Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
DE II van DKM opnieuw bedraden. door bellejt
Vandaag om 12:51:54
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 12:17:36
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35

Auteur Topic: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco  (gelezen 22005 keer)

ddv

• Offline Offline
Re: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco
« Reactie #150 Gepost op: 09 February 2014, 00:11:47 »
Ik ben bang dat geen enkele van "onze" handelaren in NL/B/D zover zal gaan, de wraak van .... zou genadeloos zijn.

Toen ik geruime tijd geleden voor het eerst met de vrijpostige reclames van deze firma werd geconfronteerd ... en die hebben m.i. niks meer met onze hobby te maken ... kreeg ik al de indruk dat die lui niet écht serieus meer met de modelspoorder bezig zijn, de laatste feiten geven voor mij dan ook overduidelijk weer dat het hier aleen en enkel nog om onze centen gaat en valt dat de dames/heren Investors om een of andere reden tegen dan gaat gewoon de stekker er uit, zo simpel is dat tegenwoordig ... Ook die hele klucht om de 1200 geeft mij te denken "hou ze lekker scherp en ze blijven afnemen ... ook die paar kleur of modelvarianten worden we dan wel kwijt" en als de markt rijp is komen we wel met wat nieuws! 

Aanvulling;
Ik ga ook bij voorkeur naar die kleine handelaar maar zie mij niet als een steuncomitee voor deze. Ik gun hem van ganser harte een goede boterham maar aangezien er geramsjd kan worden zit er mijns inziens genoeg ruimte in de prijs voor een nette korting. Overigens besteed ik die korting toch wel weer omdat dan nog wat aan de vingers blijft plakken wat ik anders niet zou meenemen ... en dat is goed voor de produktie [economie dus]  ;D
Groet
« Laatst bewerkt op: 09 February 2014, 13:42:54 door ddv »

Gert1

• Gast
« Reactie #151 Gepost op: 09 February 2014, 00:16:40 »
De fabrikant van de bekende fruitcomputer doet dit al jaren, maar niemand zegt er wat van, omdat je dan de Bosman (Belgische voetballer, kent u 'm nog?) van de fruitwinkels wordt.  Jou winkel gaat dan gewoon onderuit omdat je niet meer geleverd krijgt. Wat heb je dan bereikt?

Het vergelijk gaat niet helemaal op Sven, want als je 'fruitcomputers' verkoopt en je jaagt 'de grote fruitbazen' tegen je in het harnas, dan heb je niks meer, juist omdat je alleen 'fruitcomputers' verkocht. In modelspoorland is het weliswaar vervelend als je geen Roco meer zou kunnen leveren, maar er zijn nog meer merken.

mvg,
Gert

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #152 Gepost op: 09 February 2014, 08:00:13 »
Grappig in deze discussie is wat er door sommigen in andere draadjes die nu toevallig boven komen eerder geschreven werd:

Oke, maar het verschil tussen Roco en Märklin MHI lijkt me dan toch wel dat je die Roco adviesprijs vrij waarschijnlijk niet hoeft te betalen en dat het zeer onwaarschijnlijk is dat je onder de MHI prijs uitkomt.

mvg,
Gert

en

Hallo Gert,

MHI prijzen zijn ook 'gewone' adviesprijzen. In Duitse versie staat t' zelf:
En in de Nederlands:
Het nare aan het geval is, dat een aantal Nederlandse handelaren, deze prijzen zijn gaan hanteren als gegeven.
Degene die direct bestellen (en het model dus graag willen hebben) betalen daar dus dan de hoofdprijs voor. Neem je echter het risico om achter het net te vissen voorlief, kun je rustig afwachten tot dat de Duitse (of zelfs Nederlandse) verkopers met een gunstiger prijs in Houten staan.

Daarnaast is er door Marklin of door de handelaren onderling, ter voorkoming van concurentie via het internet, afgesproken alleen de adviesprijzen in de webpresentaties van de betreffende handelaren te plaatsen. Het preciese weet ik hier niet van, maar er zijn hier op het forum een aantal lieden die dat van uit hun dagelijkse werkzaamheden beter kunnen uitleggen. (Als dat natuurlijk is toegestaan).

Jan-Peter

voortschrijdend inzicht.......??  :P :-[

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 09 February 2014, 09:36:16 »
ik zeg Hallo Piko!!  ;D
Moeten die wel eerst leren om de juiste raampjes te maken....  :-\
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Spoorslag 70

• Offline Offline
  • Periode III/IV
« Reactie #154 Gepost op: 09 February 2014, 11:24:57 »
Dit stond er bij mij boven......

Geachte dames en heren,

Deze nieuwsbrief is uitsluitend en exclusief voor klanten van AnW Modeltreinen. Wij verzoeken u dan ook dringend om de inhoud hiervan niet te communiceren op forums of andere publieke media.

(y) (y)

Ja, klopt. maar ik ben van mening dat dit wel gecommuniceerd moest worden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 09 February 2014, 11:41:13 »
Lijkt me ook een indekmededeling. Als je een paar honderd of misschien wel een paar duizend mensen die mail stuurt, dan staat dat gelijk aan openbaar maken.
Helaas doen fabrikanten er al een tijdje alles aan om prijsconcurrentie tussen winkeliers te bemoeilijken en als het erop aan komt hebben winkeliers daar natuurlijk ook belang bij.
Voor de consument blijft het natuurlijk gewoon zo dat je je telkens moet afvragen of een product de gevraagde prijs, hoe dan ook tot stand gekomen, waard is. Dat verandert niet. Voor mij persoonlijk geldt dat ik vaker tot de slotsom kom, dat ik een prijs te gek vindt. Dan maar niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 09 February 2014, 11:43:35 »
Het komt telkens weer langs, wat er nou wel of niet mag.
Voor zover ik het kan een poging wat juridische puntjes op de i te zetten, het laatste woord
heb ik zeker niet en heb ik ook niet kunnen vinden.

Wat in ieder geval niet mag is vertikale prijsbinding. Maar wat is dat exact: als winkelier koop ik
spullen in bij firma X, die mag voor die spullen (uit die levering) niet een prijs opleggen waar ik ze voor ga verkopen.

Het heikele punt zit in de leveringsplicht: als ik spullen bij firma X inkoop, hoeven die in principe helemaal niet te
leveren. Dus als mijn handelspraktijken (lees teveel korting) firma X niet bevallen, dan krijg ik de volgende keer
niks (meer). Eventueel kan Firma X wel een leveringsplicht hebben op grond van een langdurige relatie of een
expliciet contract. in dat laatste mag natuurlijk weer geen prijsbinding staan.

Zonder leveringsplicht komt de prijsbinding dus via de achterdeur weer binnen. Dat zie je dus ook gebeuren:
van de firma mag je niet met lage prijzen/korting adverteren en soortgelijke argumenten.

Over de vraag van leverlingsplicht vs prijsbinding heb ik niks van recentere datum dan de Peijnenburg-AH ruzie uit
2005 kunnen vinden. En toen mocht Peijnenburg gewoon de koek zelf houden die AH te goedkoop verkocht.

fred

« Laatst bewerkt op: 09 February 2014, 11:45:25 door frederik19630. Reden: edit »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #157 Gepost op: 09 February 2014, 11:54:00 »
Het kan nog anders, ipv niet te leveren sta je als laatste in de rij. De klant heeft zijn spullen al lang en breed versleten  ;D en dan ontvang jij als winkelier je bestelling pas.
Is volkomen legaal  ::) :-[

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ddv

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 09 February 2014, 14:11:32 »
Hallo;

Indien leveranciers en/of wederverkopers [spreek winkeliers] GEZAMENLIJK prijsafspraken maken waar zij doelbewust niet van afwijken dan spreken we hier volgens mij van kartelvorming en dat mag niet [voer voor juristen ... hoe zit het werkelijk?].
en
I.d.d. hebben ook de wederverkopers baat bij een "vaste prijs", het aantal winkels is [dat zien we in een ander draadje op dit forum] zodanig afgenomen en gespreid dat op deze wijze "shoppen" niet meer loont en ieder zijn eigen gebiedje kan handhaven, als je dan ook nog de internethandel weet uit te schakelen dan ... ik denk dat verder commentaar hier overbodig is. De internethandel kan dan wél nog scoren met assortiment en snelheid van leveren, ook geen onbelangrijke factor denk ik.

Fred, hetgeen je hier beschrijft klinkt heel verdacht naar repressief optreden door de leveranciers = "indirecte prijsbinding" en dat mag niet. Zoals Peijnenburg uiteindelijk de eigen koek mocht opeten [dus klant kwijt, waarbij ik wel wil aantekenen dat de AH-Prijs misschien een prijs was waarbij de kleine detaillist niet meer mee kon komen en het concurentiebeginsel geweld werd aangedaan maar ik kan dat niet beoordelen omdat ik er het fijne niet van weet] mag Roco van mij de treintjes op hun eigen binnenplaats laten rondrijden ... wat wij als consument vaak nog niet in de gaten hebben zegt Henk met weinig woorden WIJ bepalen [binnen de marges van het redelijke] nog steeds de prijs al hebben we dat zelf nog niet in de smiezen.

Groet
« Laatst bewerkt op: 09 February 2014, 14:20:50 door ddv »

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #159 Gepost op: 09 February 2014, 16:03:50 »
Voor mij persoonlijk geldt dat ik vaker tot de slotsom kom, dat ik een prijs te gek vindt. Dan maar niet.

Amen  (y)
Eens dus. Je kunt je €€ maar eenmaal uitgeven.

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 09 February 2014, 18:49:33 »
Maar Lippe vermeld altijd al de UVP prijs dus de officiele advies prijs van Roco en daarbij hun eigen prijs is dat nu in eens ook dan verboden.???

Als zij genoegen nemen met een lagere winstmarge is dat voor Lippe zolang zij de U V P van Roco maar vermelden kunnen ze verder toch niets doen?

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 09 February 2014, 18:55:17 »
Roco heeft een belang in Lippe. Lippe prijs = Roco prijs.

Gr, Ben.

ddv

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 09 February 2014, 19:02:51 »
Dus als het ware fabrieksverkoop ?

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #163 Gepost op: 09 February 2014, 20:12:50 »
IDD zoals al eerder gemeld, slim klanten trekken met superlage prijzen, vervolgens je prijsnivo weer opschroeven tot " gewenst " nivo . Veel klanten lopen weg , maar er blijven nog veel meer hangen.

Just marketing techniques ;D
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

ddv

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 09 February 2014, 20:40:02 »
Marketing Techniques ??? Uitgekookt Management  :(!!

Groet