BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: Leo_H op 15 October 2014, 14:13:20
-
Beste mensen,
Vandaag hebben we de halplattegrond met deelnemerslijsten op de nieuwe website geplaatst.
http://test.eurospoor.nl/nl/bezoekers/beursinfo/hallenplattegrond/
We maken weer gebruik van de hallen 11 en 12, dat zijn dezelfde als vorig jaar. De indeling is geheel anders omdat de Jaarbeurs in hal 12 een splinternieuwe entree heeft gebouwd. Evenals vorig jaar moet hal 12 vanuit de buitenkant betreden worden. Voor wie niet naar de hal wil lopen is er shuttlevervoer geregeld. In plaats van 1 shuttle vorig jaar, zullen dit er nu 3 zijn zodat u sneller van of naar de hal kunt komen.
Van bijna alle deelnemende banen zijn wel websites en mocht je het niet vinden of meer informatie willen over dit of dat, laat het dan weten. Op de website van ons Magazine staan ook een aantal deelnemende banen "uitgelicht";
www.eurospoorexpress.nl of kijk even op onze facebookpagina: https://www.facebook.com/eurospoor?ref=hl
Mochten er vragen zijn, dan kun je me altijd een PB sturen of je vraag hier op de draad posten.
Alhoewel vermoeid, kijken wij erg uit naar het evenement. De markt is groter dan vorig jaar en er zijn echt een groot aantal kanjers van modelbanen, waaronder natuurlijk de beide forumbanen in H0 en N van Beneluxspoor.
Maar laten we ook de A4-dioramawedstrijd van Modelspoorwijzer niet vergeten, er zullen tegen de 30 diorama's staan. Super dat er zoveel "gewerkt" wordt aan het modelspoor en natuurlijk aan Eurospoor. Het is geweldig om het te organiseren en zoveel leuke deelnames te krijgen. Dat geeft heel veel energie.
Groetjes en tot Eurospoor!
Leo Hendriksen
-
Ik ben aanwezig als bezoeker op de vrijdag (y)
-
Zondag komen wij met ons gezin weer naar Eurospoor.
M.v.g. Mark
-
ik sta er ook weer met een diorama kom gerust langs mensen (y)
eric den boer
-
Da's toevallig, ik heb ook een plankje met wat spul er op mee.
-
Eric, Je komt toch niet weer de 1e prijs wegkapen?
-
Zo'n A4-plankje zeker? Heb ik er ook 1tje van, beetje pokon erop gespoten ging er spontaan van alles groeien.... En ik had nog wat BP meuk over wat ik er bij geplakt heb ;D
-
De indeling is geheel anders omdat de Jaarbeurs in hal 12 een splinternieuwe entree heeft gebouwd. Evenals vorig jaar moet hal 12 vanuit de buitenkant betreden worden. Voor wie niet naar de hal wil lopen is er shuttlevervoer geregeld.
Dag Leo,
Heel duidelijk is de uitleg niet hoe hal 12 te bereiken.
Volgens de plattegrond van het beurscomplex liggen hal 11 en hal 12 tegen elkaar aan. Op beide andere plattegronden (die van de indeling van de stands) zie ik een interne doorgang van de ene hal naar de andere. Ik zou zo zeggen dat als ik hal 11 dus "binnendoor" (via de van vorige jaren mij bekende lange gang) kan bereiken, dan kan ik toch via hal 11 ook naar hal 12? Of moet ik hal 11 uit en via "buiten" omlopen naar hal 12? (en kloppen de plattegronden niet helemaal?)
Gegroet,
Rob
P.S. Als het anders is hoop ik dat er een duidelijke bewegwijzering is!
-
En vanuit de West-Vlaamse 'Westhoek' steek ik op zaterdag ook nog es met de 'nieuwe-oude Benelux' de grens over!
-
@rob van kooij; vorig jaar wel geweest?
Je komt Eurospoor binnen via hal 12 aan de achterzijde van de jaarbeurs, aan de zijde van een aantal parkeerterreinen. Vorig jaar was daar een geïmproviseerde entree, nu blijkbaar een 'echte'.
Via hal 12 kun je dan uiteraard hal 11 bereiken maar hal 11 heeft geen entree dus andersom kan niet.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eurospoor_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eurospoor_1.jpg)
Foto: Eurospoor site
Voor de mensen met een zoek allergie...
Rode vlak is de BNLS stand, Groene vlakje staan de diorama's
-
Moet te doen zijn toch? Zo groot is het nou ook weer niet.
Frisse site Leo. (y)
-
@rob van kooij; vorig jaar wel geweest?
Je komt Eurospoor binnen via hal 12 aan de achterzijde van de jaarbeurs, aan de zijde van een aantal parkeerterreinen. Vorig jaar was daar een geïmproviseerde entree, nu blijkbaar een 'echte'.
Via hal 12 kun je dan uiteraard hal 11 bereiken maar hal 11 heeft geen entree dus andersom kan niet.
Hallo Marc,
Vorig jaar was ik jammergenoeg verhinderd Eurospoor te bezoeken, dus.......
Wil wat jij schrijft dus zeggen dat het rode stippellijntje (op het algemene overzicht van het jaarbeurscomplex in bovenstaand bericht van Leo Hendriksen) d.w.z. de looproute vanaf de traverse van het station Utrecht en de lange roltrap naar beneden (waar de orgelmannen staan) en vandaar schuins links naar Entree Oost dus niet klopt? Ik zie op die plattegrond overigens nergens een ander stippellijntje dat dan wel de looproute aangeeft vanaf het station naar de "nieuwe" ingang van hal 12. Die ingang staat zelfs niet eens op de plattegrond aangeduid. Lekker duidelijk zeg!
Nou ja, we zien wel (als er maar wegwijzers staan)
Gegroet,
Rob
P.S. Nu weet ik wel dat wij op het (model)spoor afkomen en in feite dus spoorzoekers zijn........
-
Het is voor mij de eerste keer dat ik ook op de Benelux-stand sta en nu heb ik een vraag:
Moet je de auto op het parkeerterrein zetten en dan met je spullen naar de hal lopen of kun je voor laden en lossen dichterbij (voor een bepaalde tijd) bij hal 12 komen en daarna pas je auto op het parkeerterrein zetten?
-
Wil wat jij schrijft dus zeggen dat het rode stippellijntje (op het algemene overzicht van het jaarbeurscomplex in bovenstaand bericht van Leo Hendriksen) d.w.z. de looproute vanaf de traverse van het station Utrecht en de lange roltrap naar beneden (waar de orgelmannen staan) en vandaar schuins links naar Entree Oost dus niet klopt?
Tot zover klopt het dus wel. Vervolgens loop je vanaf ingang oost door de lange hal naar ingang west. Daar ga je weer naar buiten en gaat direkt linksaf langs de hallen richting de ingang van hal 12.
Of je laat je rijden.
-
Het is voor mij de eerste keer dat ik ook op de Benelux-stand sta en nu heb ik een vraag:
Moet je de auto op het parkeerterrein zetten en dan met je spullen naar de hal lopen of kun je voor laden en lossen dichterbij (voor een bepaalde tijd) bij hal 12 komen en daarna pas je auto op het parkeerterrein zetten?
Als het goed is heb je een mail gehad van Ronald Koerts waar dat in staat. Stuur hem anders even een PB met je vragen.
Marc
-
Nou ja, we zien wel (als er maar wegwijzers staan)
Zeker nog nooit in de jaarbeurs geweest?
Als je door de traverse van ingang oost (station) naar ingang west loopt hangen daar om de zoveel meter grote lichtkranten aan het plafond die aangeven in welke hal welk evenement plaats vindt. Zou knap zijn als je verdwaalt en Eurospoor niet zou kunnen vinden. ;D
Leo geeft het in zijn openingspost ook nog eens duidelijk aan waar de ingang is.
De jaarbeurs is qua grote nou ook niet echt te vergelijken met beurs complexen in Duitsland waar je je echt een slag in de rondte kan lopen. :'(
Je moet er ook geen groter probleem van maken dan het is 8)
-
Eric, Je komt toch niet weer de 1e prijs wegkapen?
ach, als je er toch van af wilt neem ik hem wel mee naar huis.... ;D
eric
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Routekaart_NL2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Routekaart_NL2.jpg)
Hallen 10, 11 en 12 liggen in elkaars verlengde. We hebben wel eerder in hallen 11 en 12 een beurs gehouden en toen konden we via hal 10 onze hallen bereiken. Maar ja, wat ga je doen als hal 10 verhuurd is? (En dat is in ons geval zo). De enige mogelijkheid is dan buitenom en aan de zijkant hallen 11 en 12 betreden. Dat deden we vorig jaar in hal 11. De Jaarbeurs heeft besloten om deze zomer een mooie nieuwe ingang in hal 12 te creëren. Dus gaan wij daar ook naar binnen. Dat deze ingang nog niet op alle Jaarbeursplattegronden verwerkt is, is begrijpelijk. Hij bestaat pas twee maanden.
Vanaf het station is het een wandeling van een minuut of tien om bij hal 12 te komen. Daar heeft niet iedereen zin in en daarom is er transport geregeld tussen de ingang hal 12 en het portaal aan de stationskant (aan het begin van de boulevard).
De plattegrond staat nog maar 1 dag op de site en moet al aangepast worden. Een klein Frans baantje (La gare de Sambadel) heeft wegens familieomstandigheden moeten afzeggen. We krijgen er waarschijnlijk een hele goede baan voor terug, hetgeen vele Beneluxspoorders zal plezieren. Ik houd je op de hoogte.
groeten,
Leo
-
ach, als je er toch van af wilt neem ik hem wel mee naar huis.... ;D
eric
Geef je adres maar, dan sturen we hem wel op.. (y)
-
;D ;D
-
Zo te zien is Modeltreinexpress weer niet aanwezig
-
Klopt. Die hebben een keuze gemaakt. Kan me zo voorstellen dat ze niet op elke beurs kunnen staan. Wel jammer idd. Maar niet overkomenlijk.
-
Dank Leo,
Dankzij de plattegrond die je ruim een uurtje geleden in je reactie toonde is het nu voor iedereen geheel duidelijk.
Lopend vanaf het station Utrecht - net zoals vroeger - via "Entree Oost" het Jaarbeursgebouw betreden en dan rechtdoor de lange gang helemaal uitlopen. Aan het eind kan je dan niet meer ter hoogte van hal 10 Eurospoor betreden maar moet je aan het eind van de lange gang het gebouwencomplex eerst weer verlaten, en - eenmaal buiten - links afslaan. Dan langs het gebouw lopen en dan zie je vanzelf de ingang van hal 12.
Gegroet,
Rob
-
Succes, Leo! Het zal vast weer een hoogtepunt van het modelspoorjaar zijn!
Sven
-
Ik kom vrijdag, met zoontjelief.
Ik ben vooral benieuwd naar die baan Nidda (http://www.kirnbachtaeler.de/modell/heb/2012/heb-h0.html). DB, periode III. Ik heb in 2010 in Houten erg genoten van hun vorige layout "Schoppenhausen" (zie 3:21 in deze video (http://vimeo.com/86838619), de 8 minuten daarna tonen Schoppenhausen). "Nidda" lijkt even mooi te zijn, met waarschijnlijk ook realistisch verkeer. Dus ik verwacht te kunnen smullen.
En het zien van de beneluxspoor modulebaan is natuurlijk ook leuk na het lezen van de diverse bouwberichten hier ;D
Reinout
-
Zo'n A4-plankje zeker? Heb ik er ook 1tje van, beetje pokon erop gespoten ging er spontaan van alles groeien....
Ja he, je staat verbaast wat er allemaal kan op zo'n A4tje, er schijnt zelfs een station met remise op te passen ;D ;D
Ik zie jullie daar
-
Ik kom niet verder dan twee stukjes perron....
-
Het is de bedoeling dat ik zaterdag kom,met mijn wederhelft.
Zie er wel naar uit.Heb nog een paar dingen nodig,die hoop ik
daar op de beurs te vinden.
Groetjes Jan.
-
En wij staan met Vivat Viadukt gezellig drie daagjes rondjes te rijden!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6645_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6645_1.jpg)
Meer plaatjes:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58734.msg3221500659/topicseen.html#msg3221500659
Groet en tot ziens!
Hendrik
-
A4-tjes?
Ik neem een half boek mee: 21,5 A4tjes.
Dat is het oppervlak van mijn BNLS-module ;D
heb er zin in
Hendrik Jan
-
;D
-
Gister de vrouw overgehaald om op zondag voor gereduceerd tarief ook een keer te kijken waar ik zo wild van word :)
-
Jaja ;D
-
Zie maar dat je vrouw niet wild word na het zien van de prijzen van al dat moois.
-
Alles is rond, baan wordt uitgepakt en getest. Deelname Mara Harbor aan Eurospoor 2014 !
-
(y) ;)
-
Ik heb m'n video af van Eurospoor (vrijdag). Lang niet alle banen staan erop, sommige heb ik al eerder in een video verwerkt dus een derde keer B.A.Bodil hoeft niet. En de dubbelspoor-scheur-banen hoeven ook zo hard niet van mij.
Wel veel moois! De laatste helft van de video is voor de baan die ik het leukste vond: het echt bestaande (http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Nidda) station Nidda. Verder de mooie Franse baan, de beneluxspoor modulebaan, enz.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2014_10_25_at_003804.png) (https://vimeo.com/109974088)
klik (https://vimeo.com/109974088) hier of op het plaatje.
Reinout
-
Mooie video!
Die Franse Jura-baan (op 04:04) is trouwens echt de moeite van het bekijken waard! Prachtige details, mooi landschap, en werkelijk schitterende bovenleiding, mooier dan ik ooit gezien heb! Een van de leden van de club vertelde dat er 15 jaar aan gebouwd was, en dat is er wel aan af te zien.
-
Het licht boven die franse baan, dat maakte alles compleet. Toont maar weer hoe belangrijk dat is.
Ook boven je kraampje trouwens ???
Je kon soms amper zien wat er lag...
-
Mooie filmp. Goede trui (y)
-
zie alleen een groen scherm ???
mvg Joop
-
Niels: zoontjelief heeft op de beurs al twee complimenten over z'n trui gekregen en nu jij ook weer :) Ik zal het doorgeven aan degene die het gebreid heeft :)
Joop? Alleen groen scherm? Op zich zou vimeo.com overal wel moeten werken. Kun je nog een poging doen? Ik zal straks nog een poging wagen het naar youtube te uploaden als backup.
Reinout
-
@Reinout: Een leuke video!. Werkt gewoon goed met Win Vista en Opera Next....
Groet Ronald.
-
zie alleen een groen scherm ???
Probeer anders de youtube versie (https://www.youtube.com/watch?v=SxhWVA2FSKc)?
Reinout
-
Of anders deze....
een filmpje over hard werken
http://youtu.be/ltHrA3FlWWY
fijne avond allen
Hendrik
-
Eric waar was je gisteren...heb je niet gezien
-
ik was elders :D vandaag ben ik er weer hoor (y)
-
Reinout
Mooi video, dank !
gr Bert
-
Even een klein verslagje van mijn rondlopen op Eurospoor:
Omdat er wat voetbalvelden verregend waren werden veel wedstrijden op zaterdag, waaronder de mijne, afgelast. Omdat mijn vriendin had gepland om het hele huis schoon te maken, en ze dat graag doet als ik er niet ben ( topwijf ;D ) ben ik maar in de middag richting Eurospoor gegaan.
De toegangsprijs was €17,50 aan de kassa. Ik ben maar gezond gaan doen en gaan lopen, de pendel heb ik maar links laten liggen. Voor die 200 meter… :P Eenmaal binnen eerst maar even een hapje gegeten, daar was keuze genoeg in. (y) Vervolgens eerst hal 12 gedaan en daarna de handel in hal 11. Wat betreft de banen ben ik weinig blijven hangen, op 2 banen na die tegenover elkaar stonden. De Franse baan was echt schitterend, en de daar tegenoverliggende smalspoortandradbaan vond ik ook bijzonder fraai. Beide banen hadden een zeer natuurlijke uitstraling en fraaie details. Plus dat het aanwezige rollend materieel met een gepaste snelheid over de baan bewoog. Ook leuk vond ik de a4 diorama's, daar zaten enkele juweeltjes tussen. Ook een noemenswaardig diorama was degene met diepte, gecreëerd door alles achterin kleiner te maken, inclusief het rijdende trammetje/treintje. Bijzonder leuk gedaan, jammer dat ik de naam niet meer weet. Voor de rest veel bekends, en grote banen waar helaas mijn interesse niet ligt. Wat betreft de bnls stand, ik heb daar de noest werkende mannen gadegeslagen waar men aan belangstelling geen gebrek had. Modulebaan is ook een leuk project geworden!
De handel was voor mij zeer teleurstellend, nauwelijks Italiaans materieel. Sowieso is dat altijd wel lastig, maar op een paar rijtuigen, locs en 2 verdwaalde treinstellen na was er voor die liefhebbers niets te vinden. Ik heb me ook wederom verbaasd over de prijsstelling van sommigen, ik begrijp dat je geld moet verdienen maar je kunt ook overdrijven. Na een gezellig praatje met een medewerker van Harlaar ( oud-collega van Railion ) en de laatste stands te hebben afgestruind leek ik met lege handen naar huis te gaan, ware het niet dat helemaal links achterin er nog een aantal 1300'en van Rivarossi werden verkocht voor een nette prijs. De 1304 ( met correcte seinbalk dus ) die al heel lang op mijn lijstje stond dus meegenomen, dus de economie is door mij toch nog een beetje gestimuleerd.
Overall: ik heb me toch best vermaakt, alhoewel ik graag wat meer "aparte" banen had gezien. Wel een motivatie voor mij om te beginnen aan Giriosca, mijn project dat alleen nog op de tekentafel ligt maar wat een Italiaanse baan op moet gaan leveren. Zoals gezegd was het wat handel betreft niet mijn ding. Wel ben ik van mening dat de kaartprijs aan de kassa fors is. Prijs/kwaliteit was naar mijn idee niet helemaal in orde. Online kaarten kopen scheelt al 2 euro, maar het is volstrekt onduidelijk waarom dat is. Volgend jaar weer? Geen idee, ik denk dat ik dan wel eerst even onderzoek doe naar welke banen er zijn voor ik besluit te gaan :)
-
Gisteren ben ik geweest met mijn broer(tje) die hier ook regelmatig mee leest.
Ondanks dat we ons prima vermaakt hebben en ik thuis gekomen ben met de spullen waar ik naar opzoek was heb ik toch wel het nodige commentaar.
Zo vind ik de toegangsprijs van €17,50 behoorlijk hoog. Zeker als je kijkt naar de kwaliteit van een aantal banen die je voorgeschoteld worden terwijl het aantal banen voor mijn gevoel minder was dan afgelopen jaar (maar dat is puur een gevoelskwestie en durf ik niet met zekerheid te zeggen). Ook het pendeltje naar de ingang was niet de moeite waard en hebben wij dus overgeslagen. Deze reed vorig jaar nog mooi van de voorzijde van de jaarbeurs naar de achterzijde waar de ingang was (en dit jaar ook is), dat was dus meer de moeite waard om te nemen, zeker na een hele dag lekker slenteren.
Maar ondanks deze punten hebben wij ons verder wel prima vermaakt. De hoogte punten vond ik zoals hierboven al vaker gezegd is de Franse baan en smalspoor tandradbaan die er tegenover stond. Ook de Duitse stedelijke n-spoorbaan was prachtig om te zien. Hopelijk zijn deze volgend jaar ook weer terug te zien.
-
Hoi Dennis,
Dan mis ik nog de gipsel bahn smal spur nul dat is ook een hele mooie module baan en zeer de moeite waard om deze gezien te hebben. De duitse spoor HO baan vond ik ook een erg mooie baan om te bewonderen. Ook de spoor 1 baan van spoor 1 vrienden vond ik ook erg mooi gedaan. De spoor o via viaduct met station gogh is ook erg mooi.
De rest van de banen viel mij inderdaad tegen en ben het met jou eens de toegangs prijs mag wel omlaag naar zo 12 euro
Met vriendelijke groeten.
Ben
-
12 euro was inderdaad een nettere prijs geweest.
Wat betreft de banen waren dit uiteraard voor mij de hoogte punten en wellicht dat ik er een vergeten ben. En verder hangt het natuurlijk ook van je persoonlijke smaak af.
-
De handel was voor mij zeer teleurstellend, nauwelijks Italiaans materieel. Sowieso is dat altijd wel lastig, maar op een paar rijtuigen, locs en 2 verdwaalde treinstellen na was er voor die liefhebbers niets te vinden. Ik heb me ook wederom verbaasd over de prijsstelling van sommigen, ik begrijp dat je geld moet verdienen maar je kunt ook overdrijven.
Hallo Arjen,
Jouw mening deel ik. Wel vermoed ik dat de organisatoren van Eurospoor nauwelijks invloed kunnen uitoefenen welke handelaren mogen reflecteren voor een plekje op de beurs.
Voorts was er iets vreemds met de opstelling van de kramen waar ik pas later achter kwam. Je kon al flanerend door de looppaden langs de kramen je nauwelijks oriënteren waar je je nou eigenlijk in die grote vierkante jaarbeurshal bevond. De plattegrond hielp ook al niet. Dat had tot gevolg dat toen ik even van mijn voorgenomen route was afgeweken (ik maak van tevoren altijd een tamelijk strak plan met betrekking tot de route die ik op een beurs ga lopen) ik daarna gewoon niet meer wist of ik me nu in een "noord-zuid" dan wel in een "oost-west" looppad bevond. Het had een soort "doolhof - effect". Zou het mijn gevorderde leeftijd zijn? Ik ben bang dat ik daardoor een paar handelaren die ik kende gewoonweg gemist heb! En nog erger: ik had een financieel aantrekkelijk nieuw exemplaar van een wat oudere maar niet zeldzame loc op het oog, maar wilde alvorens hem te kopen even wat prijzen bij andere kramen vergelijken, dat doe ik uit principe meestal. Nou, die oorspronkelijke kraam met de gezochte loc heb ik daarna niet meer teruggevonden! Er was dan ook geen enkel referentiekader (zoals standnummer of zo) waar ik me op kon oriënteren. Nee, wat dat betreft geef mij "Houten" maar. Daar weet je precies waar je je bevindt tussen al die kramen. Er zijn daar met name in de twee oorspronkelijke zalen uitsluitend parallele looproutes (met uitzondering uiteraard van de uiteinden daarvan) en in de derde ( "nieuwe") zaal is het overzicht zondermeer heel goed.
Gegroet,
Rob
-
Vandaag ook geweest. Ik heb mij bijzonder vermaakt en heb zeker van een aantal banen erg genoten. Maar toch vind ik de verhouding entreegeld ten opzichte van het wat er te zien was aan banen en de marktkramen totaal niet in verhouding staan. Ik zou de organisatie toch wil adviseren:
1/ De kosten voor standhouders te verlagen, zodat er meer en (beter) aanbod komt. Je merkt aan standhouders dat ze moeilijk uit de kosten komen en daardoor ook niet echt kunnen aanbieden. Ook krijg ik het idee dat standhouders vanwege de de hoge kosten hun vloeroppervlakte verlagen, wat resulteert in minder aanbod. Ook krijg ik het idee dat enkele bedrijven vanwege deze onkosten ook wegblijven.
2/ Idem voor de tweede hands handelaren. Ook ik vond de kramen een beetje rommelig staan. Er moest nagedacht worden om in patroonvorm alles af te lopen.
3/ Verlaag de eisen van niet commerciële deelnemers. Laat gerust een baan twee of drie keer achter elkaar komen, of als ze al op een andere beurs hebben gestaan toch gewoon uitnodigen. Niet iedereen (of vereniging) is in staat elk jaar een nieuwe baan te bouwen. Modelspoor is een langzame hobby.
Conclusie: Verlaag de kosten voor de bezoeker (zodat deze meer kan besteden op de beurs) en verlaag de kosten voor standhouders en handelaren (zodat het aantrekkelijk wordt om deel te nemen).
Overigens als de jaarbeurs en te dure locatie is, is het helemaal niet erg te verkassen naar een andere geschikte en goedkopere lokatie. Krijg de indruk dat de serieuze bezoeker het helemaal niet erg vind om wat aan te reizen en er een dagje uit van te maken.
Deze adviezen zijn overigens geheel gratis.
-
Vroeger ging ik op vrijdag naar Eurospoor, om wat leuke dingen van de markt weg te snaaien, tegenwoordig op zondagochtend. Bij aanvang stond op vrijdag altijd al een grote groep te wachten, die vervolgens in stampede richting de kramen denderde. Is dat nog zo? De echte marktlol met bijzondere dingen is nu eenmaal naar internet verhuisd. Op zondagochtend vind ik een bezoek lekker ontspannend. Dus fiets voor de deur geparkeerd, kaartje gekocht (ik wil een echt kaartje ;D)l, een paar uur rondgekeken, wat decoders gekocht, wat mensen gesproken. Niks mis mee, gewoon Eurospoor. En voorlopig is de entreeprijs lager dan de prijs van een goede decoder, laten we wel zijn.
-
Vandaag ook geweest. Ik heb mij bijzonder vermaakt en heb zeker van een aantal banen erg genoten. Maar toch vind ik de verhouding entreegeld ten opzichte van het wat er te zien was aan banen en de marktkramen totaal niet in verhouding staan. Ik zou de organisatie toch wil adviseren:
1/ De kosten voor standhouders te verlagen, zodat er meer en (beter) aanbod komt. Je merkt aan standhouders dat ze moeilijk uit de kosten komen en daardoor ook niet echt kunnen aanbieden. Ook krijg ik het idee dat standhouders vanwege de de hoge kosten hun vloeroppervlakte verlagen, wat resulteert in minder aanbod. Ook krijg ik het idee dat enkele bedrijven vanwege deze onkosten ook wegblijven.
Ik sprak vrijdag een handelaar die in Houten normaliter wel staat maar op Eurospoor als bezoeker rondliep. Op mijn vraag waarom als bezoeker was zijn antwoord: TE DUUR, een marktkraampje kost volgens hem 1000,00 euro en dat loont voor hem niet de moeite omdat het hem dan geld kost. Volgens hem is het publiek waar hij het van moet hebben ook in Houten waar de kosten stukken lager zijn, de extra dagjesmensen rekent hij niet tot zijn doelgroep want die kopen niet in een opwelling een loc van 200 euro, maar eerder een wagonnetje of huisje van max 5-10 euro....
2/ Idem voor de tweede hands handelaren. Ook ik vond de kramen een beetje rommelig staan. Er moest nagedacht worden om in patroonvorm alles af te lopen.
3/ Verlaag de eisen van niet commerciële deelnemers. Laat gerust een baan twee of drie keer achter elkaar komen, of als ze al op een andere beurs hebben gestaan toch gewoon uitnodigen. Niet iedereen (of vereniging) is in staat elk jaar een nieuwe baan te bouwen. Modelspoor is een langzame hobby.
Eens met het feit dat het bouwen van een goede modelbaan iets is van lange adem. Voor mij mogen de mooie banen gerust een paar keer achter elkaar komen, maar laten we wel wezen, ik geloof dat ik de Marklin baan van ik meen Railclub Utrecht de afgelopen 10 jaar ook al 10 keer gezien heb (zou de Jaarbeurshal soms hun clubgebouw zijn, zodat ze de baan gewoon kunnen laten staan? ;D) Gelukkig is deze baan nog van een redelijk nivo, maar er staan ook een paar modulebanen met haakse bochten in R1 en R2 geloof ik die bijna van elende uit elkaar vallen, die mogen best wel niet meer komen hoor...... Helaas hebben de goede baanbouwers het helaas een beetje in de hoge bol gekregen en willen die meestal maar een of twee keer komen, das ook wel weer jammer. Als de hobby alleen nog maar uit kleine priegelkijkdoosjes mag bestaan met een prachtig landschap maar waar hooguit een veldspoorbaantje al stooterend overheen pruttelt is het voor mj ook over (Sommigen denken namelijk dat het publiek alleen maar tijdperk3 (liefst 2 of 1) treintjes wil zien pruttelen waar de bouwer in opperste concentratie een poging doet om met rug naar te publiek zijn rangeerwerk te verrichten, maar daar trek je zeker de jeugd niet mee!
Daarnaast zijn wij natuurlijk erg verwend! Vroeger had je geen internet en mocht je hopen dat er een paar foto's in de vakbladen een maand later te zien waren. Weet nog wel dat ik bijvoorbeeld Techniek in Vrije Tijd wel twee keer bezocht om nog een dag te genieten. Nu kan je nog op de dag zelf uitgebreide joetjoep filmpjes bekijken en zal de animo zeker gezien de hoge kosten zomaar eens minder kunnen worden, het is tenslotte nog steeds krisis...
Conclusie: Verlaag de kosten voor de bezoeker (zodat deze meer kan besteden op de beurs) en verlaag de kosten voor standhouders en handelaren (zodat het aantrekkelijk wordt om deel te nemen).
Overigens als de jaarbeurs en te dure locatie is, is het helemaal niet erg te verkassen naar een andere geschikte en goedkopere lokatie. Krijg de indruk dat de serieuze bezoeker het helemaal niet erg vind om wat aan te reizen en er een dagje uit van te maken.
Deze adviezen zijn overigens geheel gratis.
De locatie Jaarbeurs is zeker tegenwoordig gewoon veel te duur. Laten we even rekenen: 17,50 entree, 12,00 parkeren is samen al bijna 30 euro en dan ben je alleen nog maar binnen. Een kop verschrikkelijk slappe koffie voor 2,25 en een flesje fris met hamburger voor 10 euro.... dan is het niet leuk meer. Ben ook wel eens in Bremen geweest, waar de entree sowiso al een stuk lager was in een gelijksoortige grote hal overigens. Parkeren voor ik meen 5 euro en heerlijk eten, vers bereid voor ongeveer de helft van het geld in de Jaarbeurs... Mij viel het op dat de normaliter drukke vrijdag dit keer erg tegenviel, terwijl het buiten druilerig was en dus perfekt beursweer. Hoe het zaterdag en zondag was weet ik niet, maar het weer werkte ook die dagen mee dus zou het erg druk geweest moeten zijn, maar ik vrees dat dat niet het geval is. Een andere locatie lijkt mij iets om over na te denken anders vrees ik dat de prijzen volgend jaar de 30 euro (entree en parkeren) zullen overschrijden wat in mijn ogen de doodsteek zal zijn voor dit toch wel leuke evenement....
-
Ik ben vandaag geweest en heb me goed vermaakt. De aanwezige banen hebben voor mij weer wat inspiratie gegeven voor de baan die ik ga bouwen nadat de huidige ivm zolder verbouwing is afgebroken.
Lag het aan mij of was het echt zo rustig?
Toegangsprijs kan een discussie zijn. Als je van de toegangsprijs de prijs van bv de beurs in Houten af haalt houd je ongeveer 11 euro voor de tentoonstelling over, wat tegenwoordig in de categorie goedkoop mag worden geschaard. Waar eurospoor niets aan kan doen maar wel eerder vermeld is, de prijs van de catering gaat nergens meer over. Koffie met wat erbij, daar nam je voorheen de hele catering voor over >:( .
Je kan parkeerkosten besparen door te parkeren in de P&R en dan gratis met de tram naar de jaarbeurs te gaan.
Groet René
-
Je kan parkeerkosten besparen door te parkeren in de P&R en dan gratis met de tram naar de jaarbeurs te gaan.
Groet René
Klopt niet helemaal hoor! parkeren alleen kost 4,50euro, inclusief U-OV (dus ook de stadsbussen) kost 50 cent extra. ;D Goed alternatief, zelf ook gedaan. Maar dan wel bij de Graad van Roggenweg uitstappen anders loop je je echt te blubber.....
Allen jammer dat je dit alternatief niet goed word voorgeschoteld als argeloze bezoeker. Begrijpelijk, want anders heeft de Jaarbeurs nog minder inkomsten en komt Leo helemaal niet meer uit zijn kosten.....
-
Als ik het goed begrijp zien wij volgend jaar een stukje modelbouw van jou hand wat zijn weerga niet kent. Na zoveel commentaar zal je echt het goede voorbeeld moeten geven. Ik wacht in spanning af wat of dat het zal worden.
-
@Sobat: de te verwachte reactie. Maar in plaats van zo kribbig te reageren zou ik eerst nog eens een keer goed lezen wat ik schrijf. Enne, is het goed als ik in Maart al op Rail sta? :P
-
;D ;D (y)
-
Ik denk dat ze in Houten net zoveel ruimte hebben als deze twee hallen van de jaarbeurs.
Misschien de boel verplaatsen naar Houten, een stuk goedkoper zowel voor de organisatie als bezoeker.
Mvg,
Peter Degeluidsman.
-
Reinout
Video bekeken zeer mooi gedaan
mvg Joop
-
Ik denk dat ze in Houten net zoveel ruimte hebben als deze twee hallen van de jaarbeurs.
Misschien de boel verplaatsen naar Houten, een stuk goedkoper zowel voor de organisatie als bezoeker.
Mvg,
Peter Degeluidsman.
En dan noemen we het Rail2, is het drukwerk ook weer goedkoper.... :-\
-
Er was weer veel moois te zien op Eurospoor. En veel wat ik niet mooi vind, maar ik neem aan dat de organisatie reden genoeg heeft de banen uit te nodigen waar ik zelf snel aan voorbij loop. Ik had zelf wel het idee dat het niveau een stuk hoger lag dan vorig jaar.
Een paar van de hoogtepunten (dus niet alle hoogtepunten... niet alles kreeg ik goed op de gevoelige plaat)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0320_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0320_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0327_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0327_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0330_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0330_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0333_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0333_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0337_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0337_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0339_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0339_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0345_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0345_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0350_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0350_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0359_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0359_10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0364_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0364_3.jpg)
-
Floris,
Zo vreemd is deze reactie toch niet. Ik ben jaren als clublid deelnemer geweest aan dit soort manifestaties. Meerder keren trendsetter geweest en nu (gelukkig)door anderen weer overtroefd. Je werk je voor zo'n tentoonstelling uit de naad en investeert hoge kosten om iets moois te laten zien. Als dank krijg je dan te horen dat het bij sommige, die net even de tijd hebben kunnen vinden om zicht uit de tweede hal met de veel te dure rotzooi hebben kunnen losrukken, eigenlijk tegen valt voor wat zij voor der geld te zien krijgen. Als je dan aan de desbetreffende vraagt wat zijn of haar creaties op dit mooie vlak zijn dan moet het overgrote deel van de klagers het antwoord schuldig blijven.
Ik ben benieuwd wat of dat ik (en anderen) te zien krijgen op Rail. Helaas is Rail voor mij ook niet meer voor wat het geweest is sinds het zijn eigen identiteit aan Houten verkocht heeft.
-
Ik denk dat ze in Houten net zoveel ruimte hebben als deze twee hallen van de jaarbeurs.
Misschien de boel verplaatsen naar Houten, een stuk goedkoper zowel voor de organisatie als bezoeker.
Mvg,
Peter Degeluidsman.
Eurospoor = 20.000 m2
Houten = 10.000 m2
Verder levert de naam "Jaarbeurs" vanzelf al veel meer bezoekers op, het spreekt toch wat meer aan dan Expo Houten of de Hanzehal in Zutphen. De hobbyisten weten het wel te vinden, maar Eurospoor moet het toch voor een belangrijk deel ook hebben van dagjesmensen. En die gaan toch minder snel naar een evenement ergens op een industrieterrein in een dorp dan naar een evenement in de Jaarbeurs of in de Rai. Je verwacht toch een bepaalde klasse.
-
mmmmmmmmmmm, heerlijk toch hoe er in korte tijd weer zoveel onzin voorbij komt, van zowel links als rechts.. heb ik echt gemist ;D ;D
-
Hoezo?
Je was zelf toch ook aanwezig op Eurospoor (om al dit soort onzin aan te horen te verkondigen)? ;D
Groet,
Tjalling
-
gemist omdat ik al een tijd niet meer op beurzen ben geweest en het hier op het forum alleen maar saai over wattreintjes ging ;D
-
@Sobat, hou me ten goede, uit jouw reactie lees ik nog steeds dat je mijn betoog niet goed gelezen hebt.....
Ik mag mezelf onder de oudere jongeren scharen en heb "vroegah" uitermate veel plezier beleefd aan de modulaire clubbanen. Ik weet nog goed dat ik me heb staan vergapen aan de baan van Bollespoor(of zoiets) met prachtige omgebouwde Lima hondekoppen en muizeneuzen. Ook kan ik me nog een groot fraai station van een club uit Veenendaal herinneren. Maar zoals gezegd, dat was vroeger. Overigens zou ik bij het zien van een soortgelijke baan nog steeds komen kijken, omdat er dan waarschijnlijk nog steeds fraaie stukjes te zien zouden zijn met (in mijn ogen heel belangrijk) fraaie en correcte treincomposities.
De techniek is inmiddels voortgeschreden en helaas staan er op Eurospoor een aantal banen die ook in het "vroegah"tijdperk al als matig bestempeld konden worden. Een rondrazende fantasietrein op een dubbelsporig slingerend aangelegd spoor die, als de bemanning niet oplet, met een knal op zijn langzame voorganger knalt maakt mij niet blij. En geloof me, er stond echt zo'n baan tussen. Helaas geen foto van gemaakt, doen we volgend jaar wel ;D, dan begrijp je wat ik bedoel....
Zoals ik al schreef was de Franse, bijna 22 meter lange baan echter een toppunt van fraaiheid, en gezien de reacties ben ik niet de enige die deze mening heeft. Deze zaterdag sprak ik nog een medeforummer die ook niet echt liefhebber is van het pruttelende stoomspul uit de jaren 30 op een kijkdoos van 50x50 en deze mogen we toch onder de jeugd rangschikken, iets waar de hobby zijn toekomst moet halen. En meerderen zijn deze mening toegedaan. De interesse verschuift naar TP 4-5-6 dat hou je niet tegen. Daarnaast ziet de jeugd ook graag realistisch rijdende en samengestelde treinen. Als Eurospoor nog wat meer banen zoals die franse baan binnenhaalt is het al stukken beter. Overigens heb ook ik staan vergapen bij sommige van de A4 diorama's. Maar die stonden ook zodanig opgesteld dat iedereen goed kon kijken. echt leuk. Daarnaast ben ik volgens mij ook niet de enige die de prijs/kwaliteit verhouding wat scheef gegroeid vind......
-
En sinds wanneer mag een bezoeker die €17,50 aftikt geen mening hebben over het gebodene?
Ik dacht dat we dat stadium al lang voorbij waren.
-
Helaas hebben de goede baanbouwers het helaas een beetje in de hoge bol gekregen en willen die meestal maar een of twee keer komen, das ook wel weer jammer.
Floris, vertel eens waar je die wijsheid vandaan hebt, want volgens mij is dit klinkklare onzin.
Begrijpelijk, want anders heeft de Jaarbeurs nog minder inkomsten en komt Leo helemaal niet meer uit zijn kosten.....
Leo koopt zijn parkeerkaarten voor zijn deelnemers gewoon van de Jaarbeurs, dus heeft hij geen voor- of nadeel van een lager of hoger geprijsde parkeerkaart.
Eurospoor, Rail, OntraXS, ze hebben allemaal hen eigen publiek en uitstraling. Zelf vind ik Eurospoor er op vooruit gaan, dit keer stonden er zeker wat kleine juweeltjes. Zo vond ikzelf de Amerikaanse 0/0N30baan "Flemmingsburg jct" een topper, en het Z baantje "Helenensiel" overtrof al mijn z-waanbeelden. Natuurlijk was er Mara Harbor, en stonden er Gindsweid, BA Bodil en Braggels Baencke. Samen met de Engelse staalfabriek Rhydwyn en City Limits (US) en de prachtige Franse baan CFFC was het voor mij best een geslaagde dag. Ja, er stonden ook modulebanen waar wat mij betreft afscheid van genomen mag worden maar wie voor andere wel de moeite waard zijn. Ieders wat wils ducht me.
Wel vind ik dat je in deze tijd mag verwachten dat ook modulebanen in ieder geval een achtergrond(je) hebben, al was het maar een blauwe plaat. Zonder kan echt niet meer.
Met veel bekenden gesproken, gejureerd bij Modelspoorwijzer, genoten van alle kleine A4'tjes en van de BNLS modulebaan. Kortom; een geslaagde dag met vrouw en kleinkind! :) ;)
-
.....Als Eurospoor nog wat meer banen zoals die Franse baan binnenhaalt <<<<>>>>ben ik niet de enige die de prijs/kwaliteit verhouding wat scheef gegroeid vind....
Er moeten meer kosten gemaakt worden om langere banen binnen te halen, de standhouders moeten minder betalen en de bezoekers moeten ook minder betalen....
Zeg Floris.... heb jij toevallig het adres van Dagobert Duck ??
ouderwets zondagavondje smullen hier hoor, berichtjes met 0% realiteitszin erin ;D
Henk, sinds wanneer mogen bezoekers hier niet gratis ononderbouwde kritiek bekritiseren ?? :)
-
Met veel bekenden gesproken, gejureerd bij Modelspoorwijzer, genoten van alle kleine A4'tjes en van de BNLS modulebaan. Kortom; een geslaagde dag met vrouw en kleinkind! :) ;)
Daar gaat het toch om Ronald.... (y) Een geslaagde dag ;D En gelukkig is dat voor iedereen iets anders... En ik zie toch veel reacties voorbij komen van: Er zijn verbeterpunten maar het was een geslaagde dag!
Groet Ronald.
-
Uiteraard zijn er verbeterpunten. Maar iedereen zal het op een andere manier beleven.
Het mooiste is altijd de discussie over toegangsprijzen terwijl ik bij de nieuwe aanwinsten meestal spul voorbij zie komen dat een half maandloon kost ;D ;)
-
@Marty, ik weet het maar al te goed (beter dan je denkt) Zelf als deelnemer onder andere Dortmund en Bremen bezocht. Dortmund is misschein wat anders, maar Bremen Qua grootte zeker gelijkwaardig. Parkeren ongeveer de helft van hier aan kosten, Entree ongeveer 30% goedkoper. En fraaie lange banen (weinig Engels) en voldoende handel met scherpe prijzen. Maar dit schreef ik al eerder maar lezen blijft in deze realistische wereld blijkbaar moeilijk. Maar goed, ik ken mijn plaats wel weer hoor, zal voortaan alleen nog maar braaf "ohh en ahhh en geweldig roepen" want opbouwende kritische geluiden mogen blijkbaar niet op een forum.....
-
@Floris railclub Utrecht heeft de laatste jaren geen marklinbaan op eurospoor gehad. Wat jij als die baan ziet is een afsplitsing.
Gepost met tapatalk
-
Het mooiste is altijd de discussie over toegangsprijzen terwijl ik bij de nieuwe aanwinsten meestal spul voorbij zie komen dat een half maandloon kost ;D ;)
Inderdaad ;D
Groet Ronald.
-
Floris, ik lees best wel goed hoor, want wat ik lees zijn jou waarnemingen, die iedereen kan doen, en tot dezelfde conclusie zal doen komen dat het daar goedkoper is, dat zie ik ook wel, heb wel wat geleerd op de Havo
Wat ik ook lees zijn veel ononderbouwde aannames, niet alleen van jou, maar van meerdere die denken te weten waar dat aan ligt , maar eigenlijk heel veel dingen over het hoofd zien, of dingen combineren die geheel niet kunnen.
En dan met advies komen waarvan elk normaal denkend mens op zijn minst een beste glimlach van op zijn gezicht krijgt
Als jij 17,50 te duur vind, mag jij mij vertellen waar ik geschreven heb dat ik dat een rare mening vindt, dat mag jij vinden, misschien vind ik dat zelf ook wel.
Dat jij als deelnemer ergens "op de veranda" hebt gezeten wil nog niet zeggen dat je weet wat er achter de veranda deur afspeelt om hetgene op de veranda voor elkaar te krijgen zeg maar :)
Ik heb alles nog eens nagelezen, maar als jij vindt dat 10 mensen jou verkeerd lezen, moet je misschien wat aan je schrijven gaan doen ;)
ik heb niets anders dan een citaat van jou aangehaald, wat lees ik daar dan niet goed aan ?
-
Enne, is het goed als ik in Maart al op Rail sta?
...... jippie.......
-
Hoi modelspoor liefhebbers,
Ik wou even kort over eurospoor zeggen dat ik een aantal zeer mooie modulen banen gezien heb. De gipsel bahn maar ook die mooie duitse 1/87 module baan verder. die kleine Amerikaanse module baan vond ik ook erg mooi gemaakt. De spoor 1 baan was ook een genot om te zien zo KM 1 BR 23 of zo mooie BR 78 met zilverlingen.Tot slot is de spoor nul baan met station Gogh ook erg mooi.
Maar ja er stonden ook wat mindere banen maar dat heb je op rails ook of in Dortmund, Keulen.
tot zo ver deze reactie en zie weer uit naar Rails en Ontraxxs in 2015 maar eerst nog even in Keulen kijken
Met vriendelijke groeten,
Bernard
-
Heel sta-ca-to dan maar:
1. Ik ben voorstander van het concept Eurospoor
2. Ik ben zeker geen tegenstander van modulebanen, maar dan wel graag een beetje fraaier als getoond (is het nou echt zo moeilijk om ipv een hoekmodule met R1-R2 met R10 of groter te maken, of een eindkeerlus te verstoppen in een schaduwstation?)
3. Ik (en een groot deel van de huidige komende nieuwe generatie) ben meer geinteresseerd in tijdperk 4 tot nu ipv TP 1-2-3
4. Ik vind Eurospoor en zeker de locatie Jaarbeurs TE DUUR
5. IK heb van bekende handelaren gehoord (niet van horen zeggen) dat de kosten van een stand op eurospoor niet tegen de baten opwegen
Ow ja, ook ik heb me bemoeid met de weliswaar mini organisatie van een evenement zijnde de Bosche Modelbouwdagen. Best moeilijk, want toezeggingen blijken soms boterzacht en er zijn talrijke factoren die je niet in de hand hebt. Maar goed, ook anderen blijken zich schuldig te maken van ongefundeerde veronderstellingen dus en hebben het alleen maar over veranda's.....
PS: Over goed lezen gesproken:
Conclusie: Verlaag de kosten voor de bezoeker (zodat deze meer kan besteden op de beurs) en verlaag de kosten voor standhouders en handelaren (zodat het aantrekkelijk wordt om deel te nemen).
Deze adviezen zijn overigens geheel gratis.
Floris, ik lees best wel goed hoor.......
En dan met advies komen waarvan elk normaal denkend mens op zijn minst een beste glimlach van op zijn gezicht krijgt
ik heb niets anders dan een citaat van jou aangehaald, wat lees ik daar dan niet goed aan ?
I rest my case...
-
Henk, sinds wanneer mogen bezoekers hier niet gratis ononderbouwde kritiek bekritiseren ?? :)
Mijn opmerking sloeg op het oude riedeltje van Sobat Marty. Dat iedereen zo zijn best doet en dat je eigenlijk pas een mening mag hebben als je zelf beter kan.
Eurospoor is geen door hobbyïsten voor hobbyïsten. Het is een professioneel gebeuren waar een commerciële prijs voor wordt gevraagd. Wie die prijs betaalt mag een mening hebben.
Iets anders is dat er weinig ontwikkeling in de meningen zit, maar ook dat hoort bij Eurospoor. :)
-
O sorry Henk, dan begreep ik je verkeerd.... of ik las niet goed :)
En ja, eens, ik vind het de grootste dooddoener die er is, alsof ik pas kritiek op de nachtwacht mag hebben als ik het beter kan schilderen dan Rembrandt zelf :)
Het is goed Floris, je hebt gelijk.... en waar lul ik nou over, zou niet weten hoe een organisatie van zo'n beurs werkt eigenlijk :)
-
3. Ik (en een groot deel van de huidige komende nieuwe generatie) ben meer geinteresseerd in tijdperk 4 tot nu ipv TP 1-2-3
Zo en Floris heeft een langdurig gedegen onderzoek gedaan ;)
-
Ik vraag me toch af of ik dan wel bij de juiste generatie hoor. Ik vind de oude meuk (lees vooroorlogs) toch leuker dan al het nieuwere spul ;)
-
Ja en kritiek mag je hebben als je het zelf beter kan....
-
Het is goed Floris, je hebt gelijk.... en waar *** ik nou over, zou niet weten hoe een organisatie van zo'n beurs werkt eigenlijk :)
(y)
Ik vraag me toch af of ik dan wel bij de juiste generatie hoor. Ik vind de oude meuk (lees vooroorlogs) toch leuker dan al het nieuwere spul ;)
(y) (y)
-
Volgens mij is er geen pijl op te trekken welke generatie welk thema mooi vindt. Uiteindelijk geven de aanwezige banen al wel aan wat de gemeenschap aantrekkelijk vindt: Die banen worden werkelijk gebouwd en zijn te zien op de beurs.
Daar zijn nu nog weinig moderne banen bij, maar dat zal ook wel een keer komen.
Groet,
Tjalling
-
Ja en kritiek mag je hebben als je het zelf beter kan....
Ook als je het zelf niet beter kan hoor Hans :)
-
De jeugd heeft de toekomst.
De jeugd werd he-le-maal wild toen Thomas vanmiddag tijdens Het Foute Uurtje over de BNLS-modulebaan stoof.
Wat neem jij volgend jaar voor het Foute Uurtje mee, Floris?
O ja, als deelnemer hoef je geen entree te betalen. ;)
vriendelijke groeten
Hendrik Jan
-
Zo en Floris heeft een langdurig gedegen onderzoek gedaan ;)
Zeker! Onze club die inmiddels al weer 35 jaar bestaat en waar ik ook al bijna 25 jaar rondloop heeft een vrij grote jeugd afdeling. Uit eigen onderzoek kan ik melden dat ca 90% van deze groep zijn interesse voornamelijk heeft liggen bij Thalys, ICE, en diverse moderne goederentreinen.
Tijdens open dagen mogen de ICE en Thalys zich ook vaak verheugen op grote interesse van de jeugd, terwijl de oudere generatie zich verlekkerd bij de stomers.....
-
Ik vraag me toch af of ik dan wel bij de juiste generatie hoor. Ik vind de oude meuk (lees vooroorlogs) toch leuker dan al het nieuwere spul ;)
Uitzonderingen bevestigen de regel toch? ;)
-
Je vraag je af hoe het mogelijk is, maar ik ben het hier met Floris eens........hoe jammer ik het ook vind.
-
Right en m'n neefje is gek van overwegen...
-
Je vraag je af hoe het mogelijk is, maar ik ben het hier met Floris eens........hoe jammer ik het ook vind.
(y) ;D ;D
-
Volgens mij houdt niemand ze tegen om een baan voor Eurospoor te bouwen.
-
Of een modulebak.
Dat mag best, graag zelfs.
Lijkt me leuk, een ICE de volgende keer in Glen Moddle (y)
Hendrik Jan
-
Hmmm, je brengt me op een idee... Dinsdag gelijk eens in de jeugdgroep gooien! (y)
-
Beter nog, een Eurostar! ;D
-
Nee joh, iets Spaans! (y)
-
Een rondrazende fantasietrein op een dubbelsporig slingerend aangelegd spoor die, als de bemanning niet oplet, met een knal op zijn langzame voorganger knalt maakt mij niet blij. En geloof me, er stond echt zo'n baan tussen.
Volgens mij was dat de baan waar m'n zoontje van 10 zich 3 uur lang achter andermans knoppen had genesteld. Het was in ieder geval 2.5 uur... Gaf mij mooi de tijd nog even op mijn gemak bij de mooie banen te kijken ;D Die baan was niet mooi en de treinsamenstellingen mager en ze stopten binnen 2cm als ze voor een niet-uitziend rood sein stonden. Maar, toegegeven, zoontjelief heeft zich prima vermaakt. En pappa ook omdat die naar het moois mocht kijken.
Reinout
-
Precies Reinout,
Volgens mij moeten sommigen zich realiseren dat er meer mensen rondlopen dan de ultieme bouwers die alleen de perfecte baan wil zien.
Voor hen is er Ontrax, laat ook die slingerende fantasiebaan maar aanwezig zijn voor de anderen!
Gr, Bert
-
Nee, op ontraxx zie je bijna alleen kijkdozen geen lange banen. Prima als er ieder jaar een baan van dit kaliber staat maar dan is er genoeg keuze om ook dit type baan af te wisselen. Getuige de door velen geroemde Franse baan opzoek dit als andere fora is er blijkbaar voldoende animo voor dit soort banen....
-
Kijk nog eens goed naar de deelnemerslijsten van Ontraxs.
Er staan ieder jaar meerdere grote banen.
Groet,
Tjalling
-
Nou Tjalling, moet ik die uitnodiging dan maar weer intrekken ?? :'(
-
Ik wil ook even wat kwijt;
Op het laatste moment toch besloten om even te gaan kijken. Waar ik voorgaande jaren altijd als liefhebber van exclusieve en mooie banen de beurzen afstruinde was ik dit jaar voor het eerst met mijn zoon van 3,5. En ik moet zeggen; we hebben ons prima vermaakt.
Voor een 'purist' viel Eurospoor in de voorgaande jaren altijd tegen en ook qua handel ging ik liever naar Houten. Maar vanuit het perspectief van een peuter is Eurospoor een topervaring!
We hebben genoten! Veel zelf spelen met treinen en voldoende mooie banen voor papa om in de overblijvende tijd te bekijken. Nog wel een rondje handel meuk gedaan, maar naar huis gegaan met enkel een wooden Thomas wagonset en een magazine.
Me nog nooit zo heerlijk kinderlijk vermaakt als vandaag! -1-
-
Ik heb even voor de lol naar wat van m'n video's van ontraxs gekeken. Grote banen op ontraxs: dit jaar bijvoorbeeld die tsjechische baan (https://vimeo.com/88512887). Doorgangsstation + aftakkend zijlijntje. En rhenen+oosterbeek, da's toch ook een lange.
In 2010 (https://vimeo.com/86831901) zo'n grote Britse baan rond de D-day mobilisatie. En een 10 meter lange 0e baan (3:17 in de video) met drie stations.
In 2012 (https://vimeo.com/85867441) een relatief grote DDR baan, een grote Belgische ardennenbaan (1:17) en die grote Turkse baan Efeze (2:02).
Dus: het is niet alleen maar kijkdoos-niveau. Ik kan me de indruk wel voorstellen, want t.o.v. Rail en Rijswijk en Eurospoor is er relatief veel kijkdoosspul.
Reinout
-
Precies, maar we proberen elke keer weer voor afwisseling te zorgen.
Ook weer voor 2015 ;)
Nu weer terug naar Eurospoor (y)
-
een grote Belgische ardennenbaan (1:17)
PS typ-foutje? ;)
-
Neu, olifant in de kamer.
Kijkt iedereen altijd langs, vandaar dat je hem niet hebt gezien.
groeten
Hendrik Jan
-
bedoel je Wolzerdange ? Dat is luxemburgs
-
Het mooiste is altijd de discussie over toegangsprijzen terwijl ik bij de nieuwe aanwinsten meestal spul voorbij zie komen dat een half maandloon kost ;D ;)
Bij een wat lagere entreeprijs zou het een heel maandloon kunnen zijn ;D ;D
Het is trouwens wel vreemd hoe er hier door sommigen gedacht wordt. Ik ga het morgen eens proberen op de reiziger: wat, u vind dat ik niet goed op tijd rijd? Hier heeft u een trein, doe het zelf maar even beter dan… ::)
Een beurs is een commercieel product dat ik koop ( door een toegangsbewijs aan te schaffen ). Ik heb dan alle recht om voor mijzelf te bepalen of de prijs/kwaliteitverhouding goed is. Dat ik geen kritiek mag leveren en zelf maar met wat beters moet komen slaat echt helemaal nergens op. Het is hoogstens een signaal aan de organisator. Of hij daar wat mee doet is vraag 2, en dat maakt ook niet uit, het is aan de organisator iets met geleverde kritiek te doen. Gaat de kwaliteit van de banen omhoog, neem ik het product ( toegangskaartje ) volgend jaar weer af. Blijft de kwaliteit hetzelfde of wordt het minder, dan doe ik dat niet. Het is de keus aan de organisator. Ik ben tenslotte niet degene die de beurs vult, maar die slechts een betalende klant is.
( Voor de moeilijk begrijpende lezers: het laatste gedeelte moet men niet geheel letterlijk lezen, het is niet van mijn mening alleen afhankelijk hoe een beurs opgezet is, maar voor het begrijpend maken van mijn betoog is deze woordkeuze in ieder geval duidelijk ).
-
PS typ-foutje? ;)
Nee hoor, ik bedoel op 1minuut17 in de video, niet schaal 1:17 :)
Reinout
-
bedoel je Wolzerdange ? Dat is luxemburgs
Ik vermoed dat je op mijn lijstje grote banen reageert? En op "grote Belgische ardennenbaan"?
Daarmee bedoel ik toch echt België hoor, want ik had het over 2012. Toen bestond die Wolzerdange baan (inderdaad Luxemburg) nog niet eens ;D
Reinout
-
Ik heb eurospoor niet kunnen bezoeken,maar via clips toch gezien mooie banen.
Iedere persoon heeft zijn eigen smaak de een vind duits mooier de andere andere franse engelse en ga zo maar door.
Waar ik me wel aan stoor is soms baan staat die nog niet eens helemaal aangekleed is,dus zeg maar 2 module aangekleed maar de rest niks.
Dan kun je wel zeggen zo kun je de mensen laten zien dat er aan gewerkt wordt,maar als er bij volgende tentoonstelling van die baan niks verder aangekleed is ,wat heb je er dan aan
Achtergrond alleen als het meer waarde heeft voor de baan,
Bij sommige banen wordt er juist van achter de baan bediend,dus achtergond kan (soms )hier hinderlijk zijn.
groet dennie
n.b. geef mij maar maar liever de 22/2300 diesellocs over het spoor en horen
-
Nee hoor, ik bedoel op 1minuut17 in de video, niet schaal 1:17 :)
Reinout
Ja sorry ;) "late avond-vermoeidheidnaEurospoor-syndroom" ;D
-
Nou Tjalling, moet ik die uitnodiging dan maar weer intrekken ?? :'(
Nee!
Ik reageer op de opmerking van Arjan dat er op Ontraxs geen grote banen staan. Uit eigen ondervinding kan ik vertellen dat daar wel degelijk (te ;D ) grote banen staan.
Ik vermoed dat je op mijn lijstje grote banen reageert? En op "grote Belgische ardennenbaan"?
Daarmee bedoel ik toch echt België hoor, want ik had het over 2012. Toen bestond die Wolzerdange baan (inderdaad Luxemburg) nog niet eens ;D
Reinout
Nee, toen stond de voorganger van Wolzerdange, Kautenbach, op de beurs. En die was toch echt naar Luxemburgs voorbeeld.
Groet,
Tjalling
-
Gisteren gelachen op €spoor. Stond achter gerrie bij brachels baenke. Zei toen luidkeels tegen mijn zoontje: kom, we gaan want hier hebben ze toch alleen ouwe rotzooi. Als blikken toen konden doden ;D Niet te zuinig zeg, wat een gezicht trok Gerrie! Me daarna even netjes voorgesteld als Tomasso hahaha
-
Goed om alle reacties te lezen.
Voor de duidelijkheid. Ik heb genoten van Eurospoor. En heb juwelen van banen gezien. Ik ben ook zeker van mening dat er modulaire club banen moeten staan . Maar ook een paar kijkdozen (zeker niet teveel). Het moet een goede afspiegeling zijn van de algemene hobby belevening. En dat vond ik zeker aanwezig. Maar niet voldoende, en dat is een puur persoonlijke mening.
Maar wat ik vooral mis, wat de toegevoegde waarde aan de modelspoor.
Als ik op een beurs als bijvoorbeeld Dortmund of Rail loop, krijg ik informatie over allerhande modelspoor geralateerde produkten. Fabrikanten, importeurs, technische info etc....
Ik heb diverse mensen gesproken (handelaren, standhouders en deelnemers), en vele klaagden.
Voor ieder zal het anders liggen wat deze kan en wil besteden aan zo'n beurs. Maar het is wel aan taak aan de organisatie om beweging in de beurs te houden. Dus hou het aantrekkelijk om de beurs te bezoeken en hou het aantrekkelijk om deel te nemen aan de beurs.
-
Wel grappig, iedereen heeft het al jaren over kijkdozen, maar ik heb gisteren voor het eerst pas echt een modelbaan in een kijkdoos gezien
De gedachte erachter ontging me eerlijk gezegd en meer als een paar lampjes erin zag ik niet, maar bij mijn weten is het wel de echte eerste kijkdoos :)
Het idee om een dure Engelsman hierheen te halen met een Duitse baan die soso is, en waar er dichter bij huis er tig van te vinden zijn ontging mij ook even.
En voor de goede order, ik bedoel niet dat Engelsen de hoofdprijs vragen, maar varen of tunnelen kost nu eenmaal boelcenten
-
Om te beginnen heb ik mij prima vermaakt! Als iedereen nou via internet van tevoren kaartjes had besteld dan waren ze allemaal maar 15,50 kwijt en ik (die niet vaak naar beurzen ga) kan met die prijs prima leven. De mogelijkheid om zoveel mooie banen te zien vind ik erg leuk en geeft mij ook veel inspiratie om zelf bezig te gaan. Of banen realistisch zijn of niet vind ik niet eens super belangrijk. Fantasiebanen met geweldige dierentuinen geniet ik ook keihard van. Die Franse baan was weer anders en super mooi en realistisch, maar dan heb je elke module een beetje meer van hetzelfde. Al met al heb ik goed van genoten!
-
Leren kijken is misschien eens een optie om van een kijkdoos te kunnen genieten....en idd de tunesier was de eerste echte kijkdoos..
-
Vond t een leuk ding, alleen waren de lichten in de huisjes wat te fel. Idee was opperbest :)
-
Wel vind ik dat je in deze tijd mag verwachten dat ook modulebanen in ieder geval een achtergrond(je) hebben, al was het maar een blauwe plaat. Zonder kan echt niet meer.
Ook daarin verschillen enkelen van mening. Gipsbahn vond ik een geweldige baan. Maar juist ook wel omdat er geen achtergrond was.
Je kon daar om de baan heen lopen, van beide kanten bekijken. En dat geeft toch ook andere effecten die je niet ziet met achtergrond achter de baan. En zo hebben we er in het verleden wel meer gezien. En moet eerlijk zeggen dat die banen mij over het algemeen echt aanspreken. Dus ook voor banen zonder achtergrond is er echt nog wel publiek te vinden.
Roelco
-
Gipsbahn? Die naast Mara Harbor stond? Als je die bedoeld; die had met verlichting en achtergrond er 100x mooier uitgezien. Maar dat is mijn persoonlijke mening ;)
-
helemaal mee eens Ronald. Sommige banen op de beurs knappen zo op van een achtergrondje. Dat zag je dus ook bij de professionele fotografen. Zij zetten achter dat soort banen een achtergrondje met wolken of een effen blauwe kleur. Puur alleen voor de foto. Als je de foto dan ziet denk je: Heb ik die baan ook gezien?
De tunesiër kon mij ook niet echt bekoren.... Het is idee is misschien wel aardig... Ik had er al 2 dagen over heen gekeken... Dacht dat het nog uitgepakt moest worden :)
Groet Ronald.
-
Dacht dat het nog uitgepakt moest worden :)
;D ;D
-
Hier weer een filmpje van eurospoor 2014 wat ik mooi vond
http://www.youtube.com/watch?v=gfwfZ6NOasQ
-
Gipsbahn? Die naast Mara Harbor stond? Als je die bedoeld; die had met verlichting en achtergrond er 100x mooier uitgezien. Maar dat is mijn persoonlijke mening ;)
Ieder recht op zijn eigen persoonlijke mening, maar mijne is dus anders.
helemaal mee eens Ronald. Sommige banen op de beurs knappen zo op van een achtergrondje. Dat zag je dus ook bij de professionele fotografen. Zij zetten achter dat soort banen een achtergrondje met wolken of een effen blauwe kleur. Puur alleen voor de foto. Als je de foto dan ziet denk je: Heb ik die baan ook gezien?
Voor een foto begrijp ik dat, en dan is het inderdaad beter om het met achtergrond te hebben, dan een ongedefinieerde achtergrond van langslopend en kijkend publiek.
Maar voor mij als bezoeker geeft het mij nog beter de mogelijkheid om te zien hoe ze bepaalde zaken hebben opgelost, dit om daar dan zelf van te leren en dat zelf ook toe te kunnen passen, en dan zit een achtergrond mij vaak in de weg. Dus ja, ik geniet van die banen zonder achtergrond en zou het heel jammer vinden als die helemaal verdwijnen.
Maar ook hier, dit is mijn persoonlijke mening.
Al met al vond ik het in elk geval een geslaagde beurs.
Roelco
-
Nee, toen stond de voorganger van Wolzerdange, Kautenbach, op de beurs. En die was toch echt naar Luxemburgs voorbeeld.
Ah! Je hebt gelijk. Ik heb even op youtube gezocht en al snel gevonden dat het inderdaad Kautenbach is. Ik wist dat het een voorloper van Wolzerdange was, leuk om te weten.
Reinout
-
Gipsbahn? Die naast Mara Harbor stond?
De gipsbaan stond aan de andere kant van de zaal. Wel ter hoogte van Mara Harbor, maar aan de andere kant. Tussen de Duitse h0 baan (Nidda) en de stand waar ze die treinsimulatie-op-de-computer hadden. Voor de duidelijkheid hier een foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2014_10_25_at_233128.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2014_10_25_at_233128.png)
Het van beide kanten eromheen lopen was aardig. En de verlichting kwam op mij in ieder geval prima over.
Reinout
-
Ah die! Ja, die was erg mooi van opzet en uitvoering ;)
Ieder recht op zijn eigen persoonlijke mening, maar mijne is dus anders.
Roelco
Helemaal goed, even goede vrienden. Gelukkig maar dat we niet allemaal dezelfde mening hebben, toch? ;)
-
Ik heb veel leuke dingen gezien op Eurospoor, maar nog meer dingen die in mijn ogen echt beter hadden gekund.
Organisatie en ruimte was goed voor elkaar, verlichting was op sommige plaatsen ronduit beroerd. Qua banen is het verschil wel erg groot naar mijn mening:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0592_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0592_3.jpg)
Als je ziet hoe fraai dit stukje scenery in schaal 1:220 gemaakt is, vraag je je inderdaad af of die Engelsman met z'n matige Duitse baantje de oversteek wel had hoeven maken. Naar mijn mening zijn de 'clubbanen' (veel meters rails op spaanplaat ;)) prima geschikt om laagdrempelig te werken voor de beginnende bouwer, en mag je van de internationale modules verwachten dat men laat zien hoe mooi het uiteindelijk kan worden.
Wat betreft de kijkdoos discussie: als je een stukje nachtscenery maakt, zorg dan dat je licht niet door alle wanden en dakjes heen schijnt. Ik was nu niet erg onder de indruk van Tunesie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E_berg_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E_berg_1.jpg)
De Bergbaan is erg fraai gebouwd, maar dat valt onvoldoende op. Je wordt afgeleid door de houten stokken rondom het werk en de mensen die er achter lopen, en door de slingers lampjes die erboven bungelen. Deze baan heeft echt een achtergrond verdiend, dat mag gewoon lichtblauw zijn maar daarmee breng je de aandacht terug naar het landschap en niet wat er omheen gebeurt. Zet meteen de baan een halve meter hoger, dan zie je het veel beter en tonen de bergen veel imposanter: afwerken met een nette frieslijst voor je lampenslingers en de baan is ineens van een veel hoger niveau, dit landschap verdient echt beter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E_france_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E_france_1.jpg)
Dan die Franse baan: het mooie aan deze baan is het hoge afwerkingsniveau en de benaderde realiteit. Er staat niets meer op dan op het oorspronkelijke landschap. Niet elke lege ruimte opgevuld met kant en klare scenery, maar alleen de juiste details. Gecombineerd met de juiste lichtkleur maakt dat een absoluut modelbouwhoogstandje, of het landschap je nu aanspreekt of niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0533.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0533.jpg)
Martin heeft ook z'n plantjes goed water gegeven zo te zien, Mara Harbor is behoorlijk opgeknapt met al dat extra groen.
Tenslotte heb ik erg genoten van de A4 dioramawedstrijd. Natuurlijk zijn er best flinke niveauverschillen tussen de ervaren bouwers en part-time knutselaars, maar het grote verschil aan verschillende inzichten om 20x30cm ruimte te vullen maakte het op zich al de moeite waard om te kijken.
-
Gipsbaan ? Oh het bureaulampen baantje....vind deze vorm van verlichting erg storend, lijd af van dat wat men wil uitbeelden IMO..
-
Ah die! Ja, die was erg mooi van opzet en uitvoering ;)
Helemaal goed, even goede vrienden. Gelukkig maar dat we niet allemaal dezelfde mening hebben, toch? ;)
idd, anders wordt het leven zo saai. Is er niets meer om over te klagen tegen elkaar :).
-
De Bergbaan is erg fraai gebouwd, maar dat valt onvoldoende op. Je wordt afgeleid door de houten stokken rondom het werk en de mensen die er achter lopen, en door de slingers lampjes die erboven bungelen. Deze baan heeft echt een achtergrond verdiend, dat mag gewoon lichtblauw zijn maar daarmee breng je de aandacht terug naar het landschap en niet wat er omheen gebeurt. Zet meteen de baan een halve meter hoger, dan zie je het veel beter en tonen de bergen veel imposanter: afwerken met een nette frieslijst voor je lampenslingers en de baan is ineens van een veel hoger niveau, dit landschap verdient echt beter.
Is mij dus echt niet opgevallen. Totaal geen idee bij dat houten stokken rondom en die slinger lampjes.
Als je het zegt zal het wel zo geweest zijn hoor, maar ik herinner me alleen de baan, het mooie hoogte verschil van de trein aan de ene kant van de baan ten opzichte van de andere kant, en de jager die de herten maar steeds miste die mijn zoon, zonder hulpmiddelen zelf heel goed kon zien. En de wat weinig aanwezig zijnde wandelpaden op de bergen.
Zo zie je ook bij deze baan dat verschillende mensen ook verschillend naar een baan kijken. Waar de een zich aan stoort val de ander niet op. En wat de een als een echte must ziet voor een goede baan, een nette frieslijst, ziet de ander als een ergens, ik stoor me persoonlijk regelmatig aan die dingen omdat ze voor mij vaak net aan de lage kant zijn.
Roelco
-
Die Franse baan was zeker een pareltje. Ook die duitse baan, ben alleen even de naam kwijt.
Ik ga al jaren naar eurospoor en de baan van mtrak staat er ook elk jaar. Daar werkt alles netjes. Zodra er een trein op een blok staat geeft toegangs sein netjes rood aan, is blok leeg maar volgende bezet dan geel en vervolgens weer groen.
Wat ik zie dat bij internationale banen vaak netjes de seinen werken en daadwerkelijk ook overeen komen met wat ze moeten zijn. Bij de nederlandse banen buiten 2 banen (mtrak en duitse gesitueerde baan) vaak ze fixed op groen staan of gewoon een kleurtje branden en treinen er gewoon door heen kunnen ongeacht het seinbeeld. En dan denk ik, toch jammer omdat ze juist de hobby toch moeten promoten en dan het niet volgens de realiteit gaat.
Verder paar leuke dingetjes gekocht o.a. een ICE3M NS versie.
-
Kan wel met Roelco meevoelen. Die Alpenbaan was zo ruim van opzet dat hij als het ware zijn eigen achtergrond en frieslijst was. Ook de lichtkleur was goed. Dat wijdse past perfect bij het thema en moet je naar mijn mening niet opsluiten met een frieslijst. Daar moeten we ook geen religie van maken. Net als Roelco sta ik regelmatig tegen zo'n lijst aan te kijken in plaats van tegen een modelbaan.
-
Natuurlijk kan het dat je je prima kunt focussen op de 'content' maar ik zelf vond die kale houten stokken achter de bergen méér dan afbreuk doen aan de bouwkwaliteit van de baan zelf. Met een serene achtergrond breng je de aandacht terug op het onderwerp, als je direct achter je berg dat timmerwerk ziet haalt dat alle realiteit uit je compositie. Ieder z'n mening maar ik vind het zonde van zo'n baan. Een eventuele frieslijst om de feestverlichting netjes af te dekken nog even buiten beschouwing gelaten ;).
-
Helemaal mee eens.
Net als Roelco sta ik regelmatig tegen zo'n lijst aan te kijken in plaats van tegen een modelbaan.
Daarvoor heeft de grote maker je kniegewrichten gegeven ;D ;D ;)
-
Helaas is het ontwerp van die kniegewrichten niet optimaal gebleken. ;D
-
Je kunt gaan klagen bij je ontwerper (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebed) ;)
Groet,
Michel
-
;D ;D
-
Het is meer dat moeder natuur met een verwachte levensduur van hooguit 30 jaar rekening heeft gehouden.
Op dezelfde manier lijken al die frieslijstmakers de toenemende lengte van de gemiddelde Nederlander te negeren.
-
Veel van die baantjes met fries komen uit het buitenland, het is ook zo vervelend voor die korte mensjes dat ze een opstapje nodig zijn om hun eigen baan te bekijken ;D
-
Bij de HSM inbreng "de Oude Lijn" hebben wij er bewust voor gekozen om de onderkant frieslijst net onder de gemiddelde ooghoogte te laten eindigen. Hiertoe werd de observator gedwongen om schuin naar beneden te kijken en werd zijn beleving en illusie niet verstoord door de bovenzijde van de achtergrond en de in de fries geïntrigeerde verlichting. Naar wij begrepen hebben was deze keuze een gouden greep en is door velen gevolgd.
-
Helaas is het ontwerp van die kniegewrichten niet optimaal gebleken. ;D
http://www.youtube.com/watch?v=7_n1JMy8WtY ;D
-
Lekker stukkie muziek martin!!
mvg aad
-
Wat ik zie dat bij internationale banen vaak netjes de seinen werken en daadwerkelijk ook overeen komen met wat ze moeten zijn. Bij de nederlandse banen buiten 2 banen (mtrak en duitse gesitueerde baan) vaak ze fixed op groen staan of gewoon een kleurtje branden en treinen er gewoon door heen kunnen ongeacht het seinbeeld. En dan denk ik, toch jammer omdat ze juist de hobby toch moeten promoten en dan het niet volgens de realiteit gaat.
Was het tijdstip van de kleurovergangen van de seinen bij die twee banen ook goed? Bij M-Track heb ik geen 'geel' gezien. Of bedoel je Stg M-trakbaan?
-
En dan is het tijd voor deeltje 2 van mijn video's
http://www.youtube.com/watch?v=ZhOsc7unvkA
-
Of een modulebak.
Dat mag best, graag zelfs.
Lijkt me leuk, een ICE de volgende keer in Glen Moddle (y)
Hendrik Jan
Hmmm, je brengt me op een idee... Dinsdag gelijk eens in de jeugdgroep gooien! (y)
Ok, gisteren op de clubavond was een groot deel van de jeugdgroep aanwezig en na dubbele check was er unaniem meer interesse voor de HSL-treinen. Het idee voor een HSL-module leek de mannen eigenlijk best wel een goed idee en men gaat het in het komende groepsoverleg bespreken (y) Dus maak je borst maar nat in Glenn Moddle ;D
-
(y)
Net de verkanting verder versteld.
Als het de piko-ICE is, kun je je borst natmaken. De koppeling is zo star dat het geheid problemen geeft bij vertikale variatie.
Ik heb dat ding hier, vandaar. Ik zal eens testen (in zoverre dat gaat met een losse module)
groeten
Hendrik Jan
-
Afgelopen weekend voor het eerst naar Eurospoor geweest en echt mijn ogen uitgekeken. Na jarenlang bijna niks te hebben gedaan op het gebied van modelbouw begon het weer behoorlijk te kriebelen, kortom zeker voor herhaling waard! Hierbij ook een kleine beeldimpressie vanuit mijn kant :)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk100/ASF86/Modelbouw/IMG_2137.jpg) (http://s278.photobucket.com/user/ASF86/media/Modelbouw/IMG_2137.jpg.html)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk100/ASF86/Modelbouw/IMG_2133.jpg) (http://s278.photobucket.com/user/ASF86/media/Modelbouw/IMG_2133.jpg.html)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk100/ASF86/Modelbouw/IMG_2092.jpg) (http://s278.photobucket.com/user/ASF86/media/Modelbouw/IMG_2092.jpg.html)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk100/ASF86/Modelbouw/IMG_2066.jpg) (http://s278.photobucket.com/user/ASF86/media/Modelbouw/IMG_2066.jpg.html)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk100/ASF86/Modelbouw/IMG_2034.jpg) (http://s278.photobucket.com/user/ASF86/media/Modelbouw/IMG_2034.jpg.html)
-
Welkom Amar. ;D
Mooie foto's :P
-
Voor mij persoonlijk sprongen er deze editie 2 banen echt uit; de 1e is de Amerikaanse 0 baan "Flemingsburg jct" uit Engeland:
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/euros1.jpg)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/euros2.jpg)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/euros3.jpg)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/euros4.jpg)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/euros5.jpg)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/euros6.jpg)
En het Duitse Z-baantje "Helenensiel":
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/euros7.jpg)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/euros8.jpg)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/euros9.jpg)
-
Hoi ronald,
Ik ben het met jou eens die 1eerste baan is wel heel erg mooie gemaakt (y) tweede baantje vond ik ook erg mooi
groetjes van bernard
-
Leuk om alle foto's en filmpjes te zien (y) bedankt voor het plaatsen.
Ik kon er zekf helaas niet zijn maar zie dat er mooie stukken stonden. Met name de franse baan La Bosse had ik erg graag gezien.
Weet iemand of er artikelen van de baan op het net of in tijdschriften staan. Ik ben met name erg benieuwd hoe ze de realistische bovenleiding hebben gemaakt.
-
Hallo,
Die prachtige Franse spoorbaan is zichtbaar op een youtube filmpje dat ik onlangs op m'n scherm voorbij zag komen. Wellicht dat de website van de Club Ferroviaire de Franche-Comté <www.cffs-asso.org> meer gerichte info geeft.
Gegroet,
Rob
P.S. Ik heb zelf even dat webadres aangeclickt, maar ik krijg geen verbinding.
-
http://www.cffc-asso.org (http://www.cffc-asso.org) ... Google is echt geweldig! ;D
-
Mooi baantje om bijvoorbeeld op Rail of zo nog een keer te laten zien ;D (y)
-
wellicht dat we um nog wel een keer ergens in Nederland zien 8)
-
Aangezien de baan uit meerdere bakken bestaat, inclusief een bak die het formaat "kijkdoos"heeft heb ik wel een vermoeden ;D
-
Bedankt voor de reacties.
Ik via het geroemde google al de nodige filmpjes gevonden ;D de site overigens nog niet ::)
Ook had ik gezien dat er een artikel in de " Conttnental Modeller " had gestaan (gelijk besteld) maar nog nergens heb ik iets gelezen over de bovenleiding.
Ik zal eens proberen of ik de franse website (middels google translatie ;D ) doorpluizen.
Mocht daar iemand nog tips over hebben ....... ;)
-
Hallo allemaal, Ik kom later nog even terug op Eurospoor2014. Hierbij alvast hartelijk dank aan iedereen die eraan heeft meegewerkt of het evenement heeft bezocht. Er heeft een artikel in Modelspoor Magazine gestaan over deze Franse modelbaan. Dat artikel mochten wij van MM overnemen in de Eurospoor Express. In dat artikel staat behalve dat de bovenleiding handgemaakt is niet heel erg veel.
http://www.eurospoorexpress.nl/magazine.html (http://www.eurospoorexpress.nl/magazine.html)
Onderaan staan pagina's die je kunt bekijken.
Tot later,
Leo
-
Er heeft een artikel in Modelspoor Magazine gestaan over deze Franse modelbaan. Dat artikel mochten wij van MM overnemen in de Eurospoor Express. In dat artikel staat behalve dat de bovenleiding handgemaakt is niet heel erg veel.
Hallo,
Van een Franse collega modelbouwer die betrokken is bij de prachtige Franse baan van de CFFC ontving ik heden een berichtje waaruit blijkt hoezeer zij hun deelname aan Eurospoor 2014 hebben gewaardeerd. Het was hen opgevallen hoeveel kijkers ondanks de frans-nederlandse taalbarrière allerlei vragen stelden over de totstandkoming van de baan en hun bewondering uitten voor de filigrane bovenleiding, die inderdaad ook naar mijn oordeel heel mooi was. Mijnerzijds had ik al eerder mijn Franse collega gemeld dat ook in dit forum zeer positieve reacties over hun baan te lezen waren. Ook bleek mij dat het verblijf in het Utrechtse hotel en het eten aldaar - zelfs voor de fijnproevers Fransen nu eenmaal zijn - goed was bevallen!
Een van de Franse leden van de club heeft nog een filmpje van Eurospoor 2014 gemaakt dat te bekijken valt door onderstaande link aan te clicken:
http://www.youtube.com/watch?v=XOHLe0MpYh4
Gegroet,
Rob van Kooy