BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jeronimos op 14 February 2013, 14:14:21
-
Ik kan even niet het betreffende topic over winter en dienstregeling NS weervinden. Een moderator mag dit wel daarheen verplaatsen.
Las op de Telegraaf.nl en Nu.nl dat andere spoorwegmaatschappijen jaloers zijn op de NS wegens de winterdienstregeling.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21296728/__NS__buitenland_jaloers_op_ons__.html
http://www.nu.nl/binnenland/3203952/buitenland-jaloers-regeling-winterweer-ns.html
Eigenlijk onbegrijpelijk. Want wij (lees de reiziger) vinden die winterdienstregeling juist iets om niet jaloers op te zijn.
-
Zacht gezegd: meneer Meerstad heeft het niet helemaal begrepen.
-
Je bespaart natuurlijk een heleboel personeels en matrieelkosten, ik snap dat wel vanuit bedrijfseconomisch perspectief.
Ondertussen doet de sncf niet lullig over maatregelen bij sneeuw http://www.flickr.com/photos/ut440_131m/8473312348/in/contacts/
-
Op personeel bespaar je niets. Het aantal diensten en de tijden ervan blijft hetzelfde. Er wordt alleen binnen de diensten ruimte gecreëerd door er treinen uit te halen of door diensten te wijzigen.
Groetjes,
Emiel
-
Zou die kerel z'n eigen sprookjes eigenlijk geloven? ::) Als iets niet goed werkt, is het wel NS die inhaken op het weer...
-
Wat kletsen jullie nou? Alles wat die man beweert is dat NSR in staat is om een dag van te voren te besluiten de winterdienstregeling in te voeren. Dat klopt, zelfs de afsleeplocs zijn op hun plek.
En als dat dan voorlopig de minst vervelende manier is om problemen als gevolg van sneeuw te vermijden, dan hoor je mij niet klagen. Nu verandert er voor mij ook niks. ;D
-
Alleen al het idee dat men dit in het buitenland zou willen 'overkopen' (je koop iets óf je neemt iets over)...
Waarom zou iemand NS hiervoor gaan betalen? Als men in het buitenland iets dergelijks gaat toepassen zonder daarvoor ooit een cent aan NS betaald te hebben, gaat Bert dan bij winters weer gauw naar zo'n land om te roepen "Ho! Mag niet! Alle treinen laten rijden, want jullie hebben dit idee gepikt van ons!" ::)
mvg,
Gert
-
#obb70:
Als je de bijbehorende tekst leest, staat daar dat er is gesneden in de treindienst en dat passen afgesloten waren. Ook in het buitenland staat de trein wel 's stil...
Groeten,
Peter
-
Bert kreeg vorig jaar na opnieuw grote schade schade te hebben toegebracht aan de Nederlandse economie, een flinke salarisverhoging.
Hij hoeft blijkbaar niet te presteren ( ik denk an de reclames "dit jaar zijn we er klaar voor"), de eigenaar / aandeelhouder / regeringen, geloven het toch wel, dus hij kan alles roepen en doen / laten zonder consequenties.
In Polen liep een nieuwe dienstregeling, 2 jaar geleden, geweldig in de soep, en daar konden de veranwoordelijken, inclusief minister, op zoek naar andere baantjes.
Groeten, Alexander
-
Zo ver zou het in Nederland ook wel eens kunnen komen hoor. De publieke opinie is aan het kenteren. Dat zie je ook in de houding jegens de verantwoordelijken in de bankenwereld. Zou mij niet verbazen als we hier een andere cultuur krijgen en de Bert's van deze wereld hun baantje ook niet meer zeker zijn.
mvg,
Gert
-
En O, O, Wat presteren wij goed, we dik 94% van de treinen rijd op tijd.
O Ja ( geen wonder als je 3 minuten vertraging niet hoeft mee te rekenen ) aansluiting mist etc.
En o ja winterdienst regelingen ( of alle vertraging een dag van tevoren aangekondigd ) hoeft niet megerekend te worden met je prestatie norm.
Ach ja zo komj e wel weer aan je bonus wegen optijd rijden.
-
Wat een dom geblaat hier weer over dit onderwerp.
Trappen tegen NS en schelden op de baas ervan (wie het ook is) is een nationale hobby geworden, ook hier.
Kennelijk weten maar weinigen waar het over gaat en hebben nog minder mensen verstand van logistiek.
Wat er in het bericht staat is dat buitenlandse spoorwegbedrijven geïnteresseerd zijn in de manier waarop NS organisatorisch in staat is om op termijn van enkele uren (en een nacht) over te schakelen op een andere dienstregeling. En dat daarbij wanneer op de derde dag de normale dienst weer wordt hervat alle "resources" (akelig woord) als mensen, materieel, enz, op de juiste tijd op de juiste plek aanwezig zijn.
Daar zal zeker de nodige software voor zijn ontwikkeld en ik kan me voorstellen dat andere bedrijven er geld voor over hebben om dat kant en klaar te kunnen overnemen van NS.
Maar ja wij hebben liever dat de zaak volkomen in het honderd loopt en de knooppunten dichtslibben met stilstaande treinen zonder personeel als het sneeuwt dan dat er preventief maatregelen worden genomen waardoor de kans dat iedereen min of meer op tijd thuis komt enorm toeneemt.
Doe je niks dan deugt het niet, doe je wel iets dan deugt het ook niet. Nee, wij eisen de kop van Meerstadt.
Dirk
-
Ach kom op joh. Waarom zou de NS niet in staat zijn om te rijden tijdens goed winterweer? We weten allemaal dat ze dat wel konden.
Moeten we dan echt gaan juichen als de NS 1 dag van te voren aankondigt dat de treindienst ingeperkt wordt?
Ammehoela.
-
Het is natuurlijk lekker makkelijk om weer af te geven op de NS wanneer er met een aangepaste dienstregeling gereden wordt.
Niet alleen hier maar ook in andere media lees je niet anders dan klachten. Zoals hierboven al een keer gezegd is is het nooit goed wat er gedaan wordt. Als er gewoon stug vast gehouden word aan de normale dienstregeling en alles in het honderd loopt klaagt men steen en been. Word er gereden met een aangepaste dienstregeling is het ook niet goed. Nederlanders mogen heeeeeeeeeeeeeeeeel graag klagen. En in het bijzonder op de NS, ook op de momenten dat de NS het niet helpen kan. Maar voor het gemak vergeet men dat de automobilist in kilometers lange files staat (onlangs nog een file record, en dat terwijl de trein wel reed!). Of wat te denken van de uren vertraging die menig vlucht van en naar Schiphol heeft? Nee daar klagen we niet over! Dat is niet meer dan normaal toch dat je op de weg last hebt van sneeuw? Kom op mensen open jullie ogen, wees realistisch en blijf vooral met beide voeten op de grond staan. Trouwens, die aangepaste dienstregeling, lijkt dat niet gewoon verdacht veel op de normale dienstregeling die we een aantal jaren gelden nog hadden waarbij de reiziger nog niet verwend werd met ieder kwartier een sprinter? Toen reden die toch ook gewoon om het half uur?
En ook het eissen van het aftreden van Bert Meerstad slaat kant nog wal. Wat bereik je daar mee? Alsof die beste man alles alleen doet. En dan nog wat veranderd er dan denk je? Nou ik zal het je vertellen, HELEMAAL NIETS!
Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik zelf machinist bij NSR ben. En ik zal ook nooit zeggen dat alles perfect gehad. Maar heeft iemand anders wel eens zo'n groot/log bedrijf gezien wat probleemloos draaid?
Voordat we met zijn allen gaan lopen klagen moeten we misschien eerst eens kijken wat we zelf beter kunnen en vooral kijken naar wat er wel goed gaat. Dan valt het allemaal best nog mee mensen.
-
Als je de bijbehorende tekst leest, staat daar dat er is gesneden in de treindienst en dat passen afgesloten waren. Ook in het buitenland staat de trein wel 's stil...
Wanneer er passen afgesloten worden heb je het over lawinegevaar en eerder over meters dan over onze centimeters(!) sneeuw. Wil je dat echt met onze omstandigheden vergelijken?
Vorig weekend viel er sneeuw en alles kon er blijkbaar prima tegen, er waren niet meer wisselstoringen dan op een gewone dag. Dat Nederlanders niet vies van klagen zijn, ja, dat klopt. Maar dagenlang treinen uit laten vallen alleen omdat het vriest of er 3 centimeter sneeuw *verwacht* wordt? En dat terwijl op de weg alles loopt als normaal, dat kun je met enig fatsoen aan betalende klanten verkopen.
Dennis: zelfs alles wel in het honderd loopt heeft de klant recht van spreken, zolang er tenminste geen sprake van echte extremen is. En 10 graden vorst of 3 centimeter sneeuw heeft geen zak met extreem weer te maken. Hoe graag dat ook als excuus gebruikt misbruikt wordt.
Groetjes, Bart
-
Ik blijf erbij dat door een goede sneeuwploeg (personeel en machine) die winterdienstregeling niet nodig zou moeten zijn. Ook door goed onderhoud hoeft er geen sprake te zijn van inperking.
Alleen als het echt bar en boos zou zijn*dan kan ik een beperking wel voorstellen. En was het nou echt bar en boos in Nederland de afgelopen paar jaar?
@Dennis83: Jij zegt iets over Schiphol en niet klagen? Dat weet je niet of daar over geklaagt is. Vast wel!
-
Het is natuurlijk lekker makkelijk om weer af te geven op de NS wanneer er met een aangepaste dienstregeling gereden wordt.
Niet alleen hier maar ook in andere media lees je niet anders dan klachten. Zoals hierboven al een keer gezegd is is het nooit goed wat er gedaan wordt. Als er gewoon stug vast gehouden word aan de normale dienstregeling en alles in het honderd loopt klaagt men steen en been. Word er gereden met een aangepaste dienstregeling is het ook niet goed. Nederlanders mogen heeeeeeeeeeeeeeeeel graag klagen. En in het bijzonder op de NS, ook op de momenten dat de NS het niet helpen kan. Maar voor het gemak vergeet men dat de automobilist in kilometers lange files staat (onlangs nog een file record, en dat terwijl de trein wel reed!). Of wat te denken van de uren vertraging die menig vlucht van en naar Schiphol heeft? Nee daar klagen we niet over! Dat is niet meer dan normaal toch dat je op de weg last hebt van sneeuw? Kom op mensen open jullie ogen, wees realistisch en blijf vooral met beide voeten op de grond staan. Trouwens, die aangepaste dienstregeling, lijkt dat niet gewoon verdacht veel op de normale dienstregeling die we een aantal jaren gelden nog hadden waarbij de reiziger nog niet verwend werd met ieder kwartier een sprinter? Toen reden die toch ook gewoon om het half uur?
En ook het eissen van het aftreden van Bert Meerstad slaat kant nog wal. Wat bereik je daar mee? Alsof die beste man alles alleen doet. En dan nog wat veranderd er dan denk je? Nou ik zal het je vertellen, HELEMAAL NIETS!
Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik zelf machinist bij NSR ben. En ik zal ook nooit zeggen dat alles perfect gehad. Maar heeft iemand anders wel eens zo'n groot/log bedrijf gezien wat probleemloos draaid?
Voordat we met zijn allen gaan lopen klagen moeten we misschien eerst eens kijken wat we zelf beter kunnen en vooral kijken naar wat er wel goed gaat. Dan valt het allemaal best nog mee mensen.
...rijden jullie dan wel in je eigen regio ( rondje rond de kerk zeg maar) tijdens de winterdienstregeling, of stappen jullie elke keer weer over op een andere rit???
-
Wij raden gewoon overal. Uiteraard kan het wel voorkomen dat de inhoud van de dienst afwijkt van de normale inhoud als gevolg van de normale dienstregeling.
@J J H S. Op schiphol zelf zullen er ongetwijfeld mensen klagen. Maar de kranten staan er niet bepaald vol van. Dit in tegenstelling tot de NS.
-
Wat een dom geblaat hier weer over dit onderwerp.
Trappen tegen NS en schelden op de baas ervan (wie het ook is) is een nationale hobby geworden, ook hier.
Kennelijk weten maar weinigen waar het over gaat en hebben nog minder mensen verstand van logistiek.
Wat er in het bericht staat is dat buitenlandse spoorwegbedrijven geïnteresseerd zijn in de manier waarop NS organisatorisch in staat is om op termijn van enkele uren (en een nacht) over te schakelen op een andere dienstregeling. En dat daarbij wanneer op de derde dag de normale dienst weer wordt hervat alle "resources" (akelig woord) als mensen, materieel, enz, op de juiste tijd op de juiste plek aanwezig zijn.
Nouja, we leven natuurlijk in een vreselijk klein landje. De afstanden zijn relatief klein en materieel staat op verschillende plekken gestationeerd. Daarnaast verloopt een winterdienstregeling ook niet helemaal gladjes. Zijn alsnog genoeg treinen die uitvallen of helemaal niet rijden.
Een ding klopt inderdaad: het zeiken over NS is een gevolg van vreselijk achterstallig en ouderwets onderhoud door ProRail. Ik vrees dat van nog geen 5% van de wissels de wisselverwarming echt goed functioneert. Om van andere storingen (seinen, overwegen) nog maar te zwijgen. Dàt krijgen ze in het buitenland namelijk wèl gewoon voor elkaar. Splitsing van de spoorwegen in NS en ProRail is sowieso een puinhoop, nu heeft nooit iemand het gedaan, schieten overheidsgelden tekort en ligt het altijd 'aan het weer' of 'aan de reiziger'. Wat men nu nastreeft is een statistisch kloppend geheel. We dunnen de dienst uit zodat het beoogde percentage treinen dat op tijd moet rijden op tijd rijdt en dan zijn we tevreden. Dat er dan reizigers zijn die met 2 minuten vertraging ineens een aansluiting missen en 28 minuten op het perron mogen blauwbekken rekenen we niet mee omdat we dat niet kunnen vertalen in een statistisch onderbouwd verhaaltje. Krijg je weer ene of andere onderzoekscommissie die moet onderzoeken waarom het percentage treinen dat op tijd rijdt niet correspondeert met het klanttevredenheidsonderzoek. En zo houden we in Nederland talloze nutteloze organisaties aan de vreet die niet bijdragen aan een betere dienstverlening van een basisbehoefte in een normaal functionerend land op deze planeet. ::)
-
Ik vrees dat van nog geen 5% van de wissels de wisselverwarming echt goed functioneert.
Misschien zou het goed zijn als we op dit forum niet alleen bij geruchten over nieuwe of vertraagde modellen een bronvermelding eisen maar ook bij andere 'feiten'. ;)
Splitsing van de spoorwegen in NS en ProRail is sowieso een puinhoop, nu heeft nooit iemand het gedaan
Volgens mij wordt er teveel verwacht van een samenvoeging van Prorail en NSR. Onderhoud van het spoornet is immers uitbesteed dus bij verstoring is er altijd nog een andere partij bij betrokken met zijn eigen belangen. De weg terug naar het inbesteden van onderhoud middels een nieuwe afdeling 'weg en werken' zie ik niet zo snel bewandeld worden.
-
Bij een vermoeden heb ik helaas geen bronvermelding. Op somda worden ze daar helemaal wanhopig van als je niet zonder schriftelijke toestemming van de Koningin en een rechter een uitspraak poneert op dat forum. Of die 5% een realistisch getal is laat ik in het midden, maar publiek commentaar en eigen ervaringen leren dat zo'n cijfer niet geheel 'out of the blue' komt. Als alles functioneerde en prima verliep, waren er ook weinig dingen om over te z**ken. Ik hoor bijvoorbeeld maar weinig (mede) automobilisten klagen over het feit dat het glad is en dat rijkswaterstaat het wéér niet voor elkaar krijgt... Er was ooit één winter een tekort aan strooizout. De winter daarop was dat probleem verholpen. Heel simpel, gewoon probleem oplossen. Daar was ook geen winstoogmerk.
Bussen inzetten op een dag waarop ijzel voorspeld is omdat treinen niet kunnen rijden is natuurlijk van kwaad tot erger. Een trein heeft feitelijk geen last van ijzel en zou dus gewoon moeten kunnen rijden. Als wissels en seinen functioneren is dat ook allemaal geen probleem. Toch zijn er problemen en dat komt, net als bij zorgverzekeringen dat de kerntaak totaal verwaterd is. Een bedrijf heeft als doel winst maken. Heel simpel. Openbaar vervoer heeft een dienstverlenende taak. Aangezien je maar één ding ècht goed uit kan voeren (of winst draaien, of een goede dienstverlening) is wel duidelijk waar het probleem ontstaat. Als je dan ook nog de verschillende bedrijfsonderdelen verder uit elkaar trekt, dan is het natuurlijk logisch dat een bedrijf, dat winst wil en moet maken, bij iedere aantijging een advocaat erop zet en kijkt of het wel of niet tot haar kerntaken behoort. Is dat niet zo, en een gat in het contract heb je zo gevonden, hoef je je er niet druk over te maken en is het 'andermans probleem'.
Als er dan nog bedrijf na bedrijf elkaar inhuurt, allen met het doel zoveel mogelijk winst te draaien dan is natuurlijk duidelijk dat de prijs die betaald wordt véél en véél te hoog is. Al met al zal 't mensen niet verbazen dat ik van mening ben dat openbaar vervoer, net als zorg en andere zaken die een land laten functioneren zoals gas, water en licht géén winst hoeven te maken en gewoon vanuit de overheid prima geregeld zouden moeten kunnen worden. ;)
Aangezien ik geen invloed heb op het geheel op het spoor kan ik alleen maar concluderen dat de winter van 2014, 2015, 2016, ... 2028, 2029 dezelfde storingen geven die we nu ook al hebben en dat er steeds mensen blijven klagen. Of de winst een beetje goed uitpakt, valt te bezien. Al zal dat weinig van doen hebben met de activiteiten op of rondom het spoor.
-
Aangezien je maar één ding ècht goed uit kan voeren (of winst draaien, of een goede dienstverlening)
U bent niet werkzaam in het bedrijfsleven? 8)
-
Nee, ik ben een (bijna afgestudeerd) ingenieur. Helaas! ;D
-
Ik blijf erbij dat door een goede sneeuwploeg (personeel en machine) die winterdienstregeling niet nodig zou moeten zijn. Ook door goed onderhoud hoeft er geen sprake te zijn van inperking.
Als je denkt dat het rijden met sneeuwploeg machines als bedoeld bv sneeuw schuivers nut heeft, dan heb je geen idee wat de problemen op het spoor daadwerkelijk in houden...
Onderhoud heb je zeker weleen punt, maar dat wordt uitgevoerd met een budget van de overheid, samen voegen van bedrijven en instantie's maakt dat geen verschil...
-
Onderhoud heb je zeker weleen punt, maar dat wordt uitgevoerd met een budget van de overheid, samen voegen van bedrijven en instantie's maakt dat geen verschil...
Maar de onderhoudsnormen worden niet door de overheid bepaald en worden regelmatig aangepast in een bepaalde richting... om van de aanbestedingstombola zoals recent regio Amersfoort/Gooi maar te zwijgen.
-
Een trein heeft feitelijk geen last van ijzel en zou dus gewoon moeten kunnen rijden.
Helaas, de praktijk is anders. Je hebt zeker nooit gehoord van vonkende bovenleiding en verschroeide schuitjes van stroomafnemers door ijzel op de bovenleiding? Deze verschijnselen trekken zich trouwens ook niets aan van wel of niet aanbesteden of het uit elkaar trekken van het spoorwegbedrijf op welke manier dan ook.
Groetjes,
Emiel
-
Bij een vermoeden heb ik helaas geen bronvermelding. Op somda worden ze daar helemaal wanhopig van als je niet zonder schriftelijke toestemming van de Koningin en een rechter een uitspraak poneert op dat forum.
Dus het forum (danwel diens deelnemers) moeten jouw vrees maar als waarheid nemen?
Of die 5% een realistisch getal is laat ik in het midden, maar publiek commentaar en eigen ervaringen leren dat zo'n cijfer niet geheel 'out of the blue' komt.
Je weet zelf ook heel goed dat je 5% gewoon een uit de lucht gegrepen getal is, natuurlijk komt dit niet uit het niets: jij beweert het immers zelf. Maar goed, het zou betekenen dat bij slechts 1 van de 20 wissels de wisselverwarming werkt. Ik zag toch bij veel meer wissels donkere plekken in de sneeuw...
-
En ja, als er dan iemand bedenkt om met een helicopter te controleren of de wisselverwarming het doet (de norm is overigens 99% en wordt gehaald), boren we dat ook weer vrolijk de grond in... 't Zal inderdaad nooit goed zijn voor een aantal mensen op dit forum.
Los daarvan: een heel groot deel van de verstoringen op het spoor wordt veroorzaakt door derden, waaronder de nodige treintjesfanaten die zich met hun camera's en notitieblokjes op plekken begeven waar ze niet mogen komen. Ik mag hopen dat hieronder niet de criticasters in dit forum vallen :)
Groeten,
Peter
-
"Los daarvan: een heel groot deel van de verstoringen op het spoor wordt veroorzaakt door derden, waaronder de nodige treintjesfanaten die zich met hun camera's en notitieblokjes op plekken begeven waar ze niet mogen komen. Ik mag hopen dat hieronder niet de criticasters in dit forum vallen "
Dat het wel eens zal gebeuren, dat geloof ik meteen, maar wat is "een groot deel"? 1%, 5%, 10%, 34%, 70%?
Het past perfect in het rijtje uitvluchten, dat begon zo'n beetje met het verkeerde soort sneeuw, weet u het nog?
ProRail (en NS) zijn het slachtoffer, zij kunnen niets doen tegen dit extreme weer en in hun slachtofferrol schijnen ze zich ook prima thuis te voelen. We zijn nu al zover dat een simpel sneeuwbuitje door deze bedrijven als extreem weer wordt gezien, terwijl bij dit extreme het wegverkeer loopt als normaal en zelfs bijna alle vliegtuigen doorvliegen (27 vluchten op Schiphol geannuleerd tegenover hoeveel opgeheven treinen?).
-
Dus het forum (danwel diens deelnemers) moeten jouw vrees maar als waarheid nemen?
Je weet zelf ook heel goed dat je 5% gewoon een uit de lucht gegrepen getal is, natuurlijk komt dit niet uit het niets: jij beweert het immers zelf. Maar goed, het zou betekenen dat bij slechts 1 van de 20 wissels de wisselverwarming werkt. Ik zag toch bij veel meer wissels donkere plekken in de sneeuw...
Lees goed, het is een VERMOEDEN. Als jij mijn vermoedens aanneemt als zijnde de waarheid, dan is dat niet iets van mij maar van jou. ;) Lees even hieronder verder, we hebben iemand met een getal (vermoed ik). ;D
En ja, als er dan iemand bedenkt om met een helicopter te controleren of de wisselverwarming het doet (de norm is overigens 99% en wordt gehaald), boren we dat ook weer vrolijk de grond in... 't Zal inderdaad nooit goed zijn voor een aantal mensen op dit forum...
Hier lees ik (ik vermoed) keiharde cijfers van 99%. Die 1% kan toch niet al die vertragingen veroorzaken? Als we de theorie mogen geloven is dit hele topic een vermoeden van iets dat niet met de realiteit strookt. Waarom is het er eigenlijk? ;)
Maar zonder flauwekul: we zijn in NL goed om allerlei dingen te verzinnen die niets met de oplossing zelf van doen hebben en alleen eromheen blijven cirkelen. Met een helikopter(tje) wisselverwarmingen controleren is natuurlijk van de zotte. Zoiets moet het gewoon doen. Als 100% van de wissels netjes functioneert, de rest op orde is en je wil speelgoed om het geheel te controleren dan zijn dat soort speeltjes prima. Dat is net zoiets als constateren dat de omslag van postbodes naar postbezorgers een kwaliteitsvermindering tot gevolg heeft en vervolgens per postbezorger een controleur meesturen om te controleren of de post wel in de juiste brievenbus wordt gegooid. Als je nou gewoon zorgt dat je postbodes gewoon werk hebben en je niet alles moet uitknijpen om maar meer winst te moeten draaien, komt er van serviceverlening ook nog ooit iets terecht. ::)
We zijn nu al zover dat een simpel sneeuwbuitje door deze bedrijven als extreem weer wordt gezien, terwijl bij dit extreme het wegverkeer loopt als normaal en zelfs bijna alle vliegtuigen doorvliegen (27 vluchten op Schiphol geannuleerd tegenover hoeveel opgeheven treinen?).
Precies. Een simpel sneeuwbuitje waar vlieg en weg-verkeer minder last van heeft dan het spoorwegnet. Als dan blijkt dat materieel daar niet tegen kan, dan doe je inderdaad ergens iets fout (lijkt mij). :)
-
We kunen zo nog eindeloos doorgaan, een discussie tussen hen die er geen verstand van hebben maar wel allerlei meningen verkondigen zonder feitelijke basis en hen die er wel verstand van hebben, maar door de andere partij niet geloofd worden.
Dirk
-
Op zich is het binnen enkele uren kunnen omgooien van een dienstregeling wel iets waarvan ik kan indenken dat buitenlandse spoorwegondernemingen het een prestatie vinden (zegt misschien meer over die buitenlandse bedrijven, maar goed).
Maar wat NSR vergeet, en volgens mij is dit een hele grote bron van reizigersklachten, is dat de treinen die wel rijden vaak dezelfde lengte houden als in de normale dienstregeling. En er dus alleen staanplaatsen zijn of helemaal geen plaats meer is. Verlengen van de wel rijdende treinen zou meer onderdeel van de aangepaste dienstregeling moeten zijn, maar zal logistiek gezien meer druk geven.
-
We kunen zo nog eindeloos doorgaan, een discussie tussen hen die er geen verstand van hebben maar wel allerlei meningen verkondigen zonder feitelijke basis en hen die er wel verstand van hebben, maar door de andere partij niet geloofd worden.
Dirk
Fijn dat jij er wel verstand van hebt, Dirk. Maar ik denk dat je je iets te veel laat leiden door de mooie blauwe ogen van Meerstadt c.s..
Een belangrijke oorzaak dat relatief kleine verstoringen zo structureel chaos veroorzaken op het Nederlandse spoorwegnet en tot lang na het verhelpen van die verstoring blijven dooretteren, is de hopeloos ingewikkelde personeel- en materieelplanning van NS.
Dat is een keuze van NS. Het kan er ook voor kiezen die te vereenvoudigen.
Dat tooltje waarmee binnen een dag (wauw) die planning omgegooid kan worden, is alleen zo handig omdat er bij een verstoring zo gigantisch veel bijgestuurd moet worden. Je creëert je eigen chaos, verzint vervolgens een tooltje waarmee je de effecten van die zelfgecreëerde chaos weer wat kunt beteugelen (zogenaamd in het belang van de reizigers, maar in werkelijkheid ten koste van hen), en vervolgens heel trots gaan roepen dat buitenlandse vervoerders zo jaloers zijn op dat tooltje? Ik denk dat je dan niet hebt begrepen wat de essentie van je bedrijf is: zorgen dat de reizigers op een goede manier van A naar B worden vervoerd.
Huub
-
Ik lees hier zo'n hoop onzin. 1 de aangepaste dienstregeling houdt in dat er op bepaalde trajecten treinen uitvallen. Wat houdt dat nu werkelijk in? Sinds een jaar of 4 a 5 rijdt de ns op een aantal trajecten een kwartiersregeling. Voor die tijd reed de ns op die trajecten een halfuursregeling. Het enige wat er met de aangepaste dienstregeling gebeurd is dat er wordt teruggegaan naar een halfuursregeling, wat dus een paar jaar geleden nog de standaard was. Dat is dus helemaal niet zo schokkend als dat het lijkt.
Dan nog wat onzin, de materieel en personeelsplanning zouden debet zijn aan de vertragingen etc. Als je echter even goed nadenkt zie je dat er door die halfuursregelingen juist personeel over is, want niet alle treinen rijden. Op elke standplaats zie je dan ook volle tafels met mensen die direct kunnen inspringen als er wat aan de hand is. Personeel is dus totaal niet het probleem. Daarnaast rijden er minder treinen, materieel is dus ook niet het probleem, alleen moet dat wel ergens vandaan komen, aangezien de materieelplanning anders loopt dan normaal. Dat betekent dat treinstellen nu ineens heel ergens anders vandaan komen en soms ook ineens ergens moeten rijden waar ze normaal niet komen, omdat er bijvoorbeeld een defecte trein is.
Dan het materieel zelf, de SLT's bijvoorbeeld zijn gevoeliger voor sneeuw dan de pantsergevechts MAT 64, alles daarbij is zwaarder uitgevoerd dan bij het light rail principe wat deels is toegepast in de SLT. Vaak echter is het ijsafzetting wat het echte probleem vormt. Zo wil bij de SLT de steps onderaan bij de deur nog wel eens vastzitten door ijsafzetting. Dit betekent dat de machinist geen groene lamp krijgt, waardoor er niet vertrokken kan worden. Daarnaast zijn er bij alle materieeltypen beschadigingen aan de schuitjes, door de ijsafzetting aan de draden. De draden daarentegen gaan weer kapot door de wisselingen van koude naar warme temperaturen. De dag na de vorst met dooi de afgelopen periode waren er meteen een aantal draadbreuken. In de cabine is zoiets goed te zien, want dan zie je op sommige plaatsen de draden slapper hangen als normaal en dat zijn vaak situaties waar het mis kan gaan.
En dan is er nog het spoor. Er hoeft maar 1 wissel op een cruciaal punt het te begeven en een hele hoek loopt vast. Dat straalt weer uit, waardoor het in een groot gebied problemen geeft. Het is echt niet zo dat er duizenden wissels per dag kapot zijn (5 procent zou nog functioneren? Hoe kan je zoiets nou verzinnen). Het hoeft er maar 1 te zijn op een verkeerde plaats en op een verkeerde tijd.
Neem dinsdag, wisselstoring in de buurt van Weesp, defecte VIRM tussen Arnhem en Nijmegen en een aanrijding met een persoon tussen ede en Driebergen, half Nederland op zijn gat door maar 3 dingen. Dat heb je nu eenmaal op zo'n druk bereden net als hier in Nederland. Doordat het ook nog eens zo'n fijnmazig netwerk is, is het niet te vergelijken met de nummer 1 van de wereld, Japan, waar de afstanden veel groter zijn. En Zwitserland is geen nummer 2 omdat het totaal niet te vergelijken is met Nederland, waar de dienstregeling vele malen voller is en het netwerk vele malen fijnmaziger. Dus ja, met die kleine afstanden en het fijnmazige netwerk is het ook gevoelig voor problemen. Maar, over het algemeen rijdt het hier beter dan waar ook ter wereld (Ethiopië 1 trein per dag, als ie al rijdt... waar hebben we het over...).
Maar goed, Nederlanders zijn nu eenmaal beroepszeikers...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Fijn dat jij er wel verstand van hebt, Dirk. Maar ik denk dat je je iets te veel laat leiden door de mooie blauwe ogen van Meerstadt c.s..
Met alle respect Huub, maar ik denk dat dwem/Dirk wel degelijk over enig verstand op dit gebied beschikt. Misschien zelfs meer dan de gemiddelde reageerder in dit topic. Die opmerking over Meerstadt had je niet hoeven maken en is redelijk misplaatst.
Eelco
-
Maar wat NSR vergeet, en volgens mij is dit een hele grote bron van reizigersklachten, is dat de treinen die wel rijden vaak dezelfde lengte houden als in de normale dienstregeling. En er dus alleen staanplaatsen zijn of helemaal geen plaats meer is. Verlengen van de wel rijdende treinen zou meer onderdeel van de aangepaste dienstregeling moeten zijn, maar zal logistiek gezien meer druk geven.
En wat jij dan over het hoofd ziet is dat je treinen niet onbeperkt kan verlengen.
Soms kan/mag dat technisch niet maar je zit ook perronlengtes vast.
Stel je hebt een perronlengte voor 12 bakken VIRM, dan kan je wel verlengen tot 18 bakken (als dat al kan/mag) maar dan zullen een hoop reizigers in de ballast moeten springen.
Krijg je daar weer gezeur over dat het poerron te kort is ;D
Wat niet weg neemt dat het op veel trajecten best wel zou kunnen.
Gr.
Eric
-
Maar als je in plaats van 10 of 12 bakken VIRM, zoals normaal in de dienstregeling, aankomt met 7 bakken Koploper dan is er dus ineens wel een probleem dat niet iedereen mee kan en dan kan je maar weer een half uur extra wachten. En dat was niet incidenteel.
Koos Jabaaij.
-
Dat is inderdaad een vervelende bijkomstigheid.
Hier in het zuiden hadden we ook een uitgedunde dienstregeling maar waren de treinen wel op de normale lengte (uitzonderingen daargelaten die normaal ook wel eens voorkomen).
Dus hier was de nood minder hoog.
Waarom het op andere trajecten dan niet kan ?
Gr.
Eric
-
Ik lees hier zo'n hoop onzin. 1 de aangepaste dienstregeling houdt in dat er op bepaalde trajecten treinen uitvallen. Wat houdt dat nu werkelijk in? Sinds een jaar of 4 a 5 rijdt de ns op een aantal trajecten een kwartiersregeling. Voor die tijd reed de ns op die trajecten een halfuursregeling. Het enige wat er met de aangepaste dienstregeling gebeurd is dat er wordt teruggegaan naar een halfuursregeling, wat dus een paar jaar geleden nog de standaard was. Dat is dus helemaal niet zo schokkend als dat het lijkt.
Je gaat voorbij aan de reden dat er een kwartierdienstregeling gereden wordt: de reizigersaantallen. Als er tussen Arnhem en Utrecht (om maar iets te noemen) in de spits elk kwartier twee volbeladen, gekoppelde VIRMs moeten rijden, kun je zelf toch ook wel bedenken wat het voor de reizigers betekent wanneer de helft van die treinen uitvalt?
Dan nog wat onzin, de materieel en personeelsplanning zouden debet zijn aan de vertragingen etc. Als je echter even goed nadenkt zie je dat er door die halfuursregelingen juist personeel over is, want niet alle treinen rijden. Op elke standplaats zie je dan ook volle tafels met mensen die direct kunnen inspringen als er wat aan de hand is. Personeel is dus totaal niet het probleem. Daarnaast rijden er minder treinen, materieel is dus ook niet het probleem, alleen moet dat wel ergens vandaan komen, aangezien de materieelplanning anders loopt dan normaal. Dat betekent dat treinstellen nu ineens heel ergens anders vandaan komen en soms ook ineens ergens moeten rijden waar ze normaal niet komen, omdat er bijvoorbeeld een defecte trein is.
Mogen een machinist en conducteur zomaar een trein pakken en ermee gaan rijden? Natuurlijk niet!
Als het nu uit de klauwen loopt, heeft de bijsturing geen schijn van kans om alles weer recht te breien.
Ter vergelijking: Als ik vier ballen tegelijk naar je toegooi, kun jij ze dan met twee handen vangen? Dat lukt niet, hè... Nu doen we dat de hele dag door, mag jij kijken hoeveel ballen er nadien op de grond liggen (~: treinen die niet verwerkt konden worden).
Een deel van het probleem zijn de ingewikkelde personeelsdiensten, waardoor het bijsturen te arbeidsintensief is. Zou personeel en treinserie op één dag aan elkaar gekoppeld zijn, zouden ze tenminste nog als eenheid kunnen blijvenpendelen. Maar nu moet ieder treinstel, iedere conducteur en iedere machinist apart ingepland worden. Ga er maar aan staan.
Neem dinsdag, wisselstoring in de buurt van Weesp, defecte VIRM tussen Arnhem en Nijmegen en een aanrijding met een persoon tussen ede en Driebergen, half Nederland op zijn gat door maar 3 dingen. Dat heb je nu eenmaal op zo'n druk bereden net als hier in Nederland.
Perfekt voorbeeld waarbij het met een andere opzet van de dienstroosters waarschijnlijk minder snel in het honderd zou lopen. Dát er verstoringen zijn en dat er ongevallen gebeuren, dat kunnen we nooit 100% voorkomen. Maar wel hoe ermee omgegaan wordt.
Maar goed, Nederlanders zijn nu eenmaal beroepszeikers...
Duuus.... ::)
-
Beroepszeikers of zijn we mondig?
-
Nee, zeikerds helaas.
-
Met alle respect Huub, maar ik denk dat dwem/Dirk wel degelijk over enig verstand op dit gebied beschikt. Misschien zelfs meer dan de gemiddelde reageerder in dit topic. Die opmerking over Meerstadt had je niet hoeven maken en is redelijk misplaatst.
Mag je vinden, maar zijn reactie komt wel heel sterk overeen met wat Meerstadt ons ook wil doen geloven en waar nog wel het een en ander op af te dingen is.
Of Dirk enig verstand op dit gebied heeft, weet ik niet. Ik ken hem niet, noch zijn achtergrond, maar uit zijn reacties in dit draadje blijkt dat in ieder geval niet. En die reacties zijn het enige waar ik op reageer.
Huub
-
Daarnaast zijn er bij alle materieeltypen beschadigingen aan de schuitjes, door de ijsafzetting aan de draden. De draden daarentegen gaan weer kapot door de wisselingen van koude naar warme temperaturen. De dag na de vorst met dooi de afgelopen periode waren er meteen een aantal draadbreuken. In de cabine is zoiets goed te zien, want dan zie je op sommige plaatsen de draden slapper hangen als normaal en dat zijn vaak situaties waar het mis kan gaan.
Daar was (is?) een prima oplossing voor, het ontijzelen door gewoon een stroom door de draden te laten lopen. Maar dat is tegenwoordig, nu we niet meer een staatsbedrijf maar tig kleine bedrijfjes met deels tegenstrijdige belangen hebben, schijnbaar niet meer in te zetten. Want het vereist medewerking van alles en iedereen op / rond het spoor (panto's neer, tijdelijk geen verkeer mogelijk, wat mensen nodig op schakelposten etc etc) Draden die slap hangen geeft gebreken in de infra aan, dat hoort grotendeels door afspaninrichtingen te worden geregeld maar onderhoud is en blijft een zorgenkindje.
En dan is er nog het spoor. Er hoeft maar 1 wissel op een cruciaal punt het te begeven en een hele hoek loopt vast. Dat straalt weer uit, waardoor het in een groot gebied problemen geeft. Het is echt niet zo dat er duizenden wissels per dag kapot zijn (5 procent zou nog functioneren? Hoe kan je zoiets nou verzinnen). Het hoeft er maar 1 te zijn op een verkeerde plaats en op een verkeerde tijd.
Neem dinsdag, wisselstoring in de buurt van Weesp, defecte VIRM tussen Arnhem en Nijmegen en een aanrijding met een persoon tussen ede en Driebergen, half Nederland op zijn gat door maar 3 dingen. Dat heb je nu eenmaal op zo'n druk bereden net als hier in Nederland.
Nee, dat was best op te lossen als men wat minder star zou denken :
- De huidige saneertrend op infra gebied : steeds meer overloopwissels vervallen waardoor bijsturing steeds minder kan
- De veiligheidsjihad : machinisten mogen niets meer zelf oplossen, geen wissels meer krukken etc etc
- De automatiseringsdrift : bijsturing kan steeds minder handmatig aanpassen en het kost steeds meer effort het systeem bij te sturen doordat daar in het ontwerp van het systeem te weinig rekening mee word gehouden
-
Grappig dat ik nu zelf onderwerp van discussie ben.
Ik heb nooit gezegd dat ik verstand van zaken heb, alleen weet ik wel het een en ander van bedrijfsprocessen, planningen en logistiek.
En dat zijn zaken die (alweer een provocerende bewering) net zo goed voor NS gelden als voor andere organisaties.
En, tenslotte, heel provocerend, ik ben er van overtuigd dat de heer Meerstadt en de mensen om hem heen wel degelijk verstand van zaken hebben en weten waar ze het over hebben, in tegenstelling tot het geblaat en gezeik van de van hun eigen gelijk overtuigde amateurs op dit forum.
En dat is het laatste wat ik over deze zaak schrijf, want praten tegen mensen die niet kunnen of willen luisteren naar een redelijk woord is zonde van de tijd en de energie. Het valt me op dat de echte deskudigen op dit forum al geruime tijd zwijgen. Dat heeft vast een goede reden.
Dirk
-
Je creëert je eigen chaos, verzint vervolgens een tooltje waarmee je de effecten van die zelfgecreëerde chaos weer wat kunt beteugelen (zogenaamd in het belang van de reizigers, maar in werkelijkheid ten koste van hen), en vervolgens heel trots gaan roepen dat buitenlandse vervoerders zo jaloers zijn op dat tooltje?
Feitelijk dus 'Newspeak' van NS, om de analogie met George Orwell's meesterwerk maar eens te noemen. ;)
mvg,
Gert
-
En dat is het laatste wat ik over deze zaak schrijf, want praten tegen mensen die niet kunnen of willen luisteren naar een redelijk woord is zonde van de tijd en de energie. Het valt me op dat de echte deskudigen op dit forum al geruime tijd zwijgen. Dat heeft vast een goede reden.
U weet zeker dat u niet per ongeluk werkzaam bent voor NS? 8)
mvg,
Gert
-
Of Dirk enig verstand op dit gebied heeft, weet ik niet. Ik ken hem niet, noch zijn achtergrond
Het zou je sieren dan eerst eens wat nader onderzoek te doen naar wie hij is voor je per definitie alles wat hij zegt wegzet als een gevalletje 'in de blauwe ogen van Meerstadt te kijken...'
-
En, tenslotte, heel provocerend, ik ben er van overtuigd dat de heer Meerstadt en de mensen om hem heen wel degelijk verstand van zaken hebben en weten waar ze het over hebben, in tegenstelling tot het geblaat en gezeik van de van hun eigen gelijk overtuigde amateurs op dit forum.
Daar ben ik ook van overtuigd. Ik ben er ook van overtuigd dat ze zelf ook wel beseffen dat wat ze nu doen niet het beste voor hun klanten (in de zin van reizigers) is. Ik ben er zelfs van overtuigd dat ze weten hoe het beter kan.
Maar er is een reden, dat ze dat niet doen. En ik kan ook nog wel raden wat.
NS wordt afgerekend op treinen die op tijd rijden. Als je de mogelijkheid krijgt een aantal treinen te schrappen zonder dat dat je daar op wordt afgerekend, moet je wel heel veel over hebben voor je klanten om dat niet te doen. Schrap je de treinen wordt je er niet op afgerekend, schrap je ze niet en hebben ze vervolgens wel vertraging, wordt je er wel op afgerekend. Ik zou denk ik in die situatie hetzelfde doen.
En daarnaast heb ik het sterke vermoeden dat de NS-directie nog steeds de confrontatie met (een deel van) het rijdend personeel niet aandurft, waardoor die planning zo ontzettend ingewikkeld blijft.
@ Eelco, nogmaals, wat Dirk hier (dus niet alles, maar hier) schrijft, zou een op een uit de mond van Meerstadt kunnen komen. Zeker als Dirk zoals hij aangeeft een en ander weet van bedrijfsprocessen, planning en logistiek, weet hij dat Meerstadt voor een deel gewoon onzin aan het verkondigen is. Dat Dirk niettemin geen enkel voorbehoud maakt, maar integendeel wie wel kritisch is wegzet als onwetende amateur, kan ik alleen maar als verklaring voor bedenken dat hij Meerstadt op zijn spreekwoordelijke mooie blauwe ogen gelooft. Verder geen kwalificatie van Dirk in het algemeen, slechts van zijn reacties in dit draadje.
Ik zie verder niet in waarom ik me zou moeten verdiepen in zijn achtergrond. Ik beoordeel reacties op de inhoud, niet op de afzender.
Huub
-
Grappig dat sommige mensen boos kunnen reageren! Ons land is veel te klein om over sneeuw te klagen.
Die paar spatjes die er liggen, ik heb er geen last van.
Dat een trein dan niet zou kunnen rijden, mooi pech, ga je toch een andere dag op reis.
O, je bent forens, sorry, zoek eens werk dichter bij huis, beter voor het milieu en bla bla bla.
Ik denk, al met al, dat wij in een behoorlijk land leven, en niet hoeven klagen!
-
Het is dus gewoon een logistiek probleem wat eigenlijk nog veel verder versimpeld kan worden tot :Te weinig handjes bij de kritieke punten.
Bezemers bij wissels als eerste.
-
Mwah,
@Wibi:
Je gaat er van uit dat we in een redelijk land leven waarin het mogelijk is vlak bij je werk te gaan wonen, en je je leven zo in kunt richten dat je niet afhankelijk bent van het openbaar vervoer ::)
Zo te horen ben je OF gepensioneerd, OF woon je ver buiten de randstad of stedelijk gebied.
De kern van het probleem is dat er van het spoor een vervoersprestatie verlangd wordt die groter is dan haar capaciteit. Dat uit zich op het moment dat er verstoringen zijn (bijvoorbeeld 3 cm sneeuw).
De prestatie wordt gevraagd omdat er in Nederland in de afgelopen decennia beleid gevoerd is waardoor de woon-werk afstanden gemiddeld steeds groter werden.
Verhuizen voor een baan: Vergeet het maar, de woningmarkt zit op slot. Bovendien heb je weer een andere baan tegen de tijd dat je verhuisd bent (flexibilisering van de arbeidsmarkt, weet je nog?).
Overlast en veiligheid: Industriegebieden moeten zo ver mogelijk buiten de woonomgeving liggen, en we maken grote wijken waar heel veel mensen wonen (Vinex-wijken, Almere etc.)
De NS is niet de enige schuldige in dit drama, ze maken wel keuzes die niet in het belang van de reizgers zijn. En daar moeten we de politiek op aanspreken.
Groet,
Tjalling
-
Dat een trein dan niet zou kunnen rijden, mooi pech, ga je toch een andere dag op reis.
O, je bent forens, sorry, zoek eens werk dichter bij huis, beter voor het milieu en bla bla bla.
Beetje erg kort door de bocht.
Creeer jij dan even voor iedereen een baan om de hoek.
Sorry maar dit vindt ik echt gezwam. :-X
Moet jij toch ook wel weten uit jouw (en mijn) regio.
Gr.
Eric
-
Ja ok, ik werk niet meer, dat is waar.
Heb voor de overheid gewerkt, en die waren niet echt soepel in het woonbeleid, heb wellicht een
miljoen kilometers teveel in de auto gezeten.
Heb dan ook gezien dat rond de spits veel autowegen vol zitten.
Kan mij niet voorstellen dat alle sjengen in rockcity werken, en die, wederom in Maastricht werken.
Als voorbeeld dan. Was misschien een idee voor veel mensen om de baan te ruilen?
Meer tijd om hier discussie en hobby te bezigen ;D
Ik heb door sneeuwval ook wel eens niet kunnen werken, fijn thuis blijven, en later werk inhalen.
-
Wegens sneeuwval thuis blijven is alleen acceptabel als het echt bar en boos is (1979 voor het laatst, geloof ik).
Het is in ieder geval niet acceptabel in de frequentie dat de NS zijn dienstregeling aanpast.
En daarmee zijn we weer terug bij de kern:
De winterdienstregeling van de NS deugt niet.
Groet,
Tjalling
-
Geloof dat Dirk (Dwem) zowat de enige in dit topic is die met beide benen op de grond blijft staan en niet iedereen napraat, 'van horen zeggen'..... Ik lees weinig feiten, alleen maar 'ik vind'.
Wissels moeten het gewoon doen, maar als we ze gaan controleren is het ook weer niet goed... Het lijkt mij juist ideaal in de wisselstraat van Amsterdam CS, vanaf het puntje van het 1e perron de gehele wisselstraat controleren op werkende wisselverwarming. Scheelt een hoop buitendienststellingen e.d.
mvg,
Robin
-
Mensen die wel het volle pond betalen maar daarvoor niet de beloofde dienstregeling krijgen zijn zeikerds? En mensen die kritiek leveren zijn van hun eigen gelijk overtuigde amateurs? Dat zijn de argumenten om trots op te zijn, heren...
Je hoeft geen prof te zijn om te zien dat iets fout gaat. Wat je van de profs zou moeten kunnen verwachten is dat ze hun best doen om de beloofde en betaalde(!) diensten te leveren. Dat geldt zowel voor NS als voor ProRail. Treinen bij voorbaat schrappen omdat er zogenaamd "extreem weer" wordt verwacht zou gewoon geen optie mogen zijn.
Groetjes van een blatende en zeikende Bart
-
Ik heb door sneeuwval ook wel eens niet kunnen werken, fijn thuis blijven, en later werk inhalen.
Dit is echt de meest bekrompen gedachte die ik sinds lange tijd hier lees op het forum. Er zijn tientallen banen waarbij je "niet zomaar even thuis blijft". Zal ik mijn patiënten toch moeten uitleggen dat er vandaag geen behandeling is omdat ik thuis blijf vanwege het weer.... ???
En wat betreft de dienstregeling van NS, als ze niets zouden melden bij het eerste mm'tje sneeuw dan zijn er weer klachten dat er niks is aangepast... ;D
-
Mensen die wel het volle pond betalen maar daarvoor niet de beloofde dienstregeling krijgen zijn zeikerds?
Ja, iemand die vindt dat hem iets tekort gedaan wordt omdat hij 'het volle pond betaalt' maar een een keertje geen waar voor zijn geld krijgt, vind ik in elk geval een zeikerd. Mensen weten ook best wel dat het soms door omstandigheden niet kan lopen zoals het zou moeten lopen. Op zo'n moment kun je twee dingen doen: je schouders ophalen en er het beste van maken, of de beste stuurman aan wal gaan uithangen en gaan lopen zeiken. En aangezien dat laatste Neerlands ultieme hobby is, is de keuze snel gemaakt voor velen.
En mensen die kritiek leveren zijn van hun eigen gelijk overtuigde amateurs?
Mits het goed onderbouwde kritiek is, niet. Maar die komt hier zeer zelden voorbij.
Eelco
-
Gelukkig blijkt dat de NS top en ProRail het dit jaar helemaal perfect voor elkaar hebben deze winter en zijn alle klachten van reizigers op niets gebaseerd. Ze klagen steen en been om... niets! (y)
Of mensen nu wel of niet onder de indruk moeten zijn van een logistiek zaakje ja of nee is punt 2. Dit gaat al over een uitwijkmogelijkheid die gehanteerd wordt bij 3 cm sneeuw en/of ander 'extreem weer'. Feit is en blijft dat het basissysteem niet goed functioneert bij 3 cm sneeuw en/of 'extreem weer'. Waarom is er anders een aangepaste dienstregeling? Wat nu feitelijk gebeurt is dat men trots is hoe men snel een plan van aanpak kan organiseren zodra men een 4 of lager scoort voor een proefwerk: "kijk meester, ik heb nu wel een 4 gehaald, maar ik heb een perfecte tool waarmee ik kan analyseren waar die 4 vandaan komt". Dat die 4 blijft staan, moeten we tegenwoordig voor lief nemen. Iets dat de meester zelf ook al wist. Als je nou gewoon zorgt dat je geen onvoldoende haalt, is er ook niets aan de hand.
Maargoed. Zet het geheel in een andere context: Als iemand een auto zou kopen die het slecht doet, dan verwacht je ook niet dat de fabrikant aankomt met een verhaal dat "Inderdaad, het blok in dit model is slecht, maar daar hebben we wat op gevonden. We hebben nu een blok ontwikkeld dat we binnen 15 minuten kunnen wisselen waardoor u en de monteur minder lang hoeven te wachten in de garage. Helaas hebben we geen tijd en resources gehad om de algehele kwaliteit van de motor te verbeteren. Al onze tijd en aandacht zijn gestoken in dit superieure wisselsysteem!" In zo'n geval, dat feitelijk heel dicht bij de spoorse werkelijkheid ligt, zou je toch ook zo'n fabrikant voor gek verklaren? Ik althans wel... ;)
Tuurlijk zijn er ook dingen als overmacht, maar om statistieken erbij te halen om de norm aan te passen wat nu wel of geen overmacht is, is gewoon slap. Dan ben je (dat vind ik) niet bezig met je kerntaak maar simpelweg een mogelijkheid zoeken om je eronderuit te pissen. ;)
-
Ja, iemand die vindt dat hem iets tekort gedaan wordt omdat hij 'het volle pond betaalt' maar een een keertje geen waar voor zijn geld krijgt, vind ik in elk geval een zeikerd. Mensen weten ook best wel dat het soms door omstandigheden niet kan lopen zoals het zou moeten lopen. Op zo'n moment kun je twee dingen doen: je schouders ophalen en er het beste van maken, of de beste stuurman aan wal gaan uithangen en gaan lopen zeiken. En aangezien dat laatste Neerlands ultieme hobby is, is de keuze snel gemaakt voor velen.
.......
Mensen hebben begrip voor overmacht, zeker als die duidelijk ontstaat door overmacht. Maar als je het argument "overmacht" misbruikt, zoals de NS nu al een paar jaar doet, dan is het volkomen terecht dat je een bak str*nt over je heen krijgt.
Mensen die ergens voor betaald hebben, en dat ten onrechte niet krijgen zijn geen zeikerds.
Een logische consequentie zou zijn dat in geval van een beperkte dienstregeling alle tarieven met 25% omlaag gaan. Maar dat gebeurd niet.
groet,
Tjalling
-
Ja, iemand die vindt dat hem iets tekort gedaan wordt omdat hij 'het volle pond betaalt' maar een een keertje geen waar voor zijn geld krijgt, vind ik in elk geval een zeikerd.
Wauw, hiermee zet je in een keer al die programma's als Ook dat nog, Kanniewaarzijn, Kassa, Radar, enz. op zwart.
Deze programma's hebben zeker een functie en zijn (helaas) nodig. En als je dat niet onderkent dan .... (om het netjes te houden tik maar niet wat ik denk)
(Maar is off topic)
-
Nee hoor. Want wat ik schreef was in reactie op
Mensen die wel het volle pond betalen maar daarvoor niet de beloofde dienstregeling krijgen zijn zeikerds?
en is daarmee geen generalisering aangaande iedereen die ergens het volle pond voor betaalt maar niet krijgt wat hem beloofd wordt.
Maak je dus maar geen zorgen ;)
-
Ben je dan van mening dat de NS niets te verwijten valt?
-
Ja, iemand die vindt dat hem iets tekort gedaan wordt omdat hij 'het volle pond betaalt' maar een een keertje geen waar voor zijn geld krijgt, vind ik in elk geval een zeikerd.
Dat mag.
Ik blijf erbij dat er veel te makkelijk steeds weer veel treinen geschrapt worden zonder dat er een échte noodzaak voor is.
Mensen weten ook best wel dat het soms door omstandigheden niet kan lopen zoals het zou moeten lopen.
Ik durf te stellen dat dit voor de meerderheid van de reizigers geldt. Maar er is geen sprake van niet kúnnen rijden maar van niet willen.
Alleen al deze winter zijn er volgens NS en ProRail al 11 of 13 dagen met extreem weer geweest. Ik woon toch echt in NL, maar heb er verdraaid weinig van gemerkt. Zeg maar gerust: niets.
Mits het goed onderbouwde kritiek is, niet. Maar die komt hier zeer zelden voorbij.
Waarbij jij beslist of die onderbouwing goed is? Dat past mooi in het rijtje: NS / ProRail beslissen wat extreem weer is en scholieren beslissen zelf wanneer ze ijsvrij moeten krijgen.
-
Waarbij jij beslist of die onderbouwing goed is?
Nee. En dat zeg ik ook nergens.
-
Maar je zegt ook nergens wat dan wel een goede onderbouwing is. En daarmee vermijdt je nu een inhoudelijke discussie op basis van de andere twee opmerkingen van Bart.
Dit ligt erg dicht tegen het gedrag waartegen je ageert.
groet,
Tjalling
-
Ik ben er dan ook helemaal niet op uit om me te laten meeslepen in een discussie over de winterdienstregeling van de NS. Ik lees deze discussie mee en ik heb weinig gezien qua goede onderbouwing. Dat is een persoonlijke conclusie.
Maar als je inhoudelijk wilt: Bart zegt dat er sprake is van niet kúnnen rijden maar van niet willen. Maar daar geeft hij geen enkele onderbouwing voor, anders dan een uitermate subjectieve concludering dat hij geen last heeft gehad van de sneeuw. Een juiste onderbouwing kan hij ook niet geven, want hij werkt niet binnen het deel van NS dat deze besluiten neemt en heeft daarmee dus geen inzage in de info op basis waarvan het besluit tot niet rijden is genomen.
Verder trek ik me hier uit terug want dit wordt een discussie over de discussie. En dan moeten de mods weer ingrijpen omdat ze vinden dat ik er een slowchat van maak... ;)
-
Sneller typen.. 8)
-
;D ;D ;D
-
Ik denk niet dat dat de mods coulanter maakt waar het om mijn persoontje gaat... ;D
-
Het blijft dus gissen, wij weten de uitgangspunten van NS niet.
Blijft natuurlijk wel over wat dan wel extreem weer genoemd mag worden.Voor de klantjes en opdrachtgevers zou dat wel zo fijn zijn.
Kijk een boom,auto of mens op de rails laat het verkeer stranden , ook een cm ijzel zal dat doen. En dus het verkeer doet stranden.
En helaas zolang wij die uitgangspunten van NS niet weten krijgen ze dus steeds weer kritiek.
-
Voor Beter OV heeft deze open brief aan Bert Meerstadt geschreven: http://www.voorbeterov.nl/130215.php (http://www.voorbeterov.nl/130215.php) . Naar mijn mening heeft Rikus daar de problemen zeer treffend beschreven.
Groetjes, Bart
-
Rikus en zijn "collega's" van de andere actiegroepen moeten eens een echte baan gaan zoeken en plaats van altijd te lopen z****n. Stelletje geitenwollen figuren. Klagen kunnen ze prima maar ho maar dat ze met een oplossing komen.
Ik zij die tenminste NIET in die "brief" staan. :-X
Gr.
Eric
-
Ben je dan van mening dat de NS niets te verwijten valt?
NS is best wat te verwijten, maar wat de meeste hier vergeten is dat NS ook maar een gebruiker van het spoor is,net als de nadere vervoerders. Prorail is de beheerder. Die moet zorgen dat alles in orde is en blijft. Daar heeft NS op zich weinig over te zeggen.
In dit soort discussies lees ik nooit over automobilisten die klagen over rijkswaterstaat en de staat van de weg.
Dat we met sneeuw over de weg kruipen in colonne achter de sneeuwschuivers vinden we blijkbaar vanzelfsprekend. Zo van "ja dat hoort er nou eenmaal bij en dan doe ik er maar wat langer over". Maar owee als we een minuutje te laat zijn met de trein dan is het land te klein.
Let wel, ik heb ook te maken gehad met de winterdienstregeling en daardoor ook wel vertraging opgelopen. Niet leuk maar het zij zo. Dan maar iets later thuis.
En het treinpersoneel zou dan best wat klantvriendelijker mogen zijn.
Vorige week woensdag meegemaakt dat de conducteur voor mijn neus (en nog 4 andere reizigers) gewoon botweg de deur sloot met de opmerking dat de trein VOL was. Heel fijn kan je een half uur wachten. En dan te bedenken dat we er met die 4/5 man nog makkelijk bijgekund hadden. Er waren zelfs nog zitplaatsen over, alleen stond het balkon wat vol (heb het wel voller meegemaakt) dus met even wat doorlopen was er geen probleem geweest.
Verder is een utopie om te denken dat we ooit een spoorwegnet hebben wat feilloos werkt en blijft werken.
Gr.
Eric
-
In de brief aan Meerstad staat geen onvertogen woord. En laten we wel zijn voor de reiziger is NS de boosdoener . Dat ProRail de uitvoerder is maakt de reiziger niets uit .
En waarom zou een actiegroep de oplossing aan moeten dragen die ProRail wel kent maar van jou en mij(de belastingbetalers) niet mag doen.
En hoeveel keer heeft NS nu meer Winterdienst ingevoerd dan wij achter die sneeuwschuiver hebben gekropen?
-
NS is best wat te verwijten, maar wat de meeste hier vergeten is dat NS ook maar een gebruiker van het spoor is,net als de nadere vervoerders. Prorail is de beheerder. Die moet zorgen dat alles in orde is en blijft. Daar heeft NS op zich weinig over te zeggen.
In dit soort discussies lees ik nooit over automobilisten die klagen over rijkswaterstaat en de staat van de weg.
Omdat Rijkswaterstaat zeker deze winter de zaakjes prima op orde heeft.
En omdat een trein in beginsel minder last van sneeuw zou moeten hebben dan een auto. Sterker, tot een paar jaar geleden ging ik juist met de trein als het sneeuwde, dat minuutje vertraging nam ik wel voor lief, een half uurtje ook nog wel, zeker als het flink sneeuwt. Ik wist dat ik veilig aankwam en vrijwel zeker sneller. Nu weet ik dat de trein geen optie is als het sneeuwt, want zelfs bij hoeveelheden waar kinderen uren bezig zijn om genoeg sneeuw voor een sneeuwpop bij elkaar te schrapen, wordt de treindienst al in capaciteit beperkt. Zoals je zelf al aangeeft is het zelfs de vraag of je nog wel mee kunt in de trein die je voor ogen hebt. En je weet nagenoeg zeker dat het niet bij een minuutje vertraging blijft.
Zover Prorail de problemen veroorzaakt, zou NS de duimschroeven bij Prorail best wel eens wat steviger mogen aandraaien.
Maar NS weet ook dat dat als een boemerang naar ze terugkeert. Want Prorail heeft niets met de personeel- en materieelplanning van NS van doen.
Het is toch echt NS zelf die daar een hopeloos ingewikkeld geheel van heeft gemaakt die nauwelijks valt bij te sturen.
En daar zijn al heel vaak oplossingen voor aangedragen, ook door mensen die aantoonbaar niet op de wal staan.
Huub
-
Ik heb al een poosje niet gereageerd in dit topic. Dit omdat ik sommige reacties echt bij het onredelijke af vind. En dan voornamelijk van mensen waarvan ik het idee heb dat ze niet weten waar ze het over hebben.
De problemen op het spoor in de winter zij echt niet alleen aan de NS te wijten. Je zult mij nooit horen zeggen dat bij NS alles perfect gaat. Maar wees eerlijk, waar is dat nou wel het geval? Ook in het buitenland zijn er problemen in de winter.
Zoals ik al eerder aangaf is het bijna volkssport nummer 1 om op de NS te klagen. Zelfs wanneer de NS er op dat moment geen schuld aan heeft. Dit word veel gedaan door mensen die nooit met de trein reizen of zelfs nooit gedaan hebben (ja ik heb er hier zat om me heen wonen). Dat men in kilometers lange files staat terwijl daar totaal geen reden voor is (ja, het sneeuwt, meer niet) en ook deze winter zelfs een nieuw filerecord vestigd hoor je niemand over klagen in de media of zelfs op onbeschofte wijze schelden op rijkswaterstaat. Of horen die gaten in die stuk gevroren wegen er gewoon bij?????? Als de weg daarom even afgezet word om dat te kunnen herstellen en men om moet rijden (met een extra reistijd, lees: vertraging) is dan in eens heel normaal. Tuurlijk is dat normaal, maar waarom klagen we daar dan niet over mensen?
Of laat ik nogmaals de luchtvaart er bij halen. Uren vertraging en geen reiziger die er een kick van geeft in de kranten, want dat is heel normaal ten slotte. Tuurlijk, dat is ook heel normaal, maar waarom klagen we daar dan niet over in de media?
Zoals ik al eerder aangaf moet men eens kijken naar wat er wel goed gaat.
Maar wat ik intussen wel gemerkt heb is dat men voor mijn gevoel meer pissig word omdat hun gedachten niet bevestigd worden door de mensen die er echt wel verstand van hebben. Sommige mensen zouden daar eens over na moeten denken. ;)
-
Rikus en zijn "collega's" van de andere actiegroepen moeten eens een echte baan gaan zoeken en plaats van altijd te lopen z****n. Stelletje geitenwollen figuren. Klagen kunnen ze prima maar ho maar dat ze met een oplossing komen.
Heerlijk goedkoop dit soort opmerkingen... Moet je een bakker zijn om te kunnen zeggen dat jhet brood nergens naar smaakt? Want dat is feitelijk wat je zegt: de actiegroepen moeten oplossingen aandragen voor de (zelfgemaakte!) problemen zoals de ingewikkelde personeelsdiensten van NS (en ProRail), of hun mond houden.
Er zijn al heel vaak, hier en elders, oplossingen aangedragen maar de personeeldiensten zijn dermate heilig, dat NS liever haar klanten in de kou laat staan. Zoals je zelf ook ondervonden hebt.
NS is best wat te verwijten, maar wat de meeste hier vergeten is dat NS ook maar een gebruiker van het spoor is,net als de nadere vervoerders. Prorail is de beheerder. Die moet zorgen dat alles in orde is en blijft. Daar heeft NS op zich weinig over te zeggen.
NS en ProRail beslissen samen of de treindienst uitgedund wordt. NS is dus geenszins slachtoffer van ProRail zoals jij stelt. Natuurlijk moet ProRail zorgen dat de infrastructuur ook bij doornormaal winterweer functioneert! Maar ook NS zou wel eens mogen, nee: moeten(!) optreden tegenover ProRail als ze hart voor de belangen van haar klanten heeft.
Sla dan eens met de vuist op tafel, trek eens je mond open, in plaats van in de media een groot l*lverhaal op te hangen over wat voor reusachtig succes deze uitgedunde dienstregeling (nogmaals, samen met ProRail besloten!) wel niet is. Meerstadt verteld het l*lverhaal, Meerstadt vangt de wind.
Verder is een utopie om te denken dat we ooit een spoorwegnet hebben wat feilloos werkt en blijft werken.
Klopt, niets is perfect en de kans dat ergens iets kapot gaat is altijd aanwezig. Maar deze kans kun je wel minimeren door 1) onderdelen op voorraad te hebben, 2) personeel beschikbaar te hebben en 3) onderhoud tijdig uit te voeren. Je klant (NS in dit geval) vertellen dat je je zaken niet op orde hebt en deze dus maar beter minder gebruik van jouw diensten kan maken is onacceptabel.
Groetjes, Bart
-
Dit word veel gedaan door mensen die nooit met de trein reizen of zelfs nooit gedaan hebben
Ik ben heel benieuwd wat 'of zelfs nooit gedaan hebben' betekent. Daarvoor heb je het over niet reizen met de trein.
Wat betekent 'of zelfs nooit gedaan hebben' dan? Dat ze nog maagd zijn of zo?
Of horen die gaten in die stuk gevroren wegen er gewoon bij??????
Ja, die horen er gewoon bij. Net als vastgevroren wissels. Zolang er geen vorstbestendig asfalt wordt uitgevonden is dit onvermijdelijk.
Als de weg daarom even afgezet word om dat te kunnen herstellen en men om moet rijden (met een extra reistijd, lees: vertraging) is dan in eens heel normaal. Tuurlijk is dat normaal, maar waarom klagen we daar dan niet over mensen?
Daar klagen mensen wel degelijk over, maar niet op dit forum. Ga maar eens je oor ten luisteren leggen bij de koffie-automaten op tal van kantoren in het land.
Of laat ik nogmaals de luchtvaart er bij halen. Uren vertraging en geen reiziger die er een kick van geeft in de kranten, want dat is heel normaal ten slotte. Tuurlijk, dat is ook heel normaal, maar waarom klagen we daar dan niet over in de media?
Omdat de meeste forensen iedere dag in de trein zitten en hooguit twee keer per jaar in een vliegtuig zitten bijvoorbeeld?
Maar wat ik intussen wel gemerkt heb is dat men voor mijn gevoel meer pissig word omdat hun gedachten niet bevestigd worden door de mensen die er echt wel verstand van hebben. Sommige mensen zouden daar eens over na moeten denken. ;)
Misschien is het een idee dat je als trein-idolaat (ben ik ook hoor, daar niet van) zélf eens wat meer 'out-of-the-box' probeert te denken?
mvg,
Gert
-
Ik heb al een poosje niet gereageerd in dit topic. Dit omdat ik sommige reacties echt bij het onredelijke af vind. En dan voornamelijk van mensen waarvan ik het idee heb dat ze niet weten waar ze het over hebben.
Lekker makkelijk: iemand met een andere mening weer gewoon niet waar 'ie over praat....
De problemen op het spoor in de winter zij echt niet alleen aan de NS te wijten. Je zult mij nooit horen zeggen dat bij NS alles perfect gaat. Maar wees eerlijk, waar is dat nou wel het geval? Ook in het buitenland zijn er problemen in de winter.
Ja, ook in het buitenland zijn er problemen in de winter. Maar noem mij eens één land waar puur uit angst voor 3 centimeter sneeuw op een aantal drukke trajecten de dienst gehalveerd wordt? En de nog rijdende treinen zijn dan niet zelden ook nog korter dan normaal. Dus 50% of minder van de normale capaciteit voor hetzelfde aantal reizigers.
Dat NS samen met ProRail besluit omde LUD te gaan rijden, doet niets aan haar verantwoordelijkheid jegens haar klanten af.
Zoals ik al eerder aangaf is het bijna volkssport nummer 1 om op de NS te klagen. Zelfs wanneer de NS er op dat moment geen schuld aan heeft.
Geef me svp even een voorbeeld waar in dit draadje over de NS geklaagd wordt en NS er niets aan kon doen?
Dat men in kilometers lange files staat terwijl daar totaal geen reden voor is (ja, het sneeuwt, meer niet) en ook deze winter zelfs een nieuw filerecord vestigd hoor je niemand over klagen in de media of zelfs op onbeschofte wijze schelden op rijkswaterstaat. Of horen die gaten in die stuk gevroren wegen er gewoon bij?????? Als de weg daarom even afgezet word om dat te kunnen herstellen en men om moet rijden (met een extra reistijd, lees: vertraging) is dan in eens heel normaal. Tuurlijk is dat normaal, maar waarom klagen we daar dan niet over mensen?
Over files wordt wel degelijk veel geklaagd. Ook over het repareren van stukken wegdek tijdens de spits, bijvoorbeeld. Goed voorbeeld van een omgeving waar ook niet altijd alles goed gaat. Maar gooit RWS ook maar simpelweg wegen dicht, omdat het kan gaan sneeuwen of het harder vriest dan 10 graden? Nee hè?
Of laat ik nogmaals de luchtvaart er bij halen. Uren vertraging en geen reiziger die er een kick van geeft in de kranten, want dat is heel normaal ten slotte. Tuurlijk, dat is ook heel normaal, maar waarom klagen we daar dan niet over in de media?
Wil je nu serieus de luchtvaart met het openbaar vervoer vergelijken? :-\ Ook daar wordt trouwens geklaagd over vertragingen hoor. Maar ik speel wel mee: 27 uitgevallen vluchten op Schiphol afgelopen donderdag tegenover hoeveel uitgevallen treinen door de LUD?
Zoals ik al eerder aangaf moet men eens kijken naar wat er wel goed gaat.
Even met beide voeten op aarde blijven graag: je biedt een betalde dienst aan en als het goed gaat, wil je dat de mensen de loftrompet over je blazen?
Het is niet onmogelijk hoor, maar 1 slechte ervaring doet (voor het gevoel) veel goede ervaringen teniet. Nogmaals: voor die goede ervaringen heb je wel betaald, het is geen cadeau ofzo.
Maar wat ik intussen wel gemerkt heb is dat men voor mijn gevoel meer pissig word omdat hun gedachten niet bevestigd worden door de mensen die er echt wel verstand van hebben. Sommige mensen zouden daar eens over na moeten denken. ;)
Ik heb respect voor het feit dat je achter je werkgever staat. Maar misschien zou je er eens over na moeten denken of dat in deze situatie wel terecht is. Die mensen die jij vervoert (je was toch mcn?) betalen indirect ook jouw salaris. En wanneer heel veel mensen andere manieren keizen om van A naar B te komen, kan dat uiteindelijk gevolgen hebben voor van het werk van jouw en je collega's...
-
Ik ben heel benieuwd wat 'of zelfs nooit gedaan hebben' betekent. Daarvoor heb je het over niet reizen met de trein.
Wat betekent 'of zelfs nooit gedaan hebben' dan? Dat ze nog maagd zijn of zo?
Lees de zin nog eens goed. Met 'of zelfs nooit gedaan hebben' doel ik op mensen die nog nooit met de trein gereisd hebben.
Ja, die horen er gewoon bij. Net als vastgevroren wissels. Zolang er geen vorstbestendig asfalt wordt uitgevonden is dit onvermijdelijk.
Nogmaals, lees eens goed. Dan had je ook gelezen dat ik dat ook normaal vind. ::)
Daar klagen mensen wel degelijk over, maar niet op dit forum. Ga maar eens je oor ten luisteren leggen bij de koffie-automaten op tal van kantoren in het land.
Misschien had ik het ook bij dit voorbeeld moeten zetten, maar ik doelde op klagen in de media. Neem bijvoorbeeld de Metro. Daar kunnen lezers stukjes in sturen. Ik lees ze bijna dagelijks, maar zelden dat er iets in staat over omleidingen of files.
Omdat de meeste forensen iedere dag in de trein zitten en hooguit twee keer per jaar in een vliegtuig zitten bijvoorbeeld?
Veranderd dat wat aan die uren vertraging dan?
Misschien is het een idee dat je als trein-idolaat (ben ik ook hoor, daar niet van) zélf eens wat meer 'out-of-the-box' probeert te denken?
Als machinist weet ik waar ik over praat. En zoals ik al aangaf zal ik nooit beweren dat op het spoor alles perfect loopt. Er zullen altijd verbeterpunten blijven. Met mijn bericht hierboven probeer ik de problemen dan ook niet recht te praten. Het enige wat ik probeer is om de mensen bewust te maken van hun geklaag en de manier waarop dat gebeurd. Wel probeer ik de mensen (de lezers hier) zich er bewust van te maken dat het niet alleen op het spoor mis is wanneer er sneeuw valt.
-
Als machinist weet ik waar ik over praat. En zoals ik al aangaf zal ik nooit beweren dat op het spoor alles perfect loopt. Er zullen altijd verbeterpunten blijven. Met mijn bericht hierboven probeer ik de problemen dan ook niet recht te praten. Het enige wat ik probeer is om de mensen bewust te maken van hun geklaag en de manier waarop dat gebeurd. Wel probeer ik de mensen (de lezers hier) zich er bewust van te maken dat het niet alleen op het spoor mis is wanneer er sneeuw valt.
Wat moeten de mensen anders doen, volgens jou? Hoe moeten ze zich gedragen?
Eén optie is om het maar zonder enig weerwoord te pikken, wanneer de trein die je altijd neemt niet rijdt en de volgende overvol is. Dat lijkt Meerstadt voor ogen te hebben, als ja maar vaak genoeg beweerd dat dit het ei van Columbus is, gaan de mensen het vanzelf geloven. Of niet en je bent je klanten (en inkomsten) kwijt. Dit lijkt me -zeker op termijn- voor niemand wenselijk...
Dat het ook op de weg mis is bij sneeuwval ben ik met je eens. Juist daar lag altijd het grote voordeel van het betrouwbare spoor (vlug, veilig, voordelig) en het is heel erg jammer dat dit blijkbaar tegenwoordig niet meer zo is...
In februari 2012 was het zelfs zo dat er dagenlang een LUD werd gereden, het op het spoor best wel een bende was en alle wegen prima te berijden waren. Het was koud maar de zon scheen en nergens was wat aan de hand. Nou ja, bijna nergens...
-
Lees de zin nog eens goed. Met 'of zelfs nooit gedaan hebben' doel ik op mensen die nog nooit met de trein gereisd hebben.
Dan zeg je dus twee keer in één zin precies hetzelfde. Hoe zinvol is dat?
Nogmaals, lees eens goed. Dan had je ook gelezen dat ik dat ook normaal vind. ::)
Misschien had ik het ook bij dit voorbeeld moeten zetten, maar ik doelde op klagen in de media. Neem bijvoorbeeld de Metro. Daar kunnen lezers stukjes in sturen. Ik lees ze bijna dagelijks, maar zelden dat er iets in staat over omleidingen of files.
Zou dat niet komen doordat 'Metro' met name wordt verspreid op stations? Hoeveel automobilisten lezen dagelijks 'Metro' denk je? Die klagen dus niet in dat krantje, maar in andere media.
Veranderd dat wat aan die uren vertraging dan?
Nee, dat verandert niets aan die uren vertraging, maar het maakt nogal wat uit of je een of twee keer per jaar een uurtje vertraging oploopt op een vliegreis van een paar uur naar een vakantiebestemming of dat je een half uur vertraging oploopt op weg naar je werk of studie.
Voor de goed orde: Ik wil niks afdoen aan jouw persoonlijke inspanningen als machinist om jouw diensten zo stipt mogelijk te laten verlopen. Ik heb veel respect voor machinisten en weet dat ze afgezien van het halen van de dienstregelingen bloot staan aan de nodige stress.
mvg,
Gert
-
Zo moe van.....deze discussie ::)
Er is maar 1 reden dat NS bij 3 vlokken sneeuw de boel op 50% gooit;
Als je officieel de winterdienstregeling insteld (met dus 50% minder treinen) dan bestaan die treinen niet meer....dwz. ze kunnen niet vertragen ;)
Daarnaast heb je wel alle manschappen (op een percentage na wat in de file staat) om die 50% tenminste op tijd te laten rijden.
Aangezien de politiek het meten van de vertragingen als belangrijkste beoordeling van de prestatie van de spoorwegen ziet en niet hoe ze er mee om gaan en het oplossen, zal deze winterpaniek nog wel even blijven.
-
En daarmee heb je de grote volksverlakkerij prima samengevat. Geen speld tussen te krijgen!
mvg,
Gert
-
...Dat men in kilometers lange files staat terwijl daar totaal geen reden voor is (ja, het sneeuwt, meer niet) en ook deze winter zelfs een nieuw filerecord vestigd hoor je niemand over klagen in de media of zelfs op onbeschofte wijze schelden op rijkswaterstaat. Of horen die gaten in die stuk gevroren wegen er gewoon bij?????? Als de weg daarom even afgezet word om dat te kunnen herstellen en men om moet rijden (met een extra reistijd, lees: vertraging) is dan in eens heel normaal. Tuurlijk is dat normaal, maar waarom klagen we daar dan niet over mensen?...
Omdat die gaten ten eerste niet iedere dag voorkomen op hetzelfde traject en ook niet iedere dag opnieuw, het zijn gaten die her en der op kunnen treden en vrijwel direct vervangen worden dmv een noodoplossing. Een paar uur later heb je van het gerepareerde gat geen last meer. De storing is daarmee verholpen op een dusdanige manier dat het verkeer weer door kan rijden.
Het probleem in NL in het algemeen is dat men oplossingen zoekt die niets aan de oorzaak van het probleem doen. Als een wisselverwarming en/of het seinstelsel het niet goed doet onder bepaalde weersomstandigheden die iedere jaar terugkeren (ik heb het niet over overstromingen die we gelukkig slechts zelden meemaken), betekent dat niet dat je een winterdienstregeling moet ontwikkelen en trots moet zijn op een stukje logistiek topwerk. Dat ze dat kunnen is leuk, maar je lost het eigenlijke probleem er niet mee op. Als wissels en seinen het nou gewoon doen (dat doet het in Zwitserland bijvoorbeeld wel weer), dan hoef je ook geen rare trucjes uit te halen om een andere dienstregeling op te starten. Allemaal verloren moeite die in de hoek van symptoombestrijding thuishoren.
Dat men treinen uit laat vallen, resp. schrapt uit de dienstregeling is ook weer gebaseerd op de algehele geilheid op statistiek. Zolang de cijfers kloppen, klopt de wereld. Als iets niets met de realiteit van doen heeft, is het statistiek. Een op een hoop gegooide berg cijfers waar je alles van kan maken door de normering maar aan te passen naar je eigen goeddoen. Als op papier de zooi klopt, krijg je aan het eind van de rit als bedrijf gewoon je centen en is er 'niets aan de hand'. Dat terwijl reizigers gewoon echt klagen (en terecht). Ik denk dat er weinig reizigers zijn die zullen klagen als ze 5 minuten later aankomen dan gepland. Punt is dat een overstap soms net te krap is en een aansluitend stoptreintje dan niet kan/mag wachten omdat anders de statistiek niet meer klopt. Om de cijfers te laten kloppen, mag je als reiziger dan even 30 minuten wachten. Dat is nou het idiote verschil tussen statistiek en de werkelijkheid. Statistiek is dodelijk.
Als men zorgt dat men gewoon bezig is met de kerntaak van het bedrijf: mensen op een comfortabele manier zo snel mogelijk van A naar B brengen is het goed. Niet bezig zijn met logistieke uitdagingen vorm te geven door young professionals en andere mensen toe te voegen aan een "jong dynamisch team dat vol enthousiasme aan het werk gaat om Nederland in beweging te houden". Dat is de bullsh*t van eindeloos blijven managen. Overal een manager waar er geen nodig is. ::) Lees een paar pagina's terug m'n voorbeeld over de automotor die niet goed werkt en binnen 15 minuten vervangen kan worden en je ziet met wat voor waanzin een OV bedrijf bezig is.