BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: renew op 14 July 2012, 11:51:38
-
De BRU ( eigenaar van de tramlijn) renoveert de komende 7 weken het traject tussen Nieuwegein centrum en de remise. Het gedeelte tussen de remise en Utrecht volgt volgend jaar en de trajecten naar Nieuwegein zuid en IJsselstein over een jaar of 3.
In 7 weken worden de bovenleiding, de rails en het ballast vervangen en de bovenleidingsmasten opgeknapt.Ook de perrons krijgen een opknap beurt. In de tusssentijd rijden er bussen die niet op de route van de tram rijden maar op de bestaande busroutes.
za 7/6 werd er begonnen en in de eerste 7 dagen is er veel gedaan als te zien op de foto's. Zoals op de laatste foto te zien lijkt het erop dat de nieuwe verbinding net de trekschuit zal worden uitgevoerd ;).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040723.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040723.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040741.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040741.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040752_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040752_1.jpg)
Het lijkt erop dat het in het echt slopen sneller gaat dan in model.
Groet René
-
nice, lijkt wel charleroi zo zonder rails.
-
Ik zal blij zijn als het klaar is, wordt helemaal gek van die wachtende ronkende bussen onder mijn balkon.
Buiten dat, ze staan altijd precies daar waar ik eruit moet , zodat ik s'ochtends als ik (weer eens te laat ) naar mijn werk wil, 20 keer met mijn bussie moet steken om eruit te komen :)
Ik mis die mevrouw wel als mijn balkondeur openstaat........ om de 15 minuten galmt "NIET MEER IN-STAP-PEN" door mijn huiskamer, wist nioiet dat je gehecht kon raken aan een stem ;D
-
Je kunt vragen of ze een ander bandje erin kunnen frotten.
Marty! Je nest uit, tis kwart over zes! Geweest!!! ;D
-
Kwart over 6 :o... dan keg ik er net in :-\ :)
-
Ben er dan al een uur uit! ;D
-
Marty,
Wees blij dat ze nog niet gaan verbouwen bij jouw. Zitten ze de hele dag te zagen, hakken, knippen , graven ed.
Vanaf Nieuwegein hebben die bussen in de spits wel wat. Het zal met niets verbazen dat er uit de harmonica overgang tussen de busdelen er in de splits mensen uit gaan vallen, of met raam en al eruit komen te vallen. Die vanuit IJsselstein rijden de route van de tram en hebben nergens een halte en richting Nieuwegein zetten ze bij de 374 er rustig "niet instappen"op en rijden door, al staan er 20 mensen bij een halte te wachten.
En bij de bushalte van Cityplaza is het in de spits helemaal erg als je daar zal wonen ( om van lijn 374 in 291 te komen is overigens daar ook een belevenis geworden).
gr René
-
Hakken zagen breken vind ik niet erg, dat is overdags, en dan ben ik er toch niet.
Het grind opschudden, bladeren verwijderen en andere herrie achtige klusjes doen ze wel s'nachts, onder mijn slaapkamer raam, welke in een grote nis is, en dus het geluid ook nog eens lekker versterkt wordt.
Mijn vrouw is doof, en als ik de honden s'nachts uitlaat en mijn sleutel vergeet, heb ik echt een probleem, maar zelfs zij zit rechtop in bed van de herrie van het grindschudden en brommerblazen :)
Ik maak er verder geen punt van hoor, toen ik het appartement kocht stond de eindhalte al ingetekend en gepland dus ik had het kunnen weten. had ik het maar niet moeten kopen, en een huisje bij Schiphol moeten kopen :)
-
Weer een paar dagen en nachten verder. Nadat de ballast en het onderliggende spul was weg gehaald werd er een dikke laag zand gestort. Met de ogen dicht en een beetje fantasie was het batau-noord aan zee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040769.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040769.jpg)
Het vervolg ging snel. Binnen 24 uur was de ballast gestort, althans een gedeelte daarvan, en voor wie wil weten welke kleur ballast heeft, het is 1 kleur grijs.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040785.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040785.jpg)
En ook de eerste stukken rails worden aan elkaar gelast met dit apparaat op een vrachtwagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040782_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040782_2.jpg)
En mochten de Rotterdammers zich afvragen waar die "geweldige"bussen zijn gebleven ( ze komen bijna de bruggen niet op zodat ze bijna stil staan als ze boven zijn en op de snelweg komt bijna het dak eraf), ze zijn dus hier. En wat niets met de bussen te maken heeft, het is met het vervangend vervoer nog steeds waardeloos, en de informatieman blijft bij een overvol busstation gewoon volhouden dan 374 net weg is terwijl er passagiers al 40 minuten staan te wachten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040777.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040777.jpg)
Groet René
-
Weer een weekje verder en het gaat snel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040760.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040760.jpg)
Nu weten ze dat zu bij bru niet kunnen aanbesteden, plannen is ook niet haar sterkste kant. Ze waren 1,5 dag eerder klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040801_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040801_2.jpg)
Hier het duidelijke bewijs dat de roestkleur er later wordt opgebracht ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040813.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040813.jpg)
De rails direct na het neerleggen. Het lijkt erop dat de oude rail strakker lag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040824.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040824.jpg)
Echter 2 dagen later en na wat werktreinen ziet het er een stuk strakker uit. Hoewel je als fietser over de overweg het gevoel hebt dat het spoor naar Utrecht lager ligt dan die naar zuid en IJsselstein.
Ook is er een begin gemaakt met het schilderen van het de schuilgelegenheid op het perron, alleen hebben ze na de graafwerkzaamheden het perron weer "dicht gelegd" Hopelijk wordt daar nog iets aan gedaan. Het is nu iets beroerder dan het was.
-
weer 2 weken verder en gestaag gaat alles verder.
De ballast is gestort en verdeeld en de palen zijn grijs geworden. De bovenleiding is gedeeltelijk aanwezig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040845.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040845.jpg)
Ondertussen zijn we ook 2 voetganger / fietsovergangen verder maar ook die ligt er nu recht bij. Het schilderen van het station wil niet erg vlotten alsmede het afmaken van de bovenleiding. Ook is de overgang voor de 2e keer afgesloten geweest omdat het boren niet wilde lukken omdat er " iets" onder de weg lag. Wat het is hebben ze niet bekend gemaakt nadat er handmatig gegraven is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040841_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040841_1.jpg)
Volgende week zullen de eerste trams moeten rijden. Echter op mijn fotostandpunt ( batau noord) is de bovenleiding niet af, liggen er geen kabels in de gegraven goten, is het station verre van af en ontbreekt er richting stadscentrum nog de nodige bovenleiding en is die er helemaal nog niet richting Utrecht. Kortom 20 augustus zullen ze niet gaan halen.
Groet René
-
Nee, en dat is inmiddels ook formeel bekend gemaakt. Ze hebben het over een vertraging van zes weken.
http://www.ijsselstein.nl/internet/nieuws_3541/item/tegenslag-voor-vernieuwing-trambaan_19089.html (http://www.ijsselstein.nl/internet/nieuws_3541/item/tegenslag-voor-vernieuwing-trambaan_19089.html)
-
&%(^%#(*^%$#^*(%#^*(%# heb ik nog langer last van die kleine klut bussies met 20 maal afgekeurde chauffeurs die nog minder uit hun ogen kijken dan Stefke mirakel >:( wat een drama sjoofies zijn dat :'(
-
Wel een interessant topic dit! (y)
-
Aankomende week hadden de trams weer moeten rijden. En eerlijkheid moet worden gezegd dat op het oog dit stationnetje af is.
Zo hadden we nog enig beschutting van glazen schermen tegen de wind en hekjes waarop je kon zitten ( zie eerdere foto) Nu staan er puntige hekjes zonder enige beschutting behalve de ""abri".
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040861_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040861_1.jpg)
En natuurlijk kindvriendelijk gemonteerd ( dit geloof je echt niet).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040855.jpg)
Ook de perrons zijn zeer goed gerenoveerd ( zijn nu al kapot)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040862.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040862.jpg)
Ook valt vanaf de vernieuwde oversteek onder de brug op dat er iets niet klopt. De kromming is niet alleen op de foto goed te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040859.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040859.jpg)
En voor onze IJsselsteinse forumgenoot. Het gaat echt iets langer duren ( en dan te bedenken dat ze het daar over 2 jaar gaan doen, 2x zo lang traject en een niet meer bestaande bru, succes alvast)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040864.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040864.jpg).
Volgende week eens een tochtje langs het hele gedeelte maken om te zien wat er daar nog moet gebeuren,
Groet René
-
Als ik in IJselstein zou wonen en errig graag in Utrech wil shoppen en vertier zoeken zou ik verhuizen naar b.v. Leerdam. Kan je gewoon met de trein naar je stadje gaan ;)
-
Dus er is niks geleerd van de ombouw van de Zoetermeer- en Hofpleinlijn door HTM en RET.
volgens de site http://www.vooru.nl/nieuws___acties/nieuws/nieuws.aspx?newsincat=310 (http://www.vooru.nl/nieuws___acties/nieuws/nieuws.aspx?newsincat=310)
rijden er bussen uit verschillende regio's.
-
Blijkbaar is er niets geleerd, je kan ook zeggen goedkoop is duurkoop. De uitloop is mede ontstaan omdat er scheuren zitten in de rails waar er gelast is.
Zoals eerder aangegeven rijden er nu ook bussen overal en nergens vandaan. Echter als de scholen gaan beginnen worden trams die om de 7-8 minuten reden vervangen door 1 standaard bus die om de 15 minuten gaat rijden ( in de vakantietijd werd je in ee gelede in de "spits"soms al doodgedrukt), oke op 3 lijnen die niet meer door naar Utrecht gaan. Die dan weer door een eindeloze stroom schoolfietsers moet om bij het busstation Nieuwegein te komen en er ook weer door heen moet als deze daar vandaan gaat.
Dus zet de ambulances maar vast klaar om fietsers af te voeren of om mensen uit de bus te krabben.
René
-
Wat zou er dan geleerd moeten zijn?
Zover ik begrijp, is dezelfde railsoort elders op de lijn probleemloos in gebruik.
Beproefd concept dus, veel meer voorzorgmaatregelen vallen er dan niet meer te nemen.
Huub
-
verhuizen naar b.v. Leerdam.
wedden dat je dat echt niet wil :)
Ach Rene, mocht de tram weer gaan rijden en ik wil naar Utrecht rij ik met de auto toch naar het transferium en pak daar pas de tram, scheelt me meer dan een half uur.
En nadat ik de sjoofs al een paar keer heb gevraad wanneer ze eindelijk hun rijbewijs gaan halen en leren een plekkie te zoeken waar ze een doorgaande weg wat minder versperren heb ik er geen last meer van
Ik mis die lieve Vrouwenstem ook niet meer dus eigenlijk kunnen ze de lijn IJsselstein wel slopen :)
Maar je vertelde dat volgend jaar de lijn IJsselstein aan de buurt is, maar die is toch een stuk jonger ??, of gaan ze maar renoveren tot Achterveld ?
-
Geen idee, stond hier in het plaatselijke krantje. De rest van het verhaal klopte ook redelijk. Op eerder genoemde link stond ook e.e.a.
René
-
Wat zou er dan geleerd moeten zijn?
Zover ik begrijp, is dezelfde railsoort elders op de lijn probleemloos in gebruik.
Beproefd concept dus, veel meer voorzorgmaatregelen vallen er dan niet meer te nemen.
Huub
Klopt. Op het 24-oktoberplein is deze constructie vorig jaar probleemloos in de vooraf afgesproken tijd aangelegd. Dus als het daar kan, waarom zou het elders dan per definitie niet kunnen.
Groetjes,
Emiel
-
Dat de rails niet goed gelast was is blijkbaar niet de enige reden dat 2 weken nadat alles klaar moest wezen er nog een boel moet gebeuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040882.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040882.jpg)
Er zijn stukken rails tussenuit gehaald om te "onderzoeken".
Ook ontbreekt er nog spoor zo het en der.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040892.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040892.jpg)
Zoals op station cityplaza.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040888.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040888.jpg)
Deze kan ook in de rubriek natuurgetrouwe modelbaan.
Plaats niet zo veel bovenleidingspalen in een bocht. Tussen de witte staan er iets minder zichtbaar nog even zo veel bruine palen.
Daar er de afgelopen week weinig leven te zien was op en naast de baan zal 1 oktober ook wel niet haalbaar zijn. Er ontbreekt nog wat spoor, bovenleiding en de palen moeten nog worden geschildert. Ook de andere perrons zijn nog niet af.
René
-
Ach Rene, mocht de tram weer gaan rijden en ik wil naar Utrecht rij ik met de auto toch naar het transferium en pak daar pas de tram, scheelt me meer dan een half uur.
Hij rijdt hoor ;)
-
mocht de tram weer vanaf IJsselstein rijden, dan zal ik alsnog gewoon met de auto naar het Transferium rijden......zucht.... 8)
-
Volgens het AD van vandaag gaat de tram voorlopig niet rijden en verwacht het BRU dat er in november gereden kan worden. Even voor de herinnering van BRU. Dat zouden ze op 20 augustus al doen ??? .
Volgens het plaatselijke krantje wordt er binnenkort onderzoek gedaan naar de scheuren bij de lassen in de rails. Gezien er de laatste weken bijna niets zichtbaar wordt gedaan zou dat wel eens kunnen kloppen. Lijkt mij ook logisch, weken niet veel doen, dan onderzoeken, weer wachten en dan nieuwe rails bestellen.
Ondertussen is de BRU ook begonnen aan een hogesnelheidsbusbaan die in 2014 klaar moet zijn tussen Houten en Maarssen, als mede officieel aan de aanleg van de tram richting het UMC Utrecht / de uithof die aan moet sluiten op de huidige lijn. Zullen ze er dan achter komen dat de deuren van die stadstram niet open kunnen bij de huidige hoge perrons?
Dus als de rails niet sneller roesten dan verwacht nog dit jaar weer tramverkeer ;D
Groet René
-
Er stond vorige week een machine bij Nieuwegein zuid op de rails met veel lampen er op, 't was nog donker maar volgens mij was deze de rails aan het vastleggen of de bedding in orde aan het maken... zou toch onderhand wel klaar moeten zijn..
-
Ondertussen is de BRU ook begonnen aan een hogesnelheidsbusbaan die in 2014 klaar moet zijn tussen Houten en Maarssen, als mede .....
Hogesnelheidsbusbaan of Hoogwaardig Openbaar Vervoer-baan? Die laatste ligt er namelijk voor de lijn CS -Vleuten en de snelheid dààrop is voor 70% van het traject 30km/h.....
..... officieel aan de aanleg van de tram richting het UMC Utrecht / de uithof die aan moet sluiten op de huidige lijn.
Waaruit bestaat dat officiele? Borrel voor bestuurderen?
Groet,
Huibert
-
[off topic]
Hoge snelheid .... 30 km/u ???
Dat geeft de automobilist moed 8)
[/on topic]
het wordt steeds gekker.....
Allie
-
Neenee, goed lezen hè, da's hoogwààrdig, niet hogesnelheid...... ;)
-
14 baans A27, da's hoogwaardig... ;D
Maar ja daarmee ben je id niet in het centrum :-X
Allie
-
@ DE2
Het officiele was het leggen van een meter of 2 spoor in het gras op de plek waar deze moet komen.
En op het bord staat echt hogesnelheidbusbaan. Kan het alleen niet op de foto zetten omdat het bord een dag later al omver lag ( iets van scheuren in de staanders of zoiets ;) )
René
-
Hoogwaardig is wat mij betreft dat er kan worden doorgereden zonder al te veel last van die suffe auto's die 's morgens en 's middags gezellig klem staan. ;D Dat is veel belangrijker dan 30, 40 of 50 km per uur.
En de aanleg van de tram is gelukkig al lang begonnen. Nog een paar jaar en dat is de term veevervoer hopelijk niet meer van toepassing op de verbinding met De Uithof.
-
Ha Henk, rij je wel s met de 28 naar Vleuten?
Ik ben trouwens bang dat de tram naar de uithof niks meer is dan hoogwaardig veevervoer.....
-
Voor mij niet. Als ik met die tram zou gaan, dan rij ik 's morgens naar het station en 's middags weer terug. Heel comfortabel tegen de veevervoerstromen in. (y)
Ik denk dat je het verschil voor passagiers onderschat tussen een altijd stampende bus en een tram die over rails rijdt, ook of misschien wel juist als mensen moeten staan. Het overstappunt Vaartse Rijn wordt ook een hele verbetering voor het transport naar De Uithof. Klagen is een tweede natuur in Utrecht, maar ik vind dat we hier goed bezig zijn met het railvervoer. Door Leidse Rijn komt ook nog wel, maar dan met een vertraging van een jaar of 25. Ik herinner me de eerste tekeningen van Leidse Rijn nog; de tram stond er al op. ;D
-
En die aansluiting naar Leidsche Rijn zou in de plannen zelfs lopen met een aftakking vanaf 5 Mei Plein en via de route waar nu de Prins Claus Brug ligt. Is er echter nooit van gekomen (plaatselijke bewoners begonnen gelijk te zeuren over waardevermindering van hun huizen als gevolg van die tram), al is dat denk ik niet onmogelijk dat alsnog te doen.
Dat het verder zou uitlopen, dacht ik van de week al. Toen moest ik voor wat operatief ongemak in het Antonius zijn. Ik kon toen de "vorderingen" van enige weken zien op Nieuwegein Centrum, namelijk: geen!
Groetjes,
Emiel
-
5 mei plein naar PC brug koopwoningen ?? dacht dat alleen de TV schotels daar gekocht waren :-\
In begin was er ook een lijn getekend vanaf de remise ergens met een lus door Galecop.
Het huis wat ik toen daar gekocht had 16 jaar geleden, lag naast een grasveldje waar geen huizen mochten komen, daar kwam de tram........ tis nog steeds een grasveldje. Gaat toppie zo, al een tijd geen overlast s'avonds van de tram, zelfs het Dealen is weg , dus wat mij betreft, opbreken die handel ;D
-
Er zijn daar een hoop koopflats, Marty.
Henk, ik zal niet bestrijden dat de tram comfortabeler is. Qua capaciteit blijf ik echter mijn twijfels houden in de zin van uurcapaciteit.
Van mij mag de tram (ik zou het geweldig vinden nog voor mijn pensioen op de tram te kunnen als wagenvoerder!), het maakt het ov-beeld een stuk rustiger, ook in de richting Overvecht.
-
Ben benieuwd of ze koppelbaar materieel aanschaffen.
Zoals de randstad rail wagens van de HTM
-
Eeeeh, dat hebben ze al.
-
Die trams gaan niet op de nieuwe lijn rijden, voorzover ik begrepen heb.
-
Geen idee, maar gekoppelde trams zijn voor Utrecht dus niet bijzonder en gezien de capaciteit die nodig is naar De Uithof en de vrijwel volledig vrije trambaan zijn gekoppelde trams op de nieuwe lijn niet zo'n rare veronderstelling.
-
Eens.
Ik heb begrepen.dat de sun-stellen vervangen worden met de bestelling van de uithofstellen. Overal dezelfde.trams dus.
-
Hoe heet zo'n ding met twee wielen ook alweer waarmee je tussen de files door kan? ::)
(meerdere antwoorden mogelijk)
In een tram/metro/lightrail kan je inderdaad veel comfortabeler staan dan in een bus. Zo'n tram heeft natuurlijk veel meer capaciteit dan een bus. Een tram is groter dan een bus, zelfs langer dan de dubbelgelede Utrechtse bussen en kan ook om de 3 minuten rijden. Mocht de capaciteit nog omhoog moeten kunnen er 2 trams gekoppeld worden, heb je in ene keer dubbele capaciteit. Met de bus kan dat niet, heb je in in één keer nog zo'n vehikel rijden dat files vormt. Over files gesproken, nog een pre voor de Uithof tram: Door alle bussen tussen de Bleekstraat en Galgenwaard staan er daar heel veel files, vooral om de Waterlinieweg op te komen. Als er trams rijden zal het autoverkeer op de huidige busroute ook een stuk soepeler gaan verlopen.
Of er een aansluiting van de BRU op de Uithof tram komt is denk ik nog niet besloten? Mij lijkt het weggegooid geld. Ik denk dat de meeste pasagiers in en uit willen stappen op het station, dus als iedereen er eerst uit moet en dan andere mensen weer erin wordt het dikke chaos. Kan je beter twee losse perrons hebben om de in en uitstappende mensen te scheiden. En die 2 mensen die van IJsselstein naar de Uithof willen stappen maar over net als nu. Scheiden van de twee trajecten heeft ook als voordeel dat je de frequentie op beide trajecten goed kan afstemmen op het aantal pasagiers.
-
5 mei plein naar PC brug koopwoningen ??
De lage huizen aan de Churchilllaan zijn koopwoningen. Die zouden de tram recht voor hun neus krijgen. Nu hebben ze asfalt voor hun neus, dus of ze daar beter mee af zijn...
Groetjes,
Emiel
-
Eeeeh, dat hebben ze al.
Ik bedoel de nieuwe trams natuurlijk en niet de oudjes.
-
Ik ben niet verbaasd, maar op de Connexxion site http://www.connexxion.nl/reizen-met-connexxion/14/geen-sneltram-maar-bus-tot-eind-september/2524 (http://www.connexxion.nl/reizen-met-connexxion/14/geen-sneltram-maar-bus-tot-eind-september/2524)
staat dat de werkzaamheden uitlopen.
Nu wordt er geen einddatum meer bij gezet.
Eric
-
Ze hadden het na de 2e verlenging over 5 november, Echter die datum zal niet gehaald worden omdat er sinds die zichtbaar niets is gedaan. Toch bleef de bru gegarandeerd gebruiken bij 5 november.
Echter vandaag in het AD / UN. De tram blijft nog maanden buiten gebruik omdat van de 18 lassen er weer 10 zijn gescheurd. Echter waar hebben ze die lassen gemaakt, niet op de baan want daar is nog steeds niets te zien ( geweest).
Ook blijken er ondernemers er last van te krijgen zoals de bloemist en de snackbar, die veel omzet missen volgens het stuk ik de krant.
Er moeten nieuwe rails worden besteld ( dat ze al gedaan zouden hebben) die wel te lassen zijn. Alleen waarom deze niet gelast kunnen worden staat er niet bij ( waaibomenstaal gekocht, beloofd veel voor de rechte stukken).
Volgens de site van connexxion kan je met vervangende lijnen vanaf 21 oktober, echter die rijden al een poosje. En om ervoor te zorgen dat de bestaande lijnen minder druk worden sluiten die beter aan op de tram in Utrecht ( als je dit in een theater neer zet valt het onder komedie). Als lijn 361 op het stuk van de lijn 160 ook eens passagiers mee gaat nemen ipv die te laten verkleumen in de regen en de wind zal het ook een vooruitgang zijn.
De consessie voor de komende jaren is weer, nadat de aanbesteding opnieuw moest, gevallen op Qbuzz. Komt mooi uit geen tram. Hoef je de naam niet aan te passen ;D.
René
-
Het begint toch wel een beetje vormen te krijgen in de zin van "de lokale blunder van de eeuw". Ik zou zeggen: leg het weer aan zoals het was (je weet wel, van die "normale" spoorstaven op dwarsliggers...) en laat die aannemer+leverancier van de Bart Smit-rails maar fijn erin zakken. Dit is gewoon te gek voor woorden!!!
Groetjes,
Emiel
-
Het is nu ook officieel, ze gaan 5-11 niet halen. iets wat elke reiziger al aan zag komen bij het bekend worden van die datum. Vanmorgen in het AD staat dat de BRU nog niet weet of de lassen nu wel goed zijn. Als dat zo is dan kan er een schema worden gemaakt waarop de trams gaan rijden. Dat laatste heet volgens mij een dienstregeling en daar rijden ze al vanaf 1983 mee. En voor het andere heb je vogens mij ook rails, rail bedding ( in dit geval zou het een betonbaan moeten worden, als iemand kan vertellen waarom) en bovenleiding nodig. Hiervan ontbreekt er nog het een en ander. Er vanuitgaand dat er ook nog wat proefritten moeten worden gehouden zal de eerdere opmerking in dezelfde krant dat het er na maanden weer trams gaan rijden dichter bij de waarheid liggen. Om het leed in de winter wat te verzachten komt er meer vervangend vervoer in de spits.
Als het nog even zo doorgaat het het stuk wat al wel klaar is onderhoud nodig nog voor er 1 reiziger over vervoerd is.
Gr. René
-
Gewoon een snelweg van maken, van die trambaan, parkeergarage onder het centrum van utrecht en hop, klaar.
;)
-
De kans dat dat gaat gebeuren ligt gelukkig ver onder het vriespunt ;D
-
Gisteren ook op teletekst van RTV Utrecht dat ze nu een beproefd procedé gaan gebruiken. ??? Hebben ze eerst iets nieuws geprobeerd bij de renovatie?
We leggen in dit land ook pas rails sinds 1839.
-
Ik denk dat ze het ijzer eerst gaan smelten voor ze er spoorstaven van gieten, denk je niet ook?
-
Gisteren ook op teletekst van RTV Utrecht dat ze nu een beproefd procedé gaan gebruiken. ??? Hebben ze eerst iets nieuws geprobeerd bij de renovatie?
Een bedenkelijke tekst. De spoorstaven die op het 24 oktoberplein zijn gelast, zijn wel goed gegaan op basis van een beproefd procedé.
Overigens heb ik wat insite information doorgekregen. De fout die mogelijk gemaakt is, is dat men voor het lassen de spoorstaafkoppen gehard werden door middel van heetstoken. Laat dat nou net een verbeterde mogelijkheid op scheurvorming geven na lassen...
Groetjes,
Emiel
-
De verhalen gaan dat de BRU zelf de spoorstaven heeft gekocht en die aan de aannemer ter beschikkig heeft gesteld, op die manier dacht de BRU goedkoper uit te zijn....
Ondertussen heeft half IJsselstein door dat de snelbussen 195/295 veel sneller in Utrecht zijn dan die zogenaamde sneltram, dat snel kun je gerust weglaten, het ding boemelt in ruim een half uur naar Utrecht en dat terwijl het traject maar ruim 12 kilometer is, gemiddelde snelheid is dus maar liefst 25 km/uur!
-
voor een snel tram zitten er behoorlijk wat haltes op de lijn en is ie dus ook niet echt snel nee
-
De spoorstaven waren inderdaad een directieleverantie. maar ik denk dat dat niet te maken heeft met goedkoper kunnen zijn dan de aannemer, maar wat wel de gedachte daar achter is weet ik ook niet.
Wat wel weer suf is, is dat de aannemer die het werk uitvoerde blijkbaar niet beschikt over de juiste spullen om de spoorstaven te lassen. Het schijnt dat een andere aannemer te hulp moet komen.......wat een soap :-\
-
Ik heb toevallig een las-actie kunnen bekijken omdat ik in de buurt was. Meer dan een standaard thermiet-las was het niet. Dat truukje beheerst elke spoorbouwer.
Groetjes,
Emiel
-
Het schijnt dat een andere aannemer te hulp moet komen.......wat een soap :-\
Deze tijd is het in het hele spoorwereldje heel druk i.v.m. alle aanpassingen voor de nieuwe dienstregeling welke in december ingaat. Ik weet uit ervaring dat lascapaciteit in deze periode een groot probleem is.
Andre
-
Volgens RTV Utrecht gaat de tram alweer ;) rijden en wel volgende week zaterdag 1-12. Vandaar dat er natuurlijk vorige week natuurlijk eindelijk eens bushokjes zijn geplaatst bij de tijdelijke haltes van de bussen. Het werk is al weer 2 weken bezig en het lijkt erg veel op een tenten kamp momenteel op de baan. Volgens het zelfde artikel wordt er donderdag en vrijdag proef gereden als er niets tussen komt. In de resterende dagen moet er alleen nog even beton worden gestort en de bovenleiding worden geplaatst.
Bijkomstig in het bericht is dat nu wel alle trams gerenoveerd zijn.
Onder het motto eerst zien dat geloven,
Groet René
-
De tram rijdt volgend jaar woensdag..
-
Alleen op woensdag?
-
Info vanaf http://www.pen.nl/artikel/sneltram-rijdt-op-1-december:
Indien zich geen onverwachte zaken voordoen en het testen van de baan goed verloopt dan rijdt de sneltram tussen Utrecht CS en Nieuwegein/IJsselstein op zaterdag 1 december 2012. Opdrachtgever Bestuur Regio Utrecht (BRU) en aannemer VolkerRail doen hun uiterste best om deze datum te halen. Inwoners van Nieuwegein en IJsselstein kunnen dan tijdens het Sinterklaasweekeinde weer met de tram reizen.
Anderhalve week geleden maakte BRU bekend dat er een oplossing was gevonden voor het probleem met het lassen van de spoorstaven. Nadat tijdens twee eerdere pogingen de lassen van de kopgeharde spoorstaven op onverklaarbare wijze waren gescheurd, heeft BRU een andere lasmethode laten toepassen. Deze methode blijkt wel te voldoen.
Donderdag 29 en vrijdag 30 november wordt de baan getest. Overdag en mogelijk ook ’s avonds en ’s nachts zullen lege trams over de baan rijden om te testen of de ritten probleemloos verlopen. De dienstregeling wordt zaterdag 1 december om 06.00 uur hervat. Met ingang van die datum komt er ook een einde aan het vervangend busvervoer. Vanaf zaterdag rijden de bussen weer volgens de reguliere dienstregeling. Ook komt die dag een einde aan de onlangs ingevoerde regeling voor scootmobiels.
-
Nadat tijdens twee eerdere pogingen de lassen van de kopgeharde spoorstaven op onverklaarbare wijze waren gescheurd, heeft BRU een andere lasmethode laten toepassen.
Ach, zo onverklaarbaar is het niet: gehard staal is gewoon bijna niet te lassen. Dat het tot twee keer toe fout is gegaan, duidt er op dat er buiten de aannemer om spoorstaven zijn ingekocht door de BRU, zonder dat de aannemer wist dat de koppen gehard waren. En die andere lasmethode zal dan wel zijn: dezelfde lasmethode, maar geen geharde spoorstaafkoppen. En dat zal ook niet door de BRU bepaald zijn (die hebben zoiezo geen verstand van zaken), maar door de aannemer.
Groetjes,
Emiel
-
In het AD van vandaag is de BRU er van overtuigd dat de tram zaterdag weer gaat rijden ;D dat ze in de krant aan geven dat het hele weekeinde de tram gratis rijdt (y). Als teminste bij de proefritten die morgen starten niet blijkt dat hier en daar de bovenleiding toch te laag hangt, het beton in de beruchte bocht toch nog niet droog is, de verkanting niet goed is, de verkeerslichten niet zijn aangesloten, de rails te dicht bij de haltes ligt, de wissels het niet meer doen of wat dan ook ;).
Groet René
-
Gistermiddag waren de mannen in elk geval aan het werk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto0938.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto0938.jpg)
-
Gistermiddag waren de mannen in elk geval aan het werk:
Dat "ding" reed zondag in IJsselstein. Aangezien de rails al sinds begin juli niet meer bereden zijn zal er wel wat onderhoud moeten plaatsvinden.
De BRU heeft als goedmakertje het hele weekend gratis reizen aangeboden. Beetje mager gebaar na 5 maanden geen tram, bovendien krijgt de grootste groep reizigers die last hadden, namelijk de doordeweekse reizigers, helemaal geen compensatie.
-
Sinds afgelopen zaterdag rijden ze weer. We zullen onderstaande missen. Verkeersregelaars die zorgen dat de bussen konden keren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050160.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050160.jpg)
Ook de pas enkele dagen geleden geplaatste bushokjes kunnen weer weg.
Volgens het AD van vandaag hebben ook de winkeliers het weer een stukje drukker en heeft volker rail 3 ton extra gekregen om het af te krijgen. De winkeliers krigen niets aan vergoeding volgens het artikel. De BRU heeft er alles aan gedaan om klanten daar heen te krijgen dmv extra vervoer en bloembakken ;D ;D ;D .
Zijn we dan nu klaar met de grappen en grollen van de BRU.
Ah wel nee, in de folder van de nieuwe dienstregeling staat dat er ritten minder worden gereden ivm de bezuinigingen. Hierbij staat dat de sneltram naar Nieuwegein zuid extra ritten rijd naar stadcentrum ( hoewel deze bij de dienstregekling niet te vinden zijn) . En juist deze wissels om van stadcentrum een eindpunt te maken zijn er dus na de renovatie niet meer. Ik verheug me al op het bandje met de halte afroep van die ritten.
"Nieuwegein stadscentrum eindpunt van deze tram. De reizigers naar Nieuwegein zuid moeten hier overstappen op de volgende tram naar Nieuwegein zuid welke over ongeveer 20 minuten vertrekt. Door de bezuinigingen gaat deze tram leeg verder naar Nieuwegein zuid, veel plezier in de kou en de regen" ;D
Groet René
-
BRU is goed bezig (not).
-
En het is weer zover:
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/904132/weer-tramproblemen-in-nieuwegein
Nu brand geweest in een onderstation bij Doorslag.
Renew je krijgt waar je om vraagt :P :'(
-
ProRail wordt gemist...
-
"Nieuwegein stadscentrum eindpunt van deze tram. De reizigers naar Nieuwegein zuid moeten hier overstappen op de volgende tram naar Nieuwegein zuid welke over ongeveer 20 minuten vertrekt. Door de bezuinigingen gaat deze tram leeg verder naar Nieuwegein zuid, veel plezier in de kou en de regen" ;D
Groet René
Je zou ook gewoon kunnen kopmaken op de halte St. Antonius. Daar zit een heel mooi kopspoor links. En vandaar kun je zodanig vertrekken dat je weer op het juiste tijdstip weer in Nieuwegein Centrum bent.
Groetjes,
Emiel
-
Je zou ook gewoon kunnen kopmaken op de halte St. Antonius. Daar zit een heel mooi kopspoor links. En vandaar kun je zodanig vertrekken dat je weer op het juiste tijdstip weer in Nieuwegein Centrum bent.
Of je neemt de auto...ze probeerden gisteren een man of 100 in één bus te prakken naast een ernstig donkere tram... ging 'm niet worden
-
Is dit een brandje met voor bedachte raden zodat ze toch tot Nieuwegein centrum kunnen rijden ;) Soms een paar maanden ook daar geen onderhoud aan gedaan?
100 mensen in 1 bus is de afgelopen maanden gebleken dat het makkelijk gaat. Hoe je eruit komt bij de halte die je wilt is een andere vraag.
Ofwel de tram heeft wel geteld 5 dagen gereden om het traject. ::)
Groet René
-
T begin is er,welk begin van wat laat ik even in t midden ;D
-
oja, lijn 160 rijd ook weer ( bus lijn) echter zonder de verkeersregelaars, en de bushokjes want die waren gisteren ineens weg.
René
-
Vanavond heeft het tramverkeer op een veel groter deel van de lijn stil gelegen wegens problemen met de stroomvoorziening. Mogelijk overbelasting na het uitvallen van een onderstation afgelopen donderdag. Het schijnt weer te rijden, afgezien van de problemen in Nieuwegein.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/904523/stroomstoring-hindert-trams-nieuwegein-en-ijsselstein (http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/904523/stroomstoring-hindert-trams-nieuwegein-en-ijsselstein)
-
sinds afgelopen zondag is er weer eens geen tramverkeer voor enkele weken. Nadat eerst in Nieuwegein de baan is gerenoveerd en vorig jaar in Utrecht is nu het tussen stuk tussen genoemde plaatsen en de remise aan de beurt. Wederom vervangend vervoer met de bus. En zou dat nu na 2 keer en enkele maanden ervaring nu wel goed zijn. O wel nee, het is de BRU weer. Dus tramhaltes zonder vervangende bushaltes ( zoals batau noord, de vervangende bushaltes zouden de verkeerslichten zijn volgens een briefje op de haltes. Dus als je geluk hebt staat die op rood en zou je kunnen instappen als er tenminste een bus komt. Ook hebben ze net als vorige keren de doorgaande buslijnen geknipt tot Utrecht.
Kort gezegd, wie de vorige keren met de tram is blijven gaan zal nu ook wel afhaken en gewoon met een auto gaan.
Groet René
-
Maar ik kan weer heerlijk op het balkon zitten zonder die irritante stem van dat computerwijf met haar slechte poolse accent imitatie "..... niet....meer....instappen...... :)
Kan weer rustig de wijk uitrijden zonder een overweg met Surinaamse slagbomen. en het is opvallend rustig met auto's met louche types erin die op de tram wachten, maar niet instappen 8)
Kortom, mag van mij weer heel lang duren, met de auto ga is sowieso wel ;D
Maar ik vroeg me van de week inderdaad af waarom ze het 2 jaar geleden in de zomer niet in 1 keer hebben aangepakt, lijkt me goedkoper ook
-
Maar ik vroeg me van de week inderdaad af waarom ze het 2 jaar geleden in de zomer niet in 1 keer hebben aangepakt, lijkt me goedkoper ook
Het was ook de bedoeling de totale spoorvernieuwing in twee delen op te splitsen. Omdat de eerste spoorvernieuwing indertijd van zomervakantie tot en met december heeft geduurd in plaats van zes weken, heeft men vanuit risico-overweging de tweede spoorvernieuwing in twee stukken opgedeeld. Dit omdat dit jaar ook de beveiliging rondom de wisselstraat van de remise wordt vernieuwd. Dus daarom kom je nu in totaal aan drie spoorvernieuwingen.
Groet,
Robert
-
ha, duidelijk,
dat was toen toch omdat de spoorstaven niet goed waren ??
-
Ze kunnen in een dagje tijd aardig wat slopen! Op weg naar m'n werk, dinsdagochtend 22 juli:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/remise_dinsdag_22_juli.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/remise_dinsdag_22_juli.png)
En een dagje later, vanochtend, zelfde plek, 23 juli:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/remise_woensdag_23_juli.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/remise_woensdag_23_juli.png)
Alle rails weg :)
Reinout
-
Niks nieuws terug geplaatst ??? :o
Zal lastig wrden om daar een drgl te onderhouden zo ;D
-
Inchecken en uitchecken op alle perrons is ook niet meer mogelijk sinds maandagmorgen.
Dit omdat bijna alle paaltjes buiten dienst staan.
(Bron ikzelf, heb ze zelf op afstand uitgezet).
-
Kan je de transacties van die paaltjes van mijn kaart ook op afstand blokkeren? ;D
Je weet mijn naam en waar mijn huis staat dus welke kaart het is moet te vinden zijn. ;)
Groet René
-
Welke aannemer is hier eigenlijk aan het werk??
-
Bam rail
zie;
http://nieuwsbrief.mayor-it.nl/t/ViewEmail/r/ECF848B3501BCC562540EF23F30FEDED
groet René
-
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1204909/tests-voor-uithoflijn-in-nieuwegein.html
Martijn
-
Was vandaag toevallig in de buurt van het Transferium. Er werd daar best hard gewerkt. Even een paart plaatjes met mijn Iphone gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3958_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3958_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3957_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3957_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3966_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3966_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3967_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3967_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3970_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3970_1.jpg)
-
Bij Nieuwegein zuid zie ik inmiddels wat testritten voorbij komen, althans op het eerste stukje vanaf de eindhalte.
-
Dit zijn testritten om te beproeven of de nieuwe uithof tramlijn geen verstoringen gaat veroorzaken aan de apparatuur van het AZU / UMC. Dit wordt gedaan op het genoemde stuk in Nieuwegein zuid. Hier komen extra test ritten voor.
Tevens verzekerd het BRU dat de baan die gerenoveerd wordt op tijd af is, we zullen het mee maken.
Groet René
-
Toch vind ik deze testritten wel typisch. Ruim 31 jaar rijdt de tram al langs ziekenhuis St. Antonius in Nieuwegein en in Utrecht zowat 30 jaar langs het inmiddels naar Leidsche Rijn verhuisde ziekenhuis Ouderijn. Daar zijn voor zover ik weet nooit uitgebreide proefritten voor geweest. En als de nieuwe Uithof-lijn nou op wisselstroombedrijf zou gaan rijden, kan ik me daar dan wel wat bij voorstellen. Maar dat gaat niet gebeuren, het blijft gewoon het huidige systeem van 750 V gelijkspanning.
Groetjes,
Emiel
-
Het schijnt te maken te hebben met de geringere afstand tot de locaties op de Uithof, en het zou me niet verbazen als de normen voor aanleg langs een medische post de afgelopen 30 jaar strenger zijn geworden. Het gaat daar tenslotte om de aanleg van een nieuw stuk.
-
Als de testritten goed verlopen, zou het zondag weer moeten rijden begrijp ik.
-
vanmiddag zowaar weer een rijdende tram langs batau. Zou het dan echt gaan lukken ?
Groet René
-
Als de testritten goed verlopen, zou het zondag weer moeten rijden begrijp ik.
jippie :-\
-
Ondertussen rijden de trams weer, en zo mogen maar max 40 bij het nieuw geplaatste spoor. Dit heeft te maken met het feit dat de afstand van de wielen van de tram niet goed zijn en deze moeten worden geslepen. Ja je blijft lachen met de bru. Na 32 jaar komen ze erachter dat de wielen niet goed zijn voor het spoor. Nadat deze zullen zijn geslepen zullen de trams wel door het spoor wat de afgelopen jaren zijn opgeknapt zakken. ;D
Groet René
-
Ja, het is elke keer weer wat. De ene keer bestelt het BRU zelf wel even spoorstaven (met geharde koppen, zodat lassen niet meer ging), nu blijkt de spoorwijdte weer niet goed te zijn. Overigens lijkt het me beter de spoorstaven wat bij te slijpen dan de tramwielen. De tramwielen wijken namelijk niet af, maar de spoorwijdte. Ik vrees namelijk dat als ze de tramwielen gaan aanpassen, er buiten de zojuist vernieuwde spoorgedeelten, de vetergang weer ernstig gaat toenemen.
Groetjes,
Emiel
-
"Spoorstaven met geharde koppen zodat lassen niet meer ging": is er ergens wat info beschikbaar over wat er nu toendertijd mis was? Het klonk allemaal klungelig, dat weet ik wel. (Toendertijd las ik dit forum nog niet dus ik kan info gemist hebben). Zelf kom ik niet verder dan "er was iets mis met de spoorstaven of het laswerk o.i.d.".
Reinout (uit Nieuwegein, vandaar)
-
Even aanvulling: ik heb zonet alle pagina's van dit onderwerp doorgelezen en heb daar inderdaad de opmerking over de spoorstaafkoppen en de lassen teruggevonden, maar elders nog niet.
Reinout
-
Ik heb dit uit een "niet-online"-bron. Voor zover ik weet is er nergens iets gepubliceerd over de daadwerkelijke oorzaak van het scheuren van de lassen in de spoorstaven. Anderzijds is er met enige kennis van zaken en aan de hand van de omstandigheden de conclusie "er zijn spoorstaven met geharde koppen geleverd" ook wel te trekken.
Dit zijn de feiten:
- er waren problemen met het lassen en er traden scheuren op in het laswerk aan de door het BRU bestelde spoorstaven
- het lassen van gehard staal is bijna niet te doen en geeft bovendien een verhoogde kans op scheuren
- de aanmener bestelde vervolgens zelf spoorstaven en toen ging het lassen wel goed.
Het leverde alleen wel 4 maanden extra buitendienststelling op, maar een kniesoor die daar op let...
Groetjes,
Emiel
-
Ondertussen rijden de trams weer, en zo mogen maar max 40 bij het nieuw geplaatste spoor.
René, vorige week was het zelfs zo dat de trams moesten stoppen op de wisselstraat bij de remise.
Jeroen
-
- de aanmener bestelde vervolgens zelf spoorstaven en toen ging het lassen wel goed.
Er zijn geen nieuwe spoorstaven besteld. De lasmethode is gewijzigd. Eerst zijn thermietlassen en stuiklassen getest. Uiteindelijk is men gaan bekistlassen.
Groet,
Robert