BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Fedor op 18 May 2012, 08:25:17

Titel: Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 18 May 2012, 08:25:17
Ik ben aan het nadenken over een project waarbij ik een aantal Afrikaanse scenes wil uitbeelden onder de titel van 'van Kaap naar Caïro'.

In Afrika wordt het meest op meter- en kaapspoor gereden dus ik wil de plannen uitvoeren in H0m. Maar welke rails leent zich daar het beste voor? Ik weet dat Peco, Bemo en Tillig H0m-programma's hebben. Maar wat zijn per merk de voor en nadelen?

En TT is toch ook 12 millimeter? Zou TT-rails een goede optie kunnen zijn voor H0m-spoor? Wat zijn goede TT-merken?

Wat zou kostentechnisch de beste keus zijn?

Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Peter Korsten op 18 May 2012, 10:06:43
En TT is toch ook 12 millimeter? Zou TT-rails een goede optie kunnen zijn voor H0m-spoor? Wat zijn goede TT-merken?

Nou ben ik niet op de hoogte welke verschillen er zijn met railhoogte tussen H0m en TT, en of dit problemen zou opleveren met je flenzen, maar TT-rails gebruiken om H0m uit te beelden is eigenlijk net zoiets als volwassen TT-Preisertjes gebruiken om kinderen in H0 uit te beelden: de verhoudingen kloppen niet.

Voor een schaduwstation zou het een alternatief kunnen zijn, met het al eerder genoemde voorbehoud wat betreft railhoogte en dergelijke.

Overigens is Afrika een vrij fors continent, dus om dat in model uit te beelden: wel, ambitieus is het zonder meer.

- Peter
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 18 May 2012, 11:24:26
Het is ook niet mijn intentie heel Afrika uit te beelden maar fragmenten van Afrika. Het worden modulen die achter elkaar kunnen worden geschakeld maar elk een heel ander onderwerp kunnen hebben.

Ik denk bijvoorbeeld aan scenes als:
- Het station van Asmara
- De haven van Mombasa, Masawa of Dar Es Salaam
- De brug over de Zambesi bij Victoria Falls
- De brug over de Kaaimanrivier in Zuid Afrika
- Een stuk spoor langs de Nijl (daar ligt overigens Normaal Spoor maar ik ga daar smokkelen)
- Een mijn-aansluiting in Natal
- Een stedelijk station in Kaapstad of Durban

Ik ben geen 1op1-modelbouwer, het gaat mij om de Afrikaanse sferen.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Jeronimos op 18 May 2012, 12:08:54

- Een stuk spoor langs de Nijl (daar ligt overigens Normaal Spoor maar ik ga daar smokkelen)


Om een beetje sfeer op te snuiven zou je nog even kunnen kijken naar Rail Away. Gisteravond ging het over Egypte, van Alexandrië over Cairo naar Aswan. Lange passagierstreinen.

Met Peter, hoe natuurgetrouw wil je het hebben. Denk aan dwarsliggerdikte, soort, afstand tussen dwarsliggers, enz. Komt TT rails (of h0m) daar dan in de buurt, of maakt jouw dat niet uit?

Ga je rijden met materieel dat rijdt op het stuk dat je uitbeeldt of maak je een soort van universele lok voor Afrika? :D ;D
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 18 May 2012, 12:42:04
Ik ga proberen smalspoor-locs te kopen - of te maken - naar het voorbeeld van de verschillende landen maar het wordt één baan en ik ben niet zo puristisch dat ik er moeite mee heb als ze in de verkeerde omgeving rijden. Overigens rijden er in veel Afrikaanse landen Mallets rond - niet allemaal hetzelfde type maar enige eenheid is er al wel.

Het verhaal achter het project is sowieso de denkbeeldige uitvoering van het project van Cecil Rhodes, die eind negentiende eeuw een visie had van een railverbinding tussen Kaapstad en Caïro. In mijn verhaal hebben de Afrikaanse staten en resterende kolonisatoren dat na WOII alsnog ter hand genomen en heeft er een unificatie van de spoorsystemen plaatsgevonden.


Ik ga Rail Away zeker kijken!

Maar goed: TT-rails is dus niet zo'n goed idee. Welke H0m merken verdienen aanbeveling? Zijn ze trouwens onderling te combineren?


Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: NS6400 op 18 May 2012, 13:10:19
Oeh leuk idee,  8) komen er ook garrats  (y)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 18 May 2012, 13:38:16
...meteen opgezocht wat dat precies is: maar lijkt me wel. Ze werden in Zuid Afrika en Zimbabwe gebruikt dus dat past er wel bij. Jij bent een liefhebber? Weet je dan wellicht welke fabrikant ze in H0m heeft?

Suggesties voor Afrikaanse diesels zijn ook welkom.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Chris80 op 18 May 2012, 13:43:52
Ik heb geen suggesties, maar wil wel even zeggen dat ik het een erg gaaf plan vind!

Groet,
Chris
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Martijn_ op 18 May 2012, 14:46:59
Kijk hier eens naar: http://users.powernet.co.uk/hamilton/model.html (http://users.powernet.co.uk/hamilton/model.html)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Hans Reints op 18 May 2012, 15:02:09
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9357.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9357.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5682_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5682_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9362_7_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9362_7_3.jpg)

Om je een beetje in de stemming te brengen. Kenia tussen Nairobi en Mombassa. Rails is Bemo
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Ronald Halma op 18 May 2012, 15:21:16
Van jou, Kras?
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Tjalling op 18 May 2012, 15:23:14
Of kijk eens hier, een Garrat in model op h0m:
http://www.djhmodelloco.co.uk/prodloco.asp?ProdID=3326

Voor normaalspoor en h0e vind ik Peco erg prettig werken. Hoe hun h0m programma is weet ik niet, geen ervaring mee.
Het materiaal van Tillig voor combinatie h0e en normaalspoor is ook erg mooi, meteen al gebruneerd, dus je hebt al vrij snel redelijk verouderde rails. Ook hier geldt weer: ik heb alleen ervaring met de spullen voor h0e, niet voor h0m!
Bemo heb ik een paar keer laten liggen wegens toch niet zo mooi, kwetsbaar.

Je zou ook eens wat rond kunnen neuzen in Houten, met goed zoeken is daar ook wel smalspoor te vinden.

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: sander1985 op 18 May 2012, 15:57:30

En die Garrat is er ook wat goedkoper als bouwset overigens.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Hans Reints op 18 May 2012, 16:08:17
Van jou, Kras?


Ja, is van mij
Ik ben jaren geleden met de vrouw op Safari in Kenia geweest (Maisa Mara, Mont Kenia, Samburo en met de trein van Nairobi naar Mombassa) en daar komt deze inspiratie vandaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9355_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9355_1.jpg)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 18 May 2012, 16:14:05
@Sobat Wauw! Is dat jouw werk?

Maar allen: ik wil graag weer even on topic - de vraag welke H0m-rails en waarom staat nog steeds open...
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Hans Reints op 18 May 2012, 16:17:27
Antwoord heb ik je gegeven bij een van de plaatjes. Bemo, en waarom? zie de plaatjes.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 18 May 2012, 16:24:42
@Sobat: de plaatjes laten zonder meer zien dat BEMO mooi is. Maar Is Tillig minder mooi? Waar zit dat 'm in?
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Hans Reints op 18 May 2012, 16:27:03
Weet ik niet. Bemo komt voor mij het beste over en dan koop ik dat!!!! Zo simpel is dat..
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Ronald Halma op 18 May 2012, 16:39:31
Fedor, volgens mij heeft Tjalling je een redelijk compleet antwoord gegeven.... Bemo is niet geweldig zegt hij, Peco en Tillig is hij wel content mee. Het feit dat 't Hoe of H0m is maakt voor de kwaliteit van het railprogramma dan niet uit.
Tillig is sierlijk en mooi, Peco is robuust. Jou keus! ;) Prijs van beide ligt op een zelfde niveau.

Btw; je kunt gerust TT rail nemen als het profiel aansluit bij de betere soorten. Die TT rail zou je kunnen gebruiken bij spoor wat helemaal in het zand ligt, in Afrika een veel voorkomend iets. Maar misschien beter een van voornoemde merken gebruiken.

@Kras; ziet er leuk uit! (y)

Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Tjalling op 18 May 2012, 16:49:49
Weet ik niet. Bemo komt voor mij het beste over en dan koop ik dat!!!! Zo simpel is dat..

En daarom het advies om eens op de beurs in Houten te gaan kijken, als je goed zoekt zul je alle genoemde merken wel tegen kunnen komen. Dan kun je zien waar je over praat.
Uiteindelijk gaat het er om dat jij gelukkig bent met je rails, niet wat de rest van de wereld mooi of prettig vind.

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 18 May 2012, 16:54:31
@Ronald: ik las het antwoord van Tjalling iets anders, die gaf aan dat Tillig een mooie oplossing biedt voor gecombineerd H0 en HOm spoor. Maar ik begrijp dat jij bevestigt dat Tillig esthetisch ook mooi materiaal is?

@Sobat: Je hebt helemaal gelijk!

Het probleem is alleen dat ik niet van modelspoorwinkels en beursen hou en omdat ik dus alleen online bestel kan ik het spul niet eerst even bekijken. Sterker nog: het is niet eens zo heel makkelijk om een modelspoorwinkel te vinden waar ze één van die merken hebben, laat staan dat ik ze alle drie onderling kan vergelijken. Dus ik moest even doorvragen.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Ronald Halma op 18 May 2012, 16:57:38
En daarom het advies om eens op de beurs in Houten te gaan kijken, als je goed zoekt zul je alle genoemde merken wel tegen kunnen komen. Dan kun je zien waar je over praat.

Juust ;) Peco bij 2 handelaren zeker, Tillig bij Maarten van der Burght (Eurotrein) en Bemo zo te lezen ook.

Wil je helemaal een mooie en degelijke vergelijking; koop van alle 3 merken een stuk flex oid. Dan weet je hoe het er uit ziet en hoe het rijdt :)

@Ronald: ik las het antwoord van Tjalling iets anders, die gaf aan dat Tillig een mooie oplossing biedt voor gecombineerd H0 en HOm spoor. Maar ik begrijp dat jij bevestigt dat Tillig esthetisch ook mooi materiaal is?


Ja, beide. Ziet er prima uit en bied mogelijkheden met gecombineerd spoor te rijden bv H0/H0e of H0/H0m.

Het probleem is alleen dat ik niet van modelspoorwinkels en beursen hou ...

Jammer, want Houten is daar wel de plek voor ;) En gezellig ook nog ;)

Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Jeronimos op 18 May 2012, 17:32:54
Ik lees in jouw plannen niets over de bloutrein ???
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Hans Reints op 18 May 2012, 17:41:58
Ik lees in jouw plannen niets over de bloutrein ???
Ik denk dat hij dan nog zo,n 400 jaar een krantewijk moet nemen om er alleen maar naar te mogen kijken ;D
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: vt175 op 18 May 2012, 17:57:19
Een erg leuk thema lijt me wel erg ambiteus. Enkel de Victory bridge neemt al enkele meters in beslag...

Voorbeeld info.

http://www.geoffs-trains.com/Museum/Museumhome.html (http://www.geoffs-trains.com/Museum/Museumhome.html)


zuid Afrikaanse webwinkel:

http://www.dreamtrains.co.za/ (http://www.dreamtrains.co.za/)

maar dit is toch wel mijn favoriet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuidelijk_Afrika_03_09_2005_77.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuidelijk_Afrika_03_09_2005_77.jpg)

Mijn foto's nog een bekeken. Je ziet veel meterspoor met betonnen dwarsliggers
bv:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuidelijk_Afrika_04_09_2005_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuidelijk_Afrika_04_09_2005_02.jpg)

grt

Diederik



Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: vt175 op 18 May 2012, 18:24:40
Zuid Afrikaanse fabrikant van mooi rollend materiaal, om te watertanden de Class GMAM Garratt 4-8-2+2-8-4:
(http://www.precisionminiatures.co.za/1009_untitled_035.jpg)
http://www.precisionminiatures.co.za/ (http://www.precisionminiatures.co.za/)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 18 May 2012, 20:03:02
Zoals ik al zei: het gaat mij om de sfeer.

Overigens zijn de betonnen dwarsliggers vrij recent, mijn baan speelt zich af rond 1960.

De blauwe trein staat wel op mijn verlanglijstje maar ik heb 'm nog niet gevonden. Zijn er fabrikanten die 'm als set verkopen? Hij zou mooi in het verhaal passen.



Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: NS6400 op 18 May 2012, 20:05:17
...meteen opgezocht wat dat precies is: maar lijkt me wel. Ze werden in Zuid Afrika en Zimbabwe gebruikt dus dat past er wel bij. Jij bent een liefhebber? Weet je dan wellicht welke fabrikant ze in H0m heeft?

Suggesties voor Afrikaanse diesels zijn ook welkom.

Geen idee welke fabrikant ze heeft. Als ik in mijn lokomotievenencyclopedie zit te neuzen vind ik die dingen altijd erg indrukwekkend. Ik heb ooit een blauwe maandag overwogen om een zuid afrikaanse baan te beginnen nadat ik mijn nederlandse had opgebroken, maar ik had geen idee waar je materieel vandaan zou kunnen trekken. Is na een uurtje of twee weer overgevlogen. (net als rusland, marokko, india en noorwegen). Uiteindelijk ben ik neergestreken in de VS
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: vt175 op 18 May 2012, 20:58:17
Zoals ik al zei: het gaat mij om de sfeer.

De blauwe trein staat wel op mijn verlanglijstje maar ik heb 'm nog niet gevonden. Zijn er fabrikanten die 'm als set verkopen? Hij zou mooi in het verhaal passen.


Als je de webwinkel welke ik hier gepost, heb even bekijkt zie je de blue train:
http://www.dreamtrains.co.za/passenger-coaches/south-african-passenger-coaches/view-all-products.html (http://www.dreamtrains.co.za/passenger-coaches/south-african-passenger-coaches/view-all-products.html)
en
http://www.dreamtrains.co.za/locomotives/diesel-locomotives/view-all-products.html (http://www.dreamtrains.co.za/locomotives/diesel-locomotives/view-all-products.html)

of

http://www.modelrailroad.co.za/trains/sarm-sar-blue-train-collection-set-b.htm (http://www.modelrailroad.co.za/trains/sarm-sar-blue-train-collection-set-b.htm)

gewoon even zoeken.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Duizendpoot op 18 May 2012, 21:16:06
Vorig jaar ben ik in Cape Town wezen zoeken naar een Blue Train in H0, wel gevonden maar alleen in H0. Wel een paar foto's gemaakt van de 'echte Blue Train' ik zal morgen zoeken en ze op BNLS zetten. En het eindstation van Cape Town maken, Fedor het zijn kilometers en geen mooi station. Wat denk je van Matjesfontijn, een leuk station met een prachtig hotel (Lord Minor)

Hans
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Floris Dilz op 18 May 2012, 23:18:06
model loco heeft wat zuid-afrikaanse locs, er is daar een vreemd compromis gaande van modellen die net wat te groot zijn (1:80 meen ik) op te breed spoor (gewoon 16,5mm)
http://www.djhmodelloco.co.uk/ho-gauge.asp?Country=Rest%20of%20World
Er is ook wel wat zuid-afrikaans materieel gemaakt door lima, ik men dat dat dezelfde schaal is, google maar es.
Mocht je daar geen trek in hebben omdat het niet klopt en je ziet meer in zelfbouw dan kun je natuurlijk in plaats van het spoor smaller de trein groter maken, dan kom je op schaal S (1:64) uit, dat gebruik ik voor mn indonesische meuk op kaapspoor. (dat is dan gewoon 16,5mm)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19165.0.html
als je gewoon H0 wilt aanhouden op 16,5mm-spoor kun je wat diesels betreft wellicht ook terecht bij frateschi, das zuid-amerikaans en die hebben een stel diesels die destijds vrij veel naar ontwikkelingslanden gingen en het zou me niet verbazen als er dus ook voor afrika bruikbaar spul bij zit, maar dat weet ik zo niet, heb niet zo'n verstand van dat dieselspul. Twee locs die frateschi maakt rijden in elk geval ook in indonesie, om maar even aan te geven dat het redelijk wereldwijd te gebruiken spul is.
http://www.frateschi.com.br/site/index_eng.php?page=home_eng

Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 19 May 2012, 05:55:19
@Floris: Het gaat mij niet om letterlijk nabouwen maar om de sfeer, de sfeer van kaapstad is wat mij betreft Waterfront, hollandse geveltjes, kasteel Goede Hoop in een mix met een Amerikaans-aandoende moderne stad. (wel jaren 50/60)

@Floris: Ik vind sowieso je Indische loc geweldig - en ik zou zeer benieuwd zijn naar een indische baan, bouw je die ook? Zelfbouw is mijn ideaal - zeker gezien de prijzen van H0m-materieel. Maar hoe kom je aan de maten voor je materieel? Moet ik met een meetlint op reis of is er op Internet genoeg te vinden?

Schaal Sm heb ik ook overwogen - is nog steeds een optie. Ik zou dan mijn Marklinrails kunnen gebruiken, dat is kostentechnisch wel interessant, maar de boel wordt wel een stuk groter. S-spul zoals figuren en auto's is ook wat lastiger te verkrijgen. Wat wel weer leuk is, is dat de Afrikaanse-seinen op Amerikaanse seinen lijken, die in S wel goed verkrijgbaar zijn.

Het valt trouwens sowieso niet mee om Afrikaanse preisertjes te vinden. Een Afrikaan - en die verschillen onderling ook nogal - is niet zomaar een bruine Europeaan, en zelfs niet eens hetzelfde als een afro-amerikaan.

Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Spoors op 19 May 2012, 10:36:33
Je kan natuurlijk ook in 009 wat doen... goede nabootsing van 60 cm spoor en rijdt gewoon op 9 mm. SAR maakte er ook gebruik van en het kwam ook veel voor in de andere Afrikaanse landen, waaronder zowel voormalige Franse als Engelse koloniën.

(http://www.backwoodsminiatures.com/xngg16.jpg)

Bovenstaand model van een SAR Garratt is een 009 kit van Backwoods Miniatures. Ook werd er veel met materieel uit WWI gereden en deze stoomlocomotieven zijn zowat allemaal als kit in 009 verkrijgbaar.

Ook is dan de 9 mm rails van Peco te gebruiken, wat beter uitkomt in 009 (1:76) dan in H0. Bijkomend voordeel is dat er in 1:72 voldoende Afrikaanse figuurtjes te koop zijn... zeker meer dan in H0. Al moet je het geen probleem vinden om ze zelf te beschilderen.

Onderstaand een mooi voorbeeld in 1:72:

(http://www.diorama-dreamland.at/gal/banana/DSCN3352.jpg)

Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 20 May 2012, 06:49:08
OO9 is inderdaad ook een heel goed idee. Ik ben altijd erg onder de indruk van banen in die schaal. Ik zag sowieso dat de locjes heel wat betaalbaarder zijn dan de H0m locjes.

Die afrikaanse figuurtjes heb ik echter nog niet gevonden, ik zie vooral veel militairtjes.

Overigens: ik richt me niet zozeer op Zuidafrika. Mijn primaire inspiratie is het station met werkplaats van Asmara. Daar ligt eigenlijk 950mm spoor maar 2ft spoor biedt meer mogelijkheden voor kleinschalige en toch geloofwaardige emplacementen.

Wat ik trouwens zeker wil bouwen is zo'n italiaanse Fiat railbus die ze in Eritrea gebruiken.

Ik heb nu alleen mijn mobiel voorhanden, ik zal komende week wat foto's plaatsen.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Jeronimos op 20 May 2012, 10:42:48

Overigens: ik richt me niet zozeer op Zuidafrika. Mijn primaire inspiratie is het station met werkplaats van Asmara. Daar ligt eigenlijk 950mm spoor maar 2ft spoor biedt meer mogelijkheden voor kleinschalige en toch geloofwaardige emplacementen.


De Railhobby heeft over een aantal nummers verspreid wat geschreven over Eritrea. Dat wist je?

Wat ik trouwens zeker wil bouwen is zo'n italiaanse Fiat railbus die ze in Eritrea gebruiken.


De Litorrina

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/640px_Litorrina_railcar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/640px_Litorrina_railcar.jpg)

(van http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/36/Litorrina_railcar.JPG/640px-Litorrina_railcar.JPG)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: NS6400 op 20 May 2012, 10:58:05
Op dit forum bied iemand een boek Stoom in Afrika aan. Misschien heb je daar iets aan?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42408.msg702586.html#msg702586 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42408.msg702586.html#msg702586)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Floris Dilz op 20 May 2012, 11:00:36
voor allerlei vaag stoomgebeuren kun je ook hier es rondpeuren. http://www.internationalsteam.co.uk/internat.htm
Maarre, zo'n litorrina is nog best een lastig ding om te maken, alles is rond enzo... zou ik niet meteen als eerste project nemen.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 20 May 2012, 13:42:54
Dat is 'm inderdaad. Maar het emplacement van Asmara is ook heel leuk, met die schattige draaischijf en die werkplaats.

Ik heb meteen even naar de prijs gevraagd van dat boek.

Vraagje aan de OO9 rijders: ik lees wat verontrustende berichten over de rij-eigenschappen. Wat is jullie beleving?

En voor de baanplanning: in het echt wordt smalspoor ook voor behoorlijk steile trajecten gebruikt maar ik begrijp dat met name de OO9 lokjes dat niet zo goed aan kunnen. Wie heeft er goede resultaten met 5%+ stijgingen?
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: en_voyage op 20 May 2012, 14:43:42
Eerder hebben er op dit forum ook wat links naar filmpjes van Amerikaanse diesels in Mauretanië gestaan. Wat zoeken op Youtube leverde dit (http://youtu.be/BIeWnS4FTA0) filmpje op van wat verbouwde SD's voor een ertstrein. Aan het begin van het filmpje komt er zelfs nog een troep kamelen voorbij.

Misschien valt het niet helemaal te plaatsen tussen de Kaap en Caïro, maar het levert wel veel sfeer op. En makkelijk te maken: koop een paar oude SD-40's of GP-38's via eBay (bijvoorbeeld Athearn Blue Box) en sla aan het verbouwen. De ertswagens zullen vast wel uit één of ander oud wagentje van Lima te maken zijn en de kamelen zijn volgens mij bij Preiser verkrijgbaar. Zelf zou ik de spoorbreedte wel gewoon op 16,5 mm laten, maar wat let je om de boel om te sporen?

Met andere woorden: als je een Afrikaanse baan wilt maken bestaande uit diverse secties die een deel van het continent uitbeelden, dan zou dit één van de makkelijker secties kunnen zijn.

Groeten en succes, Geoffrey
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Jeronimos op 20 May 2012, 15:38:51
Nou Geoffrey zo'n SD is natuurlijk niets in vergelijking met wat er al rondreed.

Die contrapties op het dak doen het natuurlijk, hè? Zijn installaties nodig voor het rijden in de woestijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/640px_SNIM_Alsthom_CC05_1994_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/640px_SNIM_Alsthom_CC05_1994_02.jpg)

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/MIFERMA_Class_CC_01-21

Zo'n loc staat ook op de voorkant van het boek "De wereld rond per trein" door Thierry Nicolas (Uitg Artis ISBN9056572482) die een (1) rijtuig trekt.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 22 May 2012, 06:38:36
Zoals beloofd wat plaatjes die mij inspireren, het is allemaal op en rond het station van Asmara:

(http://ngongo-b.net/img/spoor/eritrea11001.jpg)

(http://ngongo-b.net/img/spoor/eritrea11002.jpg)

(http://ngongo-b.net/img/spoor/Eritrea7A2301.jpg)

(http://ngongo-b.net/img/spoor/asmara-depot.jpg)

(http://ngongo-b.net/img/spoor/asmara-engine-house.jpg)

(http://ngongo-b.net/img/spoor/asmara-turntable.jpg)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 22 May 2012, 06:52:16
Overigens blijven in mijn onderzoek naar OO9 nog vragen open staan, bijvoorbeeld welke rails te gebruiken? Peco heeft een bescheiden programma waar kruiswissels bijvoorbeeld in ontbreken. En hoe staat het met de rijervaringen?

Aan de andere kant: is er in H0m alleen maar zwitsers materieel te vinden?

Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Peter Korsten op 22 May 2012, 08:34:20
Laatst was ik nog eens op H0m aan het zoeken (de Malta Railway reed ook op meterspoor) en kwam daarbij Australisch spul tegen. Maar het houdt inderdaad niet over.

Ook kun je wel trammetjes in H0m krijgen, maar daar zul je ook niet zo heel veel mee opschieten.

- Peter
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: en_voyage op 22 May 2012, 10:16:16
Het zal qua materieel waarschijnlijk vooral veel zelfbouw worden, vergelijkbaar met het indo-spul van Floris. Die locjes op de foto's van Asmara zien er trouwens verdacht Italiaans en Zwitsers uit, dus wellicht kun je met een Zwitsers model een eind komen?

Leuk hoor, zit veel sfeer in die plaatjes. Ik vind het alleen niet uitgesproken Afrikaans (zonder in alle clichés te willen vervallen), op de onderste foto na.

@ J J H S: leuk ding! Interessant om zoiets eens na te bouwen op basis van wat oud Jouef-spul. Want dit machientje komt toch uit de stallen van Alsthom? Het ding heeft net zo'n doosvorm als de CC7100, wat misschien een aardige basis voor scratchbuilding kan zijn.

@ Peter: Australisch spul in H0m? Interessant! Waar had je dat gezien?

Groeten, Geoffrey
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Eelco Storm op 22 May 2012, 10:40:42
Het zal qua materieel waarschijnlijk vooral veel zelfbouw worden, vergelijkbaar met het indo-spul van Floris. Die locjes op de foto's van Asmara zien er trouwens verdacht Italiaans en Zwitsers uit, dus wellicht kun je met een Zwitsers model een eind komen?

Leuk hoor, zit veel sfeer in die plaatjes. Ik vind het alleen niet uitgesproken Afrikaans (zonder in alle clichés te willen vervallen), op de onderste foto na.

Dat het er niet uitgesproken Afrikaans uitziet en wel verdacht Italiaans of Zwitsers, heeft natuurlijk een historische reden...  ;)

Leuk thema trouwens, de fameuze Britse noord-zuid as door Afrika die tot een conflict (Fashoda) leidde met de Fransen die een west-oost as wilden...

Qua materieel zou je dus ook creatief leentjebuur kunnen spelen bij Beyer Peacock die aardig wat spul hebben geleverd aan de Britse kolonies in Afrika. Een leuk Duits vakwerkhuisje kan ook nog wel als je een zijlijntje naar Windhoek maakt..  ;D

Eelco
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: en_voyage op 22 May 2012, 11:46:28
@ Eelco: Ik bedoelde meer te zeggen dat er op de foto's weinig typisch Afrikaanse elementen te ontdekken zijn, zoals vegetatie, fauna e.d. En dan niet meteen denken aan leeuwen, giraffes en olifanten (vandaar mijn opmerkignen over de stereotypen), maar meer in termen van de bomen en struiken zoals die op de onderste foto te zien zijn. De eerste foto zou bij wijze van spreken ook ergens in Zuid-Europa kunnen zijn genomen omdat juist die typerende elementen ontbreken. Dat de Italianen hebben 'huisgehouden' in Eritrea en Ethiopië is voor velen wel bekend.  ;)

Wat betreft assen op de kaart van Afrika: niet alleen de Britten en Fransen hadden ambities, ook de Portugezen droomden eind 19e eeuw van een verbinding tussen hun kolonies Angola en Mozambique. Helaas lagen de Britten (Rhodes in het bijzonder) enigzins dwars, wat leidde tot oproer in Portugal zelf. Maar dat even terzijde.

Het voorgestelde thema (scènes van noordelijk naar zuidelijk Afrika) is wèl een leuk thema om de verschillen tussen de gebieden aan te geven: Eritrea met typisch Italiaanse treintjes, Kenia met Britse standaard smalspoordingen en Zuid-Afrika met haar eigen Garratt-locs... leuk hoor!

Over Duitse treintjes in Namibië (vroeger Duits Zuidwest-Afrika) gesproken: Onderstaande scène bij Okahandja moet toch redelijk makkelijk zijn na te bootsen met behulp van wat Faller bouwpakketjes en het Roco H0e-gamma?

(http://www.klausdierks.com/images/rail10.jpg)
Bron foto: www.klausdierks.com, interessante site over spoorwegen in Zuidwest-Afrika

Groeten, Geoffrey
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Eelco Storm op 22 May 2012, 12:01:51
@Geoffrey: duidelijk qua Afrika  (y)

Ja, interessant politiek speelveld was Afrika in de 19e eeuw en begin 20e eeuw. Ik volg je vorderingen en de informatie-aanwas met interesse!

Eelco
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Martin Welberg op 22 May 2012, 12:36:17
Blijf het een mooi thema vinden, kun je erg veel kanten mee op. Vooral als je de vooroorlogse tijd neemt, was heel Afrika gekoloniseerd dus erg veel europees materiaal ..
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Hans Reints op 22 May 2012, 13:09:45
Ja, interessant politiek speelveld was Afrika in de 19e eeuw en begin 20e eeuw. Eelco

Als ik hier op in mag haken.
De "Lunatic line" in Kenia is in de jaren 1896-1903 aangelegd door Britsche constructeurs die daarvoor meer dan 30.000 arbeiders gebruikten waarvan er bijna 2500 het leven lieten en 6000 permanent invaliden werden. Daar de Engelsen bang waren dat de Duitsers en Fransen eerder de Boven-Nijl zouden bereiken moest de lijn in moordend tempo aangelegd worden. Vanuit de havenstad Mombassa, die eigenlijk te ondiep was om grote schepen te ontvangen, er moest dan ook eerst een nieuwe haven aangelegd worden, werd een aanvang gemaakt met de aanleg van de meter- en enkelsporige lijn. vanuit de laaggelegen havenstad moest de lijn na 24 kilometer 170 meter stijgen. Direct hierna stonden de arbeiders al voor de eerste gruwelijke beproeving. Nog maar net de helling naar de hoogvlakte bedwongen, moest er de komende negen maanden geploeterd worden in de kurkdroge Tatu-woestijn. Na enkele muiterijen (die bloedig neergeslagen werden) en ander ongemak stuiten men op de Tsavo rivier. De bouw van de brug over de Tsavo betekende een vertraging van bijna een jaar. Het waren niet alleen deze ongemakken die de bouwers belaagden, leeuwen vielen de arbeiders constant aan en doden bij de brug ruim 120 spoorwegwerkers, waarvan de meeste werden opgegeten. Door deze ongemakken staat de brug nog steeds bekent als "Men Eaters bridge". Heden ten dagen staat er bij de brug een bord met doodskop met de waarschuwing "" Trespassers will be EATEN".  t's maar dat je het weet. Na de Tsavo, wat in het Kamba's slachting betekend, ging de aanleg onder erbarmelijke omstandigheden zoals hongersnood, leeuwen en lastige neushoorns verder naar Ukambini. Eind mei 1899 bereikte men een drassig stuk niemandsland genaamd Waso Nairobi aan de rand van Rifft Valley. In december 1901, na de sloops van Rifft Valley en Rifft Valley zelf overwonnen te hebben, bereikte de spoorwegarbeiders, ruim voor de Duitsers en Fransen, die vanuit Mozambique vertrokken waren, het Victoria Meer. In 1903 waren alle obstakels genomen en was de lijn gereed. Voor de aanleg van deze enkelsporige lijn werden 1.25 miljoen stalen bielzen en 200.000 rails van 9 meter gebruikt. Door al deze ellende werd door de "Torries"in London de lijn al snel "Lunatic Line" genoemd. Een bijzonder detail is dat de grote man achter de aanleg en die verantwoordelijk was voor de veiligheid van de arbeiders, Kolonel Patterson, op een van zijn inspectiereizen met zijn prive trein, aangevallen is door een paar leeuwen en smakelijk verorberd moet zijn!! Zo is de killer gekild door de killers. Informatie komt uit de folder die ik meegenomen heb uit het spoorwegmuseum in Nairobi.
SK
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Hendrik Jan op 22 May 2012, 13:27:39
Wat een afschuwelijk verhaal.

Hendrik Jan
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Eelco Storm op 22 May 2012, 13:31:31
Tsja, er zijn maar weinig Europese landen die geen koloniaal bloed aan hun handen hebben helaas... Maar goed, zo ging het in die tijd.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 22 May 2012, 13:56:22
Het is een machtig interessant continent. Zelf ben ik in verschillende landen geweest: Ethiopie, Zuid Afrika, Zimbabwe, Senegal en Gambia, Egypte, Tunesie en het is uiteraard enorm divers maar er is één grote overeenkomst: onder een boom met een groepje oude mannen onder een boom zitten en discussieren over de wereldpolitiek en voetbal in grote meeslepende bewoordingen en hoe oneens ze het onder die boom ook met elkaar zijn, er wordt altijd gelachen.

Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 24 May 2012, 21:44:24
Nog wat afrikaanse sfeerfoto's:

(http://ngongo-b.net/img/spoor/tree1.jpg)

(http://ngongo-b.net/img/spoor/egypte.JPG)

(http://ngongo-b.net/img/spoor/trein-verkopers.jpg)

(http://ngongo-b.net/img/spoor/cane07.jpg)

(http://ngongo-b.net/img/spoor/bridge.jpg)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Kras op 26 May 2012, 01:17:16
De koloniale geschiedenis van Kenia dateert uit de vestiging van een Duits protectoraat over de sultan van Zanzibar kust bezittingen in 1885, gevolgd door de komst van de keizerlijke Britse Oost-Africa Company in 1888. Beginnende keizerlijke rivaliteit was voorkwam toen Duitsland de kust holdings overhandigd aan Groot-Brittannië in 1890. Dit volgde op de bouw van de Kenya-Uganda spoorlijn die door het land. Dit werd verzet door een aantal stammen - met name de Nandi geleid door Orkoiyot Koitalel Arap Samoei tien jaar 1895-1905 - nog steeds de Britten uiteindelijk de bouw van de spoorweg. De Nandi waren de eerste stam in te voeren een eigen reserve om ze te stoppen van het verstoren van de aanleg van de spoorweg. Tijdens de spoorwegbouw realiseerde tijdperk, was er een aanzienlijke instroom van Indiaanse volken, die op voorwaarde dat de grootste deel van de geschoolde arbeidskrachten nodig zijn voor de bouw.

 Terwijl de bouw van de spoorlijn door Tsavo, dat een aantal van de Indische spoorwegarbeiders en lokale Afrikaanse arbeiders werden aangevallen door twee leeuwen bekend als de Tsavo maneaters. Zij en de meeste van hun nakomelingen later bleven in Kenia en vormden de kern van een aantal verschillende Indiaanse gemeenschappen, zoals de Ismaili moslims en Sikh gemeenschap.

 Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in augustus 1914, de gouverneurs van de Britse Oost-Afrika en Duits Oost-Afrika is overeengekomen een wapenstilstand in een poging om de jonge kolonies te houden van de directe vijandelijkheden. Luitenant-kolonel Paul von Lettow-Vorbeck nam het commando van de Duitse strijdkrachten, vastbesloten om af te binden als veel Britse middelen mogelijk te maken. Volledig afgesneden van Duitsland, von Lettow voerde een effectieve guerilla oorlog campagne, leven van het land, het vastleggen van de Britse benodigdheden, en de resterende ongeslagen. Hij uiteindelijk gaf in Zambia elf dagen na de wapenstilstand werd getekend in 1918. Om op te jagen von Lettow de Britten ingezet de Brits-Indische leger troepen uit India en dan nodig een groot aantal dragers om de formidabele logistiek van het vervoer van goederen tot ver in het binnenland te voet te overwinnen. De Carrier Corps werd opgericht en uiteindelijk mobiliseerde meer dan 400.000 Afrikanen, wat bijdraagt ​​aan hun lange-termijn politisering.


Dit is my kleine by dragen.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 28 May 2012, 14:08:19
...ik blijf dubben: ik heb nu dus het boek Stoom in Afrika gekocht van Christoph en dat is een prachtig boek maar het maakt ook duidelijk dat ik Garrats moet hebben.

Die reden op zowel 2foot-lijntjes als op meter- en kaapspoor: in OO9 (2footspoor) kun je ze tegen redelijke prijzen kant en klaar kopen - ze zijn vaak redelijk betaalbaar maar heel erg groot is de keuze niet. In H0m kun je ze helemaal niet kopen dus dan moet ik ze zelf bouwen.

OO9 is de schaal voor kleinschalige bouwwerken waardoor je op relatief kleine oppervlakten veel kunt doen. H0m echter, leent zich voor zowel kleinschalige emplacementen als voor hoofdlijnen. Tenslotte is H0m de beste keuze in het verhaal omdat een standaardisering op kaapspoor of meterspoor in Afrika het meest voor de hand zou liggen en het verhaaltechnisch te rechtvaardigen zou zijn als één trein door alle modules zou rijden: van Kaap tot Cairo.

Durf ik zelf te bouwen? De fysieke risico's lijken me beperkt - ik bezeer me wel eens bij het knutselen maar dat is eigenlijk alleen bij het werken met lijm. Ik ben geen 1-op-1 bouwer, maar een locomotief naar voorbeeld wil ik wel proberen. Ik wil mijn keuze daarom laten afhangen van de vraag of zelfbouw me gaat lukken.

Nu moet ik dus op zoek naar twee identieke 0-6-0-stoomlokjes in TT voor mijn eerste Garratt (ik begin nooit klein, dat is niet altijd slim maar het is een hobby dus slim is niet altijd het belangrijkste.) En ik moet ergens een goedkoop rondje TT of H0m rails op de kop tikken om op te testen.

Waar ik over na zit te denken: zouden jullie twee motoren in een Garratt zetten of één? En gebruik je dan op beide chassis de stroomafname of neem je dat af van slechts één cassis - dat laatste vergemakkelijkt de beveiliging bij seinen.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Floris Dilz op 30 May 2012, 00:01:49
pak de stroom die je pakken kan! je moet je hele baan nog bouwen dus je kunt daarbij rekening houden met lange locs.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Peter Bladergroen op 30 May 2012, 10:54:39
Fedor,

Wellicht heb je hier nog iets aan. Ik kreeg het door van een vriend die geboren en getogen is in het toenmalige  Rhodesië.
http://www.memoriesofrhodesia.com/Memories/Memories/Railways.html (http://www.memoriesofrhodesia.com/Memories/Memories/Railways.html) ,
http://www.youtube.com/watch?v=rChoY9vG_Pw (http://www.youtube.com/watch?v=rChoY9vG_Pw)

Hij schreef daar nog het volgende bij:
Tja, de spoorwegen in Afrika is natuurlijk een heel ruim begrip.  Mijn eigen ervaring is slechts van een vervlogen tijd uit mijn jeugd. Smaller spoor dan in Europa, uitsluiten stoomlocomotieven veelal met een dubbele watertender omdat water niet zomaar overal uit de grond te pompen was. Snelheden van nul komma nop.

Wij moesten bijna ieder weekeinde sporten, rugby in de zomer en hockey in de winter. Dit sporten was een verplicht vak op school. Het was ook een ware strijd om in een 1e team te kunnen komen. Onderlinge wedstrijden met andere scholen waren zeer belangrijk en dan praat ik over steden/dorpen over heel Rhodesië.

Vrijdags in de late namiddag, was het verzamelen op het station van Bulawayo en dan begon het avontuur. Met de stoomtrein naar Salisbury (nu Harare). Dat was een reis van een uur of 14. Slapen in de trein, eten in de trein, douchen in de trein…dat waren nog eens tijden. Midden in de nacht wakker worden als er weer eens water en kolen moest worden bijgetankt.

Stiekem de trein uit en dan wachten tot het ding weer in beweging kwam, er naast blijven rennen om te zien wie als laatste er nog op kon springen. Weet je nog, met die open balkons tussen de rijtuigen! Spannend en het kwam ook wel eens voor dat het opspringen niet meer lukte. Maar één mogelijkheid…de noodrem! Dan was het de volgende maandagochtend weer bukken in het kantoor van het schoolhoofd om 6 slagen met het bamboe stokje te ontvangen.

De reis van Bulawayo via Figtree naar Plumtree  waar Plumtree Boys High School de grote concurrent was van mijn Hamilton Boys High School.

Stoomwas toen erg gebruikelijk, maar heel langzaam kwamen er toch wat diesellocs. Het uitroepen van de onafhankelijkheid had o.a. een olie embargo tot gevolg dus diesel was uit. Rhodesië was natuurlijk erg rijk aan kolen (Wankie was het gebied) dus ging men na de onafhankelijkheid weer helemaal over op stoom.


Succes met de verdere ontwikkeling van je project. Als ik weer wat vind, meld ik me wel.

Met vriendelijke groet,
Peter Bladergroen
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Marc Riswick op 30 May 2012, 19:05:49
Ik weet wel dat van DJH Modelloco een model van een Garratt van de Zuid Afrikaanse Spoorwegen in H0m bestaat, wellicht is er nog ergens zo een bouwpakket te krijgen.

South African Railways GMA/M 4-8-2+2-8-4, ref E222, HOm scale kit (also available assembled)

Deze informatie vond ik op deze site: http://users.powernet.co.uk/hamilton/model.html

groet Marc
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 30 May 2012, 19:30:21
Hoi Marc,

Ja ik zag 'm ook - maar dat zijn prijzen die een beetje buiten mijn bereik liggen. Bovendien is de genoemde Garratt wel een heel groot exemplaar en dat past weer niet zo binnen het project.


Dus dan maar gewoon knutselen. Ik heb nu mogelijk de juiste chassis gevonden en er zijn wat sites waarop mensen beschrijven hoe ze het hebben aangepakt.

Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Peter Bladergroen op 30 May 2012, 21:04:59
Hoi Fedor,
Nog even wat rondgesnuffeld. Misschien zitten hier wat nog inspiratiemomenten bij. Ik vind het wel een intrigerend onderwerp. Vooral als je er wat verder in duikt. Alleen de historie is al uitermate boeiend, laat staan om zo hier en daar wat fragmenten voor verdere uitbouw op te pikken.

Met vriendelijke groet,

Peter Bladergroen

http://www.freerails.com/view_topic.php?id=2363&forum_id=5 (http://www.freerails.com/view_topic.php?id=2363&forum_id=5)
http://www.djhmodelloco.co.uk/ho-gauge.asp?Country=Rest%20of%20World (http://www.djhmodelloco.co.uk/ho-gauge.asp?Country=Rest%20of%20World)
http://www.worldrailfans.org/African-Bush-Pig.php (http://www.worldrailfans.org/African-Bush-Pig.php)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Jeronimos op 30 May 2012, 21:22:19
Je  moet nu echt al heel veel info hebben, Fedor. 1tje erbij kan ook nog wel.
Het boek: Railway across the equator, over Uganda en Kenia. Auteur: Mohamed Amin e.a. ISBN 3280015332
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 31 May 2012, 06:13:31
...ik heb wel mijn bedenkingen bij een auteur die over Uganda schrijft en Amin heet... maar goed ik heb het boek meteen besteld, dank je voor de tip.

Mochten mensen meer boeken over dit onderwerp weten dan hou ik me aanbevolen. Mij lijkt dat er wel een boek over Cecil Rhodes te vinden zou moeten zijn maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Jeronimos op 31 May 2012, 10:36:46
;D  Hoeft niet, deze man is zelfs een soort van held. Lees maar: http://en.wikipedia.org/wiki/Mohamed_Amin
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Han Zijlstra op 31 May 2012, 10:43:40
http://www.amazon.com/The-Founder-Cecil-Rhodes-Pursuit/dp/0195049683

Hoeveel boeken wil je hebben:)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 31 May 2012, 10:56:11
@Han - ik wil in totaal graag ... even rekenen: deze zomer 18 dagen met vakantie, gemiddeld 80 bladzijde per dag... kom ik op een kleine 1500 bladzijden. Er zou bij Bol.com een optie moeten zijn dat je suggesties kunt vragen voor boeken waarmee je precies op het opgegeven aantal bladzijden komt.

Dank voor je tip - ik heb wel een voorkeur voor Nederlandstalige boeken in mijn vakantie maar deze hou ik even in het achterhoofd.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 12 June 2012, 06:10:05
Ik ben ondertussen bezig met het inkopen van oud TT-materiaal om te gebruiken voor de te bouwen Garratt. Ik heb bij Conrad spulletjes besteld en ik zal een apart draadje starten om de bouw te beschrijven.

Ik hou me nog steeds aanbevolen voor boeken over Afrikaanse spoorwegen. Ondertussen ben ik aan het verder lezen - ik moet zeggen dat ik de afrikaanse diesels ook wel heel erg mooi vindt.

(http://ngongo-b.net/img/spoor/dieseltanzania.jpg)
(http://ngongo-b.net/img/spoor/dieseltanzania2.jpg)
(http://ngongo-b.net/img/spoor/TAZARA-train.jpg)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: en_voyage op 12 June 2012, 10:22:16
Leuke locjes! Van boven naar beneden lijken het mij een General Electric, een Alco/Baldwin en het onderste ding is iets Chinees.

Onlangs was er nog een interessante documentaire op de BBC over het spoor in oostelijk Afrika, ik meen Tanzania. De Afrikanen hadden Chinese 'hulp' geaccepteerd, wat geresulteerd had tot de import van Chinees materieel en Chinese adviseurs. Desondanks stond een groot gedeelte van de vloot (ook het nieuwe Chinese spul) buiten dienst als gevolg van weinig onderhoud en geldgebrek. Met kunst en vliegwerk hield men nog een handjevol locs, rijtuigen en wagens draaiende...

Groeten, Geoffrey
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Eelco Storm op 12 June 2012, 10:28:45
Een beetje afhankelijk van je tijdperk kun je zelfs nog elektrische tractie overwegen. In Belgisch Congo reden E-locs rond. Ik ben nog verder zoekende, maar alvast dit:

http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=54&t=5685

Eelco
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: en_voyage op 12 June 2012, 10:36:50
Dat elektrische ding op die munt lijkt wel wat op de oude NMBS reeks 28 (type 120). Geinig! Zeker weinig van dat elektrische net overgebleven, zeker?

Groeten, Geoffrey
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Eelco Storm op 12 June 2012, 10:46:27
Daar lijkt het vooralsnog wel op ja... Ik ben op dit moment weinig tegen gekomen op het wereld wijde web.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Peter Korsten op 12 June 2012, 11:14:38
Op de Franstalige Wikipedia staat het volgende:

Citaat
La République du Congo dispose de 5 033 km de voies ferrées non interconnectées et n’ayant pas les mêmes standards. 858 km de voies électrifiées desservent la région minière au sud du Katanga, 1 026 km de voies à un écartement de 0,6 m desservent la région agricole et aurifère du nord-est de la RDC, le tronçon Kisangani – Ubundu a un écartement de 1,00 m tandis que tout le reste du réseau a un écartement de 1,067 m.
(bron) (http://fr.wikipedia.org/wiki/Transport_en_R%C3%A9publique_d%C3%A9mocratique_du_Congo#Transport_ferroviaire)

Maar goed, dat is Wikipedia. De Engelstalige Wikipedia vermeld niet zoveel over electrische tractie.

- Peter
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Eelco Storm op 12 June 2012, 11:17:00
Ah, Katanga, beroemd/berucht mijngebied. Nog enige tijd 'onafhankelijk' geweest. Zal eens kijken wat zoeken via Katanga oplevert.

En bingo: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article758

Verder nog geen info, maar gezien de roerige geschiedenis sinds het vertrek van de Belgen, denk ik niet dat er momenteel actieve elektrische tractie is...
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Martin Welberg op 12 June 2012, 12:40:32
Vertaling aanwezig  ??? Heb op school niet zo m'n best gedaan dat ik 4 talig ben  ;D

Ben toch erg benieuwd waar dit uiteindelijk naar toe gaat leiden, thema vindt ik super !
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Eelco Storm op 12 June 2012, 12:42:47
Als je het stukje bedoelt waar ik naar link, er staat boven het artikel de mogelijkheid naar het nederlands te vertalen. Maar dat maakt de leesbaarheid er niet veel beter op...  ;)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 12 June 2012, 12:53:42
...tja congo is ook interessant, met name dat ze daar electrisch reden spreekt me wel aan. Als iemand daar nog boeken of websites over weet hoor ik het graag.

Gaande weg krijg ik het idee dat ik me wel ergens moet gaan beperken maar misschien is het interessant om een modelspoorgroep op te richten met meer mensen die een Afrikaans thema zouden willen gaan bouwen. Wie zou daar interesse in hebben?
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Eelco Storm op 12 June 2012, 13:04:21
Lijkt me op zich leuk, maar dan zou ik vooral meer met de informatievoorziening bezig gaan dan met daadwerkelijk bouwen. Ik kom al met moeite toe aan Neerlandsch eigen kolonie...  ;D Eventueel bouwen zou dan in een later stadium misschien komen.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: en_voyage op 12 June 2012, 13:14:01
Mij lijkt Afrika ook een leuk en interessant modelspoorthema, alleen nog zoveel wensen en zo weinig tijd...  ::)

Mijn interesse gaat dan wèl uit naar de periode van onze oosterburen in Zuid-West Afrika. Dus: smalspoor, vakwerkhuisjes en een berg zand. 'Lederhosen in der Sandwüste', zeg maar.

Leuk om te zien dat de laatste tijd de interesse groeit naar wat we vroeger aanduidden met 'derde wereld'. Dus baantjes naar Aziatisch, Afrikaans en Latijns-Amerikaans voorbeeld.  (y)

Groeten, Geoffrey
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Marty op 12 June 2012, 13:23:54
Citaat
maar misschien is het interessant om een modelspoorgroep op te richten met meer mensen die een Afrikaans thema zouden willen gaan bouwen. Wie zou daar interesse in hebben?

en

Citaat
Het probleem is alleen dat ik niet van modelspoorwinkels en beursen hou

Die vat ik even niet, of is het je bedoeling om in een groep te bouwen en dan mag ieder de baan een maand thuis houden ??

Wel een heel leuk thema, en zeer sfeeristische plaatjes, en als het goed gebouwd is, heb ik altijd belangstelling :)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 12 June 2012, 22:33:09
@Marty: Het lijkt me zeker leuk om met een baan op een tentoonstelling te staan maar shoppen op een beurs is niks voor mij.

Ik ben ook niet zozeer van het gezamelijk bouwen maar ik dacht meer aan danwel een module-groep gericht op afrikaanse thema's, danwel meer een modelspoorgemeenschap die informatie en ervaring deelt over dit in de modelspoorwereld onderbelichte thema.

 
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: decauville_nl op 12 June 2012, 23:17:13
Onderstaand een mooi voorbeeld in 1:72:

(http://www.diorama-dreamland.at/gal/banana/DSCN3352.jpg)



Dit is erg mooi! Is er meer te vinden over dit baantje op het net?

gr Arnoud
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: René op 13 June 2012, 08:56:56
Leuk voorbeeld. lekker kneuterig, daar houd ik wel van.
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 13 June 2012, 21:00:10
Mijn verslag van de bouw van een Garratt doe ik in het volgende topic:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44727.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44727.0.html)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: stig op 13 June 2012, 22:05:40
Ik heb niet de illusie dat je nou direct hier wat aan hebt, maar dit draadje is wel de reden dat ik ze nu maar eens geupload heb. Een paar foto's van Zuid-Afrikaans spoor toen m'n ouders daar zaten ('75-'77).
http://www.belderok.net/benelux/sar/ - nog volop garratts in bedrijf...
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: en_voyage op 14 June 2012, 21:07:07
@ Stig: leuke Zuidafrikaanse platen!
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: stig op 14 June 2012, 21:27:01
Ja, is weer eens wat anders. :)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Eelco Storm op 14 June 2012, 21:28:25
Maar toch een beetje Nederlands, Werkspoor heeft regelmatig wat voor Zuid Afrika gebouwd. Geen Garratts, dat dan weer niet...  ;)
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: stig op 14 June 2012, 21:47:00
Die type 19D die je een aantal keer voorbij ziet komen (volgens mij die met die witte wielbanden) daar is ook een djh kit van. Tsja, ook niet goedkoop, maar vast ook leuk uit styreen en een leuk 4-8-2 onderstelletje te maken.
http://www.djhmodelloco.co.uk/prodpage.asp?productid=3071
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 23 June 2012, 20:19:22
Al inlezende kom ik terecht bij de EAR - de East African Railway - een spoorwegbedrijf dat spoorwegen in Kenya, Tanzania en Uganda exploiteerde (tot 1977)

Dit is een voorbeeld dat me wel aanspreekt om als project aan te pakken. Het heeft van alles wat me aanspreekt: materieel in mooie kleuren, lange treinen, armseinen... kijk zelf maar:

(http://ngongo-b.net/img/spoor/111428_display.jpg)
(http://ngongo-b.net/img/spoor/111481_display.jpg)
(http://ngongo-b.net/img/spoor/111505_display.jpg)
(http://ngongo-b.net/img/spoor/111581_display.jpg)
(http://ngongo-b.net/img/spoor/1993%20Tanzania%20Kigoma%20railway%20station.jpg)
(http://ngongo-b.net/img/spoor/4-tabora.jpg)
(http://ngongo-b.net/img/spoor/Uganda%20trein%20sloppenwijk.jpg)

Zo'n stuk spoor door de sloppenwijken dat lijkt me mooi om te maken, en ook zo'n 'stationsplein' met cocacolareclames en afgeragde busjes.

Wat ik me wel realiseer is dat ik enorm veel zelf zal moeten maken, want alles wat je ziet is niet zo makkelijk te krijgen. Ik was bijvoorbeeld op zoek naar armseinen naar brits model, maar die zijn er uiteraard alleen in OO. En ik had me er al bij neergelegd dat ik al het materieel zelf zou moeten maken want in h0m kun je voldoende zwitsers spul kopen maar dat is niet met een likje verf om te bouwen naar een afrikaans rijtuig of loc... er is voor de internationaal geörienteerde modelspoorhobbyist nog een wereld te winnen.



Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Duizendpoot op 23 June 2012, 20:27:13
@ Fedor,

Ik volg dit draadje en ik kan je enthousiasme voorstellen.
Wel vraag ik me af of dit project niet erg groot is voor 1 persoon. Zoveel verschillende landschappen en wat denk je van verscheidenheid van het rijdend materieel. Het is een enorme uitdaging en ik wens je veel succes met dit mooie project.

Hans
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 24 June 2012, 10:19:26
Hallo Hans,

Dat ben ik me ook wel bewust, daarom concentreer ik me voorlopig op de EAR, daar kan ik de meeste van mijn ideeën voorlopig wel in kwijt.

Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 04 July 2012, 11:17:21
Ik kwam dit wagentje tegen:

(http://ngongo-b.net/img/spoor/2241137.jpg)

Weet iemand wat dat is? Wie kan me helpen aan meer foto's van dit karretje?

Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: en_voyage op 04 July 2012, 11:48:58
Het ding lijkt mij een draisine, gebruikt voor inspectie van het spoor of bij lichte onderhoudswerkzaamheden. Het ziet er nogal zelf gefabriekt uit, is mogelijk goed zelf te bouwen op basis van een spud (onderstel met motor) en wat styreen.

Geinig ding, dat wel.

Groeten, Geoffrey
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Fedor op 17 August 2012, 07:54:23
...op vakantie in Italie kwam ik in de verleiding om dan maar iets Italiaans te gaan maken maar het Afrikaanse thema blijft me toch het meeste boeien. Voor mijn eerste project ga ik me concentreren op de landen Kenia, Tanzania en Uganda.

Ik blijf twijfelen over de schaal: wordt het H0m of Sm (ook wel Sn3.5 of Sn42). Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar H0m vanwege de beschikbaarheid van 1:87 toebehoren en H0m rails geeft de matige beschikbaarheid van TT-materieel - die gebruik ik als onderstel - nog steeds aanleiding om Sm te overwegen. Voor Sm kun je namelijk de zeer beschikbare H0 locjes gebruiken.

En dan ben ik aangewezen op zelf rails leggen - hoewel ook dat deels onvermijdelijk is als ik in H0m metalen dwarsliggers wil zoals in Afrika worden gebruikt -en ik moet al zoveel zelf doen.

Momenteel zit ik met de bouw van mijn Garratt op dood spoor omdat ik twee identieke chassis had maar er een kapot heb gemaakt en dus nu een derde zoek (een lompe Zeuke of Rokal BR24 of vergelijkbaar.)

Lang verhaal om een oproep te doen aan iedereen die voor een zacht prijsje zijn al dan niet defecte TT-locjes wil overdoen. Defect of anderzins niet meer gebruikt H0m spul mag natuurlijk ook.

Nog een ander ding - het viel me al eerder op dat Preiser geen donkere mensjes maakt, maar als ik naar de Italianen kijk zijn die ook bepaald ondervertegenwoordigt in de modelfigurenwereld. Eigenlijk maken ze bij Preiser alleen Duitsers...
Titel: Re:Van Kaap naar Cairo
Bericht door: Ronald Halma op 17 August 2012, 10:23:51
Ik blijf twijfelen over de schaal: wordt het H0m of Sm (ook wel Sn3.5 of Sn42). Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar H0m vanwege de beschikbaarheid van 1:87 toebehoren en H0m rails geeft de matige beschikbaarheid van TT-materieel - die gebruik ik als onderstel - nog steeds aanleiding om Sm te overwegen. Voor Sm kun je namelijk de zeer beschikbare H0 locjes gebruiken.

Dan zou ik kiezen voor Sm, ofwel 1:64 meterspoor. Hier in Nederland weet ik dat Hans Louvet daar ook in werkt (La Trinite) en ook veel zelf moest maken. Maar daar ligt denk ik ook de charme, het zelf maken en de voldoening die dat geeft. Hier op het forum hadden we ooit HuubvG die de gele tram wilde bouwen in die schaal. Heb even gekeken en hij is recent nog online geweest: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=1644 Misschien kan hij je nog wat tips doen.