BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: HDK op 14 December 2013, 14:45:41
-
Beste forumleden,
Na - via de rubriek "(her)beginners" tot een definitief plan gekomen te zijn, heb ik dit draadje opgestart, waar ik de vorderingen van mijn bouwproject zal wereldkundig maken :-)
Hier enige gegevens van de toekomstige baan :
- schaal : h0
- tijdperk : I/II
- Thema : Duitse aanvoer naar WO1 en ook post-bellum jaren 20.
- Afmetingen : 119/135 x 400 cm.
- Geografische situering : Eiffel/Moezel landschap (glooiend dus)
- Rails ; Piko A-gleiss
- Rollend materieel : vnl. Fleischmann en Roco
- Er is eigenlijk maar niveau op de baan (geen echt verborgen schaduwstation) omdat ik qua hoogte op zolder enorm gewrongen zit tussen enerzijds het schuine dak en anderzijds ingemaakte kasten onder de baan die moeten toegankelijk blijven. Er was daardoor maar net plaats voor de heuvels en hellingen in het landschap en kon ik geen ondegronds schaduwstation inbouwen.
De reden om een dubbel thema te hebben, ligt bij mijn bestaand materiaal ; KPEV en DRG. Ik wil door enkele makkelijk verwijderbare items (samen met het rollend materieel) kunnen switchen tussen de oorlogsperiode (1914-18) en de vroege jaren 20 (vredestijd). Ik plan op de baan een munitie/artillerie fabriek die door het veranderen van de "koopwaar" rond de fabriek makkelijk voor bijv. een meubelfabriek kan aanzien worden. Gezien het een Duitse baan wordt is er van de rest van de oorlog weinig te merken (geen vijandelijkheden op Duits grondgebied). Het grootste verschil tussen de twee periodes is natuurlijk het ontstaan van de DRG. Dus in WO1 thema zal KPEV rijden en in de jaren 20 DRG.
Gisteren ben ik aan het frame begonnen voor de onderbouw. De eerste foto vind je hieronder. Foto is in de garage genomen, waar ik het vuile werk doe ;-). De baan komt op zolder (gelukkig ingericht en verwarmd). Ik post hier ook even het plan en het 3D zicht.
Alle commentaar en suggesties zijn welkom !
Mvg
Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_748.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_748.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/definitief4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/definitief4_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot2_1.jpg)
-
Is dit frame nou uit 1 stuk/alles aan elkaar gemaakt,of zijn het module's ?
(hopelijk het laatste,want dat wordt anders nogal een lastig iets om naar boven te verhuizen)
]op de foto kan ik t niet zo 1,2,3, zien vandaar de vraag :-[
-
Beste Tijgernootje,
Het is in 3 modules, maar om het wat overzichtelijk te maken heb ik de 3 modules op de foto tegen elkaar aangeschoven... De zwarte lijntjes onderaan het plan komen overeen met de plaats waar de scheiding zit.
-
ziet er goed uit (y)
alleen, volgens mij moet je de wissel die vlak voor je draaischijf zit een stukje verplaatsen..
deze zit namelijk op de module overgang ;)
-
Ik ben héél benieuwd Hans. (y)
Gr. Jaap
-
Hallo Hans,
Interessant(e) tijdvak(ken). Heb zojuist de baanplan-draadjes gelezen. Het ontwerp ziet er prima uit. Fleischmann heeft regelmatig Tp IIa materieel in het programma, dus je hebt vast mooi spul in de verzameling. (y)
Groet,
Maarten
-
Allen,
Dank voor de reacties.
Vandaag eerst druk geweest met de afwerking van de kamer van mijn dochter (6). Moest ook eens gebeuren en is ook terug te brengen tot "knutselen" en bovendien scoor je dan goeie punten bij de wederhelft ;-)
Daarna heb ik de 3 delen van de onderbouw verbonden met bouten van 8 mm doorsnede. 6 per verbinding. Ook gelijk met een klokboor gaten van 32 mm geboord om de ringleiding netjes een plaats te geven. Lessons learned : vergeet niet het toerental van je boormachine aan te passen anders gaat de MDF lekker "geuren" en roken ::) Je ziet de zwarte sporen in de opening... Bovendien nooit druk uitoefenen op de klokboor wanneer je start, anders gaat je boormachine met je pols aan de haal :P
Meer nieuws in de komende dagen wanneer ik er 10 mm multiplex op leg.
Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_555.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_555.jpg)
-
oh en by the way, ik heb de knoop maar eens doorgehakt en geïnvesteerd in een ECoS2 van ESU. Lijkt me één van de betere consoles en ik besefte dat mijn Trix Mobile Station het niet zou trekken zonder extra investering, vandaar ...
Hans
-
Ziet er netjes uit, lees hier gewoon verder (y)
-
Hallo Hans,
Interessant(e) tijdvak(ken). Heb zojuist de baanplan-draadjes gelezen. Het ontwerp ziet er prima uit. Fleischmann heeft regelmatig Tp IIa materieel in het programma, dus je hebt vast mooi spul in de verzameling. (y)
Groet,
Maarten
Maarten,
Inderdaad voor tijdperk I en IIa is Fleischmann wel heel geschikt. Mooi materiaal en ruime keuze !
Hans
-
Hallo,
Vandaag heb ik (bijna) alle multiplex panelen op de frames kunnen schroeven en lijmen. Natuurlijk kom je dan net enkele cm hout te kort om het volledig te kunnen afwerken ::) Balen !
Dan maar morgen nog een klein plankje halen... In bijgaande foto zien jullie hoe de onderkant van de baan er gaat uitzien. Alle gaten voor de ringleiding zijn voorzien. Bovenop de multiplex plan ik nu 2 cm styrodur isolatie platen te lijmen. Ik doe dat om dan makkelijk rivieren en wegen te kunnen uitsnijden in het (vlakke) landschap. Bovendien hoop ik dat dit nog wat extra geluidsdemping oplevert. De railbeddingen zijn van Woodland Scenics (trackbed) en dat is ook gemaakt van heel zachte mousse.
Ik ben wel nog aan het twijfelen hoe ik de poten van de tafel het beste bevestig. De planken, waarmee het frame is gemaakt, zijn 10 cm hoog, dus daar kan ik wel met bouten werken, om poten van bijv 6x6 cm tegen vast te maken. Nog ideeën ? Er komen ook grote zwenkwielen onder te staan voor het geval er bijv. een trein ontspoort of er werkzaamheden nodig zijn aan de verste kant van de baan. Dan kan ik de baan bijv 50 cm naar voor rollen en kan ik onder de baan door naar de andere kant.
Tot schrijfs.
Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_412.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_412.jpg)
-
Nu je er nog bij kan zou ik alvast ringleidingen aanbrengen onder je bakken,dat scheelt je later een hoop gekloot ;)
Verder zou ik t op t moment niet weten.
buiten dat stukje plaat om wat er nog op moet,dan :P
-
Nu je er nog bij kan zou ik alvast ringleidingen aanbrengen onder je bakken,dat scheelt je later een hoop gekloot ;)
Verder zou ik t op t moment niet weten.
buiten dat stukje plaat om wat er nog op moet,dan :P
Dat is ook de planning. Voor ik alles naar de zolder breng, wil ik zoveel mogelijk "onderwerk" afwerken. Dat scheelt wat in de rug ;)
-
Leuk tijdperk, ben benieuwd!
-
Ik had nog geen dorp/stadsnaam voor mijn project. Ik heb gekozen voor Eisenfeld wat in relatie staat tot het WOI thema ...
-
Vandaag heb ik de ruimte vrijgemaakt op zolder waar de baan zal komen te staan. Op de foto's zien jullie mijn probleem : ik zit gewrongen tussen de kastjes (die nog bereikbaar moeten zijn en de deurtjes moeten open kunnen) en de schuine wand erboven. Een echt schaduwstation was dus door de geringe hoogte die ik ter beschikking heb, niet mogelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_271.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_271.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_174.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_174.jpg)
-
Dit is leuk zeg.Dit ga ik volgen :D
Groetjes David
-
Hoe vaak moet je bij je kastjes zijn?
Is het dan niet makkelijk om de tafel op wielen te zetten? kun je met bouwen ook makkelijk overal bij!
-
@Scassidy
Ik ga de baan inderdaad op wielen zetten. De bedoeling is inderdaad om ze te kunnen naar voor schuiven wanneer ik aan de andere kant van de baan dien te werken en wanneer ik eventueel iets uit de kasten dien te halen... Maar er was te weinig plaats om ook een volledig schaduwstation te maken onder te baan, dan zou er gewoon te weinig plaats zijn om onder de baan te kruipen. De baan is immers zo breed als de beschikbare ruimte...
Ik heb deze avond ook 2cm polystyreen gekleefd op de onderbouw. Morgenochtend snij ik het teveel er af en kunnen de poten er onder...
Morgen meer dus ...
Hans
-
Ziezo, ik heb op de onderbouw 2cm polystyreen aangebracht. Dit stelt me in staat om kleine niveauverschillen en bijv. ook wegen en rivieren uit te snijden. Nu kan ik aan de poten beginnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_94.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_94.jpg)
-
Dat ziet er niet verkeerd uit (y)
Ben benieuwd naar het vervolg.
Overigens is het miss niet een idee om een schaduw station te maken wat je net als een legplank ertussen uit kan halen,ofwel lossen modules maken rail erop,doorzagen op de scheidingen en dan onderlangs met losse draad de stroom door te geven aan de volgende bak ?
Ja dan moet je wel zorgen dat een stuk van je schaduw spul geen trein bevat als je ergens bij moet, maar verder kan je dan wel ergens bij en heb je toch een plaats om treinen onder de baan te plaatsen ;)
Zomaar een idee.
Ik ga dit proberen in de gaten te houden in elk geval ;D
-
Het middelste deel van de baan is inmiddels op zijn plaats geraakt ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_75.jpg)
-
Algehele opluchting ! Alle drie de modules zijn veilig en wel 2 verdiepingen hoger geraakt. Daar heb ik de poten eronder gezet en de drie delen verbonden (bout en moer). Onder de 10 poten staan vaste wielen die enkel voor en achter kunnen. Geen zwenkwielen due.
Het was nog even een bang moment toen ik met de grootste module maar 2 cm over had in het trapgat. Ik head het wel opgemeten maar was vergeten de extra dikte te rekenen die de multiplex en de polystyreen hadden toegevoegd. Vermits is zowiezo schuin door het trapgat moest, had ik dus meer plaats nodig. Gelukkig had ik iets ruimer gerekend ! Ook het gewicht was niet te onderschatten als je zo'n stuk alleen de trap op moet krijgen (168x135 cm).
Morgen kan ik dus aan het werk met rails. Ik zal eerst alle rails leggen die geen elevatie hebben leggen en de hartlijn optekenen. Dan kan ik de trackbed beginnen snijden en leggen. Maar dat is voor morgen. Nu komt een goeie douche wel van pas !
Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_51.jpg)
-
Ken dat met grote platen de trap op en dan vergeten om te kijken of het past ;) En dan heb ik nog wel een vlizo trap :P
Maar het ziet er prachtig strak uit! Ben benieuwd naar het vervolg (y)
-
Ja en als je er zometeen rails of zo op hebt liggen dan gaat het niet meer passen als je naar beneden moet.
8)
-
Ja en als je er zometeen rails of zo op hebt liggen dan gaat het niet meer passen als je naar beneden moet.
Dat zal inderdaad zo zijn. Er komt gebergte op en zo... Maar ja, ik zeg maar : ik plan niet om nog te verhuizen ;-)
-
De aandachtigen onder jullie hadden natuurlijk al opgemerkt dat er geen schuin stukje als overgang tussen de twee linker delen zit. Dit is nu opgelost : zie eerste foto.
En daarna is het voorlopig leggen van rails begonnen. Alles opmeten en vastzetten met spelden ... Niet echt heel boeiend maar het moet gebeuren om de juiste plaats van het trackbed aan te kunnen geven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9_46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9_46.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_51.jpg)
-
Iiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeek, wat akelig kort langs het randje op dat schuine overloop stukje aan de voorkant.
Je hebt handveger en blik nodig als het daar mis gaat en denk er aan, Murphy zegt dat de trein omvalt naar de verkeerde kant en dus op de grond te pletter stuitert.
Ik zou de wisselstraat ietsjes korter maken.
Bert
-
Ik ga het driehoekje dat ik er gisteren in zette wat langer maken. Op die manier zal er wat meer plaats zijn en rijdt de trein niet zo dicht tegen de rand. Bovendien heb ik wel heel dik tapijt op onze zolder laten leggen (1,5 cm hoog). Als er dan toch een ongelukje gebeurt dan hoop ik dat de schade daardoor beperkt wordt.
-
Dat maakt een trein nie uit hoor hoe dik je tapijt is.
Die valt even goed stuk op zeil als op tapijt als deze met enige snelheid ontspoort en kortstondig voor vliegtuig probeert te spelen :-\.
Eventueel een opstaand randje langs de bakrand maken is misschien een idee,dan stort er niks ter aarde ook ;)
-
Floris, ja, bij nader inzien staan er op Zaventem en Schiphol ook geen treinen op de startbaan ;-)
Vandaag één van de twee bruggen in elkaar geknutseld. Het gaat om de Kibri 39700. Zeker niet makkelijk voor een beginneling als mezelf, maar ik ben toch tamelijk tevreden met het resultaat. Deze namiddag begin ik aan de tweede brug...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_59.jpg)
-
Beste Forum-lede,
In mijn ontwerp moet ik ook nog een brug zelf bouwen (zie plaatje). Het gaat om een gebogen brug die in totaal een hoek van 90 graden moet overbruggen. Ik ga ze met triplex maken maar zoek nog ideeën voor de aankleding ervan. Ik denk aan een simpele stenen brug met bogen (2 kleine bogen en 1 grote over het spoor er onder). De lengte is 76 cm en ik gebruik daar R3 bochten van Piko (radius 484 mm).
Suggesties welkom, eventueel met foto (h0 of groot bedrijf).
Dank.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_59.jpg)
-
Zo, er is weer wat werk af. Ik heb de twee staalbruggen op hun plaats gezet en ben begonnen aan het heel precieze werk om de hellingen te maken. Ik ben eerst begonnen met de helling die in een tunnel gaat liggen (om evidente reden)... Eerst met piepschuim begonnen maar dat viel me nogal tegen. Eigenlijk heb je een hete draad nodig om daarmee goed te werken. Ik had evenwel nog een drietal platen polystyreen staan en dat werkt perfect en netjes met een hobbymes. Dus ben ik daarop overgestapt. De platen zijn 2 cm dik en 125cm lang. Ik had de helling berekend (3%) en dus ben ik dan lange driehoeken beginnen snijden (schuine zijde = 3% helling). Die kleef ik per 3 samen om een blok van 6cm breed te krijgen, waarbij de schuine zijde van de driehoek dan het loopvlak is. Al je hem in korte stukken snijdt, werkt het zelfs heel goed in de bochten. Daar bovenop heb ik met trackbed van woodland scenics gewerkt.
Toen ik de brug op zijn plaats zette, merkte ik dat ik nooit genoeg ruimte zou hebben om er onder te passeren (zie plan eerder in dit draadje). Twee opties : helling vergroten om genoeg plaats onder de brug te krijgen of de wissel verleggen naar iets verder. Ik koos voor het laatste en voorzag een tunnel in de helling iets verder op (zie plan hieronder). Het "schaduwstation is daarmee iets korter, maar nog altijd ruim voldoende.
Nog een aanpassing is het overloop-plankje tussen het brede en het smallere stuk van de baan. Floris kreeg bijna een hartaanval toen hij het eerste zag (met reden) en daardoor een tweede versie gemaakt en ook besloten om er een stationsmuurtje neer te zetten :-)
Volgende stap is het andere stuk van de helling, maar dat is nog niet voor morgen ..
Groeten...
Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_43.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_34.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15_33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/15_33.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16_28.jpg)
-
Om wat meer zeker te zijn van de helling heb ik die al eens ingereden met een BR13 die ik onlangs kocht van Robin Bos via dit forum. Ik heb er 4 pruisische 4-assers achtergehangen en dan maar testrijden. Gewoon een transfootje er op - niks digitaal - en zien of hij de sleep op de helling trekt. En ja hoor, zelfs met minimaal voltage trekt hij de sleep vlot op de helling. Oef. Nu kan ik met een gerust hart verder.
@ Robin, hier zie je je ouwe getrouwe nog eens terug ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/17_22.jpg)
-
Och een hart aanval is overdreven ;)
Maar t had zonde geweest als je ineens een fraai stukje modeltrein had zien proberen voor vliegtuig te spelen,en die daarin hard had zien falen.
Verder ziet het bouw gebeuren er tot zover best netjes uit,ben benieuwd hoe de rest van de baan wordt aangepakt.
-
Ziet ermooi uit mooie loc ook.Welke rails gebruikte u?
Groetjes David
-
@Hans
Dit is altijd goed om te zien dat de lok een mooi plekje heeft gekregen (y) tja soms moet je keuzes maken welke lok blijft of gaat ;D
De baan vorderd ook al mooi en dat met die styreen platen er onder is helemaal zo gek nog niet :D
Succes met de bouw verder ik blijf je volgen ;) (y)
Gr Robin.
-
Ziet ermooi uit mooie loc ook.Welke rails gebruikte u?
David,
Dank je. Ik gebruik piko A-gleiss.
Hans
-
Hallo Hans,
Ff vraagje waar heb je die polystyreen platen vandaan gehaald ??? Dat vindt ik wel een mooie oplossing om straks ook te gaan gebruiken op mijn nieuwe baan (y)
Gr Robin.
-
Robin,
ik heb ook zulk plaat materiaal gebruikt.. ik heb het bij hornbach weg :)
-
Hans,
het ziet er al leuk uit, er is alleen een ding wat ik me afvraag, wat is de logica/ het verhaal achter de twee mooie bruggen die je hebt gemaakt? Ik zie voor de bruggen langs namelijk een spoor lopen. Een duur ding als een brug zal normaal gesproken (in het echt) alleen over een ravijn, water een weg of ander spoor worden gelegd, vaak is het natuurlijk veel goedkoper om zo'n hoogteverschil met grond aan te vullen.
Vandaar mijn vraag of er een gedachte achter de bruggen op die plek zit.
Gr Sander
-
En wat voor rails is die met ballast?
Groetjes David
-
het ziet er al leuk uit, er is alleen een ding wat ik me afvraag, wat is de logica/ het verhaal achter de twee mooie bruggen die je hebt gemaakt? Ik zie voor de bruggen langs namelijk een spoor lopen. Een duur ding als een brug zal normaal gesproken (in het echt) alleen over een ravijn, water een weg of ander spoor worden gelegd, vaak is het natuurlijk veel goedkoper om zo'n hoogteverschil met grond aan te vullen.
Vandaar mijn vraag of er een gedachte achter de bruggen op die plek zit.
Gr Sander
Sander, als je op het plan kijkt (op pagina 1 van deze thread) dan spant de brug over een meer dat begint aan het lager liggende spoor en ook een weg naar het dorp...
-
En wat voor rails is die met ballast?
Groetjes David
David,
De rails met ballast waarover je het hebt, zijn de gewone PIKO A-gleis bovenop trackbed van Woodland Scenics. Het geheel moet dan nog worden geballast...
Hans
-
Mooi Pruisisch stoompaardje!
-
David,
De rails met ballast waarover je het hebt, zijn de gewone PIKO A-gleis bovenop trackbed van Woodland Scenics. Het geheel moet dan nog worden geballast...
Hans
oke bedankt:D
Groetjes David
-
Dank voor de uitleg, daar heb ik overheen gekeken (y)
-
Vandaag heb ik aan de tweede brug gewerkt. Gaat over de brug rechts achter op het plan. In totaal moet 90 graden gedraaid worden en ik kon maar twee peilers een plaats geven. Het grote middenstuk moet vrij overspannen worden. Aan de uiteinden heb ik in polystyreen al twee "stenen" boogbruggen gemaakt die verder nog met decoratieplaat moeten worden afgewerkt. De middenste overbrugging ga ik als een vakwerkbrug afwerken. Ik heb daarvoor al plastic profielen gevonden. Om het realistisch te bouwen zal dat veel tijd en effort vragen ...
En omdat de boog niet altijd kan gespannen staan heb ik ook al eens wat van mijn rollend materieel op de baan laten poseren. Hier een BR94 van de KPEV (Fleischmann) met hospitaalwagons (set van Fleischmann). Foto werd genomen in wat ooit het gezellige station van Eisenfeld moet gaan worden ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_22.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/18_25.jpg)
-
Echt mooie oude locs
Groetjes David
-
Ziet er al mooi uit die brug.
Ik had het zelf gedaan met piepschuim en dan gips erover.
Ik ben benieuwd hoe die van jou er straks uit komt te zien.
-
Van zulke treinen wordt ik nou geil :P :P. Prachtig! Helaas (nou ja, zo dramatisch is het niet) ben ik nu overgestapt naar NS-stoom. Maar ik heb nog menig loc en wagen der Pruisische spoorwegen klaar liggen om ingezet te worden. Eén opkoper wilde het al voor weinig opkopen. Maar zo gek ben ik niet. En laten we wel zeggen, als ik jouw spullen zie, kriebelt het weer. ;)
-
Vandaag heb ik de tweede helling vorm gegeven. Deze keer niet op de manier waarop de vorige is gemaakt. Ik heb deze keer een 7cm brede bedding in polystyreen uitgesneden. Daarna een soort konische steunen uitgesneden en op hoogte gesneden. Nu dien ik enkel nog met montagekit alles vast te lijmen en de openingen onder de bedding met piepschuim of polystyreen op te vullen voor de stevigheid... De helling is 3,2% en daar kunnen mijn loks makkelijk op met 4 vierassers erachter, dus ik maak me niet al te veel zorgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20_22.jpg)
-
Ziezo, de tweede helling is klaar. Alles is verlijmd en ook het trackbed is aangebracht. Ik heb net even het nieuwe stuk ingereden en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de geleiding van de Piko sporen. Ik doe het proefrijden analoog met een oud Lima transfootje van zeker 30 jaar oud. Het is aangesloten in het station. Ik heb nu even via SCARM (tool waarmee ik het baanplan op PC heb ontworpen) nagerekend en tot achter het station betekent dat dat de lok zich daar op meer dan 9 meter van de transfo bevindt. En de loks luisteren even goed naar de transfo als wanneer ze ernaast staan. Ook rijden ze bij gelijk voltage op de transfo even vlug. De geleiding tussen de railstukken moet dus bijna perfect zijn. Mooi ! 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/21_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/21_25.jpg)
-
Ik begin even te twijfelen over de draaischijf in het plan. Ik zou ook met een driestandige lokloods kunnen werken zonder schijf. Ik heb het even gesimuleerd op PC. Welk alternatief verkiezen jullie ? Met of zonder schijf ? Dank voor jullie gewaardeerd advies...
MET draaischijf :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_24.jpg)
ZONDER draaischijf :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/22_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/22_28.jpg)
-
Persoonlijk zou ik voor de draaischijf gaan.
-
MET draaischrijf. Zeker als je hem al in je bezit hebt. Het vergroot immers de "speelmogelijkheden".
-
Zeker de draaischijf gebruiken, je hebt immers loks met een tender! Daarnaast, je kunt vanaf de draaischijf zelfs nog een spoor de andere kant op laten lopen en aansluiten aan het spoor waar "kibri zand" bijstaat. Ook aan de andere kant van het oprijdspoor is nog plaats. Daar kan bv een kraantrein een plekje vinden. Bovendien is een draaischijf een leuke blikvanger op de baan die veel extra details en speelplezier toevoegt.
Een ander dingetje wat het plan wat rustiger maakt rondom de draaischijf is als je het spoor dat onder "brug zelfbouw" doorloopt in een tunnel zou leggen en het spoor wat achterlangs loopt ook. Ipv de zelfbouwbrug blijft dat dan een hooglopend spoor op een bergrug en het geeft je de mogelijkheid een soort schaduwstation te hebben. Je zou er zelfs nog een spoor bij kunnen bouwen onder de berg, om nog een extra trein weg te kunnen zetten. Dat ga je in je huidige plan namelijk erg missen denk ik..
je baanplan vind ik leuk en de manier waarop je het in realiteit omzet is mooi strak. Dat garandeert een goede werking straks. Vergeet niet wat meerdere aansluitpunten te maken om de spanningstoevoer op peil te houden..
Mooi materieel ook!
groet Daan.
-
Ook hier wordt gekozen voor je versie met draaischijf.
Buiten eerder genoemde argumenten,is het altijd handig als een stoomloc met neus voor een trein trekt en niet met tender voor.
Met neus voor mag en kan een stoomloc namelijk harder rijden dan achterste voren ;)
-
Hey,
Ook ik zou kiezen voor de draaischijf optie. Of je hem nu wel niet al in je bezit hebt geeft het je veel meer mogelijkheden. Je zou zelfs nog meer opstelsporen kunnen neerleggen. Of aan de linkerkant een ontslakkings gedeelte maken.
Succes!
Gr. Mark
-
Dank voor jullie reacties. Ik heb ook de voorkeur voor de draaischijf. Ik heb ze nog niet maar het geeft inderdaad een extra dimensie aan de baan. Ik denk de Heljan draaischijf nr. 89121 te nemen. Deze kan loks tot 30 cm keren ! En ik denk zo : beter iets groter dan net te klein. Je weet immers niet wat er nog zo al zal rondrijden in de toekomst op deze baan. Heeft iemand ervaring met deze draaischijf. Iemand ervaring met Peco of Roco draaischijven ?
-
Vergeet niet wat meerdere aansluitpunten te maken om de spanningstoevoer op peil te houden..
groet Daan.
@Daan,
Inderdaad ga ik op regelmatige basis de ringleiding met de sporen verbinden. Vraag is alleen hoe regelmatig ? Om de meter, om de 2 meter ? Ik ga dat zeker doen voor ieder segment (dus voor en na iedere wissel), maar wat met gewoon rechtdoor lopende stukken ?
Dank voor je inzicht
Hans
-
Ik heb echt ieder stuk rail (flex) afzonderlijk verbonden. Waarom? Na verloop van tijd verliezen de aansluitlipjes hun geleiding (lijm, verf, ed) en kan dat storingen veroorzaken. En tegen de tijd dat de baan goed versierd is wil je er in principe geen rails meer uit hoeven trekken.
-
Ik heb echt ieder stuk rail (flex) afzonderlijk verbonden. Waarom? Na verloop van tijd verliezen de aansluitlipjes hun geleiding (lijm, verf, ed) en kan dat storingen veroorzaken. En tegen de tijd dat de baan goed versierd is wil je er in principe geen rails meer uit hoeven trekken.
Oei, ik werk enkel met flex rails waar het nodig is, voor de rest met de normale stukken van max 239mm lang. Ieder stuk verbinden gaat me dus wel een paar honderd solderingen opleveren ...
-
@Daan et all,
Ik heb even de omgeving van de draaischijf bijgewerkt en inderdaad, wat je suggereert kan werken (extra sporen + aansluiting naar nevenspoor). Vooral de aansluiting naar het nevenspoor er boven is goed. Op die manier is een lok daar nooit opgesloten (kan weg via wissel en draaischijf als hij wagons achterlaat aan de goederenloods).
Ook de extra sporen die aansluiten zijn inderdaad handig. Ik heb nl een spoorkraan die ook een plaats kan krijgen daar. Het is er wel eentje van DB (dus post-WO II) en dus is die niet zo historisch correct in mijn baan, maar ik vind het zo'n mooie set (Fleischmann 5597 - zie foto) dat ik die wel even wil gebruiken als eye-catcher.
Ik heb ook even de brug weggelaten en er een tunnel onder gelegd. Is inderdaad rustiger en ik heb nu ook een dubbel schaduwstation(netje) kunnen aanleggen. De lengte is beperkt (1,1m) maar toch. Jullie dienen ook te weten dat de dubbele aansluiting rechtsonder er eentje is naar een kleine module die ik als test maakte. Het gaat om een vier-spoors rangeerstation waar dus ook al een en ander kan staan. Dit is evenwel een module die altijd dient weggenomen te worden na gebruik, dus als ik even beslis om die niet te gebruiken dan heb ik nu een alternatief.
Nog suggesties ?
Dank
Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5597.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5597.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/24_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/24_19.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_22.jpg)
-
Mooi baanplan zeg en die kraan ook!
Groetjes David
-
Hallo Hans,
Zo had ik het spoor naar "kibri zand" nog niet bedacht, maar is inderdaad ook een prima idee, een klein lokje kan dan na het afleveren van de wagentjes naar de draaischijf en staat niet klem in de hoek.
Mijn idee was om het spoortje aan de andere kant mee naar boven te laten lopen, parallel aan het toeloopspoor naar de draaischijf (dat kan overigens nog steeds). Zo heb je een mogelijkheid om een lok van kolen en water te voorzien voordat hij de baan opgaat terwijl een binnenkomende lok via het andere spoor toch de draaischijf op kan..
Misschien wordt het dan wel te vol en te druk in die hoek t.o.v. de rest van de baan..
Ikzelf zou zo om de 2 a 3 meter een aansluiting maken. Als er in de toekomst onverhoopt toch een keer een stuk niet helemaal lekker meedoet, dan kun je altijd nog een draadje over de raillas solderen, daar zie je ook weinig van terug.
De Piko A-gleis gebruik ik ook al een paar jaar en de raillasjes blijven goed contact houden, ook als ze zijn ingelijmd of al een keer of wat uit elkaar zijn gehaald..
groet daan.
-
@Daan,
Je hebt wel een punt. als de bekoling op het aansluitspoor tussen hoofdspoor en de draischijf staat. kan er niemand op of af de draaischijf zolang een lok bekoold wordt. Een dubbel aansluitspoor is de oplossing. Om het niet drukker te maken heb ik één van de bestaande sporen aangesloten op het hoofdspoor.
Zo zie je maar weer : dit forum werkt ! ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/26_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/26_18.jpg)
-
Hallo Hans,
inderdaad, zo zat het ongeveer in mijn hoofd.. (y)
Mooie oplossing met dat y wissel.. Nadeeltje daarvan is dat die dingen bijna net zo duur zijn als een 3 wegwissel.. (mocht je toch een 3 weg nemen, dan kun je het middelste spoor tot net voor de kolenbunker doortrekken om een kolenwagen voor aanvoer van de kolen op weg te zetten..)
Maar zo blijf je bezig en de oplossing zo ziet er goed uit.
groet Daan.
-
De Y-wissel heb ik al... Maar ik ga het niet nog drukker maken dan het nu is. Als er kolen moeten bijgeleverd worden dan blijft het andere spoor vrij voor het verkeer van en naar de schijf. Ik ben tevreden zoals de omgeving van de draaischijf nu is. Dank voor de hulp iedereen ! :D
-
Vandaag maar een uurtje kunnen werken aan de Eisenfeld-baan. In concreto ben ik bezig geweest met het leggen van 2 cm polystyreen onder wat de munitiefabriek zal worden. Deze zone ligt 2 cm hoger dan het basisvlak om de simpele reden dat ik daarmee de te overwinnen hoogte vanaf de heuvel rechts in de baan met 2 cm kon verminderen, gevolg 3,2% stijging ipv bijna 4%. Deze zone heb ik dus verhoogd en heb direct ook de plaats aangegeven waar de rivier zal komen te liggen. Een ander voordeel van de 2cm extra is ook dat ik de rivier "dieper" in het landschap kan leggen (4cm polystyreen naar de multiplex ipv 2 cm).
Daarna heb ik trackbed voor het rangeerspoor aangebracht. Jullie zullen misschien wel gemerkt hebben dat ik een derde rangeerspoor heb aangelegd links in de baan. Dat kwam omdat ik vernomen had dat de munitiefabriek niet alleen granaten, maar ook artilleriekanonnen zou gaan assembleren. Daarvoor zal een oprij-ramp nodig zijn en die zal zich bevinden aan het derde spoor. Voor de munitiefabriek zal ik gebruik maken van de kit Faller 130978. Dat is eigenlijk een meubelfabriek, maar het uiterlijk van de fabriek is ook voor andere doeleinden geschikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/27_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/27_17.jpg)
-
Vandaag nog wat verder gewerkt aan de linkerbocht en dan eens de mal van de draaischijf gepresenteerd op de baan. Ik heb gekozen voor de draaischijf van Heljan (nr 89121). Ze kan loks keren tot 30cm lang, dus daar heb ik op veilig gespeeld. Nog niet alle sporen zijn aanwezig (wacht nog op een levering). Bovenaan rechts zien jullie de wissel voor het "ontsnappingsspoor".
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/28_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/28_19.jpg)
-
Beste forum-leden,
Gisteren heb ik de laatste hand gelegd aan het trackbed. Dat is nu volledig in orde. Volgende activiteit is het op maat zagen en vorm geven van de stukken flex rail (tussen de stukken die met vaste rails zijn gevormd).
Daarna moeten de rails in principe worden vastgelijmd, maar voor ik dat doe, wil ik bepalen hoe de baan in segmenten te verdelen (dmv het isoleren van bepaalde stukken van de baan). Ik wil dit voorzien omdat ik later misschien wel geautomatiseerd wil kunnen rijden met een PC. Met het verdelen van de baan in segmenten heb ik geen enkele ervaring. Ik heb dan ook veel vragen :
- isoleren op 1 of 2 rails (dmv isolerende joiners)
- hoe bepalen hoeveel segmenten er nodig zijn
- waar te isoleren en hoe groot moeten segmenten zijn
- andere dingen waar ik moet op letten.
Ik hoop dat jullie me vooruit kunnen helpen...
Hans
-
Om het voor anderen makkelijker temaken wat antwoorden te kunnen geven op de vraag van de segmenten,zou je misschien de laatste versie van je hele baanplan hier nog is kunnen bij mikken ;)
Want ik denk dat er misschien nog wel wat is veranderd daaraan in de tussentijd en dan klopt het verhaal niet meer/de hulp met segmenten bepalen dus ook niet meer ;D
Meer als dit kan ik er ook niet over zeggen,ben helemaal niets aan het doen met voorbereiden op automatisch rijden i.c.m. een pc,dus een leek hiermee ;)
-
@Floris,
Goed idee want er zijn hier en daar wel wat details veranderd. Hierbij het laatste baanplan.
Allen,
Vandaag heeft er ook voor het eerst een lok het volledige (dubbele) rondje kunnen rijden ! Ik heb de laatste stukken flexrail op het hoofdtraject gelegd en zelfs met één aansluitpunt wordt de stroom blijkbaar voldoende geleid om het volledige traject onder stroom te houden... Dit had ik niet verwacht. Piko A-gleiss is dus daar voor wel goed.
Ik ben verleden week ook wat aan het "falleren" geslagen en heb de Möbelmanufaktur in elkaar gezet. Deze wordt op mijn baan omgevormd tot Munitionswerkstatt. ;D Hierbij een sfeerbeeldje...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/definitief7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/definitief7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/29_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/29_14.jpg)
-
Ik herhaal even mijn vraag ....
Ik wil bepalen hoe de baan in segmenten te verdelen (dmv het isoleren van bepaalde stukken van de baan). Ik wil dit voorzien omdat ik later misschien wel geautomatiseerd wil kunnen rijden met een PC. Met het verdelen van de baan in segmenten heb ik geen enkele ervaring. Ik heb dan ook veel vragen :
- isoleren op 1 of 2 rails (dmv isolerende joiners)
- hoe bepalen hoeveel segmenten er nodig zijn
- waar te isoleren en hoe groot moeten segmenten zijn
- andere dingen waar ik moet op letten.
Ik hoop dat jullie me vooruit kunnen helpen...
-
ik kan je er weinig over vertellen, heb er nog geen ervaring mee..
misschien handig je baanplan en de vragen in een apart draadje te zetten en de naam maken: vragen over digitalisering van Eisenfeld
verder is een hele hoop al besproken.. zie ook hier:
Station Eibergen - Digitalisering (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53965.0.html)
Ijzeren Hein (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40824.285.html)
-
Ziezo, het is weer eens tijd voor een update...
Ik heb gisteren de draaischijf van Heljan haar plaats gegeven op de baan. Vermits ik met trackbed werk heb ik de draaischijf zelf ook op trackbed geplaatst zodat er geen hoogteverschil ontstaat. Daarnaast ben ik ook bezig geweest met het uitsnijden van het meer en de rivierbedding. Ook de brugjes over de rivier heb ik gemaakt. de grootste heb ik van triplex hout gemaakt dat ik met een decorplaat heb overplakt (zie eerste foto). Ooit zal ik wel nog eens "steentjes" uitsnijden om rond de boog te plakken zodat het wat realistischer oogt.
Verder zat ik wat vast omdat ik wacht op een levering wissels die ik nodig heb om het kleine schaduwstation vorm te geven. Gisteren kreeg ik bericht dat ze binnen zijn, dus morgen spring ik even in mijn auto om die spullen op te halen. Dat zal dan het laatste stuk spoor zijn dat er nog bij moet en kan ik de rails grondig testen, dan vastlijmen, dan weer testen en dan beginnen met het koppelen aan de ringleiding ...
Groeten,
Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/30_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/30_15.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/31_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/31_14.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/32_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/32_11.jpg)
-
Gisteren de segment-lokloods van Kibri in elkaar geknutseld... Ik vind het een mooi model met subtiele weathering.
Ook de rest van de baan die nog niet van trackbed was voorzien, is nu klaar. Nu moet ik nog bepalen hoe ik de baan in segmenten zal verdelen door middel van isolerende trackjoiners... Dan komt de klus om de sporen vast te lijmen op het trackbed en dan begint het soldeerwerk : ik schat dat ik op zo'n 20 plaatsen de baan zal verbinden met de ringleiding...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9900.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9900.jpg)
-
Herkenbare ringloods heb je daar ;D
Ik zou trouwens niet te zuinig zijn met aansluitpunten vanaf de ringleiding naar je baan.
Te lange open stukken kunnen met wat stof al voor ergernis gaan zorgen.
En als je er nu toch bij kan,dan maar gelijk "overdreven" aansluitpunten regelen,dat voorkomt teleurstelling en ergernis later ;)
-
Floris,
De aansluitsporen die naar de lokloods gaan zullen max 40 cm lang zijn. Bedoel je dan dat je meer dan 1 aansluitpunt (op elke rail) voorziet per stuk van 40 cm? Of bedoel je het algemeen ? In dat geval, ik dacht om aan te sluiten om de 1,5 m met zowiezo aansluiting na iedere wissel.
Dank
Hans
-
Ik had het over aansluiten van de draadjes die stroom leveren via de ringleiding aan je rails ;)
En dan vind ik persoonlijk aansluitingen om de anderhalve meter iets te groot qua afstand,maar dat is persoonlijk :)
(Hier zit er een verbinding tussen rails en ringleiding ongeveer elke 40 cm)
-
Ik heb ook ieder railstuk afzonderlijk (vertrouw niet op de verbinders!) een aansluiting gegeven op de ringleiding. Je zal zien dat het later precies weer gaat storen waar je niet wil. Beter te veel dan te weinig ;-)
-
Die verbindingen zijn k#%^*n, vooral als ze een aantal keer uit elkaar zijn geweest, mijn schaduwstation staan regelmatig stil. De stukken ga ik vervangen door de langere flexs rails.
-
Of iets meer draadjes voor de stroomvoorziening aanbrengen mijnheer stoker ;)
Draad is goedkoper dan stukken flexrails ;D
-
Ok, ik heb voornamelijk met standaard niet-flex rails gewerkt, dus dat zal me een hoop solderen kosten :-\. Maar better safe than sorry...
Hans
-
Ik heb er een paar van MP geschoort ;D maar ik ben het wel met de stelling eens more is better in dit geval. Ik dacht dat die aansluitingen de stroom/spanning wel doorzouden geven maar dat blijk dan helaas niet zo te zijn
-
Allen,
Ik heb ondertussen eens mijn digitale centrale aangesloten (Trix mobile station) en ook die geeft het signaal mooi door over gans de baan. De contacten werken dus wel, maar ik ga toch het aantal contactpunten ruim bemeten, ook met het oog op automatiseren waarvoor de baan zowiezo in blokken moet worden opgedeeld.
Verder ben ik ook nogal wat aan het Falleren, kibriën en Aughagen geweest... Een impressie zie je hieronder. De lok is een BR 50 van Trix (met sound)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/33_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/33_21.jpg)
-
De verbindingen werken ook wel en vaak nog vrij lang ook als er geen gekke klimaatomstandigheden zijn in de ruimte. Maar het gaat om de momenten dat het ineens niet meer werkt. Dan is uitzoeken waar en wat een hel, laat staan het vervangen van de desbetreffende (verweerde en geballaste) rails. Better be safe than sorry!
-
Mooi seinhuis, Hans.
-
"Falleren, kibriën en Aughagen". Dat worden drie nieuwe woorden in het Nederlandse woordenboek!! ;D ;D ;D ;D
Je hebt inderdaad mooi spul! Zeker als de loc ook nog geluid heeft. Ik ben enorme fan van geluidslocs. Sinds dat bij die dingen herrie zijn gaan maken, erger ik me aan de stille beestjes op mijn baan. Gewoon omdat dat saai is. ;D Gelukkig is dat bij jou wel goed geregeld! Overigens die polygonale loods van Ottbergen uit de Kibri-catalogus staat bij mij ook te pronken.
-
Je bent lekker bezig geweest (y)
Ik hoop enkel dat je bezuiniging op het aantal draden voor de stroomvoorziening je straks geen ellende gaat bezorgen.
-
Je bent lekker bezig geweest (y)
Ik hoop enkel dat je bezuiniging op het aantal draden voor de stroomvoorziening je straks geen ellende gaat bezorgen.
Hallo,
Ik ben nog niet bezig met de bedrading. Ik denk er inderdaad hard aan om ieder stuk rail met de ringleiding te verbinden. Ik vermeldde alleen dat in de huidige toestand ik met 1 verbinding de treinen nog kan laten rijden, maar dat is gewoon een test, geen definitieve situatie. Voor ik met tunnels en bergbouw begin, wil ik wel de complete baan verbonden hebben aan de ringleiding.
Hans
-
Hallo,
Het is een tijdje wat stil geweest hier, maar dat wil niet zeggen dat er niks gebeurd is ... Baan is inmiddels in segmenten verdeeld en ik ga beginnen rails vastlijmen.
Toen ik laatst wat aan het surfen was kwam ik bij twee Brawa KPEV modellen uit die ik absoluut op mijn baan wilde hebben... De sneltreinlok S9 en de goederenlok G5.4. Beide dan maar even gekocht en besloten 2 maand droog brood te eten ;-) Loks rijden prima en fluisterstil (als je het geluid uitzet natuurlijk). Ik denk dat ik voornamelijk Brawa zal kopen in de toekomst. Liever een lokje minder maar wel topkwaliteit !
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/34_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/34_10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/35_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/35_14.jpg)
-
Beste beneluxspoorders,
Het werd weer even tijd voor een update, dacht ik zo ... Maar het goeie nieuws is dat het project Eisenfeld wel niet heeft stilgestaan sinds mijn laatste post. Ik ben voornamelijk bezig geweest met het aanbrengen van enkele structuren (zoals bijv bestrating en het in elkaar klooien van wat huisjes. Ik ben met name tevreden over het station. Dat is een mooi model van Faller "Schwarzburg" (nr 110116) en alhoewel het zeer gedetailleerd en uitgebreid is, was het toch een plezier om samen te lijmen. Alle stukjes passen heel precies en het schiet lekker op door de duidelijke instructies. Het resultaat zien jullie in de foto's. Ook de kerk en de andere vakwerkhuizen zijn nieuw.
Ik heb de laatste tijd ook veel bezig geweest met research. Mijn baan situeert zich in 1916 en daar dien je rekening mee te houden als je de baan aankleedt : veel gespannen op de weg, geen antennes op de daken en aangepaste verlichting. Ook voor wat de verkeersborden betreft heb ik research gedaan en tot mijn verbazing was er in Duitsland (misschien bij ons ook) nog geen eenduidig systeem. Ik heb echter wel veel gebruikte borden teruggevonden en die nagemaakt in photoshop, daarna printen en op een tandenstoker geplakt en voila ...
Volgende stap is het solderen van draadjes op de rails die dan verbinding maken met de ringleiding... Ik heb evenwel al gemerkt dat ik geen krak ben in het solderen (wordt meestal knoeiboel met heel zichtbaar soldeersel dat niet goed vast is)... Daarom even een oproep : welke soldeer-krak voelt zich geroepen om me even te helpen met het solderen op de meest zichtbare plaatsen en wil me het ook aanleren ? Ik woon in Zemst (België)...
Alvast dank !
Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/36_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/36_14.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/37_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/37_10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/38_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/38_9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/39_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/39_6.jpg)
-
Hallo Hans dat zijn even een paar gave loks van Brawa (y) en vooral in deze kleurstelling ;D toch doen de Fleischmanns hier toch niet aan onder op een enkel fijner detail dan ;) ;D
De baanbouw vordert ook lekker keep on going.
Gr robin
-
Mooie Brawa's. Hebben ook mijn interesse! Echter ik ben op de Nederlandse toer nu. Alleen dus Nederlandse stoom. Maar in de toekomst misschien......
Succes met je aanwinsten.
Andre
-
Zeker mooie loks!
-
verkeersbord niet een beetje te veel van het goede? Paard en wagen halen dat bij lange na niet 8)
-
Hoe gaat het nu met de Baan?
David