BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 09 November 2012, 10:34:36

Titel: Stichting KLOK
Bericht door: Hans Reints op 09 November 2012, 10:34:36
Mag ik jullie uitnodigen om onderstaande link, na het openen, eens goed en aandachtig te lezen en dan nog eens aan 175 jaar spoorwegen in Nederland te denken ::)
 http://www.klassieke-locs.nl/info-052.pdf

SK
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: tothebeach op 09 November 2012, 10:45:26
Ik las het gisteren ook in de 'Op de Rails' (http://www.nvbs.com/toon.php?pag=OdR_20121108). Dit is zorgenbarend. Maar goed, die fantasiën over wat zou kunnen op zo'n 175 jarig feest vind ik ook wat voorbarig en deels buiten proportie. Ik ben niet bereid om de komende jaren onder een lok te gaan liggen, noch daar een aanzienlijk bedrag voor te doneren. En dat is wel nodig om een deel van die fantasiën uit te gaan voeren.

Groet,
Michel
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Jeroen Water op 09 November 2012, 11:21:16
Zolang elk clubje / stichting zijn eigen trein wil bewaren, zal dit probleem niet opgelost worden.

Kijk eens hoe veel aparte stichtingen er zijn, hierbij heb ik het dus duidelijk niet over de museumbedrijven met een eigen spoorlijn.

Stichting Klok
Stichting Mat'54 Hondekop vier
Stichting Mat'64
Stichting TEE
mC9002 "Jaap"
HSA
Stichting De Locomotor
Stichting Historisch Dieselmaterieel
Stichting Museummaterieel Railion
Vereniging tot Behoud van Spoormaterieel Haarlem
Stoom Stichting Nederland
STIBANS

en misschien zijn er nog wel meer.....

Gelukkig gaat het met en aantal best goed. De SSN heeft een mooi depot en de STIBANS heeft (bijna???) al haar materieel onder weten te brengen bij het NSM.

Maar er zijn er ook zat die ontzettend veel moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Het is nu eenmaal een haast onmogelijke opgave om één of vaak meerdere treinen tin goede conditie te houden. Stallingsruimte is vaak een heel groot probleem.

Je zou haast gaan zeggen, laten deze stcihtingen samen gaan werken en in palats van nog meer materieel verwerven, nu eerst eens flink geld gaan inzamelen voor een goed onderkomen. Het hoeft heus nuiet meteen een prachtig geoutilleerde werkplaats te zijn, maar al is het eerst eens een loods met sporen erin en een aansluiting op het spoornet.

Ja dat kost bakken met geld, maar wat KLOK terecht al schrijft, vrijwilligers lopen nu weg, omdat het onderhouden van een loc die buiten staat toch onbegonnen werk is. En als dit zo doorgaat, hebben de tsichtingen straks en geen onderkomen en geen vrijwilligers.  

Jeroen
(ook ex-vrijwilliger)


Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Eelco Storm op 09 November 2012, 18:41:48
Zozo, een verhuizing naar het buitenland. Kan erg positief werken, weet ik uit ervaring..  ;D

Een begrijpelijke stap.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: André82 op 09 November 2012, 19:01:25
Een hele begrijpelijke stap. Dit omdat er in Nederland nog 3 andere 1300'en zijn (best wel veel, dit omdat er maar 15 zijn geweest). Tevens komt er weer een plaatsje vrij om bijvoorbeeld de 1315 binnen te zetten en die onder handen te nemen. Van materieel buiten laten staan knapt het niet op. Als je het mij vraagt, dan doet de WGL 1501 er goed aan om zich enkel op de 1501 te richting, daar is er maar 1 van en daar moeten we zuinig op zijn! De 1201 is een mooie loc, maar het museum heeft een mooie 1202 en tevens rijdt EETC er nog mee, dus daar zijn er eigenlijk genoeg van!
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: laurent op 09 November 2012, 19:42:55
Deels mee eens. Echter, ik vind dat in het lijstje van Jeroen zowel mC9002 als SMMR onterecht staan. Deze groepen worden namelijk deels gesteund door een spoorwegbedrijf (resp. Nedtrain danwel DB Schenker) en bevinden zich dus in een iets andere positie, al is het alleen al het feit dat Jaap bijvoorbeeld praktisch altijd de werkplaats in kan.

Ik ben het wel met André eens dat er teveel kleine clubjes zijn en er teveel materieel is. 8 1200's, ja, het zijn mooie locomotieven en zeker zoals Klok die de 1201 wil verhuren aan een vervoerder is een mooi iniatief, maar 8 stuks bewaren is gewoon teveel. Hetzelfde geldt voor bijv. de 2200, zijn er ook veel van. Ondertussen zijn veel locs hiervan rijvaardig, maar zit de 1501 met een probleem en hebben we geen enkele rijvaardige 1100 (de 1000 laat ik gemakshalve even buiten beschouwing, deze zal niet meer rijvaardig worden).
Ook dat verhaal komen we tegen bij de Utjes, 4 stuks die allen rijvaardig en dienstvaardig moeten worden. Des tijds bij de HIJSM 3 stuks was een stuk levensvatbaarder, want men wou er een spoorlijn mee berijden. Echter, dat gaat niet gebeuren en dus zijn 4 er teveel. Wat mij betreft kan er prima een geofferd worden om zo de bouw van een motorbak TEE RAm te bewerkstelligen.

Neem daarbij mee dat de komende jaren (decennia) treinstellen als de koploper, DM'90 en SGM zullen gaan uitstromen, de 1600's, 1700's en 1800's ook geen 20 jaar meer meegaan, de 6400's aannemelijk ook afgevoerd zullen worden tussen nu en 2025.

Ander probleem van tegenwoordig is wellicht dat iedereen zijn/haar eigen stichting wil hebben. Wat ik persoonlijk nog iets verontrustends vind, maar dat is puur persoonlijk, is dat alles terug moet naar aflevertoestand. Heel mooi hoor, maar ik vind een gemoderniseerde plan W of een tot stuurstand omgebouwde plan D minstens, zo niet interessanter dan alles zoals het vroeger was. Zelfde geldt voor de HSA 186 vs. BSH 180 (die rood/grijze in Haarlem), de HSA 186 komt nog enigszins bekend voor in de gele kleurstelling vanuit de Achterhoek, de 180 heb ik nooit zo meegemaakt.
Een van de redenen die meespeelt in het feit dat ik niets structureels doe voor museumbedrijven, ik kan mij niet vinden met het beleid dat alles terug moet naar aflevertoestand. Daarnaast hebben we het kopje tijd.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Eelco Storm op 09 November 2012, 19:50:08
teveel materieel

Tsja, het ´FQ-syndroom´...  ;D

Persoonlijk zie ik juist graag bewaard materieel in afleveringstoestand. Misschien met uitzondering van de RD-stuurstand die bij de VSM staat. Maar ja, als je die in BeNeLux-uitvoering terug wil brengen, mis je helaas de rest van een oude BeNeLux-trein nog om ´m verantwoord in te kunnen zetten.

Eelco
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: timtrein op 09 November 2012, 19:57:30
Eens met de opmerking over SMMR en Jaap, die een forse ondersteuning van respectievelijk DB Schenker en NedTrain krijgen. Het materieel is zelfs eigendom van (de personeelsvereniging van) het bedrijf.
Hoe je met een Plan U een TEE-motorwagen wil bouwen is me trouwens een raadsel, tenzij je niet verder wil gaan dan een TEE-beplating om een Plan U-motorwagen te bakken. Voor de rest kun je er niets mee.
De 1304 naar Duitsland sturen biedt de 1315 trouwens geen onderdak, aangezien de 1304 naar Duitsland gaat juist omdat er geen onderdak voor is...

Ook eens met de opmerking over de afleveringstoestand, maar niet met de suggestie dat "alles" alleen maar in afleveringstoestand wordt bewaard. Als je om je heen kijkt dan zie je echt genoeg materieel dat in een andere toestand behouden blijft: de 904 van de Plan V-stichting, diverse Sikken, de 2205 (en 151?) van de SHD, de 186 van de HSA, de 1312 van het Spoorwegmuseum en zo zijn er nog wel een paar. Dus er is best wel wat keuze.
Inderdaad is het beleid bij vrijwilligersclubs vaak onderwerp van discussie, maar er zijn genoeg clubs die een duidelijke lijn hebben en alleen dat maakt het al leuk om te helpen. Tenminste dat is mijn mening.

Wel is het klimaat om met museummaterieel op het hoofdnet te rijden de laatste pakweg 5-10 jaar bijzonder aan het verslechteren, en wel zodanig dat de zorgen van de KLOK meer dan terecht zijn. ATB-eisen tot in het absurde, regelgeving op toelatingsgebied die ook alleen maar erger en moeilijker wordt, en overal wordt spoor gesaneerd (dus ook loodsruimte). Ik ben het er daarom bijzonder mee eens dat de diverse kleine clubs nu echt samen zullen moeten gaan werken om er nog wat van te maken, en dat daarbij ook een aantal erg pijnlijke maatregelen genomen moeten worden om überhaupt te kunnen overleven.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Jeroen Water op 09 November 2012, 20:00:58
De WRDk is nodig om terug te verbouwen tot restauratie Plan D. Zonder dat rijtuig is de VSM Plan D stam niet compleet. Met complete stam hoopt de VSM makkelijker subsidie te krijgen om de stam te kunnen restaureren. Want ja, stel je eens voor dat het restauratierijtuig uit het  NSM in de VSM stam opgenomen mag worden... Dat bedoel ik nu met samenwerking die er niet is.

Jaap, HSA en DB Schenkers 2225 horen wel degelijk in het rijtje thuis, want ook dit zijn alle drie aparte stichtingen / groepen / whats ever....

Jeroen
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Eelco Storm op 09 November 2012, 20:12:04
De WRDk is nodig om terug te verbouwen tot restauratie Plan D.

Ik weet ´t.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Olaf op 09 November 2012, 20:47:18
Eens met de opmerking over SMMR en Jaap, die een forse ondersteuning van respectievelijk DB Schenker en NedTrain krijgen. Het materieel is zelfs eigendom van (de personeelsvereniging van) het bedrijf.

Wat SMMR betreft is dat toch echt een (hardnekkig) misverstand. Deze club bedruipt zichzelf en krijgt niet periodiek een zak met geld van DB Schenker. Een echte personeelsverveniging van DB Schenker is het niet en een deel van de leden is niet bij dat bedrijf in dienst.

Wat een sterke kant van SMMR is, is dat zij niet eindeloos veel materieel verzameld hebben (waarmee ik niet automatisch wil zeggen dat dit bij andere clubs een zwak punt is), omdat ze geen eigen onderkomen en werkplaats hebben en al helemaal geen eindeloze hoeveelheid handjes die elke zaterdag aan de slag gaan. Uiteraard zijn er binnen SMMR de afgelopen jaren ook verschillende ideeën geweest over het bewaren van materieeltypen als een mP of een 1600 en ook de UMR van Eurailscout was al eens bijna overgenomen om als clubrijtuig te gaan dienen. Echter werd steeds optijd gerealiseerd dat het dan al snel een onhandelbare hoeveelheid staal wordt (in elk opzicht) en het afstoten van de 2278, en inmiddels ook de 2368, toont misschien wel aan dat het verstandig is realistisch te blijven ;).

De focus zal dus voortaan volledig op het behoud van de 2225 liggen. Het richten op een bepaald museumstuk dat, of een collectie die je als club zeker kunt behappen is misschien wel de eerste belangrijke stap bij het bewaren van museummaterieel.   
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Rick op 09 November 2012, 20:54:38
Ik ben het wel met André eens dat er teveel kleine clubjes zijn en er teveel materieel is. 8 1200's, ja, het zijn mooie locomotieven en zeker zoals Klok die de 1201 wil verhuren aan een vervoerder is een mooi iniatief, maar 8 stuks bewaren is gewoon teveel.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, EETC gebruikt de locs nog en ik moet nog zien of die wel allemaal bewaard blijven. De eerste bedoeling was de 1202 van het NSM met plukloc en daar kwam Werkgroep 1501 bij met de 1201 en ook een plukloc. Dat zijn dan wel vier locs maar twee daarvan als reserve en niet per se vanwege het bewaren. Dat er nu meer over zijn is mooi en dat ze nog ingezet worden is nog beter.

Citaat
Echter, dat gaat niet gebeuren en dus zijn 4 [plan U] er teveel. Wat mij betreft kan er prima een geofferd worden om zo de bouw van een motorbak TEE RAm te bewerkstelligen.
En bovendien staan er nog twee in Roemenië en enkele in Amersfoort.

Citaat
Neem daarbij mee dat de komende jaren (decennia) treinstellen als de koploper, DM'90 en SGM zullen gaan uitstromen, de 1600's, 1700's en 1800's ook geen 20 jaar meer meegaan, de 6400's aannemelijk ook afgevoerd zullen worden tussen nu en 2025.
Het NSM heeft de 1656 al, dus er zal geen 1600 in het museum bijkomen lijkt me, tenzij iemand een stichting opricht (de 1607 is toch al gesloopt?). Van de treinstellen zal steeds de kortste versie worden bewaard in verband met de ruimte, ik zie ook niet het nut ervan in om zowel een SGM-II als III te bewaren. En tegen 2025 zal er ook wel een DDZ in het museum moeten. ;D
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: JAB van Ree op 09 November 2012, 20:56:07
Ook dat verhaal komen we tegen bij de Utjes, 4 stuks die allen rijvaardig en dienstvaardig moeten worden. Des tijds bij de HIJSM 3 stuks was een stuk levensvatbaarder, want men wou er een spoorlijn mee berijden. Echter, dat gaat niet gebeuren en dus zijn 4 er teveel. Wat mij betreft kan er prima een geofferd worden om zo de bouw van een motorbak TEE RAm te bewerkstelligen.

Nou het zijn er sowieso niet 4 maar 3... de door de SHD verworven 151 zal, tenzij het ineens geld gaat regenen, niet tegelijk met de 121 inzetbaar worden. Daarvoor is er geen tijd/geld/ruimte. Het is in vooral een pakhuis reservedelen op dit moment, ideaal om dingen door te kunnen wisselen. De 121 is wel rijvaardig maar niet historisch verantwoord in de huidige staat, iets wat tzt nog wel zal veranderen...

En je hebt er echt niet zoveel aan voor een TEE... daarvoor heb je echt meer nodig. Een DE-3 motorbak levert maar de helft van het vermogen van wat de oude TEE aan boord had. Bovendien kun je niet 'even' de bovenbouw eraf slijpen en een andere body erop klussen.

Een van de redenen die meespeelt in het feit dat ik niets structureels doe voor museumbedrijven, ik kan mij niet vinden met het beleid dat alles terug moet naar aflevertoestand.

Dat is lang niet overal zo... bij de SHD bijvoorbeeld wordt (vrijwel) niets 'aflevertoestand' gerestaureerd... 2205 en 2275 juist laatste uitvoering voor uit dienst bij NS. Plan E RD, sik 243, allen idem.

Wat de opmerkingen over uitstromen huidig materieel betreft :

- DM90 , 6400 en straks V-IRM/SLT zitten zo vol electronica dat het museaal inzetten vrijwel onmogelijk is... teveel specialistische kennis en apparatuur nodig om het op de baan te houden, verkrijgbaarheid componenten wordt ook al snel een issue
- ICM misschien een drietje (en dan liever een van de eerste serie met weerstanden ipv choppers) maar buiten het NSM heeft denk ik niemand daar ruimte / tijd / geld voor...
- SGM zo een tweetje, maar verder idem
- 1600/1700/1800 : NSM heeft reeds de 1656, da's toch genoeg?
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: 1200blauw op 09 November 2012, 21:11:07
Ik denk dat mijn mening in deze wat controversieel is. Daar zullen veel mensen het niet mee eens zijn. Dat mag uiteraard.

Eigenlijk is het jammer dat we hier in Nederland veel energie steken in locs die uit het buitenland komen, zoals de stomers van VSM, SSN, STAR en nog een aantal clubs. Ik waardeer de inzet van al die mensen enorm, de resultaten mogen er beslist zijn, ik kan er ook enorm van genieten, maar dezelfde loctypen worden ook in Duitsland al gekoesterd. Als al die energie nu eens in Nederlands erfgoed zou worden gestopt, dat zou fantastisch zijn. De SSN rijdt niet meer met stomers tot de Duitse grens, maar met een fraaie 1100 of 1200, de VSM rijdt met 2200, 2400, DE2 en DE3 tussen Apeldoorn en Dieren etc.

Die TEE RAM is een uitstekend idee natuurlijk, maar dat gaat wel (te) veel geld kosten lijkt me. En dan heb ik het al helemaal niet over de Brabantse plannen met die nieuwbouw stoomloc(s). Als dàt nu eens in bestaand materieel kon worden gestoken...

Het liefst zie ik natuurlijk èn èn, maar als er keuzes gemaakt moeten worden, dan toch eigen materieel en de "quick wins" eerst. Eenmaal weg is weg en komt nooit meer terug...
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Rick op 09 November 2012, 21:13:42
En je hebt er echt niet zoveel aan voor een TEE... daarvoor heb je echt meer nodig. Een DE-3 motorbak levert maar de helft van het vermogen van wat de oude TEE aan boord had. Bovendien kun je niet 'even' de bovenbouw eraf slijpen en een andere body erop klussen.
Daarom worden dus al die plan U's bewaard? En van de 1200 konden de draaistellen toch gebruikt worden? ;D

Citaat
Dat is lang niet overal zo... bij de SHD bijvoorbeeld wordt (vrijwel) niets 'aflevertoestand' gerestaureerd... 2205 en 2275 juist laatste uitvoering voor uit dienst bij NS.
Bij de 2275 is ook zo veel veranderd tussen indienststelling en uit dienst gaan ;D Van de NS mag je het logo niet gebruiken, dan zijn alleen de demper er zwaailichten de meest opvallende wijzigingen?


Heeft het terugbrengen in afleveringstoestand er niet mee te maken dat het materieel in het geel/grijs buiten dienst is gesteld en de NS nu ook zo rondrijdt? De gewone mens ziet geen verschil tussen een geel/grijze Hondekop en nog rondrijdende plan V en een blauwe 1200 straalt meer oudheid uit dan een geel/grijze. De HSA 186 is bijvoorbeeld wel op zijn plaats omdat daar nu geel/witte Lintjes en rode of witte GTW's rijden.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: JAB van Ree op 09 November 2012, 21:25:47
Bij de 2275 het ontbreken van nummerplaten niet te vergeten ;)

Wat de U's betreft : ik weet alleen van de 121 en 151... en in elk geval de 121 is NIET beschikbaar om er een TEE motorbak van te klussen ;D En qua kleuren : vergeling van de 121 is wel een wens, maar tijd/ruimte/geld wederom ... eerst de Plan E RD maar eens afmaken!
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Luit op 09 November 2012, 21:26:02
@1200Blauw
Voor de museumlijnen zijn die Duitse roetuitwerpers nu eenmaal de drijvers van hun bestaan.
Publiek komt niet voor  een Sik,400/600,2200/2400,1000,11,12,13,15,16,17 of 1800.
Evenzo voor al de treinstellen die overal bewaard worden.
Dit is allemaal voor zeer selecte liefhebbers.
Anders zou het zijn als er nog wat stomend NL materieel zou rondrijden maar dat mag alleen maar stilstaan( het zou eens kunnen slijten)
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Tomasso op 09 November 2012, 21:27:18
Nou ja, ik snap die versplintering van die stichtingen wel. Die zijn waarschijnlijk opgericht omdat een andere stichting (op dat moment) geen interesse had in het behouden van dat materieel. Als die bepaalde stichting niet was opgericht was het materieel al lang verloren gegaan denk ik. Hoe dan ook is het misschien wel verstandig om de handen in 1 te slaan en te investeren in een mooie opstelplaats met een mooie loods/loodsen. Nu een investering, straks rendement.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Rick op 09 November 2012, 21:43:48
Bij de 2275 het ontbreken van nummerplaten niet te vergeten ;)

Wat de U's betreft : ik weet alleen van de 121 en 151... en in elk geval de 121 is NIET beschikbaar om er een TEE motorbak van te klussen ;D En qua kleuren : vergeling van de 121 is wel een wens, maar tijd/ruimte/geld wederom ... eerst de Plan E RD maar eens afmaken!
Mooie stickers erop en klaar. ;D

En er zijn gelukkig genoeg plan U's over om die van jullie te laten staan voorlopig. ;)
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Tomasso op 09 November 2012, 21:50:51
Die TEE hadden ze volgens mij al 2 Wärtsila motoren voor, dacht ik ooit eens gelezen te hebben op de TEE site. Werden met de dieplader ergens naar toe gebracht.... Hoe dan ook hadden ze ook een werkspoor motor op het oog, maar die was voor de energievoorziening van de keuken en verlichting of zo iets...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Thom op 09 November 2012, 22:13:54
Maar dan heb je nog geen werkende motorwagen, dat is nog steeds maar een druppel van het geheel...

Met alleen schroeven bouw je nog geen huis zullen we maar zeggen...  ;)
Daar heb je nog meer materiaal voor nodig, een technisch ontwerp en een certificering.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: JAB van Ree op 09 November 2012, 22:17:06
En vooral dat laatste  :-X
Nieuwbouw, dus moet aan alle huidige eisen voldoen, ik zou het niet aandurven!

Kunnen we er niet permanent een 1200 aan klussen?  ;D
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Tomasso op 09 November 2012, 22:34:59
Stukkie plaatstaal, paar wielen er onder en een machinist. Beetje verven. Klaar ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Dennis83 op 10 November 2012, 10:29:51
Ik ben het eens met de uitspraak die hier al eerder gedaan is dat er teveel clubjes bestaan.
Na het lezen van diverse fora krijg ik wel eens het idee dat er een aantal clubjes zijn die puur opgericht zijn omdat de oprichters niets zien in de ideeën/mentaliteit van collega clubjes. Naar mijn idee is dat ook gelijk de reden dat er zoveel plan u's bewaard zijn door diverse clubjes. De meerwaarde van bijvoorbeeld een stichting DE 3 kan ik niet vinden, evenals dat de SHD een plan U bewaard heeft. Het is ten slotte al moeilijk genoeg om materieel te bewaren, daar vind ik de stichting Hondenkop 4 een mooi voorbeeld van. Een club/stichting heeft pas een meerwaarde wanneer deze iets unieks bewaard, zoals de SHD bijvoorbeeld doet met de plan E's + 2200 als Klompentrein. Wanneer je meer gaat samenwerken zal er wellicht minder materieel bewaard blijven maar zul je wel een gevarieerder museummaterieelpark rijvaardig hebben. Want zien we bijvoorbeeld niet liever een Klompentrein, 1501, 766, een rode plan U en een gele DE2 rijden dan bijvoorbeeld 3 a 4 rode plan U's rijden, een stilstaande 766, een weg roestende 1501, een in Duitsland ondergebrachte 1304 en een incomplete TEE?  

Gelukkig ziet de stichting KLOK de realiteit wel. Ondanks dat ze materieel hebben waarvan het grootste deel ook soort genoten elders zijn ondergebracht leggen ze de prioriteit bij het geen wat hun stichting onderscheid van alle andere, de 1501. Ik vind het een moedige en wijze beslissing om de 1304 in Duitsland onder te brengen (en wellicht in de toekomst nog meer materieel). Zodra de 1501 weer in betere tijden verkeerd en hopelijk de crisis ook is overgewaaid is er nog tijd (en hopelijk ook geld) zat om het andere materieel weer in goeie (orginele) staat terug te brengen.

Ik weet dat dit voor een groot deel van de hobbyisten gelijk is aan vloeken in de kerk. Maar is dit niet gewoon de realiteit?
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Jeroen Mooij op 10 November 2012, 10:56:42
Nu voel ik me geroepen om ook een bescheiden doch niet onbelangrijk feit van de meerwaarde van de shd 121 te vermelden.
Afgelopen zaterdag heb ik als vertegenwoordiger van Roestrijden.nl voor 30.000 euro aan donaties weggegeven aan o.a. een groot deel van smalspoor minnend Nederland (=ook erfgoed), de klok, de sgb, tramwegstichting en ns162 en nog meer.

Zonder de 121 en de actieve instelling van de SHD was dit nooit gelukt.
Het gaat niet alleen om het bewaren, het gast er ook om wat je er vervolgens mee doet.

Groet,

Jeroen
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Dennis83 op 10 November 2012, 11:28:16
Het is natuurlijk mooi dat het kan en dat dit stel daar beschikbaar voor was. Maar had bijvoorbeeld een Klompentrein of DE2 dit niet gekunt dan? ;)
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Jos B. op 10 November 2012, 11:30:34
Het NSM heeft de 1656 al, dus er zal geen 1600 in het museum bijkomen lijkt me, tenzij iemand een stichting opricht (de 1607 is toch al gesloopt

Ik zou het niet weten, ik kan m nergens vinden waar het (kadaver) zich nu bevind.
De laatst bij mij bekende plek was Shunter in de Waalhaven, verder weet ik het ook niet.


Jos.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Jeroen Mooij op 10 November 2012, 11:39:02
Het is natuurlijk mooi dat het kan en dat dit stel daar beschikbaar voor was. Maar had bijvoorbeeld een Klompentrein of DE2 dit niet gekunt dan? ;)

Ja (2x) De 186 heeft dit ook al eens gedaan op de kippenlijn
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: André82 op 10 November 2012, 12:09:13
Ik zou het niet weten, ik kan m nergens vinden waar het (kadaver) zich nu bevind.
De laatst bij mij bekende plek was Shunter in de Waalhaven, verder weet ik het ook niet.


Jos.
En daar staat die nog steeds. Terwijl zijn zusjes al van hun stroomafnemers zijn ontdaan ziet de 1607 er redelijk compleet uit. Maar rijden zal die wel niet meer doen, ik zou zeggen, slopen dat ding,op de Dijksgracht staat betere exemplaren!
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Chris Westerduin op 10 November 2012, 12:09:47
De 1610 is gesloopt. 1607 staat op op emplacement Waalhaven!
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Eelco Storm op 10 November 2012, 12:49:47
Wat is er eigenlijk geworden van de plannen om een aantal clubs samen onder dak te brengen rond lelystad?
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Jeroen Mooij op 10 November 2012, 13:50:15
(Nog) Niks.
De economie werkt niet echt mee.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: timtrein op 10 November 2012, 19:36:58
Wat SMMR betreft is dat toch echt een (hardnekkig) misverstand. Deze club bedruipt zichzelf en krijgt niet periodiek een zak met geld van DB Schenker. Een echte personeelsverveniging van DB Schenker is het niet en een deel van de leden is niet bij dat bedrijf in dienst.
Ik doelde niet specifiek op een zak geld, ik doelde op ondersteuning in meer brede zin. Toelating, attest, verzekering, paden, tanken? etc. is ook zeer waardevol voor een club en mijn vermoeden is dat DB Schenker jullie daarin toch op z'n minst deels in ondersteunt. Als ik het mis heb hoor ik het natuurlijk graag.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: sneek op 10 November 2012, 19:54:57
In Sneek staat de FStM-loods ook nog steeds leeg. Investeren, afbouwen, sporen aansluiten en dan de 1304 op transport  ;)
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: laurent op 10 November 2012, 23:29:03
Zonder de 121 en de actieve instelling van de SHD was dit nooit gelukt.
Het gaat niet alleen om het bewaren, het gast er ook om wat je er vervolgens mee doet.
Snap ik, snap ik. Maar het NSM heeft een rijdende U, SHD heeft er 1 (en 1 op reserve) en DEIII heeft er 1.  Denk dat 1 actieve eruit weinig verschil maakt, roestrijden kan je ook doen met een treinstel van het NSM of, als SHD de U's weg zou doen, met een treinstel van DE III, om maar een zijstraat te noemen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een heel mooi initiatief om zo én museummaterieel te laten rijden én geld op te halen voor andere museumbedrijven, maar SHD heeft een mooie werkende 2200 (of meer?), SMMR heeft er ook een, her en der zijn nog rijtuigen zat, daar moet toch ook wat te regelen zijn?

En je hebt er echt niet zoveel aan voor een TEE... daarvoor heb je echt meer nodig. Een DE-3 motorbak levert maar de helft van het vermogen van wat de oude TEE aan boord had. Bovendien kun je niet 'even' de bovenbouw eraf slijpen en een andere body erop klussen.
Was het niet zo dat je 2 plan U motoren nodig had in 1 TEE stel? Dan ben je al een eind, lijkt mij.

Citaat
Dat is lang niet overal zo... bij de SHD bijvoorbeeld wordt (vrijwel) niets 'aflevertoestand' gerestaureerd... 2205 en 2275 juist laatste uitvoering voor uit dienst bij NS. Plan E RD, sik 243, allen idem.
Klopt, even vergeten.

Citaat
Wat de opmerkingen over uitstromen huidig materieel betreft :

- DM90 , 6400 en straks V-IRM/SLT zitten zo vol electronica dat het museaal inzetten vrijwel onmogelijk is... teveel specialistische kennis en apparatuur nodig om het op de baan te houden, verkrijgbaarheid componenten wordt ook al snel een issue
- ICM misschien een drietje (en dan liever een van de eerste serie met weerstanden ipv choppers) maar buiten het NSM heeft denk ik niemand daar ruimte / tijd / geld voor...
- SGM zo een tweetje, maar verder idem
Maar maakt dat het minderwaardig materieel om te bewaren?
Citaat
- 1600/1700/1800 : NSM heeft reeds de 1656, da's toch genoeg?
Er zal straks wel weer zo'n idioot zijn die de BDs danwel Bvk wil bewaren met 1700 erbij.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Jeroen Mooij op 11 November 2012, 00:49:52
Snap ik, snap ik. Maar het NSM heeft een rijdende U, SHD heeft er 1 (en 1 op reserve) en DEIII heeft er 1.  Denk dat 1 actieve eruit weinig verschil maakt, roestrijden kan je ook doen met een treinstel van het NSM of, als SHD de U's weg zou doen, met een treinstel van DE III, om maar een zijstraat te noemen.


Helaas is het niet zo simpel als het lijkt en kan je niet zomaar even het ene stel of loc één op één inwisselen om ermee te gaan roestrijden.
Je moet het dan zoeken in de beperkingen (en vrijheden) van attesten en clausules binnen beleidsplannen en overnamedocumenten, onderhoudsprotocol en veiligheidsverantwoordelijkheden. Iets waar Roestrijden.nl al vanaf het begin van haar actieve inzet mee te maken heeft overigens. (en dat vinden we nog leuk ook; een zekere vorm van railregelgevingmassochisme, 3x woordwaarde, is ons niet vreemd)

De ene club durft een dergelijke achtbaan van plannen, bijsturen en personele logistiek aan. (een roestrit wordt vaak in de laatste week voor aanvang volledig opgetuigd om zo goed mogelijk te kunnen passen in de planning van de opdrachtgevende partij)
Andere clubs hebben hier wat meer moeite mee en houden liever een 'standaard' planning van 13 weken aan.

Uiteindelijk blijft het allemaal mensenwerk maar is het de eigenaar die mee moet gaan in de druk die wij als roestrijden hem opleggen.

Mooi voorbeeld vind ik de inzet van de 115 (DE-3) versus de 121 (SHD) bij een buitendienststelling van Amersfoort tot aan Baarn in september jl.

Beide partijen kregen gelijke kansen om hun stel in te zetten om te gaan rijden. De 115 kreeg daarbij een lichte voorsprong als het ging in hulp bij het aanvragen en inleggen van een dienst omdat dit voor hen de eerste keer zou zijn. De stellen bevonden zich beiden al in de buitendienststelling dus dat kwam mooi wat betreft aan en afvoerrit over indienst zijnd spoor.

Ondanks de voorbereidingstijd van meer dan een maand zag stDE3 van de aanbieding af en liet de opdracht aan de SHD over. Het was allemaal toch een beetje te kort dag voor de jongens. Jammer, maar helaas wel waar.

De inzet van de 114 of ander NSM materieel is al helemaal niet aan de orde.
Dit spul is veel te mooi voor inzet als werktrein (want dat is een roesttrein) en zijn er nog wat zaken die gaan over inzet in buitendienst gesteld gebied.






 
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Jorick op 11 November 2012, 17:02:16
Er zal straks wel weer zo'n idioot zijn die de BDs danwel Bvk wil bewaren met 1700 erbij.
Kan mij vergissen, maar die zitten al in de collectie van het Spoorwegmuseum. Nou ja, een Benelux BDs, een DDM-1 Bvk (en ABv) en de 1700 is een 1800. Dus, je zou wel eens gelijk kunnen hebben... :-P
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Thom op 12 November 2012, 09:48:46
Benelux Bs Jorick, Bs ;)
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: JAB van Ree op 12 November 2012, 20:14:46
Was het niet zo dat je 2 plan U motoren nodig had in 1 TEE stel? Dan ben je al een eind, lijkt mij.

Maar je kunt er echt niet zomaar even eentje bijplaatsen ... serieus : een TEE motorbak zal vanaf 0 moeten worden opgebouwd, het hele frame moet uitgelegd zijn op die 2 motoren, daar kun je echt niet even een Plan U motorbak voor omklussen, dat gaat nooit passen. Ter plekke van de dieselmotor/hoofdgenerator is er geen echte vloer, de motor ligt deels onder vloerniveau. Dat kun je niet doortrekken naar de B-coupe, want daar zitten andere systemen onder de vloer, etc etc.
En vergeet ook de ruimte vretende motorkoelergroep niet...

Maar maakt dat het minderwaardig materieel om te bewaren?Er zal straks wel weer zo'n idioot zijn die de BDs danwel Bvk wil bewaren met 1700 erbij.

Niet minderwaardig, maar het rijvaardig bewaren zal veel moeilijker, zo niet onmogelijk, worden. Dus zal er met meer statisch materieel genoegen moeten worden genomen, wat vervolgens de kans op behoud kleiner maakt (de meeste railmusea genereren alleen maar inkomsten met rijvaardig materieel)
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: johnny-VIRM op 12 November 2012, 20:29:45
mischien een rare opmerking, maar gewoon uit de praktijk, ik had beter een 1700 in de collectie genomen, waarom, nou na lange stilstand zijn die makkelijker aan de praat te krijgen als een 1600. Buiten dat een 1700 heeft een fase 4 kast die redelijk om te bouwen is, ik weet niet of jullie het regeer akkoord nog eens goed door gelezen hebben, vanaf 2014 wil men gefaseerd baanvakken ombouwen naar ertms, bijvoorbeeld de zaanlijn word in stilte ook al aangepast, gelijk met de wijziging bij wormerveer.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Olaf op 12 November 2012, 20:49:04
Het allereerste spoorvoertuig met ERTMS (STM) in Nederland was een 1800 en die functioneerde prima...
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: laurent op 12 November 2012, 23:29:23
Maar je kunt er echt niet zomaar even eentje bijplaatsen ... serieus : een TEE motorbak zal vanaf 0 moeten worden opgebouwd, het hele frame moet uitgelegd zijn op die 2 motoren, daar kun je echt niet even een Plan U motorbak voor omklussen, dat gaat nooit passen. Ter plekke van de dieselmotor/hoofdgenerator is er geen echte vloer, de motor ligt deels onder vloerniveau. Dat kun je niet doortrekken naar de B-coupe, want daar zitten andere systemen onder de vloer, etc etc.
En vergeet ook de ruimte vretende motorkoelergroep niet...
Ging mij meer om de donatie van motoren. ;) Over de techniek erachter weet ik nu niet veel dat specifiek U is, maar het algemene deel is redelijk logisch (tsja, sorry, studeer in de werktuigbouw en electro).

Citaat
Niet minderwaardig, maar het rijvaardig bewaren zal veel moeilijker, zo niet onmogelijk, worden. Dus zal er met meer statisch materieel genoegen moeten worden genomen, wat vervolgens de kans op behoud kleiner maakt (de meeste railmusea genereren alleen maar inkomsten met rijvaardig materieel)
En dat is deels dus te voorkomen door te zorgen dat je geen 3 of 4 rijdende stellen hebt bij diverse instanties, maar dat hier eens samenwerking in komt. Weer mijn punt over 3 (4) plan U stellen in Nederland, zelfde geldt voor locs. Natuurlijk zie ik ook het liefst iedere trein op volle oorlogssterkte, met diverse uitvoeringen, bij museumbedrijf Nederland. Maar dat is niet realistisch en zeker niet haalbaar.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: JAB van Ree op 13 November 2012, 00:26:59
De TEE club heeft zn motoren al, daarvoor zijn bij de afvoer reeds 2 Plan U's geplukt, volgens Railwiki de 194 en 195.

Voor de rest wordt toch alles nieuwbouw : de Voith koelers bijvoorbeeld zoals in Plan U zou ik nu niet meer in een nieuwbouw-motorbak toepassen vanwege wat technische minpunten en slechte verkrijgbaarheid onderdelen.

En de 121 is inmiddels een onmisbaar stuk in de SHD materieelcollectie en zal dus echt niet zomaar worden afgestoten.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Thom op 13 November 2012, 10:39:23
mischien een rare opmerking, maar gewoon uit de praktijk, ik had beter een 1700 in de collectie genomen, waarom, nou na lange stilstand zijn die makkelijker aan de praat te krijgen als een 1600. Buiten dat een 1700 heeft een fase 4 kast die redelijk om te bouwen is, ik weet niet of jullie het regeer akkoord nog eens goed door gelezen hebben, vanaf 2014 wil men gefaseerd baanvakken ombouwen naar ertms, bijvoorbeeld de zaanlijn word in stilte ook al aangepast, gelijk met de wijziging bij wormerveer.
De intentie om een 1600 te nemen, is dat deze samen kan rijden met de eveneens overgenomen ABv en Bvk DDM-1.

En de lok regelmatig aan de batterijlader hangen helpt al een hoop.

Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Ascona op 13 November 2012, 11:00:31
ben niet echt een kenner zoals de meesten hier,maar ik vraag me 1 ding af.
ALS men er in slaagt om het TEE stel weer in oude glorie te herstellen,met een nieuwe kopbak (wat echt gigantisch veel geld gaat kosten lijkt me)  dan zit je daarna ook weer met een probleem,namelijk stalling,immers,weer een lang 4 delig stel erbij. Wat wel voor dit stel pleit,is dat het in meerdere landen gereden heeft,jammer dat het daarom de Zwitsers niet gelukt is,nu moet het in Nederland gaan gebeuren,en we hebben al zoveel staan.
Enige stille wens in overigens van mij,om ooit het Beneluxstel uit belgie nog eens naar nederland te halen,ik weet,het is een NMBS stel,maar toch dermate typisch nederlands......... heb ook niet de indruk dat er in Belgie veel mee gaat gebeuren,en al zeker niet rijvaardig gemaakt worden. Heb op foto's gezien dat het casco wat minder is,maar binnenin is ie nog prachtig.
Achja,dromen,want er is nog zoveel werk te doen............
Denk trouwens dat nu het verzamelen van oud materieel wel een beetje over zn hoogtepunt heen is.zoveel komt er niet meer bij,het is nu allemaal wat uniformer geworden,met slechts een aantal typen.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: timtrein op 13 November 2012, 11:45:27
Ik hoop inderdaad dat niemand op het idee komt om al die types goederenlocs te gaan bewaren... gelukkig gaan de kleurvarianten te snel voorbij om te blijven hangen, vrijwel elke loc is uniek tegenwoordig ;)
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Ascona op 13 November 2012, 16:26:12
maar het zijn toch ook vaak lease of huur,die nieuwe dingen (ik moet toegeven dat ik het nieuwe materieel niet echt meer bijhoud,het doet me niks meer)
en het is sowieso geen specifiek nederlands materieel meer.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: rail4marcel op 13 November 2012, 16:32:02
Meeste is inderdaad lease en de locs zijn meestal eigendom van MRCE, ATC of Railpool. Er zijn overigens wel een paar uitzonderingen. De 1600'den zijn allemaal gekocht door, HTRS, HSL, BE en Locon. Ook heeft Locon bijvoorbeeld 2 189'ers gekocht. Maar meeste moderne locs zijn geleased.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Rick op 14 November 2012, 09:54:44
Ik hoop inderdaad dat niemand op het idee komt om al die types goederenlocs te gaan bewaren... gelukkig gaan de kleurvarianten te snel voorbij om te blijven hangen, vrijwel elke loc is uniek tegenwoordig ;)
Hoezo, dat is toch juist heel simpel? Met een G1206, G2000 en Class 66 ben je al klaar en je zet ze gewoon ieder jaar in een andere bestickering. ;D
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: tijgernootje op 14 November 2012, 20:10:20
Ook alvast een stichting gevonden die daar aan wil beginnen ?
Of een plek om het droog te stallen ?
Geld,regels,medewerking,werken iedere stichting/club parten(met dank aan de steeds moeilijker wordende regels die men in den haag verzint)
En samenwerking dat is iets waar helaas sommige mensen nog steeds niet de noodzaak van inzien.
Het touwtje rondom de nek van welke club/stichting dan ook wordt steeds verder aangetrokken door nieuwe regels en regelgeving die instanties verzinnen,dus juist nu zou op grotere schaal samenwerken en gezamelijk ondernemen vruchten kunnen afwerpen.
Zeker nu de economie al geruime tijd in crisis zit(jah daaar is dat pokke woord weer)zou je met vele (kleinere)groepen een vuist van betekenis kunnen maken als men een groot plan de campagne maakt en neerlegt.
Als trouwe SSN fan en vriend van vele clubs/stichtingen,meen ik het serieus als ik zeg dat als er niet vlot dingen worden gedaan onderling men straks haast geen museum trein meer kan rijden en onderhouden als men niet meer saamhoriger wordt.
Den haag en (miss prorail)willen niets liever dan zoveel van die rariteiten af op t spoor,dit vaak onder het mom van het is niet veilig en niet van deze tijd en veroorzaakt alleen maar vertraging dus t moet maar gewoon weg van t spoornet.
*laat ze dan 1st is zorgen dat tijdens vallen blad en sneeuw/vorst er geen vertraging optreed,dan heeft men pas recht van spreken.Maar das mijn persoonlijke mening ;D*
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: DieHollander op 24 December 2012, 21:42:08
Het is al enkele weken geleden dat ik door een goede vriend op dit forum terechtgekomen ben.  Alles eens goed gelezen, overdacht, en dan de drang om iets te zeggen  inhouden.  Maar ik kan niet.  Uiteindelijk geregistreerd, en toen nog eens een hele tijd gewacht, er over nagedacht enzo.
In dit topic worden een aantal zaken aan de orde gesteld, en wat uitspraken gedaan, waar ik vermoed dat de betreffende commenters de geschiedenis niet goed kennen.
Zo schrijft 1200blauw op 9 november 2012:
Eigenlijk is het jammer dat we hier in Nederland veel energie steken in locs die uit het buitenland komen, zoals de stomers van VSM, SSN, STAR en nog een aantal clubs. Ik waardeer de inzet van al die mensen enorm, de resultaten mogen er beslist zijn, ik kan er ook enorm van genieten, maar dezelfde loctypen worden ook in Duitsland al gekoesterd. Als al die energie nu eens in Nederlands erfgoed zou worden gestopt, dat zou fantastisch zijn. De SSN rijdt niet meer met stomers tot de Duitse grens, maar met een fraaie 1100 of 1200, de VSM rijdt met 2200, 2400, DE2 en DE3 tussen Apeldoorn en Dieren etc.

(Verhaal een beetje gewijzigd:)
Hier wil ik toch een reden van het bestaan van een SSN en een VSM verduidelijken.  In nederland was geen rijdend stoommaterieel voorhanden.  De 3737 was opgelapt, en reed een beetje rond Tilburg.  De DB gaf duidelijke signalen af dat na het beelndigen van de aktieve stoom, er geen museaal verkeer meer zou worden toegelaten.  Onthoud:  midden jaren 70 waren er al enkele direktionen die al een dampfverbot hadden ingesteld.  De geluiden van een totaal verbod moesten daardoor serieus worden genomen.
Er waren gelukkig een paar mensen in NL die de visie hadden:  het zou toch jammer zijn als de herinnering aan het rijden achter een stoomlok een ritje achter een tramlokomotief op een museumlijntje zou moeten zijn. Hoe mooi zou het zijn om een rit op volle snelheid op een hoofdspoorlijn te kunnen maken.  Stoom bij NS is afgeschaft in 1956, tot in de jaren 70 kwam er nog wat op grenssporen, en in 1971 hadden we het NVBS festijn, daarna in 1974 de P8 op bezoek, maar dat was het dan wel.  Die eerste machines van de SSN kwamen hier dan ook met een reden, er waren geen NS machines beschikbaar, de initiatiefnemers van weleer hadden allicht daarnaar omgezien als deze beschikbaar waren geweest.  En ja, de aanwezigheid van die machines trok vrijwilligers aan, ikzelf heb er ook onder gelegen.
Om SSN donateurs met diesel of elok naar onze oosterburen te rijden werkt niet.  Voor de VSM geld iets vergelijkbaars, beide clubs zouden beter doen direct de deuren te sluiten
Verderop in dit topic word ook gememoreerd dat er teveel van alles is.  Het is al weer een paar jaar terug
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44519.0
dat de boel in Neurenberg afgefikt is, zoiets is ook hier niet ondenkbaar.  Wees daarom blij met elk initiatief.  Een treinstel wat ergens staat te verkommeren, kan plotseling heel belangrijk worden omdat er met een ander schade is gereden.

Fondsen, meer: het gebrek daaraan, zijn een probleem, maar de handjes zijn het belangrijkste.
Bij de SSN heb ik gezien hoe mensen, met geen ambachtelijke opleiding, zich vaardigheden eigen maken. Sputteren van , dat kan ik niet, of, daar ben ik niet geschikt voor: onzin.







Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: 1200blauw op 24 December 2012, 22:31:53
Ik voel me geroepen daarop te reageren, maar niet omdat ik hier persoonlijk word aangesproken. Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest en lezen meer mensen mijn vorige bericht op dezelfde manier - dus niet zoals ik het bedoeld heb. De essentie van mijn verhaal wordt gemist. Ik zal dus proberen me wat te verduidelijken.
De kern van mijn verhaal is niet dat ik probeer die goede en vooral ijverige mensen te beschadigen, de grond in te trappen of te beledigen, aangezien ik het resultaat van al dat bloed, zweet en tranen maar al te graag bewonder. Ik zeg ook niet dat het jammer is dat die beste mensen dat werk doen, het is alleen wèl jammer dat de geschiedenis zo gelopen is, dàt is de kern van het verhaal. Allereerst is het spijtig dat zo weinig vooroorlogs Nederlands materieel over is, maar vervolgens is het ook jammer dat de initiatieven moderner materieel te bewaren nu onvoldoende ondersteund worden. Daarvan gaan we over een aantal jaren ook spijt krijgen denk ik, zeker als je bedenkt dat ook tegenwoordig nog buitenlands materieel wordt binnengehaald, van types die nu ook al in Nederland rondrijden.
Bovendien kun je je van een aantal goedbedoelde initiatieven afvragen wat daarvan reëel is, gelet op de benodigde fondsen.

Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Tomasso op 25 December 2012, 10:29:16
Ik denk eerlijk gezegd dat er momenteel (tijdelijk) helemaal geen geld gestoken moet worden in het restaureren van locs en treinstellen. Wat de grootste zorg is, is stallingsruimte. Als de stichtingen en verenigingen daar nu eens de handen ineen zouden slaan en iets zouden aankopen waar op 1 centrale plek alles ondergebracht kan worden. Dat zou al een hoop schelen. Van daar uit kan je dan weer verder. Zo zag ik in Roosendaal een mooie (volgens mij lege) loods, gebeurd er momenteel niks in Tilburg (meteen een draaischijf er bij) of zou je iets kunnen doen waar de grond juist heel goedkoop is. Maar goed, dat zijn woorden van een leek. Samenwerken aan een permanente en bestendige oplossing lijkt evenwel ver te zoeken...
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: tijgernootje op 25 December 2012, 11:03:53
Hierop voel ik dan weer geroepen even te reageren  ;D
Voor sommige clubs/stichtingen is stalling een probleem,maar t gaat te ver om te roepen dat men al de koppen bij elkaar moet steken om 1 gezamelijk gebouw te kopen/bouwen.
Grond kopen kost een hoop en je zal niet veel gemeentes vinden die medewerking verlenen aan treintjes en hun stalling/onderhoud  :-\
Men verkoopt de grond dan liever aan een consortium om er huizen of bedrijven op te laten zetten dat brengt namelijk meer op.

Vervolgens zijn er ten alle tijde locs,treinstellen,rijtuigen die niet meer vervoerd mogen worden over het spoor,en mag t wel dan nog kost die verhuizing veel poen.
(telt ook voor vervoer over de weg overigens,die centen kwestie)
Dan zijn er teveel verschillen en miss wel geschillen tussen clubs/stichtingen die samenwerken "onmogelijk" maken.
Een centrale locatie bestaat niet,dus veel personeel van div clubs zal een aardig eind moeten gaan rijden om iets te kunnen doen aan hun spullen.
(tijd die beter te besteden is)
En zo kan ik de lijst met waarom niet alles op 1 hoop nog wel even langer maken  :o
Die lege loods waar je het over hebt is niet leeg,daar worden wagons en som rijtuigen gestald/hersteld door ik dacht shunter.
Bovendien is die locatie te klein om zelfs maar 1 collectie van een club/stichting droog te zetten en bovendien zou je flink geld moeten steken in een vloeistof dichte vloer enz enz
Dit alles enkel maar alsns poort(of hoe heet dat tegenwoordig ? ) en de gemeente Rsd akkoord zouden gaan.
Tilburg is leuk maar daar is al een bestemmingsplan voor gemaakt,als het goed is komen er bedrijfjes in de later gerenoveerde hallen van een deel van het complex,de rest zouden geloof ik gesloopt worden en huizen moeten komen in de stijl van het oude deel van de werkplaats.
(zo was in elk geval de stand van zaken enige maanden terug)
Kortom het is makkelijker praten dan te doen  :-X
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: timtrein op 25 December 2012, 12:21:39
De loods in Roosendaal is echt groot hoor. Shunter voert daar inmiddels geen activiteiten meer uit trouwens. De loods is overigens eigendom van BOEi. http://www.boei.nl/
Ik ben verder erg benieuwd naar wat er met de HTMU gaat gebeuren, da's ook een schitterende loods...
Stalling is inderdaad een acuut probleem. Teken daarvoor is ook de oprichting van de Stichting Onderdak Rail Erfgoed, voortkomend uit o.a. HRN. We gaan het zien.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: mark7758 op 25 December 2012, 13:38:15
HTMU is al leeg. En sloop staat gepland. Voor welke datum is onbekend.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: timtrein op 25 December 2012, 13:53:44
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat zo'n bijzondere, beeldbepalende loods tegen de vlakte gaat.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Jorick op 25 December 2012, 14:22:16
Net als de dieselloodsen die er naast stonden... Een prachtig monumentaal gebouw, waar met een likje verf en een paar nieuwe kozijnen een prachtige werkplaats gemaakt kon worden. Maar, het doek valt in januari van het komende jaar voor de HTMU. Het NSM SpM heeft inmiddels al haar spullen die daar nog gestald stonden er uit gehaald...
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Tjabbe Tjibsma op 26 December 2012, 02:06:26
HTMU is al leeg. En sloop staat gepland. Voor welke datum is onbekend.
Laatste bericht was januari...
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Wijbe op 26 December 2012, 15:22:55
Jammer dat hij gesloopt word. Sloop is niet meer tegen te houden? :( Om eventueel een andere bestemming voor de loods te vinden?
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Thom op 26 December 2012, 15:44:01
Wsl gaat die loods juist tegen de vlakte, juist omdat men al een andere bestemming heeft....
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Eelco Storm op 26 December 2012, 15:50:54
En de toekomstplannen voor de Roosendaalse loods?
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: DieHollander op 26 December 2012, 18:04:23
Als je iets wilt bewaren, moet je eerst gaan nadenken over een locatie.  Als je bij een spoorbedrijf kan stallen, voor een vriendenprijsje, lijk je op het eerste gezicht goed te zitten. Totdat er iets verkeerd gaat met dat bedrijf, of als er een accountmanager wakker word.  Lang geleden moest de instandhouding van de aansluitwissel van de Spaanse Bocht, het spoor naar het Marconiplein in Rtd al iets van 40000 euro per jaar kosten.  Daar begin je dus mee, hoe kom je op het hoofdspoor.  Een object verwerven, en het ergens bij een boer neerzeten, is niet zo'n probleem.
Kijk eens naar de ontstaansgeschiedenis van de ZLSM, daar werd destijds op een hele andere manier gestart dan bij de bestaande clubs/bedrijven.  Haalbaarheidsstudies, milieueffectrapportages, financiële haalbaarheid, enzovoort.  Bij de andere clubs werd er gewoon gestart, en de problemen die op hun weg kwamen, werden aangepakt.
Die ZLSM aanpak is eigenlijk wel beter, omdat je anders later, als je al lekker bezig bent, mensen moet gaan inhuren waar je eigenlijk niet zo van houd  Dit soort specialisten hebben veelal toch wel een invloed op de bedrijfsvoering.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: timtrein op 26 December 2012, 22:53:25
Zowel de HTMU-loods als de dieselloods waren natuurlijk prachtige spoorloodsen geweest... helaas kan zoiets niet bewaard blijven kennelijk :( Nederland is veel te opruimerig, het enige dat overblijft is nep-historie in de vorm van weer opgebouwde replica-gebouwen. Tsja...
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Eelco Storm op 26 December 2012, 22:58:29
Ja, maar je kunt nou eenmaal niet alles bewaren. En zou bijzonder is/was die HTMU loods nou ook weer niet.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Thom op 27 December 2012, 10:38:38
Mwaoh, vergis je niet, de loods is een Staatsspoorwegen loods uit omstreeks 1910 en eigenlijk is er nieteens zo debiel veel aan verbouwd.

Destijds in de jaren 60 is de dieselloods er tegenaan gebouwd, alleen die is nu weer weg, dus eigenlijk klopt het pand nu weer  ;)

Vreemd genoeg is er alleen niet zoveel over de loods te vinden van zijn oorsprong.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Eelco Storm op 27 December 2012, 10:42:19
Ik dacht dat die HTMU loods specifiek gebouwd was voor onderhoud aan het nieuwe stroomlijnmaterieel dat NS in de jaren '30 lieten bouwen.

Als het oorspronkelijk een SS loods is geweest, dan is dat er niet meer aan terug te zien. Wat ik me herinner van het uiterlijk is de stijl eerder jaren dertig dan SS. Maar als iemand die complete en correcte geschiedenis voor me kan weergeven, dan lees ik die graag.

Eelco
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: spoorzeven op 27 December 2012, 11:15:21
Volgens 'Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland 1839-1958' zijn de twee locloodsen van SS en HSM (oorspronkelijk brandstoffenloods van de SS), die op de locatie van de latere HTMU waren gesitueerd in 1934 verbouwd voor de DE-3. Het deel van HTMU dat er nu nog staat, lijkt mij van de HSM loods te zijn geweest, omdat de SS loods direct al als driesporig is gebouwd. Maar als er iemand is met meer kennis van dit onderwerp geef ik mij graag gewonnen. Overigens heeft dit weinig meer met de Stichting KLOK van doen...... ;)
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: robin binsbergen op 27 December 2012, 11:22:45
De HTMU ken meerdere verbouwingen. Eentje daarvan is een verlenging welke binnen goed zichtbaar is aan onder andere verschillende soorten dakspanten. Ook het dakhout is het laatste stuk anders geplaatst. Ook de raamindeling is in het laatste stuk anders.

(http://farm8.staticflickr.com/7011/6635937023_5293440f60_o.jpg)

mvg,
Robin
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Eelco Storm op 27 December 2012, 17:05:13
Weer wat geleerd  (y)
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: timtrein op 27 December 2012, 21:14:21
Wat is er eigenlijk nog aan authentieke loodsen over? Het complex Blerick uiteraard, de 'spoorloze' locloods in Nieuweschans en delen van de loodsen in Tilburg... de tractieloodsen in Goes en Hoorn, meer kan ik zo niet bedenken... :|
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: WesleyMunnik op 27 December 2012, 21:52:20
Je vergeet enkele gebouwen van de voormalige wagenwerkplaats Amersfoort. Welke allemaal (op de veerensmederij na) aangesloten zijn op het spoornet.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: JAB van Ree op 27 December 2012, 22:16:19
In Hengelo is de oude lokloods nog deels aanwezig en bij NedTrain in gebruik.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: timtrein op 27 December 2012, 22:55:39
Locloods in Stiens staat er ook nog, toch?
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: AB 7216 op 27 December 2012, 23:49:24
Vergeet de locloods en de rijtuigenloods in Roermond ook niet.

groeten Arjen
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: spoorzeven op 28 December 2012, 00:24:52
Roosendaal ook nog gelukkig....
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: MarklinKoen op 28 December 2012, 07:55:17
Was de loods in Haarlem al genoemd? (of wat er van over is).
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Thom op 28 December 2012, 09:18:24
Het wordt interessant hier, is er misschien een moderator die dit draadje kan afsplitsen..?
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: CAW op 28 December 2012, 09:36:11
... en niet te vergeten de locloods in Culemborg. Die is uit 1868 en daarmee de oudste bewaard gebleven locomotievenloods in Nederland.

Kees
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Wijbe op 28 December 2012, 13:50:27
Locloods in Stiens staat er ook nog, toch?

Alleen staat  dat terein op de nominatie om te reinigen, en richting de woonstichting......

Er is al geprobeerd om de loods een monumentenstatus te geven, maar dat is destijds afgekeurd/mislukt.
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Emiel_nl op 28 December 2012, 15:50:20
Locloods in Stiens staat er ook nog, toch?
Klopt, maar hoe wil je daar fatsoenlijk materieel naar toe krijgen zonder de toeleidende spoorlijn?
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: tijgernootje op 28 December 2012, 20:21:12
Waar een fantasie is met een grote bult geld is is een weg   ? ::)
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Eelco Storm op 28 December 2012, 20:27:27
Ja, dat heeft de FStM wel laten zien...
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: martijn v m op 28 December 2012, 20:35:11
alleen die bult geld was niet groot genoeg  :-X
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: 1200blauw op 28 December 2012, 20:35:56
Ja, dat heeft de FStM wel laten zien...
<mijmer modus>Ach, als die toch eens simpel begonnen waren, met een Wadlopertje oid...</mijmer modus>
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Emiel_nl op 28 December 2012, 20:40:51
Waar een fantasie is met een grote bult geld is is een weg   ? ::)
Zelfs met een bulk geld alleen red je het niet. Het gedeelte van de aansluiting in Leeuwarden tot de eerstvolgende draaibrug is geheel gesanneerd en opgegaan in het industriegebied aldaar. Verder is er nog iets met bestemmingsplannen en regelgeving voor nieuwe spoorlijnen.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: V200-G2000 op 28 December 2012, 20:54:00
In Sneek staat ook nog een loods, vlak bij het station ;)
Titel: Re:Stichting KLOK
Bericht door: Wijbe op 28 December 2012, 21:58:23
En die staat te koop. Stond in de Leeuwarder Courant vandaag.