BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 29 January 2014, 11:30:06
-
Donderdag 30 januari 2014 ontvangt Het Spoorwegmuseum de sleutel van de Wagenmakerij Venlo-Blerick Het monumentale gebouw gaat dienst doen als museumdepot. De Wagenmakerij stamt uit 1890 en is met 7.375 m2 een van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland. Tot enkele jaren geleden was het gebouw, dat al tientallen jaren geen functie meer had, ernstig verwaarloosd. Stichting BOEi is in 2007 eigenaar van de Wagenmakerij geworden en heeft samen met onder meer de BankGiro Loterij en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) de middelen bijeengebracht om de restauratie en de herbestemming te kunnen realiseren. Het Spoorwegmuseum is de voornaamste huurder en heeft inmiddels een deel van haar collectie ondergebracht in het monumentale pand. Het Spoorwegmuseum is erg blij met het nieuwe onderkomen. Hoofd Collecties Peter-Paul de Winter: “De Wagenmakerij is een enorme vooruitgang voor Het Spoorwegmuseum. Het biedt ons niet alleen meer ruimte voor opslag, we hebben nu ook meer faciliteiten om klein onderhoud uit te voeren”. De collectie rollend materieel van Het Spoorwegmuseum bestaat uit circa 120 objecten. In het museum in Utrecht is de tentoonstellingsruimte beperkt, de getoonde collectie wisselt daardoor regelmatig. Met de Wagenmakerij in Venlo-Blerick beschikt het museum nu over voldoende opslagruimte. De restauratiewerkzaamheden zijn uitgevoerd door Schakel & Schrale, onderdeel van BAM Utiliteitsbouw, en is eind 2013 afgerond. Het dak is gerenoveerd, de buitengevels zijn gerestaureerd, alle stalen ramen zijn geschilderd en rondom is nieuwe bestrating aangelegd. Binnen liggen nieuwe vloeren en er zijn installaties ingebouwd die voldoen aan de eisen van deze tijd. Bij de restauratie is er bewust voor gekozen om de sporen van de geschiedenis, zoals het patina van de bakstenen en de schade die in oorlogsjaren is opgelopen, zichtbaar te laten.
Historie Wagenmakerij Venlo-Blerick
Vanaf 1860 is het spoorwegnet in de regio Limburg - Nijmegen fors uitgebreid. Een groeiend spoorwegnet betekent ook dat er steeds meer spoorwegmaterieel nodig is. Versleten exemplaren moesten worden gerepareerd of vervangen. In de loop van de jaren ontstonden her en der in Nederland dan ook werkplaatsen en onderhoudsbedrijven. De Wagenmakerij Blerick opende op 1 maart 1890 haar deuren. In de hoogtijdagen van de wagenwerkplaats werkten wel 160 mensen dag in dag uit om de wagons te repareren. Met het sluiten van de kolenmijnen was er echter steeds minder vervoer nodig en werd de werkplaats overbodig. Op 28 februari 1969, bijna 80 jaar na de opening, werd de Blerickse wagenwerkplaats om economische redenen gesloten. De gebouwen liggen op een perceel van 1,6 ha en zijn aangesloten op het hoofdspoorwegennet. De Centrale Wagenmakerij van de Nederlandse Spoorwegen op het rangeerterrein van Blerick is met 7.375 m2 een van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland. Het gebouw is in 2002 tot industrieel monument verklaard.
Bron:spoorwegmuseum
-
Ja, dat is mooi.
Het wordt overigens nog een gedoe om het museum een spooraansluiting te laten houden. De grond onder die paar kilometer spoor is te interessant in Utrecht. Ik heb me altijd afgevraagd waarom er niet in een eenvoudige aansluiting in Lunetten is voorzien.
-
Anderzijds gebruikt het spoorwegmuseum de loodsen in Blerick al jaren. Dus zo nieuw is het gebruik van dit onderkomen nu ook weer niet.
Groetjes,
Emiel
-
Het museum is verhuisd van de hoge naar de lage loods ;)
Mvg,
Robin
-
Kunnen ze die schaatsbaan daar gelijk ook opslaan ;D
Zou leuk zijn (en het levert ook wat op) om Blerick af en toe open te stellen voor bezoekers.
-
blijft toch een beetje apart om museummaterieel tussen utrecht en blerick heen en weer te gaan sjouwen terwijl er ten noorden van utrecht cs de laatste jaren een paar bruikbare loodsen zijn platgegooid... zal ook wel met die interessante grond te maken hebben, hoewel er op dat stuk nu al een tijd bar weinig gebeurt.
-
Ja, dat is mooi.
Het wordt overigens nog een gedoe om het museum een spooraansluiting te laten houden. De grond onder die paar kilometer spoor is te interessant in Utrecht. Ik heb me altijd afgevraagd waarom er niet in een eenvoudige aansluiting in Lunetten is voorzien.
Ik zou niet weten waarom, juist nu de Ln'se zijde afgebroken is van de oosterspoorlijn is de Bkp'se zijde opgeknapt en beter ingericht op de situatie van het museum wat juist een hele verbetering is tov de oude situatie.
Van het opbreken van de rest van de lijn is nergens sprake van, dus vrezen dat het museum aansluitingsloos wordt is niet nodig.
Kunnen ze die schaatsbaan daar gelijk ook opslaan ;D
Zou leuk zijn (en het levert ook wat op) om Blerick af en toe open te stellen voor bezoekers.
Die ijsbaan gaat gewoon terug naar de verhuurder ervan, dat scheelt :p
En de kans dat Br open gesteld wordt voor bezoekers is wel erg klein, de loods is daar niet voor ingericht met alle werkputten, stellingen en allerlei objecten met gevaar van dien.
-
Het museum is verhuisd van de hoge naar de lage loods ;)
Mvg,
Robin
Klopt. Maar in het artikel wordt de surgestie gewekt dat er voorheen geen gebruik gemaakt werd van stalling te Blerick. Vandaar mijn opmerking.
Groetjes,
Emiel
-
blijft toch een beetje apart om museummaterieel tussen utrecht en blerick heen en weer te gaan sjouwen terwijl er ten noorden van utrecht cs de laatste jaren een paar bruikbare loodsen zijn platgegooid... zal ook wel met die interessante grond te maken hebben, hoewel er op dat stuk nu al een tijd bar weinig gebeurt.
Je kunt gerust stellen dat "die interessante grond" de enige reden is dat het niet voor museale doeleinden in gebruik is. En dat er nog niets gebeurd is, komt omdat ambtelijke molens langzaam malen. Die loods naast de HTMU is zo'n beetje een jaar geleden gesloopt.
Groetjes,
Emiel
-
ja dat zal t dan wel wezen ja...
-
Ik zou niet weten waarom, juist nu de Ln'se zijde afgebroken is van de oosterspoorlijn is de Bkp'se zijde opgeknapt en beter ingericht op de situatie van het museum wat juist een hele verbetering is tov de oude situatie.
Van het opbreken van de rest van de lijn is nergens sprake van, dus vrezen dat het museum aansluitingsloos wordt is niet nodig.
Ik heb het ook niet over nu of komend jaar. Maar als inwoners van Utrecht durf ik er wat onder te verwedden dat het vroeger of later ter sprake komt. Het is een breed uitgevallen stuk grond aan de populairste kant van Utrecht. Daarover een paar vrijwel lege pendeltreintjes per dag en één keer per maand wat heimweegebeuren. "Dat moet toch anders kunnen". Prorail heeft chronisch geld nodig en de gemeente zoekt chronisch bouwgrond, zelfs in deze tijden.
-
Dat kun je denken, maar als vrijwilliger van het museum weet ik dat er genoeg contacten en afspraken over gemaakt zijn met NS en ProRail, dus dat zit wel goed :)
-
NS heeft er niks mee te maken en Prorail is, net als de gemeente, een politiek aangestuurde organisatie die van mening kan veranderen. Wedden dat er tussen nu en vijf jaar een discussie over komt? Schat ik overigens in dat die discussie wel goed zal aflopen, maar ooit gaat iemand zich afvragen of die grond wel zo doelmatig wordt gebruikt.
-
Ik durf die weddenschap wel aan om met je mee te gaan, desnoods asfalteren :) maar al sik er verder op inga wordt het een politiek draadje en zit er zo een slot op.
Maar wanneer gaat dat in ? misschien dat ik wat banen in Venlo kwijt kan, kom er even niet uit met de ruimte ;D
-
Het is een breed uitgevallen stuk grond aan de populairste kant van Utrecht. Daarover een paar vrijwel lege pendeltreintjes per dag en één keer per maand wat heimweegebeuren. "Dat moet toch anders kunnen".
Ja en de huizen markt,of de markt voor nieuwbouw bedrijven terreinen gaan de laatste tijd echt vooruit ::)
Aangezien de nieuwbouw projecten nog redelijk op hun achterste rusten vanwege iets wat men crisis noemt,zal het voorlopig wel loslopen met welke discussie dan ook.
Overigens is het in alle gevallen zo dat het er maar van afhangt wie een discussie wil starten over wat goed gebruik is van iets wat al lang spoorlijn is en wat men dan wil dat er mee gebeurt.
De doorsnee utrechter of hollander(streep door wat niet van toepassing is)heeft veel te vertellen maar niks te beslissen,dus zolang het op dat niveau blijft kun je praten tot je een ons weegt ;)
Ik geloof op dit moment ook niet dat de spoorlijn daar en het spoorwegmuseum hoeven te vrezen voor hun langdurige relatie met elkaar :)
Afijn de toekomst zal het uitwijzen wat de "wijze" mensen die dingen hebben te vertellen hier in NL in de toekomst doen met het spoor en het museum in Utrecht.
-
...komt er dan ook niet eens een mooie open dag voor het publiek n.a.v. ingebruikname nieuwe loods.
-
Ja en de huizen markt,of de markt voor nieuwbouw bedrijven terreinen gaan de laatste tijd echt vooruit ::)
Aangezien de nieuwbouw projecten nog redelijk op hun achterste rusten vanwege iets wat men crisis noemt,zal het voorlopig wel loslopen met welke discussie dan ook.
Maar in die buurt niet hoor. Hier bestaat nog ateeds het verschijnsel kijkfile met biedbriefjes voor de meest gewilde huizen, staat een huis gemiddeld een maand of drie te koop en heb je nieuwbouw met inschrijflijsten op iedere beschikbare postzegel grond, alleen is die grond er haast niet. Hier kunnen Prorail en de gemeente nog wat verdienen om de financiële gaten te helpen dichten. Vandaar dus mijn veronderstelling.
-
Je kunt gerust stellen dat "die interessante grond" de enige reden is dat het niet voor museale doeleinden in gebruik is. En dat er nog niets gebeurd is, komt omdat ambtelijke molens langzaam malen. Die loods naast de HTMU is zo'n beetje een jaar geleden gesloopt.
Groetjes,
Emiel
En dat niet alleen. Het reces waar we in zouden verkeren heeft er voor gezorgd dat de doorontwikkeling van die grond is stop gezet. Project ontwikkelaar heeft in ieder geval zijn gewilde grond. Nu alleen even wachten op betere tijden en binnen no-time staan er panden en geluidsschermen ;)
-
Maar in die buurt niet hoor. Hier bestaat nog ateeds het verschijnsel kijkfile met biedbriefjes voor de meest gewilde huizen, staat een huis gemiddeld een maand of drie te koop en heb je nieuwbouw met inschrijflijsten op iedere beschikbare postzegel grond, alleen is die grond er haast niet. Hier kunnen Prorail en de gemeente nog wat verdienen om de financiële gaten te helpen dichten. Vandaar dus mijn veronderstelling.
Prorail zou willen dat ze die grond in eigendom hadden. Helaas voor hen is de grond van NS, Prorail verdiend er dus geen dubbeltje aan mocht NS het willen verkopen ;)
-
Nou ja, tot nu toe treedt ProRail altijd op als eigenaar in de discussies over hergebruik van de Oosterspoorbaan. Want die discussies lopen dus al hè mensen. Formeel gaat dat alleen over het stukje tussen museum en Lunetten, maar daar kan je weinig mee en dus heeft iedereen het in de praktijk vooral over het stuk tussen museum en Blauwkapel. Mijn inschatting is dat het open houden van dat stuk spoor op den duur niet is vol te houden. Mijns inziens moet het museum inzetten op herstel van een eenvoudige spooraansluiting bij Lunetten. Dat is maar een paar honderd meter en een volstrekt oninteressant stuk grond.
-
Railinfratrust zal de eigenaar zijn, en dat is de overheid.
De aansluiting bij Lunetten is eruit gegaan vanwege de tramplannen. Het Spoorwegmuseum zal zijn aansluiting echt wel houden, het staat op plek 9 van meest bezochte musea in het land.
-
Het Spoorwegmuseum zal zijn aansluiting echt wel houden,
Ik denk dat dat gewoon een kwestie van rekenen is. Als het verplaatsen van materieel over de weg met diepladers goedkoper is dan over de rails zal men doorvoor economisch gezien geen aansluiting meer nodig hebben. Maar met de frequentie waarmee de collectie wisselt, én het percentage bezoekers wat de trein neemt naar de drukke Maliebaan, zie ik genoeg draagvlak voor instandhouden van een spooraansluiting.
-
Hoe hoog is dat percentage dan volgens het museum? Ik zie die treinen voortdurend langskomen en een compleet leeg treinstel is bepaald geen uitzondering. Het is ook meer een aardigheidje hè. Lopend ben je sneller vanaf CS. Nee, het museum kan in ieder geval heel goed zonder dat pendeltreintje. Ze hebben dat treintje ook niet zelf bedacht.
-
Je moet natuurlijk wle open staan voor de argumenten van anderen, anders heeft discussiëren weinig zin.
Geloof nu maar dat de afspraken met de eigenaresse van de grond en de Gemeente Utrecht wel kloppen.
Het museum is een van de grootste trekpleisters van Utrecht, en in het weekend en vooral tijdens de schoolvakanties zijn de treinen soms mudvol.
Dirk
-
Dat treintje is anders wel een jarenlange wenst van het Spoorwegmuseum geweest. En dat is na de verbouwing dus door NSR ingewilligd. Overigens is het niet alleen de pendeltrein die van belang is. Ook het kunnen uitwisselen van railvoertuigen tussen het Museum en Blerick is een reden om de lijn in stand te willen houden. Stel je eens voor: het Spoorwegmuseum zonder spooraansluiting. Dat zal dan mijns inziens het enige grote railmuseum in Europa worden zonder spooraansluiting.
Groetjes,
Emiel
-
Hoe hoog is dat percentage dan volgens het museum?
Op rustige dagen zijn er soms maar enkele tientallen bezoekers. Bij speciale evenementen zijn dat er maximaal zo'n 5000 per dag. Op die dagen komt vaak 60 tot 80% per trein. Bron: Jelle Rijnhout, NSM
Oftewel: naar mijn mening laat de Utrechtse infrastructuur zulke bezoekersaantallen niet toe als er geen trein zou rijden.
-
Maar niet noodzakelijkerwijs met het pendeltreintje. Dat is nu al niet zo, want daar kan je niet eens 3000 of 4000 mensen mee vervoeren. Maar dat hoeft dus ook niet. OV valt prima te regelen vanaf CS. De meeste mensen gaan vanaf CS lopen.
Je moet natuurlijk wle open staan voor de argumenten van anderen, anders heeft discussiëren weinig zin.
Geloof nu maar dat de afspraken met de eigenaresse van de grond en de Gemeente Utrecht wel kloppen.
Is dat een argument?
Vooruit dan maar. Ik woon al een tijd in Utrecht (ook nog in de buurt van het museum) en geloof me nu maar (dat schijnt een argument te zijn) volgens de Utrechtse lokale logica duikt om de zoveel tijd de discussie over de Oosterspoorbaan op. Lange tijd was het tegenargument dat het een reguliere goederenverbinding betrof voldoende, maar dat geldt niet meer. Ik heb er geen begin van twijfel over dat die discussie vroeg of laat nog een keer terugkomt en dan moet het belang van het museum voor de stad dus de doorslag geven. Ik help het je hopen. Ik schat in dat het lijntje voor de gemeente, Prorail en NS per saldo een kostenpost is.
-
Dat laatste geldt denk ik voor wel meer museumactiviteiten, die hebben dan alleen culturele meerwaarde. Zoals de Heimwee express bijvoorbeeld. Maar toch mogen ze daar van mij mee doorgaan ;D
-
Ik ga er vanuit dat afspraken er zeker, anders zou het geen nut hebben om boven spoor 1 (langs het stationsgebouw) bovenleiding op te hangen....
In ieder geval rijdt volgende week, als alles goed gaat, de NS-41 alias de Blauwe Engel de Heimwee Express. (Nog twee dagen werk, maar ga er vanuit dat het goed gaat komen ;D)
Mvg,
Robin
-
Zien wij al een plan U vertrekken via dieplader naar Amersfoort als Heimwee expres? ;D :-X
Het mooie van de Heimwee expres is nou juist dat je vanuit een oud station, wat op die dagen nog extra levendig wordt, met een oude trein kan reizen. Dan mag het pendeltreintje niet altijd vol zijn, overbrengingen van het museummaterieel is erg belangrijk en is absoluut niet goedkoper via dieplader, heb je ook nog een kraan nodig. Ben je drie dag zoet om bijvoorbeeld de 386 in Leidschendam te krijgen voor onderhoudt. Terwijl je er in een paar uur kan zijn. Trouwens door de straten van Utrecht met 25 meter bak lengte... (ze hebben onlangs de 375 uit Assen door gezaagd voor transport, lijkt me niet de bedoeling met gerestaureerd museum materieel)
Daarnaast de grote tentoonstellingen trekken ook buitenlandse bezoekers, die belangrijk zijn voor de stad. En al dat gast materieel is natuurlijk veel makkelijker per spoor daar te krijgen. Geloof dat er voor 175 jaar spoorwegen ook een zooi stoomlocs moet komen dit jaar, denk dat ze die liever over het spoor zien komen dan dat half Utrecht een paar weken plat ligt door af en aan rijdende diepladers met stoomlocs...
Zoals iemand al aangaf het museum staat nationaal op nummer 9, de discussie mag dan ontstaan, dat wil niet zeggen dat met die discussie meteen de spoorbaan verdwijnt. Er zijn in die discussie zoals te lezen in de vele reacties, genoeg argumenten omdat spoor gewoon te laten liggen. Of anders breiden we toch gewoon het museum uit in die richting ;D
Groeten Edwin.
-
Of anders breiden we toch gewoon het museum uit in die richting ;D
Kijk dat vind ik nou nog eens een leuk idee (y) ;D ;D
-
Het is heel simpel.
Het Spoorwegmuseum is zelfstandig en wordt niet meer gesubsidieerd door NS
Het museum moet dus zelf zijn exploitatie bekostigen ("winst maken" dus)
En dat kan het museum alleen dankzij de grote manifestaties, en zeker niet uit het "dagelijkse" bezoek.
Tijdens die manifestaties is aan- en afvoer van bezoekers over het Oosterspoor dus essentieel, want die aantallen kan de stadsbus echt niet aan, en voldoende parkeergelegenheid is er evenmin.
En gezien het Spoorwegmuseum een van de grote trekpleisters van Utrecht is, zal de Gemeente het echt niet in zijn hoofd halen om het museum om zeep te helpen, wat projectontwikkelaars en buurtbewoners ook roepen.
Dat dit de Heimwee expres mogelijk maakt is mooi meegenomen, maar in feite bijzaak.
Dirk
-
Zeg nooit nooit! Wat voor kunstje is het om ooit een aftakking van de Uithoflijn naar het NSM te maken
over het voormalige Lunetten traject en daarbij een aftakking naar de spoorbaan te maken voor
materieel aan/afvoer? Als daarmee het hele noordelijke deel van dat traject zou kunnen verdwijnen?
Mvrgr
Koopmans
-
Tijdens die manifestaties is aan- en afvoer van bezoekers over het Oosterspoor dus essentieel, want die aantallen kan de stadsbus echt niet aan, en voldoende parkeergelegenheid is er evenmin.
Eeeeh, een paar duizend bezoekers op een dag is niet zo bijzonder hoor. In Utrecht zijn wel meer grote manifestaties zonder spooraansluiting en met onvoldoende parkeergelegenheid. Sterker, het oude museum had al dergelijke manifestaties en dat geheel zonder pendeltrein.
-
Zoals Dwem al aan geeft is er weinig parkeerruimte..... Het komt regelmatig voor (afgelopen zondag bijvoorbeeld) dat het parkeerterrein vol is.....
Mvg,
Robin
-
Vertel mij wat Robin, maar zoals ik al eerder schreef is dat niks bijzonders in Utrecht en wordt er toch van alles en nog wat georganiseerd zonder dat er gelijk een spooraansluiting aan te pas moet komen.
Laten we wel zijn, het is een prettreintje. Lopen van CS is sneller. Als mensen de aansluiting missen zouden ze een paar uur moeten wachten. Wat ze natuurlijk niet doen. Beweren dat het voortbestaan van het museum afhangt van dat treintje is zwaar overtrokken.
-
Nogmaals materieel overbrengingen van eigen materieel en aan en afvoer van gast materieel...
Het gaat hier niet alleen om de pendeltrein.
Groeten Edwin.
-
Met diverse kinderen in allerlei (jonge) leeftijden het hele stuk vanaf CS lopen? Dream on... de pendeltrein is juist onderdeel van het "dagje uit".
-
Zeg nooit nooit! Wat voor kunstje is het om ooit een aftakking van de Uithoflijn naar het NSM te maken
over het voormalige Lunetten traject en daarbij een aftakking naar de spoorbaan te maken voor
materieel aan/afvoer? Als daarmee het hele noordelijke deel van dat traject zou kunnen verdwijnen?
Mvrgr
Koopmans
Wat zou je denken van: ze moeten dan een trambaan kruisen? De Uithoftram komt namelijk ten oosten van het huidige spoor te lopen en daarmee is een aansluiting op het hoofdspoor feitelijk onmogelijk. Want ik denk niet dat de veiligheidsjihad in Nederland ooit zo'n kruising zal toestaan.
Groetjes,
Emiel
-
Eeeeh, een paar duizend bezoekers op een dag is niet zo bijzonder hoor. In Utrecht zijn wel meer grote manifestaties zonder spooraansluiting en met onvoldoende parkeergelegenheid. Sterker, het oude museum had al dergelijke manifestaties en dat geheel zonder pendeltrein.
Dat laatste is niet waar. In 1994, 1996 en 1998 was er een stoommanifestatie en in alledrie de jaren is er een pendeltrein geweest. In 1994 met DDM/DDAR*, in 1996 met o.a. de 273 en in 1998 met de SSN (pendelde tussen Db en Utm).
Groetjes,
Emiel
* Geen idee of welke van de twee het was, wel dat ze een "rondje" reden: Ut-Bhv-Utm-Ln-Ut.
-
Het verschil zit hem in DDM-1 of DDM-2/3, laatste is hetzelfde als DDAR, maar dat is verder offtopic.
Groeten Edwin.
-
Dat laatste is niet waar. In 1994, 1996 en 1998 was er een stoommanifestatie en in alledrie de jaren is er een pendeltrein geweest. In 1994 met DDM/DDAR*, in 1996 met o.a. de 273 en in 1998 met de SSN (pendelde tussen Db en Utm).
Groetjes,
Emiel
Ja en? Er waren ieder jaar drukke bijeenkomsten, zoals Pasar Perron en het kerstgebeuren. Na de heropening is de pendeltrein regelmatig langdurig buiten dienst geweest en gingen de jaarlijkse manifestaties ook door. Van mij mag het treintje blijven, maar klamp je niet vast aan de illusie dat het een levensader voor het museum is. De busverbinding is momenteel beroerd, maar dat is gemakkelijk op te lossen. En ja Tim, dat wandelen doen mensen nu al in grote aantallen, desnoods met kinderen. De binnenstad is voor veel mensen namelijk ook onderdeel van het dagje uit. Leuker dan wachten, overstappen en weer 20 minuten in een Sprinter, nadat ze net met de trein Utrecht CS hebben bereikt. Hoe leuk is dat met een paar kinderen?
Ik droom niet. Ik heb slechts een vrij redelijk beeld over wat in Utrecht belangrijk is en daarbij hoort een eeuwige en logische discussie over schaarse grond in en nabij de binnenstad, zelfs in economisch mindere tijden. Je droomt pas als je denkt dat de verbinding met Blauwkapel tot in lengte van dagen kan worden gegarandeerd. Ik denk dat beter een slimme oplossing bij Lunetten had kunnen worden bedacht. Nu dat niet is gebeurd moet het museum een hoop energie steken in het permanent overtuigen dat de verbinding met Blauwkapel moet blijven. Paul van Vlijmen kan dat wel. Aan de andere kant, er hoeft maar één keer een ander besluit te worden genomen. Eerste ronde over een tijdje: "kan dat spoor niet een stuk smaller?"
-
Wat zou je denken van: ze moeten dan een trambaan kruisen? De Uithoftram komt namelijk ten oosten van het huidige spoor te lopen en daarmee is een aansluiting op het hoofdspoor feitelijk onmogelijk. Want ik denk niet dat de veiligheidsjihad in Nederland ooit zo'n kruising zal toestaan.
Groetjes,
Emiel
Pendeltram? Ook de figuraties 'busbaan', 'trambaan' (inclusief rehabilitatie van halte Biltstraat) zijn al de revue gepasseerd in de afgelopen jaren. En hoeveel afspraken denken jullie dat er in de afgelopen jaren zijn gemaakt en weer gebroken op basis van nieuwe feiten? Feiten hernieuwen zich telkens weer, en geloof mij, en Henk, de Oosterspoorbaan verdwijnt. Dat is namelijk de rode draad door alle afspraken van de afgelopen jaren. Steeds verdwijnt er een stukje bestaansrecht. Het zou zelfs zomaar kunnen dat het hele NSM wordt overgeheveld naar Blerick. Zou me echt niet verbazen. Niet vandaag, niet morgen, maar met een jaar of twintig, dertig?
Groet
Huibert
PS. De stadsbus kan de NSM-bezoekers niet aan? De stadsbus komt niet bij het NSM. Uitstaphalte voor het NSM is de stadsschouwburg. Vandaar lopen naar het NSM. Hoeveel buslijnen stoppen bij de SSB? En hoeveel zijn dat er per uur? En die kunnen die paar duizend mensen niet aan? Kom nou.
-
Het enige wat ik hierover wil zeggen, is dat alles voor het juiste bedrag te koop is...
-
Blerick ligt niet echt centraal in het land...
-
Rijksmuseum ook niet.
-
precies dat maakt echt niets uit hoor.
als ik een dagje uit ga hoeft het niet perse om de hoek te liggen.
-
Het verschil zit hem in DDM-1 of DDM-2/3, laatste is hetzelfde als DDAR, maar dat is verder offtopic.
Groeten Edwin.
Ik weet het verschil wel (ik heb met allebij gereden), maar ik weet niet meer of er nou DDM-1 gereden heeft, of DDAR.
Groetjes,
Emiel
-
precies dat maakt echt niets uit hoor.
als ik een dagje uit ga hoeft het niet perse om de hoek te liggen.
Nee, maar het mag toch logisch klinken dat een locatie als Utrecht veel centraler ligt en daardoor voor meer mensen een aantrekkelijkere reisafstand is dan dat zoiets in een uithoek als Blerick ligt.
Voor bijvoorbeeld mensen uit Noord-Holland komt daar 1,5 uur reistijd bij als je over Blerick praat en dat is echt wel killing voor de doorsnee bezoeker.
Die gaat écht geen 2,5 uur in de auto zitten voor een museumbezoekje. Vergeet niet dat die héél anders denkt dan een hobbïst, die maar een paar procent van het totaal aantal bezoekers uitmaakt.
Daarnaast is Blerick absoluut ongeschikt als bezoekerslocatie, en staat nu stampvol als broodnodige opslaglocatie.
Verder zijn dat dingen die je niet gaat verhuizen, en gewoon onlosmakelijk aan een stad verboden zijn, de Efteling bv ga je toch ook niet verhuizen..?
Maar ik krijg het idee dat dit topic zijn doel helaas al voorbij geschoten is en verzand is in geroep van meningen die de moeite niet nemen om het argument van een ander aan te nemen...
-
Maar ik krijg het idee dat dit topic zijn doel helaas al voorbij geschoten is en verzand is in geroep van meningen die de moeite niet nemen om het argument van een ander aan te nemen...
Dat heb ik niu ook, alleen denk ik niet dat we altijd dezelfde mensen bedoelen?
Mensen herhalen voortdurend dat het lijntje van belang is voor het museum en dat het museum van belang is voor Utrecht enzo. Allemaal waar. Maar het wekt de indruk dat men er maar niet aan wil dat in een stad als Utrecht veel meer en vaak conflicterende belangen bestaan. En dat bij het beleid rond de binnenstad het gebrek aan ruimte voor zowat alles altijd een belangrijke factor is. Iedere stukje grond dat lijkt te worden onderbenut komt vroeg of laat onder een vergrootglas te liggen. Dus ook de Oosterspoorbaan. Meer wilde ik niet beweren.
-
Daarbij groeit het museum al langere tijd uit z'n jas en is het reisargument een non-argument. Men gaat ook naar de ZLSM. Stel je 's voor dat de ZLSM over dertig jaar met een honde- en muizekop, met PEC, jawel, van Blerick naar Maastricht rijdt en je daar kunt overstappen op een DE-III of -II of mss wel een replica van een bijna vergeten stomer met coupérijtuigen?
Veel meer mogelijkheden daar :-P
-
Huibert denkt nog een stuk verder door dan ik. :o
Tegen die tijd wordt de Heimwee-express met het huidige pendelmaterieel gereden schat ik zo in. ;D
-
Foute reactie. ;D
Ik zit mij af te vragen wat er nog van die moderne materieel ooit in het museum komt met de vormen van beleid tegenwoordig.
-
Waarom niet?
-
Geen plek :P
-
Ik zit mij af te vragen wat er nog van die moderne materieel ooit in het museum komt met de vormen van beleid tegenwoordig.
waarom is er de laatste jaren dan zoveel mat toegevoegd??
mvg,
Robin
-
Sterker nog, er is al materieel in de collectie wat ook nog in de dagelijkse reizigersdienst te vinden is... ;)
-
Liefst zo nieuw mogelijk materieel, is makkelijker te onderhouden.
Maar een stomer... :P
Tinus.
-
Ohja, gaan we weer op die toer, vond het al verbazend dat het in de 4 pagina's hier nog niet ter sprake was gekomen....
-
Was al op de eerste pagina, maar 't is al laat he!
Tinus.