Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
DE II van DKM opnieuw bedraden. door bellejt
Vandaag om 12:51:54
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 12:17:36
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35

Auteur Topic: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco  (gelezen 22007 keer)

E.r.i.k.

• Offline Offline
Re: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco
« Reactie #135 Gepost op: 29 January 2014, 10:42:32 »
Overigens zijn er genoeg treinen in de speelgoedwinkels: van animatieseries van Tomas en Chuggington en zo.

Mijn neefje heeft zo dus een enorme treinbaan van Tomy van Thomas & Friends, da's een goed begin!

[...]Dit was pakweg 20 jaar geleden al. Later kwamen de spelcomputers deze ruimte opeisen. De markt is zeker verandert. Iemand kan zijn geld maar één keer uitgeven.

Nou, ik moest ook in 1983 al kiezen tussen een nieuw spel voor de spelcomputer of toch maar een treintje, daaraan is niets nieuws onder de zon! Wel anders is de verregaande detaillering en daarmee verslechterde speelbaarheid van modellen. Ik zou een kind niet met m'n LSM plan W laten spelen, veel te gevoelig - andersom is mijn oude sprinter nog altijd in prima staat.

Als kinderen dus via Thomas e.d. de smaak te pakken kunnen krijgen en dat een beetje aangevuld zien door zo nu en dan met papa of opa naar een Eurospoor of OnTrax te gaan, dan zullen ze op latere leeftijd best kunnen instromen.  Maar die latere leeftijd is al gauw 35+; dit gold voor mij ook, tussen 1990 en 2005 waren andere zaken veel belangrijker.

Mvg,
Erik

vrijbuiter55

• De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 08 February 2014, 19:17:17 »
Gaat Roco zich boven de wet plaatsen ?
Wordt tijd dat ze nog een keer falliet gaan, hebben niets geleerd van het verleden. ;D ;D
Na veertig jaar trouwe Roco verzamelaar te zijn geweest, is dit merk bij mij exit.
Er zijn wel meer moeders met mooie dochters. (y) ;D ;D

tinus

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 08 February 2014, 19:20:19 »
Hahahaa. ;D.

Roco mag van mij ook wel verdwijnen als ze zo met hun afnemers en modelspoorders omgaan. >:(.

Zal alleen nog gebruikt roco kopen vanaf nu. :D

Tinus.

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 08 February 2014, 19:28:50 »
Zo denk ik er ook over en ga beslist niet in op hun eisen  dan kunnen ze van mij richting exit

Wim
« Laatst bewerkt op: 09 February 2014, 11:24:19 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de Reageer-knop »
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Alfred O

• Offline Offline
Re: Roco prijs..
« Reactie #139 Gepost op: 08 February 2014, 20:54:36 »
... dit heeft tot veel commotie geleid, zelfs onder Duitse winkeliers.

Deze ontwikkeling zal lijden tot een nog verdere vernieling van de modelspoorwereld, enige creativiteit wordt nu dus ook al finaal de nek omgedraaid.
Maar goed we zullen zien wie de langste adem heeft.

Mijn laatste aanwinst is een schitterende GTW2/8 van Piko, inmiddels al ruim 5 maanden geen Roco product meer gekocht en nog totaal geen last van ontwenningsverschijnselen ;)

't is alleen wel sneu wanneer modelspoorwinkels hierdoor (vak)mensen zouden moeten ontslaan wanneer t.z.t. blijkt dat de omzet toch niet helemaal de gestelde doelen haalt. En wie is de 'lachende' derde ....
« Laatst bewerkt op: 11 February 2014, 14:02:59 door NS8714 »

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #140 Gepost op: 08 February 2014, 22:51:09 »
Tsja,

Zoals ik al eerder aankondigde, ik vrees dat "we" met zijn allen VERPLICHT worden om de UNVERBINDLICHE PREIS EMPFEHLUNG te gaan betalen als we nog Roco willen kopen.....

Gelukkig hebben we de meeste Ramsj artikelen van deze N**i firma al en kunnen ze de rest ergens stoppen waar je niet graag komt..... ik zeg Hallo Piko!!  ;D
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 22:53:30 door Floris »

ddv

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 08 February 2014, 23:26:38 »
Hallo:

Ik heb een beetje gegoogeld en daarbij [vrij weergegeven, zonder daarbij enige aanspraak te maken op volledigheid of juistheid van die info] op diverse publikaties gelezen dat:

Europese en Nederlandse mededingingsregels reeds geruime tijd [uitzonderingen daargelaten] niet meer toestaan dat leveranciers prijzen opleggen aan wederverkopers, daarom wordt door de fabrikanten bij hun producten een adviesprijs gegeven [het moet hier gaan om een redelijke verkoopprijs welke voor het produkt kan worden bedongen, "wind"prijzen of prijzen waarbij de marge van de handelaar onaanvaardbaar klein wordt zijn echter ook niet toegestaan]. Het staat de detaillisten vrij van deze prijs af te wijken. [Overigens Floris; als er in de prijs dermate ruimte is om met flinke prijsdumping te ramsjen zou er met in achtneming van de regel dat de prijs voor de wederverkoper niet onaanvaardbaar laag mag worden hier misschien wel eens sprake kunnen zijn van een "wind"prijs, ik kan dat echter niet beoordelen].

Directe prijsbinding [verboden]
Er is sprake van directe prijsbinding wanneer de leverancier zijn afnemer vaste of minimumprijzen oplegt. Wanneer dit in een (verkoop-) overeenkomst is vastgelegd, is duidelijk dat er mededingingsregels worden overtreden. 

Indirecte prijsbinding [verboden]
Een voorbeeld hiervan is een leverancier die kortingen [op de inkoopprijs] geeft wanneer zijn afnemer een bepaald prijsniveau ophoudt. Andere voorbeelden van indirecte prijsbinding uiten zich in bedreigingen, intimidaties, waarschuwingen, sancties, vertraagde leveringen, opschortingen van leveringen of zelfs beëindigingen van overeenkomsten wanneer het door de leverancier gewenst prijsniveau niet wordt toegepast door de afnemer.

Advies-en maximumverkoopprijzen [toegestaan mits ...]
Een leverancier mag advies-en maximumprijzen 'opleggen'. Een belangrijk criterium hierbij is dat een maximumprijs niet zó laag mag zijn dat een nóg lagere prijs zou leiden tot een bijzonder lage marge voor de afnemer. Dit zou namelijk in de praktijk alsnog leiden tot een vaste prijs en dat is dus verboden. De afnemer moet te allen tijde in staat gesteld te worden om een eigen prijsbeleid te voeren.

Alhoewel dit een erg ingewikkelde materie betreft [misschien voer voor modelsporende juristen onder ons??] heb ik de sterke indruk dat een zekere firma uit Oostenrijk zich hier op zeer glad ijs begeeft. Als de wetgever én de handel dit zo door laat gaan [en dat doet dan navolgen] denk ik is er maar 1 sanctie en die hoef ik hier verder niet te benoemen, ook al om navolging van deze praktijken door andere merken te voorkomen. En er zijn zat andere merken die heeeel erg mooi spul maken ik denk dat ik mij daar in de toekomst op ga richten [doe ik overigens toch al  ;)].

Groet
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 23:45:25 door ddv »

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #142 Gepost op: 08 February 2014, 23:38:00 »
Mwaw dit zo roco inderdaad een leuke boete kunnen opleveren.
En ach veel Nederlands materieel tp1 en 2 hebben ze toch niet.
Dus ik heb er geen last van.

Gr Jan

Teun60

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 08 February 2014, 23:40:26 »
Korte info hier:
http://www.mkbservicedesk.nl/2426/mag-mijn-leverancier-mij-verplichte.htm

En als de hh winkeliers/handelaren nu allemaal even een melding bij de Autoriteit Consument & Markt (voorheen NMA) achterlaten, dat kan hier: https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/tip-ons/, dan kan dit probleem snel opgelost worden...
Met vriendelijke groet,
Teun

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #144 Gepost op: 08 February 2014, 23:43:04 »
Die klacht kan een consument toch ook melden?

Teun60

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 08 February 2014, 23:49:12 »
Denk het niet, consument is geen partij in deze.
Correctie, consument kan bij vermoeden wel melding doen:
http://www.consuwijzer.nl/thema/concurrentiebeperkende-afspraken-tussen-bedrijven
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 23:52:44 door Teun60 »
Met vriendelijke groet,
Teun

ddv

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 08 February 2014, 23:55:16 »
Hallo;

Ik ben bang van niet, je moet dan wel met een gefundeerde klacht ondersteund door feiten, omstandigheden en bescheiden komen .... en die kan dus m.i. alleen een wederverkoper die gedwongen wordt een bepaalde prijs te handhaven indienen.

Overigens gaat een consumentenmelding hier niet op omdat het hier, naar mijn bescheiden mening, niet gaat over kartelvorming ... dat is een heel ander verhaal.   

Groet
« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 23:58:57 door ddv »

tinus

• Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 08 February 2014, 23:57:34 »
Precies, je moet dan een schrijven van roco hebben waarin ze een sanctie opleggen.

Tinus.

0spoorder

• Offline Offline
« Reactie #148 Gepost op: 09 February 2014, 00:06:59 »
Ik was een trouw Fleischmann fan.
Maar als na een halfjaar de zelfde spullen voor minder dan de helft in de uitverkoop liggen, pas ik.
Nog een mooie, Fleischmann prijzen voor oude Roco troep.

Gr,Ben.
Al een half Jaar 0spoorder

Gr,Ben.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #149 Gepost op: 09 February 2014, 00:07:27 »
De fabrikant van de bekende fruitcomputer doet dit al jaren, maar niemand zegt er wat van, omdat je dan de Bosman (Belgische voetballer, kent u 'm nog?) van de fruitwinkels wordt.  Jou winkel gaat dan gewoon onderuit omdat je niet meer geleverd krijgt. Wat heb je dan bereikt?

Voor de kleine winkels is een gelijke adviesprijs wel een zegen. Je kunt meestal niet mee met de grotere winkels, die groter en dus goedkoper kunnen inkopen. Ik vind het ook niet erg, eigenlijk. Volgens mij heb ik het wel eens eerder geschreven, maar als ik goed geholpen wordt en het een toffe winkel is, dan mogen ze er best (goed) aan verdienen. Dat gun ik ze wel. Dat geld bij mij overigens niet voor kleding. Daar is de prijs gewoon absurd hoog voor een stukje vod.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.