BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Muizemijn op 25 March 2012, 20:03:50
-
Hoi,
Ik ben nieuw op het forum dus ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Jasmijn en ben 12 jaar. Ik wil graag ook beginnen met modeltreintjes met formaat N. Het liefst wil ik stoomlocomotieven.
Is digitaal handiger of normaal?
Is digitaal moeilijk?
-
Allereerst welkom op het forum.
Je kunt analoog rijden, maar digitaal rijdt mooier.
Je kunt je loc's zeer traag op laten trekken en eventueel
(wat ik dus vooral niet doe) per pc je baan/module aansturen.
Mijn mrs. is ook begonnen en meteen ook digitaal.
vrgr Steef
-
Welkom hier,
Als ik nu met treinen zou beginnen zou ik voor digitaal gaan.
Ik heb nu teveel om in 1x digitaal te maken ,maar ik denk dat ik eerst maar eens 1 loc digitaal maak.
ik ben wel bezig om uit te zoeken,wat er allemaal (niet) kan met digitaal.en welke kosten daaraan verbonden zijn . Daarna kan je denk ik een juiste beslissing maken.
En voor info ben je op dit forum aan het juiste adres (y)
Groet wim
-
Digitaal is toch duurder?
-
Das gewoon een kwestie van wat langer sparen, maar
uiteindelijk heb je wel meer waar voor je euro!
vrgr Steef
-
Digitaal is wel iets duurder, maar als je nog moet beginnen doe het dan meteen.
Mocht de hobby je bevallen, dan heb je direct meer mogelijkheden met digitaal.
Vooral het laten branden van verlichting, rookgenerator ed bij stilstand is al een
mooie stap naar realistisch rijden.
Ik zou zelf willen dat ik destijds direct digitaal was begonnen, ik heb nu zo'n verzameling loks,
dat digitaal maken een kostbare zaak wordt, die je anders meer kunt spreiden door elke nieuwe lok direct digitaal aan te schaffen / maken.
Mocht het verder zo zijn dat je na verloop van tijd uitgekeken raakt op de treinen,
verkoop je ze ook wat makkelijker wanneer ze al digitaal zijn.
Tinus.
-
Je zou kunnen zeggen dat digitaal tegenwoordig normaal is.
Het argument dat het ombouwen van (veel) analoog materiaal veel kost is wel waar, maar gaat hier niet op omdat je (net) begint. Een digitale lok is ten opzichte van een digitale vaak wel iets duurder, maar daar krijg je dan ook een zekere meerwaarde voor. Even afgezien van soundloks, hoewel ook die relatief gezien steeds minder gaan kosten dan analoge exemplaren; bij ROCO is het verschil nog "maar" een euro of zeventig (een sounddecoder van bijv ESU kost advies zo'n 130 euro).
Ik zou zeggen, als je wil beginnen, zet dan in op digitaal. Heb je meteen veel meer mogelijkheden.
Succes met beslissen!
-
Hoi Jasmijn,
Digitale locomotieven zijn wel wat duurder, maar dat valt tegenwoordig best mee.
Je hebt er meer plezier van, ze lopen meestal mooier en ze hebben extra functies zoals licht aan/uit.
Als je analoge lokjes koopt, vooral de kleinere, is naderhand ombouwen soms lastig of niet mogelijk.
Dus mijn advies is, wat langer sparen en meteen digitaal beginnen.
Of anders analoog beginnen maar zo snel mogelijk overstappen.
Veel succes en plezier!
-
nog wat voordelen van digitaal:
- minder vuilgevoelig, vooral met n een voordeel
- je legt makkelijker 'even' wat spoor om te proberen en kunt dan zonder problemen
met meerdere lokomotieven rijden zonder gedoe met stroomloze stukken en zo.
fred
-
Hoi Jasmijn,
Allereerst, welkom op het forum.
Ik denk dat het handigst is om samen met je broer\zus Aline (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43257.0.html)een en dezelfde schaal en systeem te kiezen.
1: Samen bouwen kan erg leuk zijn.
2: Samen kunnen jullie een grotere baan bouwen of goedkoper.
3: Met een centrale kunnen jullie beide appart met een lokomotief spelen.
Vriendleijke groeten,
Jan-Peter
-
- je legt makkelijker 'even' wat spoor om te proberen en kunt dan zonder problemen
met meerdere lokomotieven rijden zonder gedoe met stroomloze stukken en zo.
fred
Grappig dat het zo lang duurt voordat iemand dit noemt. Want dat is het wezenskenmerk van dgitaal, echte onafhankelijke treinbesturing. Het maakt het rijden op zelfs een klein baantje een stuk interessanter.
-
Ik vind digitaal leuker, dat weet je hé Jasmijn ;)
-
Hallo;
Bij al dat digitale geweld één opmerking:
Ik heb een berg analoog materiaal, dit om te bouwen naar digitaal zou me gewoon een kapitaal kosten, daar heb ik wat anders voor, maar dat is hier al eerder gezegd :-[, anderszijds heb ik nog het nodige trafo- en besturingsmateriaal aan te schaffen en ik heb bij kennissen heel mooi digitaal spul gezien vooral met sound en zo is gewoon geweldig. Ik bedenk daarbij echter mijn gebrekkige kennis op het gebied van elektronica en krijg dus al grijze haren bij het analoge gebeuren :P .... laat staan dan ook nog met digitale hoogstandjes te beginnen .... misschien ook een visie om over na te denken, gebrek aan kennis op dat gebied !!!
groet Dieter
-
@ddv,
Ik begrijp wat je zegt maar ook ik heb ooit met dat probleem geworsteld en uiteindelijk voor digitaal gekozen.
Een ieder moet maar voor zichzelf uitmaken wat het beste bij zijn/haar wensen aansluit maar gebrek aan kennis is m.i. niet zo'n sterk argument.
Immers ook als je analoog rijdt (misschien juist dan !) moet je technische/electronisch oplossingen zoeken en maken om met meerdere treinen op je baan te kunnen rijden. Dat kunnen heel simpele zijn maar je zit toch al gauw met de soldeerbout in je handen.
Buiten het monteren van decoders in onvoorbeide locs is digitaal in de basis erg simpel; je sluit de regelunit en de trafo aan en je kunt rijden. Ook met meerdere locs en ook in verschillende richtingen.
Zo simpel is het begin. Een al doende leer je; stapje voor stapje en er is hier een forum boordevol kennis en hulp.
Geloof me, ik ben bepaald geen techneut maar uiteindelijk heb ik geleerd hoe je zelf je decoder in je loc bouwt en hoe je diverse dingetjes fijn regelt.
Ik zou toch iedere beginner digitaal aanraden.
Ernest
-
Hoi Ernest;
Er is heel wat voor te zeggen, digitaal is i.d.d. heel leuk en zeker als je begint en wat thuis bent in de computech materie uiterst aan te bevelen, als ik wat meer vertrouwen had in mijn kunsten want dat is het gewoon .... ik sta steeds weer versteld van wat mensen hier allemaal neerzetten, ik twijfel dan steeds weer of ik zoiets ook maar van verre kan benaderen.
-
Waarvoor zou je kennis van digitale elektronica moeten hebben? Je koopt een startset, sluit het aan volgens de handleiding en dan werkt het (of niet ;) ). Wil je een tweede loc, koop je die en vraagt aan de winkelier of hij die op een ander adres wil zetten, omdat je al een loc hebt. Zonder enige technische kennis, kun je digitaal al snel met meerdere locs rijden. Analoog heb je wat dat betreft veel meer technische kennis nodig.
Als je nu gaat beginnen, zou ik ook voor digitaal kiezen. Alleen als je het leuk vindt elektronische schakelingen te bedenken met betrekking tot het rijden van treinen, zou ik nog analoog overwegen. Maar anders niet.
Huub
-
Wissels aansturen e.d. ??? ???
-
Precies hetzelfde als analoog. En als je dat niet wilt, ga je weer naar de winkel en krijg je een kastje (of een wissel waar dat allemaal al in zit) om een paar wissels aan te sturen via datzelfde apparaat waar je ook je loc mee laat rijden.
Ingewikkelder wordt het pas als je met automatische besturing wilt gaan werken. Maar dat is niet anders dan analoog, ik denk dat voor de meeste mensen automatisch rijden met digitaal meer tot de mogelijkheden behoort dan met analoog.
Huub
-
Ok;
Misschien dat ik me hier eens wat literatuur over aanschaf om wat meer te weten. :)
-
ddv,
Dat hoeft niet: Begin maar eens te lezen in onze mooie Encyclopedie: Digitale baanbesturing (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.00_-_Digitale_baanbesturing)
Van je eerste startset tot het aansluiten van wissels digitaal en automatisch rijden. Heelveel informatie, zo gratis te krijgen.
Groeten Ronald.
-
Meci ;D ik ga neuzen !!
-
Digitaal rijden is gewoon een stuk prettiger. Vooral doordat je treinen onafhankelijk kunt besturen zonder ingewikkelde bedrading en schakelingen.
Wissels digitaal bedienen biedt niet veel extra zolang je de baan niet volledig automatisch met een computer o.i.d. bestuurd. Het zou je alleen meer geld kosten.
Een digitale loc is wel iets duurder maar bedenk dat steeds meer modellen al voorzien zijn van een decoder en dan betaal je hem toch, ook als je analoog zou rijden. Een hele verzameling om moeten bouwen is voor een beginner geen probleem/kostenpost. Hij heeft immers nog niet zo veel.
-
Helemaal mee eens René.
-
Een belangrijk voordeel van een digitale loc is dat deze veel beter te regelen is door een aanwezige lastregeling op de decoder (niet altijd aanwezig).
Andre
-
De huidige decoders hebben allemaal lastregeling.
Groeten Ronald.
-
Ik heb bij iemand die ook digitaal reed heb ik even gekeken hoe het is. Het is inderdaad mooier enzo. Ik denk dat ik nu met een treintje analoog ga rijden om er even aan te wennen, dan worden de volgende digitaal. (y)
-
Hallo Jasmijn,
Je kan ook een digitaal voorbereide loc kopen. Kan je er eerst analoog mee rijden en later simpel een decoder aanbrengen, zonder te solderen. Decoder kost ca € 25.-- .
Of een digitale loc kopen en zo laten instellen dat deze ook op een analoge baan kan rijden.
groeten,
Bernhard
-
Mijn ± 45 analoge loks van 55 jaar en ouder WIL ik niet ombouwen. Het kost me teveel geld en ook speelt het sentiment een grote rol voor MIJ ! :-\ Ik gebruik een analoog bloksysteem en kan op die manier veel treinen laten rijden. :) Op diverse trajecten rijden er 6 tot 8 treinen en totaal op mijn baan meer dan 25 als alles klaar is. :D Ook zijn er enkele solitaire circuits, hier rijden kleine treintjes hun eigen rondjes. Ook vind ik het allemaal heel eenvoudig, PLUS + MIN kan ik begrijpen, bits, data en adressen synchroniseren is me te hoog gegrepen en ik geef eerlijk toe, IK wil het ook niet begrijpen. (y) ;D (y)
-
Hallo Jasmijn,
Analoog is handiger. Dat is het en dat blijft het.
Je bestuurt een trein direct, zonder eerst een nummertje te moeten intoetsen.
Je gaat toch ook niet via Rome, als je van Amsterdam naar Rotterdam wil? Waarom dan wel met modelspoor electriciteit?
Meerdere treinen besturen, meerdere transformatoren gebruiken en blokken.
En als digitaal handiger zou zijn, waarom staat dan het halve forum vol met vragen over digitaal zoals, mijn trein doet raar, de trein reageert niet, hoe moet ik.....?, enz, enz,????
Digitaal is nu verstandiger, immers de fabrikanten proppen er soms al een decoder in, die analoog en digitaal aan kan.
Meer bijzaken kan je ermee regelen, zoals bijvoorbeeld een stilstaande locomotief met een brandend sein.
Rook laten komen uit de schoorijzer van een stoomlocomotief terwijl die stil staat. (Ik heb nog nooit een gemetselde stenen schoorsteen gezien op een locomotief, ze benne allemaal van staal of ijzer. ;D ( vadaar schoorijzer.))
Met digitaal kan je locomotieven laten kruipen oftewel heeeeeeel langzaam laten rijden.
Ken je langzaam? Ja? en dan nog langzamer. ;D
Dus met digitaal kan je veel meer, maar of het handiger is?
Ikzelf blijf analoog rijen enne een decoder, die analoog en digitaal aan kan? Ik haal hem eruit. Het zit erin om de veel te hoge snelheid te verdoezelen ofzoiets en die decoder kan niet samen met mijn electronisch bloksysteem.
Groetjes
Wil
-
@ I love Trainz: Dat is wel een heel erg extreme vergelijking. Dan ken ik er nog wel een.
Waarom een elektrische trein? Een Brio trein (http://www.nicospilt.com/objecten/ikea-trein.JPG) is veel directer. Niks geen gehannes met draadjes, plus en min, of stopsecties. Direct doen wat je wil. Waarom zijn er anders zoveel vragen over blokbeveiliging, kortsluiting en dergelijke.
Sterker nog, ik sloop altijd de motor er uit. Dan rijdt hij beter. ;D
Het is maar net wat je echt handiger vindt en vooral hoever je gaat met de aanleg van een installatie. En die nuancering mis ik wel vaker als er gesproken wordt hoe makkelijk het is.
n.b. Wat betreft de feiten over rijkwaliteiten en functies ben ik het helemaal met je eens. En die zijn bij de Brio trein en vergelijkbare soorten nog minder.
-
Hallo Jasmijn,
Analoog is handiger. Dat is het en dat blijft het.
Je bestuurt een trein direct, zonder eerst een nummertje te moeten intoetsen.
Je gaat toch ook niet via Rome, als je van Amsterdam naar Rotterdam wil? Waarom dan wel met modelspoor electriciteit?
Iedereen moet het zelf weten, maar sommge argumenten zijn zo grappig. Laat eens een foto zien van die handige 'directe' dradenbrij onder je baan Will.
Bij een zuiver handbediende baan is toch moeilijk vol te houden dat het voortdurende geflip met schakelaars en drie trafo's handiger is dan een adresje intoetsen. Automatisering is analoog ook niet echt handig, omdat je alle relaties met draden moet leggen in plaats van in het geheugen van een computer/centrale en dan nog blijven de mogelijkheden beperkter.
Als je eenmaal iets onder de knie hebt, dan heb je het onder de knie en is het een goede vraag of je moet overstappen. Wat overigens nog heel wat mensen doen. Maar ongeveer hetzelfde resultaat qua rijden is digitaal meestal gemakkelijk te bereikenen dan analoog.
-
Je bestuurt een trein direct, zonder eerst een nummertje te moeten intoetsen.
Sorry Wil, er zijn ook digitale startersets met maximaal 4 knoppen waarbij je geen adres in hoeft te tikken. Dan kan je gewoon direct rijden. Niets moeilijk aan. Zelfs mijn nichtje van 4 kan dat bedienen.
Je vergeet ook dat je met digitaal op 1 ovaaltje twee of meer treinen tegelijk kan laten rijden ook tegen elkaars rijrichting in zonder ook maar iets te doen aan blokken, extra scheidingen, extra transformatoren, extra berg aan draden, extra schakelaars. Gewoon de tweede trein op de baan zetten en rijden maar.
En als digitaal handiger zou zijn, waarom staat dan het halve forum vol met vragen over digitaal zoals, mijn trein doet raar, de trein reageert niet, hoe moet ik.....?, enz, enz,????
Dat krijg je als een groot deel van de gebruikers digitaal rijden en niet meer analoog rijden. Ook in het analoge tijdperk waren er veel vragen over de zaken die je noemt. Die vraag kan je ook stellen bij andere zaken: Waarom heeft bijna iedereen een computer met Windows terwijl het halve internet vol staat met vragen over problemen met computers? Waarom heeft niet iedereen een MAC of tablet als dat handiger is. Dus die vlieger gaat niet op.
De meeste vragen komen uit het niet lezen van de handleiding die je krijgt bij de spullen. Goed lezen is tegenwoordig een probleem als de handleiding al meer dan 2 pagina's lang is. Of als men meer dan 3 handelingen moet verrichten is het "te moeilijk" of "te onhandig". Wil je niet de handleiding lezen dan stel je gewoon de vraag op het forum. :) Dan krijg je meteen antwoord zonder de handleiding te moeten lezen.
Ikzelf blijf analoog rijen enne een decoder, die analoog en digitaal aan kan? Ik haal hem eruit. Het zit erin om de veel te hoge snelheid te verdoezelen ofzoiets en die decoder kan niet samen met mijn electronisch bloksysteem.
Ook niet handig als je eerst je digitale lok moet ombouwen naar echt analoog omdat hij anders niet wil rijden op je analoge baan. Ik zie daar een parallel met digitaal.
Mijn ± 45 analoge loks van 55 jaar en ouder WIL ik niet ombouwen. Het kost me teveel geld en ook speelt het sentiment een grote rol voor MIJ ! :-\
Dus dat heeft niets te maken of het handiger is. Puur emotie.
Ook vind ik het allemaal heel eenvoudig, PLUS + MIN kan ik begrijpen, bits, data en adressen synchroniseren is me te hoog gegrepen en ik geef eerlijk toe, IK wil het ook niet begrijpen. (y) ;D (y)
Andere mensen vinden de begrippen plus en min niet te begrijpen maar begrijpen het digitale deel wel. Heeft dus ook niets te maken met of het handiger is of niet.
Dus wat is handiger? Je goed laten voorlichten. Je inlezen in de materie. Je licht opsteken bij beurzen en tentoonstellingen bij mensen die daar met een modelbaan staat. Waar rijden zij mee en waarom? Je licht opsteken in een winkel, bekijk de verschillende startsets. Het prijsverschil tussen digitale startset en een analoge startset is niet meer zo heel groot meer. En dan een eigen keuze maken.
Groeten Ronald.
-
(y) Goed verhaal Ronald.
Groet Jaap
-
Ook vind ik het allemaal heel eenvoudig, PLUS + MIN kan ik begrijpen, bits, data en adressen synchroniseren is me te hoog gegrepen
Ga jij dan iemand die analoog Märklin rijdt maar dat lekker eenvoudige plus en min verhaal uitleggen. ;)
Maar ik begrijp dus nog steeds niet waarom je bits, data en adressen synchroniseren (wat je daar dan ook mee bedoelt) wilt begrijpen om gewoon digitaal te rijden. Ik hoef toch ook niet de techniek achter een tv te kennen om 's avonds kassie te kijken? Gewoon spullen kant en klaar kopen, aansluiten volgens de gebruiksaanwijzing en gaan met die banaan. Ik zie daar echt geen verschil tussen analoog en digitaal.
En als digitaal handiger zou zijn, waarom staat dan het halve forum vol met vragen over digitaal zoals, mijn trein doet raar, de trein reageert niet, hoe moet ik.....?, enz, enz,????
Als dit forum 25 jaar geleden al had bestaan, zou het halve forum vol met vragen over analoog hebben gestaan.
In mijn ogen zijn er maar twee wezenlijke verschillen tussen analoog en digitaal:
1. De rijrichting is bij digitaal altijd locafhankelijk, dus als je loc de eerste keer met de schoorsteen voor met de klok mee rijdt als je de regelaar naar rechts draait, zal dat ook de volgende keer zo zijn. En als je de loc oppakt en andersom op de baan zet, zal hij ook daarna met de schoorsteen voor blijven rijden, maar dan tegen de klok in.
Als je bij analoog (althans bij gelijkstroom) de regelaar naar rechts draait, zal de loc altijd in een bepaalde richting over de baan rijden. Rijdt de loc eerst met de schoorsteen voor met de klok mee, pak je de loc op en zet hem omgekeerd op het spoor, zal hij daarna met de schoorsteen achter rijden, maar nog steeds met de klok mee.
Wat is makkelijker? Geen idee. En bij analoog wisselstroom gaat de vergelijking sowieso niet op.
2. Om verschillende locs tegelijk te kunnen rijden en onafhankelijk van elkaar stil te zetten, moet je bij analoog de baan in verschillende stukken met schakelaars verdelen. Bij digitaal moet je verschillende adressen op je regelaar kiezen.
Wat is makkelijker? Geen idee.
Andere argumenten pro of contra digitaal en analoog vind ik wat dubieus.
Met de goede regelaars kun je in analoog dezelfde rijeigenschappen krijgen als in digitaal.
Constante treinverlichting werd volgens mij 30 jaar geleden al in een Railhobby uitgelegd.
Geluid heb ik ook minstens 25 jaar geleden al op analoge banen gezien en nu ik digitaal rijdt vind ik het nog steeds niet om aan te horen.
Volledige automatisering is zowel in analoog als in digitaal mogelijk.
De prijs is helemaal afhankelijk van wat je wil. Soms zal digitaal duurder zijn, soms analoog.
Huub
-
Ik rijd na jaren het analoog te hebben gedaan nu een jaar of vijf digitaal.
Onder mijn baan (ca 17m lang lopen één bruine en één blauwe draad (installatiedraad)). Die is op een aantal punten met de rails verbonden en ook met mijn digitale centrale. De centrale is weer met twee draadjes aan de transformator verbonden en die weer met twee draadjes aan het stopcontact.
Ik heb continue 11 locs op de baan die onafhankelijk van elkaar kunnen worden bestuurd. Maakt niet uit in welke richting, maakt niet uit waar.
Dat lijkt me analoog toch erg moeilijk haalbaar.
Ernest
-
Andere argumenten pro of contra digitaal en analoog vind ik wat dubieus.
Met de goede regelaars kun je in analoog dezelfde rijeigenschappen krijgen als in digitaal.
Constante treinverlichting werd volgens mij 30 jaar geleden al in een Railhobby uitgelegd.
Geluid heb ik ook minstens 25 jaar geleden al op analoge banen gezien en nu ik digitaal rijdt vind ik het nog steeds niet om aan te horen.
Volledige automatisering is zowel in analoog als in digitaal mogelijk.
Nee Huub, dat ligt toch anders.
Ik heb vroeger goede regelaars gebouwd en de rijeigenschappen werden beter, maar de instellingen bleven een compromis tussen de verschillende typen aandrijvingen. Een Fleischmann rondmotor bleef anders reageren dan een Roco met middenmotor. Alleen bij digitaal heeft iedere loc zijn eigen regelaar die je volledig op de betreffende loc kunt afstellen.
Die hoogfrequente binnenverlichting natuurlijk ook geprobeerd. Een hoop gelazer, maar het werkte uiteindelijk, alleen nou net niet met die goede rijregelaars. Front- en sluitverlichting kon je sowieso niet apart schakelen.
Automatiseren is altijd lastig, maar verloopt digitaal een stuk gemakkelijker, omdat je niet alles met fysieke schakelingen hoeft te regelen.
Echt, dezelfde resultaten bereik je digitaal gemakkelijker dan analoog en dan blijven er zaken over die alleen digitaal kunnen. De vele vragen over digitaal worden deels veroorzaakt doordat het mensen uitnodigt aan zaken te beginnen waar ze analoog nooit aan waren begonnen.
Het voornaamste vraagstuk van digitaal blijft de inbouw van decoders in oudere locs en het afstellen van de locs. Dat kan iedereen leren, maar niet iedereen zal daar zin in hebben.
-
Dan is mijn oordeel misschien vertroebeld doordat ik eigenlijk alleen maar locs met middenmotor heb.
De rondmotoren hebben bij mij al lang voor ik digitaal ging het veld moeten ruimen.
De vermeend betere rijeigenschappen is wel een reden geweest voor mij om digitaal te gaan, maar in de praktijk heb ik daar nooit veel van gemerkt. Tegenover een iets betere regelmogelijkheid, staat een achteruitgang van de werking van vliegwielen. In mijn ervaring heft dat elkaar redelijk op. Misschien dat dat bij rondmotoren anders ligt.
Verlichting kan ik verder niet over oordelen. Het heeft mij nooit geïnteresseerd, zelfs nu nog rijden mijn locs meestal zonder licht. Ik ken alleen het bestaan van oplossingen voor analoge banen.
Bij automatisering is de vraag of je een oplossing als Dinamo analoog of digitaal wilt noemen. Ik beschouw het als analoog en dan is er eigenlijk geen verschil in moeilijkheidsgraad tussen analoog en digitaal. Vergeleken met een volledig hardwarematige analoge oplossing is digitaal automatiseren inderdaad een verademing. En uiteindelijk ook de hoofdreden voor mij geweest om over te stappen naar digitaal. Het toenmalige HCCM-systeem vond ik te veel werk.
Maar als ik niet de wens had gehad om volledig te automatiseren, had ik nu waarschijnlijk nog steeds analoog gereden.
Want er is een ding dat ik de analoog-adepten moet nageven, onverklaarbare storingen in de vorm van locs die spontaan gaan rijden, onterechte bezetmeldingen, enz. heb ik met analoog nooit meegemaakt. De eisen aan je bedrading liggen bij digitaal toch wel een stukje hoger dan bij analoog. En zelfs dan kunnen decoders heel eigenwijs zijn.
Het inbouwen en afstellen van decoders lijkt me trouwens geen issue. Als je het niet zelf kunt of wilt doen, laat je het doen. Kost inderdaad geld, maar dat heeft niet echt met de vraagstelling in dit draadje te maken.
Huub
-
(y) Goed verhaal Ronald.
Groet Jaap
Precies Jaap. Het blijven elke keer weer dezelfde discussie's rond digitaal. En dat is jammer want er is niet hocus-pocus aan. Alle argumenten die door de tegenstanders ingebracht zijn berusten op "van-horen-zeggen", geen eigen kennis of bevindingen en de genoemde emotie. Analoog? Prima als je daar tevreden mee bent met al zijn voor- en nadelen. Digitaal? Idem dito. Maar je kunt niet ontkennen dat met laatstgenoemde onze hobby toch een stuk dynamischer is geworden. En dat durf ik als 47-jarige die al 40 jaar met treintjes speelt en ook analoog is begonnen rustig te zeggen.... ;) Maar ik blijf wel digitaal! :)
-
Jammer dat de derde optie niet besproken wordt.... 8)
Niks analoog of digitaal, geen trafo of moeilijke dingen nodig.
Dit kan ik zelfs.... hoewel, moet ik nu linksom of rechtsom de veer opwinden ? ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opwindbaar_treintje_metaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opwindbaar_treintje_metaal.jpg)
-
Fleischmann en Trix hadden ook van die opwindtreintjes. Nooit last van stroomonderbrekingen. Het was een supersysteem.
Andre :P
-
Een Brio trein is veel directer
;D val om van het lachen.
Ben zelf ongeveer een 2 jaar geleden (weer) begonnen en heb ook over dit in dubio gezeten. Uiteindelijk voor digitaal gekozen omdat in materieel het aanbod steeds groter wordt, ik van analoge blokbesturing etc absoluut geen kaas gegeten heb. Moet eerlijk zeggen dat het me uitstekend bevalt.
Maar zo als Ronald zegt bekijk het je rustig, denk na over wat je wilt en maak dan je keuze..
-
Om nog maar te zwijgen van de Brio treintjes.
- langzaam optrekken
- netjes afremmen
- 2 locs op hetzelfde spoor
- geen wisselstoringen
- geen gezeik met koppelingen
- relatief weinig bedrading
Ja....als het wat beter te verkrijgen was dan zou ik zo overstappen!!
mvg,
Sander
-
Hier in het oosten vol verkrijgbaar! ;)
Ik ga overstappen! (y) ;)
-
Toch wel modules hoop ik ;)
-
Nee, nee!
Parketrijder..... ;)
-
Kleedje eronder ??? ;D
-
En het liefst in deze stijl: http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=b&b=1688 ;D
-
Hallo allemaal,
Lezen is niet jullie sterkste kant, he? Wat een reacties.
De vraag is, wat is handiger, digitaal of analoog?
Het is niet handig om extra handelingen te moeten uitvoeren om hetzelfde met een trein te doen, namelijk om die te laten rijden.
Dat wilde ik duidelijk maken, maar jullie zijn weer gelijk op jullie digitale teentjes getrapt. ;D ;D ;D ;D ;D
Groetjes
Wil
-
Open een digitale startset, sluit de boel aan en rijden maar. Pas bij rijden met een tweede loc moet je een ander adres gaan kiezen, maar ja analoog moet je dan alweer met schakelaars gaan werken. Leg mij maar eens uit wat daar handiger aan is.
Niemand is op zijn teentjes getrapt hoor Wil. Het laat maar weer eens zien dat veel commentaar op digitaal berust op onvoldoende kennis. Is niet erg, maar dat moet wel worden gecorrigeerd om zo'n vragensteller niet in het duister te laten tasten.
En ik zou nog best eens een foto van zo'n 'handige' Mecktronics schakelkast willen zien. :)
-
Een vriend van mij heeft zijn station beveiligd met analoge schakelingen, laten bouwen omdat ie geen verstand
heeft van electronica
Het wemelt van diodematrixen relais,kilometers draad etc
De logica van wat je wilt bereiken zit hem in de schakeling.
Maar als er dan ook maar een draadje loszit dan weet ie het niet meer.
Ik zelf schakel alles met een IB switch. De logica zit um in de box.
Als ik een wisselstraat wil schakelen vertel ik het ding 1 keer wat ik wil door het voor te doen en de
hele gang van zaken op te slaan. Het werkt heel simpel, zonder dat je nu heel veel verstand hoeft te hebben
van electronica. De beveiliging van de straten regel ik door seinen slim in de hele straat op te nemen.
Wil ik het anders hebben dan hoef ik geen schakelingen te veranderen maar alleen
de zaak anders te programmeren.
Gr. Ron
-
namelijk om die te laten rijden.
dat staat niet in de vraag....
conclusie: analoge Brio's zijn het handigst...
-
Gewoon spullen kant en klaar kopen, aansluiten volgens de gebruiksaanwijzing en gaan met die banaan. Ik zie daar echt geen verschil tussen analoog en digitaal.
Huub, dat is het dus juist - ik heb al zoveel oud en dus analoog materiaal en dat WIL ik niet vervangen of aantasten uit nostalgisch oogpunt. Nieuw kopen en "gaan met die banaan" is in mijn geval dus geen optie. Wel gebruik ik digitale gadgets buiten de baan, geluidsmodules, lichteffecten etc. die door de treinen worden aangestuurd via diverse reed contacten. Trouwens vind ik dat er nog steeds een stevig prijsverschil is tussen een analoge of digitale lok, maar dat is dus ook voor mij niet zo belangrijk, omdat ik voorlopig voldoende oud materaal heb.
-
Dat zijn heel valide argumenten om analoog te blijven rijden, maar heeft dus weinig te maken met de vraag in dit draadje.
De indruk die je wekt is dat je verstand moet hebben van bits, bytes en wat er nog meer te bedenken is rond digitale techniek, als je digitaal gaat rijden. En dat is niet zo, daar zet je mensen mee op het verkeerde been. Het kan handig zijn, omdat zelf storingen oplossen wat makkelijker wordt. Maar met 0,0 kennis van de techniek erachter kun je digitaal rijden. Net als je voor analoog rijden niets hoeft te weten van plus en min. De kennis kan handig zijn, maar is beslist niet noodzakelijk.
Op de vraag of digitaal of analoog handiger is, is naar mijn mening geen eenduidig antwoord te geven.
Huub
-
Als je niet wil veranderen aan je locs, kun je beter analoog blijven.
Andre
-
In veel gevallen is echte kennis van zaken niet noodzakelijk, wel handig. Voor recht toe recht aan bediening geldt zoals zo vaak RTFM.
oftewel: Read The Fine* Manual
* Andere F-woorden zijn ook mogelijk
-
[ironie-modus]
Tja, misschien zijn er nog mensen die een televisie in huis hebben met drukknoppen?
Het is natuurlijk veel handiger om uit je stoel op te staan, naar de TV te lopen en dan een knop in te drukken om een ander kanaal te selecteren. Zo'n afstandsbediening is maar omslachtig. Dan wordt je opdracht eerst omgezet in infrarood licht en dat moet weer door de televisie worden opgevangen en vertaalt in een opdracht om over te schakelen naar een ander kanaal...
[/ironie-modus]
Kortom: Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar als je anno 2012 een analoge startset koopt, dan doe je naar mijn mening jezelf tekort.
mvg,
Gert
-
Gert, een TV met drukknoppen is voor mensen die "sportief" TV willen kijken ;D
@muizemijn
Ik dacht ook altijd dat digitaal ingewikkeld en moeilijk was enzo, tot dat ik hier op het forum de encyclopedie doorlas over het digitale gebeuren. Uiteindelijk heb ik een digitale startset gekocht, en ben hiermee gaan rijden. het was inderdaad van "aansluiten volgens gebruikershandleiding en gaan met die banaan". Ook het instellen van een nieuwe digitale lok/treinstel/etc kan je prima doen, als je maar de gebruikers handleiding volgt. Sindsdien rij ik alleen maar digitaal (als ik het ovaaltje op het tapijt op zolder heb uitgelegd....) :-X :P ;D.
-
Het lijkt wel of voor sommigen op dit forum het woord analoog gelijk staat aan: dom, simpel, ouderwets etc. Maar vaak is het juist analoog een hele toer om iets te laten werken. ;D Uiteraard lijkt het me logisch om, als je nu begint, digitaal te gaan, je koopt tenslotte ook geen oude ATF auto-telefoon meer. :o Maar juist voor de enkelen die analoog willen blijven rijden, ongeacht om welke reden, vind ik het jammer dat die een beetje het plakkertje "DOM" opgeplakt krijgen. :'(
-
Het lijkt wel of voor sommigen op dit forum het woord analoog gelijk staat aan: dom, simpel, ouderwets etc. Maar vaak is het juist analoog een hele toer om iets te laten werken. ;D
Nou, dan zijn we het toch eens. :)
-
Laat ik het dan anders stellen.
Wat is handiger? Voor elke verandering in beweging van elke locomotief of treinstel drie getallen intoetsen voor je die verandering kan uit voeren door aan de regelaar te draaien? En dan moet je nog een knopje indrukken om de frontseinen te laten branden en weer een ander knopje voor rook.
En dit dus meerdere keren per dag, jaar in jaar uit, eeuw in eeuw uit, millenium in en millenium uit. Ga voor mijn lol eens turven hoe vaak je een nummer moet typen.
Voor een verandering is dat dus al drie keer.
Of in een keer draaien en je trein/locomotief rijdt, rookt en de seinen frontseinen branden gelijk. Een keer 1569234 draadjes onder de baan aansluiten en je bent er voor je leven, dat van je kinderen en kleinkinderen vanaf.
Quote/ (Gert) Het is natuurlijk veel handiger om uit je stoel op te staan, naar de TV te lopen en dan een knop in te drukken om een ander kanaal te selecteren. Zo'n afstandsbediening is maar omslachtig. Dan wordt je opdracht eerst omgezet in infrarood licht en dat moet weer door de televisie worden opgevangen en vertaalt in een opdracht om over te schakelen naar een ander kanaal...
(unquote)
Wat heeft een TV met modelspoor te maken?
Ik geef mijn mening over analoog rijden en wordt meteen met talloze berichten afgebrand als zijnde ouwerwets, niet met mijn tijd meegaan, mezelf te kort doen, etc. etc.
Een simpele vraag wordt meteen direct accuut door velen beantwoord met digitaal, digitaal en nog eens digitaal.
Oog voor iets anders is er niet.
Waar is de lol van modelspoor????
Groetjes
Wil
-
Dom?? ???
Dan ben ik dom en clever tegelijk. :)
Zie handtekening
Groet Jaap
-
Maar juist voor de enkelen die analoog willen blijven rijden, ongeacht om welke reden, vind ik het jammer dat die een beetje het plakkertje "DOM" opgeplakt krijgen. :'(
Ik heb dit hele draadje zojuist even doorgelezen, maar jij bent de eerste die het woord 'dom' gebruikt.
Dat is dus ook niet gezegd. Verder valt me op dat er wel door iemand wordt gezegd "Analoog is handiger. Dat is het en dat blijft het." Daar wordt een mening gepresenteerd als een feit...
Trek je conclusie.
mvg,
Gert
-
Laat ik het dan anders stellen.
Wat is handiger? Voor elke verandering in beweging van elke locomotief of treinstel drie getallen intoetsen voor je die verandering kan uit voeren door aan de regelaar te draaien?
Hoe kom je daar nou bij? ???
-
Ik geef mijn mening over analoog rijden en wordt meteen met talloze berichten afgebrand als zijnde ouwerwets, niet met mijn tijd meegaan, mezelf te kort doen, etc. etc.
Een simpele vraag wordt meteen direct accuut door velen beantwoord met digitaal, digitaal en nog eens digitaal.
Oog voor iets anders is er niet.
Waar is de lol van modelspoor????
Wil, niemand brandt je af... dat maak je er zelf van. JIJ bent een voorstander van analoog, IK ben een voorstander van digitaal. Nergens probeer ik of iemand anders je af te fikken, maar je vliegt zelf elke keer in de boom.
Blijf lekker bij analoog als JIJ dat leuk en gemakkelijk vindt, IK blijf lekker bij digitaal omdat IK dat gemakkelijker vind.
Wat de lol van modelspoor is? Simpel; wat JIJ er van maakt voor JEZELF.
Oke? ;)
Hoe kom je daar nou bij? ???
Henk, dat is nou het hele probleem.... men denkt hocus-pocus maar men verdiept zich niet. Zo jammer.... ;)
-
Ja Ronald, wat wil je verder zeggen? ;D
Gr. Jaap
Edit Opa te snel.
-
Gert, het woordje "dom" is misschien niet letterlijk gebruikt, maar als je de reacties leest lijkt het me een duidelijke conclussie. Degene die nog lol beleven aan een analoge baan zijn toch de simpele zielen die niet met hun tijd willen meegaan. Toch zijn er zelfs mensen die veel tijd besteden aan een oude blikken opwind-trein en waarom is het toch zo druk op de vele rommel-, curiosa- en antiek markten? Misschien zou het beter zijn als de voor- en nadelen van digitaal en analoog wat objectiever te geven, op die manier kan ieder dan makkelijk voor ZICH ZELF bepalen of hij zijn spullen wel of niet wil ombouwen.
-
Zo jammer.... ;)
Nee hoor, anders krijg je hier nooit leuke discussies. ;D
Groet Jaap
-
Bij digitaal rijden is het ook alleen maar aan de knop draaien en rijden maar. Zodra je een andere trein wil besturen moet je een paar nummers indrukken. Vertel mij eens wat daar zo lastig aan is. Bij analoog rijden moet je dan ook een paar schakelaars omzetten (isoleren en spanning op een andere sectie) of zelf een andere loc op de baan zetten.
Over voorkeur valt niet te twisten maar de feiten veranderen niet.
-
Degene die nog lol beleven aan een analoge baan zijn toch de simpele zielen die niet met hun tijd willen meegaan.
Wat een maffe conclusie Joost. >:(
Groet Jaap
-
Tja, ik lees dat ook echt nergens. Ik kan me best voorstellen dat ik nog veel plezier zou beleven aan lekker knutselen aan een analoog systeem. Maar 'handig' in vergelijking met digitaal zoals de vraag was?
De irritatie slaat hier toe als een mening over digitaal is gebaseerd op een kennelijk gebrek aan kennis.
-
Wat een maffe conclusie Joost. >:(
Het was misschien niet duidelijk, maar ik bedoelde dat ik bij de reacties op analoog vaak dat gevoel krijg., tenslotte rijd ik zelf alleen analoog en vind dat uiteraard zelf niet dom of ouderwets. Wel vind ik digitaal bij een ander vaak heel mooi, vooral het rustige langzame rijden - maar ik blijf om al eerder gegeven redenen toch zelf analoog bezig.
-
Misschien zou het beter zijn als de voor- en nadelen van digitaal en analoog wat objectiever te geven, op die manier kan ieder dan makkelijk voor ZICH ZELF bepalen of hij zijn spullen wel of niet wil ombouwen.
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat jij een zeer subjectieve kijk op de voor- en nadelen van digitaal en analoog hebt.
Op sommige punten ben ik het overigens ook wel met je eens, maar dat is mijn zeer subjectieve oordeel.
Ik vind een baan georiënteerde rijrichting (dus knop naar rechts, trein naar rechts) prettiger dan een loc-georiënteerde rijrichting (knop naar rechts, trein naar voren, kan links of rechts zijn).
Ik vind een digitale rijregelaar een crime om mee te werken. Dus als ik met drie locs handmatig wil rijden, hangen er ook drie regelaars aan de baan, voor iedere loc één. Schakelaars op een tableau waar je sporen stroomloos zet en een rijregelaar toewijst aan het spoor waar de lok staat waarmee ik wil rijden, vind ik veel makkelijker. Als het om handmatig rijden gaat, vind ik analoog een stuk prettiger dan digitaal. Maar daarmee is dat nog niet een objectief gegeven. Er is niks mis met analoog, er zijn maar heel weinig dingen die digitaal wel kunnen en analoog niet en het is afhankelijk van persoonlijke voorkeuren of analoog of digitaal handiger is. Maar ik denk dat voor de meeste mensen digitaal inderdaad een betere stap is dan analoog. En zeker als je moet beginnen, zou ik niet meer voor analoog kiezen.
Huub
-
Klasse Huub, dit is de 2e keer in dit draadje dat je precies goed aangeeft hoe de beleving is of kan zijn met digitaal of analoog (y)
Je moet niks, je mag. Je mag digitaal gaan, je mag analoog blijven. Maar mij stoort het dat telkens dezelfde gasten zo fel van leer trekken tegen digitaal, waarbij nu eindelijk duidelijk wordt dat ze het blijkbaar niet snappen of niet willen snappen. En dat is nog steeds geen reden om het digitale gebeuren af te branden, net zo min dat wij dat met het analoge niet doen.
Met dit soort discussie's is zeker de nieuwe gebruiker niet goed gediend :(
-
Lezen is niet jullie sterkste kant, he? Wat een reacties
Heb je zelf ook niet gedaan ;) , want anders had je wel geweten dat er geen antwoord mogelijk is, omdat de vraagstelster te weinig info geeft over haar eigen kennis en wensen lijst.
ALs je dat niet weet, kan je simpelweg geen feitelijk antwoord geven, en blijft het antwoord altijd giswerk
Alle antwoorden die nu komen, pro en contra's zijn eigen meningen en geen feiten gericht op de vragenstelster.......................Pfff gadver, ik lijk Wesley wel :P
-
Iedereen moet doen wat hij/zij zelf het handigst vindt. De vraag was wat de voor/nadelen van elk systeem zijn. Ik heb destijds een aantal voor- en nadelen gegeven die blijkbaar gewist zijn!?!?
Andre
-
......................Pfff gadver, ik lijk Wesley wel :P
Gelukkig niet...... ;D ;)
-
Denken jullie nu echt, dat dit voor de 12 jarige een begrijpelijk verhaal is. Ik niet.
Bernhard
-
Ik leer ook nog af en toe dingen van een 12 jarige. Die hebben soms betere ideeën dan de ouwetjes. :)
Groet Jaap
-
Hallo allemaal,
Lees hier half mee dus doe ik ook even een duit in het zakje: Waarom niet het beste van beiden? Neem mijn baan: Was tot afgelopen winter analoog en ik wilde niets van digitaal weten. Totdat de eerste digitale geluidloc werd aangeschaft: de Artitec 3700. Eerst kocht ik een tweedehands (nieuw) Fleischmann Multimaus om "wat te proberen". Binnen een week was ik om: mijn baan moest digitaal. Omdat het een modulebaan is waarmee ik aan tentoonstellingen deelneem was een complete ombouw midden in het seizoen niet handig.
Dus: ik rijd digitaal maar mijn wissels, seinen en brug gaan gewoon analoog, dus met een aparte voeding. En ook ik gebruik twee tableautjes waar ik de seinen en wissels mee bedien. Lekker overzichtelijk. En het werkt als een tierelier. Wel heb ik een tweede complete Multimaus gekocht, zodat ik twee rijregelaars ter beschikking heb. (net als in de analoge situatie)
En ik doe het ook op de manier zoals Huub beschrijft: de rijrichting de baan op is mijn "vooruit" en niet voorkant loc is "vooruit". Hier in Koblenz met Ronald Halma even mee zitten stoeien, maar ben toch op mijn manier terug gekomen. Verder kan ik alleen maar zeggen dat het digitaal gebeuren een waardevolle aanvulling op het speelplezier kan zijn. Om een voorbeeld te geven: mijn baan is rangeren en niets anders. Eerder gebruikte ik veel stroomloze secties om alles zo uitgebreid mogelijk te kunnen gebruiken. Dacht ik. Maar een stroomloze sectie is niet meer te gebruiken als er al een loc op staat. Het is een ware verrijking als ik nu "bezet spoor" met een rangeerdeel een spoor op rijd waar al een loc staat! Nú pas ben ik erachter dat dit pas écht de sporen gebruiken is. En ook mijn companen die steeds mee gaan vinden het geweldig, hoewel er voor hun "niets" aan de bediening van de baan op zoch veranderd is. Alleen de schakelaars voor de stroomlozr secties zijn niet meer in gebruik; om vergissingen te voorkomen heb ik alle nog wel in gebruik zijnde schakelaars van een rood kapje voorzien. Staat nog flitsend ook.
En Ronald kan het beamen: We hebben veel meer lol met Braggels Baenke en de eerste tentoonstelling kwam ze storingsvrij door!
Grt,
Ger.
:o oops de starter van dit draadje is 12... anyway, jij modelspoort, dus ik hoop dat je er iets aan hebt. ;D
-
Denken jullie nu echt, dat dit voor de 12 jarige een begrijpelijk verhaal is. Ik niet.
Wel, laten we dan even naar haar vragen kijken:
1. "Wat is handiger, analoog of digitaal?" Als je begint, maakt het niet uit. Als je uit gaat breiden, is digitaal vaak gemakkelijker.
2. "Is digitaal moeilijk?" Nee.
't Is net als de eerste advertenties van Apple voor de Macintosh: "Voor deze computer hoef je geen programmeertaal te leren!" Hetzelfde met digitaal: je hoeft geen protocollen en dergelijke te begrijpen om een stel draadjes op je baan aan te sluiten.
- Peter
-
Nog maar een keer.
Hoe kan je als 12 jarige een keze maken, als er maar een eenzijdig advies gegeven wordt?
Analoge startsets zijn goedkoper.
Oude tweede handse treinen kunnen gewoon analoog direct rijden.
Nieuwe locomotieven kunnen direct op de rails gezet worden en rijden.
Automatisering is goed mogelijk.
Oke, je kan minder, maar daarvoor is het goedkoper.
Digitaal is duurder, maar er zijn meer mogelijkheden.
Bij oude locomotieven moet soms de motor vervangen worden, die digitaal beter te regelen is.
Voor analoog koop je vijf locomotieven tegen vier digital met decoders.
Is analoog moeilijk? Nee.
Groetjes
Wil
-
Alle antwoorden die nu komen, pro en contra's zijn eigen meningen en geen feiten gericht op de vragenstelster.......................Pfff gadver, ik lijk Wesley wel :P
Je lijkt eerder een politicus. ;D
Er is niet zoveel mis met meningen op basis van eigen ervaringen. Juist als erbij wordt vertelt waar een mening vandaan komt, heb je er als vragensteller veel aan en kun je meningen goed vergelijken om te bezien wat voor je eigen wensen van belang is. Het wordt lastig als een mening niet is gebaseerd op kennis van zaken.
Wat wil een twaalfjarige? Ik denk zoiets als Ger. Uiteindelijk een wat uitgebreidere baan op een paar vierkante meter waarop hij met een paar treinen met de hand kan rijden.
Analoog kan dat door een extra trafo aan te schaffen en dan de baan met schakelaars onder te verdelen.
Digitaal kan dat door de centrale op de baan aan te sluiten en dat is het dan. Zou ik een tweede regelaar aanschaffen, zodat je twee treinen tegelijk en onafhankelijk van elkaar kan besturen. Meer rijdende treinen kan je zonder automatisering toch niet in de gaten houden.
Mijn uiteindelijke mening na 30 jaar analoog en digitaal rijden? Zoiets is uiteindelijk een paar tientjes duurder vanwege de locdecoders, maar is handiger bij de aanleg en levert meer spelplezier op.
-
Denk dat een 12 jarige opgegroeid in een digitale maatschappij er meer sjoegem van heeft dan menigeen hier denkt.
Blijf er ook bij dat digitaal op een baan zonder poespas (automatisering) handiger is om meerdere treinen te laten rijden..
En de rijrichting eenvoudiger bij analoog, 't is maar wat je gewend bent...
-
Oke, je kan minder, maar daarvoor is het goedkoper.
Maar daar ging de vraag niet over. De vraag ging specifiek over wat handiger was en of digitaal moeilijk was. Ik ga er vanuit dat een twaalfjarige prima in staat is de juiste vragen te stellen en zelf die afweging kan maken wat betreft het budget.
- Peter
-
Afwegingen maken m.b.t. budget heeft weinig met leeftijd te maken. Veel volwassenen blijken dat ook niet goed te kunnen.
-
Hoe kan je als 12 jarige een keze maken, als er maar een eenzijdig advies gegeven wordt?
Wil, leer nou eens duidelijk lezen! Dat wordt helemaal niet gezegd, dat is wat JIJ er van maakt >:(
En ik doe het ook op de manier zoals Huub beschrijft: de rijrichting de baan op is mijn "vooruit" en niet voorkant loc is "vooruit". Hier in Koblenz met Ronald Halma even mee zitten stoeien, maar ben toch op mijn manier terug gekomen.
Zeker weten ;) Uiteindelijk moet je het doen zoals jij het graag wilt. Het is jou baan. Maar dat "probleem" op dat moment maakte precies duidelijk wat uiteindelijk het verschil is tussen analoog en digitaal :)
En Ronald kan het beamen: We hebben veel meer lol met Braggels Baenke en de eerste tentoonstelling kwam ze storingsvrij door!
Helemaal waar. Ik heb naast mij alleen maar kirrende en gillende mannekes gehoord..... ;D ;) Zonder dollen, Ger; je weet als pure analoogrijder nu precies de voordelen (en niet de voorOORdelen, Wil!) van digitaal. En daar gaat het om.
-
Hoi, muizemijn.
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst is een gezegde.
Wie digitaal gaat rijden heeft ook de toekomst.
Kijk maar naar allerlei elektrische apparaten, alles begint digitaal te worden.
Modeltreinem blijven hierbij echt niet achter.
Over 10 tot 15 jaar, of eerder zelfs, is alles digitaal en moet je voor een analoge baan naar het "museeum"', hetzelfde wat nu geldt voor de oude blikken treinen van vroeger, sporadisch zie je ze nog.
Mijn mening, ga lekker digitaal rijden, ik begin er zelf einde van dit jaar, na 36 jaar analoog, ook aan. (y) ;D
mvg,
vrijbuiter55.
-
Zal deze doorgewinterde analoogrijder ook eens een duit in het zakje doen?
Wat ik hier ga vertellen heb ik al vaker gezegd, maar herhaling kan geen kwaad.
Mijn belangrijkste reden om analoog te blijven is dat je bij analoog, en dan 2-rail gelijkstroom, baangericht werkt. Dus, er staat ergens een trein, en die wil ik naar rechts laten gaan. Dan draai ik de regelaar naar rechts, en hij doet wat ik wil.
Bij digitaal moet je eerst weten wat de voorkant van de trein/loc is, en je moet weten hoe hij heet, of wat zijn adres is.
Dat zijn complicaties die niet in mijn besturingsfilosofie passen. Analoog 2-rail gelijkstroom is het enige systeem waarbij de rijrichting voor 100% voorspelbaar is.
Desondanks raad ik een beginner aan om digitaal te gaan rijden. Reden: je werkt met voorgebakken systemen waarbij je geen verstand hoeft te hebben van de interne werking. Gewoon doen wat in de handleiding staat en gaan met die banaan. (die handleiding moet je dan wel eerst lezen natuurlijk).
Wie een uitdaging ziet in elektro(nica) kan nog kiezen. Bij analoog zijn er allerlei mogelijkheden om de besturing en beveiliging te regelen. Maar ook bij digitaal valt er nog veel te knutselen, zoals het zelf bouwen van boosters, wisseldecoders en bezetmelders, om maar een paar voorbeleden te noemen.
-
Dus, er staat ergens een trein, en die wil ik naar rechts laten gaan. Dan draai ik de regelaar naar rechts, en hij doet wat ik wil.
Bij digitaal moet je eerst weten wat de voorkant van de trein/loc is, en je moet weten hoe hij heet, of wat zijn adres is.
Dat zijn complicaties die niet in mijn besturingsfilosofie passen. Analoog 2-rail gelijkstroom is het enige systeem waarbij de rijrichting voor 100% voorspelbaar is.
Vraag me af wat er anders is bij digitaal, heb niet zoveel moeite om de voorkant van de trein te bepalen, en rijd ie analoog in een standaard baanplaan zoals in Nederland veel wordt toegepast aan de achterzijde van de cirkel niet naar links ??
Kan het verkeerd zien.. ???
-
Hier sluit ik me bij aan. Geldt alleen als je baan recht is, dus van links naar rechts (vise versa) gaat. Elke andere vorm kom je vanzelf je "ongelijk" tegen. Maar al lezende gaat het hier echt niet over. Voor elk tegen (of nu analoog of digitaal) kun je zo, zonder enige moeite een tegen-antwoord vinden. Persoonlijke voorkeuren spelen de boventoon hier, niet een advies voor een jongedame (of is het jongeman?). Als ik haar (of hem) was zou ik na het lezen van dergelijke discussies (??) wel twee keer nadenken of ik wel wil "treinen". Hier maken we de jeugd (die de toekomst heeft, niet wij) het onnodig lastig, zo niet onmogelijk om een keuze te maken.
Digitaal is de toekomst, kies je voor de toekomst dan ga je voor...... Analoog mag dan in eerste instantie eenvoudiger en goedkoper lijken uiteindelijk wordt het ingelopen door digitale systemen (misschien niet de huidigen, dan wel de toekomstige). En wat betreft de "goedkope" tweede(derde - tiende)hands loc's op de diverse beurzen... Vaak passen ze in je portemonee maar is de prijs omgekeerd evenredig met de ergernis over het rijgedrag. Leuke knutselitems maar verder...
Succes met het bedenken van "tegen-antwoorden" (y) Deze zullen vast wel komen ;D
Allie
-
Ja, jullie zien het verkeerd. ;D
Het gaat om de voorspelbaarheid. Op ieder punt van de baan kun je voorspellen in welke richting een willekeurige loc zal rijden rijden als je de regelaar naar rechts draait. Bij digitaal moet je weten wat voor- of achterkant van de loc is.
We rijden niet allemaal Amerikaans en/of met stoom. Van veel moderne locs is het vaak niet of slechts met moeite te zien.
Ik vind het analoge denken hierin logischer en daarmee makkelijker. Maar dat is uiteraard persoonlijk.
Huub
-
Van veel moderne locs is het vaak niet of slechts met moeite te zien
Met een stuurstand aan 2 kanten is achter voor en voor achter niet ? Dus maakt het niet uit. Waar kijk je dan naar, juist de verlichting, is bij digitaal niet anders..
-
Och, je hebt cabine 1 of cabine 2.
-
Kan, maar wat is dan voor en wat achter, als naar de grolsch veste ga rijdt die trein vooruit, kom ik terug rijdt ie dan achteruit of ook gewoon vooruit. Hij wordt in Enschede echt niet gedraaid...dus een beetje onzin is dit als argument wel
-
Och, je hebt cabine 1 of cabine 2.
Precies. En cabine 1 is per definitie de voorkant. Maar dat is dus lastig te zien.
Het argument "ja kan het aan de verlichting zien", dat heb ik vaker gehoord. Maar dat gaat in mijn geval niet op, omdat ik semi-automatisch rijd, en die automaat kan de lampjes niet zien.
Ook het argument dat aan de achterkant van het ovaal links ineens rechts is geworden gaat bij mij niet op omdat mijn baan langs de muren van de kamer loopt. Ik sta er middenin, dus linksom is altijd linksom, waar ik ook kijk.
Ik blijf bij mijn stelling dat bij analoog 2-rail de rijrichting altijd voorspelbaar is. Je kan wel allerlei argumenten verzinnen om dat te ontkrachten, maar dan heb je het toch niet helemaal begrepen. Of je kijkt er vanuit een andere visie naar.
Wat echte treinen betreft, die rijden altijd vooruit, gezien vanuit de positie van de machinist.
-
dus een beetje onzin is dit als argument wel
Het argument is geen onzin, ook niet een beetje.
Als ik een loc, waarvan niet op afstand is te zien wat voor- en achterkant is, voor een trein heb staan, kan ik bij analoog perfect voorspellen welke richting de trein op zal gaan als ik de regelaar in een bepaalde richting draai. Die voorspelbaarheid is wel handig, want ik wil geen geduwde trein hebben. Bij digitaal kan ik dat niet voorspellen. Heeft de loc verlichting, kan ik daaraan nog wat zien, al is dat alleen als de verlichting is aangesloten op een richtingafhankelijke functieuitgang. In andere gevallen kan ik het alleen zien, door daadwerkelijk aan de regelaar te draaien.
Of je het een belangrijk argument vindt is een tweede. Maar die voorspelbaarheid mis ik toch wel bij digitaal.
Huub
-
Pff, display van m'n rijregelaar geeft toch erg duidelijk aan of ie voor of achteruit gaat, digitaal is erg voorspelbaar, dat ding doet echt niet wat ie niet opgedragen krijgt...computers leiden ook geen eigen leven..
-
Ik vind dat de starter van dit draadje nog weinig reageert.
-
die is al afgehaakt en achter de meiden aan :P
-
Pff, display van m'n rijregelaar geeft toch erg duidelijk aan of ie voor of achteruit gaat,
Inderdaad, maar is vooruit nou naar rechts, of naar links? Dat kun je niet zien.
Nog iets opmerkelijks waar je misschien nooit op hebt gelet: de richtingpijlen op een digitale regelaar wijzen niet naar links of rechts, maar naar boven of beneden. En dat is niet voor niks. ;)
-
die is al afgehaakt en achter de meiden aan :P
Dat zou natuurlijk kunnen, maar dan is ze al wel heel erg jong uit de kast gekomen... ;)
mvg,
Gert
-
als je even googelt zie je dat er wat zand in het drijfwerk terechtgekomen is:
http://www.huybregts.org/news.php
(http://www.huybregts.org/news.php)
fred
-
Nog niet genoemd: binnenkort kun je -digitale-treinen besturen met een mobieltje. Daar heeft de jeugd wel oren naar, denk ik!
Piet
-
Ja, jullie zien het verkeerd. ;D
.....We rijden niet allemaal Amerikaans en/of met stoom.
Huub
Huub, ik was het in zoverre met je eens maar dit is geen argument.... Amerikanen zijn redelijk tot goed voorspelbaar voor wat betreft voor- en achterkant. Ik heb maar 1 of 2 locs waarbij je dat niet kunt zien en dat is o.a. een 44 tonner (= ook hoogoven loc). Voor al die andere +/- 80 knapen (in zover digitaal) kan ik prima de voorkant onderscheiden en daarmee voorspellen welke kant hij opgaat als ik "vooruit" druk.
Inderdaad, maar is vooruit nou naar rechts, of naar links? Dat kun je niet zien.
Nog iets opmerkelijks waar je misschien nooit op hebt gelet: de richtingpijlen op een digitale regelaar wijzen niet naar links of rechts, maar naar boven of beneden. En dat is niet voor niks. ;)
Klaas, kom op... :) pijltje naar boven bij Lenz betekent voor mij vooruit. Duidelijk en zonder vragen.
Maar nogmaals; analoog is prima hoor. Alleen vind ik digitaal nog steeds veel en veel gemakkelijker ;)
@Piet; dat kan nu al hoor ;)
-
Klaas, kom op... :) pijltje naar boven bij Lenz betekent voor mij vooruit. Duidelijk en zonder vragen.
Dan heb je toch mijn vraag daarbij niet gelezen. Is vooruit nou naar rechts of naar links?
-
och, het enige wat op onze banen voorspelbaar is als ik sta te besturen, is dat er standaard vanaf de fiddles wordt geroepen..... KNOP ANDERE KANT OP >:( >:( >:( , dus in zovere ga ik met Klaas ( welkom trug :)) mee
-
;D
-
;)
-
de beginners zullen sneller voor digitaal kiezen dan voor analoog en dat is puur omdat men "digitaal" opgroeid.
of wat krijgt een treintje van je ouders!!
het blijft allemaal een persoonlijke voorkeur ; het net de keuze voor een auto op een pc!!!!!!!
-
Zal ik ook even mijn bijdrage doen.
Als een dame van 12 hier vraagt, goh ik wil beginnen met een modeltreinbaan, wat is nou handig om te doen? krijgt ze hier een pagina of 8 aan zeer zinvolle discussie. Maar die bij pagina 6 mij begon af te schrikken omdat het compleet afdwaalde in persoonlijke discussies. Of de vraagstelster daar nu behoefte aan heeft...
Mijn mening,
-digitaal of analoog, ga naar en winkel, club, beurs, zet een paar treinen op een baan en probeer het uit, lees je in over de mogelijkheden van beide systemen en maak een keuze. Je kunt er altijd van terugkomen, het is hobby, dus alles mag, zolang je er zelf helemaal happy mee bent.
groetjes
Daniël
-
net de keuze voor een auto op een pc!!!!!!!
Die staat bij mij gewoon naast het huis, lijkt me niet echt gezond voor de pc.. ;D
-
Maar die bij pagina 6 mij begon af te schrikken omdat het compleet afdwaalde in persoonlijke discussies. Of de vraagstelster daar nu behoefte aan heeft...
Dat gebeurt elke keer als het voor/nadeel van analoog/digitaal besproken wordt....... ;)
-
Zelf vind ik digitaal handiger maar om elke keer 20,- a 30,- per lok extra tikt wel aan en hoelang gaat zon decoder mee?
Verder vind ik die decoders nog steeds nogal prijzig.
Zelf ben ik begonnen in 2006 met digitaal na 10 jaar analoog, Wat me al die tijd tegenhield is al mn materieel ombouwen destijds zon 12 locs/treinstellen. En wat het allemaal ging kosten ruim 250,- pfff vandaag de dag verzameling verdubbelt en slechts de helft is digitaal :- :-[.
Destijds zeiden sommige winkeliers, Die decoders worden vanzelf wel goedkoper hoor wat nu 30,- kost over 5 jaar hooguit de helft :-X Niet dus :-\
-
En hoeveel kostten die 12 locs en treinstellen bij elkaar? Voor de prijs van een decoder koop je net een grindwagentje of een half rijtuig.
- Peter
-
Dat gebeurt elke keer als het voor/nadeel van analoog/digitaal besproken wordt....... ;)
Ja, zijn we net over de verhitte 2-rail/3-rail discussies heen.. krijg je afdwalende analoog/digitaal discussies.. ach ja, we moeten wat hebben ;D
-
Zelf vind ik digitaal handiger maar om elke keer 20,- a 30,- per lok extra tikt wel aan en hoelang gaat zon decoder mee?
Prijs van de decoder bepaal je zelf, min of meer. Persoonlijk wacht ik altijd een actie af van de één of andere modelspoorzaak en koop dan groot in. Ook op diverse beurzen staan (Duitse) verkopers waarmee heel goed te onderhandelen valt.
Mijn eerste decoder is gekocht in 2007, sindsdien veel meer aangeschaft, er is nog geen enkele kapot gegaan. Een aantal zijn wel eens gevallen, kortsluiting komt regelmatig voor, en over mijn soldeer geklieder zwijg ik helemaal maar. Een decoder gaat dus wel lang mee als je er maar beter mee omgaat dan ik doe :).
-
Om de vraag te beantwoorden die bovenaan dit topic staat: ik denk dat het handiger is om digitaal te beginnen. Waarom? Het geeft je later meer mogelijkheden en je kunt lekker spelen met de lampjes en later eventueel geluiden enzo. Toen ik nog een klein Biesje was had ik een mooie baan met Hema (Lima) treinen. Lekker in het donker de treinen laten rijden met natuurlijk de verlichting van de locomotief aan. Stoppen bij het station... hee? Lichten zijn uit! Wat stom.
Bij digitaal branden de lampjes ook wanneer de trein stil staat (kan je met een knopje ook weer uit zetten). Ook kan je verlichting in de rijtuigen en treinstellen maken zodat het er nog echter uitziet.
Ik had verschillende treinen, een NS 1220, een Duitse diesel lok en ook een elektrische DB lok. Ook had ik een vage stoomlok, geen idee of dit ding ook echt bestond. Als ik deze allemaal op de rails zette, gingen ze ook allemaal rijden. Dat werd een puinhoop :( .
Net als een aantal anderen hier vond ik digitaal eng en duur maar ik wilde altijd al de verlichting laten branden als de trein niet reed en meer treinen tegelijk op de baan hebben zonder dat ze allemaal tegelijk gaan rijden. Dit kan analoog ook allemaal maar met voor mij ingewikkelde technieken en schakelingen. Ook de prijs valt nu erg mee voor een multimaus setje.
Maar nu heb ik sinds een aantal maanden een Roco Multimaus. Ik druk op een pijltje omhoog of omlaag om een trein te kiezen en draai aan de knop en alleen deze trein gaat rijden, ik kan op een knop drukken om lichten aan en uit te zetten en op sommige treinen zit geluid. Ik kan nu eindelijk wat ik 30 jaar geleden niet kon... (wow, is het alweer 30 jaar??)
Ik hoop dat je na al deze paginas met berichtjes er nog wat van snapt. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening. Mijn mening is dus dat digitaal net zo handig is als analoog, maar dan met meer mogelijkheden zoals de verlichting :)
Nou heb ik zelf ook een lap tekst geschreven, ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt. Ik ben blij met mijn digitale treinen en ga de rest ook ombouwen.
Groetsels,
Robert
-
Hoi,
Ik wil toch wat kwijt gezien dit topic heel lang is en er heel veel discussie is met toch een enige effect van afschrikken.
Ik denk dat de vraag digital of analoog gaan/doen een vraag is die eigenlijk alleen kan worden beantwoord door de persoon zelf en niet door iemand anders.
Wij (de grote rijders met veel ervaring) kunnen namelijk alleen maar onze ervaring geven betreffende deze onderwerpen en eventueel adviseren. Dus laten we dat dan ook doen.
Helaas ik kan geen ervaring of advies geven want ik moet nog opnieuw gaan starten. Analoog heb ik ervaring mee maar digitaal begint me wel aan te spreken, ik ga dus binnenkort eens een test baantje opzetten om dit te testen.
Mijn advies richting de jonge dame, ga eens in gesprek met wat mensen laat je niet afschrikken door lange discussies maar weeg de opmerkingen/adviezen tegen elkaar af. Bezoek een beurs of open dag van een modelclub, ga eventueel bij wat meer gevorderde mensen op bezoek.
Willem
-
Destijds zeiden sommige winkeliers, Die decoders worden vanzelf wel goedkoper hoor wat nu 30,- kost over 5 jaar hooguit de helft :-X Niet dus :-\
Ze mogen dan niet veel goedkoper zijn geworden. Ze zijn wel beter/completer geworden. Het is eigenlijk net als met PC's en TV's door de jaren heen worden ze niet duurder (soms een klein beetje goedkoper) terwijl de andere prijzen wel stijgen. Ze worden wel groter, sneller en hebben meer mogelijkheden.
-
Dat klopt ja, dat het veel beter en uitgebreider is geworden.
Maar pc`s en tv`s enzo zijn wel echt in prijs gedaald hoor!
Een laptop in 1995 was ruim 2500 guldens en dan had je een instapper toen kwamen ze een beetje in de winkels voor de normale burgers zeg maar.
Nu heb je instappers voor rond de 400,- :P (y)
Verder groot inkopen is inderdaad gunstig 10/20 stuks en dan heb je ook gelijk overal dezelfde ipv div soorten door elkaar.
Zelf ga ik na de zomer op jacht naar een berg decoders (20 stuk + -) ;D zodat ik al mn materieel eindelijk eens digi krijg.
-
Ja, als je zover teruggaat. In 1995 deed een voor die tijd goede decoder 200 gulden, zijnde 90 euro. Zelfs zonder inflatie is er dan toch sprake geweest van een aanzienlijke prijsdaling, alleen niet meer de laatste tien jaar. Aangezien de concurrentie in DCC-land behoorlijk is, zal dat dan wel zo'n beetje de ondergrens zijn waarbij het financieel nog haalbaar is de decoders te blijven doorontwikkelen. Sinds pakweg 2000 is er inderdaad vooral sprake van kwaliteitsverbetering al vraag ik me af of dat nu nog steeds zo is. De LP4 is voor mijn doeleinden eigenlijk een verslechtering, maar ja kennelijk moet er om de zoveel tijd een nieuwe decoder komen.
Het nieuwe jachtterrein zijn de geluidsdecoders.
-
[ironie-modus]
Tja, misschien zijn er nog mensen die een televisie in huis hebben met drukknoppen?
Het is natuurlijk veel handiger om uit je stoel op te staan, naar de TV te lopen en dan een knop in te drukken om een ander kanaal te selecteren. Zo'n afstandsbediening is maar omslachtig. Dan wordt je opdracht eerst omgezet in infrarood licht en dat moet weer door de televisie worden opgevangen en vertaalt in een opdracht om over te schakelen naar een ander kanaal...
[/ironie-modus]
Kortom: Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar als je anno 2012 een analoge startset koopt, dan doe je naar mijn mening jezelf tekort.
mvg,
Gert
Hoi Gert,
Ik zie niet in wat een TV met mijn 10 analoge Philotrain treintjes met Philotrain wagons te meken heeft.
Je hoeft het me niet uit te leggen, want de moderator geeft jou gelijk en mij niet.
Ja, ik heb je bricht gemeld als zijnde beledigend.
Als ik nu nog een paar emails stuur naar hem, dan gaat ie een vergadering beleggen met het bestuur van de stichting over eventuele maatregelen tegen mij, dus ik stuur hem nog maar eens vier of vijf emails en dan zie ik wat er gaat gebeuren.
Want wat krom is, blijft krom en het slaat helemaal nergens op, die TV.
Groetjes
Wil
-
Wil, klopt die leeftijd in je profiel ??
-
Je zou het niet zeggen..
-
wat een onzin Wil.
ook philo`s zijn tegenwoordig digitaal.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26620.msg406947.html#msg406947
En niet alleen die van Karst. ;D
-
Volgens mij heb ie een analoge kortsluiting ;)
-
Wat maken de mensen er zich toch druk om? Als je analoog handiger vind, koop je analoog. vind je digitaal handiger, koop je digitaal. Niemand zal je de stappen die je maakt, verbieden. Het is tenslotte allemaal hobby. Beide systemen hebben zo hun aantrekkelijkheden. Al ben ik tegenwoordig wel om naar digitaal, een gedeelte van mijn locomotievenvloot zal nog steeds analoog blijven omdat het voor sommige locs de moeite niet meer loont er een decoder in te zetten. De keuze maak je tenslotte zelf.
Andre
-
Volgens mij heb ie een analoge kortsluiting ;)
;D ;D ;) (y)
-
Zonder partij voor analoog of digitaal rijden te willen trekken, wil ik hierbij wel oproepen dat we bij deze 'discussie' de stoom uitsluitend uit de analoge dan wel digitale modelstoomloc laten komen i.p.v. uit de oren ;)
De voors- en tegens met elkaar bespreken kan heel goed zonder deze wat minder vriendelijke toon die hier hier ontstaat. Laten we daar dan nu mee stoppen....
Groet,
Jakop
-
Het beledigende van Gerts bijdrage ontgaat me, maar de vergelijking met de tv slaat inderdaad helemaal nergens op. 8)
-
Ik vond het anders knap beledigend... kan ik er wat aan doen dat ik nog een hele oude tv hebt :(
-
je mag toch wel zeggen dat je iemands opmerking onzin vind >:(
daar is niks beledigends aan en we hebben vrijheid van meningsuiting in Nederland.
of zijn we hier in Noord Korea >:(
-
Ow hellup, komt de vrijheid van meningsuiting weer om de hoek kijken.
Ow hellup, komt Marty's gevoelige natuur weer om de hoek kijken. ;D
-
***gaat cola en chips pakken****
-
Ik vond het anders knap beledigend... kan ik er wat aan doen dat ik nog een hele oude tv hebt :(
Wat maakt dat nou uit voor jou. Je rijdt toch ook nog op analoge stoom.
Is alles weer prima in balans
-
OK, alles verwijderd vanaf het moment dat het over het avondeten ging.....totaal off topic en totaal onnodige berichten. Let wel, dit is niet 'ditjes en datjes' !
Graag on topic vanaf nu,
Dank u! (y)
Jakop
-
je mag toch wel zeggen dat je iemands opmerking onzin vind >:(
daar is niks beledigends aan en we hebben vrijheid van meningsuiting in Nederland.
of zijn we hier in Noord Korea >:(
Jij bent ook snel op je teentjes getrapt... ;D
Maarre Jasmijn, als je echt een goed advies wil moet je niet luisteren naar al die oude mannen hier. Ik ben ook jong en ik snap je vraag beter dan de rest hier :P Ga gewoon lekker digitaal rijden, analoog gaat er helemaal uit en is ook niet cool meer snap je? Digitaal pak je jouw Ipad en laat je de treinen rondrijden, veel vetter dus. En als ze je dan dissen, dan laat jij gewoon je Ipad met vette software zien en je gepimpte treinbaan en dan komt het helemaal goed! Digitaal is cool! (y)
Groetjes van je mattie,
Tom. ;D
-
Geen humor hiero :-X
-
Ik wou nét vertellen hoe leuk ik mijn vrijwel gratis bemachtigde DKm DE-2 kappen heb opgebouwd met Lima draaistellen met DKM zijkanten en roco aandrijving, alles 100% analoog zelfs het zaagwerk... maar dat haalt de spamfilters niet meer zie ik
-
Is er iets mis met treintjes die je moet opwinden :-[
Of doe dan maar analoog ;D?
-
Ik wou nét vertellen hoe leuk ik mijn vrijwel gratis bemachtigde DKm DE-2 kappen heb opgebouwd met Lima draaistellen met DKM zijkanten en roco aandrijving, alles 100% analoog zelfs het zaagwerk... maar dat haalt de spamfilters niet meer zie ik
Zamboni filter da's wat anders dan spam ;D kan ook een J-filter zijn btw..............
-
Nou ik zou zeggen ga digitaal rijden doe ik ook. (ben ook jong).
Zoveel handiger dan analoog een bloksecties en dat soort reut gewoon centrale aansluiten en gaan.
Als je voor digitaal en zoals je in je eerste bericht hebt gezegd voor stoom wilt gaan zou ik voor deze kiezen: Klik (http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/12936/d/2/p/1011%2C12936/pr/rocomotion.html) goedkoop en een goed digitaal systeem.
Erik
-
Zo zelfs met rookgenerator, nou nou en dat voor die centen..
-
Daar kan geen analoog tegen op!
Erik
-
Echt top van Roco dat ze startsets tussen de 125,- en de 175 leveren zo uitgebreid met vanalles. Zelfs piko lukt dat niet eens :-X En laat staan M*
Zou leuk zijn startset Plan V bijv 325,- compleet met muis ovaaltje ;D