BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: rinidanielle op 10 September 2007, 12:02:27
-
ls,
Hierbij mijn eerste post.
Ik ben niet zo'n ster op internet, en mocht het al een keer gevraagd zijn dan mijn excuses.
Hier gaan we dan.
Ik ben een echte beginner. Vroeger veel met treintjes gespeeld als kind.
Nu wil ik dus beginnen met een baan.
Maar goed hoe begin je, en waarmee ? kun je hier op het forum de info vinden om uit te printen bijvoorbeeld ? ( liefst print ik zaken uit zodat ik het rustig kan doorlezen)
Welke schaal. Mijn voorkeur gaat uit naar klein (minitrix ?). En dan is de vraag digitaal en analoog. Ik ben zelf totaal niet technisch, dus ik verwacht dat digitaal afvalt. (ben net in staat om deze computer aan te zetten).
Mijn ideeen:
Oppervlakte voor eventuele baan:
Ik heb een aparte blokhut in de tuin voor een baan. Deze blokhut is 3 x 2 x 2 (lxbxh)
Dus niet extreem veel ruimte, maar moet voldoende zijn voor een mooie NL baan. Nederlandse treinen inspireren me zowieso mateloos, en het landschap.
Water, bruggen, weilanden met dieren eventueel een windmolen, kleine dorpjes met een klein station.
Ik begrijp dat ik heel erg veel informatie vraag op dit moment. Zoals duidelijk zal zijn, ik ben dus echt nieuw en weet absoluut niet hoe te beginnen.
Mocht het heel erg rommelig overkomen dan mijn excuses voor dit.
Eindelijk na jaren de stoute schoenen aangetrokken. En om eerlijk te zijn vertrouw ik de mede mensen hier op het forum meer dan een lokaal hobbywinkel die alleen maar omzet wil draaien.
Ik ben een 5 jaar geleden hobbywinkel ingestapt, en kwam daar met voor 3000 gulden aan spullen uit. En uiteindelijk geen stap verder, en de spullen weer verkocht. Ik kon niet op gang komen.
Nu we internet hebben kwam ik deze site tegen. En zie hier de vraag.
Ik wil een ieder bedanken voor het lezen van dit stuk.
Met vriendelijke groet groen80.
-
Hallo en welkom Groen80,
Een antwoord op deze vraag is nogal complex omdat er erg veel mogelijkheden zijn als je begint. Mijn ervaring is dat je deze hobby langzaam op moet bouwen en daardoor elke keer een stapje verder komt.
Dit geldt voor electronica, landschapsbouw en nog veel meer diciplines.
Mijn advies is dan ook om een plaat multiplex te kopen en die in je ruimte (blokhut is die niet te vochtig?) aan te passen. Dan bijvoorbeeld beginnen met een simpel ovaal en 2 wissels als inhaalspoor.
De grap is dat je steeds meer wilt en dus stap voor stap je baan gaat uitbreiden en tegelijkertijd leert van je fouten...zoals te kleine boogstralen, te grote hellingspercentages enz. enz.
Ook zou ik in oktober Eurospoor te Utrecht bezoeken. Daar zie je talloze ideeën die je na kunt bouwen op je eigen manier.
Als er tijdens de bouw vragen en problemen opduiken kan je ze hier natuurlijk altijd posten.
Ik hoop dat je iets aan dit voorzetje hebt.
Groet Jaap
-
Jaap,
Bedankt voor je snelle reactie.
met de plaat multiplex bedoel je dan een standaard plaat waar een ovaal oppast (ik neem aan vanuit een starters pakket) ?
je bedoelt dan :
(http://www.treinengek.nl/ontwerp/plaatjes/ontwerp1ca.gif)
Welke schaal is voor zo'n geringe baan een goed keuze ?
(en digitaal of analoog)
-
Schaal maakt helemaal niet uit, al is h0 het meest gebruikt, en schaal N daarna, h0 (1:87 zou ik kiezen als je NS wilt en veel details etc) en N als je een echt grote baan wilt nabouwen.
Digitaal is niet echt technisch, je koopt een center, sluit aan op je baan en gooit een decoder in je trein ( kan ook een handelaar doen )
En je kan rijden.
Dan kun je ook zoveel treinen als je wilt afzonderlijk van elkaar laten rijden, dus de ene trein 200, en de andere 50.
Je zou eens kunnen kijken bij www.roco.cc en dan naar produkte en dan startsets.
De roco startsets zijn heel goed, en het besturings-systeem (multimaus) is ook goed en zo'n startset is heel goedkoop.
www.fleischmann.de kun je ook kijken, is wel veel duurder!
Willem
-
standaard plaat
Je kan die plaat ook aanpassen aan je ruimte bijvoorbeeld een L-vorm dan wordt het geheel wat spannender.
De schaal beschrijft WillemNS al. Met N kan je meer sporen kwijt maar met HO het je geen bril nodig ;)
Groet Jaap
-
Wat schaal betreft moet je gewoon pakken wat jou het beste ligt. Als je denkt dat je met N het beste overweg kan, dan lekker N pakken. Is H0 meer iets voor je dan daarvoor gaan.
Ik denk dat je ook eerst eens kan kijken wat je precies wilt bouwen en welke oppervlakte. Als je een grote oppervlakte gaat gebruiken in je blokhut, is het misschien een idee om te kijken of je je ontwerp zo kan maken dat je als een deel van je baan klaar is al gewoon kan rijden en ervan kan genieten kwa landschap enzo.
Voorbeeld je bouwd een grote stad en een dorpje ofzo en dan zou je eerst een zijlijn kunnen aanleggen tussen een station( in stad of dorp maakt opzich niet uit waar) en een schaduwstation( je parkeer terrein).
Dan kan je dat zijlijntje al werkend maken en alles daar omheen vast aankleden en kan je daarna met de hoofdlijn tussen Dorp en Stad en 1 of meer schaduwstations verder gaan. Ook dat laatste zou je weer in 3 bouwfases kunnen verdelen.
Zo heb je toch snel stukken die er leuk uitzien, waar je al kan rijden en leuke plaatjes kan schieten.
Groetjes Michiel
[Edit];
Voor je materieel gaat kopen bedenk dat eerst wat je wilt, of je voor een bepaald tijdperk kiest of juist alles door elkaar laat rijden. In nederland reed ook het nodige aan buitenlandse rijtuigen en in bepaalde periodes reed dat deels zelfs in de binnenlandse dienst, dus dat kan je keuze verruimen. Kijk als je er waarde aan hegt ook van te voren naar goede treinsamenstellingen zodat je later niet met vele rijtuigen( geld naar eigen ervaring meestal voor 1e klas materieel) zit waar je eigenlijk niks mee kunt.
-
Michiel,
Klinkt erg goed. Echter nog een paar vraagjes:
Een zijlijn is een directe verbinding tussen a--b ?
Schaduwstation is een aparte plaats op de baan waar je alles parkeert, ik heb ooit iets vernomen dat een schaduw station onder de baan zit ?
Zijn er verder nog documenten (pdf ?) die ik kan uitprinten op deze site of andere sites ?
De ovale baan met wissels (zoals hierbenee) is dus een goed uitgangs punt ?
Deze kan later makkelijk uitgebreid worden ?
En hoe zou deze dan aangekleed kunnen worden ? Zijn hier voorbeelden van, foto's ?
(ik voel me echt een leek op het moment).
-
Bij spoorlijnen voor reizigers verkeer heb je eigenlijk 2 soorten spoorlijnen;
1: zijlijnen, meestal lijnen waar alleen stoptreinen rijden en waar de frequentie redelijk laag is( op een aantal uitzonderingen na).
2: hoofdlijnen, de belangrijk(ere/ste) spoorlijnen met naast stoptreinen ook sneltreinen en evt. InterCity's, Internationale treinen enz.
Een schaduwstation ligt meestal onder of achter het zichtbare deel van de modelbaan, maar soms ook er naast( ook wel afgeschermt van de rest).
Een Ovaal zou ik niet direct doen want dat is slecht uit te breiden. Rond rijden kan je ook als er meerdere delen klaar zijn via de keerlussen in je schaduwstations. Van A naar B rijden is als begin het makkelijkst lijkt mij.
In wat ik eerder schreef zou je dus het volgende kunnen berijden:
Van schaduwstation 1=A naar dorp=B naar stad=C naar schaduwstation 2=D( dit traject kan je rijden als je de hele hoofdlijn klaar hebt). De zijlijn zou dan van schaduwstation 3=E naar B lopen, als je deze als eerste bouwd kan je hier al op en neer rijden. als het baanvak B-C klaar is kan je door rijden naar de stad. Daarna zou je C-D kunnen bouwen en kan je op de hoofdlijn B-C-D v.v. rijden. Op de zijlijn kan je dan E-B v.v. rijden waarbij je je treinen door kan laten gaan naar C en evt. D. Het baanvak A-B kan je dan als laatste in dienst laten komen.
Dit hier bovenstaande dient als voorbeeld, daar kan je ook allerlij andere volgordes voor bedenken, maar als je klein wil beginnen met de mogelijkheid simpel steeds verder uit te breiden leg dan geen ovaal aan, maar ga van A naar B en evt. verder rijden.
Groetjes Michiel
-
Super!! Bedankt Michiel voor je duidelijke informatie.
heb ik toch nog een vraagje. Ik zie links en rechts foto's van mensen die een "bak"bouwen. Is dit verstandig in mijn geval met jouw voorbeeld ?
Dus 2 lagen. zodat schaduwstation uit het zicht is ?
-
Uhm het me even niet helemaal duidelijk wat je nu bedoelt; Als jij het hebt over "mensen die een bak bouwen" bedoel je dan modules?
Zo ja; of het handig is om alles als modules te bouwen, dat hangt er vanaf of je je modelbaan nog wil verplaatsen. Denk daarbij aan het mee nemen naar beurzen of verhuizen.
Wat schaduwstation betreft, leg je hem verdiept neer dan heb je er boven de grond geen last van. Je kan op beide niveaus dan de gehele ruimte benutten. Dat lijkt mij dus een goede optie, en mocht nodig blijken( zou me niet verbasen) dan kan je ook aan niveau -2 denken waar bij je dus 2 niveaus voor de schaduwstations heb want als je meerdere schaduwstations hebt past dat mogelijk niet allemaal op 1 niveau.
Groetjes Michiel
-
Groen 80,
let even goed op wat JAJO schrijft !
Hij heeft in zijn eerste reactie aan je gevraagd of de blokhut niet te
vochtig is ( ik neem aan om teleurstelling te voorkomen) want vocht
en electriciteit gaan niet zo goed samen !
-
Frederikus,
Bedankt voor je herinnering. Ik heb inderdaad besloten de blokhut niet te gebruiken. Tis daar inderdaad vrij vochtig.
Na wat overleg (moeizaam), kan ik de zolder gaan gebruiken.
Deze is wel wat groter 9 x 3
verder heb ik wel een leuke startersset gezien : N startset 839379 van Fleischmann.
Graag jullie ideeen hierover (en startersset).
-
Ik kan dat nummer van die startset niet vinden, wel 89397, bedoel je die?, dat is wel een leuke set voor een duitse tijdperk 3 zijlijn. Dan begin je dus wel direct digitaal.
Enuh ohhhh wat vervelend dat die zolder groter is!!!!!!!!!!!!!! ;) ;) 8) 8) 8) ;D ;D
-
Het is inderdaad groter. Maar ben bang dat het bekende bomen en bos gaat opdoemen. Klein schuurtje is het begin makkelijker naar mijn idee.
Ik ben nu weer op 0.
deze bedoelde ik, volgens mij niet digitaal
(http://www.oude-station.nl/images/839379.jpeg)
839379 Startset NS 1600 + 4 rijtuigen Van € 479,= voor € 399,=
Gezien ik nederlands materiaal wil klinkt deze als muziek in de oren. Bij nader onderzoek niet digitaal dus. Digitale starterssets zijn vrij prijzig, en zit ik met niet NS materiaal.
-
Als ik nu analoog begin, kan ik dan later overstappen op digitaal ?
Waarmee ik doel op de rails, of moet dan ook de rails vervangen worden.
Ik twijfel nog tussen de merken :
Fleischmann en Roco. De laatste is niet zo heel duur.
-
Het is inderdaad groter. Maar ben bang dat het bekende bomen en bos gaat opdoemen. Klein schuurtje is het begin makkelijker naar mijn idee.
Ik ben nu weer op 0.
Dat hoeft natuurlijk niet, ik begrijp je dilemma, maar het is puur een geval van zelfbeheersing, niemand verplicht je om gelijk die 9X3 meter vol te bouwen. Maak gewoon een leuk baanplan dat je instappen kunt opbouwen. Begin bijv. eerst met een ovaal en wat zijspoortjes en plan het zo dat je later gemakkelijk een tafel er aan kan bouwen en van die zijsporen een baanvergroting kan creeeren.
En ik las in je berichten dat het wat moeite gekost heeft om die zolder te reserveren, dan is het alleen maar gunstig als je klein begint, ga je alles gelijk volstouwen en duurt het jaren voordat er echt iets te zien is dan wekt dat niet echt begrip...
Ron
-
De rails kun je gewoon (her)gebruiken voor digitaal als je analoog gestart bent.
Maar wat houd je nu nog tegen niet gelijk digitaal te gaan? Je kunt ook met digitaal de zaken zo gek maken als je zelf wenst of niet wenst. Simpel gezegd, met een startsetje en wat loks kun je al gelijk aan de gang. Wil je blokbeveiligingen aanbrengen dan moet je een stapje extra doen, die je anders ook analoog zou moeten zetten.
-
Inderdaad is dat niet de bedoeling. Tevens is het veel te groot voor mijn idee.
Ik wil eigenlijk een tafel in de midden van die kamer zodat ik er van alle kanten bij kan.
Ik heb een U vorm in gedachten.
Lengte 3m breedte 2m met uitbreiding in lengte.
Zou hier iets mee te maken zijn ?
Heb ondertussen een demo van wintrack gedownload, kijken of dat wat is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_plan1.jpg)
-
De rails kun je gewoon (her)gebruiken voor digitaal als je analoog gestart bent.
Maar wat houd je nu nog tegen niet gelijk digitaal te gaan? Je kunt ook met digitaal de zaken zo gek maken als je zelf wenst of niet wenst. Simpel gezegd, met een startsetje en wat loks kun je al gelijk aan de gang. Wil je blokbeveiligingen aanbrengen dan moet je een stapje extra doen, die je anders ook analoog zou moeten zetten.
Wat mij tegenhoud is eigenlijk dat ik nog niet een fatsoenlijke NL starterskit heb gezien, behalve die ik gepost heb van fleischmann. Ik wil niet een startersset kopen waarbij ik de locs niet gebruik. Dan kan ik beter de spullen los kopen.
De fleischmann set die ik aangaf zit een leuke NL loc bij en ruituigen. Alleen niet digitaal. Maar goed als ik de rails kan gebruiken later voor digitaal, dan is het geen probleem.
-
Ik zou de baan dieper maken, als je de baan overal 1m diep hebt kan je met de wat grotere boogstralen werken. Bochten R1 en R2 worden nou niet echt mooi, de R3 en R4 van Fle werken dan al een stuk beter.
Groetjes Michiel
-
Je kunt altijd op digitaal overstappen als je eerst analoog gaat rijden.
-
Ik zou de baan dieper maken, als je de baan overal 1m diep hebt kan je met de wat grotere boogstralen werken. Bochten R1 en R2 worden nou niet echt mooi, de R3 en R4 van Fle werken dan al een stuk beter.
Groetjes Michiel
Michiel,
Probleem waar ik dan tegen aan loop is de max breedte van 3 m.
Dat zou inhouden dat ik niet meer om de baan kan lopen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan2.jpg)
De baan was 2m breed, word nu dus 3 m om nog een beetje ruimte in de midden te houden (1m). Echter houd dit in dat ik niet meer om de baan kan, die komt dan tegen de muren aan.
-
Hallo
Om te beginnen met modelbouw spoor zijn een aantal zaken van belang.
1e welke ruimte heb ik beschikbaar.
2e Schaalgrote bedenk daarbij dat als je van plan bent zelf dingen te bouwen en onderhouden HO makkelijker in de hand licht dan N, hier zullen alle N spoorders misschien niet mee eens zijn.
3e Probeer in een thema te denken, bijv. stoomtreinen en onderhoud daarvan, of een haven met overslag (containers etc.)
Een Nederlands traject denk daarbij aan bijv. Hoorn Medemblik
klein dorpje, ophaalbrug, weilanden, molen etc.
Een thema voorkomt dat je van alles gaat kopen door elkaar wat later
in de kast terecht komt en niet meer gebruikt wordt
4e Een tijdstip uitzoeken, en dan bedoel ik bijv.50er jaren 70er jaren etc
5e Maak eerst een plan op papier en ook een railplan, kan tijdens de bouw later altijd nog aangepast worden, voorkomt in de praktijk veel ergenis en ook extra kosten.
6e Neem tijd om goede tafels te bouwen, maak ze niet te groot want je moet wel overal bij kunnen. mijn voorkeur gaat nu uit naar moduuls van
± 110 cm bij 50 of 60 cm diep, je rijd dan eigenlijk van punt A naar Punt B en weer terug.
Dat terugrijden kan ook via een keerlus, en dan rij je eigenlijk door maar wel weer in de andere richting.
7e Mijn inziens koop nooit een beginners zet, op beurzen maar ook in de winkel is flexrails en een paar wissels goedkoper dan een beginset en je bepaald je eigen keuze.
Veel succes.
Herwim Frank
Als je meer wil weten of er over wil praten dan hoor ik het wel.
-
Michiel,
Probleem waar ik dan tegen aan loop is de max breedte van 3 m.
Dat zou inhouden dat ik niet meer om de baan kan lopen.
De baan was 2m breed, word nu dus 3 m om nog een beetje ruimte in de midden te houden (1m). Echter houd dit in dat ik niet meer om de baan kan, die komt dan tegen de muren aan.
Naar mijn mening zou het natuurlijker kunnen leggen van bogen zwaarder moeten wegen dan het om de baan heen kunnen lopen. Stel dat je met 2 kopstations zou werken, ja dan heb je die diepte niet helemaal nodig omdat je dan die 180 graden bochten niet hoeft te leggen in de benen van de U. Dus dat is de afweging die je moet maken. Als je je baan als modules van 1x1m zou bouwen en die op goede stefige schragen zet( bijvoorbeeld de grote van IKEA) en je zet daar wielen onder, dan kan je een module afkoppelen zodat je hem kan verrijden en er zo van alle kanten bij kan.( mijn modules zijn ook zo, alleen dan deels 1x1,5m)
groetjes Michiel
-
Als je baan niet te diep maakt zodat je overal goed bij kan, dan hoef je er ook niet om heen te lopen.
Wil je toch wat dieper werken dan kan je ook volgens de open baan methode je baan bouwen. Kijk maar eens op de site van Huub Maaskant en dan kiezen voor de Lage Zij. Dan kun je zien wat de open baan methode inhoudt. Die baan is/was wel erg groot maar je haalt er wel veel ideeen op.
Als ik kijk naar de prijs van die startset van Fleischmann dan zou je ook kunnen kiezen voor de startset van Piko met b.v de ICE.
Die is digitaal, met regelcentrum en kun je eventeel ook nog een Piko Hondekop aanschaffen. dan hoef je alleen nog een decoder voor de hondekop aan te schaffen en je kunt met twee treinen tegelijk rijden.
Het is maar een idee, maar houd ons op de hoogte van je aanschaf en de bouw van je baan.
Het is al eens gezegd geloof ik maar als je overstapt van analoog naar digitaal dan hoef je de rails niet te vervangen.
Harm (eigenlijk het neefje van Harm)
-
He groen80 heb jij ook een naam? Neen als je later digitaal wil gaan zijn de rails geen probleem alleen moet je dan decoders in je locs stoppen of laten stoppen.
-
Als je baan niet te diep maakt zodat je overal goed bij kan, dan hoef je er ook niet om heen te lopen.
Wil je toch wat dieper werken dan kan je ook volgens de open baan methode je baan bouwen. Kijk maar eens op de site van Huub Maaskant en dan kiezen voor de Lage Zij. Dan kun je zien wat de open baan methode inhoudt. Die baan is/was wel erg groot maar je haalt er wel veel ideeen op.
Als ik kijk naar de prijs van die startset van Fleischmann dan zou je ook kunnen kiezen voor de startset van Piko met b.v de ICE.
Die is digitaal, met regelcentrum en kun je eventeel ook nog een Piko Hondekop aanschaffen. dan hoef je alleen nog een decoder voor de hondekop aan te schaffen en je kunt met twee treinen tegelijk rijden.
Het is maar een idee, maar houd ons op de hoogte van je aanschaf en de bouw van je baan.
Het is al eens gezegd geloof ik maar als je overstapt van analoog naar digitaal dan hoef je de rails niet te vervangen.
Harm (eigenlijk het neefje van Harm)
Bedankt voor je reactie.
Zover ik zie op het internet is piko alleen in H0 formaat ?
Mijn keus is N.
-
Wat mij tegenhoud is eigenlijk dat ik nog niet een fatsoenlijke NL starterskit heb gezien, behalve die ik gepost heb van fleischmann.
Er zijn ook geen andere startsets in N te koop, alleen op marktplaats duikt er nog wel eens eentje van Minitrix op met een 1100 of 1200 en plan E. Je kan ook een Duitse set kopen met locs die ook in Nederland op grensbaanvakken komen/kwamen.
-
Interessant draadje..
Misschien ook nog een kleine overweging waard: Het in een U vorm leggen/bouwen van een modelbaan heeft ook het "voordeel" dat de baan bijna niet in een keer te overzien is. Met andere woorden Het lijkt of de trein daadwerkelijk ergens naar toe gaat. Je kunt niet in een oogopslag zienwaar de trein "uitkomt" dat zul je sneller waarnemen op een rechthoekige baan dan op een U vormige/langs de wand...
Jos
-
Zit een beetje te dubben met de diepte op het moment.
1m is vrij diep, ben bang dat dat niet goed gaat komen. 80 centimeter voelt wat beter aan.
Hoe groot is eigenlijk een bocht voor N ?
Ik las een paar stukjes terug over R1 en R2, wat houd dit precies in ?
-
Interessant draadje..
Misschien ook nog een kleine overweging waard: Het in een U vorm leggen/bouwen van een modelbaan heeft ook het "voordeel" dat de baan bijna niet in een keer te overzien is. Met andere woorden Het lijkt of de trein daadwerkelijk ergens naar toe gaat. Je kunt niet in een oogopslag zienwaar de trein "uitkomt" dat zul je sneller waarnemen op een rechthoekige baan dan op een U vormige/langs de wand...
Jos
Dat is een interessant stuk. Hierover had ik nog niet nagedacht. Ik twijfel alleen nog een beetje wat ik op de 2 lange "benen" ga doen. Misschien een station aan 1 kant, en iets van rangeren aan de andere zijde, of word het dan erg druk ?
Deze lengte is 3 meter, en kan eventueel nog worden in de verre toekomst.
-
Hallo Rien,
wat ik op de 2 lange "benen" ga doen
Ik ben geen "banenexpert" maar hier zijn zooo veel mogelijkheden...
En ervan is, waar vele die niet zoveel m2 tot hun beschikking hebben heel erg van dromen, : Gewoon een lang stuk( 2 sporig?) baanvak waar je de treinen langs ziet komen in een toepasselijk landschap! (een parade baanvak)
Jouw optie van een station aan de ene en het rangeerstation aan de andere kan ook , eigenlijk net zoals in het echt! Het ligt, "gescheiden "door het korte verbindingstuk( basis van de U) . in elkaars verlengde...
Ik hoop niet hier op dit forum dat we je overrompelen met ideen en mogelijkheden.. Maar op zo'n oppervlakte is gelukkig/helaas ;D veel te realizeren. Heel zeker in schaal N!
Daarmee bedoel ik dus met "veel" niet de hoeveelheid rails enzo, maar de thema's
Jos
-
Hallo Rien,
Ik ben geen "banenexpert" maar hier zijn zooo veel mogelijkheden...
En ervan is, waar vele die niet zoveel m2 tot hun beschikking hebben heel erg van dromen, : Gewoon een lang stuk( 2 sporig?) baanvak waar je de treinen langs ziet komen in een toepasselijk landschap! (een parade baanvak)
Jouw optie van een station aan de ene en het rangeerstation aan de andere kan ook , eigenlijk net zoals in het echt! Het ligt, "gescheiden "door het korte verbindingstuk( basis van de U) . in elkaars verlengde...
Ik hoop niet hier op dit forum dat we je overrompelen met ideen en mogelijkheden.. Maar op zo'n oppervlakte is gelukkig/helaas ;D veel te realizeren. Heel zeker in schaal N!
Daarmee bedoel ik dus met "veel" niet de hoeveelheid rails enzo, maar de thema's
Jos
Hoi Jos,
Bedankt voor je idee.
Eigenlijk is een lang baanvak helemaal nog niet zo'n slecht idee! Met een mooi landschap waar de trein door rijd.
Een stukje natuur waar de trein door rijd is toch ook wel erg mooi.
Ik kan hier genieten als ik de trein van Den bosch naar Zaltbommel zie rijden.
-
De boogstraal R1=192mm, de ruimte die je voor een 180 graden bocht nodig hebt zal 43cm(buiten diameter boog+ profiel vrije ruimte) zijn. R2=225,6mm, daarvoor heb je zeker 47cm voor nodig voor een 180 graden bocht. R3=396,4mm daarvoor heb je dan zo'n 84cm nodig en R4=430mm, daarmee kom je zeker op een 88cm uit.
je wil naast de rails nog wat ruimte overhebben want rails precies op de rand is niet mooi en als er dan een trein ontspoort lig hij meteen op de grond.
Ik ben bij de maten uitgegaan van de Fleischmann Piccolo rails.
Groetjes Michiel
Ps; de R1 en R2 bochten zijn verder best bruikbaar op plaatsen die niet in het zicht liggen.
-
Dan zou ik aan het eind van die U dus die R1 of R2 bochten kunnen gebruiken, en daar de trein een bos in kunnen laten rijden zodat hij het zicht uit rijd.
Of misschien een soort van aquaduckt.
Waar ben ik nu mee bezig, een baanplan bedenken. Tevens wintrack demo om te kijken of dat programma wat voor me is om te ontwerpen.
U vorm : Links een lang baanvlak, een mooie polderlijn (idee Den bosch Geldermalsen).
Rechts een Station. ben daar nog niet uit welk voorbeeld ik zal nemen.
Zou mooi zijn als het Den bosch zou zijn, maar heb ik nog geen spoor plan van gezien.
Het middenstuk. Dat ligt aan welk station het word. Misschien een klein station, zat zelf te denken aan station den bosch oost (als het grote station Den bosch Word). Verder zou daar dan een stukje stad Den Bosch op moeten komen. Vanuit daar gaan we het lange baanvlak op naar Zaltbommel.
Is er trouwes een nederlandsche gebruiks aanwijzing van wintrack ?
Zit nu te puzzelen, maar dat duits is niet mijn sterkste kant.
Tevens wil ik gelijk gebruik maken om iedereen te bedanken die mee denkt!
Geweldige sfeer hangt hier op het forum! Ik heb lang getwijfeld om iets te posten,
maar ben blij dat ik het gedaan heb.
Ondertussen heb ik al veel geleerd.
Zelfs al klein idee voor een baan.
-
Rien als je die krappe boogstralen gaat gebruiken, zorgen dan wel dat er nog een rechtstuk voor zit van een cm of 15 dat ook niet zichtbaar is. Zo voorkom je dat je als nog je rijtuigen haaks de hoek om ziet gaan.
Groetjes Michiel
-
Rien als je die krappe boogstralen gaat gebruiken, zorgen dan wel dat er nog een rechtstuk voor zit van een cm of 15 dat ook niet zichtbaar is. Zo voorkom je dat je als nog je rijtuigen haaks de hoek om ziet gaan.
Groetjes Michiel
15cm is dat genoeg ? Zijn toch vrije lange combinaties toch ?
Ik zal wel wat over het hoofd zien denk ik.
Verklaar u nader aub.
-
15cm is dat genoeg ? Zijn toch vrije lange combinaties toch ?
Ik zal wel wat over het hoofd zien denk ik.
Verklaar u nader aub.
Een wagon zal max 15 cm zijn. In de bocht hangt die buiten de rails. Wil je dat niet zien dan het genoemde rechte stuk er voor en je illusie is "perfect"
Succes,
-
hier een niet al te duidelijke tekening over het estetische probleem.
Arme preiserpassagiers...kunnen niet van de ene wagon naar de ander en met uitstappen in de buitenbocht knikkeren ze op de rails... ;)
Wel een beetje extreem getekend.. maar ik denk dat je goed ziet wat ze bedoelen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nbnbbnbn.jpg)
Jos
-
Klopt, daarom leg je die krappe bochten ook niet zichtbaar neer.
En inderdaad een rijtuig in N is max. een 17,2cm(27.5m) lang, en dan ben je er met een recht stuk van 15cm die je voor de bocht al uit het zicht legt aardig. Je zult de langste rijtuigen wel iets de bocht om zien gaan, maar je zal dan niet zien dat die bochten zo scherp zijn.
Groetjes Michiel
-
Ik snap dat stukje nog niet, voor de bocht een recht stuk.
Voordat de bocht begint ligt er een rechtstuk.
Of bedoelen jullie na elke bocht een rechtstuk ?
Verder wil ik eigenlijk de baan ophangen aan van die ijzeren muursteunen die je in hoogte kunt verstellen.
Is dat een idee ?
Vandaag naar apeldoorn om even te kijken voor een paar leuke boekjes. Het begint enorm te kriebelen!
-
Hallo Rien,
Wat we bedoelen( denk ik) is dat wij ,de als iets langer met de spoorwegmodelbouw bezig zijnde enthousiastelingen, de scherpe bochten( = r1 en r2: 19 en 22 cm radii) zoveel mogelijk proberen te vermijden cq te camoufleren/verstoppen Want voor de meeste van ons ziet het echt niet uit zo'n mooie lange intercity met 5-6 lange 16 cm wagons door een krappe boog te zijn glijden....De boogstralen die ze in het echt gebruiken( ik geloof vanaf 300 meter)= in N ong. 1 meter 80 :o ) zijn in onze beperkte ruimtes( zolder kamer kelder etc) bijna onmogelijk op schaal na te bouwen.. maar je bent al een heeel eind op weg als je de indruk wekt van een ruime boog/bocht als er op een bocht van 90 graden 4 tot 5 ic wagons passen...
Jos
-
Jos,
Bedankt voor deze heldere uitleg.
Hier ga ik zeker rekening mee houden.
Langzaam aan ga ik maar eens kijken naar het baanplan.
Zijn hier nog zaken waar ik rekening mee moet houden ?
-
mischien een tip aangezien je ruimte kan je in h0 heel veel realisere.
en iets wat mezelf gebeurt is: ik ben begonnen met n spoor en nu inmiddels h0 en dat is zoveel mooier spannender(sound en rook) en vraag me af waar ik ooit mee bezig ben geweest ;)
dus mischien tog nog eens die keuze voor n-spoor overzien?
Gr
-
Hallo d.kamps, provinciegenoot! ;)
u hebt gelijk:
aangezien je ruimte kan je in h0 heel veel realisere.
en iets wat mezelf gebeurt is: ik ben begonnen met n spoor en nu inmiddels h0 en dat is zoveel mooier spannender(sound en rook) en vraag me af waar ik ooit mee bezig ben geweest
dus mischien tog nog eens die keuze voor n-spoor overzien?
Dit is eeeeen van de vele tientalle afwegingen die groen80, (Rien),de komend weken( maanden ?) zal moeten maken... :o ;D
Maar als FERVENT N spoorder zie IK op de zolder van Rien een schitterend lang natuurgetrouw Noord- Brabants baanvak(ken)/ landschappen en lange( voor modelbouwbegrippen) IC's voorbij suizen... en lange perronsporen etc etc ;D ;D ;D....lol
Maar het is inderdaad zo : IN HO is hedentendage meer mogelijk wat dat betreft dan in N .
Maar wie weet over drie jaar of zo dan....? ;)
Jos
-
Ik ga met Jos mee ;)
Heb zelf nog een antiek minitrix setje : NS 1100 met 3 ic rijtuigen.
Dus als ik iets ga opbouwen, kan ik alvast wat laten rijden.
En die lange perrons zie ik ook voor me. Nu eerst een baan plan, en kijken hoe dat wintrack precies werkt.
-
Begonnen aan de zolder opruiming. Daar kwam ik nog een hele boel tafel pootjes tegen (metalen). Deze kun je via 4 gaatjes vastzetten aan een tafelblad. Zou dit wat zijn om een baan op leggen ?
Het is een hoogte van een 90 centimeter. Ik verwacht zittend daar geen problemen mee te hebben.
Wellicht met bout en moer vast zetten zodat het minder beweegt.
En misschien aan de muur nog een paar extra versterkings beugels plaatsen, zodat het niet weg kan.
-
Zeer zeker Rien!
De profesionele modelbouwers( nou in ieder geval vele) gebruiken deze wijze van bouwen ook. Ze gebruiken dan ook poten van metaal die met een verstelbare voet zijn voorzien: zit een schroefdraad in de poot zodat je de voet in hoogte/laagte kunt verstellen.
Afbeelding toont zo'n soort poot. Hij( de afb.!) is gemaakt tijdens de bouw van een modelbaan die in Bad Driburg( Du.) en is te bezichtigen( website: www. MO187.de (http://www. MO187.de) )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1168418717.jpg)
Jos
-
Kijk. Dat scheelt alweer wat duiten.
Echter kun je de pootjes die ik heb niet verstellen, maar goed daar is wel wat op te vinden, zoals bijgevoegde foto van jouw Jos.
is het verstandig om een framewerk te maken en daarop eventueel platen leggen, of platen direct erop te leggen ?
-
Persoonlijk zou ik voor een frame kiezen van balkjes van +/-4x4cm met daar op 6mm berken triplex.
Groetjes Michiel
[Edit]; Oohja ik houd dan zo'n 30cm ruimte tussen de balkjes, dus op een vierkante meter liggen zowel in de lengte als breedte 4 balkjes onder.
Ps; als je met niveaus gaat werken dan zou ik dat gewoon vanaf die plaat opbouwen en geen sporen door uitsparingen in het frame laten lopen.
-
Ah kijk aan. Goeie tip.
Denk niet dat ik met niveaus ga werken. Vind dit al ingewikkeld genoeg.
Verder heb ik op een site gelezen voor Nl landschap dat ze over de hele plaat een laag piepschuim leggen van een paar centimeter om zo slootjes en eventueel andere plasjes te creeeren. Is dat wat ?
Anders moet je gelijk door de onderplaat heen.
-
Is dat wat
Ja hoor Rien, dat is wat!!!
...Misschien ook eens denken aan styrodur, dat "hardere" soort schuimplaat. Is wel its duurder maar beresterk en je kunt er zo alles op zetten/ verven/plakken( wel op waterbasis) of de plaat ff behandelen met een flinke grondlaag latex kleur : "Hollandsche boodem"
Jos
-
Groen80:
Denk niet dat ik met niveaus ga werken. Vind dit al ingewikkeld genoeg
Rien denk vooruit, denk aan de toekomst..het modelbaan virus is krachtiger dan je denkt :o en tot zeer hoge leeftijd actief... ;D ;D
Maar daar zijn ook weer vele manieren voor om "op nivo" te werken...da's pas fase 22...
Jos
-
Probleem is als ik daar nu al over denk dat ik de kluts kwijt raak. Das veel te veel info voor nu. De bomen en het bos.
Ik wil eerst beginnen met 1 wand te voorzien van een "baan"
zodra ik die klaar heb dan ga ik de U afmaken.
Mijn idee is dat ik tegen de muur begin met een station.
Wat is een reele lengte kwa station in N ?
Verder valt mij op dat ik hier in de polder regelmatig dubbele koplopers zie, of dubbele dubbeldekkers, is dit ook te realiseren ?
Ik bedoel onderstaand :
(http://www.spoorwegmaterieel.nl/Treinen-1065.jpg)
-
Uhm ja dat kan, maar er zijn meerdere manieren voor, de simpelste is één stel met aandrijving en een of meer stellen zonder( ik zou dat doen door het verwijderen van tandwielen zodat je die makkelijk terug kan plaatsen en het stel zo ook weer zelf kan laten rijden.
De 2e optie is met digitaal, hoe dat werkt weet ik niet maar met digitaal rijden schijnt het makelijk te kunnen in dubbeltractie rijden.
De 3e optie is je stellen gewoon aan elkaar koppelen kan opzich wel alleen zitten daar een hoop nadelen aan.
De 4e optie is wat ingewikkelder maar wel mooi, maar eigenlijk alleen in h0 goed uitvoerbaar. Dan houd iederstel zijn aandrijving en moet je zorgen voor 2 door gaande stroomdraadjes door je hele trein met stroom geleidende koppelingen. Ieder stel heeft dan een klein dubbelpolig schakelaartje nodig waar mee je kan kiezen of hij stroom neem uit zijn wielen of uit de doorgaande kabel. Het idee is namelijk om alle motoren stroom te geven vanuit de voorop lopende draaistellen zodat je maar een kort stroomloos stuk nodig heb om je trein stil te zetten.
Dit idee heb ik eigenlijk ooit eens bedacht voor het geduwd rijden van trek/duwtreinen. De bedoeling was om de duwende loc stroom te geven via het stuurstandrijtuig.
Dit verhaal heb ik nooit in de praktijk uitgevoerd want niemand in mijn omgeving had het nodig.
Groetjes Michiel
Ps; om analoog meerdere motoren samen te laten werken heb je wel aandrijvingen nodig die goed gelijk lopen, maar volgensmij mag dat met een paar ICM's niet al te veel problemen geven.
-
Klinkt vrij ingewikkeld allemaal ??? Denk dat ik voorlopig maar even niet in de spits ga rijden dan.
Gelukkig zie ik ook veel enkele rijden.
Een intercity van 320 meter is dat 2 meter in N 1:160 ?
Dus dat word een aardig station.
Styrodur schijnt bij de gamma te koop te zijn : 100 x 50 x 5
kosten schijnen mee te vallen 10euro voor 5 platen.
De rails zelf moeten die daarna nog op kurk ?
Of vloer isolatie zie ik op een website. 3mm dik
-
ja, die berekening klopt helemaal.
320 meter is zo'n 10 bakken, voor een normale trelduw-icrm (10 rijtuigen+loc) is 2 meter in schaal N volgens mij net niet genoeg ;)
-
Helaas, dat is net wel genoeg ;) Een rijtuig is 26,4 meter in het echt, in N is dat zo'n 16,5 cm. Voor 10 rijtuigen met loc heb je dus zo'n 1,90 m nodig.
2 Koplopers kan je wel aan elkaar zetten, zo heb ik ze soms ook rondrijden. Let er wel op dat ze ongeveer even hard rijden anders is het niet goed voor de motortjes.
-
Hallo groen80,
kosten schijnen mee te vallen 10euro voor 5 platen.
zijn dat geen polestyreenplaten. Het "gewone"piepschuim- met- de- bolletjes"?? :-|
En kijk is ff op google earth naar station Den- Bosch...en kijk eens hoe lang dat emplacement is.... omgerekend in schaal N: meeeeters! :o
Als je je beperkt tot het station zelf ( met omgeving )zul je zeer zeker de boel moeten "inkorten". Wat heel normaal is in de modelspoorwereld ;)
Het leuke/spannende aan het ontwerpen is denk ik de "sfeer van" het "karakter"van zo'n station te vangen/weer te geven...
Jos
-
Helaas, dat is net wel genoeg ;) Een rijtuig is 26,4 meter in het echt, in N is dat zo'n 16,5 cm. Voor 10 rijtuigen met loc heb je dus zo'n 1,90 m nodig.
en dan heb je nog een loc ;)
dus dan moet je 2.10 rekenen, want het is niet realistisch om precies 0 cm over te houden :)
-
Loks in N zijn geen 20 cm, ik had de loc trouwens al meegerekend. 10 x 16,5 + 15 = 190 cm. ;)
-
Hallo groen80,
is dat geen styropor. Het "gewone"piepschuim- met- de- bolletjes"?? :-|
En kijk is ff op google earth naar station Den- Bosch...en kijk eens hoe lang dat emplacement is.... omgerekend in schaal N: meeeeters! :o
Als je je beperkt tot het station zelf ( met omgeving )zul je zeer zeker de boel moeten "inkorten". Wat heel normaal is in de modelspoorwereld ;)
Het leuke/spannende aan het ontwerpen is denk ik de "sfeer van" het "karakter"van zo'n station te vangen/weer te geven...
Jos
Zou dit er ook zijn in een soort van baanplan voor wintrack of iets ?
Dan is het wellicht makkelijk in te korten ofzo.
-
groen80:
Zou dit er ook zijn in een soort van baanplan voor wintrack of iets ?
Dan is het wellicht makkelijk in te korten ofzo.
Ik dacht/hoop alleen een schematische weergave van het stationsemplacement....alleen weet nu ff niet zo snel de website waar dit opstaat. Het is een website waar , ik geloof, alle stations van Nederland in schematische weergave staan afgebeeld. ( en ook heel veel buitenlandse!)
Moet het ff opzoeken...
Misschien weet een meelezende forumiaan hier nog sneller een antwoord... ;)
Jos
Jos
-
www.sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl)?
-
Jaaaa dat is'm..
Heb'm meteen bij de fav. gezet
EN....den Bosch anno 1970 staat erin! met een tekening op schaal!!!
mooier kann't toch niet ;)
Bedankt hvh!
-
Echt geweldig zeg!
Daar kunnen we wat mee.
Dat word nog een heel karwei denk ik zo, als ik het voor mekaar krijg.
heb wat aangepast. Dit is zoals het nu is :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/denbosch.gif)
Dit wat ik wellicht zou kunnen realiseren, heb echt geen idee wat de maten hiervan zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/denbosch_2.gif)
Wat zijn de standaard maten dat de rails uit elkaar ligt ?
Is dit ook ergens op te zoeken ?
(ondertussen maar even winrail aan het proberen, daar zit een duidelijke handleiding bij).
-
hallo Groen80,
Probleem is als ik daar nu al over denk dat ik de kluts kwijt raak. Das veel te veel info voor nu. De bomen en het bos.
ha ha bomen en bos daar heb ik geen problemen mee ;D
maar snel terug naar het onderwerp van gesprek:
Da's best wel heeeel veel werk zo'n station bouwen met al die wissel(s)straten, kruiswissels etc ...afgezien nog van de electrische installatie hiervan.... :o
Of ga je een klein gedeelte hiervan, om te beginnen, na bouwen?
trouwens maten:
ik ben dan heel karig met de ruimte..
Stel de groene vlakjes( perron/station= 190 centimeter..doe er links en rechts hezelfde ongeveer bij en dan weet je genoeg...
Je zou het "bovenste"en "onderste"gedeelte van het station op het plaatje ook in een ("flauwe") bocht kunnen leggen.
he he ga je dan toch de hele zolder gebruiken???! ;D
standaardmaat...ik meen ongeveer 34-36 mm( afhankelijk van het merk trix of Fleischmann) hart op hart( peco heeft ze nog "dichter" bij elkaar liggen: 26mm hart op hart
Jos
-
Ben bang dat het inderdaad wat te veel van het goede is.
ben nu aan het prutsen in winrail, maar er gaat voor een vermogen aan wissels in. Dus dat word eerst maar eens een klein gedeelte nabouwen.
Wel met de optie om het helemaal te krijgen, maar das nog even toekomst.
Voorlopig heb ik dus nog even niet genoeg aan 3 meter lengte. Als het perron al 1 meter 90 is. en die afstand ervoor en erna, zit je toch al aan 6 meter.
Dan word 1 kant tegen de muur een compleet station.
-
kan toch!? :)
-
zit alleen die tekeningen uit te pluizen ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/denbosch3.gif)
neem aan dat die kleine X jes kruisingen zijn, en dat grote kruis in het midden ?
En verder de getallen die erbij staan zeggen me niet zoveel.
-
Die kruisjes met extra aftakkingen zijn engelsche wissels. Het grote kruis in het midden vormt, samen met de omliggende (engelsche) wissels een kruiswissel.
De nummers die er bij staan zijn de wissel nummers. Ga er maar eens in het echie kijken, dan zie je op/bij elke wisselsteller een bordje staan met dat nummer erop.
Onderaan zie je nog een stop/ontspoorblok (St197) die het onbeveiligde spoor beschermd.
Groet, Erik
-
Hallo groen80,
Met alle respect Rien maar ik denk dat je eerst( lijkt me beter) wat websites/ literatuur moet gaan naslaan/bekijken over het spoorwegbedrijf "in-het-echt"...
heb je de "Encyclopedie"al eens geraadpleegd?( links , onder "Hoofdmenu"( trouwens had ik ook moeten doon i.v.m stationplattegronden! :-[ ;D
Daar staan ook weer linken naar andere sites...
Misschien komen er in eerste instantie NOG meer vragen op je af :-|....Maar daar krijg je vanzelf/in de loop der tijd(en) een antwoord op!
Jos
-
Hallo Rien,
Allereerst welkom!
Je bent je duidelijk aan het orienteren, maar je komt steeds verder tot een besluit. Dit forum zal je zeker verder helpen met je uiteindelijke keus.
Ook je gedrevenheid en de historische liefde voor het modelspoor klinkt bij velen van ons als zeer bekend.
Mijn historie is eveneens zo gelopen en ben nu sinds kort eigenaar (met overigens een aantal medeeigenaren) van een heus analoog bloksysteem met veel mogelijkheden. Deze aanschaf was in eerste instantie voor onze eigen baan (ca100 m2). Maar we willen ook anderen van dit mooie bloksysteem laten genieten op basis van puur modelbouw. Dus niet op commerciele basis.
Ook kunnen we helpen met het baanontwerp.
Je ziet mogelijkheden genoeg.
www.terailways.nl
met groet
Riber
Ps. had dit al geschreven op "Even voorstellen".
-
Uiteindelijk komt het best goed.
Begin langzaam aan een beetje winrail onder de knie te krijgen.
Ben al bezig met een fictief station, en kijken waar ik tegen aan loop.
Valt nog niet mee om alles passend te krijgen trouwes.
Zijn er basis regels waar een station aan moet voldoen ?
-
Ja! ehh nee...Ik weet niet of er "regels" voor zijn, maar een hele grote "vuist"regel is dat treinen die stoppen of doorrijden zo weinig mogelijk gehinderd= oponthoud ( moeten) worden en als er toch noch van de doorgaande route afgeweken zou moeten worden, dit zo eficient mogelijk. M.a.w.: met zo weinig mogelijk treinbewegingen...wissels omleggen , keren van de trein...etc dus dan kom je eigenlijk weer op zo'n "recht mogelijke baanvakken uit"( is wel een beetje omslachtig beschreven..)
Jos
-
Zijn er basis regels waar een station aan moet voldoen ?
Ja, zo moet er minimaal een wissel liggen (anders is het een halte) en er moet een voorziening zijn voor het in en uitstappen van passagiers of het laden /lossen van goederen 8)
Groet, Erik
-
Ben even aan het rommelen in winrail.
Heb iets gecreeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/idee3_rien.jpg)
Lengte is 6 meter
Blokken van een meter.
Station waar trein stopt voor passagiers is 2 meter
Ik krijg het in winrail niet voor elkaar om tot max 1 meter te gaan. Dus 1 rij witte blokken weg denken aan onderkant.
gezien ik echt geen idee heb, had ik het idee ik gooi wat op papier, en ga leren van de reacties.
Ik wil niet dat er extreem veel rails op de baan komt, veel bochten werk ook niet. Als ik bij ons bij het spoor kijk is dat ook doorgaans recht (den bosch--> zaltbommel)
het kriebelt zo hard ondertussen.
-
Niet slecht! :)
ga verder!
Ik bedoel "werk" het station wat verder uit... ;)
Jos
ps: kun je niet een draadje openen in : "Baanplannen" want daar zitten de echte bane-plannen-kenners ;)
-
Heb je wat tips omtrent dat uitwerken ?
Heb hier echt al uren op zitten zweten. Op zicht wel goed om het programma een beetje te leren.
-
Je ziet binnen een paar dagen kom je al een eind verder en je hebt veel meedenkers.
Heb je ook gedacht aan de bogen en ga je deze vloeiend maken, liefst met een zo groot mogelijke straal. Zou daar nu al rekening mee houden ivm verdere rijgedeeltes.
met groet Riber
-
Begin langzaam aan te denken om de tafel te bouwen.
De tafel word dus 1meter diep. Is het handig om modules van 1 x 1 te maken ?
(via scharnieren aan elkaar te houden, en recht) Dat zou in eerste instantie zijn 6 blokken / modules.
Verder zit ik te kijken hoe het dan met de stroom moet, en de rails natuurlijk. Sluit je dan een 2e set kabels aan op de rails bij elk blok ?
-
Hallo groen80!
Begin langzaam aan te denken om de tafel te bouwen.
Denken lijkt me geen probleem...maar wacht nog ff met het daadwerkelijke bouwen ervan. Mischien blijkt die meter toch nog te breed!??
Is het handig om modules van 1 x 1 te maken ?
Ja, want je weet nooit of je de Jackpot gaat winnen en in een kasteeltje gaat wonen ;D, m.a.w. dat je zou kunnen verhuizen o.i.d.
en je hoeft je niet precies an die een meter te houden....soms spelen de maten van het hout waarmee je de modules maakt ook een beetje een rol.( 120 x 80cm zou een goeie maat kunnen zijn...)
Misschien dat hier ook nog iemand anders op reageert dit in verband met het fenomeen: modulebaan: zoals Nedtrack. Dit zijn "modelbanen"die gemaakt/bestaan uit modules van ong. 120 x 40 cm. en die door modelbouwers in heel het land gemaakt worden en om de zoveel tijd komen ze samen en bouwen dan een baan met al die modules en dat kan best wel een grote worden( 20 25 meter...!! Ze maken/hebben wel afspraken gemaakt omtrent de compabiliteit van de modules, zodat alles ook netjes past..
Er zijn er verschillende in Ned. en Europa.( google maar ff naar bijv fremo of Nedtrack bijv. of kijk ook eens in de encyclopedie of gebruik de zoekfunctie
Trouwens de ruimte waar de toekomstige baan komt te staan is een zolder of niet? Heeft die zolder een "hoog" dak( zadel dak?) en hoe hoog is die dan en de breedte. Dit i.v.m de bereikbaarheid van de achterste sporen/scenery!!
over de blokken: die hoeven niet persé op de scheidingen van de modules/bakken te liggen.
Over de "stroom"kan ik alleen dit vertellen: Maak een soort( iets dikkere) "ringleiding"om de baan en "tak"daar telkens een ( dunnere)draadje af voor het voeden van de rails met stroom..
Verder weet ik niet veel meer over ..tis niet mijn terrein
Ik denk/hoop dat je vooral in de toekomst hier het forum zal moeten raadplegen maar begin dan met een nieuw draadje in het desbetreffend deel van dit forum waar hierover gecorrespondeerd wordt.
Ik geloof hierzo: https://forum.beneluxspoor.net/index.phpboard=8.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.phpboard=8.0)
succes!
-
Is het handig om modules van 1 x 1 te maken ?
Uhm modules van 1x1m lijkt leuk maar het kan zijn dat als je een wisselsstraat wil leggen je meer ruimte nodig hebt en dat je dan naar een grotere maat toe moet. Dat is ook de reden dat mijn modules 1,5x1m zijn op eentje na. Als je het met 1x1m kunt moet je zeker niet naar 1,5x1m maar hou er rekening mee dat dat nodig zou kunnen zijn.
Modules aan elkaar maken doe ik met draadstangen en vleugelmoeren, ideaal vind ik zelf, het is perfect los te maken en vast te zetten. Als stekker verbindingen heb ik toen er nog gereden zou worden van die kroonsteen stekker blokken gebruikt, daar kan je 12 draadjes per stekkerblok door heen doen en die dingen kosten €2,50 ofzo.
Rien als ik zou was zou ik eerst het ontwerp af maken en tijdens het onwerpen kijken hoe de maten van je modules het beste uitkomen.
Groetjes Michiel
-
Het is een zolder inderdaad, met hoog dak. laagste punt is 1 meter hoog, hoogste punt 2,5 - 3 schat ik in. Dus daar verwacht ik geen problemen mee.
De breedte is 9 meter, en ik ga tot 6 meter nu. Dus ik heb sta ruimte genoeg.
Onderbouw:
Triplex platen heb je in 122 X 61 X 15 milimeter blijkbaar. goed voor de ondergrond.
wat ik ondertussen gezien / geleerd heb is :
1 : Triplex onderplaat
2 : Roofmate / XPS (dakisolatie) over het geheel
3 : Een latje voor omlijsting
4: Onderzijde, 2 balkjes zodat een holle ruimte ontstaat voor stroom kabels etc
5: Eventueel die onderzijde afsluiten met een triplex plaat.
Moet nog eens goed nadenken over die modules, en wat op het internet zoeken. Ga zowieso vanavond eens even de formido in om even te kijken wat er allemaal is kwa materiaal.
-
1 : Triplex onderplaat
2 : Roofmate / XPS (dakisolatie) over het geheel
3 : Een latje voor omlijsting
4: Onderzijde, 2 balkjes zodat een holle ruimte ontstaat voor stroom kabels etc
5: Eventueel die onderzijde afsluiten met een triplex plaat.
Hoe bedoel je???? :o :o ???
Kijk niet ff , maar wat langer! ;)naar de encyclopedie: http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec7/sec94 (http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec7/sec94)
Jos
-
adem in adem uit ;D
Wat ik bedoel staat hier beschreven :
Klik (http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/de-ondergrond-van-je-modelspoorbaan.html)
-
Is 15mm dik triplex niet wat dik, ik gebruik al jaren 6mm triplex, werkt perfect en je komt er simpeler doorheen als 15mm lijkt me.
Groetjes Michiel
-
Hallo groen80:
Ôhhh die methode..
Uhhm tsja, het is een van de vele maar voor een baan die jij voor ogen hebt in de toekomst die denk ik 3 tot 4 keer zo groot wordt als de besproken N baan.
Zelf heb ik niet zo'n vertrouwen in deze methode... :-| :-[
Ik denk meer aan de "open bouwwijze"
Dus een geraamte/ stellage van"T" vormige langsligger( in de lengte = 6 meter) van de baan en dwars( 90 graden) hierop latten( kan ook van triplex! )van ongeveer10 X 1 1/2 tot 2 cm, 30 cm hart op hart= 30 cm uit elkaar, en daarop de strook triplex( ong. 3-6mm dik zoals Michiel/ Neudalhausenstadbahn al schreef) en die dan enkele cm breder moet zijn dan de rails +"spoordijk die erop bevestigd worden( zie encyclopedie)
De ruimte tussen de sporen en emplacementen vul je op met bijv styrodurplaaten of zo of met gaas en gips = nog vele andere mogelijkheden maar dat lijkt me wat erg vroeg om daar al over te schrijven... ;)
Het grote station bouw je natuurlijk op een grotere gesloten plaat triplex
Jos
Dit is , in het begin, wel weer meer denkwerk, maar "fouten/ correcties, zijn relatief makkelijker uit te voeren.( denk ik)
'K weet zeker dat er hier forumianen zijn die hier veel meer kaas van hebben gegeten als ik :-[ ;)
Jos
-
Het probleem is dat ik zo gruwelijk onhandig ben. Een ikea kast daar heb ik al moeite mee om dat in 1 keer goed te doen. Dus ik vond een bak zo handig. onderstel daar platen op, helemaal vol met dat xps isolatie. en dan aan de slag.
Ik zie daar dus echt als een berg tegenop. Die open constructie.
-
Jos,
De bouwwijze hangt volgens mij niet af van de grootte van de baan. In module bouw kies je een methode en kopieert die een x-aantal keer. Je geeft wel aan dat het station wel met een gesloten plaat moet. Het station kun je ook op een open constructie bouwen.
Rien,
Kom op Eurospoor (http://www.eurospoor.nl) maar kijken hoe het er uit ziet.
Ik heb zelf modules volgens de NedTRAK (http://www.nedtrak.nl)-norm, maar dan gebaseerd op de triplexstandaard van 120x60. Zelfs ik kon die, zonder IKEA-kennis, in elkaar krijgen.
Groet,
Erik
-
Sorry ik heb een denkfout gemaakt!! :-X :-[
Het moet een baan worden met modules/segmenten. Ik was er van uitgegaan dat de baan -aan-een-stuk- moest worden...dom!
Maar je zou de lange dragers wel kunnen handhaven en daar de modules/segmenten op zetten/stellen en goed met elkaar verbinden.met een van de vele methodes.....
Kroko: grootte bedoel ik ook diepte..
Ik heb op enkele andere forums gelezen dat als je alleen maar dik triplex/multiplex gebruikt met een latje erlangs dat best wel tot de mogelijkheid bestaat dat de plaat toch een beetje kan gaan kromtrekken..
Zeker als je veel met houtlijm/water etc. voor het ballasten en gips of zo in de weer bent...al is het maar 2 mm en daar zit nou net de railovergang( Murphy's law)!
Maar, Rien, je zou inderdaad zoals kroko schrijft eigenlijk een bezoekje aan Eurospoor moeten brengen en als dat op zondag is zien we elkaar zeker! ;) en kijken naar de "bakken"= modules van kroko( Nedtrack) of die van ons :P ;)
Jos
ps en dan toch "maar" met een beetje kleinere maat baan beginnen? :)
-
Zat inderdaad te denken om het maar es wat kleiner te beginnen. Wel met de optie om uit te breiden natuurlijk, het worden modules van standaard triplex platen (122 x 60) daarop een laag xps (dakisolatie) voor het uitsnijden van eventueel slootjes of andere zaken. Onderkant baan blijft deels hol voor de bekabeling.
Is het wellicht handig om de plaatjes triplex te voorzien van grondverf, zodat het beter tegen vocht bestand is ?
-
Hallo groen80!,
ja hoor kan nooit kwaad. Denk je er ook aan dat je eerst alles vastlijmt en/of schroeft en dan pas verft...want of geverfde houten delen houdt de houtlijm niet zo goed( wat een hout zeg...)
Misschien ook als je gaatje boord deze ff aantippen...?
Weet alleen niet precies hoe je materialen etc op deze geverfde platen/hout moet bevestigen....ik denk met.met bisonkit en schroeven/nagels...?
Maar als een goed frame( onwrikbaar) hebt voor de modules dan denk ik dat goeie houtlijm ook voldoet voor het plakken van de "schuimplaten"
Ik geloof er is speciale lijm voor.
Hier op dit forum weet vast en de zeker iemand welke...of wat voor soort ;)
succes..
Jos
-
volgens mij wel jah, daar is speciale lijm voor.
Dus dat ga ik eens proberen test bakje in klein.
Heb trouwes vanmiddag een boek gekocht :
Praktisch handboek
Modeltreinen
(Bernhard Stein).
Tot heden erg tevree over het boek.
Veel tips over het creeeren van baanplan, station.
Dit in combinatie met het forum, een geweldig set.
-
Ik denk zelf dat het schilderen van het triplex niet nodig is, ik heb het zelf nog nooit gedaan en ook nog geen reden gezien om dat te doen.
Wat lijm betreft zou ik zeggen, lijm alles wat maar mogelijk is met gewone houtlijm. Dit kan je later namelijk altijd losweken door het weer nat te maken. Zo had ik v/d week een module in enkele uurtjes gedemonteerd. De gebouwen die geschroeft( met marklin railschroefjes) of met houtlijm gelijmd waren kwamen er redelijk goed af en konden vrij snel elders herplaatst worden. Een gebouw dat met contactlijm gelijmd was kwam er minder goed vanaf.
Ps; ik heb het hier dus over alles wat op of aan een baan gelijmd moet worden, plastic bouwpakketjes moet je dus niet met houtllijm in elkaar gaan zetten.
Groetjes Michiel
-
Ik begrijp dat je voor de gebouwen andere lijm gebruikt.
Maar gebruik je wel houtlijm om die gebouwtjes aan de baan te lijmen ?
- Verder zag ik een stukje op internet over de rails bedding. Sommige gebruiken daar kurk voor, of helemaal niks. Nu lijkt mij dat kurk wel mooi, dan ligt het letterlijk wat hoger
- Ook zag ik dat sommige met spijpertjes de rails vastzetten, maar dat er ook zijn die met verf een lijn trekken, daar de rails op, en daarna bestrooien met "steentjes". Hiermee blijft de rails dus ook plakken. Maar volgens mij krijg je die verf er daarna nooit meer af ?
Gezien ik zelf dus met xps ga werken van een aantal centimeters dik, heb je lange spijkers nodig (als ze er zijn), of de verf methode en geen spijkers ???
-
Hallo groen80,
Gezien ik zelf dus met xps ga werken van een aantal centimeters dik, heb je lange spijkers nodig (als ze er zijn), of de verf methode en geen spijkers
EEN van de vele methodes is het bevestigen van rails met verdunde houtlijm en wat druppels afwasmiddel....Dit wordt voorzichtig op de van te voren van ballast( hele fijne steentje bijna op schaal) voorziene rails, gedruppeld. De rail kun je fixeren/ vast zetten met lange draadnagels( naaldachtige "spijkers" )die je meestal in de aanwezige gaatje van de rails kan steken/prikken. Soms moet je links of rechts van de rail, meestal bij flex. rail, wat x tra draadnagels gebruiken. Duw de nagels niet helemaal in het schuim..ken je ze naderhand er makkelijker uittrekken!
Wat Michiel schrijft over het weer oplossen van de houtlijm wil ik zeker onderstrepen!!
Ik denk ook , ik doe het in ieder geval, dat je gebouwen kan vastplakken met houtlijm! het is bijna onzichtbaar( moet je wel geen hele klodders gebruiken!) en is het niet goed/staat het scheef o.i.d. : gewoon bevochtigen, ff( tijdje) wachten en losmaken...
Wat de kurkbedding betreft: geen slecht idee! Ik zou het ook toepassen omdat zowat het hele nederlandse spoorwegnet een soort "fundament" heeft in de vorm van een spoordijk en links en rechts een (piep)klein slootje/ greppeltje voor de afwatering....Volgens mij is dat trouwens niet typisch nederlands een spoordijkje. Kijk maar eens naar spoorlijnen in de bergen... daar liggen de rails ook in de ballast!
Volgens mij kun je dat ook lezen in dat boek van bernhard Stein!
Of hier in de zoekfunctie: "ballast" of" baanlichaam" of "spoordijk" intypen...
succes
Jos
-
Het verven van de ondergrond kan inderdaad overbodig zijn, indien je er toch iets anders over heen plakt. Blijft dan het eventueel evrven van de zijkanten.
Kurk, ja, misschien zijn de xps-platen van zich al dempend genoeg. Neem, als je toch kurk gebruikt, de zachte platen (IKEA?) en niet de harde vloertegels.
Bij het ballasten kun je de rails ook tijdelijk fixeren met kopspelden.
Zorg bij het lijmen er wel voor dat je geen lijm gebruikt die de platen oplost.
Groet,
Erik
-
Erik..Ja natuurlijk!...de kopspelden,'k was 't helemaal vergeten.....
Die zijn nog makkelijker in gebruik!
Zullen de vingertoppen zeker op prijs stellen... ;)
Trouwens Rien, je zou de spoordijken van je baan ook van hetzelfde mat. kunnen maken(xps) Ik dacht zelfs dat ze ook platen xps als "ondervloer"voor laminaat verkocht worden in de dikte van 3 mm( in N is dat ong. een 1/2 meter)
Jos
-
Ah. Ik zat te denken aan de kurkstrips die je koopt bij de hobby winkel. had die voorheen ook een paar voor de h0 baan. Nu weet ik niet of ze er ook zijn in N formaat natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat ze bij de ikea goedkoper zullen zijn dan in de hobby winkel.
Goeie tip.
En 3mm van xps zou ook nog kunnen natuurlijk. Eens kijken. Het gaat mij niet zoveer om het dempen, maar meer om de echtheid omdat het spoor toch altijd wat hoger ligt.
-
Dan maak je de spoordijk toch door het graven van een sloot aan weerszijde van het spoor?
Erik
-
Op zich is dat ook niet een verkeerd idee. Echter ligt het spoor dan evenhoog als het bij gelegen weiland. Denk toch dat ik het hoger wil leggen, een paar millimeter is al voldoende . 3mm zoals Jos aangaf.
-
Hebben ze voor de bochten eigenlijk ook die kurk strips ?
heb alleen rechte stukken gezien moet ik bekennen.
Wellicht kijk ik niet goed.
-
Ik geloof dat je die kurk stukken kan buigen en zo dus ook in een bocht kan leggen.
Groetjes Michiel
-
Mocht je het idee hebben dat de kurkstrips niet buigzaam genoeg zijn, kun je ze in de lengte precies door midden snijden( met een scherp hobbymes/stanleymes langs een stalen liniaal) en dan langs de vooraf getekende hartlijn plakken...bijv met bisonkit...of zo...
Jos
-
Ik denk dat ik tussen de regels door lees dat jullie iets anders gebruiken voor de beddings ?
-
Er loopt al een draadje over isolatie/ondergrond:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6300.0
Groet Jaap