BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dennis1984 op 15 January 2014, 18:53:39
-
Hallo,
Gisteravond weer eens een speurtochtje bij Lippe gedaan om te zien of de dingen die ik wil bestellen allemaal leverbaar zijn... wat blijkt? De prijzen van alle Roco-artikelen (uitgezonderd aanbiedingen) zijn gelijk geworden aan de adviesverkoopprijs. De 10% korting van Lippe is niet meer aanwezig bij Roco-artikelen. Nog even doorgesnuffeld, bleek dat de meeste Duitse webwinkels nu de adviesprijzen hanteren. Ook Walter Licht bijvoorbeeld, of Huenerbein.
Vanochtend even gemaild naar Lippe, daar noemen ze het nieuwe inkoopbeleid van Roco. Maar de 'tiefpreis-garantie' blijft bestaan, verzekerde men! Dat kun je natuurlijk alleen hanteren als alle winkels de adviesprijzen aanhouden. Kortom, geen standaard kortingen meer in Duitsland (voor Roco-artikelen).
Zijn er nog mensen die hier meer over weten?
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Laatst van een Nederlandse (web)winkel ook een nieuwsbrief voorbij zien komen waarin werd gezegd dat ze alleen nog adviesprijs mogen vermelden.
Die winkel had het zo opgelost dat je pas in de winkelwagen de 'echte' prijs die je ervoor moet betalen ziet staan.
Klopt stond inderdaad verhaaltje bij dat nieuw beleid is van Roco. Ik weet alleen niet of ik een link naar die nieuwsbrief mag plaatsen hier, als het niet mag dan moet de link maar worden verwijderd. Hier de link (http://www.anw-modeltreinen.nl/nieuwsbrieven/anw_nieuwsbrief-wk52.htm), en dan even door scrollen naar 'Prijzen Roco en Fleischmann 2014'.
Betreft inderdaad AnW modeltreinen.
-
Bij AnW hanteren ze adviesprijzen op de website, maar als je ze in je mandje doet... (y)
-
Winkels die via internet verkopen in Duitsland en niet de adviesprijs hanteren mogen geen Roco meer verkopen.
En als een winkel een trukje toepast en de anderen niet dan zullen ze die ene winkel vlug verraden.
Zie ook de discussie op stummi's forum.
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=104370
-
Van een bekende duitse handelaar....
Quote:
"Leider mußten wir aufgrund geänderter Einkaufskonditionen bei Roco/ Fleischmann die Preise neu kalkulieren. Dies wirkt sich dann leider negativ auf die Rabattierung aus"
Dat betekent anno 2014 dus dat een anloge lok al snel (ruim) boven de euro 200 uit komt.....
Sch..sse >:(
....ik ga maar kiezelsteentje verzamelen..... ;) of wordt die markt ook al beheerst door een aantal fabrikanten die "....." hebben aan de consument?
-
Volgens mij valt de prijsstijging tov (pak hem beet) 10 jaar geleden, rekening houdend met inflatie nog wel mee. Plus dat je nu vaak meer waar voor je geld krijgt. Dat het absoluut gezien een beste bak geld is wat je kwijt bent voor een lok ben ik wel met je eens...
-
Zolang de Duitser 19% BTW rekent en onze overheid 21% BTW is het altijd nuttig om (online) in Duitsland te shoppen. Zeker voor de iets duurdere modelspoorartikelen.
Ik had overigens ook al gehoord dat Roco het kortinggeven op internet beter gaat controleren en handhaven.
Groet Peter,
-
Dat is dan gelijk reden tot beïnvloeden van de marktwerking, en niet toegestaan..
Gr, Bert
-
Vandaar dat Lippe niet meer goedkoper is dan de adviesprijs.
-
Als je inlogt krijg je opeens bonuspuntenkorting. Zal wel een soort opbouwkorting voor vaste klanten zijn. Omdat ik tot nu toe alleen een paar keer zaken bij Lippe heb besteld die hier niet zo gemakkelijk verkrijgbaar zijn, blijkt mijn korting tot op heden een hele euro te zijn, ongeacht de prijs van het product. ;D
Echte vaste klanten zullen dan wel aan de maximale korting van vijf procent of zoiets kunnen komen. Net als in Nederland.
-
Echter was dat altijd al het geval ook voor de prijsverhoging. Ondanks dat ik het absoluut niet toejuich dat er prijsafspraken worden gemaakt (waarvan ik me afvraag of dat in de EU niet verboden is), vind ik het wel positief dat nu niet alleen de Nederlandse winkeliers aangepakt worden die zich al langer aan deze regels moesten houden.
-
Toch weer een reden om geen roco meer nieuw te kopen. (y)
Tinus.
-
Bij MTE krijg je, als je jaarlijks een bedrag aan contributie van ongeveer 10 euro betaalt, een korting van circa 10 procent. Dat wordt nu weer interessant.
Het is hier al vaker geschreven dat fabrikanten zich met die hoge prijzen in de vingers snijden, maar vreemd genoeg blijkt dat toch nog niet het geval. Er wordt nog genoeg verkocht, ook voor hoge prijzen.
Groet,
Ruud
-
Ondanks dat ik het absoluut niet toejuich dat er prijsafspraken worden gemaakt (waarvan ik me afvraag of dat in de EU niet verboden is).
Vraag me af wàt er allemaal verboden is. Als fabrikant kun je natuurlijk bepaalde eisen aan je afnemer stellen en afspraken maken. De fabrikant is uiteindelijk niet verplicht om te leveren en kan besluiten om een dealer niet meer te bevoorraden als hij zich niet aan de afspraken houdt. Ik krijg een beetje het idee dat dat nu aan het gebeuren is. Roco dwingt de afnemers voor een bepaalde prijs te verkopen.
-
En op die manier maakt roco concurreren onmogelijk.
Mag Dat?
't Is iig wel onsportief.
Tinus.
-
Als je inlogt krijg je opeens bonuspuntenkorting. Zal wel een soort opbouwkorting voor vaste klanten zijn. Omdat ik tot nu toe alleen een paar keer zaken bij Lippe heb besteld die hier niet zo gemakkelijk verkrijgbaar zijn, blijkt mijn korting tot op heden een hele euro te zijn, ongeacht de prijs van het product. ;D
Echte vaste klanten zullen dan wel aan de maximale korting van vijf procent of zoiets kunnen komen. Net als in Nederland.
Zoals eerder gemeld is dit systeem al een tijdje van toepassing. Echter als je de bijbehorende toelichting leest kom je ineens een NIEUW regeltje tegen:
* Hinweis:
Das Bonus-System gilt nicht beim Einkauf von Artikeln der Firmen Roco und Brawa Modelleisenbahn GmbH.
Blijkens deze regel dus NIET voor Roco. Hiermee is Roco dus in mijn ogen alleen nog voor de (in mijn ogen) belachelijke adviesprijzen te koop.
Gezien de enorme ophef op onder andere het gerenomeerde Drehscheibe zal dit in mijn ogen gaan leiden tot een drastische terugval in de toch al slechte verkoopcijfers van Roco, wat dan weer tot gevolg heeft dat ofwel iedereen gaat wachten op de Ramsj ofwel Roco het loodje gaat leggen......
Mijns inziens zou Roco gewoon zijn adviesprijzen wat naar het nivo van Piko moeten laten gaan, want ook modellen zoals bv de 1100, die toch al aardig zijn malkosten moet hebben opgebracht in meer dan 20 jaar, worden elk jaar alleen maar duurder...
-
Misschien wil Roco liever concurreren met Märklin en Piko in plaats dat zijn dealers elkaar kapot concurreren?
-
Vraag me af wàt er allemaal verboden is. Als fabrikant kun je natuurlijk bepaalde eisen aan je afnemer stellen en afspraken maken. De fabrikant is uiteindelijk niet verplicht om te leveren en kan besluiten om een dealer niet meer te bevoorraden als hij zich niet aan de afspraken houdt. Ik krijg een beetje het idee dat dat nu aan het gebeuren is. Roco dwingt de afnemers voor een bepaalde prijs te verkopen.
Nadat ze eerder al "gedwongen" waren om in hun winkel naast de "Marklin-shop" een "Roco-shop" (lees vitrine in met Roco afgesproken stijl) te plaatsen....
-
Roco zou zich niet moeten bemoeien met verkoop prijzen.
Roco verkoopt zijn treinen aan de winkelier.
Deze zou toch zelf mogen weten hoeveel hij wil verdienen aan een treintje.
Tinus.
-
De praktijk in middenstandsland is anders. Veel A-merken stellen eisen aan de winkels waar hun spul verkocht wordt. Dat werkt zo bij kledingmerken, fietsenboeren, autodealers, enz..
-
Marklin/trix heeft blijkbaar het slechte voorbeeld gegevens. Daar is het al een aantal jaren "praktijk"......dus juridisch blijkbaar ook geen probleem.
-
Helaas is dit gewoon legaal en toegestaan. Die wet die prijsafspraken illegaal maakt slaat op fabrikanten onderling die afspraken maken. Bijvoorbeeld (dus niet echt, slechts een voorbeeld!) Roco en Märklin die met elkaar afspreken voortaan de 1600 voor 300 euro te verkopen. Dat Roco tegen de dealers zegt dat ze gewoon voor de adviesprijs moeten adverteren dat mag gewoon, dat doen computerfabrikanten zoals Apple ook.
Mvg,
Robert
-
Betere kansen voor de kleine winkelier die niet kan opboxen tegen de hoge kortingen die de groten krijgen bij de inkoop...goed beleid..
-
Ook al "lijkt" dit ten gunste te komen voor de kleine winkelier. In de praktijk is dit natuurlijk niet zo. De kleine winkelier, die tot nu toe al een zeer beperkt assortiment in huis had, zal zich nu echt niet geroepen voelen om plotseling meer materieel in zijn winkel te stallen. Hij is wel gek, want als het niet verkoopt zit ie met de poffer. Dientengevolge word de kleine winkelier, die meestal ergens op een moeilijk bereikbare locatie in de binnenstad zit (in ieder geval bij mij wel) door de tegenwoordig ook al schrikbarend hoge parkeertarieven niet vaker bezocht, hij heeft enslotte (bijna) niets op voorraad. Want, waarom naar de winkel gaan als ik ook voor dezelfde prijs in de E-shop bij Roco kan kopen/bestellen. De meerkosten van verzenden staan in gelijke verhouding met de parkeerkosten......
Hiermee zal in mijn ogen dus niet de kleine winkelier, maar Roco zelf de winnaar zijn, want hooguit de grote verzendhuizen kunnen dan nog overleven, wan tde consument zal zich, zeker bij de laatste missers in kwaliteit van Roco (denk aan de 1107 met lakscheuren, de plan T met verkeerde draaistellen) massaal van het merk afkeren en terugvallen op danwel het veel goedkopere segment van oa. Piko, danwel de vlucht naar voren maken en voor ongeveer gelijksoortige bedragen voor de kwaliteit van LSM of ACME gaan....
Dus of er nou "winnaars"uit gaan komen op deze manier waag ik te betwijfelen. Als Roco nou gewoon zijn algemene prijspeil wat zou verlagen zou er later ook minder verramsjt hoeven worden en is iedereen gelukkig toch??
-
Betere kansen voor de kleine winkelier die niet kan opboxen tegen de hoge kortingen die de groten krijgen bij de inkoop...goed beleid..
Ik denk dat er veel waarheid in schuilt, anders zijn er straks geen treinenzaken meer over.
-
Wat overigens ook wel grappig is (Gezien op Duitse fora) dat "UVP" staat voor UNVERBINDLICHE Preis Empfehlung.
In het Nederlands: unverbindlich bijv.naamw. jemanden rechtlich nicht zu etw. verpflichtend - vrijblijvend Oftewel, NIET VERPLICHTEND. Hoe kan je dat nog waarmaken als je vervolgens wel iedere handelaar die onder de UVP wil verkopen uitsluiten?? Op dezelfde fora word al gemeld dat handelaren die nog wel onder de UVP aanboden gelijk zijn aangepakt (nnar aanleiding van de TIEFPREIS GARANTIE van Lippe, hier ook wel bekend.....) Een andere bekende internethandelaar heeft het inmiddels rigoreus aangepakt en verkoopt vanaf nu van Roco ALLEEN nog maar de Ramsj artikelen...... ik vrees voor Roco en daarmee voor ons als consument dat de verkoop zal instorten wat indirect gevolgen zal hebben voor nieuw uit te brengen modellen.
Ik denk dat ze bij Piko GmbH de champagne hebben opengetrokken! ;D
-
Betere kansen voor de kleine winkelier die niet kan opboxen tegen de hoge kortingen die de groten krijgen bij de inkoop...goed beleid..
Yeah right :-\
Dit hele Roco verhaal doet mij sterk denken aan een grote computer fabrikant die een aantal jaren geleden een andere grote computerfabrikant heeft overgenomen.
Éen van deze fabrikanten had een enorm goed en sterk dealernetwerk, klanten werden zelfs vanuit het hoofdkantoor/helpdesk doorverwezen naar lokale dealers.
Dit is vervolgens helemaal kapot gemaakt met onhaalbare regels en afspraken o.a. betrekking hebbende op omzet, portfolio, opleidingen e.d.
Nu doet deze grote computer fabrikant bijna alles zelf (ze hadden door de overname immers ook nog eens genoeg personeel) en bijna alle (service)dealers zijn nu weg ...
Vroeger had ik nog wel eens produkten van dit merk, maar nu staat dit merk zeker niet meer bovenaan op mijn lijstje.
Diezelfde kant gaat het bij mij met Roco nu ook op.
Goh .. iets met Roco/GFN en eigen webwinkel ... :-X
Wake up boys.
Zoals Floris ook al aangeeft, bij Piko lachen ze zich de ballen uit de broek.
-
"Bij Piko trekken ze de champagne" en "overstappen naar piko" zie ik staan in de laatste berichten. Uiterlijk enzo zal wel goed zitten, maar is het rijgedrag van Piko inmiddels ook goed? Noot: ik ben al tevreden als het identiek is aan het roco niveau van 20 jaar geleden :-)
Reinout
-
Hiermee zal in mijn ogen dus niet de kleine winkelier, maar Roco zelf de winnaar zijn,
Vanuit het merk gezien dus best een slimme strategie. En met de UVP plus Tiefpreisgarantie bij hun eigen winkel Lippe waar Roco groot aandeelhouder is worden winkeliers die zich niet aan de afspraken houden vanzelf verlinkt.
-
"Bij Piko trekken ze de champagne" en "overstappen naar piko" zie ik staan in de laatste berichten. Uiterlijk enzo zal wel goed zitten, maar is het rijgedrag van Piko inmiddels ook goed? Noot: ik ben al tevreden als het identiek is aan het roco niveau van 20 jaar geleden :-)
Reinout
Nou volgens mij zit dat wel snor. Als ik op beurzen kijk wat daar allemaal aan Piko rond sjeest, beurs na beurs, rondje na rondje.
Kijk alleen maar eens naar de GTW's, de G1206, en de reeks 77, die kom je in grote aantallen tegen.
-
Helaas is dit gewoon legaal en toegestaan. Die wet die prijsafspraken illegaal maakt slaat op fabrikanten onderling die afspraken maken.
Hier is sprake van verticale prijsbinding en ook dat is in de meeste gevallen verboden. Uitzondering is bijvoorbeeld de vaste boekenprijs. Probleem is meestal de bewijslast. Een fabrikant heeft geen leverplicht, dus als die niet meer levert als een winkelier onder de adviesprijs gaat adverteren, is het erg lastig on te bewijzen dat het een het gevolg is van het ander.
Is hier al eerder over gesproken in het kader van de situatie in Nederland. Als winkeliers in dit soort gevallen samen optrekken, uiteraard binnen de grenzen van de mededingingswetgeving, is het zo afgelopen met dit soort praktijken. Aangezien Roco en ander fabrikanten die hetzelfde doen hier mee wegkomen, kun je alleen maar concluderen dat de winkeliers het allemaal wel best vinden. Jammer voor de consument, want die wordt er echt niet beter van.
Huub
-
dat de winkeliers het allemaal wel best vinden
Is dat zo gek? Hebben ze (eindelijk) ook een beetje marge...
-
En geen omzet.
De winkeliers staan nu met de rug tegen de muur.
Het is slikken of stikken.
Doe je niet mee, prima opzouten maar.
Doe je mee met lage prijzen, prima, wordt je gen**id en kun je alsnog opzouten.
Van dat samen optrekken, daar komt echt helemaal niets van terecht. Jammer maar dat is nu eenmaal zo.
-
Daar kan ik het alleen maar hartgrondig mee eens zijn. Mijn koppeltje Piko "Hobby" 189'ers met aan de haak wel 26 falns is als een van de best rijdende aan te merken op de clubbaan. Daarentegen de Philo 1500 (die hetzelfde bedrag in guldens gekost heeft) rijdt voor geen meter en is dermate duur/filigrain dat deze de vitrine niet verlaat.... dus komen we er weer op terug:
Beste modelspoorfabrikant: Het is prachtig dat jullie allerlei fraaie details KUNNEN maken, tot wc-potten die er werkelijkheidsgetrouw uitzien achter vervolgens een wit geblindeerd raam, maar doe ons een plezier en vereenvoudig dit soort dingen een beetje waardoor de prijs-kwaliteitverhouding weer op het normale peil komt....
-
Dat moet ik nog zien...
-
Van dat samen optrekken, daar komt echt helemaal niets van terecht. Jammer maar dat is nu eenmaal zo.
Dat vind ik dus net effe te kort door de bocht. Je (algemeen) hebt geen idee wat er achter de schermen gebeurd (al hoor ik natuurlijk ook graag dat tipje van de sluier.... ;D) Ik ben benieuwd hoe lang dit zal duren. What goes up, must come down. Alvast een "Red-Roco actie II" opzetten? ;D
Gr.
Edsko
-
Er zijn meer modelspoorfabrikanten die balen van de kortingen die winkels geven... Waarschijnlijk ook om meer klanten naar hun eigen webwinkel te trekken en dat zo de volle winst bij Roco komt ipv gedeeltelijk bij de winkelier....
Maar vergeleken met de nieuwe verkoopregels van Hornby in Engeland is Roco nog heilig...
Zie deze link: Hornby (http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/80802-hornby-new-trade-terms-what-will-it-mean-for-the-customer/)
Ik hoop niet dat Roco ook op dit soort iedeeën komt...
Michael
-
Ach joh, nog effe en we 3d-printen ons helemaal scheel aan modellen! (y) 8) Maar dan hebben we vast wel weer iets te mutsen over fabrikanten van 3d-printers! Zo blijven we bezig. ;D 8)
Gr.
Edsko
-
Ach, het ligt er toch dik boven op nu.
Ze zijn een paar jaar geleden begonnen met hun e-Shop.
Eerst allemaal heel onschuldig, 'ja, je moet het niet als concurrentie zien, maar als aanvulling, bla bla'.
Nu zetten ze nog meer in op de e-Shop, steeds meer 'alleen e-Shop' modellen, aflevering thuis kan ook al (dealer wordt hier dus ook al omzeilt nu), en noem maar op.
Kijk nu eens op de website, alles draait om de e-Shop.
Ze willen gewoon de consument uit de winkel halen en dat kan nu dus ook. De materialen en middelen zijn schijnbaar zover doorontwikkeld dat het klaar is.
En dikke kans dat de verkoop hiervan nu wat tegenvalt.
En al die kosten van de e-Shop, SmartRail, Z21, Camera lok, enz. moeten ook een keer terugverdient worden en dat gaat nu niet snel genoeg blijkbaar.
Nou wat doe je dan. Dit dus.
Ik zie hier een herkenbaar proces (wat ik van nabij heb meegemaakt), and it ain't good.
-
Vanuit een bepaalde hoek gezien begrijp ik de modelspoorfabrikanten wel. Op internet kan iedereen zijn eigen webshop beginnen en uiteraard mag iedereen zelf zijn eigen verkoop prijs daarin bepalen. Maar modelspoorfabrikanten, dus leverancier hebben ook een bepaalde kwaliteit en service hoog te houden. Dan wil je niet Jan en alleman maar je spullen afneemt. Jan en alleman zijn als crediteur ook niet allemaal zo kredietwaardig. En als fabrikant lever je nu éénmaal graag aan afnemers met een stabiele kredietwaardigheid.
Bovendien zijn deze fabrikanten bekend met hun markt en weten zij wanneer die markt verzadigd raak. Modelspoorfabrikanten hebben dus zeker niet de plicht aan iedereen zomaar te leveren.
Modelspoorfabrikanten bepalen een bepaalde verkoopstrategie. Daarvoor hebben zij winkeliers nodig die met hun strategie meekunnen en willen. Dat kan een bepaalde groei zowel voor fabrikant als winkelier opleveren. Een win win situatie dus.
Daarnaast heeft internet het zaken doen allemaal wat ingewikkelder gemaakt. Volgens mij worden al jaar en dag adviesprijzen door de fabrikanten openbaar gemaakt en staat een winkelier vrij zelf zijn marge daarin te bepalen. Alleen het maakt het wel zo duidelijk als iedere winkelier die goedgekeurd is door de fabrikant diezelfde adviesprijs hanteert. En staat daarin natuurlijk vrij een korting aan zijn klanten te geven. Dit voorkomt ook parallelhandel en het scheidt het kaft van de koren.
Nogmaals de winkelier kan niet zonder de fabrikant en de fabrikant kan niet zonder die winkelier. Het is een samenspel, waarin nu éénmaal spelregels opgemaakt kunnen worden, zolang dat niet in strijd is met de wet.
Kortom het wordt er in mijn ogen alleen maar duidelijker op.
-
Ik denk dat ze bij Piko GmbH de champagne hebben opengetrokken! ;D
Het schijnt dat Piko momenteel precies hetzelfde aan het doen is als Roco.
-
Als ze dat doen, geen probleem; de UVP van een loc bij Piko ligt duidelijk ONDER de pijngrens.....
En laten we wel wezen, de fabrikant mag best wel wat verdienen.......
zolang de prijs-kwaliteit verhouding maar gewaarborgd blijft....
-
En op die manier maakt roco concurreren onmogelijk.
Mag Dat?
Of het mag, geen idee. Maar Roco kan zomaar besluiten om niet meer aan een winkelier te leven. Mag dat? Ja, hoogstwaarschijnlijk wel.
- Peter
-
@Floris moet je voor de gein eens de UVP van een ketelwagentje waar al 100 varianten van zijn verschenen bekijken, of de nieuwe containerwagens.
-
Als dominante marktpartij mag Roco niet zomaar besluiten niet te leveren (ik moet de details
even opzoeken, is met wat ontschoten). In een bestaande handelsrelatie nog minder.
Wel mag Roco z'n dealernetwerk exclusief maken met 'objektieve' eisen, zoals kwaliteit van winkel,
service, geografische verdeling etc. Dat verschaft een vehikel om 'foute' winkeliers het leven zuur te maken.
Juridische molens malen traag, trager dan je als winkelier vol kunt houden denk ik dan. Is volgens mij
de reden waarom zowel Roco als Maerklin zo fanatiek met shop-in-shop bezig zijn. Is een
Europees gesanctionieerde manier om het dealernetwerk in de hand te houden.
Fred
-
Nou,
Als consument zijn wij uiteindelijk de machtigste partij.
Ik koop zeer weinig nieuw spul, omdat ik weet dat ze me
een poot uitdraaien. Dus besluit IK dat ik mn centen niet
gun aan die malafide fabrikanten. Op het moment dat ze
een goede prijs/kwaliteit bieden (komt zo nu en dan weer
voor) dan komen ze bij mij weer in beeld.
Neem de oude ROCO N catalogus die nu deels weer
als Fleischmann word aangeboden. Prijzen zijn ronduit schandalig.
Daar heb ik me maar bij neergelegd, koop ik het toch niet....
Wel balen, maar ik kan er niet wakker van liggen, er zijn belangrijkere
zaken dan treintjes.
Ik moet nog maar zien hoe de grote traditionele fabrikanten er
over een paar jaar bij staan. Mocht er een RED xxxxx actie komen:
Ik doe er niet aan mee, eigen schuld, dikke bult.
Maar ja, al die mensen die in de produktontwikkeling zitten, produktie
mensen.... Dat zijn straks de echte verliezers...
-
@Floris moet je voor de gein eens de UVP van een ketelwagentje waar al 100 varianten van zijn verschenen bekijken, of de nieuwe containerwagens.
Ik wil niet te ver afdrijven van het topic, maar in antwoord op jouw opmerking moet ik je dáárin gelijk geven..... Maar dan koop je je wagens toch bij Floco? Is volgens mij met uvp nog goedkoper
-
Ze weten wel hoe ze de hobby kapot moeten maken, in Duitsland c.s. trekt de economie weer aan ... dat merk je aan alles.
Wat je ook merkt is dat graaiërs ook hier de dienst uit maken, het is het snelle geld ... en dan ? ... zal ze een reet roesten.
In Nederland ligt dat een beetje anders, met de tóch al hoge prijzen in dit land loont het nog steeds om ... zelfs tegen UVP ... in het naburige "buitenland" [ja en binnen de EU is er ook nog steeds buitenland zolang er geen échte eenheid is] te kopen, het scheelt toch al snel het een en ander. Anderszijds huldig ik het standpunt van een gezonde mix, ik blijf [bij voorkeur] ook bij de modelspoorwinkel in de buurt kopen als het prijsverschil niet al te gek is, dat is goed voor onze eigen mensen.
Verder denk ik dat de jeugd met dergelijke prijzen zéér zeker niet wordt gemotiveerd om een baantje te beginnen, voor zo'n smak geld kopen ze liever wat anders, de hobby zal op die manier langzaam maar zeker uitbloeden. Als je oude modelspoortijdschriften bekijkt ben je er overigens stil van wat ze toen allemaal zélf maakten ... maar goed dat is niet voor iedereen weggelegd.
Ik denk wel dat het aan de tijd is om ons zorgen te maken over deze ontwikkelingen hoewel de meesten van ons al een leeftijd hebben waarop dat eigenlijk niet meer zoveel zal bommen.
Groet Dieter
-
Als je oude modelspoortijdschriften bekijkt ben je er overigens stil van wat ze toen allemaal zélf maakten ...
Al eens goed rondgekeken op dit forum? :-\
En uiteraard was alles vroeger beter, is de gemiddelde modelspoorder 73 jaar oud en de hobby over 10 jaar uitgestorven. Als ik de stands van BNLS en Modelspoorwijzer op de beurs in Rijswijk samen beschouw dan behoorde ik met mijn 46 jaar tot de oudere helft van de bemanning. Werd 20 jaar geleden ook al geroepen. ;)
En qua prijsbeleid; ik kan me er niet druk om maken. Keuze of ik iets aanschaf hangt af van prijs/kwalitieit/wil-hebben-factor. Wat voor beleid Roco daar achter heeft hangen kan ik niets mee en me dus zeker niet druk om maken. ;D
-
Als je oude modelspoortijdschriften vergelijkt met wat er nu zelf gemaakt wordt? Dan is de wereld heel veel beter geworden!
Juist nu zijn de mogelijkheden in te stappen veel groter: Veel goedkoop tweedehands materiaal voorhanden, en heel veel mogelijkheden informatie te vinden om verder te komen.
Prijsbeleid van fabrikanten is niet zo boeiend. Je koopt wat je wilt binnen je budget. Is je budget niet toereikend? Groter budget regelen of andere oplossingen bedenken (zelfbouw etc)
Groet,
Tjalling
-
Als je oude modelspoortijdschriften bekijkt ben je er overigens stil van wat ze toen allemaal zélf maakten ...
Ik weet niet wanneer je voor het laatst op een beurs als Ontraxs (ja, vrijwel álles zelfbouw) bent geweest, maar ik adviseer dringend eens verder te kijken dan de advies verkoopprijslijst van Rcoo in Duitsland en te zien wat er wél gebeurt in de modelspoorhobby. In elke prijsklasse trouwens. En al eens op Eurspoor geweest en gezien hoeveel jeugd er rondloopt? Welkom in 2014.
*edit: Tjalling, precies (y) En het complotdenken van meneer Nijboer ga ik maar niet eens op in.
-
Het is niet alleen bij de grote fabrikanten zo dat ze zelf een webshop opzetten en ze daarmee bij de winkeliers de klanten weghouden uit de winkel. Ook Artitec staat met stapels artikelen op de beurzen voor de verkoop met allerlei aanbiedingen. Leuk voor de winkeliers die daar ook staan met een kraam met Artitec spullen, waarop ze deze kortingen niet kunnen geven. Hoe bedoel je " klanten waardoor je zo groot geworden bent in de rug steken " De modelspoorwereld begint een beetje grimmig te worden. Whats next ???
Volgens mij hoort een fabrikant artikelen te produceren en winkeliers te verkopen. Maar de fabrikanten zijn de winkeliers op grote schaal aan het voorbijlopen (n@@ien )
Groeten Ruud B.
-
Maar wat als de winkelier niet genoeg van een fabrikant afneemt, en de fabrikant dan maar zelf de spullen verkoopt. Wat is daar mis mee?
Gr, Bert
-
@ Bert,
Als ik op beurzen rondloop zie ik bij de winkeliers op de tafels hele stapels Artitec liggen. Bijna overal voor de adviesprijzen en Artitec staat zelf onder die prijzen te verkopen. Ik heb overigens ook met een winkelier gesproken die hier ook helemaal niet over te spreken is ( zacht uitgedrukt ). Als het gaat om oudere modellen die bij de winkeliers niet meer te verkrijgen zijn en ze houden opruiming van de magazijnvoorraad dan is dat begrijpelijk. Maar het gaan om modellen die in de winkels ook nog maar net leverbaar zijn. Dus het lijkt me netjes dat de fabrikant niet zelf dumpacties houdt terwijl de winkeliers dezelfde modellen net ingekocht hebben en zij er een kleinere marge op hebben als de fabrikant zelf.
Nog even een p.s. toegevoegd. Als de fabrikant ruimte wil maken in het magazijn of om een andere reden van voorraad afwil is het natuurlijk ook mogelijk om ze met korting aan de winkeliers te leveren i.p.v. met korting direct aan de klant waarmee je winkeliers buitenspel zet.
Groeten Ruud B.
-
De wereld van de verkoop was altijd al grimmig. Zoveel is er niet veranderd.
-
@ Zuylen,
Dat fabrikanten elkaar de loef proberen af te steken door snel met een model te komen die bij een andere fabrikant aangekondigd is of andere rare trucs dat is allang zo. Maar dat nu de fabrikanten de winkeliers op de korrel nemen is wel echt schandalig.
Maar goed, ik ga nu lekker eten en straks misschien weer wat aan de modelspoorkamer doen. Dat is leuker dan de vreemde verkooppraktijken van sommige bedrijven ;D
Groeten Ruud B.
-
Wat is de toegevoegde waarde van de winkelier in deze keten?
Op welke manier zorgt de winkelier ervoor dat het voor de klant beter is bij hem te kopen dan direct bij de fabrikant?
Van een winkel die in de stad zit waar ik even binnen kan lopen is die meerwaarde er wel. Op een beurs vervalt dat voordeel van de winkelier.
Prijs is niet het enige bepalende punt, ook al is het een belangrijk punt.
groet,
Tjalling
-
Volgens mij hoort een fabrikant artikelen te produceren en winkeliers te verkopen. Maar de fabrikanten zijn de winkeliers op grote schaal aan het voorbijlopen (n@@ien )
Welkom in 2014, de tijd van internetverkopen en verdwijnende modelspoorzaken. Wanneer je als fabrikant genoeg wil omzetten om überhaupt rendabel te kunnen produceren moet je tegenwoordig ook op andere manieren je klanten weten te vinden. Er zijn gewoon niet genoeg winkelvloeren meer waar modelspoor verkocht wordt. Dat geldt trouwens voor meer soorten produkten, ook in de consumentenelectronica gebeurt dit steeds meer.
Wanneer je dit op de juiste manier doet, hoeft dat geen belemmering te zijn voor de winkels die hun eigen klanten nog bedienen: wel is er meer noodzaak duidelijke adviesprijzen te geven om ongewenste wildgroei van internetaanbieders te voorkomen. En dan zijn we weer bij de UVP's.. ;D
-
@ Tjalling,
Van mij hoeft het niet zonodig via een winkelier, direct kopen vanaf de fabriek kan ook. Maar ik probeer alleen uit te leggen dat het niet eerlijk is om bijvoorbeeld een rijtuig ter verkopen aan winkeliers die het moeten verkopen voor € 70,- en dan als fabrikant op een beurs hetzelfde rijtuig te gaan verkopen voor € 55,-. Dan blijft de winkelier ermee zitten of hij moet het ook gaan verkopen tegen dezelfde en er dan (bijna) niets meer aan verdienen. Zeker als het gaat om een model dat net uitgeleverd is aan de winkeliers is het niet eerlijk. Iedereen die het model van plan was om bij de winkel te kopen waar hij / zij normaal zijn spullen haalt en hetzelfde model opeens goedkoper ziet op een beurs. Hee dat is leuk, die neem ik mee. En de winkelier blijft ermee zitten.
Als winkelier zou ik dat merk dan de deur uit trappen omdat ze mij de kans niet geven om het model goed en tegen normale prijs te verkopen. Natuurlijk kan dat niet met merken uit buitenland, maar in het geval van Artitec zou ik het niet meer inkopen ( precies zoals de winkelier die ik gesproken heb doet, deze winkelier had een bestelling gedaan, die nog niet bevestigd was en hij heeft alles gelijk geanulleerd nadat hij zag dat Artitec vrolijk zelf staat te handelen tegen lagere prijzen als wat hij ervoor moet rekenen om er aan te verdienen) Hij had Att. er al op aangesproken en die ontkenden het. Tot de betreffende winkelier even langs is gelopen op de beurs en even gedag is wezen zeggen.
Groeten Ruud B.
-
4 pagina's vol geluld over het feit dat winkeliers geen aanbiedingsprijzen meer op hun site mogen zetten, lezen is hier echt geen sterk punt..
Zelfde wordt vaak door bv Miele toegepast op inbouw keuken apparaten, wil niet zeggen dat je er geen korting op krijgt...
Alhoewel ik dat de meest grote rubbish vindt, prijs is prijs is dit land zo kortingsgeil dat ze kopen op het feit dat er een paar procenten afgaan ::)
-
winkeliers die het moeten verkopen voor € 70,- en dan als fabrikant op een beurs hetzelfde rijtuig te gaan verkopen voor € 55,-.
Er wordt voor het gemak even vergeten dat de beursaanbiedingen van Artitec meestal bestaan uit geretourneerde of licht beschadigde modellen. Als ik zie hoe er hier urenlang gediscussieerd kan worden over een klinknagel of logootje op de verkeerde plek, is dat dus het materiaal wat je als winkel niet wil hebben voor je kritische klanten.
Wel zou het fair zijn als Artitec winkeliers ook een keer in staat zou stellen een dergelijke aanbieding te maken, maar erg happig zullen ze niet zijn want de marge zijn ze al kwijt aan korting op het B-keus model.
Alhoewel ik dat de meest grote rubbish vindt, prijs is prijs is dit land zo kortingsgeil dat ze kopen op het feit dat er een paar procenten afgaan ::)
Da's typsich Hollands, kijk maar eens naar het leasewagenpark. Er wordt puur op prijs geshopt, lage bijtelling is de meest gebruikte zoekfunctie..
-
Hoe het allemaal juridisch zit geen idee.
Heb er alleen nooit zoveel van gesnapt. Roco produceert modellen. Die verkopen ze voor een bepaalde prijs. Zolang ze die prijs er voor krijgen is het toch goed.
Dan mogen ze een advies prijs geven, maar dat is toch advies?
En als de ene winkelier genoegen neemt met 5% extra voor eigen kosten, en de andere graag 10% wil verdienen op een model dan is dat toch aan de winkelier om dat te doen.De ene winkelier heeft ook meer kosten dan de ander. Een winkel pand in hartje Amsterdam zal best wel meer kosten dan in een klein dorp ergens aan de rand van Groningen. Dan lijkt het mij dus ook niet zo vreemd dat de winkelier in hartje Amsterdam zijn prijs wat hoger moet hebben dan die aan de rand van Groningen. En dan vind ik het wel weer heel vreemd dat Roco als producent daar dus wel de controle over wil hebben.
Anders om kan ook nog, winkeliers die uiteindelijk de prijs bepalen waarvoor leveranciers moeten leveren. Gebeurd in de praktijk ook, maar dat zullen we binnen de modelspoor wereld wel niet mee gaan maken.
Ik had hier ook al een bericht over ontvangen via een nieuwsbrief, daaruit maakte ik op dat het alleen gaat om de advies prijzen op internet. Niet over de daadwerkelijke verkoop prijs. Dus kan een winkel altijd nog een lagere prijs rekenen. En hoe zit dat dan met handelaren op beurzen. Is daar ook controle op? en wat als je daar dan wilt onderhandelen. Mag dan ook niet meer?
Dan kunnen winkeliers nog naar extreme middelen grijpen. En gaan ze hun klanten betalen om te komen kopen.
Hierdoor bepaal je dus wel de adviesprijs voor een product, maar krijg je vervolgens een beloning voor b.v. een vragenlijst die je tijdens het betaal proces op internet moet invullen. Dat kan dan gelijk met je openstaande rekening verwerkt worden.
Zie je soms al gebeuren, als je dan wat koopt krijg je een gratis uitrij kaart voor de parkeer garage.
Groet,
Roelco
-
Wat die oude tijdschriften betreft bedoel ik dan ook met de middelen van toen, wat er nu te koop is slaat alles en ja ... op dit forum en ook op andere zitten een paar ware kunstenaars waar ik zeer tegenop kijk en ik zeer grote bewondering voor heb.
In de winkel zie ik echter hoofdzakelijk grijs [de haren ;D !] de opmerkingen van winkeliers liegen er ook niet om, koopt de jeugd dan alles 2e hands of tegen uitloopprijs [dump] op de beurs of op internet ?
Je kunt in een winkel tegenwoordig wel een korting bedingen en kan dat niet dan ga je gewoon ergens anders, daar kan ook Roco c.s. niks aan doen, de maatregel van Roco c.s. werkt in hoofdzaak in het nadeel van de internethandel.
Groet
-
Roco kijkt heel erg goed naar wat Marklin gedaan heeft.
Een UVP is in principe alleen maar een adviesprijs. De winkelier of webshop mag daarvan afwijken en zijn eigen marge (lees kosten + beetje winst) bepalen.
Ook mag een fabrikant ( of het nu modelspoortreintjes zijn of auto's) ook bepalen hoe hij zijn spullen verkocht wil hebben. Als een fabrikant stelt dat je een storefront moet hebben( zoals de USA fabrikanten eisen) dan moet je winkeltje gewoon een etalage hebben. Ee mooie ingerichte hal met displays telt dan niet. Ook kan een fabrikant eisen stellen op het gebiied van kennis van de producten. In de computerwereld is het heel gebruikelijk dat bv HP eisen stelt aan de wederverkoper op het gebied van technische kennis.
Wat interressant zou zijn is om te weten te komen wat voor eisen een winkel dan aan moet voldoen in het geval Roco.
-
Wat die oude tijdschriften betreft bedoel ik dan ook met de middelen van toen, wat er nu te koop is slaat alles en ja ... op dit forum en ook op andere zitten een paar ware kunstenaars waar ik zeer tegenop kijk en ik zeer grote bewondering voor heb.
Dat is een heel beperkte stelling. Veel juweeltjes die nu gemaakt worden maken gebruik van middelen en technieken die 40 of 50 jaar geleden ook al beschikbaar waren. Het lukte toen veel minder daar hele mooie resultaten mee te behalen, omdat er geen platform als internet was om ervaringen uit te wisselen. Je ziet dat de hele goede bouwers erg actief zijn op internet voor het vinden van technieken en adviezen. En deze ook vaak (iets uitgebreid) doorgeven.
In de winkel zie ik echter hoofdzakelijk grijs [de haren ;D !] de opmerkingen van winkeliers liegen er ook niet om, koopt de jeugd dan alles 2e hands of tegen uitloopprijs [dump] op de beurs of op internet ?
Niet zozeer tegen dump-prijzen, maar wel veel meer via internet. En beurzen.
Bovendien geldt al heel lang dat jongeren over het algemeen minder te besteden hebben dan ouderen.
Je kunt in een winkel tegenwoordig wel een korting bedingen en kan dat niet dan ga je gewoon ergens anders, daar kan ook Roco c.s. niks aan doen, de maatregel van Roco c.s. werkt in hoofdzaak in het nadeel van de internethandel.
Groet
Korting bedingen kon altijd al overal. De maatregel van Roco zal eerder gewone winkels in de vingers snijden,. omdat het niet gebruikelijk is bij de kassa de prijs nog verder aan te passen (wat bij webwinkels wel mogelijk is)
Groet,
Tjalling
-
Anders om kan ook nog, winkeliers die uiteindelijk de prijs bepalen waarvoor leveranciers moeten leveren. Gebeurd in de praktijk ook, maar dat zullen we binnen de modelspoor wereld wel niet mee gaan maken.
Ga daar maar eens met een willekeurige melkveehouder over praten...
Ik denk dat een fabrikant uiteindelijk niet kan/mag bepalen voor welke prijs een winkelier zijn spullen verkoopt. Of de fabrikant mag bepalen welke verkoopprijs de winkelier moet publiceren (internet of wel ander medium dan ook), weet ik niet. Wat als een winkelier van winkeldochters of overtollige voorraad af wil en dit in een aanbieding gooit (en daarmee wil adverteren)? Hoe "oud" moet een model zijn voor het met korting mag worden verkocht? Hoe zelfstandig is zo'n (min of meer) kleine zelfstandige dan nog?
-
Een winkelier mag natuurlijk van alles zelf bepalen en beslissen maar de fabrikant heeft nou eenmaal geen leverplicht aan de winkelier. Op die manier kan hij van alles en nog wat bij de winkelier 'afdwingen'. Tot op zekere hoogte kan ik me dat goed voorstellen.
-
Prijzen bij Roco slaan echt nergens meer op, 180 a 250,- voor een lok neertellen is gewoon belachelijk ja okè nieuwe ontwikkeling of de mal is aangepast, maar om dan de prijzen te laten verdubbelen tov eind jaren 90... schrik ik soms van. Toch vind ik het vreemd mijn 2e hobby RC autos is alleen maar goedkoper geworden, ook in speelgoed winkels zie ik RC autos beneden de 50,- toen ik klein was waren deze dingen ruim 200,- guldens... waarom kan het in die wereld wel ? En speelgoed is ook veel goedkoper dan ooit, beetje te goedkoop heb ik het idee.
En Roco is beslist geen A merk, eerder een B merk geneigd naar C... als je hun fouten ziet :-[
Zelf ben ik van mening dat een winkelier zelf de prijs mag bepalen, ook al verkoopt ie het met slechts 1,- winst of de andere met 100,- winst. Ook in de treinenwereld heb je mensen die soms veel en veels te veel voor een modelletje betalen. Internet is wel de toekomst en niet alle treinenwinkeliers vinden dit prettig want er zijn nu zelfs zaken die alleen op internet aanbieden en een spotgoedkope loods huren, probeer daar maar tegenop te concurreren met je pandje midden in het centrum van een grote stad...
-
Als Roco het zo stelt dat de handelaren/winkeliers alleen tegen hun opgelegd advies prijs mogen verkopen dan is er sprake van kartel afspraken. Een ieder koopt in naar de verwachte belangstelling. Zoals eerder vermeld heeft de een hogere kosten dan de ander en kan de een met een hogere omzet de prijs dan toch weer wat lager aanbieden. Dit is eerlijke concurrentie.
Wat men nu aan het doen is druist tegen alle regels in en kan Roco wel eens een flinke klap terug gaan verwachten in de vorm van financieel. Heb je dan je doel bereikt? Dat denk ik niet je bent eerder in achting naar onderen gezakt bij je afnemers en hun klanten.
Als Roco het zo wil gaan stellen gaan ze hun gang maar of kan je zeggen geef mijn portie maar aan fikkie. Gewoon Roco gaan droogleggen komt de klap harder aan.
Wim
-
Als Roco het zo stelt dat de handelaren/winkeliers alleen tegen hun opgelegd advies prijs mogen verkopen dan is er sprake van kartel afspraken....Gewoon Roco gaan droogleggen komt de klap harder aan.
Ik weet dat het lastig is om 4 pagina's terug te lezen, maar er staat duidelijk genoeg dat dat niet waar is. Tamelijk overbodige opmerking dus.
-
Prijzen bij Roco slaan echt nergens meer op, 180 a 250,- voor een lok neertellen is gewoon belachelijk
Dat lijkt veel maar dat is het niet tov vroegere tijden.
Ik betaalde ( mijn oma dan) voor een Fleischmann BR01 in 1966 90 gulden, en dat was een groot bedrag.
Omgerekend volgens CBS site http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/prijzen/cijfers/extra/prijzen-toen-nu.htm
betekent dat ik nu € 251.56 zou moeten betalen. Zoveel is ons geld minder waard geworden in die periode.
Als ik nu dezelfde ( vergelijkbare) lok BR03 ben ik als advies prijs € 329 kwijt, Die € 78 euro meer vindt ik echt wel terug in de detaillering, loopeigenschappen etc.
-
En Roco is beslist geen A merk, eerder een B merk geneigd naar C... als je hun fouten ziet :-[
Dat ben ik toch écht niet met je eens.
Helemaal los van de prijs discussie durf ik wel te stellen dat Roco ondanks de regelmatige missertjes een A-merk is.
De detaillering en de aandrijfstystemen zijn voor mij de voornaamste redenen daarvoor.
-
Dat lijkt veel maar dat is het niet tov vroegere tijden.
Ik betaalde ( mijn oma dan) voor een Fleischmann BR01 in 1966 90 gulden, en dat was een groot bedrag.
Omgerekend volgens CBS site http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/prijzen/cijfers/extra/prijzen-toen-nu.htm
betekent dat ik nu € 251.56 zou moeten betalen. Zoveel is ons geld minder waard geworden in die periode.
Als ik nu dezelfde ( vergelijkbare) lok BR03 ben ik als advies prijs € 329 kwijt, Die € 78 euro meer vindt ik echt wel terug in de detaillering, loopeigenschappen etc.
Jij kijkt naar 50 jaar terug en naar Fleischmann! die waren altijd al flink duurder (nog steeds), toen was modelspoor iets nieuws. de eerste computers koste toen ook een miljoen omgerekend, en nu een paar honderd euro.
Ik kijk meer naar prijzen rond 1995 a 2000 toen was zon 1700 lok rond de 175 a 200 guldens, volgens die site is dat dan 122,63 ! Nu vragen ze het dubbele.
Heb ook bijv een BR 420 van Roco waar nog een prijsje op staat 249,95 guldens (1998) aanbieding naar 199,- guldens. Dan zou de adviesprijs nu rond de 155,99 zijn nou doe daar maar 100,- bovenop.
-
En wat is je punt?
-
... In de computerwereld is het heel gebruikelijk dat bv HP eisen stelt aan de wederverkoper op het gebied van technische kennis
Ja, maar dan moet er wel wat tegenover staan. En dat is waar de schoen wringt !!
4 pagina's vol geluld over het feit dat winkeliers geen aanbiedingsprijzen meer op hun site mogen zetten, lezen is hier echt geen sterk punt..
Zelfde wordt vaak door bv Miele toegepast op inbouw keuken apparaten, wil niet zeggen dat je er geen korting op krijgt...
Ik heb net een proefordertje gedaan bij Lippe, tot aan de uiteindelijke bestelknop gewoon de UVP in beeld. Dus niks geen 'verborgen' korting daar.
Maar even een mail gestuurd om te vragen hoe het nu precies zit.
Alhoewel ik dat de meest grote rubbish vindt, prijs is prijs is dit land zo kortingsgeil dat ze kopen op het feit dat er een paar procenten afgaan ::)
Wel eens van aanbestedingen gehoord. Daar gaat het allang niet meer om gunnen, lokale investeringen/werkgelegenheid en goede service.
-
Wel eens van EMVI gehoord? ;D
-
Nee, maar Google levert een enorme lijst aan kansen voor managers en ander
nutteloos stropdasdragend volk. ;D
Groet,
Tjalling
-
Mr. 0 , heb ook effe bij Lippe gekeken en de prijzen op de site zitten pakweg 2 tientjes onder de Roco site (bij een type lok)...
En daarnaast snap ik het verhaal van aanbestedingen niet in combinatie met de kortingsgeilheid van de Nederlander...bij een aanbesteding leg je gewoon een aantal offertes naast elkaar...
-
...in de treinenwereld heb je mensen die soms veel en veels te veel voor een modelletje betalen
Daar komt het allemaal door.
Ik wil per sé een Ferrari voor de deur, maar er zijn mensen die er veel en veels te veel voor betalen...
-
En wat is je punt?
Dat Bas graag zeurt. Was vroeger zijn onderschrift. Helaas is hij nooit veranderd.
Ik kijk meer naar prijzen rond 1995 a 2000 toen was zon 1700 lok rond de 175 a 200 guldens, volgens die site is dat dan 122,63 ! Nu vragen ze het dubbele.
Heb ook bijv een BR 420 van Roco waar nog een prijsje op staat 249,95 guldens (1998) aanbieding naar 199,- guldens. Dan zou de adviesprijs nu rond de 155,99 zijn nou doe daar maar 100,- bovenop.
Tsja, als je guldenprijzen gaat vergelijken Europrijzen loop je altijd mank.
Ga voor jezelf maar eens een lijstje maken van producten uit de guldentijd en nu in de Euro tijd. Zal je zien dat voor het merendeel zo langzamerhand geldt dat het gulden teken 1: 1 vervangen is door het Euro teken.
Ondanks alle toezeggingen indertijd dat dat niet zou gebeuren is het gewoon de harde realiteit.
Dus ja een loc van toen voor 200 gulden is nu een loc van 200 Euro. Niets meer of minder.
Vindt je een loc te duur. Laat je hem toch gewoon liggen. Niemand verplicht je de (in jouw ogen te) hoge prijs te betalen.
-
Ik zeur niet, ik zeg mijn mening.
Dat euro en gulden gebeuren heb ik het niet eens over, mij gaat het meer om dat je bij vooral Roco abnormale prijzen moet betalen. Roco krijgt niet voor niks hun modellen met moeite verkocht, mensen denken tegenwoordig na is de prijs realistisch en wachten op de dump, heb toch liever een middenweg.
Roco verzint de laatste tijd de meest idiote manieren om hun modellen te verkopen, maar om aanbiedingen/lagere prijzen op sites te verbieden, dan ben je kartelvormig bezig.
-
Echt niet, kartelvorming dat zijn onderlinge prijsafspraken. Fabrikant die zijn produkten niet onder de prijs verkocht wil hebben is een keuze geen afspraak. Simpel, Festool wil niet dat de winkelier korting geeft op haar produkten, doen ze het wel krijgen ze niet meer geleverd, simpel. Ondanks de hoge prijs heb ik een werkplaats vol met Festool koffers met inhoud...
-
mensen denken tegenwoordig na is de prijs realistisch
Wat is realistisch?
Dat de fabrikant en de winkelier wat winst draait en "de klant" het niet kan, of eigenlijk, niet wenst te betalen?
Of dat de klant het wel kan, of eigenlijk, wenst te betalen en de fabrikant cq winkelier voor de kat z'n viool hun werk doen?
-
Roco krijgt niet voor niks hun modellen met moeite verkocht, mensen denken tegenwoordig na is de prijs realistisch en wachten op de dump, heb toch liever een middenweg.
Tuurlijk als iedereen wacht op de dump wordt iedereen daar rijk van :-X
Waar denk je dat dan nieuwe modellen van ontwikkeld worden? Door filantropen.
-
En is de moeizame verkoop van Roco een aanname danwel onderbuik gevoel of gebaseerd of feiten en cijfers?
Roco verzint de laatste tijd de meest idiote manieren om hun modellen te verkopen, maar om aanbiedingen/lagere prijzen op sites te verbieden, dan ben je kartelvormig bezig.
Kartelvorming is het niet. Daar zou sprake van zijn als de winkeliers onderling afspraken zouden maken om de prijzen hoog te houden.
-
Ik kijk meer naar prijzen rond 1995 a 2000 toen was zon 1700 lok rond de 175 a 200 guldens, volgens die site is dat dan 122,63 ! Nu vragen ze het dubbele.
Hoeveel verdiende je in 1995 en hoeveel nu? Je hebt het hier wel over bijna 20 jaar.
- Peter
-
Wat is er mis met aanbiedingen ?
Overal gebeurd het, in de modelspoorwereld is dat gelijk groot nieuws...
Stel de maand Maart komt de gele plan T met geluid voor 250,- in de aanbieding, daarna weer adviesprijs is toch normaal?
Vrienden verklaren mij voor gek wat ik voor mijn modellen betaal, en deels hebben ze ook gelijk. Want als je het model graag wilt dwingt de fabrikant/winkelier om die prijs te betalen, maar je bent het niet verplicht.
In 1995 verdiende we inderdaad wat minder (modaal inkomen)
Waarom is speelgoed / computers / telefoons fors goedkoper geworden ?
-
En Roco is niet verplicht om alles dan maar in de aanbieding te doen.
-
Want als je het model graag wilt dwingt de fabrikant/winkelier om die prijs te betalen, maar je bent het niet verplicht.
Staan ze met een pistool of wat dan ook naast je om je te dwingen te kopen? Dacht het niet. Dus niemand dwingt je. het is aan jou om de keus te maken of het je het geld waard is.
In 1995 verdiende we inderdaad wat minder (modaal inkomen)
Waarom is speelgoed / computers / telefoons fors goedkoper geworden ?
Aantallen. Dat soort spul wordt nu eenmaal in veel grotere oplages gemaakt.
Modeltreinen worden in grote mate in steeds kleiner oplages gemaakt. Deels om regelmatig met nummervarianten te komenen deels om niet met winkeldochters te blijven zitten.
-
Och,
Er zijn een aantal modellen in de dump verdwenen en meteen denken een aantal mensen dat het heel erg slecht gaat met Roco......
Volgens mij kun je er ook anders tegenaan kijken:
- Roco maakt (al jaren) kwalitatief goede modellen, tegen redelijke prijzen. Redelijk voor wat je er voor krijgt. Dat betekend dat een stoomlok met allerlei toeters en bellen een aardig kapitaal kost, maar dat een "simpele" diesel-lok ook meer dan 100 euro mag kosten. Zowel wegens detaillering als wegens de techniek. Liliput bijvoorbeeld, is goedkoper, maar ook minder betrouwbaar uitgevoerd.
- Roco ontwikkeld strategiën om als onderneming een toekomst te hebben terwijl de markt veranderd. Het ene werkt wel (z21), het ander levert wat gezeur op (alleen maar UVP vermelden)
- Naast heel veel varianten op oude modellen brengt Roco regelmatig "form-neuheiten" op de markt, die ontwikkelingen moeten wel betaald worden.
Fabrikanten die niet meegaan met hun tijd, zowel wat betreft producten, als betreft prijs- en distributie-strategie, zijn gedoemd te verdwijnen (zie Vollmer). Je kunt zeggen van Roco wat je wilt, maar op al deze gebieden zijn ze wel actief.
Ik vind de prijs-stelling niet onredelijk. 200 euro voor een loc kan ik me ook niet ieder jaar veroorloven, maar uiteindelijk hoeft dat ook niet. De levensduur is dermate lang, dat je er niet ieder jaar dingen bij hoeft te kopen. De maatvoering van Roco is al jaren gewoon goed, en de techniek voldoet goed.
En als je dat ene model persé wilt hebben? Dan moet je er voor sparen, of ergens anders op bezuinigen.
Groet,
Tjalling
-
Nou,
Als consument zijn wij uiteindelijk de machtigste partij.
Ik koop zeer weinig nieuw spul, omdat ik weet dat ze me
een poot uitdraaien. Dus besluit IK dat ik mn centen niet
gun aan die malafide fabrikanten. Op het moment dat ze
een goede prijs/kwaliteit bieden (komt zo nu en dan weer
voor) dan komen ze bij mij weer in beeld.
Neem de oude ROCO N catalogus die nu deels weer
als Fleischmann word aangeboden. Prijzen zijn ronduit schandalig.
Daar heb ik me maar bij neergelegd, koop ik het toch niet....
Wel balen, maar ik kan er niet wakker van liggen, er zijn belangrijkere
zaken dan treintjes.
Ik moet nog maar zien hoe de grote traditionele fabrikanten er
over een paar jaar bij staan. Mocht er een RED xxxxx actie komen:
Ik doe er niet aan mee, eigen schuld, dikke bult.
Maar ja, al die mensen die in de produktontwikkeling zitten, produktie
mensen.... Dat zijn straks de echte verliezers...
Helemaal mee eens!
Het moet een hobby zijn en leuk en vertrouwd.
-
Dan horen we jullie dus ook niet als er geen nieuwe modellen meer komen?
Dan verschijnt er volgende week niet ineens een draadje waarin staat dat er geen winkels meer zijn, en je nergens meer spullen voor je hobby kunt kopen?
Groet,
Tjalling
-
Overigens voeren we al een oude discussie (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3323.0.html). ;D
En is ook Roco al langer bezig met winkelbeleid (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4750.0.html).
Klagen over Roco prijzen doen we ook al heel lang (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16105.0.html). 8)
Dan moet er ook nog een draadje zijn over prijsdumping door Roco maar dat kan ik niet vinden. 8)
Samenvattend; 'we' vinden Roco te duur en dat ze de prijzen kunstmatig te hoog houden en de markt verzieken. En als ze aanbiedingen doen dan vinden 'we' dat schandalig voor de eerste kopers en dat ze...... de markt verzieken. :-\
Schandalig dat ze überhaupt treintjes verkopen die Oostenrijkers ;D
-
Mr. 0 , heb ook effe bij Lippe gekeken en de prijzen op de site zitten pakweg 2 tientjes onder de Roco site (bij een type lok)...
En daarnaast snap ik het verhaal van aanbestedingen niet in combinatie met de kortingsgeilheid van de Nederlander...bij een aanbesteding leg je gewoon een aantal offertes naast elkaar...
Mr. 0 of Mr. O :-\
Alle modellen, zowel Roco als Fleischmann (m.u.v. aanbiedingen) worden tegen UVP aangehouden. Ik heb diverse loks (ca. 10 stuks) net nog vergeleken en geen prijsverschil geconstateerd met de Roco/GFN site.
Vwb aanbestedingen nog even kort het volgende: prijs is (bijna) altijd de doorslaggevende factor (maak dit dagelijks mee op mijn werk). Ze worden dus inderdaad naast elkaar gelegd, vervolgens worden punten toegekend aan de onderdelen in deze aanbesteding. Deze opzet is bijna altijd zo dat ook al score je op service, diensten, enz, enz het max. aantal punten, dat de weging van de prijs dermate zwaar is dat dit alsnog de bepalende factor wordt. Hiermee uitkomende op de door jou zo interessant omschreven "kortingsgeilheid" ;)
-
"Kortingsggeilheid" is iets anders.
Welke loc koop je? Die met een adviesprijs van 100 euro, of die met een adviesprijs van 200 euro en een korting van 25%?
Groet,
Tjalling
-
Dan horen we jullie dus ook niet als er geen nieuwe modellen meer komen?
Dan verschijnt er volgende week niet ineens een draadje waarin staat dat er geen winkels meer zijn, en je nergens meer spullen voor je hobby kunt kopen?
Groet,
Tjalling
Dat zeg ik helemaal niet!
Roco hoeft niet zo (extreem) snel een nieuw model op de markt brengen, een model plan T mag van mij best 5 jaar met het zelfde nummertje leverbaar zijn, en daarna weer iets nieuws. Niet iedereen heeft een vette portemonnee die elke maand 500,- pint bij de treinenboer. De laatste jaren komen zoveel Nederlandse modellen op de markt door diverse fabrikanten, klinkt heel leuk en luxe maar je kan niet alles kopen. Doe maar wat rustiger Roco, jullie groene Plan T geniet ik nog steeds van.
Wat is dan de reden dat de nieuwste Plan V (groen ns logo) weer 30,- duurder is dan de plan V uit 2012 ? (geel reclame banen)
-
Tsja Bas, jammer voor jou maar er zijn er zat die wel elke maand een nieuw model willen ;D
Je zal nou eenmaal nooit een situatie krijgen die voor iedereen acceptabel is.
-
Och,
Er zijn een aantal modellen in de dump verdwenen en meteen denken een aantal mensen dat het heel erg slecht gaat met Roco......
Groet,
Tjalling
Noem eens een paar in 2012 her geproduceerde modellen, nummer / kleur varianten voor de Nederlandse markt van Roco die niet in de dump gegaan zijn?
-
Wat is dan de reden dat de nieuwste Plan V (groen ns logo) weer 30,- duurder is dan de plan V uit 2012 ? (geel reclame banen)
Gestegen productiekosten.
Gestegen loonkosten.
Inflatie.
Etc.
Misschien kan je zelf ook wat redenen bedenken.
-
Noem eens een paar in 2012 her geproduceerde modellen, nummer / kleur varianten voor de Nederlandse markt van Roco die niet in de dump gegaan zijn?
Alsof de Nederlandse markt zo belangrijk is voor Roco......
Het gaat niet alleen om de Nederlandse modellen en markt, het gaat om het hele assortiment en de hele markt waarop Roco actief is.
Tsja Bas, jammer voor jou maar er zijn er zat die wel elke maand een nieuw model willen ;D
Je zal nou eenmaal nooit een situatie krijgen die voor iedereen acceptabel is.
En dat ook iedere maand kunnen betalen ;D
Groet,
Tjalling
-
Dumpen is ook wel een extreem voorbeeld, zoals met de 1602 Schilhol van 179,- naar 69,- paar jaar terug.
-
Of 1614 van 184 naar 120 terwijl ze in midden van 2013 bij Roco op hun Facebookpagina zetten dat het model is uitverkocht bij henzelf. Dat vind ik nog het grootste probleem bij Roco alles wat ze melden is gewoon potentieel niet waar. Nu weet ik ook wel dat je niet alles zomaar moet geloven maar een officieel bericht met dat iets uitverkocht is ga ik er niet vanuit dat ze 6 maanden later "opeens" een hele partij vinden. Het blijft gewoon een onbetrouwbaar merk wat jammer is want ze maken erg fraai spul.
-
En dat ook iedere maand kunnen betalen ;D
Ja dat is zo'n puntje wat nog niet echt wil lukken .
Mijn baas wil niet meewerken :(
De staatsloterij wil niet meewerken :(
-
Helemaal mee eens!
Het moet een hobby zijn en leuk en vertrouwd.
En voor de fabrikant is het gewoon zijn inkomen.
Kan je wel steen en been gaan lopen klagen maar als die fabrikanten er niet meer zijn valt er ook weinig te kopen.
-
Ik begrijp nog steeds het probleem van een aanbieding niet. Dit gebeurd in alle branches (fietsen, kleding, auto's, cd's, televisies etc etc).
Wie gelijk het neuwste van het nieuwste wil betaald de (hoofd)prijs en wie wat langer wacht kan geluk hebben met ern aanbieding of pech dat iets is uitverkocht.. Waarom zou de modeltreinbranche hier anders in moeten zijn?
Groet,
Chris
-
Precies. En dat kwartje wil bij sommigen nog niet vallen.
Is een gezegde over. Iets met dubbeltje (oude muntsoort 8)) en eerste rang.
-
Ik begrijp nog steeds het probleem van een aanbieding niet. Dit gebeurd in alle branches (fietsen, kleding, auto's, cd's, televisies etc etc).
Wie gelijk het neuwste van het nieuwste wil betaald de (hoofd)prijs en wie wat langer wacht kan geluk hebben met ern aanbieding of pech dat iets is uitverkocht.. Waarom zou de modeltreinbranche hier anders in moeten zijn?
Groet,
Chris
Eens en als het aan mij ligt blijven ze zit ook gewoon doen ;D
Maar je gaat als consument toch ook wel nadenken als je ziet hoeveel er soms afgaat, soms meer dan 50%.
Nou dat zie ik met auto's en computers niet zo snel gebeuren, "nu de nieuwe iMac van € 1500 voor € 750" ik heb em nog niet gezien ;D
Edit: iMac puur als voorbeeld genomen, had ook een ander merk of automerk kunnen kiezen. Svp niet doorhameren op het merk/model en denk ook even aan de smiley.
-
Misschien omdat Apple dat niet wil? Roco toestanden! 8)
-
Tja heren;
Een feit is dat een model dat rond het jaar 2000 ca. 300 guldentjes kostte nu ... 13 jaartjes later, 2013 hebben we net achter ons gelaten, zo'n 300 pegeltjes in Euro's moet opbrengen [= ca. 660 gulden]. [De discussies hierover hebben we dan ook al meer dan genoeg gevoerd op dit forum].
Als ik dan zie dat mijn salaris in die jaren met ca 20% is gestegen, waarbij ze me tussendoor nog even met de Euro voor een factor 2,22 hebben genaaid waardoor mijn salaris van toen in totaal met meer dan de helft is afgenomen + 20% erbij , en als ik verder zie dat een normale inflatie cq. stijging van het prijspeil gemiddeld ca. 3% per jaar is [in 13 jaar dus zo'n 40%] moet ik dus concluderen dat een logische prijsstijging bij de treintjeshandelaren voor dat model een "redelijke" prijs zou opleveren van ca. 200 Euro. [= ca. 440 gulden] en dat is nog steeds veel geld. [Ook deze discussie is hier al voldoende gevoerd].
Dat er fabrikanten zijn die:
A. Een m.i. overdreven prijspeil er op na houden
B. Wederverkopers verplichten, op straffe van uitsluiting van levering, dat prijspijl daadwerkelijk voor hun
produkten te handhaven
C. Er wederverkopers zijn die hieraan meewerken
Noopt mij er toe i.d.d. die andere lagergeprijsde [misschien ietsjes minder uitgevoerde maar beslist niet slechte] loc van de concurrent aan te schaffen. Ik heb, in tegenstelling tot [als ik sommige reacties hier zie] anderen geen grote bedragen voor de hobby beschikbaar en moet keuzes maken, dat doe ik dan ook, Roco cs. vallen dan hoe jammer het ook is af óf ik moet met de handelaar een redelijkere prijs kunnen bedingen maar dat mag kennelijk niet van Roco waardoor de UVP. een BPA. [Bindende Prijs Afspraak] lijkt te worden. Ik vindt dit geen goede ontwikkeling maar het brengt de klant wél weer naar de winkel in de buurt waar hij een redelijker prijs kan bedingen dan bij de Inethandel [hoop ik].
Rest mij nog op te merken dat Roco er zélf in feite niks aan heeft om zulke verplichtingen op te leggen daar de inkooppprijs van hun produkt er niet door veranderd, Roco verdient daardoor niet meer of minder aan zijn produkten en de uiteindelijke marge ligt toch écht bij de wederverkoper. Het enige belang van Roco zelf dat ik kan bedenken is hun eigen Inet handeltje.
Groet
-
Alsof de Nederlandse markt zo belangrijk is voor Roco......
Het gaat niet alleen om de Nederlandse modellen en markt, het gaat om het hele assortiment en de hele markt waarop Roco actief is.
Groet,
Tjalling
Blijkbaar belangrijk genoeg om zo veel doublures te maken....
Groet,
Thijs
-
Ik zie het probleem niet zo als ROCO richting verkoop via hun eigen E-shop gaat.
Als ze op die manier de steun van de detailhandel gaan verspelen, zullen die als tegen reactie meer schap ruimte gaan gebruiken voor merken als Artitec, LS Models, ACME , ELO trains, enz. Die kunnen dan natuurlijk weer via hun eigen web shops blijven verkopen. Prijzen en kwaliteit van die merken zijn tegenwoordig vergelijkbaar met ROCO.
Deze merken moeten dan natuurlijk wel via de winkelier blijven leveren, en niet alleen naar een geld plaatje kijken van we schrappen “the middel man” en de winst gaat omhoog, zonder consequenties.
En wat is dan de noodzaak van ROCO ? Die betalen zich straks blauw aan advertentiekosten om te blijven verkopen. En goedlopende modellen zijn ook door de kleinere fabrikanten op de markt te zetten. Bv een verbeterde NS2200.
Bovendien pakken bv. LS Models en ACME bedrijven als Marklin en ROCO nu ook aan in hun eigen heimat met Duitse modellen.
Groeten, Alexander
-
Alsof de Nederlandse markt zo belangrijk is voor Roco......
Dacht het toch wel. Roco is al sinds jaar en dag de producent met de meeste Nederlandse modellen, gevolgd door Märklin, Artitec, Piko en LS Models (hoewel het bij die laatste vrijwel alleen rijtuigen betreft). Over de volgorde van plaats 2 t/m 5 kun je bakkeleien; over plaats 1 echter niet.
- Peter
-
Je draait het om, Peter. Dat Roco nummer 1 is in Nederland betekend niet dat Nederland de grootste markt is voor Roco.
Groet,
Tjalling
-
Dat zeg ik ook niet en dat stelde jij ook niet. "Alsof de Nederlandse markt zo belangrijk is voor Roco" impliceert dat het ze niet zo veel interesseert. Dat klopt dus niet.
- Peter
-
Alsof de Nederlandse markt zo belangrijk is voor Roco......
Het gaat niet alleen om de Nederlandse modellen en markt, het gaat om het hele assortiment en de hele markt waarop Roco actief is.
...
Graag even mijn hele post lezen, Peter.
Daarin staat nergens, impliciet of expliciet, dat Roco niet geïnteresseerd is in de Nederlandse markt. Het enige dat er staat is, dat je de totale toestand van het bedrijf Roco niet af kunt lezen aan het dumpingsbeleid in Nederland.
En er staat dat Nederland niet de grootste/belangrijkste markt is voor Roco.
Nog steeds geen aanleiding om stelling om te draaien.
Groet,
Tjalling
-
Valt deze 'nieuwe' aanpak van Roco niet gewoon onder de algemene economische tendens dat alles steeds efficiënter moet onder andere door waar mogelijk schakels uit de productieketen weg te halen? In dit geval de detailhandel. Als Roco hiermee een groter deel van haar productievolume rechtstreeks bij de klant kan afzetten, blijft meer bij Roco aan de strijkstok kleven. Als andere fabrikanten volgen, zullen deze ook meer financiële ruimte krijgen en kunnen gaan concurreren met Roco door hetzelfde (=vergelijkbare) product goedkoper óf een beter product voor dezelfde prijs als die van Roco aan te kunnen bieden. Roco zal dan op haar beurt ook weer moeten volgen met lagere prijzen danwel betere/mooiere producten.
Voor de winkels is mijns inziens alleen een overlevingskans aanwezig, als de klant voor het dekken van de extra kosten die het openhouden van een winkel met zich meebrengt, om welke reden dan ook bereid is een hogere winkelprijs te betalen. Verder wordt een winkel rendabel bedrijven ook steeds moeilijker bijvoorbeeld doordat het productassortiment binnen onze hobby veel breder wordt met kleinere oplagen, waardoor een gewone winkelier niet meer in staat is om alles op voorraad te hebben. Via internet kan dit echter wel, zeker een fabrikant of grote internetwinkel als Lippe heeft een enorm bereik, en er kan ook nog eens de volgende of navolgende dag worden bezorgd. De mens wordt steeds ongeduldiger, jongeren -ik soms ook- willen hun consumptieve verlangen direct vervuld zien. Wat betreft service: doet het apparaat het niet, stuur je het toch gewoon terug, waarom zou dit wel het dominante verkoopmodel zijn voor een iPhone van €699,- waar menige moderne burger tegenwoordig loopt maar niet voor een modeltrein van €400,- ? Voorts wordt het steeds vaker goedkoper voor producenten om maar wat meer te produceren en de door de klant geconstateerde manco's niet te repareren inclusief al het bijbehorende gedoe, maar de klant gelijk een nieuw product toe te sturen, dan om veel energie in de verbetering van het functionele productontwerp/productieproces te steken. Dit zal zeker ook meer en meer voor modeltreinen gelden die toch veelal in lagelonenlanden worden gemaakt en waarbij handlingkosten in de prijs relatief hard gaan aantikken.
Het is jammer maar het gaat in de wereld telkens om schaalvergroting, ook bij onze hobby: zo heb ik recent vanuit mijn H0 achtergrond voor het eerst een spoor 1 lok gekocht :) En eerlijk is eerlijk, soms is een grotere schaal toch mooier!
Sorry voor mijn wat uit de hand gelopen beschouwing, ik wilde na al het moois hier gelezen te hebben ook even meedoen.
Robbedoes
-
Ik ben van mening dat hier toch teveel "aanname" in de discussie wordt gebracht.
Als men de laatste Neuheiten folder erbij neemt en men gaat naar de laatste bladzijde Impressum/Imprint staat er toch duidelijk
quote
Price Indication
The prices specified in the catalogue are the manufacturer's suggested retail prices at the time the catalogue went to press. We explicitly reserve the right to make the price adjustments at any time. Roco products and spare parts are available through specialized dealers and online at www.roco.cc. No factory direct sales.
unquote
Hierin staan toch een belangrijk aantal zaken genoemd. suggested retail prices = maw Roco adviseerd die prijs aan hun winkeliers. De laatste zin meld ook dat er geen directe verkoop af fabriek wordt gedaan. Die zin daarvoor geeft wel aan dat er via hun website besteld kan worden, maar als je verder op de site van Roco kijkt zie je dat je bestelling gedaan op hun website via de lokale winkelier uitgeleverd wordt.
Voor mij klint dat laatste ook logisch. Dit bespaart enorm in de logistieke kosten.
-
En dat betreft oude (copy paste uit eerdere folders?) informatie.
Het is namelijk gewoon mogelijk om vanuit de e-shop rechtstreeks thuis geleverd te krijgen.
Het is danwel nog niet de standaard aangevinkte optie, maar met 1 muisklik krijg je de zendng gewoon thuis.
Hier hebben ze afgelopen jaar ook redelijk wat aandacht aan gegeven.
Daarnaast heb ik eens bij Lippe geïnformeerd, qua prijzen is (momenteel) niks meer mogelijk. Nu laten ze natuurlijk nooit het achterste van de tong zien, maar tot aan de betaling zie ik geen 'aangepaste prijzen' zoals dat bij een eerder genoemde winkel nog wel mogelijk is.
-
Ja, bij Lippe is geen korting meer te halen voor Roco- en Fleischmann-modellen. Daar profiteert in mijn geval MTE van, want daar heb ik nu de nieuwe Flm E 60 besteld met 10 procent ledenkorting.
Groet,
Ruud
-
Helemaal mee eens!
Het moet een hobby zijn en leuk en vertrouwd.
Ja, maar voor fabrikanten en winkeliers is het geen hobby, maar broodwinning.
Dat is wel een groot verschil.
Wat me wel verbaast is dat de efficiencyslag die CAD in b.v. de ontwikkeling van mallen, en ook andere automatisering, gebracht heeft nooit tot een prijsaanpassing naar beneden heeft geleid. In tegenstelling tot andere branches.
-
Maar de detaillering is ook enorm toegenomen. Je kunt de modellen van vroeger niet met die van nu vergelijken.
- Peter
Verstuurd vanaf mijn Galaxy S3 met Tapatalk 4
-
En volgens mij wordt de efficiencyslag overschat. Het maken van een tekening gaat niet opeens twee keer zo snel. Ik ken geen voorbeelden van branches waar de kosten daardoor opeens substantieel zijn gedaald. De bouw in elk geval niet, en daar wordt en werd toch heel wat afgetekend.
-
Dat zie je ook wel in dat filmpje over Vollmer dat vlak voor Kerst verscheen. Daar was het ook CAD/CAM, maar het was nog steeds erg veel handwerk: tekenen, bouwen, digitaliseren, enzovoorts.
- Peter
-
Tekenen blijft altijd handwerk, pen of computer zijn hulpmiddelen...daarnaast is het tekenen niet efficienter geworden, zitten vaak fouten in omdat de tekeningen niet meer in z'n geheel te zien zijn ( of je moet een A0 scherm hebben )..
-
De vraag dat we steeds met minder zijn, behandelen jullie niet. Ook de oplagens worden steeds lager. Ondanks dat er meer fabrikanten bijkomen, maar als de marktleiders omvallen dan zal de rest vlug volgen.
Ander speelgoed is gewoon populairder dan elektrische treintjes.
-
Aanname's, aanname's... Ik heb daar nog nooit cijfers van gezien, anders dan de bezoekerscijfers van Eurospoor. Dus da's omgeveer de omzet van Albert Heijn afleiden uit de bezoekerscijfers van de huishoudbeurs. 8)
En als de marktleiders omvallen dan komen er vanzelf nieuwe marktleiders bovendrijven. Volgens mij leeft de hobby en getuigt het aantal fabrikanten dat instapt daarvan. De tijd dat ik in de winkel alleen kon kiezen tussen Fleischmann en Märklin is gelukkig voorbij.
-
Welke winkels over 10 jaar zijn er misschien nog 5 a 6 grote winkels en 20 a 30 andere verkooppunten.
-
Volgens mij is dat ongeveer al zo. Ik kom niet verder dan een stuk of acht echt grote winkels in Nederland en dan heb je gelijk een groot deel van de omzet te pakken. Maar in de grootste winkels is het assortiment dan ook breder dan het ooit is geweest. Zelfs het assortiment in een doorsnee winkel is breder dan in een doorsneewinkel van 20 jaar terug. Alleen een hoekje met modeltreinen kan ook bijna niet meer gezien de veel grotere diversiteit aan fabrikanten en de komst van internetwinkels. Als alles moet worden besteld, kan je net zo goed gelijk gaan muisklikken, desnoods bij de fabrikant zelf.
Roco bereidt zich voor op een veranderende distributieketen en die veranderingen hebben niet alleen te maken met de omzetontwikkeling van de sector. Of Roco de juiste keuzes maakt blijkt over tien jaar wel, maar niks doen is geen optie.
-
Maar laten we eerlijk zijn, alle "high street" winkels hebben het moeilijk. Zelfs kleren kun je tegenwoordig heel gemakkelijk online kopen. En je hoeft immers niet te parkeren. Dus het is niet verwonderlijk dat die kaalslag ook plaats vindt bij modelspoorwinkels.
- Peter
-
De vraag dat we steeds met minder zijn, behandelen jullie niet.
Daar hebben we jou toch voor?
Maar is het een vraag of een conclusie?
-
De vraag dat we steeds met minder zijn, behandelen jullie niet.
Wie die "jullie" zijn, is me wel duidelijk. Maar die "we", wie zijn dat dan allemaal wel niet? Of liever: wie zijn dat allemaal nog?
-
En als de marktleiders omvallen dan komen er vanzelf nieuwe marktleiders bovendrijven. Volgens mij leeft de hobby en getuigt het aantal fabrikanten dat instapt daarvan. De tijd dat ik in de winkel alleen kon kiezen tussen Fleischmann en Märklin is gelukkig voorbij.
Exact! De afgelopen tien jaar hebben we merken als LS Models en ACME zien ontstaan.
Voor serieuze modelspoorders zijn die nu al van veel meer belang dan de zogenaamde marktleiders.
Merken komen en gaan. Dat is in alle branches zo. Kijk voor de aardigheid maar eens hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_automerken_(alfabetisch)
mvg,
Gert
-
Ik denk het niet. Leuk dat die merken er zijn voor de serieuze modelspoorders.
Voor een orienterende starter die nog geen modelspoor heeft zijn die merken niet van toepassing.
Startende moten er mee in aanraking komen en dat kan alleen als de startsets weer in de bijvoorbeeld de speelgoed winkels liggen. Een van de weinige dingen die Marklin de afgelopen jaren goed gedaan heeft.
-
Me dunkt dat een starter tegenwoordig eerder via Facebook of iets dergelijks in aanraking met de hobby zou komen. De tijd van speelgoedtreinen is echt wel voorbij - en die van speelgoedwinkels met modeltreinen ook.
- Peter
-
Speelgoedwinkels zitten helemaal niet te wachten op modelspoorders. Ze hebben geen personeel meer wat er wat vanaf weet. Keerlus? Seinen? Overweg? Wabedoelu?
Wat Märklin goed doet is dat beginsetje met batterijen en afstandsbediening, maar dat kan nog goedkoper door het gewoon ouderwetsch met adapter en draaiknop te maken. Het moet toch mogelijk zijn een simpele treinset te maken voor pakweg 30 euro? Ovaaltje rails, adapter met draaiknop regelaar, simpel lokje en wat wagentjes en dan afspreken met de speelgoedwinkels van: als u vragen heeft, ga dan naar www.modelspoorfabriekantofforum.nl of een URL naar Beneluxspoor.
Overigens zijn er genoeg treinen in de speelgoedwinkels: van animatieseries van Tomas en Chuggington en zo. Er moet een mogelijkheid wezen om de groep kids die dit leuk vinden verder op (spoor)weg te helpen? Of is dit een taak van de vaders en opa's om een (klein)kind de volgende stap aan te bieden?
Ik kwam vroeger veel bij Intertoys op de Heilige Weg in Amsterdam. Ze hadden vitrines vol maar elke keer als ik daar kwam stond er hetzelfde materieel in de vitrine onder te stoffen. Dit was pakweg 20 jaar geleden al. Later kwamen de spelcomputers deze ruimte opeisen. De markt is zeker verandert. Iemand kan zijn geld maar één keer uitgeven. Vroeger spaarde een jongen om dat mooie model te kopen wat al jaren in de vitrine stond te pronken. Nu spendeert hij dat aan een Nintendo 3DS of een nieuwe playstation. Dus de aanwas van nieuw bloed gaat wellicht langzamer, maar als ik zo op het forum gluur zijn er ook genoeg jongeren die het later wel oppakken :)
Mvg,
Robert
-
Overigens zijn er genoeg treinen in de speelgoedwinkels: van animatieseries van Tomas en Chuggington en zo.
Mijn neefje heeft zo dus een enorme treinbaan van Tomy van Thomas & Friends, da's een goed begin!
[...]Dit was pakweg 20 jaar geleden al. Later kwamen de spelcomputers deze ruimte opeisen. De markt is zeker verandert. Iemand kan zijn geld maar één keer uitgeven.
Nou, ik moest ook in 1983 al kiezen tussen een nieuw spel voor de spelcomputer of toch maar een treintje, daaraan is niets nieuws onder de zon! Wel anders is de verregaande detaillering en daarmee verslechterde speelbaarheid van modellen. Ik zou een kind niet met m'n LSM plan W laten spelen, veel te gevoelig - andersom is mijn oude sprinter nog altijd in prima staat.
Als kinderen dus via Thomas e.d. de smaak te pakken kunnen krijgen en dat een beetje aangevuld zien door zo nu en dan met papa of opa naar een Eurospoor of OnTrax te gaan, dan zullen ze op latere leeftijd best kunnen instromen. Maar die latere leeftijd is al gauw 35+; dit gold voor mij ook, tussen 1990 en 2005 waren andere zaken veel belangrijker.
Mvg,
Erik
-
Gaat Roco zich boven de wet plaatsen ?
Wordt tijd dat ze nog een keer falliet gaan, hebben niets geleerd van het verleden. ;D ;D
Na veertig jaar trouwe Roco verzamelaar te zijn geweest, is dit merk bij mij exit.
Er zijn wel meer moeders met mooie dochters. (y) ;D ;D
-
Hahahaa. ;D.
Roco mag van mij ook wel verdwijnen als ze zo met hun afnemers en modelspoorders omgaan. >:(.
Zal alleen nog gebruikt roco kopen vanaf nu. :D
Tinus.
-
Zo denk ik er ook over en ga beslist niet in op hun eisen dan kunnen ze van mij richting exit
Wim
-
... dit heeft tot veel commotie geleid, zelfs onder Duitse winkeliers.
Deze ontwikkeling zal lijden tot een nog verdere vernieling van de modelspoorwereld, enige creativiteit wordt nu dus ook al finaal de nek omgedraaid.
Maar goed we zullen zien wie de langste adem heeft.
Mijn laatste aanwinst is een schitterende GTW2/8 van Piko, inmiddels al ruim 5 maanden geen Roco product meer gekocht en nog totaal geen last van ontwenningsverschijnselen ;)
't is alleen wel sneu wanneer modelspoorwinkels hierdoor (vak)mensen zouden moeten ontslaan wanneer t.z.t. blijkt dat de omzet toch niet helemaal de gestelde doelen haalt. En wie is de 'lachende' derde ....
-
Tsja,
Zoals ik al eerder aankondigde, ik vrees dat "we" met zijn allen VERPLICHT worden om de UNVERBINDLICHE PREIS EMPFEHLUNG te gaan betalen als we nog Roco willen kopen.....
Gelukkig hebben we de meeste Ramsj artikelen van deze N**i firma al en kunnen ze de rest ergens stoppen waar je niet graag komt..... ik zeg Hallo Piko!! ;D
-
Hallo:
Ik heb een beetje gegoogeld en daarbij [vrij weergegeven, zonder daarbij enige aanspraak te maken op volledigheid of juistheid van die info] op diverse publikaties gelezen dat:
Europese en Nederlandse mededingingsregels reeds geruime tijd [uitzonderingen daargelaten] niet meer toestaan dat leveranciers prijzen opleggen aan wederverkopers, daarom wordt door de fabrikanten bij hun producten een adviesprijs gegeven [het moet hier gaan om een redelijke verkoopprijs welke voor het produkt kan worden bedongen, "wind"prijzen of prijzen waarbij de marge van de handelaar onaanvaardbaar klein wordt zijn echter ook niet toegestaan]. Het staat de detaillisten vrij van deze prijs af te wijken. [Overigens Floris; als er in de prijs dermate ruimte is om met flinke prijsdumping te ramsjen zou er met in achtneming van de regel dat de prijs voor de wederverkoper niet onaanvaardbaar laag mag worden hier misschien wel eens sprake kunnen zijn van een "wind"prijs, ik kan dat echter niet beoordelen].
Directe prijsbinding [verboden]
Er is sprake van directe prijsbinding wanneer de leverancier zijn afnemer vaste of minimumprijzen oplegt. Wanneer dit in een (verkoop-) overeenkomst is vastgelegd, is duidelijk dat er mededingingsregels worden overtreden.
Indirecte prijsbinding [verboden]
Een voorbeeld hiervan is een leverancier die kortingen [op de inkoopprijs] geeft wanneer zijn afnemer een bepaald prijsniveau ophoudt. Andere voorbeelden van indirecte prijsbinding uiten zich in bedreigingen, intimidaties, waarschuwingen, sancties, vertraagde leveringen, opschortingen van leveringen of zelfs beëindigingen van overeenkomsten wanneer het door de leverancier gewenst prijsniveau niet wordt toegepast door de afnemer.
Advies-en maximumverkoopprijzen [toegestaan mits ...]
Een leverancier mag advies-en maximumprijzen 'opleggen'. Een belangrijk criterium hierbij is dat een maximumprijs niet zó laag mag zijn dat een nóg lagere prijs zou leiden tot een bijzonder lage marge voor de afnemer. Dit zou namelijk in de praktijk alsnog leiden tot een vaste prijs en dat is dus verboden. De afnemer moet te allen tijde in staat gesteld te worden om een eigen prijsbeleid te voeren.
Alhoewel dit een erg ingewikkelde materie betreft [misschien voer voor modelsporende juristen onder ons??] heb ik de sterke indruk dat een zekere firma uit Oostenrijk zich hier op zeer glad ijs begeeft. Als de wetgever én de handel dit zo door laat gaan [en dat doet dan navolgen] denk ik is er maar 1 sanctie en die hoef ik hier verder niet te benoemen, ook al om navolging van deze praktijken door andere merken te voorkomen. En er zijn zat andere merken die heeeel erg mooi spul maken ik denk dat ik mij daar in de toekomst op ga richten [doe ik overigens toch al ;)].
Groet
-
Mwaw dit zo roco inderdaad een leuke boete kunnen opleveren.
En ach veel Nederlands materieel tp1 en 2 hebben ze toch niet.
Dus ik heb er geen last van.
Gr Jan
-
Korte info hier:
http://www.mkbservicedesk.nl/2426/mag-mijn-leverancier-mij-verplichte.htm (http://www.mkbservicedesk.nl/2426/mag-mijn-leverancier-mij-verplichte.htm)
En als de hh winkeliers/handelaren nu allemaal even een melding bij de Autoriteit Consument & Markt (voorheen NMA) achterlaten, dat kan hier: https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/tip-ons/ (https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/tip-ons/), dan kan dit probleem snel opgelost worden...
-
Die klacht kan een consument toch ook melden?
-
Denk het niet, consument is geen partij in deze.
Correctie, consument kan bij vermoeden wel melding doen:
http://www.consuwijzer.nl/thema/concurrentiebeperkende-afspraken-tussen-bedrijven (http://www.consuwijzer.nl/thema/concurrentiebeperkende-afspraken-tussen-bedrijven)
-
Hallo;
Ik ben bang van niet, je moet dan wel met een gefundeerde klacht ondersteund door feiten, omstandigheden en bescheiden komen .... en die kan dus m.i. alleen een wederverkoper die gedwongen wordt een bepaalde prijs te handhaven indienen.
Overigens gaat een consumentenmelding hier niet op omdat het hier, naar mijn bescheiden mening, niet gaat over kartelvorming ... dat is een heel ander verhaal.
Groet
-
Precies, je moet dan een schrijven van roco hebben waarin ze een sanctie opleggen.
Tinus.
-
Ik was een trouw Fleischmann fan.
Maar als na een halfjaar de zelfde spullen voor minder dan de helft in de uitverkoop liggen, pas ik.
Nog een mooie, Fleischmann prijzen voor oude Roco troep.
Gr,Ben.
Al een half Jaar 0spoorder
Gr,Ben.
-
De fabrikant van de bekende fruitcomputer doet dit al jaren, maar niemand zegt er wat van, omdat je dan de Bosman (Belgische voetballer, kent u 'm nog?) van de fruitwinkels wordt. Jou winkel gaat dan gewoon onderuit omdat je niet meer geleverd krijgt. Wat heb je dan bereikt?
Voor de kleine winkels is een gelijke adviesprijs wel een zegen. Je kunt meestal niet mee met de grotere winkels, die groter en dus goedkoper kunnen inkopen. Ik vind het ook niet erg, eigenlijk. Volgens mij heb ik het wel eens eerder geschreven, maar als ik goed geholpen wordt en het een toffe winkel is, dan mogen ze er best (goed) aan verdienen. Dat gun ik ze wel. Dat geld bij mij overigens niet voor kleding. Daar is de prijs gewoon absurd hoog voor een stukje vod.
-
Ik ben bang dat geen enkele van "onze" handelaren in NL/B/D zover zal gaan, de wraak van .... zou genadeloos zijn.
Toen ik geruime tijd geleden voor het eerst met de vrijpostige reclames van deze firma werd geconfronteerd ... en die hebben m.i. niks meer met onze hobby te maken ... kreeg ik al de indruk dat die lui niet écht serieus meer met de modelspoorder bezig zijn, de laatste feiten geven voor mij dan ook overduidelijk weer dat het hier aleen en enkel nog om onze centen gaat en valt dat de dames/heren Investors om een of andere reden tegen dan gaat gewoon de stekker er uit, zo simpel is dat tegenwoordig ... Ook die hele klucht om de 1200 geeft mij te denken "hou ze lekker scherp en ze blijven afnemen ... ook die paar kleur of modelvarianten worden we dan wel kwijt" en als de markt rijp is komen we wel met wat nieuws!
Aanvulling;
Ik ga ook bij voorkeur naar die kleine handelaar maar zie mij niet als een steuncomitee voor deze. Ik gun hem van ganser harte een goede boterham maar aangezien er geramsjd kan worden zit er mijns inziens genoeg ruimte in de prijs voor een nette korting. Overigens besteed ik die korting toch wel weer omdat dan nog wat aan de vingers blijft plakken wat ik anders niet zou meenemen ... en dat is goed voor de produktie [economie dus] ;D
Groet
-
De fabrikant van de bekende fruitcomputer doet dit al jaren, maar niemand zegt er wat van, omdat je dan de Bosman (Belgische voetballer, kent u 'm nog?) van de fruitwinkels wordt. Jou winkel gaat dan gewoon onderuit omdat je niet meer geleverd krijgt. Wat heb je dan bereikt?
Het vergelijk gaat niet helemaal op Sven, want als je 'fruitcomputers' verkoopt en je jaagt 'de grote fruitbazen' tegen je in het harnas, dan heb je niks meer, juist omdat je alleen 'fruitcomputers' verkocht. In modelspoorland is het weliswaar vervelend als je geen Roco meer zou kunnen leveren, maar er zijn nog meer merken.
mvg,
Gert
-
Grappig in deze discussie is wat er door sommigen in andere draadjes die nu toevallig boven komen eerder geschreven werd:
Oke, maar het verschil tussen Roco en Märklin MHI lijkt me dan toch wel dat je die Roco adviesprijs vrij waarschijnlijk niet hoeft te betalen en dat het zeer onwaarschijnlijk is dat je onder de MHI prijs uitkomt.
mvg,
Gert
en
Hallo Gert,
MHI prijzen zijn ook 'gewone' adviesprijzen. In Duitse versie staat t' zelf:
En in de Nederlands:
Het nare aan het geval is, dat een aantal Nederlandse handelaren, deze prijzen zijn gaan hanteren als gegeven.
Degene die direct bestellen (en het model dus graag willen hebben) betalen daar dus dan de hoofdprijs voor. Neem je echter het risico om achter het net te vissen voorlief, kun je rustig afwachten tot dat de Duitse (of zelfs Nederlandse) verkopers met een gunstiger prijs in Houten staan.
Daarnaast is er door Marklin of door de handelaren onderling, ter voorkoming van concurentie via het internet, afgesproken alleen de adviesprijzen in de webpresentaties van de betreffende handelaren te plaatsen. Het preciese weet ik hier niet van, maar er zijn hier op het forum een aantal lieden die dat van uit hun dagelijkse werkzaamheden beter kunnen uitleggen. (Als dat natuurlijk is toegestaan).
Jan-Peter
voortschrijdend inzicht.......?? :P :-[
-
ik zeg Hallo Piko!! ;D
Moeten die wel eerst leren om de juiste raampjes te maken.... :-\
-
Dit stond er bij mij boven......
Geachte dames en heren,
Deze nieuwsbrief is uitsluitend en exclusief voor klanten van AnW Modeltreinen. Wij verzoeken u dan ook dringend om de inhoud hiervan niet te communiceren op forums of andere publieke media.
(y) (y)
Ja, klopt. maar ik ben van mening dat dit wel gecommuniceerd moest worden.
-
Lijkt me ook een indekmededeling. Als je een paar honderd of misschien wel een paar duizend mensen die mail stuurt, dan staat dat gelijk aan openbaar maken.
Helaas doen fabrikanten er al een tijdje alles aan om prijsconcurrentie tussen winkeliers te bemoeilijken en als het erop aan komt hebben winkeliers daar natuurlijk ook belang bij.
Voor de consument blijft het natuurlijk gewoon zo dat je je telkens moet afvragen of een product de gevraagde prijs, hoe dan ook tot stand gekomen, waard is. Dat verandert niet. Voor mij persoonlijk geldt dat ik vaker tot de slotsom kom, dat ik een prijs te gek vindt. Dan maar niet.
-
Het komt telkens weer langs, wat er nou wel of niet mag.
Voor zover ik het kan een poging wat juridische puntjes op de i te zetten, het laatste woord
heb ik zeker niet en heb ik ook niet kunnen vinden.
Wat in ieder geval niet mag is vertikale prijsbinding. Maar wat is dat exact: als winkelier koop ik
spullen in bij firma X, die mag voor die spullen (uit die levering) niet een prijs opleggen waar ik ze voor ga verkopen.
Het heikele punt zit in de leveringsplicht: als ik spullen bij firma X inkoop, hoeven die in principe helemaal niet te
leveren. Dus als mijn handelspraktijken (lees teveel korting) firma X niet bevallen, dan krijg ik de volgende keer
niks (meer). Eventueel kan Firma X wel een leveringsplicht hebben op grond van een langdurige relatie of een
expliciet contract. in dat laatste mag natuurlijk weer geen prijsbinding staan.
Zonder leveringsplicht komt de prijsbinding dus via de achterdeur weer binnen. Dat zie je dus ook gebeuren:
van de firma mag je niet met lage prijzen/korting adverteren en soortgelijke argumenten.
Over de vraag van leverlingsplicht vs prijsbinding heb ik niks van recentere datum dan de Peijnenburg-AH ruzie uit
2005 kunnen vinden. En toen mocht Peijnenburg gewoon de koek zelf houden die AH te goedkoop verkocht.
fred
-
Het kan nog anders, ipv niet te leveren sta je als laatste in de rij. De klant heeft zijn spullen al lang en breed versleten ;D en dan ontvang jij als winkelier je bestelling pas.
Is volkomen legaal ::) :-[
Allie
-
Hallo;
Indien leveranciers en/of wederverkopers [spreek winkeliers] GEZAMENLIJK prijsafspraken maken waar zij doelbewust niet van afwijken dan spreken we hier volgens mij van kartelvorming en dat mag niet [voer voor juristen ... hoe zit het werkelijk?].
en
I.d.d. hebben ook de wederverkopers baat bij een "vaste prijs", het aantal winkels is [dat zien we in een ander draadje op dit forum] zodanig afgenomen en gespreid dat op deze wijze "shoppen" niet meer loont en ieder zijn eigen gebiedje kan handhaven, als je dan ook nog de internethandel weet uit te schakelen dan ... ik denk dat verder commentaar hier overbodig is. De internethandel kan dan wél nog scoren met assortiment en snelheid van leveren, ook geen onbelangrijke factor denk ik.
Fred, hetgeen je hier beschrijft klinkt heel verdacht naar repressief optreden door de leveranciers = "indirecte prijsbinding" en dat mag niet. Zoals Peijnenburg uiteindelijk de eigen koek mocht opeten [dus klant kwijt, waarbij ik wel wil aantekenen dat de AH-Prijs misschien een prijs was waarbij de kleine detaillist niet meer mee kon komen en het concurentiebeginsel geweld werd aangedaan maar ik kan dat niet beoordelen omdat ik er het fijne niet van weet] mag Roco van mij de treintjes op hun eigen binnenplaats laten rondrijden ... wat wij als consument vaak nog niet in de gaten hebben zegt Henk met weinig woorden WIJ bepalen [binnen de marges van het redelijke] nog steeds de prijs al hebben we dat zelf nog niet in de smiezen.
Groet
-
Voor mij persoonlijk geldt dat ik vaker tot de slotsom kom, dat ik een prijs te gek vindt. Dan maar niet.
Amen (y)
Eens dus. Je kunt je €€ maar eenmaal uitgeven.
-
Maar Lippe vermeld altijd al de UVP prijs dus de officiele advies prijs van Roco en daarbij hun eigen prijs is dat nu in eens ook dan verboden.???
Als zij genoegen nemen met een lagere winstmarge is dat voor Lippe zolang zij de U V P van Roco maar vermelden kunnen ze verder toch niets doen?
Wim
-
Roco heeft een belang in Lippe. Lippe prijs = Roco prijs.
Gr, Ben.
-
Dus als het ware fabrieksverkoop ?
-
IDD zoals al eerder gemeld, slim klanten trekken met superlage prijzen, vervolgens je prijsnivo weer opschroeven tot " gewenst " nivo . Veel klanten lopen weg , maar er blijven nog veel meer hangen.
Just marketing techniques ;D
-
Marketing Techniques ??? Uitgekookt Management :(!!
Groet
-
Ik mag altijd graag even kijken bij Lippe naar de recensies van de klanten (eKomi, https://www.ekomi.de/bewertungen-modellbahnshop-lippe.html)
Ik vul het zelf ook altijd even in na een bestelling.
Het is wel erg opvallend dat er t/m januari dagelijks tot tientallen reacties vermeld staan.
In Januari zo rond de 900 (=ca. 30 per dag). Gemiddeld zitten ze per dag rond de 34,5 reacties (1894 dagen/65663 recensies).
Vanaf februari tot nu totaal 3 (=ca. 3 per 10 dagen).
Dat is procentuele afname van 99%.
Nu is februari nog maar een week onderweg, maar ik geloof ook niet dat 99% van de bestellers zo ineens sinds februari de feedback niet meer invult.
Edit: welk percentage van de orders Roco/GFN is dat weten we natuurlijk niet, maar ook andere merken draaien de duimschroeven aan (MHI bv.)
-
Zullen ws ook nogal wat reacties van nederlanders zijn, tot eind januari was de verzending naar NL gratis. Ook ik heb hier gebruik van gemaakt, omdat het natuurlijk een mooi initiatief is. Kreeg de eerste keer een link om een recensie in te vullen, bij 2e bestelling niet meer (weet ook niet of dit standaard is).
Gr, Marc
-
Verzending naar NL definitief gratis!
Dus daar kan het niet aan liggen.
-
Waar op de site staat dat het definitief is? Want ik zie alleen nog de vermelding tot eind Januari.
Zaak eens door gelezen bij Lippe. Er staat 3x iets anders.
1. geen verzendkosten in Duitsland. Bij AGB.
2. geen verzendkosten in Duitsland en Oostenrijk Bij verzandkosten ongeveer in het midden.
3. geen verzendkosten in Duitsland, Oostenrijk en Nederland. Bij verzandkosten bovenaan.
-
Op de startpagina loopt een banner waarop staat "UPS gratis verzending naar Nederland".
En dat klopt nog steeds, afgelopen vrijdag bestelling geplaatst, dinsdag ontvangen en zonder kosten.
Gr, Ben.
-
De bestelling hoeft niet boven een bepaalde waarde te zijn?
-
Niet dat ik weet. Afgelopen najaar iets gekocht voor ca. € 23,00. Geen verzendkosten ;D