie van Rob (en volgende reacties) uit het draadje gehaald (wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders). Deze reactie(s) zijn in dit draadje gevoegd. Het gaat op volgorde van plaatsen, dus je vindt het bovenaan in dit draadje.
Gr, Bert
-
Henk, begrijp ik nou goed dat ook pendelen digitaal geen probleem zou zijn? Ik lees toch her en der dat er maar weinig decoders zijn die dat kunnen, en dat Wim Ros en Karst Drenth nog aan het experimenteren zijn hiermee?
Wat je zegt over digitaal rangeren en uitbreiden van rijwegen etc, spreekt mij natuurlijk erg aan. Maar ik heb begrepen dat het pendelen digitaal bijna niet te doen is, dan wel in de kinderschoenen staat. Klopt dat nou wel of niet?
Dus voor alle duidelijkheid: als ik deze pendelbaan net als jij 'in de computer ga zetten', dan is deze pendelbaan wél digitaal te besturen? Dat lijkt me geweldig, ik heb de pc al op de juiste plek en Koploper heb ik er ook al op staan, maar ik weet gewoon niet of ik dat kan doen.
Ik had het t.z.t. een mijn eigen bouwtopic over willen beginnen, maar nu ik hier zo over het onderwerp mee lees, word ik toch wel heel nieuwsgierig.
-
Pendelen is voor een computer echt superbasaal Huub. Bijna een belediging van de capaciteiten. ;D Duurdere centrales hebben een ingebouwde pendelbesturing op basis van terugmelding en dat werkt ook.
Die problemen hebben denk ik te maken met varianten van pendelbesturing die los van de centrale of een computer werken. Dat wordt dan bijvoorbeeld geregeld in de decoders en met tig decoderfabrikanten wil dat nog weleens haperen. Maar daar heb ik dan weer weinig ervaring mee.
-
Ik kreeg laatst een compliment: "Je kunt wel zien dat jouw spoorbaan gedigitaliseerd is; alles loopt zo soepel" . Ik heb maar niets gezegd, maar wel in mijn vuistje gelachen.
Nou, ik wacht op de "verontruste" reacties op dit niettemin welgemeend verhaal!
Rob, het enige potsierlijke hieraan is jouw verhaal. Alles wat jij schetst kan zowel analoog en digitaal. En digitaal over het algemeen nog simpeler ook dan met die spaghetti van jou.
Maar zoals al vaker duidelijk is geworden weet je niets van digitaal, wil je er niets van weten en is er maar een ding heilig en dat is analoog rijden.
Kom eens van je eigen planeet af en kijk eens rond.
Zul je zien dat er meer op de wereld is dan analoog.
Een beetje openstaan voor nieuwe technieken doet geen zeer.
En over bovenstaand citaat. Blijkbaar schaam je je ervoor dat je analoog rijdt.
Als je dat had uitgelegd waren ze waarschijnlijk nog meer onder de indruk geweest. Dan had je pas indruk gemaakt.
Een welgemeend verhaal, nou ..........
-
Ik denk dat het al een stuk makkelijker praten zou zijn als de terminologie 'analoog' versus 'digitaal' niet voor twee verschillende dingen gebruikt zouden worden.
Enerzijds heb je het rijden. Dat kan analoog door een trafo aan het spoor te koppelen en door de spanning uit die trafo te variëren laat je een loc sneller of langzamer te rijden.
Je kunt ook decoders in je loc inbouwen, waarna je een vaste spanning op de rails zet waar je tegelijk informatie meestuurt die of door die decoders begrepen wordt en daarnaar handelt, door de loc sneller of langzamer te laten rijden.
Anderzijds heb je voor wie dat wil de automatisering. Ook dat kan analoog met relais en zo (maar vaak wel met digitale componenten) of, wat ik dan maar digitaal noem, computergestuurd.
Het een staat in principe los van het ander. Als je analoog rijdt, kun je de boel wel digitaal automatiseren. Bijvoorbeeld het HCCM-systeem of de moderne variant Dinamo doen dat.
Digitaal rijden en analoog automatiseren kan ook.
Naar mezelf kijkend, de enige reden dat ik voor digitaal rijden heb gekozen, is dat de rijeigenschappen beter zijn. Omdat iedere loc zijn eigen regelaar heeft, kan die optimaal naar de specifieke kenmerken van die loc worden ingesteld. Analoog is dat niet of nauwelijks voor elkaar te krijgen, waardoor een regelaar een per definitie minder optimale "one size fits all" instelling krijgt.
De reden dat ik digitaal met de computer automatiseer, is dat die automatisering veel simpeler te realiseren is dan analoog. En ook nog veel flexibeler. Als ik een spoor toevoeg, hoef ik niet een paar dagen te knoeien aan allerlei schakelingen om dat ook in de beveiliging weer goed te krijgen.
Huub
-
Dag Maarten, henk en nog vele anderen,
Ik heb inderdaad de laatste week fiks van me afgebeten. Het zat me hoog. Wellicht had ik dat beter niet kunnen doen omdat ik in principe geen "leermeester" wil zijn, en vechten tegen de bierkaai levert nou eenmaal niet veel applaus op. De "strijd" tussen twee- of drierail ben ik bijvoorbeeld nooit aangegaan, het is me om het even wat een ander kiest. Dat ik persoonlijk vanwege de langdurigheid van mijn liefhebberij die al in de zestiger jaren van de vorige eeuw begon ( en daarna nooit uitgedoofd is) aan het drie-railsysteem "gebakken" zit is er het gevolg van. Maar dat is geen maatstaf.
Ware het zo dat de digitalisering van de modelbaan en de locomotieven die daarop rijden meer waarneembaar rijplezier zou opleveren dan had ik mijn mond wel gehouden. Maar uit wat ik uit eigen professionele langdurige ervaring in mijn vele contacten met de modelspoorwereld heb en wat ik hier en in andere (ook buitenlandse) fora bijna voortdurend lees stel ik vast dat plezier in het lekker laten rijden volstrekt ondergeschikt is geraakt aan allerlei technische hoogstandjes die in de kortste tijd vervelen of gewoonweg al snel kapot gaan. Houd de oren maar eens goed open in de winkels waar dit speelgoed wordt verkocht. De omzetten aldaar rennen achteruit.
Het enige wat ik als economist (gespecialiseerd in vervoerseconomie en consumers behaviour) kan vaststellen is dat de modelspoorweghobby door die digitalisering veel duurder is geworden dan nodig en dat de jongere garde uiteindelijk het geld er niet meer voor overheeft om dat te financieren. Er zijn alternatieve "speeltjes" op de markt. En dan zeg ik: "doe het eenvoudiger en minder kostbaar". Maar dat kan bijna niet meer, een digitale locomotief van € 300,- is al bijna de maatstaf geworden en dan heb ik het nog niet eens over de wat exclusievere modellen, die al gauw zo'n € 500,- kosten. Dan zeg ik ho! Hier gaat - zeker in het huidige economische gewricht- iets grondig mis (en dat zien we dan ook). Wat dat betreft is de visie van de wetenschappelijk onderlegde Dr Wilfer van Piko en ook van de huidige bestuurders van Lego een heel wat gezondere. Maar die hebben dan ook tijdig de nering naar de *** gezet. Daarnaast zijn Märklin sinds zo'n honderd jaar en ook het wat jongere Fleischmann "dure" merken met traditioneel een veelal rijkere maar thans verouderende klandizie. Roco en enkele soortgenoten hebben ook geprobeerd in die hogere prijsklasse wat te verdienen, maar dat lukt zoals we weten "niet zo best". In die kring nemen de omzetten dramatisch af tot het faillissement erop volgt. En dan zit je als consument met spul dat niet meer met vervangende onderdelen kan worden gerepareerd. Lekker zeg. Ware de modelspoorhobby gekenmerkt door "weggooien als iets het niet meer doet" (zoals in de draagbare telefoontjeswereld) , maar zo is dat niet. Mentaal al niet, laat staan financieel.
Een van de wezenlijke (en ook opvoedende) eigenschappen van de modelspoorhobby is het aspect dat je zélf iets kunt repareren. Daarmee is bij vroegere generaties heel veel basiskennis opgedaan van overzichtelijke aloude technische processen. Maar wie kan dat vandaag de dag nog? Als een digitale loc het niet meer doet blijft er maximaal meestal niets anders over dan die digitale rommel (want dat is het) eruit te gooien en een nieuwe printplaat te kopen als die nog verkrijgbaar is. Ikzelf koop zo'n onbruikbaar geraakt model voor een prikkie, gooi alles eruit wat er niet toe doet en hée: dan doet de loc het weer. Ja, als de loc stilstaat gaan de lichtjes voortaan uit en de bestuurderscabine kan ook niet meer worden verlicht, nou èn?
Het is bijna altijd zo dat de "opsmuk" het begeeft, de basisconstructie blijft bruikbaar.
Allen hartelijk gegroet door deze "brombeer",
Rob van Kooy
-
Rob, je beschrijft wat jij leuk vindt en zo hoort het ook. Kennelijk blijft het moeilijk voor je te accepteren dat andere mensen weer andere dingen leuk vinden. En dat gaat zo ver dat je op basis van gebrekkige kennis eens lekker wat zout in wonden wilde wrijven. Je had alleen niet in de gaten dat je met je zoutvaatje op zoek was naar wonden die niet bestaan.
Over de redenen voor de ontwikkelingen op de modelspoormarkt kunnen we vast weer een hele boom opzetten. Het lijkt me eigenlijk sterk dat juist de jeugd wordt afgeschrikt door digitalisering. Het lijkt me ook heel opvoedend als nieuwe generaties zich uitgebreid verdiepen in digitale technieken. Dat doen ze ook, kijk maar eens rond op dit forum. Zegt het begrip Arduino je iets? Mij niet tot een paar maanden terug, maar nu zit ik lekker te experimenteren met een nieuwe wereld.
Duur is modelspoor altijd al geweest.
Weet je waar je mensen een plezier mee zou kunnen doen? In een draadje goed uitleggen hoe jouw baan functioneert. Over digitaal staat het web vol, over analoog automatiseren vind je bijna niks, terwijl er wel degelijk vragen over zijn.
En dat gekoketteer met Academia is nergens voor nodig Rob. Maar goed, als ik er in jouw ogen overtuigender van wordt.
Dr. H.F. van der Velden (geschiedenis en economie), Ba. Msc. (Oxford), Phd. (Rotterdam). En ik overdrijf geen jota. Ik wordt elke dag wakker naast een hoogleraar, dus dan past bescheidenheid. ;D
Een betere modelbouwer wordt je er in ieder geval niet van.
-
Ik wordt elke dag wakker...
... en dat voor iemand met jouw opleidingsniveau ;D
-
;D
Ik wordt zelfs vroeg wakker.
-
ik zie dat analoog en digitaal en automatisch besturen heel vaak verkeert gebruikt wordt.
analoog is gewoon de trein laten rijden of dat met een regeltrafo of een Muis.
digitaal is gewoon het aan uit schakelen van de trein als beveiliging of dat gebeurd met een schakelaar of met relais of digitale componenten.
en automatisch is deze twee door een programma wordt uitgevoerd
groetjes Jan
-
En dat gekoketteer met Academia is nergens voor nodig Rob.
Sommige mensen vinden dat héél belangrijk....
Ik zie dat Rob vooral nieuwe argumenten, zoals economie, beleid fabrikanten, omzetten winkeliers, enzovoort introduceert om vooral niet te hoeven antwoorden op de diverse reacties. Probeer het vooral mistig en breder te maken dan weet je uiteindelijk niet meer waar men de discussie mee gestart is.
Ik heb inderdaad de laatste week fiks van me afgebeten. Het zat me hoog. Wellicht had ik dat beter niet kunnen doen omdat ik in principe geen "leermeester" wil zijn, en vechten tegen de bierkaai levert nou eenmaal niet veel applaus op.
Tegen welke bierkaai moet je dan vechten? Tegen het digitale aspect van de hobby? Zit het niet meer jou dwars dan anderen?
Dat ik persoonlijk vanwege de langdurigheid van mijn liefhebberij die al in de zestiger jaren van de vorige eeuw begon ( en daarna nooit uitgedoofd is) aan het drie-railsysteem "gebakken" zit is er het gevolg van. Maar dat is geen maatstaf.
Ware het zo dat de digitalisering van de modelbaan en de locomotieven die daarop rijden meer waarneembaar rijplezier zou opleveren dan had ik mijn mond wel gehouden.
Voor wie waarneembaar? Jezelf of van anderen? Ik weet zeker dat er veel meer mensen veel meer plezier van het rijden met treintjes hebben sinds de intrede van digitaal in de modelspoorwereld. Alleen jezelf als maatstaf is niet helemaal juist.
Maar uit wat ik uit eigen professionele langdurige ervaring in mijn vele contacten met de modelspoorwereld heb en wat ik hier en in andere (ook buitenlandse) fora bijna voortdurend lees stel ik vast dat plezier in het lekker laten rijden volstrekt ondergeschikt is geraakt aan allerlei technische hoogstandjes die in de kortste tijd vervelen of gewoonweg al snel kapot gaan. Houd de oren maar eens goed open in de winkels waar dit speelgoed wordt verkocht. De omzetten aldaar rennen achteruit.
Dat is misschien jouw interpretatie... Ik zie hier op het forum vele mensen tevreden zijn met hun baan en tevreden treinen laten rijden. En ja er zijn ook veel mensen die alles technisch uit de kast proberen te halen om hun eigen droom / beeld te realiseren.
Het enige wat ik als economist (gespecialiseerd in vervoerseconomie en consumers behaviour) kan vaststellen is dat de modelspoorweghobby door die digitalisering veel duurder is geworden dan nodig en dat de jongere garde uiteindelijk het geld er niet meer voor overheeft om dat te financieren. Er zijn alternatieve "speeltjes" op de markt.
Mooi dat je blijkbaar geleerd bent en ook mooi dat je een paar engelse woorden kent. Hier op het forum mag je gewoon "consumentengedrag" zeggen in plaats van consumers behaviour. Engelse woorden gebruiken om "slimmer" te lijken wordt al te veel gedaan. ;) Digitalisering de hobby duurder gemaakt? Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom het een dure hobby is en dat heeft niet veel te maken met digitalising. Dat de jongere garde het geld er niet voor over heeft is dat zij andere zaken belangrijker vinden dan dit soort hobby's. Dat is een hele andere discussie.
Ware de modelspoorhobby gekenmerkt door "weggooien als iets het niet meer doet" (zoals in de draagbare telefoontjeswereld) , maar zo is dat niet. Mentaal al niet, laat staan financieel.
Dat is jouw perceptie van de huidige maatschappij. Heeft überhaupt niets te maken met de modelspoorwereld ansich.
Een van de wezenlijke (en ook opvoedende) eigenschappen van de modelspoorhobby is het aspect dat je zélf iets kunt repareren. Daarmee is bij vroegere generaties heel veel basiskennis opgedaan van overzichtelijke aloude technische processen. Maar wie kan dat vandaag de dag nog?
Dat is jouw interpretatie van hoe je de modelspoorhobby moet beleven. Heel veel zaken zijn gewoon te repareren. Soms met wat meer moeite, andere met wat minder moeite en nieuwe onderdelen. Ik ben nu benieuwd of jij alles om en in het huis zelf repareert. Je computer, het modem van het internet als die kapot gaat. Of bel je ook je provider dat zij het probleem mogen oplossen? En sturen ze dan een nieuw modem en mag je de oude weggooien? Doe je dan niet net zo hard mee aan de nieuwe maatschappij?
Ikzelf koop zo'n onbruikbaar geraakt model voor een prikkie, gooi alles eruit wat er niet toe doet en hée: dan doet de loc het weer. Ja, als de loc stilstaat gaan de lichtjes voortaan uit en de bestuurderscabine kan ook niet meer worden verlicht, nou èn?
En je bouwt dan een elektronische schakelaar in om analoog de andere kant op te kunnen rijden .... En ja voor sommige mensen maakt het wel wat uit dat bepaalde dingen niet meer werken.
Nogmaals: Dat is nu net het verschil in beleving. Iets waar jij moeite mee hebt dat anderen net iets anders de hobby beleven. Ik krijg bijna medelijden met je. Iedereen mag de hobby op zijn of haar manier beleven. Daar is helemaal niets mis mee. Dat zal je ook moeten respecteren. In dat opzicht zegt opleidingsniveau helemaal niets.
Met vriendelijke groet,
Ronald Koerts.
-
@Jan: Hum....
ik zie dat analoog en digitaal en automatisch besturen heel vaak verkeert gebruikt wordt.
Je geeft zelf ook hele andere definities aan "analoog", "digitaal" en "automatisch besturen". Neem eens een kijkje in de Encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina).
analoog is gewoon de trein laten rijden of dat met een regeltrafo of een Muis.
Ik weet niet wat je met een "muis" bedoeld. Maar als je daarmee een "roco / Fleischmann multimaus" (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Roco_Multimaus) bedoelt is dat gewoon digitaal rijden. Heeft niets meer met analoog rijden te maken.
digitaal is gewoon het aan uit schakelen van de trein als beveiliging of dat gebeurd met een schakelaar of met relais of digitale componenten.
en automatisch is deze twee door een programma wordt uitgevoerd
Een aparte definitie van digitaal en automatisch rijden.
Groet Ronald.
-
Wie krijgt het digitaal voorelkaar om een spoorwegtraject zo in te richten dat getrokken treinen en duwtreinen of ze nu kort of lang zijn door elkaar(!) erop kunnen worden ingezet waarbij steeds de kop van de trein tijdig voor een rood sein stopt?
Dat gaat digitaal niet anders dan analoog. Je moet gewoon zorgen dat het voorop lopende rijtuig gedetecteerd wordt. De besturing weet dan dat de voorkant van de trein op dat punt is aangekomen, en dat er iets moet gebeuren.
Zelf ben ik ook een verstokte analoog rijder, en ik heb enkele treinstellen/-stammen zodanig omgebouwd dat ze zowel vooruit als achteruit netjes voor de paal stoppen.
Als je denkt dat dat digitaal lastiger is, dan vergis je je toch. Het is net zo makkelijk, of misschien wel makkeljiker dan analoog.
-
Ronald
met analoog bedoel ik met de hand rijden.
je hebt veel kritiek .
ik werk al heel lang inde industrie als technicus.
ik heb me voorgenomen alleen nog te lezen maar niet meer dan dat.
ik heb plezier in wat ik doe met mijn hobby .
Dit is gewoon mijn model wereld wat men er ook van mag denken.
groetjes Jan
-
Digitaal met de handrijden is ook mogelijk. Kom naar Eurospoor of anders Houten Digitaal op 12 december. Kom naar de H0-baan van Railclub Utrecht. Daar bedienen we de treinen elk apart met behulp van een multimaus per trein. Dit kan zowel 2-rail als 3-rail op de zelfde baan.
Marc
-
Ronald
met analoog bedoel ik met de hand rijden.
je hebt veel kritiek .
ik werk al heel lang inde industrie als technicus.
ik heb me voorgenomen alleen nog te lezen maar niet meer dan dat.
ik heb plezier in wat ik doe met mijn hobby .
Dit is gewoon mijn model wereld wat men er ook van mag denken.
groetjes Jan
Beste Jan, gewoon blijven lezen hier én als je wat wilt zeggen, doen.
Een beetje tegengas schaadt niemand, léér ervan,
bekijk het positief en blijf er plezier in houden, ook hier in dit topic.
Je had ook kunnen zeggen: o kijk, dan had ik het mis, weer wat geleerd.
-
Henk, begrijp ik nou goed dat ook pendelen digitaal geen probleem zou zijn? Ik lees toch her en der dat er maar weinig decoders zijn die dat kunnen,
Ik ken alleen Lenz decoders, maar het zouden inmiddels ook andere merken kunnen zijn, die dat kunnen.
Bij Lenz heet dat het ABC-systeem voor stoppen/afremmen. Dat kan op een eenvoudige, ongeregelde manier (Lenz: BM1 oftewel 5 diodes !!!) of op een geavanceerde manier met meer mogelijkheden (BM2). Voor beide zijn geen verdere detectoren nodig, alleen isolaties in de rail.
Dit kan in principe met iedere DCC centrale, want die heeft dan geen invloed. Het pendelen wordt door de instellingen in de decoder geregeld. Sommige centrales werken echter met een niet goed gestabiliseerde voeding op de baan: deze zullen geen correcte werking garanderen.
Parameters:
afremmen: de gewone afreminstelling, tot halt
Tijdsduur halt
Optrekken: de gewone optrekinstelling
Tussentijds stoppen: in te stellen, met afremmen, tijdsduur halt en optrekken.
Andere kant: zie hierboven, begint de riedel opnieuw.
Fluitje van een cent dus, uitermate geschikt en makkelijk voor het door jou gegeven concept.
Maarten.
-
Het is in mijn ogen gewoonweg potsierlijk wat voor apparatuur je allemaal moet inschakelen, in bezit hebben en ook nog weten te bedienen om zoiets eenvoudigs te doen als een wisseltje omzetten.
En hoe komt het dat er tegelijkertijd meerdere locs op mijn grote baan kunnen rijden? Nou door het onder rijstroom zetten van aparte secties met afzonderlijke trafo's. Op mijn bedieningsborden zie ik precies wat ik in moet schakelen en wat het gevolg daarvan is.
Maar dat vraagt natuurlijk geen potsierlijke apparatuur waarvan je moet weten hoe het werkt en dat je in bezit moet hebben. Bij mij rijden er meerdere locs met behulp van een decoder en 2 draadjes en ik ben er blij mee, er zijn vast vele anderen die dat ook zo hebben. Maar daar hoor je niks van in winkels omdat er alleen bij problemen iets wordt gevraagd.
Ware het zo dat de digitalisering van de modelbaan en de locomotieven die daarop rijden meer waarneembaar rijplezier zou opleveren dan had ik mijn mond wel gehouden.
Begin daar dan maar mee, ik zou graag de hele baan digitaal hebben want dat geeft veel meer plezier. Het is alleen dat ik het niet waard vind om alle oudere modellen ook digitaal om te laten bouwen anders was dat al gedaan. Voor die treinen blijft een analoog baantje over (en de andere treinen kunnen daar dan ook nog op rijden ook).
-
En je bouwt dan een elektronische schakelaar in om analoog de andere kant op te kunnen rijden .....
Ja Ronald.
Inderdaad, zo'n elektronische rijrichtingsschakelaar van Uhlenbrock (naar mijn indruk een tamelijk verguisd produkt in digitaal modelspoorland). En wat kan die elektronische schakelaar van € 19.- nog meer? Niet alleen de loc analoog heen - en weer laten rijden maar ook digitaal na een iets langere druk op de overspanningsknop!
Ik heb een aantal collegae met drie-rail digitale banen (en ook mijn kleinzoons hebben dat). Ik neem dus altijd een paar locs mee om ze op vreemde sporen te laten rijden. Best leuk. Na afloop worden ze weer naar analoog bedrijf teruggeschakeld.
Wie denkt dat ik de pest heb aan digitaal en er niet van wil weten of erover discussiëren heeft het niet begrepen.
Ik zie alleen de nadelige commerciële gevolgen van het daardoor steeds duurder worden van met name af-fabriek met veel te dure decoders uitgeruste locomotieven. Uiteindelijk loopt dat economisch mis.
Laat ik dan de enige zijn die dat op dit forum meldt; een soort roepende in de woestijn.
Nóg iets puur psychologisch: als ik alleen maar onzin zou hebben uitgekraamd dan zou misschien een enkeling er wat meewarig op hebben geantwoord in de zin van "ach die mentaal achtergebleven figuur die niet inziet dat ook de techniek voortschrijdt". Weltfremd dus? (o jee ik mag geen buitenlandse termen gebruiken, dus "wereldvreemd").
Zijn de afwijzende reacties van het merendeel van mijn forumgenoten uitzonderlijk? Nee, het is de gewoonste zaak van de wereld. Als je iets naar eigen oordeel problematisch aan de orde stelt is in eerste instantie bijna niemand het daarmee eens. Pas later kantelt het beeld.
Zo, dit is het laatste wat ik ervover schrijf.
Ik ga een lekker borreltje drinken,
Gegroet,
Rob van Kooy
-
Op persoonlijke titel, ik zie nog niet in wat de meerkosten zijn van digitaal bedrijf, qua opstarten. Zeker niet bij Marklin (of andere 3-rail lok).
Het schakelrelais is vervangen door een decoder. Prijsverschil: geen.
De trafo is vervangen door een Muis (of andere centrale). Prijsverschil: geen.
De schakelkastjes voor wissels zijn vervangen door een wisseldecoder: prijsverschil: geen.
Dus wordt het daarmeel zoveel duurder?? Daarmee negatieve commerciele gevolgen: nee!
En dan de mogelijkheden, allemaal gratis: verlichting en andere zaken schakelen terwijl de lok op de baan staat.
Betere rijeigenschappen.
Aantrekkelijker maken voor de jeugd? Ja zeker, veel meer dan die 'oude meuk' met draaiknoppen om harder te rijden. Veel jeugd heeft een smartphone. Veel families hebben een tablet. Allemaal zaken waarmee je veeeeel meer kan dan de oude analoge spullen.
En wil je uitbreiden, automatiseren? Oude Pc en gaan. Net zo makkelijk, of veel makkelijker dan jouw oude analoge relais. En nog veel meer mogelijkheden dan de oude relais.
Ik ben toch bang dat je je ogen niet wilt openen voor de digitale mogelijkheden.
Mensen hebben ingebouwde weerstand tegen vernieuwingen.
Succes met je borrel, misschien opent deze een andere wereld....
Gr, Bert
-
Vroeger had ik analoge TV, met zo'n laatje met draaiwieltjes om zenders af te stemmen. Nu kijk ik digitale HDTV, met afstandsbediening.
De charme van de modeltreinhobby is dat het zoveel invalshoeken heeft dat iedereen er op zijn eigen wijze mee kan spelen. Of je het nu 'zoals vroeger' wilt doen, of met de huidige stand van de techniek ... zolang je maar geniet!
Straks komt rijden via bluetooth, of wifi, of een andere communicatiemethode, met een opvolger van DCC, krijg je ook weer leuke discussies. :)
-
@Jan:
met analoog bedoel ik met de hand rijden.
En dat wordt juist niet in de modelspoorwereld zo bedoeld :) Want met de hand rijden kan, in de modelspoorwereld, zowel analoog met een trafo als met een digitale centrale zoals een multimaus. Met analoog wordt echt bedoeld dat je treinen bestuurt door het voltage aan te passen. Digitaal is echt door het verzenden van commando's via de rails naar de treinen en deze omzetten naar acties (zoals: harder zachter rijden, licht aan en uit, geluid aan enzovoort)
je hebt veel kritiek .
ik werk al heel lang inde industrie als technicus.
Nee, geen kritiek, alleen maar een vraag wat jij bedoeld met "analoog rijden". Wat ik al aangaf je houdt een andere definitie aan wat analoog en digitaal is. Die definitie is mogelijk anders dan je gewend bent in je vakgebied.
ik heb me voorgenomen alleen nog te lezen maar niet meer dan dat.
Waarom? Omdat ik aangeef dat je een andere definitie op na houdt? Je kan ook eens kijken of jouw definitie van "analoog rijden" en "digitaal rijden" verschillen met die van mij en de rest van de modeltreinenwereld. ;) Dan zal je mogelijk merken dat je je standpunt moet heroverwegen.
ik heb plezier in wat ik doe met mijn hobby . Dit is gewoon mijn model wereld wat men er ook van mag denken.
Ik heb ook veel plezier in de hobby. En ik hoop dat jij ook nog veel plezier met je modeltreinenhobby zal hebben. (y) Voel je niet meteen aangevallen als iemand net iets anders iets op het forum neerzet. ;)
Inderdaad, zo'n elektronische rijrichtingsschakelaar van Uhlenbrock (naar mijn indruk een tamelijk verguisd produkt in digitaal modelspoorland). En wat kan die elektronische schakelaar van € 19.- nog meer? Niet alleen de loc analoog heen - en weer laten rijden maar ook digitaal na een iets langere druk op de overspanningsknop!
Hum... Dat mag je eens nader uitleggen. Klinkt namelijk dat je een decoder inbouwt. Op welk adres is dan de lok op de digitale baan te benaderen? En op welke digitale centrale werkt dat dan? Ik ken maar een enkele centrale waarbij je ook een analoge lok kan laten rijden. En die zat niet in het assortiment van Märklin.
Ik heb een aantal collegae met drie-rail digitale banen (en ook mijn kleinzoons hebben dat). Ik neem dus altijd een paar locs mee om ze op vreemde sporen te laten rijden. Best leuk. Na afloop worden ze weer naar analoog bedrijf teruggeschakeld.
Zijn de loks door jouw omgebouwd met die omschakelbouwsteen van Uhlenbrock? Of zijn ze zo van de fabriek af? Ik vraag dat omdat Märklin en diverse andere fabrikanten voor 3-rail al jaren geen modellen meer leveren zonder decoder. Normaal gesproken zal een niet digitale lok zal niet goed reageren op een digitale baan. ;)
Ik zie alleen de nadelige commerciële gevolgen van het daardoor steeds duurder worden van met name af-fabriek met veel te dure decoders uitgeruste locomotieven. Uiteindelijk loopt dat economisch mis.
Laat ik dan de enige zijn die dat op dit forum meldt; een soort roepende in de woestijn.
Tja, je sloopt alles uit een lok omdat je niet digitaal wil rijden. Dan bouw je een elektronische bouwsteen in die bijna net zo duur is als een goede lokdecoder. Met een chips die net zo goed kapot kunnen gaan. Gaat de bouwsteen kapot zal je hem moeten vervangen. Eigenlijk net als bij een decoder. Verschil? Nee, niet echt. Een digitale lok kan net zo goed rijden op een analoge baan met behoud van betere rijeigenschappen. Nu ga ik mij afvragen wat is dan economisch handiger is.
Het is wat Bert van Gelder al in zijn post als reactie op jouw post aangeeft. Het spul is niet alleen duurder geworden door digitalisering. Meer door de wens van de "echte" modelspoorder en treintjesgek om meer en meer details en precies op schaal een lok te krijgen. Er zit een duidelijk uiterlijk verschil tussen de loks van de jaren 60 - 70 en de huidige tijd.
Zo, dit is het laatste wat ik ervover schrijf.
Dat is ook een manier om uit een discussie te stappen. Zelf een discussie stappen en halverwege er mee stoppen. Heel erg jammer. :-( ::)
Groeten Ronald.
-
Op persoonlijke titel, ik zie nog niet in wat de meerkosten zijn van digitaal bedrijf, qua opstarten. Zeker niet bij Marklin (of andere 3-rail lok).
Ik wel. Marklin richt zich op sound dus per definitie duurder. En een 3rail lok komt altijd met decoder, of je nu analoog of digitaal rijdt. Klaar ben je. ;)
Zie de nieuwe NS Traxx uit het hobby / instap segment. En lok van niks qua details maar de sound decoder maakt het duur. En zo zijn er wel meer voorbeelden uit Goppingen.
Gr, Ben.
-
Ware het zo dat de digitalisering van de modelbaan en de locomotieven die daarop rijden meer waarneembaar rijplezier zou opleveren dan had ik mijn mond wel gehouden. Maar uit wat ik uit eigen professionele langdurige ervaring in mijn vele contacten met de modelspoorwereld heb en wat ik hier en in andere (ook buitenlandse) fora bijna voortdurend lees stel ik vast dat plezier in het lekker laten rijden volstrekt ondergeschikt is geraakt aan allerlei technische hoogstandjes die in de kortste tijd vervelen of gewoonweg al snel kapot gaan. Houd de oren maar eens goed open in de winkels waar dit speelgoed wordt verkocht. De omzetten aldaar rennen achteruit.
Wat grappig... Digitaal rijden is voor mij namelijk echt een verhoging van het plezier in deze hobby. Ik kan nu een trein op elk gewenst punt stilzetten en verder rijden met een ander stuk materieel. Met stukken baan stroomloos zetten zat de scheiding altijd net op het verkeerde punt.
Daarnaast ging altijd de verlichting uit, die het sowieso al niet deed bij lage snelheden.
Ik was dan ook dolblij met het supersimpele digitale systeem dat ik ergens rond het nieuwe milennium kreeg. Nu kon ik verlichting inschakelen, een trein overal waar gewenst stilzetten terwijl de verlichting bleef branden.
Jij denkt dat elke digitale rijder ook meteen alle verkrijgbare toeters en bellen aanschaft. Echter zijn er ook mensen (zoals ik) die helemaal geen bezetmelding en dergelijke willen en van treintjes die geluid produceren walgen. Het geluid vind ik over het algemeen onrealistisch wegens een gebrek aan lage tonen, wordt al snel buitengewoon irritant, bezetmelding op mijn baan heeft praktisch weinig zin (zo'n grote baan kan ik hier niet kwijt) maar ook omdat het niet mijn ding is om volledig geautomatiseerd te rijden. Laat mij maar gewoon met de hand alles regelen, inclusief de wissels, die nog gewoon met schakelaartjes werken.
Een van de winkels waar ik het vaakst kwam en een van de winkels waar ik het vaakst kom, merkt overigens weinig van die achteruitgang. Fabrikanten zien gelukkig steeds meer in dat modellen waar iets ruwer mee omgesprongen kan worden, ook een markt hebben.
Het enige wat ik als economist (gespecialiseerd in vervoerseconomie en consumers behaviour) kan vaststellen is dat de modelspoorweghobby door die digitalisering veel duurder is geworden dan nodig en dat de jongere garde uiteindelijk het geld er niet meer voor overheeft om dat te financieren. Er zijn alternatieve "speeltjes" op de markt. En dan zeg ik: "doe het eenvoudiger en minder kostbaar". Maar dat kan bijna niet meer, een digitale locomotief van € 300,- is al bijna de maatstaf geworden en dan heb ik het nog niet eens over de wat exclusievere modellen, die al gauw zo'n € 500,- kosten. Dan zeg ik ho! Hier gaat - zeker in het huidige economische gewricht- iets grondig mis (en dat zien we dan ook).
Verdiep je eens in de jongerenwereld: veel jongeren deinzen er niet voor terug om voor 300 euro en meer een spelcomputer te kopen waar dan ook nog vervolgens voor honderden euro's spellen voor aangeschaft worden.
Diezelfde jongeren deinzen er óók niet voor terug om voor achterlijke bedragen een stuk 'digitale rommel' aan te schaffen waarmee je kunt internetten, fotograferen, filmen en o ja, bellen.
Prijzen van 450 euro tot bijna 800 euro zijn heel gewoon voor een stukje technologie dat door slimme marketing binnen een jaar of 2 vaak al weer ingeruild wordt voor iets 'beters'.
Financiële argumenten zijn naar mijn mening dan ook slechts een heel klein deel van het probleem, de rest is het imago van een oude-opa hobby. Het is niet stoer om met je vrienden over dat soort dingen te praten als het alternatief de bergen 'credits' is die je hebt gehaald in GTA versie x op je Playstation zoveel, waar je dan weer over 'praat' via die 'übergeile' smartphone.
Een van de wezenlijke (en ook opvoedende) eigenschappen van de modelspoorhobby is het aspect dat je zélf iets kunt repareren. Daarmee is bij vroegere generaties heel veel basiskennis opgedaan van overzichtelijke aloude technische processen. Maar wie kan dat vandaag de dag nog?
Daarvoor moet je niet bij de modelspoorhobby zijn en de modelspoorhobby er ook zeker niet aan verbinden. Het technische onderwijs is hard achteruit gegaan, iets dat ik met eigen ogen heb zien gebeuren toen ik korte tijd als vrijwilliger rondliep op een ROC, op de elektro-afdeling. Vieze handen krijgen betaald slecht en is ook bijna niet stoer. Junior Supervision Officer zijn, of hoe die achterlijke banen van tegenwoordig heten, betaald veel beter, je krijgt er geen vieze handen van én het klinkt stoer (vinden sommige mensen).
Ook toen ik in een elektronicazaak (waar ze veel digitale 'rommel' verkochten) werkte, heb ik soms verbaasd gestaan van het kennisniveau van de gemiddelde klant. Die smartphone die ze bij zich hadden kennen ze uit hun kop, maar een stekker aan het stofzuigersnoer monteren, dan werd hun gezicht lijkbleek.
Allen hartelijk gegroet door deze "brombeer",
Ik ben blij dat je het zelf zegt.
-
Leuk geschreven, Menno! De "maar een stekker aan het stofzuigersnoer monteren, dan werd hun gezicht lijkbleek" deed me breed glimlachen.
Ik rij digitaal, maar wel goedkoop.
- Tweedehands loks die ik zelf digitaliseer. Lekker goedkoop.
- Goedkope decoders (esu 'lokpilot standard') zonder toeters of bellen en zeker geen geluidsfunctie. (Een toeter zou ik nog wel leuk vinden, zeker omdat ik die dan volgens het prototype wil gebruiken). Esu lokpilots zijn ook lekker robuust, er is er bij mij nooit eentje kapot gegaan.
- Niks geen automatisering qua treinenloop. Ik ben zelf de machinist! Da's nou het leuke ervan. Alle poespas (of het nou analoog of digitaal is) hoort er wat mij betreft nu niet bij. (Wat niet uitsluit dat ik ik het in de toekomst eens ga doen :) )
- Ik heb een enkelsporig zijlijntje. Deels fysiek handbediende wissels. Dus... het oorspronkelijke grote mopperverhaal van al die digitale zaken en dat het analoog en simpeler moet... Tja... Dan heb ik het toch simpeler zonder stroomloze delen en twee digitale draadjes om te rijden en wat wissels met een schakelaar en de rest handbediend.
- Wel ben ik langzamerhand bezig met arduino's programmeren. Arduino nano van 4 euro en twee servo's van 2 euro per stuk: voor 8 Euro een mooie aandrijving voor een zelfbouw viessmann armsein. Stukken goedkoper dan twee analoge viessmann geleidelijke aandrijvingen van 18 euro per stuk. Even wat klussen en even wat programmeren en je bent heel wat goedkoper uit. (Mits ik het aan de praat krijg, uiteraard).
- Meer waarneembaar rijplezier? Ik ben erg blij met het digitale rijgedrag.
- Heel waarneembaar: het rijgedrag van m'n treinen als zoonlief aan de knoppen zit. Doordat ik de max snelheid en een optrek/afrem vertraging per lok ingesteld heb rijden de loks ook met zoonlief aan de knoppen netjes met schaalsnelheid en remmen ze netjes. Héél groot voordeel!
Reinout
-
Goed verwoord,
(y)
-
Hum... Dat mag je eens nader uitleggen. Klinkt namelijk dat je een decoder inbouwt. Op welk adres is dan de lok op de digitale baan te benaderen? En op welke digitale centrale werkt dat dan? Ik ken maar een enkele centrale waarbij je ook een analoge lok kan laten rijden. En die zat niet in het assortiment van Märklin.
Zijn de loks door jouw omgebouwd met die omschakelbouwsteen van Uhlenbrock? Of zijn ze zo van de fabriek af? Ik vraag dat omdat Märklin en diverse andere fabrikanten voor 3-rail al jaren geen modellen meer leveren zonder decoder. Normaal gesproken zal een niet digitale lok zal niet goed reageren op een digitale baan. ;)
Tja, je sloopt alles uit een lok omdat je niet digitaal wil rijden. Dan bouw je een elektronische bouwsteen in die bijna net zo duur is als een goede lokdecoder. Met een chips die net zo goed kapot kunnen gaan. Gaat de bouwsteen kapot zal je hem moeten vervangen. Eigenlijk net als bij een decoder. Verschil? Nee, niet echt. Een digitale lok kan net zo goed rijden op een analoge baan met behoud van betere rijeigenschappen. Nu ga ik mij afvragen wat is dan economisch handiger is.
Hallo Ronald,
Mijn opmerking in mijn vorige bericht dat ik de door mij aangekaarte discussie mijnerzijds sluit heeft als reden dat wat ik op mijn lever had op het forum uitgebreid heb uitgelegd. Meer had ik er niet over te melden.
Dat houdt uiteraard niet in, dat als jij (of wie dan ook) mij een vraag stelt over een Uhlenbrock apparaatje ik daar uiteraard een reactie op geef. Ik zou niet weten waarom niet.
Ik heb even de handleiding erbij gepakt. Die meldt ondermeer het navolgende:
Intelli Drive Classic 75 000
AnDi-Analoger Fahrrichtungsumschalter und Digitaldekoder für Allstrommotoren
Eigenschaften:
AnDi ist im Digitalbetrieb ein kleiner preiswerter Decoder dessen Adresse ohne Programmieraufwand geändert werden kann. Im Analogbetrieb ist AnDi ein Fahrrichtungsumschalter der die Option für Digital bereits mit an Bord hat. Wenn Sie irgenwann auf Digital umsteigen möchten, reicht ein etwas länger dauernden Umschaltimpuls um aus dem Umschalter einen Digitaldekoder zu machen.
Volgt dan de omschrijving als rijrichtingsomschakelaar inclusief lichtwisseling naar gelang de rijrichting.
Wird der Baustein auf den digitalen Betriebsmodus umgeschaltet kann er auf Anlagen betrieben werden, die mit einer Intellibox oder einem Märklin Digitalsystem (Central-Unit, Control-Unit oder mit einer Delta-Centrale ) gesteuert werden. Es versteht das alte und das neue Motorola Datenformat.
Volgt dan wat er allemaal kan.
In principe is de AnDi 75 000 bestemd om zonder enige wijziging (afgezien dan van het verwijderen van de oude mechanische omschakelaar en wat draadjes solderen) een analoge Märklin - of HAG-lok van een alternatieve rijrichtingomschakelelaar te voorzien waardoor je van die "bokkensprong" verlost bent, die vroeger een Märklin locomotief vertoonde als de oorspronkelijke mechanische rijrichtingomschakelaar niet of te laat omschakelde. Bovendien kun je voortaan de verlichting van de loc laten wisselen naar gelang de rijrichting. Dat is dan meegenomen. Zo zijn ongeveer 80 Märklin-locomotieven door mij omgebouwd.
Dat ik die ANDI ook gebruik voor schakelingen in stuurstandwagens is een ander aspect.
Wat ik al eerder benadrukte is dat ik beslist niet de pest heb aan digitaal. Als ik nu met de modelspoorhobby zou beginnen zou ik er - denk ik - wel voor (moeten!) kiezen. Alleen voel ik me afgelegd vanwege de hoge prijs die je vandaag de dag betaalt voor veelal twijfelachtig spul dat er in de fabriek al ingezet is. Menige Märklin-locomotief heb ik ontdaan van Delta- en andere digitale apparatuur omdat die niet werkte volgens mijn strenge opvattingen. En zo'n Uhlenbrockje in de plaats werkt perfect. Slechts één keer heb ik met zo'n apparaatje problemen gehad, maar daar kreeg ik per kerende post een vervangend exemplaar voor.
Indertijd toen ik in de grijze oudheid daadwerkelijk begon viel er overigens weinig te kiezen: Je had Märklin en Trix-Express (allebei Dreileiter!). Pas later kwam Fleischmann met een gelijkstroom twee-rail systeem.
Alle andere dan Märklin-locomotieven die ik heb zijn in principe gelijkstroommodellen die òf een Uhlenbrock gelijkrichter/rijrichtingschakelaar krijgen ingebouwd en in een enkel geval af-fabriek voor wisselsstroomsysteem al waren voorbereid. En daar zit hoe dan ook digitale apparatuur in.
Zo, dat was het!
Hartelijk gegroet,
Rob van Kooy
-
Dan bouw je dus gewoon een decoder in, die je alleen thuis niet als decoder gebruikt.
Je bent al digitaler dan je zelf denkt.... ;)
-
Hallo Rob,
Dank voor je antwoord. Ik had al zo'n gevoel dat het niet de "Fru" serie kon zijn. Dat zijn echte analoge schakelaars voor Märklin loks. Daarmee kan je niet op digitale banen rijden.
AnDi ist im Digitalbetrieb ein kleiner preiswerter Decoder dessen Adresse ohne Programmieraufwand geändert werden kann. Im Analogbetrieb ist AnDi ein Fahrrichtungsumschalter der die Option für Digital bereits mit an Bord hat. Wenn Sie irgenwann auf Digital umsteigen möchten, reicht ein etwas länger dauernden Umschaltimpuls um aus dem Umschalter einen Digitaldekoder zu machen.
Als ik het bovenstaande lees bouw je gewoon een eenvoudige decoder voor digitaal in. Compleet met de mogelijkheid voor een adres mee te geven ( lees te programmeren). Als je normale decoders gebruikt hoef je die lange puls niet te geven. Die schakelen automatisch om naar "analoogbetrieb" vanaf digitaal. ;)
Alleen voel ik me afgelegd vanwege de hoge prijs die je vandaag de dag betaalt voor veelal twijfelachtig spul dat er in de fabriek al ingezet is.
Dat heeft dus gewoon te maken met de merkkeuze. Je kan altijd overstappen naar een ander merk, railtype, enzovoort.... Of dat dan een economisch goede keuze is mag je zelf bepalen. ;D Het heeft dus niets te maken met "digitaal" of "analoog". Een standaard decoder wel of niet plaatsen heeft geen invloed op de uiteindelijke prijs van een lok. Wel de graad van detaillering van de lok. Hoe meer op schaal en hoe meer details. Hoe duurder het wordt. Dan heb je nog veel extra opties zoals geluid en rookgeneratoren. Maar dat heeft dus allemaal te maken met de keuze van het merk waarvoor je kiest. Er zijn goedkope merken en er zijn dure merken. Dat zie je bij alles in het leven.
Menige Märklin-locomotief heb ik ontdaan van Delta- en andere digitale apparatuur omdat die niet werkte volgens mijn strenge opvattingen. En zo'n Uhlenbrockje in de plaats werkt perfect. Slechts één keer heb ik met zo'n apparaatje problemen gehad, maar daar kreeg ik per kerende post een vervangend exemplaar voor.
Zo'n Uhlenbrockje is dus ook niet meer dan een aangepaste decoder. Daar is ook voor jou niets meer aan te repareren. Het hele verhaal is dat je een compleet los gaat op het feit dat het allemaal digitaal moet tegenwoordig en dat "analoog" alles goed rijdt. En dat mensen van tegenwoordig niets meer kunnen repareren dat het een wezenlijk onderdeel van de hobby is. Dat klopt dan ook niet helemaal....
Alle andere dan Märklin-locomotieven die ik heb zijn in principe gelijkstroommodellen die òf een Uhlenbrock gelijkrichter/rijrichtingschakelaar krijgen ingebouwd en in een enkel geval af-fabriek voor wisselsstroomsysteem al waren voorbereid. En daar zit hoe dan ook digitale apparatuur in.
Wat Hubertus al aangeeft: Je rijdt digitaler dan je zelf denkt. Je hebt gewoon tig digitale loks op een analoog gestuurde baan rijden. ;D Daarmee is het "wonder" dat het soepel rijdt ook verklaard. Die persoon zat er niet veel naast ;D ;D Ook jij kan een AnDi niet repareren als de boel naar de knoppen is. Gewoon vervangen door een nieuwe en dus weer 19 euro investeren. Als onderdeel van de weggooimaatschappij. Niet zelf oplappen, gewoon een nieuwe erin. ;) Niets anders dan wat een meer digitaal geörienteerde modelspoorder doet. :)
Ik heb hier nog een paar locomotieven van Lima / Hema. Mijn eerste treintjes. Ik heb ze opgelapt, schoonmaken e.d.. De neefjes en nichtjes mogen ze gebruiken op hun baan als ze bij oom Ronald zijn. Niets digitaal aan. Lekker met de trafo. Zij rijden dan nog analoger dan jij ;) :)
Groeten Ronald.
-
Een standaard decoder wel of niet plaatsen heeft geen invloed op de uiteindelijke prijs van een lok.
Ronald, ik ben bang dat ik niet begrijp wat je hier bedoelt. B.v. Roco locs voor 2-rail kun je kopen met of zonder decoder. Die met decoder zijn toch duidelijk duurder dan dezelfde loc zonder
Wat Hubertus al aangeeft: Je rijdt digitaler dan je zelf denkt. Je hebt gewoon tig digitale loks op een analoog gestuurde baan rijden. ;D Daarmee is het "wonder" dat het soepel rijdt ook verklaard.
Ook deze opmerking zal ik wel verkeerd begrijpen. Mijn (beperkte) ervaring met digitale locs laat zien dat je in analoge modus enkele volts van het regelbereik kwijtraakt. Echt soepel kan ik dat niet vinden.
-
... er zijn drie soorten besturing analoog -digitaal- computer besturing.
voor mij is analoog de besturing van de trein met een knop op trafo of muis.
digitaal is 0 of een 1 aan en uit schakelaar of relais of digitale schakelingen div. mogelijkheden.
Er zijn voor de aansturing digitaal aansturing van de trein bij gekomen maar dan kun je nog steeds met de hand(analoog) rijden .
beveiliging zijn er om de mens te behoeden op fouten machinist rijdt door rood.
we zijn nu eenmaal als mens snel afgeleid daar door automaten in industrie en beveiliging die zo goed zijn als de mens die dit geprogrammeerd of nu met computer of relais of schakelaars.
Je moet gewoon doen wat jij leuk vind.
In mijn reactie #2 bedoel ik met digitaal: Met computer, maar zonder decoders.
De computers zijn in mijn geval 2 PC's met insteekkaarten met 192 resp. 96 IO-aansluitingen en daarnaast 5 minicomputers (voor de vrije baan) met slechts CPU, RAM, ROM en 40 IO-aansluitingen per minicomputer.
Als output-interface gebruik ik een transistor (2N1613) die relais (27 V=, à 0,15 cent in 1974) aansturen voor magneetspoelen van wissels en ontkoppelrails en treinvoeding: 8 V~, 16 V~ en rijrichting-omkeerspanning: 24 V~. Voor de lichtseinen gebruik ik IC's: SN7445 (max. 30 V=/80 mA) en voor bedieningstableaulampen een transistor (2N1613).
Als input-interface gebruik ik een weerstand voor schakelaars en drukknoppen op het bedieningstableau. De detectie van een trein verloopt via een spanning van ca. 5 V= op de detectierailstaaf, die kortgesloten wordt. (Uiteraard zit er een hoogohmige weerstand tussen voeding en railstaaf.) Het uitgangssignaal gaat via een hex-Smitttrigger-inverter (SN7414) naar de PC's en minicomputers. De 'schakelingen' zijn Pascalprogramma's in de PC's en assemblytaal (8085) in de minicomputers.
Momenteel ben ik bezig om het geheel te renoveren en gebruik te gaan maken van decoders en iTrain als besturingsprogramma. Dat gaat helaas nog een lieve duit kosten!
-
Ronald, ik ben bang dat ik niet begrijp wat je hier bedoelt. B.v. Roco locs voor 2-rail kun je kopen met of zonder decoder. Die met decoder zijn toch duidelijk duurder dan dezelfde loc zonder
Klopt helemaal, daar heb je gelijk in Klaas. Rob rijdt Märklin, die worden al jaren standaard geleverd met een decoder. ;) Dit als vervanging van de omschakelrelais. Of een elektronisch omschakelrelais of decoder, qua prijs zal het voor Märklin niet veel uitmaken. Ik kan mij voorstellen dat het voor Märklin goedkoper is dan twee versies leveren. Puur uit productieoverwegingen gezien dan. De decoder werkt toch wel op een analoge baan. Je onderstaande opmerking over het kleiner bereik op de trafo nemen ze dan voor lief.
Ook deze opmerking zal ik wel verkeerd begrijpen. Mijn (beperkte) ervaring met digitale locs laat zien dat je in analoge modus enkele volts van het regelbereik kwijtraakt. Echt soepel kan ik dat niet vinden.
Dat kan ik mij voorstellen dat je dat niet soepel vindt. Vooral als je vooral met rangeersnelheid aan het rijden bent. Het bereik van je analoge trafo wordt inderdaad kleiner. De trein gaat inderdaad pas bij een hoger voltage rijden.De opmerking wat meer als reactie op dat Rob aangaf dat een bezoeker aangaf dat zijn analoge treinen zo soepel reden. Rob rijdt als ik zo zijn posts lees met stroomloze stukken in zijn baan die hij uit en aanschakelt. Gewoon volledige spanning of niet.... Of je het dan nog merkt die paar volt ;)
Groet Ronald.
-
De analoogste locs hebben inwendig alleen maar twee draadjes van de wielen naar het motortje, en verder niets. Simpeler kan niet (of misschien één draadje en de andere pool via het metalen chassis).
Zelf ben ik als laminaatrijder (geen ruimte voor een permanente baan) ook in het digitale tijdperk gestapt, eerst met een Multimaus en later met een witte z21. De wissels zet ik met de hand om, ik heb niet eens wisselaandrijvingen (die bleek je op de ondergrond vast te moete schroeven en dat leek me als laminaatrijder niet zo'n goed idee ;D ). Beveiliging (seinen en dergelijke) doe ik (nog) niet aan. Ik rij maar met één trein tegelijken bepaal zelf waar ik die stil zet. Gewoon lekker zelf opletten dus.
Oh ja, met de z21 kun je ook de decoder uitlezen, en dus ook het adres achterhalen mocht je die zijn vergeten ;D
Op dit moment ligt er weer een echte analoge baan op het laminaat: oude bakelieten Trix rails met iets jongere Trix locomotieven. Heerlijk stukje nostalgie.
-
Klopt helemaal, daar heb je gelijk in Klaas. Rob rijdt Märklin, die worden al jaren standaard geleverd met een decoder. ;) Dit als vervanging van de omschakelrelais. Of een elektronisch omschakelrelais of decoder, qua prijs zal het voor Märklin niet veel uitmaken. Ik kan mij voorstellen dat het voor Märklin goedkoper is dan twee versies leveren. Puur uit productieoverwegingen gezien dan. De decoder werkt toch wel op een analoge baan. Je onderstaande opmerking over het kleiner bereik op de trafo nemen ze dan voor lief.
Dat effect is op analoge drierailbanen in de praktijk nauwelijks merkbaar. Ik meen omdat de startspanning van de regeltrafo's wat hoger is dan bij tweerail gelijkstroom.
De oudste vorm van digitaal rijden had geen decoders in de locs, maar decoders die ieder een blok beheerden. De HCC ontwikkelde zoiets als in de jaren zeventig en commercieel was er Gahler & Ringstmeijer. Kenmerkend was het rek met printplaten naast of onder de baan. Het systeem van Leon van Perlo is in opzet een modernere versie hiervan, gebouwd met modernere elektronica en dus veel kleiner. Wat Martin een paar posts geleden beschrijft is juist weer een hele basale variatie op dit thema. Kenmerkend voor de systemen is dat de computer de basis is.
En zo kunnen we de verwarring gemakkelijk nog groter maken. ;D
-
Leuk geschreven, Menno!
Reinout
Precies Reinout, Menno slaat de spijker op z'n kop in deze "discussie" (y)
-
Het enige wat ik als economist (gespecialiseerd in vervoerseconomie en consumers behaviour) kan vaststellen is dat de modelspoorweghobby door die digitalisering veel duurder is geworden dan nodig en dat de jongere garde uiteindelijk het geld er niet meer voor overheeft om dat te financieren. Er zijn alternatieve "speeltjes" op de markt. En dan zeg ik: "doe het eenvoudiger en minder kostbaar". Maar dat kan bijna niet meer, een digitale locomotief van € 300,- is al bijna de maatstaf geworden en dan heb ik het nog niet eens over de wat exclusievere modellen, die al gauw zo'n € 500,- kosten. Dan zeg ik ho!
Mjah, maar in rijtuigen zitten doorgaans geen decoders en daar betaal je tegenwoordig soms 80 euro voor, dus die vlieger gaat niet op. Modeltreinen zijn vooral duurder geworden door de fors toegenomen detaillering. Waren we vroeger blij met een rijtuigje van 264 mm lang dat wel wat weg had van een ICR, tegenwoordig willen we de volle 303 mm en volledig interieur met de gekleurde buizen om je aan vast te houden en kunst aan de muur. Het verschil tussen een ICR van Märklin en die van LS Models is er een van dag en nacht.
Laatst heb ik een tiental rijtuigen binnengekregen van Walthers Proto. Daar zit gewoon een dun laagje metaal op de zijkant om het roestvrijstalen uiterlijk na te bootsen. Zelfs met de vaste korting die je in de VS krijgt zijn die bepaald niet goedkoop.
Aan de andere kant heb ik een HHP-8 van Bachmann. Leuk model, detaillering mag er wezen (hoewel niet van het niveau van Walthers Proto of MTH), er zit gelijk een decoder in en het ding kostte iets over de 100 euro, inclusief verzendkosten, BTW en dat soort geneuzel.
Daarnaast zijn Märklin sinds zo'n honderd jaar en ook het wat jongere Fleischmann "dure" merken met traditioneel een veelal rijkere maar thans verouderende klandizie. Roco en enkele soortgenoten hebben ook geprobeerd in die hogere prijsklasse wat te verdienen, maar dat lukt zoals we weten "niet zo best". In die kring nemen de omzetten dramatisch af tot het faillissement erop volgt.
Märklin en Fleischmann waren/zijn gewoon duur, terwijl daar in steeds mindere mate een rechtvaardiging tegenover stond. Het zal mij echt worst wezen of een model in Duitsland, China of op de maan wordt gemaakt, zolang ik maar waar voor mijn geld krijgt.
Een van de wezenlijke (en ook opvoedende) eigenschappen van de modelspoorhobby is het aspect dat je zélf iets kunt repareren. Daarmee is bij vroegere generaties heel veel basiskennis opgedaan van overzichtelijke aloude technische processen. Maar wie kan dat vandaag de dag nog? Als een digitale loc het niet meer doet blijft er maximaal meestal niets anders over dan die digitale rommel (want dat is het) eruit te gooien en een nieuwe printplaat te kopen als die nog verkrijgbaar is. Ikzelf koop zo'n onbruikbaar geraakt model voor een prikkie, gooi alles eruit wat er niet toe doet en hée: dan doet de loc het weer. Ja, als de loc stilstaat gaan de lichtjes voortaan uit en de bestuurderscabine kan ook niet meer worden verlicht, nou èn?
Nee, je vervangt gewoon de decoder. Een printplaat is een printplaat, daar zit echt geen verschil tussen of er nou een klapperrelais of een decoder opzit.
- Peter
-
Precies Reinout, Menno slaat de spijker op z'n kop in deze "discussie" (y)
Volledig mee eens! (y)
Gr,
Jan
-
eenvoud[/u] is kenmerk van het ware". Nou daar houd ik mij aan.
Ik kan zo genieten van zulke discussies, waarin iedereen zijn of haar punt maakt. En denk daarbij vaak aan de wijze woorden van Ben: Inzicht zonder uitzicht ....
Ik houd ook van de uitdaging, en inderdaad wie uitdaagt, kan de bal verwachten. Zeker op dit forum.
Ach, laat mij maar lekker rommelen op mijn manier, en een ander op een andere manier. Ik vind het leuk om onbetaald (analoge) puzzels op te lossen, na jaren betaald de digitale troep van anderen te hebben mogen regelen.
En hoe je het ook verder wendt of keert. Elk voordeel heeft z'n nadeel. En dat voordeel en dat nadeel is niet voor iedereen gelijk. De afweging valt dus ook niet voor iedereen gelijk uit. En daarom doen we allemaal maar wat, als we het maar leuk blijven vinden.
Toch vind ik een suggestie minder handig: het kostenaspect. De hobby is duur, arbeidsloon is hoog, en de afstand tot de producent wordt steeds groter. Die afstand bepaalt de schaalomvang, oftewel het aantal stuks dat van iets geproduceerd en verscheept moet worden, om lonend geleverd te kunnen worden.
Dat geldt net zo hard voor ouderwetse relais als voor wagons.