BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: dito op 14 February 2013, 12:00:29
-
Kan iemand me zeggen wat de maten m2 m3 m4 enz betekenen bij schroeven.Ik denk dat dit de dikte van de schroef is ,maar ik weet niet hoe groot die dikte is .
Herman
-
Hallo Herman,
Dat is de dikte van de schroeven in millimeters.
M2 = 2mm dik, M3 = 3mm dik etc.
Groet,
Tjalling
-
Bouten, geen schroeven. (met de M van de draadsoort metrisch)
-
Volgens Wikipedia is het een bout als er een zeskantige kop op zit.
Als er een uitsparing in de kop zit voor een rechte schroevendraaier of een kruiskopschroevendraaier of een inbussleutel of een Torx sleutel, dan is het een schroef.
-
Dat is een houtdraaibout.
Een schroef die in een moer draait wordt toch normaal gesproken als een bout aangeduid.
-
Wikipedia kan me nog meer vertellen Klaas, maar in mijn beleving is een bout zo'n ding met draad waar je een moer op kan draaien. Functioneel iets totaal anders dan een schroef. M2, M3 en verder slaat altijd op de dikte van boutjes.
-
M2 is inderdaad Metrische draad 2mm gemeten op de buitenzijde van de draad. Voor de moeren geld dat deze gemeten zijn binnen in de draad zelf.
Verder heb je bij metrische draad ook nog "metrisch fijn" hierbij zijn er meer spoeds dan bij de standaard metrische draad en "metrisch grof" waarbij er minder spoeds zijn dan bij de standaard metrische draad.
Vooral bij "japanse" auto's wordt vanaf M10 vaak een fijnere spoed gebruikt dan bij Europese wagens.
Bij boutjes en schroeven kleiner dan M3 vind je ook vaak fijne draad.
-
Volgens Wikipedia is het een bout als er een zeskantige kop op zit.
Als er een uitsparing in de kop zit voor een rechte schroevendraaier of een kruiskopschroevendraaier of een inbussleutel of een Torx sleutel, dan is het een schroef.
Dat is niet helemaal volledig:
Als de bediening aan de 'buitenkant' zit is het een bout (zeskant, vierkant, maar ook vleugelbout, etc.).
Als de bediening aan de 'binnenkant' zit is het een schroef (inbus, gleuf, Torx, etc.).
-
M20 met cilinderkop met inbus is in mijn woordenboek een Inbusbout.
Gr. Ed
-
Laatst zag ik nog een Kippenbout ;)
Daar paste geen schroevendraaier op.
Overigens ook nog nooit van een boutendraaier gehoord!
En hier voor de echte ( dure!) informatie over de juiste benamingen en afmetingen.
http://www.nen.nl/web/Normshop/Norm/NENISO-8882012-en.htm
-
Als het gaat over een "boutje" met een sleufkop oid is het officieel een "metaalschroef"
-
Als het gaat over een "boutje" met een sleufkop oid is het officieel een "metaalschroef"
Een metaalschroef is geen echt begrip in de technische wereld...
-
Bij een metaalschroef denk ik dan weer aan een zelftapper.
Sjonge, wat een bout en een schroef al kunnen losmaken. :)
-
ja en dan hebben we het nog niet eens over de nippeltjes gehad!
-
Anders deze pagina (http://www.fabory.nl/pages/categories.html?catId=fabory_0000092195) en opvolgende van Fabory maar eens doornemen. Zij hebben wel zo ongeveer alles op het gebied van bevestigingsmaterialen.
(nee, ik heb geen aandelen....)
-
M20 met cilinderkop met inbus is in mijn woordenboek een Inbusbout.
... die officieel dan weer een "Binnenzeskantschroef (http://www.google.nl/search?q=binnenzeskantschroef)" heet. 8)
INBUS = Innensechskantschraube Bauer und Schaurte
En ja, Innensechskantschraube is Duits voor binnenzeskantschroef. Bauer und Schaurte hebben het ding ooit gepatenteerd.
Een inbusbout is daarmee een binnenzeskantschroefbout ::) 8)
-
Anders deze pagina (http://www.fabory.nl/pages/categories.html?catId=fabory_0000092195) en opvolgende van Fabory maar eens doornemen.
Als je dat ziet, dan is de definitie van wiki nog niet eens zo gek. ;)
Onderscheid tussen bout en schroef is het onderscheid tussen buitenbediening en binnenbediening.
-
Hallo
Ik moet u allen bedanken voor de volledige uitleg maar het is wel een ganse encyclopedie geworden,maar nu weet ik tenminste alles.
Groeten
Herman
-
Voor mijn studie moest ik indertijd verplicht NEN-bundel 1 kopen "normen voor bevestigingsartikelen".
Prive heb ik er ook altijd veel plezier van gehad.
Maakt ook niet uit of je een wat oudere versie hent, dat soort dingen veranderen toch nooit.
Bij De Slegte kom je hem echt wel tegen voor een prikkie.
Maar ook op het net tegenwoordig genoeg te vinden.
Persoonlijke mening:
Eigenlijk zou juist de info van het NNI openbaar en gratis moeten zijn... :-[
-
Eigenlijk zou juist de info van het NNI openbaar en gratis moeten zijn... :-[
Dat vind ik ook. Maar uit het feit dat het niet openbaar en gratis is kun je de conclusie trekken dat de normen van het NNI geen wettelijke voorschriften zijn.
-
http://www.euro-electronics.nl/c-739789/metaalschroef-m3/
-
Dat vind ik ook. Maar uit het feit dat het niet openbaar en gratis is kun je de conclusie trekken dat de normen van het NNI geen wettelijke voorschriften zijn.
Wat heeft dat verder met deze discussie te maken? Ik weet dat veel electro-mensen vooral tegen het NEN-1010 verhaal aan hikken maar da's hier wel heel erg off-topic...
Alle informatie over schroefdraden en bevestigingsmiddelen zijn overal op het net vrij verkrijgbaar.
-
Wat heeft dat verder met deze discussie te maken?
Dat het niet wettelijk is voorgeschreven hoe je zo'n ding noemt. Als iemand het een bout noemt, mag ik rustig zeggen dat het een schroef is, zonder dat ik daarvoor gestraft kan worden. ;D
-
Kun je doen, je wordt alleen op veel plaatsen niet meer echt serieus genomen...
-
Dat het niet wettelijk is voorgeschreven hoe je zo'n ding noemt...
In uncle sam's usarmy magazijnen duizenden verschillende type bolts and screws in handen gehad en ik moet zeggen dat ze de benamingen ook daar door elkaar gebruiken. Ik heb daar ook 1/16 bolts en 2" screws in mijn handen gehad met en zonder zeskant/12kant/torx/Ph/Pz/sleuf/spline enz enz. Daar kan geen NEN tegen op ;).
-
Nee, die debiele Ami's meenden zo nodig de twee reeds bestaande systemen geheel te moeten verneuken door ze samen te voegen (het metrische stelsel en het imperische stelsel) en hebben de chaos compleet gemaakt met hun totaal idiote decimale inchverdeling en andere ongein :P
Als het gaat om machinebouw kijk ik alleen naar onze oosterburen, Zwitsers en Tjechen. Als die het eens zijn zal het wel kloppen en die hebben zich gelukkig heel lang geleden allemaal achter de DIN geschaard (al dan niet vrijwillig ;D )
-
Decimale inchverdeling? Leg dat eens uit a.u.b?
Gr, Bert
-
@Jab: (y) dacht dat die zwitsers alleen kaas fonduen. Ze zijn in ieder geval nog niet op de maan geweest ;D. Voor wat betreft de rest van je betoog mbt die ami's heb je helemaal gelijk (y).
-
Zwitsers zijn king in het fijnmechanische. Klokken, draaibanken (Schaublin!) en meer fraais.
@Bert : Amerikanen hebben het niet over 1/8 of 1/16 inch, maar 0.01 inch of 0.005 inch. Oftewel de grondmaat is Imperisch (de inch) maar de verdeling is metrisch (tienden, hondersten en duizendsten)
Zelfde met schroefdraad : metrische en metrisch fijne draad heeft een tophoek van 60 graden en we hebben het over de spoed. Engelse Withworth draad heeft een tophoek van 55 graden en ze hebben het over gangen per inch. Amerikaanse UNF en UNC draad hebben een tophoek van 60 graden, maar ze hebben het over gangen per inch en natuurlijk diameters ed in decimale inches.
-
Bij boutjes en schroeven kleiner dan M3 vind je ook vaak fijne draad.
Dit klopt volgens mij niet. Je hebt domweg meerdere genormeerde spoeds.
- De standaard spoed voor een specifieke maat heet de "normale" spoed.
- meer gangen heet fijne spoed
- minder gangen heet grove draad / spoed
De spoed is gekoppeld aan de buitendiameter, kortom dunnere boutjes hebben een fijnere spoed als dikke bouten.
Kijk hier maar eens (http://www.verspanersforum.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=57&Itemid=113) De bovenste tabel is de "normaal" spoed per draaddiameter. Daaronder zie je de verschillende (genormeerde) fijnere spoeds. Op zich zijn ook de grovere spoeds genormeerd, echter die kon ik zo gauw niet vinden
PS kwam er laatst achter dat er bij metrische draad inmiddels wel een verschil is ontstaan tussen DIN en met name Amerikaanse metrische draad.
DIN hanteert een sleutelwijdte reeks van ...../8/10/13/17/......., de Amerikaanse reeks schijnt daar net een paar millimeter naast te zitten :-\
-
Hoi allen,
Hier (http://www.gebrema-weesp.nl) is een uitleg te vinden van de benamingen zoals een leverancier van bouten en schroeven die hanteert (rechtsboven bij ''producten'' klikken).
-
Paul grovere spoed dan de standaard metrische maat is er volgens mij niet. Er zijn soms wel meerdere soorten fijne draad nodig voor een vaste buitendiameter.
Amerikanen kennen geen metrische draad, zie mijn betoog hierboven. Hun sleutelwijdte is afgeleid van de inch, dus het kan ook niet anders dan dat die afwijkt. Zo heb je inbussleutels in ronde mm's , in breuken van de inch en in tienden, honderdsten en duizendsten van de inch.
-
@Paul: je hebt gelijk. Maar qua sleutelmaat zie je de laatste tijd dat het van 13 naar 12, van 15 naar 14, van 17 naar 16 en van 19 naar 18 aan het gaan is. Ik enk dat het te maken heeft met plaatsgebrek en de toegankelijkheid van de bouten. Kijk maar eens onder de kap van nieuwe auto's, je komt er bijna niet meer tussen met de oude 1/2 dopsleutels, ook daar heb je tegenwoordig al 3/8 voor nodig om het spul los te maken. Bij opel en bmw is men zelfs al veel op in en uitwendige torx over gegaan.
Erg leerrijk dit thema, en dat alles om de vraag mbt tot het M2 schoefboutje ;).
-
JAB,
ik heb er 2 jaar gewoond, maar ben toch echt */8 en */16 inch tegen gekomen, vooral bij gereedschappen, boutjes en moertjes. O.a. in een garage gewerkt, vandaar mijn 'achterdocht'.
Ik denk dat jij bedoelt aan de fijnmechanische kant, daar kom je het wat meer tegen, maar in dagelijks gebruik...
Groeten,
Bert
-
Of nog erger dan inwendige Torx, die variant met 12 ipv 6 lippen...
Gelukkig staat ebay.de op dit moment helemaal vol met ex-Bundeswehr gereedschap wat her en der gedumpt word. Dus heel goedkoop prima gereedschap in alle denkbare uitvoeringen (y)
En sja... dit is net zoiets als tegen een machinebouwer beginnen over 'een stukje ijzer' terwijl je 'een stukje staal' bedoelt... dan ben je de eerste paar uur wel zoet! (Net als wanneer je tegen een spoorman het over een oranje sein hebt... kan ik uit ervaring vertellen :'( )
-
@JAB: Volvo gebruikte voor, ik dacht ca 1975, WW en is toen op bouten met een metrische kop overgegaan. Ik heb nog steeds een raffel inchmaat sleutels liggen :-\.
Ook bij de usarmy wordt inmiddels steeds meer metrich spul gebruikt. Ik moet zeggen, erg verwarrend. De monteurs hadden daar zowel sae als metrische sleutels en doppen. Bij de inventarisering van gereedschapssets mocht ik als QC altijd komen opdraven omdat geen hond de imbussets kon identificeren. Daar stonden op de kleine maten nl géén maten in geslagen of gebrand, domweg omdat ze zo klein waren dat ze bijna rond leken ;D.
-
I know, heb ook nog zo'n partij inbussen...
Bij oud NS materieel (locomotor, Plan E, 2200, gelukkig Plan U veel minder) is het ook een drama met vreemde schroefdraden. Dus bij de verbouwing van de RD zijn we dus lekker rigoreus : is het niet metrisch moet het weg en vervangen worden ;D
-
@JAB: ik ken alleen de oude wisselmotoren uit mijn MTS stagetijd bij het seinwezen, was dacht ik 110v afkomstig van het Marchalplan???? Anyway ook US dus ;D.
-
Volgens mij kennen Amerikanen wel degelijk metrische draad. Als Korzakov en Alzheimer zich even koest houden meen ik dat het verschil d'r in zat dat Nederland, Duitsland ed de DIN norm gebruiken (8/10/13/17) en dat de Amerikanen ISO gebruiken en dat daar die reeks met 12 in zit, maar ik ga wel weer even spitten.
-
D'r is wel degelijk grovere spoed als normaal genormeerd, echter het is onder standaard omstandigheden niet aanbevolen.
Indien je om wat voor reden dan ook (bij voorbeeld NIET zelfremmende draad) je een grovere spoed dan standaard wilt hebben kan je dat binnen de DIN/NEN/ISO normen doen. Of je die draadveel tegen zult komen / off the shelf kan bestellen is wat anders ::)
-
@Paul: Mitusbishi end gebruiken ook al jaren 10-12-14-17. Ik las laats ergens dat europa langzaam over gaat naar 10-12-14-16-18 ik merk dat hier zelf al regelmatig met sleutelen aan de diverse wagens.
-
Wat heeft dit in hemelsnaam met modelbouw cq. modelspoor te maken ?
-
De wijzen komen uit het oosten.
Weinig, maar ik kom dan ook uit het Zuiden ;D.
-
Wat heeft dit in hemelsnaam met modelbouw cq. modelspoor te maken ?
Dit valt onder brede technische ontwikkling.
Maar hoewel het volgens Wiki een bout is, scheld ik het nog steeds uit voor VLEUGELMOER. :D :D
Gerard
-
Volgens mij kennen Amerikanen wel degelijk metrische draad.
Hoi
Nee.
Maar in GB wel.
Alleen heeft hun draad een tophoek van 55 graden. Bij metrisch is dit 60 graden 8)
Bart
-
Hoi
Kennen ze ook.
Alleen heeft hun draad een tophoek van 55 graden. Bij metrisch is dit 60 graden 8)
Welke draad doel jij op Bart? UNC/UNF heeft juist wel 60 graden tophoek, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Thread_Standard
-
Hoi
Was in de war met brits BA draad.
bart
-
In feite is het vershil tussen de benaming Bout en schroef erg makkelijk te duiden.
Je noemt het een schroef als het een verspanende ( lees materiaal vernietigende of vervormende) metjhode van verbinden van twee materialen is.
en een bout als de verbinding losmakelijk is EN zonder dat een van de twee verschillende materialen berschadigd wordt.
-
Ja, zo begrijp ik het ook altijd, maar dat schijnt dus niet het professionele onderscheid te zijn. Dat heeft meer te maken met het gereedschap dat nodig is om de boel aan te draaien, kort door de bocht een schroevendraaier of een sleutel.
-
Om het nog ingewikkelder te maken....vergeet de (hout) draadbout niet. :-X
Die vreet toch echt in het hout.
Groet,Marco.
-
Ja, maar dat heet formeel dus een bout, omdat je het ding aandraait met een sleutel. Leerzaam zo'n draadje, alleen vind ik het onderscheid zoals Han dat maakt, eigenlijk belangrijker. Als dat formeel niet het verschil tussen een schroef en een bout is, hoe heet dat dan wel?
Het is natuurlijk net zoiets als AC en DC roepen als je drierail en tweerail bedoelt. De gemiddelde doe-het-zelf winkel snapt wel wat de klant wil als ze zelf de exacte benamingen al weten.
-
Dan is de draadbout (telefoonbout officiële benaming), zoals Han het onderscheid maakt toch een schroef.
Net wat je zegt.Moeilijk in een hokje te stoppen maar iedereen begrijpt wat je bedoeld.
Groet,Marco.
-
Ik ben het wat dat betreft met han eens. Als er zowel aan de ene zijde als de andere zijde draad getapt is, dan is het in mijn ogen een bout (met een moer c.q. getapt draad in materiaal).
Ben je materiaal aan het verdrijven, al dan niet in een voorgeboord gat, dan is het bij mij een schroef.
Ik merk het zelf ook met het werk. Laatst had ik met een klus dat ik berkentriplex moest aanbrengen met RVS schroeven. Heb ik doorgegeven dat ik lenskopschroeven wou. Alsof je het in Keulen hoorde donderen (was in Groningen).
Daaruit blijkt dat materiaalkennis op een heel laag pitje zit.
Met houtdraadbouten, in principe gebruik ik die zo min mogenlijk.
Het materiaal krijgt als je ze zo het hout in draait, zo gigantisch te verduren, dat je eigenlijk altijd moet voorboren.
In principe is dit een schroef, maar uitzonderingen maken de regel.
-
Natuurlijk mag je het met Han eens zijn. In het spraakgebruik zie je van alles wat niet formeel klopt, lees de krant maar.
Als je ergens opgeleid wordt in de werktuigbouwkunde, dan is het verschil tussen een schroef en een bout de plaats van het gereedschap, zoals ook al eerder in dit draadje werd opgemerkt. Bij een schroef plaats je het gereedschap in de kop (inbus, ster, sleufkop, etc.) en bij een bout plaats je het gereedschap om de kop (steeksleutel, dop, etc). Als je bij de bouwmarkt de opschriften op de ijzerwaren leest, dan zul je dat ook consequent toegepast zien (hier in de regio tenminste wel). Op het zakje "boutjes" M6 met sleufkop staat "Metaalschroef". Maar de M6jes met een zeskantkop heten "bout".
Onder leken heet iets met getapt schroefdraad vaak een bout, en iets zelf verspanends een schroef. Dat mag. Net zo goed als dat een leek van mij best wel "Hondekop" mag zeggen tegen mat '64.
Maar hoewel het volgens Wiki een bout is, scheld ik het nog steeds uit voor VLEUGELMOER. :D :D
Eeeeeh, een moer heeft een gat waar je een bout of schroef in draait. Er bestaan ook boutjes met een vleugelkop, en dat zijn dan vleugelbouten. Je kunt vleugelmoer dus op een vleugelbout (of andere bout, schroef, tapeind, draadstang, etc) met dezelfde draad draaien.
-
Hallo Herman,
Dat is de dikte van de schroeven in millimeters.
M2 = 2mm dik, M3 = 3mm dik etc.
Groet,
Tjalling
En bedoel je de dikte aan de binnenkant of de buitenkant van de draad? Wat is de omloop afstand? Belangrijk bij 3D printen.
-
Dat is de diameter over de buitenkant van de draad. De werkelijke diameter is meestal iets kleiner, omdat de bout anders te weinig speling heeft in de moer.
-
Als je de normbladen erbij pakt zie je dat de binnendraad (moer) iets andere dimensie heeft als de buitendraad (bout/schroef) om de moer goed over de buitendraad te laten lopen.
Buitendraad is volgens norm de maatgevende draad (op 0,01 mm).
Dat je op de bouten/schroeven meestal een kleinere maat meet komt door de massaproductiemethode, het rollen van het draad.
Kwaliteitsbouten hebben gesneden draad en zijn precies op de maat
Ook als je zelf draad snijdt op een draaibank doe je dit precies op de maat, volgens het normblad.
Metrisch draad, zeker de kleinere maten, laten zich niet goed 3D printen, de spoed is te klein om een mooie draad te vormen met het printmateriaal. Het enige draad wat enigszins op een lopend schroefdraad lijkt bij 3D print is een soort Edison draad, het type dat je kent van de gloeilampen, denk dan ook in die diameters.
-
Ik zie alles als er een soort gelijkmatige draad ( recht ) op zit als een bout , en wat je daar ook op de kop gebruikt om vast te zetten zal me een zorg zijn. Een bout draai je vast en een schroef schroef je vast toch ?
Een schroef loopt voor mij taps toe en ook daar kan men verschillende gereedschappen aantreffen om vast te zetten .
Ik snap de verwarring denk ik wel , maar schroef mij er niet op vast ,anders snap ik er geen bout meer van , of geen enne moer ;D
Hebben we het ook nog niet over ringetjes gehad , veerringen ,tand ringen borg ringen of borg moeren, breekbouten ook leuk , daar breekt de kop vanaf om nooit meer los te kunnen draaien.
Lukt het niet kan je ook nog zelf tappers nemen hebben vaak een kruiskop , of lijm ,als je dat netjes doet ziet het er soms ook uit om door een ringetje te halen pfff .
Vleugels , tja dan denk ik aan red bull
Ik loop hier helemaal vast !! ;D 8)
-
Ga je lekker René ? ;D ;D (y)
Zoooo vroeg nog ik heb denk ik de hele flat wakker gemaakt met het lachen om dit draadje.
Kennisen van mij wonen in de Moerbeistraat. Kan iemand die naam ook nog ff uitleggen dan ? ;)
Groeten Ruud B.
-
En bedoel je de dikte aan de binnenkant of de buitenkant van de draad? Wat is de omloop afstand? Belangrijk bij 3D printen.
Ik neem aan dat je met "omloop afstand" de spoed bedoelt :)
Hier in een kleine tabel alle info over metrische schroefdraad:
http://www.werktuigbouw.nl/calculators/metric-iso.htm
-
Ik sluit mij als technisch vertaler aan bij Prutser en Henk op reactiepagina 1:
als het cilindrisch is en bedoeld om in een moer of een ander voorgetapt gat te draaien, is het een bout, ongeacht de aanwezigheid of afwezigheid van een kop in welke vorm dan ook, zolang er maar een aangrijpingspunt is voor een schroevendraaier of sleutel (inclusief inbus of torx).
Ontbreekt een dergelijk aanrijpingspunt, dan is het een tapeind of draadeind.
Wanneer is iets duidelijk geen bout maar een schroef?
Als het taps toeloopt in een punt (eventueel met een boorkopje erop).
Wat zijn nou wat mij betreft de ECHTE twijfelgevallen?
Dat zijn de (vaak inbus-)stelschroefjes. Ze zijn niet echt taps, maar cilindrisch behalve het uiterste puntje (dit kan ook nog conisch holgeslepen zijn).
Vanwege het cilindrische karakter neig ik ernaar om dit toch boutjes te noemen, maar...
de Duitsers noemen zulke koploze bouten 'Madenschrauben', omdat ze eruitzien als maden.
Refereren naar een ijzerwarengroothandel die al z'n voorraad uit Duitsland betrekt, is volslagen zinloos, want zulke bedrijven maken vaak een veel te letterlijke vertaling van de Duitse catalogus. Zo kom je op de site van Fabory de term 'binnenzeskantprodukten' tegen. De vakman spreekt gewoon van 'inbusproducten'.
Als je doorbladert, vind je 'binnenzeskantschroeven', wederom een Germanisme van het zuiverste water... zo'n ding heet in gewoon Nederlands een 'inbusbout'.
Waar zit nog kennis van de juiste Nederlandse terminologie?
Bij oudere (vaak gepensioneerde) vakmensen. bij leraren op de LTS metaal, in de technische woordenboeken van Kluwer (de oude Ten Bosch, de Schuurmans-Stekhoven, de polytechnische handwoordenboeken en de grote polytechnische woordenboeken) en in oude hardcopy catalogi zoals die in de jaren '60 nog bij de ijzerwarenhandel verkrijgbaar waren.
Stop alsjeblieft met het papegaaien van amateuristische vertalingen die je vindt op sites en in catalogi van de groothandel.
Ze zitten vol germanismen, en als je die voor zoete koek slikt, houd je geen eigen taal meer over. Loop maar eens een Nederlandse vestiging van de Hornbach binnen: het is werkelijk bar en boos wat je daar leest op de labels.
Het mag niet zo zijn dat het Nederlands verwordt tot een regiolect van het Duits... daarvoor zijn we niet bevrijd in 1945.
Een volk dat dat laat gebeuren, is zijn vrijheid niet waard.
-
Als je doorbladert, vind je 'binnenzeskantschroeven', wederom een Germanisme van het zuiverste water... zo'n ding heet in gewoon Nederlands een 'inbusbout'.
In reactie #15 is al verteld waar inbus voor staat: INBUS = Innensechskantschraube Bauer und Schaurte
Dat is niet eens een Germanisme meer, het is een Duitse afkorting die wij gewoon hebben overgenomen. ;D
-
Dat is het sowieso ;D ;D ;D
-
Om op het bericht van Gemberbier terug te komen:
Volgens mij is de enige definitie van schroeven en bouten:
Een schroef wordt middels een uitsparing in de kop aangedraaid.
Een bout wordt aangedraaid door aan de buitenkant een moer te bevestigen.
Daarom ook houtdraadbout (taps toelopend schroefdraad)
Uit Duitse literatuur, toch wel de grondlegger van de werktuigbouwkunde...
Gr, Bert
-
Als de bediening aan de 'binnenkant' zit is het een schroef (inbus, gleuf, Torx, etc.).
Had ik dat maar eerder geweten: ik heb me lam gezocht naar een (verzonken) schroefkop op een draadstang van 8 mm, en toen ik die uiteindelijk vond (met hulp van een treintjesforum) naar het aantal millimeter lengte, nodig om een bepaalde houtdikte te overwinnen en toch nog voldoende grip te hebben in een koppelmoer.
Ik ben er inmiddels uit, maar als het je vak niet is, en je kent het jargon niet, dan kun je behoorlijk lang zoekende blijven. Ik ben dan ook blij met de insteek in dit topic: doorgaan, tot alle knikkers in de pot zijn gepinkt. (y)
-
Toch altijd leuk die discussies over bouten en moeren, daarin zijn we overigens niet uniek. Ook binnen de Triumph Owners Club Nederland een steeds terug kerend onderwerp ;D
En zijn die bouten en schroeven dan van RVS wordt de zaak nog ingewikkelder ;)
Is dat nou Roest vrij staal of Roest vast staal ???
Fijne discussie toegewenst.
-
"Vroeger" was het =Roest Vrij Staal= maar roestvrij staal bestaat niet echt. Het is Echt wel aan het roesten te krijgen me de juiste middeltjes.
Daarom moest het op een gegeven moment roestvast gaan heten om in te dekken zeurpieten; Meneer ik wil mijn geld terug, het is niet roestvrij.
En met =Roest Vast Staal= kon de gebruikte afkorting RVS toch blijven bestaan.
Carel.
-
Om op het bericht van Gemberbier terug te komen:
Volgens mij is de enige definitie van schroeven en bouten:
Een schroef wordt middels een uitsparing in de kop aangedraaid.
Een bout wordt aangedraaid door aan de buitenkant een moer te bevestigen.
Daarom ook houtdraadbout (taps toelopend schroefdraad)
Uit Duitse literatuur, toch wel de grondlegger van de werktuigbouwkunde...
Gr, Bert
Wat is dit dan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/53EA1141-0FDD-405B-B331-40F8C43D2A6B.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/53EA1141-0FDD-405B-B331-40F8C43D2A6B.jpeg)
-
Zoekende naar de Dubbel (https://www.bol.com/nl/p/dubbel/9200000029886981/?suggestionType=browse&bltgh=b19e23ee-351b-43f4-88a7-f1ad69b8e4a3.1.8.ProductImage).
Maar die ligt al een tijdje ergens op zolder.
Toevoeging: DIN 933SZ
Anyway, schroeven en bouten wordt veel door elkaar gebruikt. Maar de definitie is...
Gr, Bert
-
Wat is dit dan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/53EA1141-0FDD-405B-B331-40F8C43D2A6B.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/53EA1141-0FDD-405B-B331-40F8C43D2A6B.jpeg)
Dat is een schroefbout ;D
-
Over dat RVS. Ik heb geleerd dat het roestvaststaal is omdat elk staal roestvrij is al je het maar voldoende poetst.
RVS is er in verschillende kwaliteiten. Bij de bouwmarkt wil nog wel eens de slechte, makkelijk roestbare, liggen.
Stephan.
-
Stephan, niet alleen bij de bouwmarkt. Er bestaan geïmpregneerde stalen schuursponsjes waarmee je zo lekker kunt schuren; ik bedoel niet de rvs schuursponsjes. Als je het sponsje na gebruik in de rvs gootsteen laat liggen vind je de volgende dag een roestplek die niet of nauwelijks weg te poetsen is. Een natte gegalvaniseerde stalen bout (of schroef??) op een stuk roestvast materiaal laten liggen geeft ten alle tijde roestvorming.
In mijn dienstverband bij een machinefabriek die aan de voedingsmiddelen- en chemische industrie levert heb ik veel omtrent de verschillende rvs soorten geleerd. Bij veel toepassingen werd van de toeleverancier een materiaalcertificaat vereist. Daaruit bleek dat ondanks dat de percentages van de verschillende bestanddelen vastgelegd waren de kwaliteitscontrole omtrent de juiste 'menging' en het productieproces het certificaat niet altijd beschikbaar was.
Silvolde
-
De goedkoopste kwaliteit wordt aangeduid met A2.
Dat is vergelijkbaar met RVS304 (DIN werkstoffnummer...... )
De volgende is A4, vergelijkbaar met RVS 316.
Hetzelfde kom je overigens op veel meer plaatsen tegen, bv. keukengerei.
Het meeste RVS daar is een 18/8 legering, vergelijkbaar met 304 en 316.
Beter is de 18/10 legering (vgl. RVS 321), welke door de duurdere merken wordt gevoerd, zoals WMF.
Eten in een 18/10 pan kun je rustig enkele dagen laten staan zonder dat het metaal iets afgeeft.
Met 18/8 kwaliteit moet je dat niet doen.
Kijk maar eens in een gids als de Stahlschlussel.
Zo heeft ook ieder land nog zij eigen aanduidingen, en staalsamenstellingen.
Gelukkig is er al veel geharmoniseerd.